Kirjoittaja Aihe: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt  (Luettu 2056 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
« : 16.12.18 - klo: 14.17 »
Tässä lyhyesti TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt:

Tamiya TT01E rekka suoraan paketista seuraavilla sallituilla muutoksilla:
1. Kori.
Nykyinen paketin mukana tuleva MAN-rekkakori on sallittu. Uudempi Tamiya-pitkänokkainen rekkakori on sallittu. Bittydesign Iron -kori on sallittu. Korin saa maalata mieleisekseen. Korin nupin madallaus on kielletty. Koria saa vahvistaa lisäämällä teippiä vahvikkeeksi tai lisäämällä lexanmuovia tueksi. Koriin saa lisätä foamia esim. etupuskurin kohdalle. Korin saa kiinnittää useammalla koritolpalla vaaka- tai pystysuunnassa. Vetolaite pitää olla korissa omalla paikallaan (ulkonäköseikka.) Takasiivet tai lisäsiiveet on kielletty. Rekan tulee olla fyysisesti oikean rekan mallinen (ulkonäköseikka).
2. Etupuskuri.
Käytetään paketin mukana tulevaa etupuskuria. Etupuskuriin saa lisätä foamia.
3. Runko.
Runko on muovinen TT01E. Akkukoteloa saa jyrsiä laattamallisen akun sovittamiseksi. Akkupantaa saa jyrsiä tai vaihtaa kokonaan toisenlaiseksi. Rungosta saa poistaa moottorin päällä olevan muovilevyn lisätäkseen moottorin jäähdytystä.
Ohjauslinkit saa vaihtaa pallokupillisiin. Ohjauslinkin kiinnitysreikää voi vaihtaa ohjauspalassa, jolloin ackerman muuttuu.
Servosaverin saa vaihtaa toiseen tai poistaa kokonaan. Servon kiinnikkeinä voi käyttää alumiinisia osia.
Etutukivarret on muovisia. Etutukivarsia ei saa jyrsiä muuttaakseen casterkulmaa.
Veto-osasto on muovista vakio-osaa.
4. Kuulalaakerit.
Saa laittaa kuulalaakerit.
5. Renkaat ja insertti.
Käytetään rekkapaketin mukana tulevia renkaita. Pitoaineet on sallittu. Saa laittaa insertit renkaiden sisälle (esim. Schumacher medium insertti). Renkaan ulko- ja sisäreunoja/laitoja saa liimata esim. pikaliimalla. Renkaan kulutuspinnalle kertyvän "möhnän" poistoon sallitaan hiomapaperi ja rasvanpoistoon tarkoitetut Kliinerit. esim. Quickcleen, Bräkleen yms. puhdistusaineet, jollaisia myös Minien renkaiden puhdistukseen käytetään.
6. Vanteet ja hexi.
Vanteita saa vahvistaa. Vanteet saa myös vaihtaa toisiin kunhan offset, vanteen halkaisija, vanteen leveys ja auton raideleveys ei muutu. Hexin materiaalin saa vaihtaa toiseen kunhan auton raideleveys ei muutu.
7. Moottori ja nopeudensäädin.
Moottori ja nopeudensäädin tulevat suoraan rekka-auton paketista. Muiden moottorien käyttö on kielletty. Moottori on Mabuchi RS 540 SH. Moottorin ennakkoa ei saa muuttaa (esim. hiiliä veistelemällä tai moottorin päätyä kääntämällä). Jos nopeudensäädin menee rikki tilalle saa vaihtaa Hobbywing Quicrun 1060 brushed -nopeudensäätimen. (Nopeudensäädin -asia päivitetty 16.12.2018) Moottoriin voi laittaa tuulettimen ja heat sinkin.
8. Servo.
Servo on vapaavalintainen. (esim yli 10kg ja noin 0.1s servo on riittävä) (polttiksen ohjausservo 25kg ja 0.08s on myös hyvä)
9. Akku.
Saa käyttää LiPo-akkua. Akku saa olla pötkö-mallinen tai shorty paketti. Akun täytyy olla ns. kovakuorinen. Akun jännite on 2S, joka tarkoittaa maksimi latausjännitteenä 8.4 Volttia.
10. Iskunvaimentimet.
Saa vaihtaa öljyiskarit. esim Minin muovi/alumiini iskarit. Iskunvaimentimen yläkiinnitysreikää saa vaihtaa.
11. Jouset.
Paketin mukana tulevia iskunvaimentimen jousia ei saa vaihtaa. Jousia ei saa lyhentää.
12. Välitys.
Vakio välitys. Pinionin ja vetorattaan hammastuksien muuttaminen on kielletty. Pinionin materiaalin saa vaihtaa. Pinioni on 19 hampainen. Vetoratas on 61 hampainen.
13. Maavara.
Minimimaavara on 10mm.
14. Auton tasapainotus.
Rekkaan saa laittaa lisäpainoa, ei kuitenkaan rungon pohjan ulkopuolelle / alapuolelle vaan rungon sisäpuolelle. Tällä tarkoitetaan 50% - 50% vasen-oikea-etu-taka painosuhdetta. Tukivarsiin, puskureihin ym. lisäpainon lisääminen on kielletty.
15. Diffit.
Käytetään rekkapaketin mukana tulevia diffejä. Lukkodiffit, spoolit ja kuuladiffit on kielletty. Diffin saa täyttää silikoniöljyllä.
16. Muuta.
Muut viritysosat on kielletty - kuten kallistuksen vakaajat.


Kirjoitettu 15.10.2018
EDIT: 16.10.2018 öljyiskarit sallittu paketin vakiojousilla, kliineriosastoa päivitetty
EDIT 12.11.2018 Uudempi rekkakori on sallittu. Korin madallus kielletty. Maininta painosuhteesta kirjattu lisäpainoihin liittyen. Diffit kirjattu mukaan.
EDIT 14.11.2018 Moottorin tyyppiä tarkennettu. Pitoaine on sallittu. Rengasta saa hioa kulutuspinnalta hiomapaperilla. Renkaan reunoja saa liimata pikaliimalla estääkseen auton pidosta johtuvaa hyppimistä. Näiden lisäksi paljon muutakin tarkennettu.
EDIT 16.11.2018 Lisätty akun tyyppi/muoto/kuori ja jännite.
EDIT 15.12.2018 Lisätty servon kiinnitys kohtaan 3. Runko
EDIT 16.12.2018 Sallittu ohjauslinkkien vaihtaminen, koska vakiolinkki sitoo keulaa liikaa tietyissä tilanteissa. Sallittu HW Quicrun 1060 nopeudensäätimen käyttö, jos vakio menee rikki. Editoitu tekstiä.
EDIT 27.1.2019 Bittydesign kori on sallittu. Takasiivet ja lisäsiivet on kielletty.


t. Kai

« Viimeksi muokattu: 27.01.19 - klo: 17.33 kirjoittanut Jämsä »

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
« Vastaus #1 : 16.12.18 - klo: 14.18 »
Rekoilla ajetaan TUA:n kerhoilloissa/sarjassa ja ajettiin Stanukunkku-kilpailussa Raisiossa.

Hyvä aloitussetup:
- Kuulalaakerit
- Diffit: eteen 1M, taakse 100k (Muista tarkistaa aina ennen ajoa, ettei öljyä vuoda yhtään)
- Iskunvaimentimet: esim. Tamiya tai 3R tai Yeah racingin TT01 alustalle sopivat aluiskunvaimentimet. Esim. Eteen 80wt, taakse 70wt. Aiempi 50-60wt on liian löysä öljy. Männissä kaksi tai kolme reikää auki.
- Insertti: Schumacherin medium insertti (esim. kymppikrossarin takainsertti leikattu kahtia) tai Minin insertti kaksi päällekkäin
- Renkaat: Pikaliimaa eturenkaan ulkopuolelle ulkolaita ja sisälaita koko aluelle. Takarenkaaseen ei mitään.
- Ohjauslinkki pallokupeilla
- Ackerman-linkin paikka oman halun mukaan (esim. etummainen reikä)
- Lisäfoam koriin nupin alle, jotta ottaa puskurin foamiin kiinni ja kori ei enää pompota
- Korin osat voi liimata yhteen Shoe goo:lla
- Lipo Pötköakku tai Shorty. Painotus vaikuttaa auton kääntymiseen. Molemmilla kyllä pärjää hyvin. (Stanukunkussa pitkä pyöreä LiPo käytössä. TUA Areenalla Shorty näytti kääntyvän hyvin.
- Ohjaukseen voi laittaa dual ratea, joka helpottaa myös pompottamista
- Moottorin päädyssä on sopiva pieni tila laittaa tuuletin jäähdyttämään moottoria

Ratkaisevat muutokset korin pompottamisen poistamiseksi ovat öljyiskunvaimentimet ja foam korin nupin alle sekä renkaan ulkolaidan pikaliimaus.
Näillä muutoksilla rekasta tulee hyvä ajettava
« Viimeksi muokattu: 27.01.19 - klo: 17.32 kirjoittanut Jämsä »

Poissa JuTa

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
« Vastaus #2 : 01.09.19 - klo: 21.04 »
Tervehdys
Rekka Kitti tulossa postissa. Onkohan näihin sääntöihin tulossa muutoksia tulevalle kaudelle?

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
« Vastaus #3 : 11.09.19 - klo: 21.33 »
Moi,

Ei ole tulossa muutoksia "Stock Rekka" -luokkaan.

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
« Vastaus #4 : 11.09.19 - klo: 21.56 »
Huomatkaa kaudelle 2019 - 2020 tuleva kansallinen rekkasarja.