Kirjoittaja Aihe: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Erät ja aikataulut)  (Luettu 4047 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fullspeed RC

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Pääkaupunkiseudun RC Autoilijat Ry



Fullspeed RC kutsuu kaikki on-road kuljettajat kauden kolmanteen FinTrack Tour 2019 -osakilpailuun sekä Formuloiden Masters-kilpailuun 16.-17.2.2019.

Kilpailupaikka:
Fullspeed RC Arena, Hakkila, Vantaa
Vanha Porvoontie 231, Vantaa, C1 rappu, 3 krs

Luokat:

Lauantai:
- TSS-10 (+ Nuorten mestaruus)
- TSM-10

Sunnuntai:
- TSP-10
- Formula

Lisäksi ajetaan Junior Onroad Kingi -tittelistä alle 18-vuotiaiden kuljettajien kesken. Tästä lisää kutsun loppuosassa.

Rata:
Ilveshaku Circuit, mattorata noin 25x16m, GT track -mattoa.

Ilmoittautuminen
Lisenssin omaavat kuljettajat ilmoittautuvat AKK:n Kiti-palvelun kautta.

Lisenssittömät kuljettajat voivat ilmoittautua MyRCM-palvelussa.

Ilmoittautuminen päättyy sunnuntaina 3.2. klo 22:00.

Ajanotto:
AMB RC4 laitteisto + RCM Ultimate -ohjelmisto.

Vuokratranspondereita vuokrattavissa rajattu määrä.

Osallistumismaksu:
- TSM-10: 40€
- TSS-10/TSP-10/Formula: 30€

Kilpailumaksun voi maksaa etukäteen alla olevalle tilille, jolloin maksukuitti tulee esittää kilpailupaikalla. Maksu paikan päällä onnistuu sekä kortilla tai käteisellä.

IBAN tilinumero: FI66 1400 3000 1428 42 (Nordea)
BIC/SWIFT  NDEAFIHH
Saaja: Fullspeed RC Sport Oy
Viesti: <nimi>, <luokka>, kilpailumaksu FTT 2019

Aikataulu:
Perjantai: Ei vapaata harjoitusta
Kilpailupäivinä ohjattu harjoitus + ilmoittautuminen klo 8.00-10:00

Säännöt:
- Pienoisautoilun sääntökirja 2019
- Touring-luokissa Fintrack 2019 säännöt
- Formuloissa liitteessä olevien sääntöjen mukaan, rengas vapaa.

Kilpailuorganisaatio:

Kilpailunjohtaja: Aapo Koro
Tuloslaskenta: Sami-Pekka Laine + Joni Salminen
Tuomariston pj: Matti Iivonen
Ratatuomari: Sami Salmela
Ratamestari: Lasse Ilvessalo
Ilmoittautuminen & katsastus: Jani Niemenmaa
Buffetti: Reijo Mattila & Co
Tiedotus: Mikko Mäkelä

Junior Onroad King
Kaikki alle 18-vuotiaat lauantain TSS-10 JA sunnuntain TSP-10 -luokkaan osallistuvat kuljettavat kisaavat Junior Onroad King -tittelistä. Tittelin voittaa se kuljettaja, jonka yhteenlaskettu sarjapistemäärä lauantain TSS- ja sunnuntain TSP-luokasta
on suurin. Tasapisteissä parempi yksittäinen sijoitus voittaa.

Junior Onroad King -tittelin voittaja saa palkintona Racing Hobby Finlandin lahjoittaman Shepherd Velox V10 1/10 nitrorata-auton.

Muuta:

Mahdolliset tiedustelut kisasta: Mikko Mäkelä (micsa@iki.fi)



Yhteistyökumppanit:

« Viimeksi muokattu: 14.02.19 - klo: 15.01 kirjoittanut Fullspeed RC »

Poissa Fullspeed RC

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Pääkaupunkiseudun RC Autoilijat Ry
Eräjako harjoituksiin ja aikataulut, erälistat aika-ajoihin julkaistaan kisapaikalla harjoitusten jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 14.02.19 - klo: 17.59 kirjoittanut Fullspeed RC »

Poissa Fullspeed RC

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Pääkaupunkiseudun RC Autoilijat Ry
Ilmoittautuminen on avattu

- Kitissä lisenssi omaaville kuskeille
- MyRCM:ssä lisenssittömille kuskeille.

Ilmoittautuminen päättyy su 3.2. klo 22:00.

Poissa Fullspeed RC

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Pääkaupunkiseudun RC Autoilijat Ry
Ilmoittautumisaikaa reilu vuorokausi jäljellä, nyt kaikki viimeisetkin mattimyöhäiset ilmo sisään!

Hakkilan turistirata on avoinna vapaalle harjoittelulle keskiviikkoon 13.2. klo 22:00 asti, jonka jälkeen se suljetaan huoltoa ja muutostöitä varten. Torstaina 14.2. ja perjantaina 15.2. radalla ei voi harjoitella, huomioikaa tämä jos suunnittelette treeenireissua Vantaalle.

Kilpailupaikalla on valmiina varikkopöydät ja tuolit, niitä ei tarvitse tuoda mukanaan. Myös paineilmaa on tarjolla autojen puhdistukseen.

Tervetuloa kisaamaan!

Poissa Fullspeed RC

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Pääkaupunkiseudun RC Autoilijat Ry
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #4 : 06.02.19 - klo: 22.10 »
Ilmoittautumisaika on päättynyt, kuljettajia ilmoittautui seuraavasti:

-TSM-10: 31 kpl
-TSS-10: 16 kpl
-TSP-10: 31 kpl

Valitettavasti Formulaan tuli vain 4 ennakkoilmoa ilmoittautumisajan puitteissa, joista yksi jo peruutti. Luokkaa ei ajeta.

Jälki-ilmoja mahtuu muutama mukaan, tarvittaessa laita viestiä micsa@iki.fi.
« Viimeksi muokattu: 14.02.19 - klo: 17.59 kirjoittanut Fullspeed RC »

Poissa Fullspeed RC

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Pääkaupunkiseudun RC Autoilijat Ry
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #5 : 11.02.19 - klo: 20.50 »
Erälistat harjoituksiin ylempänä liitteinä. Huom! Kisassa tullaan tekemään reseed 3 nopeimman peräkkäisen kierroksen perusteella.
Heat lists above as an attactment. We well have reseeding after practice, best 3 consecutive laps will be counted.

-muutettu laskettujen kierrosten määrä 2->3
-edit, changed counted laps from 2 to 3


Teemu Leino, Karri Salmela, Ari Heinonen ja Pekko Iivonen ovat ftt rankingin ulkopuolelta nopeampiin eriin nostetut kuljettajat, he ovat esittäneet muissa tai ftt kilpailuissa olevansa haitaksi hitaammissa erissä ajaville muille kuljettajille olemalla huomattavasti nopeampia. Asia vahvistettu luokkayhteyshenkilöltä ja tuomariston puheenjohtajalta.
Drivers Teemu Leino, Karri Salmela, Ari Heinonen and Pekko Iivonen have displayed speed that would influence other drivers in lower heats and for that reason they will start higher than ftt ranking.
« Viimeksi muokattu: 14.02.19 - klo: 15.00 kirjoittanut Fullspeed RC »

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #6 : 11.02.19 - klo: 20.58 »
Voiskohan erälistat laatia FTT-rankingin (http://rc10.fi/index.php?topic=15976.0) mukaan, kuten tapana on ollut?

Poiminta FTT-ohjeistosta:

"12 Kilpailijoiden jako alkueräryhmiin
Maksimissaan 10 kuljettajaa/alkueräryhmä. HUOM! Radat tulee rakentaa siten, että tuo mainittu
maksimimäärä autoja on mahdollista sijoittaa eriin.
Kuljettajat jaetaan alkueräryhmiin FTT Ranking–listan mukaisessa järjestyksessä. FTT-ranking löytyy
rc10.fi–foorumilta. Re-seed, (kolmen parhaan kierroksen yhteenlasketut ajat) voidaan tehdä 1. ja 2.
eräharjoituksessa siltä osin kuin tuomaristo katsoo sen tarpeelliseksi.
"

Eli herää myös kysymys tuosta mainitusta reseedauksesta...
« Viimeksi muokattu: 11.02.19 - klo: 21.20 kirjoittanut Pepess »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #7 : 11.02.19 - klo: 21.22 »
Jos on täysi reseed, reseed erissä pitää olla sääntöjen mukaiset renkaat eli merkatut kisarenkaat ja auto.

Mikä logiikka on käytössä, jos reseedaus erissä saa olla vapaa rengas, ja se määrittää alkuerän lähtöpaikan?

« Viimeksi muokattu: 11.02.19 - klo: 21.30 kirjoittanut Vesa »
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #8 : 11.02.19 - klo: 21.23 »
Treeneissä tuskin vielä on renkaat ja autot merkattu sikäli mikäli vanhat merkit paikkaansa pitää - hyvä, kun ne on saatu kaikilta ensimmäsiin alkueriin mennessä katsastettua ja merkkautettua.
« Viimeksi muokattu: 11.02.19 - klo: 21.34 kirjoittanut Pepess »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #9 : 11.02.19 - klo: 21.46 »
Treeneissä tuskin vielä on renkaat ja autot merkattu sikäli mikäli vanhat merkit paikkaansa pitää - hyvä, kun ne on saatu kaikilta ensimmäsiin alkueriin mennessä katsastettua ja merkkautettua.

Et tainnut ymmärtää kirjoitustani. Käytetyillä renkailla ajetaan melko paljon kovempaa kuin uusilla, joten mikä pointti on sallia mitkä tahansa renkaat erissä, joissa määritellään se, missä erässä kukakin ajaa. Jos reseedauksen tarkoitus on saada samanvauhtiset samaan erään, miten ihmeessä se onnistuu jos kaikilla on mitkäsattuuu renkaat alla?
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #10 : 11.02.19 - klo: 22.06 »
Treeneissä tuskin vielä on renkaat ja autot merkattu sikäli mikäli vanhat merkit paikkaansa pitää - hyvä, kun ne on saatu kaikilta ensimmäsiin alkueriin mennessä katsastettua ja merkkautettua.

Et tainnut ymmärtää kirjoitustani. Käytetyillä renkailla ajetaan melko paljon kovempaa kuin uusilla, joten mikä pointti on sallia mitkä tahansa renkaat erissä, joissa määritellään se, missä erässä kukakin ajaa. Jos reseedauksen tarkoitus on saada samanvauhtiset samaan erään, miten ihmeessä se onnistuu jos kaikilla on mitkäsattuuu renkaat alla?
Kyllä mä ymmärsin ihan hyvin sun pointin ja toin esille vielä käytännön realiteetit, jotka tekevät tästä yhtälöstä, jossa pitäisi kaikilla olla uudet renkaat merkkautettu ja alla ja auto katsastettu sääntöjen mukaan ennen ensimmäistä treeniä mahdottomalta kuulostavan.

Se, että reseedausta voidaan tasapuolisesti tehdä vaatisi juurikin tuon mitä mainitsit eli että kaikilla olisi katsastetut renkaat ja katsastettu auto ennen ekaa treeniä. Mutta käytännössä on siinäkin tekemistä, että kaikki autot on saatu katsastettua ennen ensimmäistä alkueräkierrosta sääntöjen mukaisiksi kaikilta kilpailijoilta. Miten se onnistuisi ennen ekaa treenikierrosta? Ei mitenkään nykysysteemillä. Lisäksi herää kysymys, että pitäisikö silloin, kun ajetaan reseedaukseen vaikuttavia kierroksia toimia myös nostovuorot...

En oikein usko, että ketään palvelee myöskään se, että kuskit on arvottu ihan miten sattuu erälistoihin, jolloin samassa erässä voi lähteä viimeisestä lähtöruudusta joku kärkipään kuski edellään hitaampia kuskeja, jolloin ohitustilanteita ja niitä kuuluisia muitakin tilanteita on heti luvassa.

Eka treeniajo on aina liukastelua ja tulokset paljon huonompia kuin jo tokassa heatissa. Ja entä jos tokassa treenissä tulee heti joku tilanne, että auto hajoaa eikä kuski saa reseedaukseen vaadittavia kierroksia aikaan. Putoaako kuski tällöin hitaimpaan erään vaikka olisi kärkipään kuski esim. FTT-ranking tai sarjatulosten mukaan? Tämän tyyppiseen kahden treenikierroksen perusteella tehtävään reseedauksen liittyy paljon käytännön kysymyksiä herättäviä ja huomioitavia asioita, jonka takia en pidä sitä mitenkään järkevänä.

Ja sitten meillä on kaudelle kirjatut säännöt ja FTT-ohjeisto, jonka mukaan pitäisi mennä. Eli erälistat pitäisi laatia FTT-rankingin mukaan eikä kolikolla heittämällä ihan miten sattuu.

Reseedausta tehtiin Kuusankoskella tuomariston toimesta muutaman kuskin osalta, jotka ilmeisesti tuomariston harkinnan mukaan oli parempi muuttaa erästä toiseen. Mutta ei silloinkaan tehty kaikkia kuskeja koskevaa reseedausta, vaan vain muutaman ilmeisesti selkeimmän osalta (no tuomaristo itse tietää paremmin perustelut, joiden mukaan muutaman kuskin paikka erälistoissa vaihtui).

Reseedausta ja mahdollisia muutoksia sääntöihin esim. erälistojen ja reseedausten osalta voi kokeilla vaikka kerhokisoissa ja ottaa sitten seuraavalle kaudelle hyväksi havaitut, testatut ja toimivat ratkaisut käyttöön, muttei kesken kauden. Säännöt kun tulisi olla kaikille samat ja tasapuoliset ja pysyä koko kauden sellaisina kuin ne ennen kautta on luotu.
« Viimeksi muokattu: 11.02.19 - klo: 22.22 kirjoittanut Pepess »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #11 : 11.02.19 - klo: 22.36 »
Samaa mieltä kanssasi, pepess. Nostovuorot käytössä, ja kaikkien tulee ajaa kisalaillisilla laitteilla koska kyseessä kisaerä. Nykysäännöissä on erätreenit.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #12 : 11.02.19 - klo: 22.37 »
Juu, hyvä, että tuli selvennettyä - kommunikointi on joskus haasteellista :wink:

Ja sitten mahdolliset muutokset nykysääntöihin sitten tulevien kausien sääntöihin, eikä kesken kauden ja säännöt aina koko kauden samana.
« Viimeksi muokattu: 11.02.19 - klo: 22.40 kirjoittanut Pepess »

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #13 : 12.02.19 - klo: 13.45 »
Puhun vain omasta puolestani tässä. En ymmärrä mikä pointti olisi laittaa treeniin jotkut nopeammat renkaat jotta pääsisi omaa todellista nopeutta kovempaan erään sillä siinä ainoastaan häviää kun joutuu antaa tilaa 7 kertaa erän aikana. Tätäthän on ainakin yksi kuski kiroillut kun ranking kusee alkukaudesta johtuen siitä että kaikki ei aja kesällä, ja joutuu erään jossa jatkuvasti joutuu antamaan tilaa. Kyllä se liian nopea erä on isompi haitta kuin hieman liian hidas erä. Mahdollinen reseedaus ei vaikuta mun elämään millään tavalla. Ajan joka tapauksessa yhdellä setillä renkaita ekasta harjoituksesta lähtien. Näin ne renkaat ovat mahdollisimman nopeat silloin kun sillä on eniten merkitystä, eli alkuerissä.

Jos rankinglistaan viittauksella viitataan Teemu Leinon erään niin eiköhän se vika erä ole ihan se oikea erä hänelle vaikka ei rankinglistassa olekaan.

Kim Elfström


Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #14 : 12.02.19 - klo: 14.21 »
En viitannut kehenkään tai mihinkään tiettyyn erään erityisesti viittaamalla FTT-rankingiin ja FTT-ohjeistoon, jonka mukaan erälistat pitäisi laatia FTT-rankingin mukaan. Nyt erälistat on arvottu ihan miten sattuu noudattamatta FTT-ohjeistoa ja FTT-rankingia.

Haaste toki tuossa FTT-rankingissa on kesä, jolloin osa ajaa kisaa ja osa ei ja se miten se vaikuttaa ekoihin kisoihin kauden alussa. Jotkut kesällä ajavat joutuvat liian nopeaan erään ja jotkut jotka eivät aja kesällä joutuvat liian hitaaseen erään jne. Kauden kuluessa tämäkin tasoittuu. Joskus taisi yksi kilpailunjohtaja mainita, ettei siinä auta kuin ajaa paremmin, että pääsee parempaan erään rankingin noustessa.

Niin tai näin, niin FTT-ranking on tällä hetkellä olemassa oleva mekanismi, joka on kirjattu voimassa olevaan FTT-ohjeistoon eli sääntöihin, jonka mukaan erälistat pitäisi laatia.
« Viimeksi muokattu: 12.02.19 - klo: 14.28 kirjoittanut Pepess »

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #15 : 12.02.19 - klo: 16.11 »
Minua viisaammat ovat kuulema tutkineet asiaa ja eräjaot kuulema ihan rankingin mukaan, pari poikkeusta lukuunottamatta mitä säännöt toki sallii. Erien sisällä nyt listattu miten sattuu mutta en tiedä onko se mitään muuta kuin sattumavarainen järjestys joka ei kenties vaikuta mihinkään? Jos tämä on se ongelma niin sinä sanoit mulle viimeiksi riksun kertsiskaboissa kun ihmettelin erien lähtöjärjestystä, että ei sillä kuulema ole merkitystä koska nopeammat menee kuitenkin ohi. Että tässä on nyt sellainen deja vu fiilis hommassa. Aina asia käännettään niin että on itselleen tarkoituksenmukainen...

En tiedä, mutta oletan että ekan alkuerän lähtöjärjestys määräytyy harjoitusten perusteella eikä toimimattoman rankingin perusteella kuten yleensä. Tätä kohtaahan ei ole säännöissä muistaakseni määritelty lainkaan. Mutta nyt tehdään asia kenties fiksummin eikä jollain toisella tapaa vain sen takia että ”näin on aina ennenkin tethy”, mikä on yllättävän suosittu vastaus kun yrittää ehdottaa jotain fiksumpaa.
« Viimeksi muokattu: 12.02.19 - klo: 16.24 kirjoittanut Screwed »

Paikalla PMi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #16 : 12.02.19 - klo: 17.04 »
Voiskohan erälistat laatia FTT-rankingin (http://rc10.fi/index.php?topic=15976.0) mukaan, kuten tapana on ollut?

Poiminta FTT-ohjeistosta:

"12 Kilpailijoiden jako alkueräryhmiin
Maksimissaan 10 kuljettajaa/alkueräryhmä. HUOM! Radat tulee rakentaa siten, että tuo mainittu
maksimimäärä autoja on mahdollista sijoittaa eriin.
Kuljettajat jaetaan alkueräryhmiin FTT Ranking–listan mukaisessa järjestyksessä. FTT-ranking löytyy
rc10.fi–foorumilta. Re-seed, (kolmen parhaan kierroksen yhteenlasketut ajat) voidaan tehdä 1. ja 2.
eräharjoituksessa siltä osin kuin tuomaristo katsoo sen tarpeelliseksi.
"

Eli herää myös kysymys tuosta mainitusta reseedauksesta...


Kyllä tuossa sarjasäännössä kerrotaan aika selvästi lähtöjärjestys muodostetaan, vaikka puhutaan "perinteisestä" tavasta niin se ei ole perinteinen vaan sääntöjen mukainen.

Samassa sääntökohdassa on kerrottu myös kuinka joitain kuljettajia voidaan nostaa erää/eriä ylemmäs:
# Kilpailunjärjestäjä voi tuomariston puheenjohtajan ja luokkayhteyshenkilön luvalla tehdä yksittäisiä poikkeuksia erälistoihin.
Joten niitä ei tee kilpailun johtaja tai eräluettelon laatija.

Myös kilpailun SM-arvo TSM-10-luokassa vaatii sen, että sääntöjä noudatetaan. Vaikka kilpailu on myönnetty SM-arvo voidaan ottaa pois jos sääntöjä ei noudateta. Kannattaisi joskus lukea autourheilun kansalliset määräykset suomessa, koskevat myös pienoisautoilua.

Harjoituskilpailuluokat, siis muut kuin TSM-10, ovat puhtaasti kilpailunjohtajan asioita ja hänen päätettävissä. SM-luokan sääntöasioista ja tulkinnoista päättää tuomaristo tuomariston puheenjohtajan johdolla.

Sarjan yhteyshenkilö on asiantuntija säänntöasioissa ja hänen vastuulla on, että säännöt on samat kaikille.

Eihän tässä nyt mitään ihmeellistä ole, mennään niinkuin on sääntöihin kirjoitettu eikä lähdetä soveltamaan.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #17 : 12.02.19 - klo: 17.39 »
Ote Fintrack ohjeistuksesta:
"Lähtöjärjestys ensimmäisellä eräkierroksella on erälistojen mukainen. Seuraaviin eriin lähdetään parhaan ajetun
tuloksen mukaisessa järjestyksessä."

Ote AKK:n pienoisautosäännöistä:
"Kukin ajaja saa osallistua vähintään kolmeen (SM, NM)
alkuerään, joissa ajaa (radasta ja kierroslaskentalaitteistosta riippuen) kerrallaan 5 -15 mahdollisimman
samantasoista ajajaa."

Ote Fintrack ohjeistuksesta:
"Re-seed, (kolmen parhaan kierroksen yhteenlasketut ajat) voidaan tehdä 1. ja 2.
eräharjoituksessa siltä osin kuin tuomaristo katsoo sen tarpeelliseksi."



Käsittääkseni ei ole julkaistu vielä lopullisia erälistoja. Kenties lopulliset erälistat julkaistaan kun kilpailun tuomaristo on katsonut onko re-seed tarpeita? Sen jälkeen julkaistaan varmaankin lopulliset erälistat. Sitten ajetaan kilpaa, ja ihan sääntöjen mukaan, vain hiukan fiksummin tehtynä. Ja nimenomaan paremmin pienosiautosääntöjä kunnioittaen koska tällä tavalla eriin tulee mahdollisimman samantasoisia kuljettajia eriin kuten säännöt edellyttävät. Pelkän rankingin mukaan tehtynä tämä sääntöhän ei edes täyty.

Nämä em. jorinat ovat vain mun omia henk. koht. ajatuksia, eikä välttämättä millään tavalla ole virallisen kilpailunjohdon mielipiteitä.
« Viimeksi muokattu: 12.02.19 - klo: 17.43 kirjoittanut Screwed »

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #18 : 12.02.19 - klo: 18.56 »
...niin sinä sanoit mulle viimeiksi riksun kertsiskaboissa kun ihmettelin erien lähtöjärjestystä, että ei sillä kuulema ole merkitystä koska nopeammat menee kuitenkin ohi. Että tässä on nyt sellainen deja vu fiilis hommassa. Aina asia käännettään niin että on itselleen tarkoituksenmukainen...
[Off the topic]Vaikkei tämä kerhokisa-asia liitykään tähän FTT-kisaan, niin kommentoin lyhyesti, kun nostit asian esille. Meillä kerhokisoissa on pyritty erälistojen laadinnassa käyttämään olemassa olevia mekanismeja eli FTT-rankingia, kerhokisarankingeja, edellisen kisan tuloksia siinä järjestyksessä jne. ja nämä on kerrottu erälistoja laadittaessa juuri sen takia, että on olemassa joku yhtälainen ja kaikille tasapuolinen käytäntö, jonka mukaan erälistat laaditaan ilman huutoäänestystä tai jonkun suosimista. Ei siis kenellekkään yhtään enempää tarkoituksenmukaisemmin tai millään muullakaan epämääräisellä perusteella. Silloin homma on selkeä ja kaikille tasapuolinen. Jos sinulla ei ollut kerhokisoihimme tullessa FTT-ranking yhtä korkealla kuin niillä, jotka oli laitettu erälistaan ennen sinua, niin sille kisajärjestäjänä emme tietenkään mahda mitään. Joku selkeä systeemi on haluttu valita kerhokisoihin huutoäänestyksen ja kaverikertoimen sijaan. Jatkossa myöskin katsomme kerhokisoissamme miten erien sisäiset tai mahdolliset erien väliset reseedaukset voidaan tehdä, kun sitä toivoit.[/Off the topic]


Mutta nyt tehdään asia kenties fiksummin eikä jollain toisella tapaa vain sen takia että ”näin on aina ennenkin tethy”, mikä on yllättävän suosittu vastaus kun yrittää ehdottaa jotain fiksumpaa.
Jos jotain fiksumpaa kehitetään, niin sehän on hyvä. Mutta pidetään säännöt ja käytännöt aina kuluvana kautena sellaisena kuin ne määritelty, eikä lähdetä kesken kaiken keksimään jotain "fiksumpaa". Kaikki kehitys, joka on positiivista ja vie lajia hyvällä ja tasapuolisella tavalla eteenpäin on erittäin hyvästä ja suositeltavaa, kunhan se tehdään hallitusti eri näkökulmat huomioiden ja kehittäen sääntöjä ja käytäntöjä tuleville kausille. Onhan FTT:ssä menty monessakin asiassa fiksumpaan suuntaan vuosi vuodelta eikä vain pitäydytty vanhassa sillä perusteella "että näin on aina toimittu", jos kehitysideat ja asiat ovat olleet hyviä.

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #19 : 12.02.19 - klo: 19.02 »
Harjoituskilpailuluokat, siis muut kuin TSM-10, ovat puhtaasti kilpailunjohtajan asioita ja hänen päätettävissä. SM-luokan sääntöasioista ja tulkinnoista päättää tuomaristo tuomariston puheenjohtajan johdolla.
Entäs miten suhtautuu Nuorten Mestaruussarja tähän? Toisaalta, en ymmärrä, että miksi muissa luokissa tai TSM:ssä poikettaisiin vallitsevasta käytännöstä ja säännöistä yhdessä osakilpailussa kun niin ei ole tehty missään muussakaan osakilpailussa.

Eihän tässä nyt mitään ihmeellistä ole, mennään niinkuin on sääntöihin kirjoitettu eikä lähdetä soveltamaan.
Juuri näin.
« Viimeksi muokattu: 12.02.19 - klo: 19.10 kirjoittanut Pepess »

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #20 : 13.02.19 - klo: 08.43 »
[Off the topic]Vaikkei tämä kerhokisa-asia liitykään tähän FTT-kisaan, niin kommentoin lyhyesti,
Tää meni 100 kilsaa ohi joten unohda.

Ja mitä sääntöihin tulee niin varmasti mennään sääntöjen mukaan. Samat säännöt koko kauden, kilpailunjohto ja tuomaristo kenties osaa hyödyntää sääntöjen antamia mahdollisuuksia paremmin eri kilpailussa (esimerkkinä re-seed jota ei Lahdessa osattu launataina hyödyntää kun sitä kaikkein eniten olisi tarvittu kesäkilpailujen sekoittaman toimimattoman rankingin takia).

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #21 : 13.02.19 - klo: 19.19 »
Kovasti on herättänyt täällä (ja muissakin kanavissa) keskustelua Vantaan tulevan kilpailun erälistat ja niihin liittyvät säännöt, joten yritän tässä nyt kootusti selventää ja vastata kaikkiin esitettyihin kommentteihin tai huoliin.

Pienoisautoilun sääntökirjaa tai FTT-ohjeistoa ei ole muutettu mihinkään suuntaan. Pyrkimys on ollut siihen suuntaan että sääntömuutokset tehdään kauden vaihtuessa tai talvikauden vaihtuessa kesäkaudeksi - tästä esimerkkinä jo syksyllä Euroopassa tullut 1320g painoraja joka otetaan käyttöön talvikauden jälkeen 1.5.2019. Tämä antaa kuljettajille aikaa reagoida muutoksiin jos vaikka on tehnyt isompia panostuksia kalustoon tms.

Nykyisiin sääntöihin on kirjoitettu mahdollisuus muuttaa alkuerien erälistoja tarpeellisin osin harjoituksen tulosten perusteella (3 parhaan peräkkäisen kierroksen tulos) mikäli kilpailun tuomaristo katsoo sen tarpeelliseksi. Vantaan kilpailun osalta kilpailujärjestäjä ja tuomaristo on nähnyt tähän tarvetta jo ennen kilpailua, koska kilpailuun osallistuu useampi  kansainvälisen tason kuljettaja (rankingin ulkopuolelta) sekä täysin uusia kuljettajia. Samaa käytäntöä on jo sovellettu Lahden kilpailussa TSP-luokan osalta, eikä asia saanut silloinkaan samanlaista draamaa.

Tasanopeuksiset erät ovat kaikkien kilpailijoiden etu ja yleensä suuria nopeuseroja sisältävissä erissä eniten kärsivät ne, jotka joutuvat antamaan tilaa nopeammalle. Ohitustilanteet rikkovat yleensä (ehkä kokeneimpia kuskeja lukuunottamatta) hitaamman kuskin ajorytmiä ja usein tilan antaminen tarkoittaa puhtaalta linjalta poistumista jolloin renkaat keräävät pölyä. En myöskään ole nähnyt vielä sellaista kuljettajaa, joka itse tulisi kysymään siirtoa hitaampaan erään (vaikka se olisi hänen etunsa mukaista). Lahdessa virierissä nähtiin pahimmillaan 3,5 kierroksen ero 5minuutin alkuerässä erän nopeimman ja hitaimman välillä, tämä kertoo epäonnistuneesta erälistasta karua kieltä.

Nykyinen säännöstö määrittelee sisäkisoissa katsastuksen tapahtuvaksi "ennen ajettavaa erää", jonka vallitseva tulkinta on ollut "ennen alkueriä" ja "ennen finaaleita". Tämä on mahdollistanut kilpailijoille testata esim. erilaisia pohjalevyjä ja antanut kuljettajille aikaa saattaa sääntöjenmukaiseen kuntoon harjoitusten aikana ennen ensimmäistä alkuerää. Olisi perustavanlaatuinen muutos vaatia autoja katsastukseen ja sääntöjenmukaiseksi jo harjoitusten aikana, koski se sitten merkittyä pohjalevyä, renkaita, koria, painoa tai mitä tahansa muuta.

Tältä osin herää varmasti minulle pohdinnan aihetta, onko tarvetta täsmentää sääntöjä tältä osin jatkossa. Esimerkkeinä:
- Miten rankingia voisi kehittää siten että se tuottaisi paremmin tasanopeuksisia eriä?
- Jos reseed tehdään, pitäisikö autot katsastaa jatkossa ja miten suljetaan pois "vahingot" jossa kuljettajalle ei tule ollenkaan vertailukelpoista tulosta harjoituksista?

On myös välillisesti erälistoihin liittyviä kysymyksiä, kuten pitäisikö ajoformaattia kehittää (=muuttaa) ylipäätänsä?

Keskeisin kysymys kuitenkin on, että millä saadaan sarjaan mukaan lisää kuljettajia.

FTT 2019 -kuljettajakyselyyn on tullut jo mukavasti (17 kpl) vastauksia, toivoisin vielä lisää. En älynnyt kauden alussa tätä sääntökohtaa erikseen tiedustella, mutta vapaamuotoiseen palautteeseen voi asiasta kirjoitella.

https://goo.gl/forms/sFJYS1KB01uZFIC42

Terveisin,

Mikko Mäkelä
FTT-sarjavastaava

PS. Käykää samalla vilkaisemassa FTT-sarjan uutta logoa, jonka Mika Leiritie meille hienosti teki.

https://www.facebook.com/FinTrackTour


Tule ajamaan FinTrack Tour 2019 -sarjaa!

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #22 : 13.02.19 - klo: 23.34 »
Kiitos Mikko vastauksesta, vaikkei asia ehkä vielä ihan kokonaisuudessaan auennut. Ja osittain varmaan tästä auennut keskustelu johtuu siitä, että asiaa ei ole kovin hyvin kommunikoitu ja varsinkin, kun julkaistut erälistat ja tiedot reseedauksista poikkesivat aiemmasta, jolloin se luonnollisesti aiheuttaa ihmetyksiä ja kysymyksiä.

Pyrkimys on ollut siihen suuntaan että sääntömuutokset tehdään kauden vaihtuessa tai talvikauden vaihtuessa kesäkaudeksi -
Tämä on hyvä lähtökohta, että mahdolliset muutokset sääntöihin ja käytäntöihin tehdään aina kaudeksi kerrallaan ja riittävän ajoissa niistä tiedotetaan, jolloin niihin ehtii reagoida. Viime kaudella huono esimerkki oli takaspoilerisäännön muuttaminen ja siitä tiedottaminen muutamaa päivää ennen yhtä osakilpailua kesken kauden, varsinkaan kun sillekään ei mitään pakottavaa tarvetta ollut. Selkeät säännöt ja toimintamallit kaikilta osakilpailuiden järjestäjiltä koko kauden luovat hyvän, selkeän ja luotettavan perustan.


Nykyinen FTT-rankingiin perustuva erälistojen jako on toimiva, jos kuljettaja ajaa säännöllisesti FTT-sarjan osakilpailuja, jolloin lähtöpaikka aika-ajoihin muodostuu useamman kisan tuloksen perusteella, eikä harjoituksissa ajettavien nopeimman kolmen kierroksen perusteella. Eli kuljettajalla on selkeää osoitusta omasta nopeudestaan pidemmältä ajalta (vastaavasti kun asiaa on perusteltu esim. kv-kisoja ajavien kuskien osalta). Sen sijaan se ei toimi ehkä kaikista ideaaleimmalla tavalla silloin, jos nopea ja osaava kuljettaja lähtee ajamaan FTT-sarjaan tai osallistuu yksittäiseen osakilpailuun ilman aikaisemmin kerättyjä "FTT-ranking-pisteitä" esim. uutena kilpailijana tai vaikka ajamatta kesäkauden kisoja. Muistelisin, että FTT-rankingissakin on tätä jollain muotoa huomioitu eli uusi kuski sijoittumalla hyvin ekassa kisassa saa jo paremmin "ranking-pisteitä" kuin esim. jos on ajanut kaikki edelliset osakilpailut heikommalla sijoituksella ja saaden edellisessä kisassa yhtä hyvän tuloksen kuin uusi kuljettaja. Ja kohtalaisen nopeasti tämä tasoittuu ja näyttää esim. nyt siltä, että kesällä ajamatta ollut kuski on hyvillä ajosuorituksilla aikaisemmin ajettujen kahden osakilpailun perusteella noussut jo kuumimpaan eli nopeimpaan erään. Eli kyllä se kohtalaisen hyvin toimii, vaikka varmaan siinä on parannettavaa.

Säännöissä on myös mahdollisuus nostaa tällaisia ennalta kovia kuskeja FTT-ranking sijasta nopeampaan erään, jota on joskus käytetty ja näyttää olevan nytkin käytetty. Ja silloin kun siihen on selkeät perusteet (esim. kv-menestys jossain toisessa luokassa), niin se on varmaan ihan perusteltua.

Alkuperäinen ajatus lienee reseedauksen mukaan ottamisesta ollut varmaan juuri se mitä Kuusankoskellakin nähtiin eli muutamat selkeät tapaukset siirrettiin erästä toiseen ja muuten erälistat ja lähtöjärjestykset olivat FTT-rankingin mukaan. Ja tällä on mahdollistettu se, että jos aikaisempia "Ranking-pisteitä" ei ole kertynyt ja harjoituksissa paukuttaa menemään selvästi nopeampaa tai hitaampaa kuin muut, että tuomaristolla on mahdollisuus silloin tehdä reseedaus tällaisen kuskin osalta erästä toiseen. Säännön luoneet voivat tarkemmin kommentoida tämän reseedauksen tarkoitusta.

Keskusteluissa on tullut esille kenties "fiksumpi tapa" tehdä erälistat. Millä tavalla kolmen nopeimman harjoituksissa ajetun kierroksen tulos on parempi ja fiksumpi tapa tehdä erälistat kuin FTT-rankingiin perustuva, joka perustuu useassa kilpailuissa ajettuihin tuloksiin, jotka on ajettu säännön mukaisilla autoilla, jolloin kuljettaja on osoittanut nopeutensa useasti eikä vain muutamalla harjoituskierroksella? Etenkin kun vielä huomioidaan mm.
- autoja ei nykysysteemillä saada katsastettua kaikilta sääntöjen mukaisiksi ennen harjoituseriä. Harjoituksethan voi ajaa millä renkailla huvittaa, kaiketi vaikka foameilla...
- Saadaanko edes nostovuorot toimimaan harjoituksissa, kun aamulla on muutenkin yleensä niin kiire, kun pitää jonottaa ilmoittautumisessa ja hyvällä tuurilla saa renkaat alle ennen treeniä ja tipan pitoainetta niihin, sitten pitäisi saada auto mahdollisesti korjattua, säädettyä ja etenkin sääntöjen mukaisiksi ennen alkueriä jne. Jos nostovuoroja ei ole ja autot on katollaan tai missä milloinkin, niin ei se oikein palvele silloin, jos pitäisi päästä ajamaan kilpailun kulkuun vaikuttavia tuloksia.
- Säännöissä puhutaan harjoituksista ja jos ne nyt sitten vaikuttavatkin jo kilpailun kulkuun, niin silloin ne ovat jo kilvan ajoa, kuten Vesakin totesi.
- 1. ja 2. harjoituskierrosten välillä pito-olosuhteissa ja sitä kautta kierrosajoissa on merkittävä ero eli tarkoittaa sitä, että käytännössä 2. harjoituskierroksella pitäisi onnistua saamaan kolme hyvää peräkkäistä kierrosta kalusto ehjänä.
- harjoitusten tarkoitus on varmaankin se, että kuljettaja voi rauhassa totutella uuteen rataan ja rataprofiiliin sekä ajolinjoihin ilman että tarvitsee ajaa sata lasissa riskirajoilla.
- 1. harjoituksen perusteella auton säätäminen uusilla renkailla on käytännössä turhaa, koska rata ja pito-olosuhteet muuttuvat niin paljon 2. harjoituskierrokseen lähdettäessä eli käytännössä molemmat treenikierrokset ajetaan ei välttämättä kovin hyvin säädetyillä autoilla. Ja kuten Mikkokin mainitsi, niin monet myöskin kokeilevat eri juttuja treenien aikana.
- autot harvemmin on vielä kovin hyvissä säädöissä treeneissä, vaan ekan kerran edes sinne päin säädöissä kahden ajetun treenikerran jälkeen ennen ensimmäistä alkuerää
- kotiradan kuskeilla olisi myös tällaisestä selkeä hyöty, koska he ovat pystyneet säätämään autonsa omalle radalleen paljon paremmin kuin kauempaa tulevat kuljettajat, jolloin autot lähtökohtaisesti ovat todennäköisesti paremmin säädöissä jo ekassa harjoituksessa.
- harjoituskierroksilla yleensä myös sattuu ja tapahtuu edellä mainituista syistä huomattavasti enemmän ohitustilanteita ja tilanantoja vaihtelevalla menestyksellä, ulosajoja, kolareita ja kalustorikkoja, jolloin riski sille on liian iso ja merkittävä, että kuljettaja ei saa reseedaukseen tarvittavaa kolmea omaan osaamiseensa ja ajotaitoonsa nähden hyvää ja nopeata kierrosta aikaan, jos reseedausta tehdään pelkästään näiden perusteella.
- Miten reseedaus toimii, jos kuljettaja ei saa tarvittavaa harjoituksissa mitattua kolmea oman tasoista nopeaa kierrosta - putoaako kuljettaja tässä ajatusmallissa silloin hitaimpaan erään vaikka olisi kärkipään kuski tai KV-kuski?
- Kaikki eivät myöskään aja harjoituksissa täyttä aikaa eli pelkästään kierrosmääriä katsomalla asia ei välttämättä ole niin mustavalkoinen. Välillä autoa saatetaan säätää, tai mitata lämpöjä tai kuljettaja säätää radio-ohjaintaan, tulee myöhässä, lopettaa aiemmin, kalusto hajoaa jne.


Vai mikä on tämä mystinen "fiksumpi tapa" tehdä erälistoja?


Tasanopeuksiset erät ovat kaikkien kilpailijoiden etu ja yleensä suuria nopeuseroja sisältävissä erissä eniten kärsivät ne, jotka joutuvat antamaan tilaa nopeammalle.
Nyt julkaistuissa erälistoissa ei lähtöjärjestys ole rankingin mukainen, vaan useassa erässä ennalta nopeammat kuskit lähtevät häntäpäästä edellään ennalta hitaampia kuskeja, joka ei ole tämän ajatustavan mukainen? Ihan yhtä lailla nopeammat kärsivät, kun joutuvat turhiin ja riskialttisiin ohitustilanteisiin tai odottamaan ohitusta ja tilanantoa.

Ja kuten aiemmin mainitsin niin pelkästään kolmea nopeinta kierrosta harjoituksia tuijottamalla tehtävä reseedaus ei ole kovinkaan hyvä tapa tehdä erälistoja.


Nykyinen säännöstö määrittelee sisäkisoissa katsastuksen tapahtuvaksi "ennen ajettavaa erää", jonka vallitseva tulkinta on ollut "ennen alkueriä" ja "ennen finaaleita".
Tämä olisi kovin hyvä lähtökohta, että toimitaan vallitsevan tulkinnan ja sääntöjen mukaan ja siten, että eri osakilpailuiden järjestäjät toimisivat johdonmukaisesti samalla tavalla.


Olisi perustavanlaatuinen muutos vaatia autoja katsastukseen ja sääntöjenmukaiseksi jo harjoitusten aikana, koski se sitten merkittyä pohjalevyä, renkaita, koria, painoa tai mitä tahansa muuta.
Ihan yhtä perustavanlaatuinen muutos olisi tehdä reseedaus kokonaisuudessa kolmen nopeimman harjoituksissa ajettavan kierroksen perusteella kaikkien kuljettajien osalta. Harjoitukset muuttuisivatkin jo kilvanajoksi ja siinä sitä ryminää sitten riittäisikin entistä enemmän - nytkin saa toivoa, että kalusto säilyisi treenin edes ehjänä... Keskustelu aiheesta on ihan perusteltua ja hyvästä ja varmaan hyvä pohtia seuraavalle kaudelle.


Jospa nyt joku virallinen ääni vastaisi, että millä tavalla tämä reseedaus ja erälistojen jako on nyt ajateltu tehdä? Nyt on käyty keskustelua, että tehdäänkö reseedaus kokonaisuudessaan vai kuten Kuusankoskella tehtiin muutaman selkeämmän kuljettajan osalta ja miten erälistat jne.


Tältä osin herää varmasti minulle pohdinnan aihetta, onko tarvetta täsmentää sääntöjä tältä osin jatkossa. Esimerkkeinä:
- Miten rankingia voisi kehittää siten että se tuottaisi paremmin tasanopeuksisia eriä?
- Jos reseed tehdään, pitäisikö autot katsastaa jatkossa ja miten suljetaan pois "vahingot" jossa kuljettajalle ei tule ollenkaan vertailukelpoista tulosta harjoituksista?

On myös välillisesti erälistoihin liittyviä kysymyksiä, kuten pitäisikö ajoformaattia kehittää (=muuttaa) ylipäätänsä?
Nämä ovat varmasti hyvä keskustelun ja pohdinnan aihe seuraavalle kaudella ja ne kannattaisi siirtääkin omaksi keskusteluaiheeseen.


Keskeisin kysymys kuitenkin on, että millä saadaan sarjaan mukaan lisää kuljettajia.
Tämä nyt ei ehkä ole se oleellisin juttu millä niitä uusia kuskeja saadaan mukaan. Kyllä se käytännön työ on tehtävä joka seurassa ja seuratoiminnan kautta saatava lisää harrastajia, jotka saavat ohjeistusta ja opastusta lajiin, pidettävä kerhokisoja yms. vapaamuotoisempia tapahtumia, jolla saadaan hyviä fiiliksiä ja kisaamiseen kipinää syttymään. Harvempi kuski lähtee suorin tein ajamaan FTT:tä, vaan kyllä siinä yleensä on hieman pidempi polku harrastusta ja kerhokisailua takana. Mutta haaste on kaikille yhteinen ja siksi onkin hyvä miettiä kaikkia niitä keinoja, joilla niin harrastajia kuin kisaajiakin saadaan lisää mukaan.

Toisaalta kohtahan ei tartte ajella enää kesällä turistia eli turistihommat menee tätä menoa pelkästään sisäajeluiksi eli ongelma reseedauksen ja FTT-rankingin yhteensovittamisesta loppuu, kun ulkona ei enää kohta ajeta kun ulkona ajettavat luokat kuihtuu pois :shocked: Ja mistähän niitä uusia kuskeja tulee a) viriin b) poroon c) stanuun? No toivottavasti tämä ei ole kuitenkaan pitkän aikavälin suuntaus vaan hommaa saadaan paremmille urille ja uusia innokkaita kisailijoita mukaan :azn:
« Viimeksi muokattu: 14.02.19 - klo: 00.31 kirjoittanut Pepess »

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Ilmo päättynyt)
« Vastaus #23 : 14.02.19 - klo: 11.10 »
Nyt julkaistuissa erälistoissa ei lähtöjärjestys ole rankingin mukainen, vaan useassa erässä ennalta nopeammat kuskit lähtevät häntäpäästä edellään ennalta hitaampia kuskeja, joka ei ole tämän ajatustavan mukainen? Ihan yhtä lailla nopeammat kärsivät, kun joutuvat turhiin ja riskialttisiin ohitustilanteisiin tai odottamaan ohitusta ja tilanantoa.
Moniin sun kysymyksiin on jo vastattu tässä säikeessä. Myös tähän. Mutta vielä kerran. Harjoitusten "lähtöjärjestyksellä" ei ole mitään merkitystä. Ei harjoituksiin olla tähänkään asti lähdetty missään järjestyksessä, eikä myöskään nyt. Koska säännöt mahdollistavat sekä suorastaan edellyttävät (mutta tätä sääntöä ei ole ollut tapana noudattaa) että erät ovat mahdollisimman tasanopeuksisia, lopulliset erälistat julkaistaan harjoitusten jälkeen kun tuomaristo on käyttänyt sääntöjen mahdollistamat keinot tasoittaa eriä mahdollisimman hyvin.

Jos joku on niin hölmö, että ei tajua ettei foumirenkailla ajaminen harjoituksissa ole niiden omien etujen mukaista, niin ihan varmasti yhtäkkiä sekuntia nopeampi kierrosaika kuin normaalisti ks kuskilta voidaan odottaa, herättää tuuomariston ignoroimaan niitä tuloksia.

Ja taas vielä kerran. Kun katsotaan tilastollisesti kisojen harjoitusten rankingtuloksia niin ne on hemmetin paljon lähempänä lopullista tulosta kuin mitä rankinglista on näyttänyt. Ja tämä vaikka kukaan ei ole ajanut kisaa vaan ihan normaalia harjoitusta. Oli reseed tai ei, niin sen olemassaolo ei tulisi muuttaa kilpailijan taktiikkaa millään tavalla, jos hän ymmärtää omia etujaan. Ei ole muuta kuin haittaa yrittää keplotella itsensä omaa vauhtia nopeampaan erään. Ja kuten jo todettua, tällainen keplottelu ihan varmasti noteerataan. Vaikka on reseed niin kilpailijan kannalta paras tulos koko kisaa ajatellen saavutetaan ajamalla ihan normaalisti siellä radalla pitäen auto radalla. Mikään yhden kierroksen syöksy ei auta mitään. Eli suomeksi, unohda koko juttu niin tulos on paras mahdollinen.

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Erät ja aikataulut)
« Vastaus #24 : 15.02.19 - klo: 19.45 »
Kuljettajien numerot näyttää olevan erälistassa ainakin osittain väärin - sikäli mikäli sillä jotain merkitystä on  :wink:

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu: Fintrack Tour III/2019 (Erät ja aikataulut)
« Vastaus #26 : 17.02.19 - klo: 10.12 »
Sunnuntain striimi: https://youtu.be/3ulKIqn5rtw

Valitettavasti nettiyhteys pätkii sen verran että eilinen striimi meni kolmeen osaan ja silloin tietty linkki muuttuu. Toimivan löytää sitten Fullspeed Rc youtube kanavalla

https://youtu.be/3ulKIqn5rtw