Kirjoittaja Aihe: rc lentokoneet  (Luettu 91426 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HELIUM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #90 : 08.01.13 - klo: 21.04 »
Jees, jännä kyllä että pitää ottaa se vaikein kone heti ekaksi. Mulla meni sikäli hyvin että tykkään perus ylätasoista. Välietappina onkin  kaikkien tuntema perustraineri Arising star, tosin kellukkeilla. Tosi hienon näkönen, ja mukava lentää. Enään siis puuttuu ne kelluukkeet. Muutenhan kyllä käpälissä pysyy nopeempikin kone, ja nyt on kova käden vääntö seuraavasta isosta koneesta. 2m Piper vai Suhoin tapainen. Semi scale miehiä siis olen.
Haluatko haastetta jota et enään kit malleista saa? Hanki kyosho rtr

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #91 : 08.01.13 - klo: 21.41 »
Muistahan sitte että jotta saat kellukkeilta koneen ilmaan, se vaatii tehoja pirusti enempi ku pyöriltä lähtö  :police:
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa HELIUM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #92 : 08.01.13 - klo: 21.42 »
Jeesjees, perusteet hallussa ja kerhokaverit auttaa. Jos se nousee pitkältä nurmelta iloisesti niin oikeaoppisilla kelluilla varmaan vedestäkin.
Haluatko haastetta jota et enään kit malleista saa? Hanki kyosho rtr

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #93 : 08.01.13 - klo: 21.43 »
Arising star on kyllä mukava kone. Onko polttiksella vai sähköllä?

Poissa HELIUM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #94 : 08.01.13 - klo: 21.47 »
Polttomoottorilla, totta kai! Sähköstä kun en tykkää yhtään. :) Moottori on tää .46 LA, riittävästi tehoa mutta nousukulmaa ei saa ihan hirveesti olla, kun vertaa metriseen sähkis decathloneen jossa teho-paino suhde on 300w/kilo
Haluatko haastetta jota et enään kit malleista saa? Hanki kyosho rtr

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #95 : 08.01.13 - klo: 22.03 »
En viitti enempää alkaa inttämään, mutta kellukkeiden plaaniin saanti vaatii enempi ku pitkältä nurtsilta lähtö...
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa HELIUM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #96 : 08.01.13 - klo: 22.20 »
Niin, sillä lisäsinkin tuon ''lähtee kevyesti'' osuuden. Mutta on ennenkin samalla kokoonpanolla saatu kone lentoon, miksei nytkin.
Haluatko haastetta jota et enään kit malleista saa? Hanki kyosho rtr

Poissa Anapoli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #97 : 30.01.13 - klo: 00.07 »
Tuollasta lennokkia rupesin ens kesäks värkkäileen.
Materiaali: http://tuotteet.etra.fi/fi/g2226696/pp-kennolevyt

Suunnitelmat on pään sisällä ja ainoat varmat on kaksi moottoria ja pommiluukku. Hieman kuitenkin netistäkin katotaan vinkkiä.

Runkoa vasta hahmotellaan, mitään ei ole liimattu.


Lisää kuvia ilmestyy kun rupeaa näyttämään joltain.

Poissa HELIUM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #98 : 30.01.13 - klo: 17.40 »
Toi peräsin näyttää aika jännältä..? Millä okemuksella tätä teet? Paljonko aattelin laittaa asetuskulmaa? Entä V-kulmaa? Mitä profiilia meinaat käyttää? Haet varmaankin vakaata ohjausta, jos 2 moottorisen teet. Muista myös tehdä pommiluukku pp:n kohille tai tulee ylläri ku avaat luukun :D
Haluatko haastetta jota et enään kit malleista saa? Hanki kyosho rtr

Poissa Anapoli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #99 : 30.01.13 - klo: 19.38 »
Arvasin et peräsin herättää hilpeyttä. Mutta kuvaa varten noin.
Lennokin rakentamisesta ei paljoa ole kokemuksia. Valmiita lennokkeja on kasapäin ja viime kesänä niillä onnistuneesti lennetty. Deltasiipi, ylätasotraineri ja moottoriliidokkeja. esim. Niitä on myös muokkailtu "frankenstaineja" oman mielen mukaan ja kokeiltu.

Asetuskulmaa on hieman tutkittava ja tehtävä siiven rakenne ja kiinnitys sen mukaan.
Samoten v-kulmaa täytyy miettiä, eli selattava vaan internettiä kuumeisesti. Toki mennään myös kokeilutekniikalla, kun tuota levyä on monta neliöö.  :grin:
Se on omasta mielestä mielenkiintoista puuhaa.

Mitä tuosta pp: kohdasta meinasit?

Mutta lennokin rakentamisessa aikalailla alottelija, mutta ei anneta sen asian häiritä. Vinkkejä toki saa antaa ja kannustavia vastauksia!  :laugh:

Poissa HELIUM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #100 : 30.01.13 - klo: 20.09 »
Jees, ite sanoisin että asetuskulmaa 5 astetta, siitä sitten muokkaamaan siihen mihin haluaa. Kun varmaan haluat vakavuutta, niin v-kulmaa niin että metrin päässä keskikohdasta nousisi 3cm. Profiiliksi suosittelen Clark Y:tä, mutta jollet halua alkaa tällaista tekemään niin KFm profiilit toimii myös hyvin, vaikkei uskoisi. Tässä havainnollistava kuva siitä mitn tuo tehdään. Tässä vielä kuva jossa selitetään erilaisia profiileja.
Ja meinasin että pommiluukku kannattaa sijoittaa painopisteen kohdalle (noin kolmannes siiven etureunasta) koska jos punnitset koneen tasapainoiseksi ''ruuma'' tyhjänä, ja isket sinne vaikka viides osan koneen painosta olevan ''pommin'' ja luukku on jossain takaosassa, niin kone on lentoonlähdössä takapainoinen ja lento tyssää alkuunsa. Mutta onnea projektiin, kun etenet niin pistä infoa!
Haluatko haastetta jota et enään kit malleista saa? Hanki kyosho rtr

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #101 : 30.01.13 - klo: 20.23 »

Ja meinasin että pommiluukku kannattaa sijoittaa painopisteen kohdalle (noin kolmannes siiven etureunasta)

Mihis PP laitetaan sitten jos siivessä on sweepbackia samallalailla ku esim C17 pommikoneesa?

Missä kohtaa siipeä kolmannes siiven leveydestä?

Ja lisäksi itse lähden aina edempää hakemaan PP:tä sellaisissa konemalleissa mitä en ole ennen lentänyt tai rakentanut. Sellainen 1/4 osa on turvallisempi... 
« Viimeksi muokattu: 30.01.13 - klo: 20.33 kirjoittanut mascot »
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa Anapoli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #102 : 30.01.13 - klo: 20.36 »
Jonkunlainen esikuva tai inspiraatio löytyy tältäkin kasalta, eli CASA C-295
Mutta kovinkaan tarkkaa kopiota ei tule. Siipiprofiili vois olla tuota Clark Y:tä lähellä.
Siiven kokoakaan en vielä tiedä. Pohtinut kuinka paljon siipipintaa tarvitsee.
Moottoreita tosiaan tulee kaksi kappaletta. Niitä ei ole päätetty vielä, eikä ostettu. Täytyy vaurastua ensin.

Pommiluukusta sen verran et raakoja munia 1kpl kyytiin. En usko et kovin paljoa vaikuttaa nousussa.
En tiedä teenkö pohjalevyyn luukun, vai esikuvan mukaan perään. Toki jos perään tekis, niin voishan tuolla lastia kuljettaa ja pudottaa vauhdissa kentälle. Mutta katsotaan mitä tuleman pitää.  :grin:

Poissa HELIUM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #103 : 30.01.13 - klo: 20.38 »
Kyllä se tippuu vaikka olisi edessäkin, teet vaan oikein sen. Ja hyvä pointti toi nuolikulma, oletin että tulee suora siipi, se kuitenkin on paljon helpompi tehdä.
Haluatko haastetta jota et enään kit malleista saa? Hanki kyosho rtr

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #104 : 30.01.13 - klo: 20.52 »
Tuossa CASA-295:ssä on ihan perus suora siipi, ihan kuin venytetty Cessna17x:n siipi...

Mutta joo tuollasessa nuoli siivessä painopiste tulee silmämääräisesti "pelottavan" taakse vaikka olisikin vain 1/4 siivenleveydestä... Riippuen kuinka jyrkkä/terävä nuoli, niin painopiste saattaa sijoittua jopa siiven takapuolelle rungon kohdalla...

Eli paikka jossa PP mitataan nuolisiivessä on ns. MAC- (Mean Aerodynamic Chord) linjalta. MAC-linja selostettuna ameriikaksi seuraavassa kuvassa:

TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #105 : 30.01.13 - klo: 20.54 »
Itseasiassa tässä kuvassa paremmin esillä kun ei oo tuota 50% chordia sotkemassa:

TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #106 : 30.01.13 - klo: 21.00 »
Ja sitten Anapolille pikku maininta: Tuo lyhyt perärunko ei välttis ole hyvä valinta. Peräsimille ei tule kovinpaljoa "vääntövartta" eli ohjausteho jää hengettömäksi. Tarvii siis kohtuu suuret ohjainpinnat joka sitten taas tekee lyhyt perä mukaanlaskettuna koneesta kiikkerän lennettävän ainakin korkeusperäsimen osalta.
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa HELIUM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #107 : 30.01.13 - klo: 21.10 »
niin, täst hyvänä esimerkkin stuntit, jotka on yleensä yhtä pitkiä kuin leveitä. Itse tosin olen skalemiehiä (taino poika kai mä vielä oon, 16v nimittäin :D) joten tykkään aidonnäkösistä, ja varmaan enempi harrastaneet tietävät igg finlandin, ensi syksynä olisi viimeistään tarkotus alottaa eka skaala purtsikka. Arskassa onkin jo hinukytkin :) Mutta siis jollen skaalasta pitäisi niin kyllä koneet olisi kokoluokkaa 2mx2m.
 Tuosta nuolikulmasta, mulla olikin joku hävittäjä (tai raato löytyy yhä) joka sitten tuhoutui liian edessä olevan pp:n takia. Enhän mä voinu tietää, enkä malttanu kysyä kun muissakin koneissa olin onnistunut :D Tosin kun en sellaisista koneista tykkää, vaan nää ''perus'' koneet ja liidokit on lähellä sydäntä, niin en jaksanut laittaa kuntoon. Olenko muuten poikkeus nykyään, onko täälä rc10:n puolella niitä joiden mielestä koneet on parhaimmillaan kun on polttomoottori ja puurakenne? On meinaan outoa että kerhon ''vanhat'' paria lukuunottamatta on jo sähkössä ja käyttä elaporia ymv. kun minä junnuna oon polttisten ja puun perään.
Haluatko haastetta jota et enään kit malleista saa? Hanki kyosho rtr

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #108 : 30.01.13 - klo: 21.29 »
Jos ois fyffeä pirusti niin mun koneen kokoluokka ois kv 3.3m, runko lasikevlarhybridi ja moottori nelipyttynen 200cc bensa. Mutta kun ei oo fyffeä niin mun konevalinta on puurakenteinen 2.2m 50cc bensa...

Ja nyky stunteissa mitat on nykyään aikalailla poikkeuksetta n.195cm pituutta ja 175-185cm kärkiväliä. Eli viimesen 5 vuoden aikana siipipinta-ala on pienentynyt dramaattisesti, kun taas rungon kylkipinta-ala ja otsapinta-ala on kasvanut n. kolminkertaiseksi.

Eli tämän päivän stuntti on moottorin perässä raahautuva ilmajarru jotta saadaan kone tulemaan pystysyöksyä hitaammin ku mitä se menee urkuauki pystyyn ylös... Tavoitteena vakiolentonopeus lentosuunnasta riippumatta.


Ja kyllähän IGG tunnetaan ja saattaapa tulla itekkin lähettyä tow-in:niin joskus jahka tuon Solution XL:n muutosprojektin jaksaa tehä loppuun...
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa HELIUM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #109 : 30.01.13 - klo: 21.58 »
Mikäs konemalli ois toi 3,3m? Ainakin Reinikan Kruk on tota luokkaa, moottori muistaakseni just nelipyttynen bensa mut runko oli vaneria ja kevytmetallia tjv. Muita sen kokosia jo lentäviä suomessa en tiedäkkään. Paitsi tietty liidokit. Mä oon miettiny että taidan ottaa ensiharppaukseni IGG:hen tällä ''Harakka III'':lla. Sopivan helppo ja mielestäni Harakka on todella hieno muutenkin, kun vertaa nykyaikaisiin.
Haluatko haastetta jota et enään kit malleista saa? Hanki kyosho rtr

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #110 : 30.01.13 - klo: 22.26 »
Konemalli mikäs muukaan ku aito ja oikea Raven, joka mikä tuo mun nykyinen 50cc konekin on :D




Juhan Krukissa on King 200cc (on muuten rumempi kone ku Juhan edellinen Wilga, saapa nähä löytääkö Juha seuraavaksi vielä jonku Krukkiaki rumemman koneen esikuvaksi :D ).

Mutta meikäläinen on enempi tuota taitolentotyyppiä, niin mun kone ois luonnollisesti oikean taitolentokoneen malli ja Raven on niistä kaunein ja aikansa edistyksellisin kone (Ravenin runko on muuten Wayne Handleyn modifioimasta Rebel 2300 koneesta johon on istutettu Zivko Edgen siipi).

Raven lentokoneita on muuten maailmassa tasan yksi kappale joka on tällä hetkellä  Evergreen Aviation Museumissa ämöriikassa.

Ja pikku video lentonäytöksestä meikän koneen esikuvalla :D

Wayne Handley´s Raven Aerobatic plane
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa HELIUM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #111 : 30.01.13 - klo: 22.30 »
Aika magee toi on. Ja outoa... Musta Kruk on hieno. Onhan se karumpi ku muut mutta silti hieno. Tosin Wilga kyllä oli hienompi, kumpikin kivoja. Mulla on kai vääristyny kuva lennokeista, muut unelmoi hävittäjistä ni mä kuolasin arskaa :D
Haluatko haastetta jota et enään kit malleista saa? Hanki kyosho rtr

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #112 : 14.02.13 - klo: 15.32 »
JIHUU! Onnistunut ensilento takana!

Seuraavat trimmaukset täytyy vielä tehdä:
-Painopistettä ehkä hiukan eteenpäin
-Liikerataa lisää
-Kohtauskulman säätö
-Laihdutuskuuri
-Näyttää että pressu olisi liian löysällä, joten kärkiväliä lisää

Moottorina on AXI 2217/16 GOLD LINE
Huiska Graupnerin Aeronaut CAM 13x6.5"
Virrat rajattu 20A End pointilla.
Painosta ei ole tarkkaa tietoa, kun keittiövaaka:ssa Max: 2kg Kärkiväli on 320cm.

Rogallo wing

Onpas YouTubella hieno automaattinen videon korjaus systeemi. Nyt se on kahta kauheempi!
« Viimeksi muokattu: 14.02.13 - klo: 15.40 kirjoittanut Miksu L »

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #113 : 14.02.13 - klo: 16.41 »
Tuo pressu on todellakin liian löysällä... :D

Siinä ei tarvitse olla yhtään löysää.
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa HELIUM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #114 : 14.02.13 - klo: 18.12 »
aika magee kyllä :D Mulla taas oottaa ensilentoa tällanen laitos:

Kv jotain 3 metriä, hullusti V-kulmaa, ja peräsin ohjaus. Koelennän tälleen, jos huono lentää peräsimillä niin laitan siivekkeet, muuten ootan Arktisen Hysterian ohi. Pääsen viimeinkin mukaan igg:hen :D
Haluatko haastetta jota et enään kit malleista saa? Hanki kyosho rtr

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #115 : 14.02.13 - klo: 18.14 »
Täytyyhän siinä löysää olla, mutta ei ihan noin paljon että alkaa lepattamaan. Jos pressun kiristää piukalle, niin lentämisestä ei tule enään mitään. Silloin se on samanlainen kuin suorasiipinen kone pelkällä peräsin ohjauksella. :cheesy:

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #116 : 14.02.13 - klo: 18.17 »
Hyvännäköinen kone. Onko oma valmiste?

Poissa HELIUM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #117 : 14.02.13 - klo: 18.33 »
Ei oo, se on joku yli 10 vuotta vanha, muovirunkoinen. Sain sen ilmaiseksi, siinä oli hieman laittoa. klappeja pois, elektroniikan asentelu, kytkimen rakennus, kuomun teko ym. Nyt puuttuu vain huomena postiin ilmestyvä vastari. On vaan siitä huono aine toi muovi, et sen sisään ei oikeen pääse. Puukoneeseen (kuten siihen mun Arising Stariin) on helppo vaan tehdä kylkeen reikä, rempata, laittaa kiinni ja päällystää uudestaan.
Haluatko haastetta jota et enään kit malleista saa? Hanki kyosho rtr

Poissa transewaves

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • http://www.drbennet.blogaaja.fi/start
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #118 : 14.02.13 - klo: 18.39 »

kivaa puuhastelua muutamiksi viikoiksi,slowPoke sport siitä pitäis tulla  :cool:
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #119 : 14.02.13 - klo: 19.01 »
Täytyyhän siinä löysää olla, mutta ei ihan noin paljon että alkaa lepattamaan. Jos pressun kiristää piukalle, niin lentämisestä ei tule enään mitään. Silloin se on samanlainen kuin suorasiipinen kone pelkällä peräsin ohjauksella. :cheesy:


Koitappa tuollaista rakennetta mitä käytetään stunttileijoissa... Ei siitä löysästä kankaassa ole muuta ku haittaa...

TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer