Kirjoittaja Aihe: RC vene / mystinen ongelma ohjauksessa  (Luettu 6292 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Killi

  • Tulokas
    • Profiili
RC vene / mystinen ongelma ohjauksessa
« : 18.12.18 - klo: 23.14 »
Moi, kokeillaan josko täältä apuja löytyisi myös venekysymyksiin?

Vene on Joyswayn Bullet V3, yksirunkoinen, viime kesänä ostettu. Vakiosälät sisällä, 2xlipo 2s.

Vene toimi koko kesän ja syksyn hienosti ja juniori oli tyytyväinen. Käytiin laittamassa mökki talviteloille ja ajettiin veneellä tyynessä kelissä ja ilmeni ongelma. Täyskaasulla vene ei kulje suoraan vaan puoltaa oikealle. Tämä siis vain täyskaasulla.

Kalibroin ensin ohjaimesta, sitten peräsimestä (metallia). Saatiin menemään täyskaasulla suoraan vaan silloin kun peräsin on säädetty valmiiksi n. 10 asteen linkkuun. Tämä taas vaikeuttaa liukuunnousua ja ajamista hiljaa.

Purin vetoakselin, tsekkasin kunnon ja ettei ollut vääntynyt, uudet rasvat, kalibroin kaikki mutta sama homma. Lähti liukuun helposti, puolikaasulla menikin suoraan mutta täyskaasulla puoltaa pahasti oikealle. Laitoin akkuihin tarrateipit että ne pysyy paikallaan. Pohja kunnossa, ei naarmun naarmua, potkuri samoin.

Eli, mistä voisi jäljestää minulle mystistä puoltamisvikaa joka ilmenee vain täyskaasulla, olosuhteista riippumatta. Ohjausservo? Joku muu, mikä? Apuja arvostetaan suuresti että saisin veneen kevääksi taas tikkiin.

Poissa Tonde77

  • Tulokas
    • Profiili
RC vene / mystinen ongelma ohjauksessa
« Vastaus #1 : 19.12.18 - klo: 02.26 »
Left vai right potkuri, veneen potkuri "vääntää aina vähän sinne minnepäin pyörii...." esim. Traxxas TSM RECEIVER.. vie aina suoraan... Mutta jos kokeilisit kääntösiiven taivuttaa vasta suuntaan. Auttaako....

Lähetetty minun COL-L29 laitteesta Tapatalkilla


Poissa Killi

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: RC vene / mystinen ongelma ohjauksessa
« Vastaus #2 : 19.12.18 - klo: 09.43 »
Kiitos Tonde kommentista! Palaan kuitenkin vielä alkuperäiseen havaintoon; vene kulki siis suoraan koko kesän ja syksyn. Ongelma tuli täysin puskista veneen seisottua kolme viikkoa ilman että venettä säädettiin millään tavoin.

Ymmärrän toki että yksi potkuri aiheuttaa vääntöä mutta luulisi että ongelma olisi ilmennyt kesän aiemmillakin ajoilla jos se on potkurin aiheuttama twistiin liittyvä ongelma?

Poissa Tonde77

  • Tulokas
    • Profiili
RC vene / mystinen ongelma ohjauksessa
« Vastaus #3 : 19.12.18 - klo: 13.02 »
Mikä ohjain on kysymyksessä, etsisin vikaa lähinnä vastaanottimesta ja ohjaimen säädöistä....

Lähetetty minun COL-L29 laitteesta Tapatalkilla


Poissa Tonde77

  • Tulokas
    • Profiili
RC vene / mystinen ongelma ohjauksessa
« Vastaus #4 : 19.12.18 - klo: 13.04 »
Pystyisitkö laittamaan kuvan veneen perästä /suoraan takaa... On välystä peräsimen ja servon välillä?

Lähetetty minun COL-L29 laitteesta Tapatalkilla


Poissa Tonde77

  • Tulokas
    • Profiili
RC vene / mystinen ongelma ohjauksessa
« Vastaus #5 : 19.12.18 - klo: 13.08 »
Ja onko vakio potkuri....muistaakseni kyseisessä veneessä on hyvin pitkä peräsimen työntötanko.... Suosittelen muutenkin vaihtamaan "stingerin eli petäveto laitteen.... Potkuri tulee olla suorassa sivulinjassa peräsimen kanssa.

Lähetetty minun COL-L29 laitteesta Tapatalkilla


Poissa Tonde77

  • Tulokas
    • Profiili
RC vene / mystinen ongelma ohjauksessa
« Vastaus #6 : 20.12.18 - klo: 07.11 »
Huomenta!
Onko jossain vielä avovettä missä ajaa...
Onko ongelma selvinnyt, kokeile kylpyammeessa/vannassa tms. Takaa kulmista kiinni ja hanaa katso mitä tapahtuu....

Lähetetty minun COL-L29 laitteesta Tapatalkilla


Poissa Padi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: RC vene / mystinen ongelma ohjauksessa
« Vastaus #7 : 21.12.18 - klo: 16.47 »
Tarkista onko pohja suora. Muovilla/lasikuidulla on taipumusta kutistua ja se yleensä aiheuttaa koveran pohjan. Perälevystä päin n. 25-30cm pitäisi olla aivan suoraa. Teräs viivotin on hyvä apuväline. Jos syy on tässä niin hiomalla siitä selviää.