Kirjoittaja Aihe: Kerhokilpailu formaatit  (Luettu 7882 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kerhokilpailu formaatit
« : 05.02.19 - klo: 12.08 »
Tähän säikeeseen voisi luoda keskustelua kerhokilpailuissa käytettävistä ajoformaateista.
Hyvin usein epävirallisissa tai kerhokisoissa ajetaan samalla formaatilla, joita käytetään isommissa kilpailuissa.

Onko kerhot kokeilleet muita formaatteja ja minkälaisia kokemuksia niistä on saatu?

Ehkä kimmokkeena tähän kirjoitukseen oli viimeisin FORS kisa, joka oli loistavaa viihdetta. Kuitenkin tuntui turhauttavalta ajaa 0900-1600 harjoituksia ja alkueriä, jotta saatiin samat kaverit samoihin  finaaleihin kuin aina ennenkin. Millä formaatilla saataisiin enemmän kilvanajoa?

PS. En koe esim WJ:n, SC:n enkä FinnTrackin olevan kerhokisa sarjoja. 
PPS. Mielestäni kaikkien kilpailujen ei tule kasvattaa kisaajia varsinaisiin isoihin kilpailuihin.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Potski

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #1 : 05.02.19 - klo: 14.07 »
Moi,

SpeedRC:llä ajeltiin pari vuotta sitten pari perjantaita kolmen kierroksen kisoja.

Rata-auki about 30 min, jonka aikana kaikki (häröpallossa) ajaa kolmea nopeinta peräkkäistä kierrosta. 30 min hässäkän jälkeen pistettiin nimet järjestykseen ja alettiin ajaa.

Ajo formaatti meni siten, että 1 vs 1 kisa, kummallakin kuskilla oma nostaja, mutta nostajan piti seisoa korokkeella kuskin alla niin kauan, kunnes auto jäi paikoilleen joko jumiin tai katolleen. Huonomman 3 kierroksen ajan häröpallossa ajanut sai valita lähtöpaikkansa. Sen jälkeen 3 kierrosta tiukkaa kisaa käytännössä siis ilman nostajia. Voittaja jatkoi voittajien haaraan, häviäjä häviäjien. Pirun hauskaa ja pienessä ajassa tuli monta kisa lähtöä. Akkuakaan ei tarvinnut joka lähtöön vaihtaa.

En muista ihan tarkalleen miten toi ajokaavio meni, eikä tää koko päivää kata. Mutta esim arki-iltaan ihan hauska ja sopiva setti. Speed RC Speed King tms oli sarjan nimi. Youtubesta saattaa löytyä videoita.

Samppa

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #2 : 06.02.19 - klo: 11.36 »
Miten se reedyrace formaatti menee? Se voisi olla myös kokeilemisen arvoinen?
Toinen mitä olen miettinyt, niin yhden kierroksen alkuerät ja loppupäivä finaaleja. Finaaleista esim kaksi parasta nousee ylemmäs ja vastaavasti kaksi hitainta tippuu.

Jos finaaleja ajetaan vaikka 7 ja 5 lasketaan, niin voisi päästä riittävän tasapuoliseen lopputulokseen.

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #3 : 06.02.19 - klo: 23.08 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 22.40 kirjoittanut Pepess »

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #4 : 07.02.19 - klo: 14.41 »
Itse olen miettinyt tällaista ajoformaattia joka lisäisi finaaleiden merkitystä ja vähentäisi alkuerien merkitystä:

-Normi aamutreenit

-2x 5min alkuerää jossa lasketaan 3 peräkkäisen kierroksen tulokset (tai 5min tulos pisteillä) ja loppupäivä finaaleja nousu mahdollisuudella.

-Ajettaisiin esim. 5 finaalikierrosta.

A-finaaliin pääsee 9. Ekan finaali kierroksen jälkeen sinne nousee B-finaalin voittaja. Tokassa A-finaalissa olisi 10 autoa ja erän jälkeen B-Finaalin voittaja nousisi taas A-finaaliin mutta A-finaalin 2 hitainta tippuisi B-Finaaliin (Esim. 1/2 tulosta lasketaan niin ei yksi keskeytys tarkoittaisi automaattista tippumista jos toisessa finaalissa onnistuu ja toisessa keskeyttää).

Sitten taas samalla kaavalla, joka eräkierroksen jälkeen B-finaalin voittaja nousee ja joka toisen kierroksen jälkeen A-finaalin 2 viimeistä tippuu (laskentatapa esim 1/2 ja 2/4).

Sama toistuisi myös kaikissa alemmissa finaaleissa.

Kisa ratkaisi sitten 3/5 laskentatavalla, eli teoriassa joku voi jäädä C-finaaliin, voittaa se ekalla rundilla, nousta B-Finaaliin, voittaa B-finaali toisella rundilla ja tämän jälkeen vielä ajaa 3 A-finaalia ja voittaa koko kisa.

Vaatii varmaan hieman viilausta, mutta tämä mahdollistaisi enemmän finaaleja + että epäonnistuneet alkuerät ei automaattisesti pilaa kisaa, enemmän jännitystä koska voi nousta/tippua sekä yksi keskeytys ei automaattisesti tiputa sinua finaalista pois. Olikohan tarpeeksi epäselvästi selitetty?  :grin:
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #5 : 08.02.19 - klo: 15.26 »
Me ollaan tehty joskus Ratamestari-kerhokisoissa siten, että kun oli vain yksi erällinen kussakin luokassa kuskeja, niin ajettiin vähemmän aika-ajoja (3, joista 2 parasta laskettiin) ja enemmän finaaleita (4, joista 2 parasta laskettiin) verrattuna esim. FTT-sarjaan. Tämä toimi hyvin, kun lähtöruudut saatiin selville kuskien osalta vähemmillä aika-ajokierroksilla, kun kaikki pääsi kuitenkin A-finaaliin. Ja toisaalta kaikissa finaaleissa oli hyvää kisailua, kun niissä sitten ratkottiin varsinaiset lopulliset sijoitukset ja kaikki finaalikierrokset kannatti ajaa. Mutta tämä tosiaan ei toimi, jos kuskeja on luokissa enemmän kuin mitä yhteen erään mahtuu, niin kuin viime aikoina on ollut. Meillä on kaikki luokat ajettu samalla formaatilla aina kisoissa eli myös esim. minit, joissa "virallisemmassa" kerhokisasarja-formaatissa on pidemmät erät ja erilaiset ajokaaviot yms. ja hyvin on sijoitukset löydetty lyhyemmässäkin ajassa. Tosin pidempi erä mahdollistaa sitten vielä isomman virheen jälkeen kirimisen sijoituksissa, jos virhe sattuu erän alkupäässä.



Saanko kysyä mikä inspiroi ajamaan noin paljon alkueriä, jos on vain yksi erällinen kuskeja? Joskus tein analyysiä WJ kisojen vapaiden harjoituksien tuloksista, jotka olivat siis 3 peräkkäisen kierroksen mukaan laskettuja. Ne korreloivat erittäin vahvasti lopullisia alkuerän tuloksia. Siitä vaan syntyy väistämättä ajatus alkuerien mielekkyydestä perinteisessä formaatissa varsinkaan kerhokisoissa...
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #6 : 09.02.19 - klo: 17.56 »
Olisi mahtava jos joku keksisi hyvä formaatin kisoihin missä on vähän kuskeja.

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #7 : 11.02.19 - klo: 00.47 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 21.49 kirjoittanut Pepess »

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #8 : 11.02.19 - klo: 08.29 »
Mutta joo, tärkeintä on saada uusia harrastajia, uudet harrastajat ohjattua tutustumaan kisailuun kerhokisojen merkeissä ja saada kerhokisoihin osallistujia niin uusista kuin kokeneemmistakin, jotta niitä on mielekästä pitää ja jotta näille on jatkumoa.

Ei ehkä kuulu tähän topiciin, mutta kysyn kuitenkin: keskitytäänkö kerhoissa liikaa kilpailutoimintaan? Omasta mielestäni tällä hetkellä mennään liikaa kisakärjellä. Meillä on suuri osa, jos ei suurin, niitä harrastajia, jotka haluavat ajaa ihan vain omaksi huvikseen. Liika painostus kisaamiseen vie heiltä halun tulla vain "ajelemaan". Tämä porukka kannattaisi ottaa tosissaan, he kuitenkin omalta osaltaan osallistuvat hyvien puitteiden kustannuksiin.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa burtsi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #9 : 11.02.19 - klo: 10.30 »

Ei ehkä kuulu tähän topiciin, mutta kysyn kuitenkin: keskitytäänkö kerhoissa liikaa kilpailutoimintaan? Omasta mielestäni tällä hetkellä mennään liikaa kisakärjellä. Meillä on suuri osa, jos ei suurin, niitä harrastajia, jotka haluavat ajaa ihan vain omaksi huvikseen. Liika painostus kisaamiseen vie heiltä halun tulla vain "ajelemaan". Tämä porukka kannattaisi ottaa tosissaan, he kuitenkin omalta osaltaan osallistuvat hyvien puitteiden kustannuksiin.

Tämä on mielestäni hyvä ja tärkeä keskustelu, koska laji kaipaa ehdottomasti lisää harrastajia joka tasolle hyvien puitteiden mahdollistamiseksi meille kaikille. Rempalta myös hyvä pointti. Tiedän tämän olevan arka ja tunteita herättävä aihe, mutta oma mielipiteeni on, että ainakin huipputason kilpailutoimintaan keskitytään ehkä hieman liikaa. Useimpien perusharrastajien tavoitteena kun ei ole se A, B tai edes C-finaalipaikka valtakunnallisissa kisoissa, vaan se, että saa kisata kaverin kanssa paremmuudesta radalla, kehittää omaa ajamistaan ja pitää hauskaa. Ymmärrykseni mukaan monet aloittelevat, vuoden-pari harrastaneet kuskit tuntuvat sinänsä olevan kiinnostuneita myös kisaamisesta, mutta kynnys osallistua isompiin kisoihin on melko korkea, koska taso on niin kova. Kenties tarvittaisiin lisää rentoa harrastamista tarjoavia kisoja, joiden taso olisi sellainen, että osallistuminen olisi taviskuskillekin mielekästä ja joiden säännöt ja ajoformaatti olisivat sellaiset, että ne tarjoaisivat positiivisia kilpailuelämyksiä ilman turhaa pönötystä. Jos ottaa esimerkkinä vaikka kymppibugit ja Hakkilan turffiradan, niin taviskuskeille ei ole tarvetta erotella tuuppia ja nelkkua eri luokkiin, vaan olennaista olisi saattaa samaa vauhtia ajavat kisaamaan keskenään kalustosta riippumatta.

Minusta kisoissa parasta on juurikin se, että pääsee ajamaan oikeasti kilpaa omantasoisten harrastajien kanssa. On kovin turhauttavaa olla radalla samaan aikaan pro-kuskien kanssa, jos joutuu koko ajan keskittymään pelkästään kierroksella ohittavien väistelyyn. (Nimimerkillä kokemusta omaava...  :grin:) Yllä joku kysyi, miksi harjoituksia ja alkueriä tarvitaan kisoissa niin paljon. Hyvä kysymys. Mielestäni monissa kisoissa (pl. SM ja muut "arvokisat") riittäisi hyvin yksi tai korkeintaan kaksi yhdistettyä harjoitus-/alkueräsessiota, jonka jälkeen parhaan kolmen kierroksen perusteella tehdään eräjako finaaleihin, joita sitten ajetaan 3-5. Näin kisat saataisiin kestoltaan lyhyemmiksi (aamukahdeksasta iltaseitsemään kestävä kilpailu on monelle ajankäytöllisesti liian pitkä ja turhauttavaa odottelua on liikaa) ja osallistujat pääsisivät aidosti kisaamaan "turhan" radan kiertämisen sijaan. Jos taas osallistujia on vähän, kuten vaikkapa arki-illan kerhokisoissa, pitäisi jotenkin huolehtia siitä, etteivät vauhtierot kasva liian suuriksi, kun kaikentasoiset kuskit ovat yhtä aikaa radalla. Onko se tapa sitten, että pro-kuskit ajaisivat 75% tehoilla tai jotain vastaavaa, mutta jotain asialle pitäisi mielestäni tehdä.

Poissa Ruusperi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #10 : 11.02.19 - klo: 10.56 »
Hyvä avaus Samilta,

yksi oma suosikkiformaatti - mitä ollaan käytetty niin MikUA:n radalla kuin Fullspeedin radoilla menee näin. Porukan nopein kuski laitetaan letkan viimeiseksi reilulla marginaalilla ja lähdetään ajamaan niin kauan kunnes tämä nopein kuski on ohittanut kaikki. Sitten resetoidaan tilanne ja aina viimeiseksi jäänyt lähtee keulilta,.

Myös lyhyet kolmen kierroksen kisat on hyvää hupia, tai jos käytössä on vain yksi auto ja kuskeja enemmän, niin ajetaan niin kauan kunnes tulee kaato.

Se mitä ehkä itse kaipaisin perinteisen kilvanajon rinnalle, olisi crawler/driftaus tyyliset ajoformaatit - vaikka sitten krossiradalle vaikeimman hyppyrin ländiin joku asia mihin pitäisi osua tai sitten asia mihin ei saa osua ja pisteitä suorituksen mukaan.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #11 : 11.02.19 - klo: 12.01 »
Tukeeko rctiming ajanottosofta seuraavaa formaattia

Alkuerät 3 peräkkäisen nopeimman mukaan.
Sitten Finaalit vaikka 5x5min siten, että jokaisen finaalin 2 nopeinta nousee ylempään finaaliin ja 2 hitainta tippuu alempaan finaaliin?

Jos tukee, niin voisin jopa olla kiinnostunut vetämään yhden tuollaisen testikisan joku kaunis viikonloppu Hakkilassa.



Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #12 : 11.02.19 - klo: 12.56 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 21.45 kirjoittanut Pepess »

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #13 : 11.02.19 - klo: 16.26 »
On myös hyvä muistaa, että seurat myöskin rahoittavat toimintaansa järjestämällä niin kerho- kuin muitakin kisoja / tapahtumia. Niistä saadut tuotot mahdollistavat harrastamisen puitteet kaikille harrastajille sekä kaikkien harrastajien edullisemman harrastamisen kuin jos vastaava raha kerättäisiin jokaisen harrastajan kukkarosta.

Toki kisat ovat osa rahoitusta ja ilman muuta välttämättömiä, mutta satsattaisiin myös pelkkään harrasteluun. Vähän kuin liikuntapuolella: on joko aktiiviisesti harrastavia ja sitten niitä jotka eivät tee mitään. Tämä johtuu siitä, että seurat ovat liian kilpaurheilupainotteisia ja tavallista höntsäliikuntaa ei ole tarjolla.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #14 : 11.02.19 - klo: 18.46 »
Burtsin kommenttiin oma viisisenttinen. Mielestäni parhaat oman tasoiset kisat ovat olleet juurikin ne missä on mukana myös ne kovimmat kuskit ja sitä myötä yleensä myös suuri joukko tavallisia kuolevaisia. Kun massaa on niin alemmatkin finaalit ovat yleensä todella tasaisia. Samaa mieltä, että 7 tuntia jauhamista ennen finaaleja on useimmille turhaa. Samat naamat ovat yleensä lauteilla samaan aikaan koko päivän.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #15 : 11.02.19 - klo: 23.59 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 21.42 kirjoittanut Pepess »

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #16 : 12.02.19 - klo: 09.24 »
Mitä se höntsäily sitten on? Onko se sitä, että ajellaan kerholla kavereiden kanssa yhtäaikaa radalla ja pidetään vaan hauskaa ilman suurempia tavoitteita kisoihin lähtemisestä? Vai olisiko se jotain vapaampaa toimintaa tai leikkimielistä ajelua vai mitä? Millä tavalla seurat voisivat tukea tälläistä enemmän?

Esimerkiksi juuri tätä: sitä, että ajellaan kerholla kavereiden kanssa yhtäaikaa radalla ja pidetään vaan hauskaa ilman suurempia tavoitteita kisoihin lähtemisestä.

Kalusto voisi olla hyvin vapaa. Lähinnä sitä mitä kaapista jo löytyy, vaikka niitä kovasti parjattuja "Nikkoja".
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #17 : 12.02.19 - klo: 14.08 »
Pitääkö kuskit jakaa kolmeen karkeaan ryhmään :)
Höntsäilijät
Harrastelijat/satunnaiset kisaajat
Kilpailijat

Jokainen ryhmä tarvitsee omanlaisiaan tapahtumia.
Itse haluaisin ajaa niitä perinteisiä 5min eriä, mutta ilman usean tunnin alkuerä rypistyksiä.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #18 : 12.02.19 - klo: 14.55 »
Pitääkö kuskit jakaa kolmeen karkeaan ryhmään :)
Höntsäilijät
Harrastelijat/satunnaiset kisaajat
Kilpailijat

Jokainen ryhmä tarvitsee omanlaisiaan tapahtumia.
Itse haluaisin ajaa niitä perinteisiä 5min eriä, mutta ilman usean tunnin alkuerä rypistyksiä.

Salliiko ajanottosofta ajaa kisan useammalla kuin yhdellä säännöllä?
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa JV78

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #19 : 12.02.19 - klo: 15.44 »
Pitääkö kuskit jakaa kolmeen karkeaan ryhmään :)
Höntsäilijät
Harrastelijat/satunnaiset kisaajat
Kilpailijat

Jokainen ryhmä tarvitsee omanlaisiaan tapahtumia.
Itse haluaisin ajaa niitä perinteisiä 5min eriä, mutta ilman usean tunnin alkuerä rypistyksiä.

Höntsäilijät: Maksavat jäsen- ja ratamaksut jne. mutta heitä ei kaivata radoille. Ehkä ajanottoon tai buffettiin.

Harrastelijat: Kaksi treenikierrosta, pisteillä finaalijako. Kymmenen finaalierää joista kaikki lasketaan.

Kilpailijat: Kuten nytkin. Entinen A-finaali. A = Autismi tai Asperger myös.

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #20 : 13.02.19 - klo: 12.31 »
Mitä se höntsäily sitten on? Onko se sitä, että ajellaan kerholla kavereiden kanssa yhtäaikaa radalla ja pidetään vaan hauskaa ilman suurempia tavoitteita kisoihin lähtemisestä? Vai olisiko se jotain vapaampaa toimintaa tai leikkimielistä ajelua vai mitä? Millä tavalla seurat voisivat tukea tälläistä enemmän?

Esimerkiksi juuri tätä: sitä, että ajellaan kerholla kavereiden kanssa yhtäaikaa radalla ja pidetään vaan hauskaa ilman suurempia tavoitteita kisoihin lähtemisestä.

Kalusto voisi olla hyvin vapaa. Lähinnä sitä mitä kaapista jo löytyy, vaikka niitä kovasti parjattuja "Nikkoja".

Miten tätä toimintaa on estetty?
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #21 : 13.02.19 - klo: 15.36 »
Mitä se höntsäily sitten on? Onko se sitä, että ajellaan kerholla kavereiden kanssa yhtäaikaa radalla ja pidetään vaan hauskaa ilman suurempia tavoitteita kisoihin lähtemisestä? Vai olisiko se jotain vapaampaa toimintaa tai leikkimielistä ajelua vai mitä? Millä tavalla seurat voisivat tukea tälläistä enemmän?

Esimerkiksi juuri tätä: sitä, että ajellaan kerholla kavereiden kanssa yhtäaikaa radalla ja pidetään vaan hauskaa ilman suurempia tavoitteita kisoihin lähtemisestä.

Kalusto voisi olla hyvin vapaa. Lähinnä sitä mitä kaapista jo löytyy, vaikka niitä kovasti parjattuja "Nikkoja".

Miten tätä toimintaa on estetty?

Ei sitä ole estetty, mutta voisi tuoda enemmän esille sitä, että tämä voi olla muutakin kuin vain kilpailuun valmistautumista.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #22 : 13.02.19 - klo: 16.05 »
Tämä on erittäin hyvä ja mielenkiintoinen keskustelusäie ja kerrankin asialinjalla läpeensä. Hyviä formaatti-ideoita esitetty ja varmasti poikii lisää kun useampi näitä pohtii. Kisoja paljon ajaneena ja järjestäneenä on usein myös itsellä vaikea tulla boxista ulos ja keksiä jotain harrastajille sopivaa formaattia. Kerhokisat voisi hyvin ajaa lyhyellä ja tiiviimmällä formaatilla, joka voi erota hyvinkin perinteisestä. Kisoja on tarjolla kisaaville aivan riittämiin, kenenkään valmistautuminen Suomessa ei varmasti jää kiinni SM tai kansallisten kisojen vähyydestä.

Kerhokisojen vaikutus seura-aktiivisuuteen viikottaisessa treenauksessa on kokemuksien mukaan valtava, mutta liikakin on liikaa. Ainakin näillä leveysasteilla jopa 3 kerhokisaa talvessa on osoittautunut "normiformaatilla" liian suureksi määräksi, kahden ollessa sopiva. Tuo siis kohderyhmälle, jotka ajavat FTT, WJ taikka 12Track sarjaa tai jopa kaikkia noita.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #23 : 20.02.19 - klo: 13.54 »
Huomasin tän keskustelun vasta nyt viikon päästä.
Ihan hyvin pohdittuja asioita. Olen samaa mieltä siitä, että kaikki harrastajat eivät halua käydä kilpailuissa. Silti heitä tarvitaan mukaan harrastukseen ja toimintaan.

Torstaikerhossamme (aloittelijat) ovat ajaneet 5min yhteislähtöjä, jossa ei palkita voittajaa vaan ajetaan samaan aikaan. Niihin ovat tulleet mukaan myös ne, joita sana "kilpailu" ahdistaa.

Meillä kilpaharrastajat kokoontuvat tiistaisin. Eri päivänä sen takia, että molemmat ryhmät saavat harrastaa rauhassa. Tiistaisin olemme ajaneet omalla porukalla kerhokisoja, jolloin kisakuskit saavat haluamaansa harjoitusta. Näen, että kerhojen omia sarjoja tarvitaan, jotta harrastajat tottuvat kilpailutoimintaan ennen kuin osallistuvat ns. kansallisiin kilpailuihin.

Lauantaisin on ollut onroad-porukan kerhopäivä ja kerhokisoja. Siellä autoluokat on valikoitunut harrastuneisuuden mukaan.

Kerhokilpailuformaatteihin sen verran, että osallistujamäärä vaikuttaa todella paljon millainen kilpailusta tulee. Liian vähän on huono ja liian paljon on huono. Noin yleisesti on huomattu, mitä paremmin rata osataan/tunnetaan sen tasaisempaa kilvanajo on. Nousujärjestelmät on ollut usein hyviä. Lähtötavallakin on merkitystä alkuerissä ja finaaleissa. Itse kannatan ruudukkolähtöä tai lentävää lähtöä, kolarin mahdollisus pienenee.


t. Kai

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #24 : 22.02.19 - klo: 13.31 »
Tässä on tavallaan kahta vaihtoehtoa väläytelty.
Yksi on voisiko sanoa formaatiton ajelu, jossa ajetaan esimerkiksi 5min lähtöjä. Tuo on varmasti ihan hauskaa vasta-alkajille.
Itse jonkun kisan ajaneena suosin tuon lisäksi kisaajille kevyempää formaattia esimerkiksi aiemmin mainittuja joissa ei ole niin raskasta alkuerä rumbaa.

Voihan se toki olla, että jos kokeillaan muita formaatteja niin palataan takaisin alkuperäiseen :)

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #25 : 03.03.19 - klo: 12.51 »
Nyt olisi sitten mahdollisuus ajaa erilaista kisaa. Fullspeed Offroad Reedy -kisaan mahtuu mukaan, laittakaa ilmoittautumiset sisään.
Olisi tarjolla vaihtelua siihen alkuerien ajamiseen. Tietysti jos kaikki aika menee tähän virtuaaliseen mielensäpahoittamiseen, eihän sitä sitten ehdi😁.
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokilpailu formaatit
« Vastaus #26 : 04.03.19 - klo: 20.04 »
Nyt olisi sitten mahdollisuus ajaa erilaista kisaa. Fullspeed Offroad Reedy -kisaan mahtuu mukaan, laittakaa ilmoittautumiset sisään.
Olisi tarjolla vaihtelua siihen alkuerien ajamiseen. Tietysti jos kaikki aika menee tähän virtuaaliseen mielensäpahoittamiseen, eihän sitä sitten ehdi😁.

Tämä on hienoa!
Onko tuosta formaatista olemassa ns. ajokaaviota?
Ja ei kai kukaan ainakaan tässä viestiketjussa ole pahoittanut mieltään?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection