Future-RC

Kirjoittaja Aihe: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt  (Luettu 4294 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
« : 16.12.18 - klo: 14.17 »
Tässä lyhyesti TUA kerhon Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt:

Tamiya TT01E rekka suoraan paketista seuraavilla sallituilla muutoksilla:
1. Kori.
Nykyinen paketin mukana tuleva MAN-rekkakori on sallittu. Uudempi Tamiya-pitkänokkainen rekkakori on sallittu. Bittydesign Iron -kori on sallittu. Korin saa maalata mieleisekseen. Korin nupin madallaus on kielletty. Koria saa vahvistaa lisäämällä teippiä vahvikkeeksi tai lisäämällä lexanmuovia tueksi. Koriin saa lisätä foamia esim. etupuskurin kohdalle. Korin saa kiinnittää useammalla koritolpalla vaaka- tai pystysuunnassa. Vetolaite pitää olla korissa omalla paikallaan (ulkonäköseikka.) Takasiivet tai lisäsiiveet on kielletty. Rekan tulee olla fyysisesti oikean rekan mallinen (ulkonäköseikka).
1.1. Auton minimipaino.
Auton minimipaino on 1450g.
2. Etupuskuri.
Käytetään paketin mukana tulevaa etupuskuria. Etupuskuriin saa lisätä foamia.
3. Runko.
Runko on muovinen TT01E. Akkukoteloa saa jyrsiä laattamallisen akun sovittamiseksi. Akkupantaa saa jyrsiä tai vaihtaa kokonaan toisenlaiseksi. Rungosta saa poistaa moottorin päällä olevan muovilevyn lisätäkseen moottorin jäähdytystä.
Ohjauslinkit saa vaihtaa pallokupillisiin. Ohjauslinkin kiinnitysreikää voi vaihtaa ohjauspalassa, jolloin ackerman muuttuu.
Servosaverin saa vaihtaa toiseen tai poistaa kokonaan. Servon kiinnikkeinä voi käyttää alumiinisia osia.
Etutukivarret on muovisia. Etutukivarsia ei saa jyrsiä muuttaakseen casterkulmaa.
Veto-osasto on muovista vakio-osaa.
4. Kuulalaakerit.
Saa laittaa kuulalaakerit.
5. Renkaat ja insertti.
Käytetään rekkapaketin mukana tulevia renkaita. Pitoaineet on sallittu. Saa laittaa insertit renkaiden sisälle (esim. Schumacher medium insertti, Minin insertit). Renkaan ulko- ja sisäreunoja/laitoja saa liimata esim. pikaliimalla. Renkaan kulutuspinnalle kertyvän "möhnän" poistoon sallitaan hiomapaperi ja rasvanpoistoon tarkoitetut Kliinerit. esim. Quickcleen, Bräkleen yms. puhdistusaineet, jollaisia myös Minien renkaiden puhdistukseen käytetään.
6. Vanteet ja hexi.
Vanteita saa vahvistaa. Vanteet saa myös vaihtaa toisiin kunhan offset, vanteen halkaisija, vanteen leveys ja auton raideleveys ei muutu. Hexin materiaalin saa vaihtaa toiseen kunhan auton raideleveys ei muutu.
7. Moottori ja nopeudensäädin.
Moottori ja nopeudensäädin tulevat suoraan rekka-auton paketista. Muiden moottorien käyttö on kielletty. Moottori on Mabuchi RS 540 SH. Moottorin ennakkoa ei saa muuttaa (esim. hiiliä veistelemällä tai moottorin päätyä kääntämällä). Jos nopeudensäädin menee rikki tilalle saa vaihtaa Hobbywing Quicrun 1060 brushed -nopeudensäätimen. (Nopeudensäädin -asia päivitetty 16.12.2018) Moottoriin voi laittaa tuulettimen ja heat sinkin.
8. Servo.
Servo on vapaavalintainen. (esim yli 10kg ja noin 0.1s servo on riittävä) (polttiksen ohjausservo 25kg ja 0.08s on myös hyvä)
9. Akku.
Saa käyttää LiPo-akkua. Akku saa olla pötkö-mallinen tai shorty paketti. Akun täytyy olla ns. kovakuorinen. Akun jännite on 2S, joka tarkoittaa maksimi latausjännitteenä 8.4 Volttia.
10. Iskunvaimentimet.
Saa vaihtaa öljyiskarit. esim Minin muovi/alumiini iskarit. Iskunvaimentimen yläkiinnitysreikää saa vaihtaa.
11. Jouset.
Paketin mukana tulevia iskunvaimentimen jousia ei saa vaihtaa. Jousia ei saa lyhentää.
12. Välitys.
Vakio välitys. Pinionin ja vetorattaan hammastuksien muuttaminen on kielletty. Pinionin materiaalin saa vaihtaa. Pinioni on 19 hampainen. Vetoratas on 61 hampainen.
13. Maavara.
Minimimaavara on 10mm.
14. Auton tasapainotus.
Rekkaan saa laittaa lisäpainoa, ei kuitenkaan rungon pohjan ulkopuolelle / alapuolelle vaan rungon sisäpuolelle. Tällä tarkoitetaan 50% - 50% vasen-oikea-etu-taka painosuhdetta. Tukivarsiin, puskureihin ym. lisäpainon lisääminen on kielletty.
15. Diffit.
Käytetään rekkapaketin mukana tulevia diffejä. Lukkodiffit, spoolit ja kuuladiffit on kielletty. Diffin saa täyttää silikoniöljyllä.
16. Muuta.
Muut viritysosat on kielletty - kuten kallistuksen vakaajat.

Kirjoitettu 15.10.2018
EDIT: 16.10.2018 öljyiskarit sallittu paketin vakiojousilla, kliineriosastoa päivitetty
EDIT 12.11.2018 Uudempi rekkakori on sallittu. Korin madallus kielletty. Maininta painosuhteesta kirjattu lisäpainoihin liittyen. Diffit kirjattu mukaan.
EDIT 14.11.2018 Moottorin tyyppiä tarkennettu. Pitoaine on sallittu. Rengasta saa hioa kulutuspinnalta hiomapaperilla. Renkaan reunoja saa liimata pikaliimalla estääkseen auton pidosta johtuvaa hyppimistä. Näiden lisäksi paljon muutakin tarkennettu.
EDIT 16.11.2018 Lisätty akun tyyppi/muoto/kuori ja jännite.
EDIT 15.12.2018 Lisätty servon kiinnitys kohtaan 3. Runko
EDIT 16.12.2018 Sallittu ohjauslinkkien vaihtaminen, koska vakiolinkki sitoo keulaa liikaa tietyissä tilanteissa. Sallittu HW Quicrun 1060 nopeudensäätimen käyttö, jos vakio menee rikki. Editoitu tekstiä.
EDIT 27.1.2019 Bittydesign kori on sallittu. Takasiivet ja lisäsiivet on kielletty.
EDIT 29.9.2019 Lisätty minimipaino 1450g.


Ja tässä Pro rekka-luokan säännöt:

Tamiya TT01E rekka suoraan paketista seuraavilla sallituilla muutoksilla:

1. Kori.
Kaikki rekan korit on sallittu
Esim. Tamiya MAN-rekkakori, Tamiya-pitkänokka, Bittydesign Iron -kori.
Korin saa maalata mieleisekseen. Korin nupin madallaus on kielletty. Koria saa vahvistaa lisäämällä teippiä vahvikkeeksi tai lisäämällä lexanmuovia tueksi. Koriin saa lisätä foamia esim. etupuskurin kohdalle. Korin saa kiinnittää useammalla koritolpalla vaaka- tai pystysuunnassa. Vetolaitteen saa poistaa.
Korin mukana tullut, ohjeiden mukaan leikattu siipi on sallittu. Rekan tulee olla fyysisesti oikean rekan mallinen (ulkonäköseikka).
1.1. Auton minimikorkeus.
Auton minimikorkeus on 18,5cm kun runko on 8mm maavaralla.
1.2. Auton minimipaino.
Auton minimipaino on 1450g.
2. Etupuskuri.
Käytetään paketin mukana tulevaa etupuskuria. Etupuskuriin saa lisätä foamia.
3. Runko.
Runko on muovinen TT01E. Runkoa saa jyrsiä vapaasti.
Kaikki kaupalliset viritysosat on sallittuja paitsi rungon vaihto.
Akkupantaa saa jyrsiä tai vaihtaa kokonaan toisenlaiseksi.
Rungosta saa poistaa moottorin päällä olevan muovilevyn lisätäkseen moottorin jäähdytystä.
Ohjauslinkit saa vaihtaa pallokupillisiin.
Servosaverin saa vaihtaa toiseen tai poistaa kokonaan.
Servon kiinnikkeinä voi käyttää alumiinisia osia.
Etutukivarsia saa jyrsiä muuttaakseen casterkulmaa.
4. Kuulalaakerit.
Saa laittaa kuulalaakerit.
5. Renkaat ja insertti.
Käytetään rekkapaketin mukana tulevia renkaita. Pitoaineet on sallittu. Saa laittaa insertit renkaiden sisälle (esim. Schumacher medium insertti). Renkaan ulko- ja sisäreunoja/laitoja saa liimata esim. pikaliimalla. Renkaan kulutuspinnalle kertyvän "möhnän" poistoon sallitaan hiomapaperi ja rasvanpoistoon tarkoitetut Kliinerit. esim. Quickcleen, Bräkleen yms. puhdistusaineet, jollaisia myös Minien renkaiden puhdistukseen käytetään.
6. Vanteet ja hexi.
Vanteita saa vahvistaa. Vanteet saa myös vaihtaa toisiin kunhan offset, vanteen halkaisija, vanteen leveys ei muutu. Hexin materiaalin saa vaihtaa toiseen.
Turistimaiset levyvanteet on kielletty.
6.1. Raideleveys.
Raideleveyttä saa muuttaa kunhan renkaan kulutuspinta ei näy korin ulkopuolella ylhäältä päin katsottaessa.
Maksimissaan 190mm.
7. Moottori ja nopeudensäädin.
Nopeudensäädin vapaa ROAR tai BRCA hyväksytty sensorillinen o-ennakko säädin ns. Blinky säädin.
Moottori on sensorillinen 17,5t, mutta seuraavat ei käy: ei Team Trinity/Team Epic, Muchmore Fleta ZX STING tai Hobbywing Bandit G2 tai muu Outlaw-luokiteltu moottori. Tuning roottorit on kielletty.
8. Servo.
Servo on vapaavalintainen. (esim yli 10kg ja noin 0.1s servo on riittävä) (polttiksen ohjausservo 25kg ja 0.08s on myös hyvä)
9. Akku.
Saa käyttää LiPo-akkua tai HV-lipoa. Akku saa olla pötkö-mallinen tai shorty paketti. Akun täytyy olla ns. kovakuorinen. Akun jännite on 2S, joka tarkoittaa maksimi latausjännitteenä 8.4 Volttia myös HV-lipolla.
10. Iskunvaimentimet.
Saa vaihtaa öljyiskarit. esim Minin muovi/alumiini iskarit. Iskunvaimentimen ylä- tai alakiinnitysreikää saa vaihtaa.
11. Jouset.
Vapaat jouset.
12. Välitys.
Vapaa välitys.
13. Maavara.
Minimi maavara on 8mm.
14. Auton tasapainotus.
Rekkaan saa laittaa lisäpainoa, ei kuitenkaan rungon pohjan ulkopuolelle / alapuolelle vaan rungon sisäpuolelle. Tällä tarkoitetaan 50% - 50% vasen-oikea-etu-taka painosuhdetta. Tukivarsiin, puskureihin ym. lisäpainon lisääminen on kielletty.
15. Diffit.
Kaupalliset viritysosat on sallittu.
16. Muuta.
Kaupalliset viritysosat on sallittu.


Kirjoitettu 29.9.2019


t. Kai

« Viimeksi muokattu: 29.09.19 - klo: 22.44 kirjoittanut Jämsä »

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
« Vastaus #1 : 16.12.18 - klo: 14.18 »
Stock Rekoilla ajetaan TUA:n kerhoilloissa/sarjassa ja ajettiin Stanukunkku-kilpailussa Raisiossa.

Hyvä aloitussetup:
- Kuulalaakerit
- Diffit: eteen 1M, taakse 100k (Muista tarkistaa aina ennen ajoa, ettei öljyä vuoda yhtään)
- Iskunvaimentimet: esim. Tamiya tai 3R tai Yeah racingin TT01 alustalle sopivat aluiskunvaimentimet. Esim. Eteen 80wt, taakse 70wt. Aiempi 50-60wt on liian löysä öljy. Männissä kaksi tai kolme reikää auki.
- Insertti: Schumacherin medium insertti (esim. kymppikrossarin takainsertti leikattu kahtia) tai Minin insertti kaksi päällekkäin
- Renkaat: Pikaliimaa eturenkaan ulkopuolelle ulkolaita ja sisälaita koko aluelle. Takarenkaaseen ei mitään.
- Ohjauslinkki pallokupeilla
- Ackerman-linkin paikka oman halun mukaan (esim. etummainen reikä)
- Lisäfoam koriin nupin alle, jotta ottaa puskurin foamiin kiinni ja kori ei enää pompota
- Korin osat voi liimata yhteen Shoe goo:lla
- Lipo Pötköakku tai Shorty. Painotus vaikuttaa auton kääntymiseen. Molemmilla kyllä pärjää hyvin. (Stanukunkussa pitkä pyöreä LiPo käytössä. TUA Areenalla Shorty näytti kääntyvän hyvin.
- Ohjaukseen voi laittaa dual ratea, joka helpottaa myös pompottamista
- Moottorin päädyssä on sopiva pieni tila laittaa tuuletin jäähdyttämään moottoria

Ratkaisevat muutokset korin pompottamisen poistamiseksi ovat öljyiskunvaimentimet ja foam korin nupin alle sekä renkaan ulkolaidan pikaliimaus.
Näillä muutoksilla rekasta tulee hyvä ajettava
« Viimeksi muokattu: 29.09.19 - klo: 20.08 kirjoittanut Jämsä »

Paikalla JuTa

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
« Vastaus #2 : 01.09.19 - klo: 21.04 »
Tervehdys
Rekka Kitti tulossa postissa. Onkohan näihin sääntöihin tulossa muutoksia tulevalle kaudelle?

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
« Vastaus #3 : 11.09.19 - klo: 21.33 »
Moi,

Ei ole tulossa muutoksia "Stock Rekka" -luokkaan.

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
« Vastaus #4 : 11.09.19 - klo: 21.56 »
Huomatkaa kaudelle 2019 - 2020 tuleva kansallinen rekkasarja.

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
« Vastaus #5 : 29.09.19 - klo: 22.14 »
Kirjattiin Pro rekka-luokan säännöt.


Poissa VTEC

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Edit, Ftx outlaw 1/10 (oli hobbytown & tullimaksut)
« Vastaus #6 : 25.01.20 - klo: 15.04 »
Pitääkö nopari/moottori combon olla harjaton vai harjallinen?

Lähetetty minun RNE-L21 laitteesta Tapatalkilla

Tekno EB410, Hongnor X3 ja Team Associadet ProSC10
Youtube Kanava: https://www.youtube.com/channel/UC08uZiWtJ7b5MHZiEqAjUZQ

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
« Vastaus #7 : 01.02.20 - klo: 23.38 »
Moi,

Stock-säännöillä ajetaan.
Siinä on harjallinen Tamiya Torque Tuned Mabuchi RS-540 (part no. 54358), joka vastaa Mabuchi RS-540 SH -moottoria.
Nopeudensäädin on rekka-autopaketissa mukana tuleva Tamiya TBLE-02S ja siis harjallisena tai Hobbywing Quickrun 1060BL, myöskin harjallisena.
Hobbywingejä on vaihdettu tilalle pienemmän hinnan takia, jos Tamiyan säädin on rikkoontunut.

Tervetuloa mukaan.

t. Kai

« Viimeksi muokattu: 06.02.20 - klo: 23.28 kirjoittanut Jämsä »

Poissa uku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
« Vastaus #8 : 05.02.20 - klo: 08.21 »
Torgue tuned moottorin tamiyan tuote koodi on 54358.
rally drivers do it side ways!!!!!   (78-90rc-90-2003ralli-2003....rc/ralli

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
« Vastaus #9 : 06.02.20 - klo: 23.28 »
Kiitos.

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
« Vastaus #10 : 17.02.20 - klo: 22.27 »
Onkos noita Pro-luokan rekkoja näkynyt kisoissa vai pelkästään/enimmäkseen Stock-sännön alla meneviä?
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa uku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
« Vastaus #11 : 18.02.20 - klo: 08.49 »
Sanoisin että "pelkästään" stokki rekkoja näkynyt radalla.
rally drivers do it side ways!!!!!   (78-90rc-90-2003ralli-2003....rc/ralli

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
« Vastaus #12 : 19.02.20 - klo: 12.01 »
Mikä harjaton olisi mielestänne lähimpänä tätä vakio konetta?
21.5t?
Rekkaa kovasti tekisi mieli,pääsin yhtä stokki-rekkaa kokeilemaan ja kipinäähän siitä perinteisesti tuli.
Tua säännöt mielestäni ok,mutta 2 luokkaa on aika raakaa mielestäni koska vakiollakin ainakin sisäradalla vauhti oli hyvä ja tekee kisaamisesta tarkempaa.

http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
« Vastaus #13 : 19.02.20 - klo: 12.22 »
Mikä harjaton olisi mielestänne lähimpänä tätä vakio konetta?
21.5t?
Rekkaa kovasti tekisi mieli,pääsin yhtä stokki-rekkaa kokeilemaan ja kipinäähän siitä perinteisesti tuli.
Tua säännöt mielestäni ok,mutta 2 luokkaa on aika raakaa mielestäni koska vakiollakin ainakin sisäradalla vauhti oli hyvä ja tekee kisaamisesta tarkempaa.

GT2000-luokan nelkuissa sallittu 21.5t toisi synergiaa sähköjen suhteen ja joustavasti ajatellen jopa mahdollisuuden ajaa samalla kalustolla kahta luokkaa.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10