VIHTI miniland

Kirjoittaja Aihe: Kerhokilpailu formaatit  (Luettu 1954 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kerhokilpailu formaatit
« : 05.02.19 - klo: 12.08 »
Tähän säikeeseen voisi luoda keskustelua kerhokilpailuissa käytettävistä ajoformaateista.
Hyvin usein epävirallisissa tai kerhokisoissa ajetaan samalla formaatilla, joita käytetään isommissa kilpailuissa.

Onko kerhot kokeilleet muita formaatteja ja minkälaisia kokemuksia niistä on saatu?

Ehkä kimmokkeena tähän kirjoitukseen oli viimeisin FORS kisa, joka oli loistavaa viihdetta. Kuitenkin tuntui turhauttavalta ajaa 0900-1600 harjoituksia ja alkueriä, jotta saatiin samat kaverit samoihin  finaaleihin kuin aina ennenkin. Millä formaatilla saataisiin enemmän kilvanajoa?

PS. En koe esim WJ:n, SC:n enkä FinnTrackin olevan kerhokisa sarjoja. 
PPS. Mielestäni kaikkien kilpailujen ei tule kasvattaa kisaajia varsinaisiin isoihin kilpailuihin.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Potski

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #1 : 05.02.19 - klo: 14.07 »
Moi,

SpeedRC:llä ajeltiin pari vuotta sitten pari perjantaita kolmen kierroksen kisoja.

Rata-auki about 30 min, jonka aikana kaikki (häröpallossa) ajaa kolmea nopeinta peräkkäistä kierrosta. 30 min hässäkän jälkeen pistettiin nimet järjestykseen ja alettiin ajaa.

Ajo formaatti meni siten, että 1 vs 1 kisa, kummallakin kuskilla oma nostaja, mutta nostajan piti seisoa korokkeella kuskin alla niin kauan, kunnes auto jäi paikoilleen joko jumiin tai katolleen. Huonomman 3 kierroksen ajan häröpallossa ajanut sai valita lähtöpaikkansa. Sen jälkeen 3 kierrosta tiukkaa kisaa käytännössä siis ilman nostajia. Voittaja jatkoi voittajien haaraan, häviäjä häviäjien. Pirun hauskaa ja pienessä ajassa tuli monta kisa lähtöä. Akkuakaan ei tarvinnut joka lähtöön vaihtaa.

En muista ihan tarkalleen miten toi ajokaavio meni, eikä tää koko päivää kata. Mutta esim arki-iltaan ihan hauska ja sopiva setti. Speed RC Speed King tms oli sarjan nimi. Youtubesta saattaa löytyä videoita.

Samppa

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #2 : 06.02.19 - klo: 11.36 »
Miten se reedyrace formaatti menee? Se voisi olla myös kokeilemisen arvoinen?
Toinen mitä olen miettinyt, niin yhden kierroksen alkuerät ja loppupäivä finaaleja. Finaaleista esim kaksi parasta nousee ylemmäs ja vastaavasti kaksi hitainta tippuu.

Jos finaaleja ajetaan vaikka 7 ja 5 lasketaan, niin voisi päästä riittävän tasapuoliseen lopputulokseen.

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #3 : 06.02.19 - klo: 23.08 »
Me ollaan tehty joskus Ratamestari-kerhokisoissa siten, että kun oli vain yksi erällinen kussakin luokassa kuskeja, niin ajettiin vähemmän aika-ajoja (3, joista 2 parasta laskettiin) ja enemmän finaaleita (4, joista 2 parasta laskettiin) verrattuna esim. FTT-sarjaan. Tämä toimi hyvin, kun lähtöruudut saatiin selville kuskien osalta vähemmillä aika-ajokierroksilla, kun kaikki pääsi kuitenkin A-finaaliin. Ja toisaalta kaikissa finaaleissa oli hyvää kisailua, kun niissä sitten ratkottiin varsinaiset lopulliset sijoitukset ja kaikki finaalikierrokset kannatti ajaa. Mutta tämä tosiaan ei toimi, jos kuskeja on luokissa enemmän kuin mitä yhteen erään mahtuu, niin kuin viime aikoina on ollut. Meillä on kaikki luokat ajettu samalla formaatilla aina kisoissa eli myös esim. minit, joissa "virallisemmassa" kerhokisasarja-formaatissa on pidemmät erät ja erilaiset ajokaaviot yms. ja hyvin on sijoitukset löydetty lyhyemmässäkin ajassa. Tosin pidempi erä mahdollistaa sitten vielä isomman virheen jälkeen kirimisen sijoituksissa, jos virhe sattuu erän alkupäässä.

Reedy Race formaatti oli ihan mielenkiintoinen, siitä tosin on vain yhden kisan verran kokemusta ja silloin lähtöruutujen arpominen tuntui menevän jotenkin epäloogisesti ja epätasaisesti - en tiedä sitten johtuiko formaatista vai ajanottosoftasta. Jos siinä kukin kuski olisi lähtenyt vuorollaan eri ruuduista, niin sitten se olisi varmaan ollut vielä parempi.

Paikalla Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #4 : 07.02.19 - klo: 14.41 »
Itse olen miettinyt tällaista ajoformaattia joka lisäisi finaaleiden merkitystä ja vähentäisi alkuerien merkitystä:

-Normi aamutreenit

-2x 5min alkuerää jossa lasketaan 3 peräkkäisen kierroksen tulokset (tai 5min tulos pisteillä) ja loppupäivä finaaleja nousu mahdollisuudella.

-Ajettaisiin esim. 5 finaalikierrosta.

A-finaaliin pääsee 9. Ekan finaali kierroksen jälkeen sinne nousee B-finaalin voittaja. Tokassa A-finaalissa olisi 10 autoa ja erän jälkeen B-Finaalin voittaja nousisi taas A-finaaliin mutta A-finaalin 2 hitainta tippuisi B-Finaaliin (Esim. 1/2 tulosta lasketaan niin ei yksi keskeytys tarkoittaisi automaattista tippumista jos toisessa finaalissa onnistuu ja toisessa keskeyttää).

Sitten taas samalla kaavalla, joka eräkierroksen jälkeen B-finaalin voittaja nousee ja joka toisen kierroksen jälkeen A-finaalin 2 viimeistä tippuu (laskentatapa esim 1/2 ja 2/4).

Sama toistuisi myös kaikissa alemmissa finaaleissa.

Kisa ratkaisi sitten 3/5 laskentatavalla, eli teoriassa joku voi jäädä C-finaaliin, voittaa se ekalla rundilla, nousta B-Finaaliin, voittaa B-finaali toisella rundilla ja tämän jälkeen vielä ajaa 3 A-finaalia ja voittaa koko kisa.

Vaatii varmaan hieman viilausta, mutta tämä mahdollistaisi enemmän finaaleja + että epäonnistuneet alkuerät ei automaattisesti pilaa kisaa, enemmän jännitystä koska voi nousta/tippua sekä yksi keskeytys ei automaattisesti tiputa sinua finaalista pois. Olikohan tarpeeksi epäselvästi selitetty?  :grin:
Hobbyfactory.fi
ARRMA RC, Team Durango, Orca, Orion, Savöx & Avid

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #5 : 08.02.19 - klo: 15.26 »
Me ollaan tehty joskus Ratamestari-kerhokisoissa siten, että kun oli vain yksi erällinen kussakin luokassa kuskeja, niin ajettiin vähemmän aika-ajoja (3, joista 2 parasta laskettiin) ja enemmän finaaleita (4, joista 2 parasta laskettiin) verrattuna esim. FTT-sarjaan. Tämä toimi hyvin, kun lähtöruudut saatiin selville kuskien osalta vähemmillä aika-ajokierroksilla, kun kaikki pääsi kuitenkin A-finaaliin. Ja toisaalta kaikissa finaaleissa oli hyvää kisailua, kun niissä sitten ratkottiin varsinaiset lopulliset sijoitukset ja kaikki finaalikierrokset kannatti ajaa. Mutta tämä tosiaan ei toimi, jos kuskeja on luokissa enemmän kuin mitä yhteen erään mahtuu, niin kuin viime aikoina on ollut. Meillä on kaikki luokat ajettu samalla formaatilla aina kisoissa eli myös esim. minit, joissa "virallisemmassa" kerhokisasarja-formaatissa on pidemmät erät ja erilaiset ajokaaviot yms. ja hyvin on sijoitukset löydetty lyhyemmässäkin ajassa. Tosin pidempi erä mahdollistaa sitten vielä isomman virheen jälkeen kirimisen sijoituksissa, jos virhe sattuu erän alkupäässä.



Saanko kysyä mikä inspiroi ajamaan noin paljon alkueriä, jos on vain yksi erällinen kuskeja? Joskus tein analyysiä WJ kisojen vapaiden harjoituksien tuloksista, jotka olivat siis 3 peräkkäisen kierroksen mukaan laskettuja. Ne korreloivat erittäin vahvasti lopullisia alkuerän tuloksia. Siitä vaan syntyy väistämättä ajatus alkuerien mielekkyydestä perinteisessä formaatissa varsinkaan kerhokisoissa...
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #6 : 09.02.19 - klo: 17.56 »
Olisi mahtava jos joku keksisi hyvä formaatin kisoihin missä on vähän kuskeja.

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #7 : 11.02.19 - klo: 00.47 »
Me ollaan tehty joskus Ratamestari-kerhokisoissa siten, että kun oli vain yksi erällinen kussakin luokassa kuskeja, niin ajettiin vähemmän aika-ajoja (3, joista 2 parasta laskettiin) ja enemmän finaaleita (4, joista 2 parasta laskettiin) verrattuna esim. FTT-sarjaan. Tämä toimi hyvin, kun lähtöruudut saatiin selville kuskien osalta vähemmillä aika-ajokierroksilla, kun kaikki pääsi kuitenkin A-finaaliin. Ja toisaalta kaikissa finaaleissa oli hyvää kisailua, kun niissä sitten ratkottiin varsinaiset lopulliset sijoitukset ja kaikki finaalikierrokset kannatti ajaa. Mutta tämä tosiaan ei toimi, jos kuskeja on luokissa enemmän kuin mitä yhteen erään mahtuu, niin kuin viime aikoina on ollut. Meillä on kaikki luokat ajettu samalla formaatilla aina kisoissa eli myös esim. minit, joissa "virallisemmassa" kerhokisasarja-formaatissa on pidemmät erät ja erilaiset ajokaaviot yms. ja hyvin on sijoitukset löydetty lyhyemmässäkin ajassa. Tosin pidempi erä mahdollistaa sitten vielä isomman virheen jälkeen kirimisen sijoituksissa, jos virhe sattuu erän alkupäässä.



Saanko kysyä mikä inspiroi ajamaan noin paljon alkueriä, jos on vain yksi erällinen kuskeja? Joskus tein analyysiä WJ kisojen vapaiden harjoituksien tuloksista, jotka olivat siis 3 peräkkäisen kierroksen mukaan laskettuja. Ne korreloivat erittäin vahvasti lopullisia alkuerän tuloksia. Siitä vaan syntyy väistämättä ajatus alkuerien mielekkyydestä perinteisessä formaatissa varsinkaan kerhokisoissa...

Tässä vuosien varrella on nähty mm. harrastajamäärien vähenemistä, kerhokisojen vähenemistä ja kuultu erinäköisiä syitä miksi kerhokisat eivät kiinnosta jne., niin jotain täytyi yrittää tehdä asialle. Jos nyt lähdetään liikkeelle siitä, että kerhokisoja kannatti ylipäätään alkaa pitää (niistäkin aiheutuu yllättävän paljon kustannuksia, kun joudutaan ottamaan koulun tiloja käyttöön) ja huomiotiin laskusuhdanne harrastajamäärissä sekä kerhokisakiinnostuksen hiipuminen, niin tässä joitain hajatelmia asiaan:
- jotta saatiin riittävästi osallistujia kerhokisoihin, piti niiden tarjota niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin mukavan ja hyvän syyn tulla mukaan kisailemaan. No tästä syystä oikeastaan päätettiin alkaa pitämään kerhokisoja sellaisella formaatilla, joka tarjoaa riittävän paljon ajamista kisapäivän aikana (verrattuna, että jos menisi vaan treenailemaan, kun joidenkin kokeneempien mielestä treeneissä saa ajaa enemmän ja kerhokisat ei siksi niin kiinnostaneet). Aikanaan, kun ajettiin Alue-8 kerhokisasarjaa, niin ne taisivat mennä pääsääntöisesti formaatilla 2 treeniä, 2 aika-ajoa ja 2 finaalia ja päivä oli paljon lyhyempi. Nyt on ajettu useampi vuosi tällä formaatilla, joissa on 2 treeniä, 3-4 alkuerää, 3-4 finaalia eli periaattessa lähtöjä on tullut suunnilleen saman verran kuin FTT:ssä. Joskus joku tätä ihmettelikin, että miksi kerhokisat pidetään pidempinä - vastaus löytyy näistä perusteista.
- lisäksi pyrittiin tekemään kerhokisat mahdollisimman harrastajaystävällisiksi eli että niihin on helppo tulla mukaan (riittävä määrä eri luokkia, joita ihmiset haluaa ajaa. Aloittelijoille oma luokka. Tarpeeksi väljät säännöt ja mukava tapahtuma. Pystyy osallistumaan sillä kalustolla, joka löytyy ilman erillisiä hankintoja. Edullinen osallistua. Ohjaava toiminta aloittelijoille ja vähemmän ajaneille. Kerhokisojen huutavaan pulaan halusimme luoda myös muutaman osakilpailun kerhokisasarjan, joka palvelee myös virallisiin FTT-kisoihin lähtijöitä ja siellä ajavia. Ja varmaan monta muuta hyvää ajatusta.)
- no näissä on mielestäni kohtalaisen hyvin onnistuttu - osallistujia on ollut aivan vasta-alkajista kokeneisiin kuskeihin aina Suomen mestareihin saakka aina pohjoisesta, lännestä, idästä, keskeltä ja etelästä tässä vuosien varrella. Ja monen moista kalustoa on nähty kisoissa.
- luokkia meillä on ollut aina runsaasti tarjolla ja porukka sitten hieman hajaantunut ajamaan eri luokkia ja joskus on ollut se tilanne, että kutakin luokkaa oli yhden erällisen verran, niin päätettiin että ajetaan mieluummin useammat finaalit kuin tahkotaan alkueriä. No isommissa kisoissa alkuerien eli aika-ajojen onnistumisella on isompi merkitys kuin silloin kun kaikki ajavat kuitenkin loppuviimein A-finaaleissa. Harjoittelukierroksia on hyvä olla kaksi - eka on yleensä liukastelua ja rataan tutustumista ja toisessa auto sitten toimii jo paremmin ja sen pohjalta voi tehdä mahdollisesti säätöjä ennen aika-ajoja. Alkueräkierroksia ajettiin useampi siitä syystä, että sattuman epäonnella ei ole liian isoa roolia, vaan jokainen pystyi ajamaan pari hyvää omaa aika-ajoa. Ja saa samalla treeniä, jos innostuu lähtee muihin kerhokisoihin tai FTT-sarjaan. Ja sitten tosiaan finaalit nelinkertaisina, joista kaksi parasta laskettiin, jotta saatiin enemmän merkityksellisiä lähtöjä kisoihin.
- meillä kerhokisat ovat olleet yleisölle avoimet ja ennen kisoja niistä on tehty lehtijutut, jolloin myöskin aikataulut ollaan ilmoitettu lehdissä, joten siinäkään mielessä ei olla välttämättä sitten pystytty tiivistämään aikataulua. Tämä on valitettavasti laji, jota pitää jatkuvasti tuoda ihmisten tietoisuuteen ja saada uusia innokkaita kiinnostumaan lajista, jotta niin harrastukselle, kerhokisoille ja isomille kisoille on jatkumoa.
- lisäksi olemme keränneet kaikista kerhokisoista palautetta osallistujilta kisoissa ja yksi toive aikanaan oli (jo ennen kisoja) nimenomaan se, että jos tulee vain yhdet erälliset, niin ajetaan mieluummin enemmän finaaleita ja näin tehtiin. Kisoista saaduista palautteista en muista, että olisi tullut itse kisaformaattiin palautetta. Toiveita ennen kisoja on saattanut tulla ja niitä on huomioitu mahdollisuuksien mukaan. Tässä kuitenkin selkeä ajatus kuunnella harrastajia ja kehittää kerhokisoja parempaan suuntaan. Nytten kerhokisoihin on otettu mukaan mm. rekka-luokka, kun sitä on toivottu sekä meillä pystyy kohtalaisen laajalla skaalalla osallistumaan aloittelijoiden luokkaan sekä esim. Stanuun. Myös muissa luokissa on joustettu, jos kalusto ei ole ihan virallisten sääntöjen mukainen ja esim. rajoitettu tehoja tms. jos on ollut tarvetta.
- tällä hetkellä tilanne näyttää menneen siinä mielessä oikein hyvään suuntaan, että kerhokisat ovat vakiinnuttaneet paikkansa ja keränneet hyvin porukkaa ja myös uutta porukkaa eli tällä hetkellä näyttää siltä, että ajetaan perinteisemmän FTT-formaatin mukaan, kun kuskeja on useampaan erään :wink:

Mutta joo, tärkeintä on saada uusia harrastajia, uudet harrastajat ohjattua tutustumaan kisailuun kerhokisojen merkeissä ja saada kerhokisoihin osallistujia niin uusista kuin kokeneemmistakin, jotta niitä on mielekästä pitää ja jotta näille on jatkumoa. Ja ehkäpä vielä niin, että kisoihin ja kisaamiseen syntyy kipinä ja niihin halutaan tulla uudestaan ja lähteä isompiin kisoihin. Mikä se formaatti sitten ikinä parhaiten missäkin toimii, on varmaan ikuisuuskysymys ja niistä löytyy varmaan montaa mielipidettä ja kokemusta. Formaatti on vain yksi osa koko kokonaisuutta ja yksi osa kerhokisoja ja monta muuta asiaa on hyvä huomioida isommassa kuvassa. Toivottavasti tästä heräsi jotain ajatuksia ammennettavaksi eteenpäin  :wink:

Paikalla *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #8 : 11.02.19 - klo: 08.29 »
Mutta joo, tärkeintä on saada uusia harrastajia, uudet harrastajat ohjattua tutustumaan kisailuun kerhokisojen merkeissä ja saada kerhokisoihin osallistujia niin uusista kuin kokeneemmistakin, jotta niitä on mielekästä pitää ja jotta näille on jatkumoa.

Ei ehkä kuulu tähän topiciin, mutta kysyn kuitenkin: keskitytäänkö kerhoissa liikaa kilpailutoimintaan? Omasta mielestäni tällä hetkellä mennään liikaa kisakärjellä. Meillä on suuri osa, jos ei suurin, niitä harrastajia, jotka haluavat ajaa ihan vain omaksi huvikseen. Liika painostus kisaamiseen vie heiltä halun tulla vain "ajelemaan". Tämä porukka kannattaisi ottaa tosissaan, he kuitenkin omalta osaltaan osallistuvat hyvien puitteiden kustannuksiin.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Paikalla burtsi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #9 : 11.02.19 - klo: 10.30 »

Ei ehkä kuulu tähän topiciin, mutta kysyn kuitenkin: keskitytäänkö kerhoissa liikaa kilpailutoimintaan? Omasta mielestäni tällä hetkellä mennään liikaa kisakärjellä. Meillä on suuri osa, jos ei suurin, niitä harrastajia, jotka haluavat ajaa ihan vain omaksi huvikseen. Liika painostus kisaamiseen vie heiltä halun tulla vain "ajelemaan". Tämä porukka kannattaisi ottaa tosissaan, he kuitenkin omalta osaltaan osallistuvat hyvien puitteiden kustannuksiin.

Tämä on mielestäni hyvä ja tärkeä keskustelu, koska laji kaipaa ehdottomasti lisää harrastajia joka tasolle hyvien puitteiden mahdollistamiseksi meille kaikille. Rempalta myös hyvä pointti. Tiedän tämän olevan arka ja tunteita herättävä aihe, mutta oma mielipiteeni on, että ainakin huipputason kilpailutoimintaan keskitytään ehkä hieman liikaa. Useimpien perusharrastajien tavoitteena kun ei ole se A, B tai edes C-finaalipaikka valtakunnallisissa kisoissa, vaan se, että saa kisata kaverin kanssa paremmuudesta radalla, kehittää omaa ajamistaan ja pitää hauskaa. Ymmärrykseni mukaan monet aloittelevat, vuoden-pari harrastaneet kuskit tuntuvat sinänsä olevan kiinnostuneita myös kisaamisesta, mutta kynnys osallistua isompiin kisoihin on melko korkea, koska taso on niin kova. Kenties tarvittaisiin lisää rentoa harrastamista tarjoavia kisoja, joiden taso olisi sellainen, että osallistuminen olisi taviskuskillekin mielekästä ja joiden säännöt ja ajoformaatti olisivat sellaiset, että ne tarjoaisivat positiivisia kilpailuelämyksiä ilman turhaa pönötystä. Jos ottaa esimerkkinä vaikka kymppibugit ja Hakkilan turffiradan, niin taviskuskeille ei ole tarvetta erotella tuuppia ja nelkkua eri luokkiin, vaan olennaista olisi saattaa samaa vauhtia ajavat kisaamaan keskenään kalustosta riippumatta.

Minusta kisoissa parasta on juurikin se, että pääsee ajamaan oikeasti kilpaa omantasoisten harrastajien kanssa. On kovin turhauttavaa olla radalla samaan aikaan pro-kuskien kanssa, jos joutuu koko ajan keskittymään pelkästään kierroksella ohittavien väistelyyn. (Nimimerkillä kokemusta omaava...  :grin:) Yllä joku kysyi, miksi harjoituksia ja alkueriä tarvitaan kisoissa niin paljon. Hyvä kysymys. Mielestäni monissa kisoissa (pl. SM ja muut "arvokisat") riittäisi hyvin yksi tai korkeintaan kaksi yhdistettyä harjoitus-/alkueräsessiota, jonka jälkeen parhaan kolmen kierroksen perusteella tehdään eräjako finaaleihin, joita sitten ajetaan 3-5. Näin kisat saataisiin kestoltaan lyhyemmiksi (aamukahdeksasta iltaseitsemään kestävä kilpailu on monelle ajankäytöllisesti liian pitkä ja turhauttavaa odottelua on liikaa) ja osallistujat pääsisivät aidosti kisaamaan "turhan" radan kiertämisen sijaan. Jos taas osallistujia on vähän, kuten vaikkapa arki-illan kerhokisoissa, pitäisi jotenkin huolehtia siitä, etteivät vauhtierot kasva liian suuriksi, kun kaikentasoiset kuskit ovat yhtä aikaa radalla. Onko se tapa sitten, että pro-kuskit ajaisivat 75% tehoilla tai jotain vastaavaa, mutta jotain asialle pitäisi mielestäni tehdä.
Tekno SCT410.3 | Tekno EB410 | Tekno EB48.4 | Tekno MT410 | Asso B6.1 | Asso SC6.1 | Asso 8B3e | Traxxas TRX-4

Poissa Ruusperi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #10 : 11.02.19 - klo: 10.56 »
Hyvä avaus Samilta,

yksi oma suosikkiformaatti - mitä ollaan käytetty niin MikUA:n radalla kuin Fullspeedin radoilla menee näin. Porukan nopein kuski laitetaan letkan viimeiseksi reilulla marginaalilla ja lähdetään ajamaan niin kauan kunnes tämä nopein kuski on ohittanut kaikki. Sitten resetoidaan tilanne ja aina viimeiseksi jäänyt lähtee keulilta,.

Myös lyhyet kolmen kierroksen kisat on hyvää hupia, tai jos käytössä on vain yksi auto ja kuskeja enemmän, niin ajetaan niin kauan kunnes tulee kaato.

Se mitä ehkä itse kaipaisin perinteisen kilvanajon rinnalle, olisi crawler/driftaus tyyliset ajoformaatit - vaikka sitten krossiradalle vaikeimman hyppyrin ländiin joku asia mihin pitäisi osua tai sitten asia mihin ei saa osua ja pisteitä suorituksen mukaan.
Pienoisautoja 1/27 ... 1/5, Sanwa MT-4S / M12
http://www.mikkelinpienoisautoilijat.fi | http://www.fullspeedrc.fi

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #11 : 11.02.19 - klo: 12.01 »
Tukeeko rctiming ajanottosofta seuraavaa formaattia

Alkuerät 3 peräkkäisen nopeimman mukaan.
Sitten Finaalit vaikka 5x5min siten, että jokaisen finaalin 2 nopeinta nousee ylempään finaaliin ja 2 hitainta tippuu alempaan finaaliin?

Jos tukee, niin voisin jopa olla kiinnostunut vetämään yhden tuollaisen testikisan joku kaunis viikonloppu Hakkilassa.



Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #12 : 11.02.19 - klo: 12.56 »
Mutta joo, tärkeintä on saada uusia harrastajia, uudet harrastajat ohjattua tutustumaan kisailuun kerhokisojen merkeissä ja saada kerhokisoihin osallistujia niin uusista kuin kokeneemmistakin, jotta niitä on mielekästä pitää ja jotta näille on jatkumoa.

Ei ehkä kuulu tähän topiciin, mutta kysyn kuitenkin: keskitytäänkö kerhoissa liikaa kilpailutoimintaan? Omasta mielestäni tällä hetkellä mennään liikaa kisakärjellä. Meillä on suuri osa, jos ei suurin, niitä harrastajia, jotka haluavat ajaa ihan vain omaksi huvikseen. Liika painostus kisaamiseen vie heiltä halun tulla vain "ajelemaan". Tämä porukka kannattaisi ottaa tosissaan, he kuitenkin omalta osaltaan osallistuvat hyvien puitteiden kustannuksiin.
No jos katsotaan rata-auto puolta, niin tällä hetkellä kerhokisatoiminta rata-autopuolella on saatu elvytettyä Eteläisessä Suomessa heikohkosta tilanteesta edes johonkin uomiin. Ei vielä toki samaan kuin verrattuna aikaan, jolloin parhaimmillaan eri seurat Eteläisessä Suomessa järjestivät parhaimmillaan 5 eri seuran voimin Alue-8 kerhokisasarjan osakilpailuita pelkästään syyskauden aikana. Nyt on järjestetty 1 kisa syksyllä ja toinen keväällä. Eli en nyt ehkä sanoisi, että ainakaan tästä perspektiivistä ainakaan rata-autoilussa keskitytä liikaa kilpailutoimintaan. Ja kerhoilla jokainen voi ajella omaksi huvikseen tai treenata halutessaan kisoihin.

Tärkeätä on huomioida kaikki harrastajat, osa haluaa vain ajella tai harrastaa eikä kisaaminen heitä kiinnosta. Ja osa haluaa kehittyä, mahdollisesti kiinnostua kisaamisesta ja edetä myös kisaamisessa. Ehkä lähtökohta voisi olla enemmän uusien harrastajien ohjaaminen ja tukeminen harrastuksessa ja sitä kautta sitten harrastamisen mielekkyyden lisääntyminen ja harrastuksessa oppiminen ja kehittyminen sekä kiinnostuksen mahdollinen herättäminen ja rohkaisu lähteä kokeilemaan kisailua kerhokisahengessä kerhokisoissa ja saada mukavia kokemuksia. Kisaaminen on toki vain yksi kulma tässä monipuolisessa harrastuksessa.

On myös hyvä muistaa, että seurat myöskin rahoittavat toimintaansa järjestämällä niin kerho- kuin muitakin kisoja / tapahtumia. Niistä saadut tuotot mahdollistavat harrastamisen puitteet kaikille harrastajille sekä kaikkien harrastajien edullisemman harrastamisen kuin jos vastaava raha kerättäisiin jokaisen harrastajan kukkarosta.

Paikalla *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #13 : 11.02.19 - klo: 16.26 »
On myös hyvä muistaa, että seurat myöskin rahoittavat toimintaansa järjestämällä niin kerho- kuin muitakin kisoja / tapahtumia. Niistä saadut tuotot mahdollistavat harrastamisen puitteet kaikille harrastajille sekä kaikkien harrastajien edullisemman harrastamisen kuin jos vastaava raha kerättäisiin jokaisen harrastajan kukkarosta.

Toki kisat ovat osa rahoitusta ja ilman muuta välttämättömiä, mutta satsattaisiin myös pelkkään harrasteluun. Vähän kuin liikuntapuolella: on joko aktiiviisesti harrastavia ja sitten niitä jotka eivät tee mitään. Tämä johtuu siitä, että seurat ovat liian kilpaurheilupainotteisia ja tavallista höntsäliikuntaa ei ole tarjolla.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #14 : 11.02.19 - klo: 18.46 »
Burtsin kommenttiin oma viisisenttinen. Mielestäni parhaat oman tasoiset kisat ovat olleet juurikin ne missä on mukana myös ne kovimmat kuskit ja sitä myötä yleensä myös suuri joukko tavallisia kuolevaisia. Kun massaa on niin alemmatkin finaalit ovat yleensä todella tasaisia. Samaa mieltä, että 7 tuntia jauhamista ennen finaaleja on useimmille turhaa. Samat naamat ovat yleensä lauteilla samaan aikaan koko päivän.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #15 : 11.02.19 - klo: 23.59 »
On myös hyvä muistaa, että seurat myöskin rahoittavat toimintaansa järjestämällä niin kerho- kuin muitakin kisoja / tapahtumia. Niistä saadut tuotot mahdollistavat harrastamisen puitteet kaikille harrastajille sekä kaikkien harrastajien edullisemman harrastamisen kuin jos vastaava raha kerättäisiin jokaisen harrastajan kukkarosta.

Toki kisat ovat osa rahoitusta ja ilman muuta välttämättömiä, mutta satsattaisiin myös pelkkään harrasteluun. Vähän kuin liikuntapuolella: on joko aktiiviisesti harrastavia ja sitten niitä jotka eivät tee mitään. Tämä johtuu siitä, että seurat ovat liian kilpaurheilupainotteisia ja tavallista höntsäliikuntaa ei ole tarjolla.

Harrastamisen noin lähtökohtaisesti pitäisi olla hauskaa, siihen pitäisi olla helppo päästä mukaan ja kunkin sitten pystyä harrastamaan itse parhaaksi katsomalla tavalla. Eri seuroilla on myös eri realiteetit järjestää eri tavalla asioita - on eri asia, jos seuralla on esim. yksi tai useampi kiinteä rata, joka on auki useampana päivänä viikossa ja aktiivisia kerhosetiä järjestämässä erilaista aktiviteettia ja ohjausta oli se sitten höntsäilyä tai kisailua tai jotain muuta. Tai sitten niissä kerhoissa, joissa harrastamisen riemusta kokoonnutaan yhteen kerran viikossa tai harvemmin vaan harrastamaan ja viettämään aikaa. Ja kaikkea näiden väliltä.

Ja sitten on vielä se suuri osa, joka harrastelee omaksi huvikseen ilman kerhoja ja seuroja yksin tai kavereidensa kanssa. Ja näistä sitten joku aina toivottavasti tulee myös johonkin kerhoon tai seuraan harrastamaan muiden RC:hen hairahtuneiden lajitoverien kanssa.

On varmasti huomionarvoista pohtia myös tätä harrastajakuntaa, joille kisailu ei ole se juttu ja mitä kukin seura voi tahoillaan tehdä omat realiteettinsa huomioiden.

Mitä se höntsäily sitten on? Onko se sitä, että ajellaan kerholla kavereiden kanssa yhtäaikaa radalla ja pidetään vaan hauskaa ilman suurempia tavoitteita kisoihin lähtemisestä? Vai olisiko se jotain vapaampaa toimintaa tai leikkimielistä ajelua vai mitä? Millä tavalla seurat voisivat tukea tälläistä enemmän?

Paikalla *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #16 : 12.02.19 - klo: 09.24 »
Mitä se höntsäily sitten on? Onko se sitä, että ajellaan kerholla kavereiden kanssa yhtäaikaa radalla ja pidetään vaan hauskaa ilman suurempia tavoitteita kisoihin lähtemisestä? Vai olisiko se jotain vapaampaa toimintaa tai leikkimielistä ajelua vai mitä? Millä tavalla seurat voisivat tukea tälläistä enemmän?

Esimerkiksi juuri tätä: sitä, että ajellaan kerholla kavereiden kanssa yhtäaikaa radalla ja pidetään vaan hauskaa ilman suurempia tavoitteita kisoihin lähtemisestä.

Kalusto voisi olla hyvin vapaa. Lähinnä sitä mitä kaapista jo löytyy, vaikka niitä kovasti parjattuja "Nikkoja".
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #17 : 12.02.19 - klo: 14.08 »
Pitääkö kuskit jakaa kolmeen karkeaan ryhmään :)
Höntsäilijät
Harrastelijat/satunnaiset kisaajat
Kilpailijat

Jokainen ryhmä tarvitsee omanlaisiaan tapahtumia.
Itse haluaisin ajaa niitä perinteisiä 5min eriä, mutta ilman usean tunnin alkuerä rypistyksiä.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #18 : 12.02.19 - klo: 14.55 »
Pitääkö kuskit jakaa kolmeen karkeaan ryhmään :)
Höntsäilijät
Harrastelijat/satunnaiset kisaajat
Kilpailijat

Jokainen ryhmä tarvitsee omanlaisiaan tapahtumia.
Itse haluaisin ajaa niitä perinteisiä 5min eriä, mutta ilman usean tunnin alkuerä rypistyksiä.

Salliiko ajanottosofta ajaa kisan useammalla kuin yhdellä säännöllä?
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa JV78

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #19 : 12.02.19 - klo: 15.44 »
Pitääkö kuskit jakaa kolmeen karkeaan ryhmään :)
Höntsäilijät
Harrastelijat/satunnaiset kisaajat
Kilpailijat

Jokainen ryhmä tarvitsee omanlaisiaan tapahtumia.
Itse haluaisin ajaa niitä perinteisiä 5min eriä, mutta ilman usean tunnin alkuerä rypistyksiä.

Höntsäilijät: Maksavat jäsen- ja ratamaksut jne. mutta heitä ei kaivata radoille. Ehkä ajanottoon tai buffettiin.

Harrastelijat: Kaksi treenikierrosta, pisteillä finaalijako. Kymmenen finaalierää joista kaikki lasketaan.

Kilpailijat: Kuten nytkin. Entinen A-finaali. A = Autismi tai Asperger myös.

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #20 : 13.02.19 - klo: 12.31 »
Mitä se höntsäily sitten on? Onko se sitä, että ajellaan kerholla kavereiden kanssa yhtäaikaa radalla ja pidetään vaan hauskaa ilman suurempia tavoitteita kisoihin lähtemisestä? Vai olisiko se jotain vapaampaa toimintaa tai leikkimielistä ajelua vai mitä? Millä tavalla seurat voisivat tukea tälläistä enemmän?

Esimerkiksi juuri tätä: sitä, että ajellaan kerholla kavereiden kanssa yhtäaikaa radalla ja pidetään vaan hauskaa ilman suurempia tavoitteita kisoihin lähtemisestä.

Kalusto voisi olla hyvin vapaa. Lähinnä sitä mitä kaapista jo löytyy, vaikka niitä kovasti parjattuja "Nikkoja".

Miten tätä toimintaa on estetty?
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing

Paikalla *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #21 : 13.02.19 - klo: 15.36 »
Mitä se höntsäily sitten on? Onko se sitä, että ajellaan kerholla kavereiden kanssa yhtäaikaa radalla ja pidetään vaan hauskaa ilman suurempia tavoitteita kisoihin lähtemisestä? Vai olisiko se jotain vapaampaa toimintaa tai leikkimielistä ajelua vai mitä? Millä tavalla seurat voisivat tukea tälläistä enemmän?

Esimerkiksi juuri tätä: sitä, että ajellaan kerholla kavereiden kanssa yhtäaikaa radalla ja pidetään vaan hauskaa ilman suurempia tavoitteita kisoihin lähtemisestä.

Kalusto voisi olla hyvin vapaa. Lähinnä sitä mitä kaapista jo löytyy, vaikka niitä kovasti parjattuja "Nikkoja".

Miten tätä toimintaa on estetty?

Ei sitä ole estetty, mutta voisi tuoda enemmän esille sitä, että tämä voi olla muutakin kuin vain kilpailuun valmistautumista.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #22 : 13.02.19 - klo: 16.05 »
Tämä on erittäin hyvä ja mielenkiintoinen keskustelusäie ja kerrankin asialinjalla läpeensä. Hyviä formaatti-ideoita esitetty ja varmasti poikii lisää kun useampi näitä pohtii. Kisoja paljon ajaneena ja järjestäneenä on usein myös itsellä vaikea tulla boxista ulos ja keksiä jotain harrastajille sopivaa formaattia. Kerhokisat voisi hyvin ajaa lyhyellä ja tiiviimmällä formaatilla, joka voi erota hyvinkin perinteisestä. Kisoja on tarjolla kisaaville aivan riittämiin, kenenkään valmistautuminen Suomessa ei varmasti jää kiinni SM tai kansallisten kisojen vähyydestä.

Kerhokisojen vaikutus seura-aktiivisuuteen viikottaisessa treenauksessa on kokemuksien mukaan valtava, mutta liikakin on liikaa. Ainakin näillä leveysasteilla jopa 3 kerhokisaa talvessa on osoittautunut "normiformaatilla" liian suureksi määräksi, kahden ollessa sopiva. Tuo siis kohderyhmälle, jotka ajavat FTT, WJ taikka 12Track sarjaa tai jopa kaikkia noita.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC