Racing Factory

Kirjoittaja Aihe: rc lentokoneet  (Luettu 60274 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa s.m.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #180 : 27.06.17 - klo: 22.06 »
Multiplex funcup jarrusiivekkeet!?

Hommasin reilu vuos sitten kyseisen koneen, muute sain toimimaan, mut jarruista ei toimi ku toinen, siivekkeet menee y haaralla samaan mut nää ois molemmat servot omalle???
Ylimääräistä y johtoo en löytänyt ja huomenna ois tarkoitus kokeilla ekat kokeilut vesitason kanssa (siis ylipäätään kokeilla ekan kerran)  nii ennen kokeiluja jos ois tietoa, miten yhdistän servin johdot toisiin, et ne toimii niinkuin pitäis?
Meinasin laittaa johdot poikki ja siitä liitokset!

Radio hype st6df

Ja jos jollain kyseinen kone ponttooneilla nii saisko mitat kiinnitys "raudoista" ei näytä löytyvän!? :undecided:
« Viimeksi muokattu: 27.06.17 - klo: 22.09 kirjoittanut s.m. »

Poissa vilijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #181 : 27.06.17 - klo: 23.49 »
Y-johdolla et saa toimimaan kuin varsinaiset siivekkeet. Laskusiivekkeiden servot omiin kanaviinsa ja miksaat oikean kytkimen taakse toimimaan samaan suuntaan.

Poissa s.m.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #182 : 28.06.17 - klo: 00.07 »
Ne on kahdessa viimoisessa 5 &6 mut ei, rokkaa, toinen siipi vain. mihin mie ne johdot tuuppaan, muut toiminnot toimii kuin pitää? hyvin, servot toimii.

Poissa vilijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #183 : 28.06.17 - klo: 20.23 »
Mankka ei ole tuttu niin en ota kantaa sen ominaisuuksiin. Tutkaile manuaalista löytyykö radiosta sopivaa mixausta valmiina tai mahdollisuutta tehdä oma toimiva mixaus. Jollei ole niin yksi mahdollisuus on hommata toiseen servoon reverse palikka jolla saat käännettyä toisen servon suunnan ja saat toimimaan y-johdolla jarrut yhdestä kanavasta.
Paras olisi kuitenkin jos servot saisi erillisiin kanaviin niin saisi liikeradat kunnolla kohdilleen säädettyä kohdilleen.

Poissa Mikatapani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #184 : 24.04.20 - klo: 02.15 »
Uutta konetta puistolennokin tilalle :tongue:
Carbon-z cessna 150  2.1
Siipikärkiväli 212cm.Ohjainta ja akkua vielä saksasta
oottelen.Sitten järvelle ja lentoturmatutkinta.Gopron laitan
heti kyytiin niin saa ainakin tarkistaa "mustasta laatikosta"
mikä meni vikaan :grin: Eihä vesi voi olla kovaa jos lentää
hiljaa ja matalalla :shocked:
https://aijaa.com/eeHD3a
https://aijaa.com/7i4x6T
https://aijaa.com/w8Frt0

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #185 : 26.04.20 - klo: 15.17 »
Hyvän kokoinen flygis.

Meillä on näitä Carbon Cub "cessnoja" pari, niihinkin saa ponttoonit mutta ei oo tullu hommattua.

Tossa gopro lentoa vuosi sitten. Nyt on tullu lennätettyä aika vähän vaikka kahdella se onkin aika hauskaa.

https://m.youtube.com/watch?v=JHyej4hXLdk
Kyosho - Inferno mp10 - Picco - Sanwa - Savox
Fullspeed RC - RCJKL.fi - FW-06 - Inferno GT 2008 F430 - Vintage remakes

Poissa Mikatapani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #186 : 17.05.20 - klo: 00.40 »
Nonii tänää pääsi vihdoin kun ilta kirkastu :cool:
https://www.youtube.com/watch?v=wXgWKAyZOD4&t=18s
Eka lento..aika hyvin tasapainossa kun trimmeihin ei joutunu koskeen ollenkaan.Vesisuksen peräsinservo hajos
sitten heti ekalla akullisella.Jäi suojaamatta.Raksin sen varmaan kokonaan pois ja lukitsen peräsimen sopivaan kulmaan,jotta kulkee suoraan.Koneen peräsimellä pärjää hyvin.Lentoaika oli jotain 7min eikä 6S akku ollu vielä edes 3.8v kenno. huomena jos keliä niin taas järvelle.Tuntuu että lentämiseen jää helpommin koukkuun kuin auto ja venehommiin :grin:

Poissa Mikatapani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #187 : 24.05.20 - klo: 18.07 »
Ja toisella lennolla heti tyhmäilyä :shocked: Lensin liian kauas/korkeelle ja vielä taajaman päällä..eka sammu moottori ja luulin että meni nopari,mutta hetkenpäästä palas ohjaus ja tajusin että radio ei kanna.Kilometri etäisyyttä ja 500m korkeutta oli maksimi näköjään.Onneks koneessa on seiftimode se heittää pintakaasulle ja loivaan ympyrää pyörii alaspäin..eli ei syöksy. Radiolähetys palas takasin ja sitte äkkiä kotiin :laugh: Kone ei ohjaannu muuten ilman vesisuksien peräsintä.Jouduin senkin vesitiivistään sekä suksikellukkeet vuosi.Konetta ei meinannu saada rantaan jos vähän tuuli.Pelkkä koneen peräsin ei riitä kääntöön vedessä.Video tuosta radiokantama lennosta-->https://www.youtube.com/watch?v=PHko1ZE5Sro

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #188 : 25.05.20 - klo: 11.04 »
Ja toisella lennolla heti tyhmäilyä :shocked: Lensin liian kauas/korkeelle ja vielä taajaman päällä..eka sammu moottori ja luulin että meni nopari,mutta hetkenpäästä palas ohjaus ja tajusin että radio ei kanna.Kilometri etäisyyttä ja 500m korkeutta oli maksimi näköjään.Onneks koneessa on seiftimode se heittää pintakaasulle ja loivaan ympyrää pyörii alaspäin..eli ei syöksy. Radiolähetys palas takasin ja sitte äkkiä kotiin :laugh: Kone ei ohjaannu muuten ilman vesisuksien peräsintä.Jouduin senkin vesitiivistään sekä suksikellukkeet vuosi.Konetta ei meinannu saada rantaan jos vähän tuuli.Pelkkä koneen peräsin ei riitä kääntöön vedessä.Video tuosta radiokantama lennosta-->https://www.youtube.com/watch?v=PHko1ZE5Sro

Kannattaa tutustua ilamailusääntöihin. Suurin sallittu lentokorkeus on joko 50m tai 150m (heinäkuun alusta 120m) riippuen alueesta. Sinunlaiset ovat syy siihen että säännöt koko ajan tiukentuu kun idiootit lennättävät missä sattuu miten sattuu ja sitten ollaan Iltalehden lööpeissä kuinka lentokenttä jouduttiin sulkemaan. Joo nyt ei ehkä ollut lentokenttää lähellä mutta kaikki yli 150m on kaikkien muiden kuin radio-ohjattavien ilma-alusten käytössä. On viime vuosina ollut vaikka kuinka paljon läheltä piti tilanteita pienlentokoneiden tai helikoptereiden kanssa.

Täältä ensi hätään tietoa: https://www.droneinfo.fi/fi

Ja aviamaps kertoo missä saa lentää kuinka korkealle. Se kertoo myös tilapäiset lentokieltoalueet: https://aviamaps.com/map#p=5.27/65.35/26.1

Itse kuvaan dronella työkseni joten pinna kirisityy joka kerta kun joku i*iootti tekee mun työni entistä hankalammaksi. Ja näiden sääntöjen rikkominen on ilmailurikkomus josta on säädetty ilmailulaissa. Vakavasta rikkomuksesta tuilee ihan häkkiä eikä pelkkää sakkoa. Että kannattaa suhtautua asiaan ihan vakavasti. Heinäkuun alusta säännöt tiekuntuu todella paljon (taas sen takia kun ei sääntöjä noudateta) ja käytännössä vain alle 250g vehejettä saa sen jälkeen lennättää missä tahansa ilman koulutusta. Rekisteröidyllä lennokkikentällä saat lennättää jatkossakin ilman rekisteröintejä ja koulutusta, mutta sielläkin pitää noudattaa kentän korkeusrajoituksia.

Kim Elfström

Poissa Mikatapani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #189 : 25.05.20 - klo: 15.37 »
Nonii kiitos tietopaketista ja nuhteluista..tuli perille.Jatkossa toimitaan paremmin.Mulla täytyy olla vaan järvi,että mikkään lennokkikerhon kentät ei käy.Täytyy pysyä vaan vesillä,niin ei satu mitään. :cool:

Poissa mdm

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #190 : 29.05.20 - klo: 21.18 »
Sinunlaiset ovat syy siihen että säännöt koko ajan tiukentuu kun idiootit lennättävät missä sattuu miten sattuu ja sitten ollaan Iltalehden lööpeissä kuinka lentokenttä jouduttiin sulkemaan.

*mussun mussun jne.*

Kim Elfström

En nyt viitsi vajota tasollesi kielenkäytössä, mutta olen aika vahvasti eri mieltä kanssasi. Toki asiasta saa helposti tuollaisen käsityksen, jos ei nää metsää puilta ja purematta nielee kaiken mitä tuputetaan.

Ensinnäkin sääntöjä rikotaan sen takia, kun niistä ei tiedetä. Trafin, kuten viranomaisten yleensäkkin, tiedotus ontuu pahasti. Suurin osa uusista käyttäjistä ei edes tiedä droneinfo sivustosta saatika uusista säännöistä. Eipä ne tienneet vanhoistakaan, kun tiedotus oli käytännössä täysin olematonta tai näivettyvien kerhojen varassa.

Toisekseen niistä ei tunnu tietävän vielä Trafikaan, vaikka niiden pitäisi tulla voimaan 1.7.2020.
Yksi painava syy sääntöjen tiukennukseen on myös liike-elämässä. Pusinekselle halutaan varata tulevaisuudessa enemmän ilmatilaa, vaikka tätä ei jostain syystä kehdata ääneen sanoakkaan. Aika heikosti on pitkän linjan harrastajat olleet edustettuina, etenkin noita EU:n päätöksiä sorvattaessa. Kyllä siellä liike-elämän lobbarit on enimmäkseen olleet päättäjien korviin kuiskuttelemassa ja taskuja täyttämässä.

Komanneksi kotimaassa harrastajien asiaa on ollut pääsääntöisesti ajamassa kerhojen porukat, joilla on oma lehmä syvällä ojassa hupenevien jäsenmäärien takia. On väkisinkin jäänyt vaikutelma, että siellä ollaan menty hattu kourassa, anteeksi pyydellen, virkamiesten juttusille ja lopputuloksena on saatu tulos joka kusee suoraan yksittäisen harrastajan ja koko harrastuksen niskaan ja helpottaa korkeintaan väliaikaisesti kituvien kerhojen tilannetta.

Varsinaisesti en esim. tulevaa koetta vastusta tai periaatetasolla edes rekisteröitymistä, kunhan rekisteröityneiden tietoja ei levitellä kenelle tahansa ja miten sattuu. Maailmalta löytyy jo esimerkkejä miten harrastajia on julkisesti ristiinnaulittu, täysin vailla todisteita, pelkän harrastuksen takia.
Eniten hiertää nuo suunnitellut kohtuuttomat maksut. Nehän ei toki kaltaistasi yrittäjää vituta, kun ne voi itse reilusti maksattaa muilla veronmaksajilla. Myös perustelut vaaratilanteista ontuu pahasti. Liikenteessä töhöillään päivittäin paljon pahemmin kuin harrasteilmaulussa, vaarantaen suhteessakin enemmän ihmishenkiä. Silti kukaan ei ehdota, että ajokortti pitäisi uusia vuoden välein ja samalla maksaa siitä itsensä kipeäksi. Miksiköhän?

Joten syyttävä sormeni osoittaa kylläkin aika suuresti kädettömiä ja korruptoituneita virkamiehiä, lammasmaisia harrastajien edustajia ja kaltaisiasi itsekkäitä ja ahneita yrittäjiä, joilla painaa vaakakupissa lähinnä vain oma lompakko.

Yhteiskunnan ja sitä hallinoivien virkamiesten pitäisi olla täällä ihan yhtälailla meitä kaikkia varten, eikä vaan edistämässä toisten bisneksiä. Kyllä tuota ilmatilaa riittäisi meille kaikille, jos sovussa oltaisiin. Voin lyödä vaikka vetoa, että tulevat säännöt ovat vain ensiaskel ja tulevaisuudessa harrastaminen tullaan rajoittamaan rajatuille alueille, joiden käytöstä pitää toki maksaa jollekkin pusinesmiehelle.

Samalla tapetaan aika tehokkaasti myös esim. kaikki avoimen lähdekoodin kehitys alalla, kun nyt jo on täysin mahdotonta saada ilmatilaa esimerkiksi ohjauselektroniikan kehittämiseen yksityishenkilönä. Pitäisi olla yritys joka taasen on suht kohtuuton vaatimus projektille jota tekee ilmaiseksi, omaksi ja toisten iloksi.
Tämähän ei toki ahnetta kapitalistia haittaa, korkeintaan päin vastoin. Monopoli se on joka miehen tiellä pitää, eiks niin?

Edit: Pakko vielä lisätä, että ei kyllä kauhean avointa ja vastaanottavaista kuvaa tule teistä Fullspeed RC:n jäsenistä, etenkin kun tätä foorumia lukee. Sitten vielä tosissaan ihmetellään, kun jäsenmäärät vähenee ja uusia harrastajia (maksajia) ei tunnu löytyvän.
« Viimeksi muokattu: 29.05.20 - klo: 21.27 kirjoittanut mdm »

Poissa Mikatapani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #191 : 29.05.20 - klo: 21.54 »
Tuosta tyhmäilystäni piti vielä mainita että on kyllä varmasti ongelman-aiheuttajat drone vs lennokki 1000/1 nykyään.Myydään melkein joka marketissa jo droneja.Lennokin joutuu kuitenkin pitään näköetäisyydellä..dronea ei.
Enkä käytä fpv laseja.

Vaihteeksi huippukeliä keskellä päivää :cool:-> https://www.youtube.com/watch?v=7jcVMzULeKA
« Viimeksi muokattu: 29.05.20 - klo: 22.01 kirjoittanut Mikatapani »

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #192 : 30.05.20 - klo: 11.42 »
En nyt viitsi vajota tasollesi kielenkäytössä, mutta olen aika vahvasti eri mieltä kanssasi. Toki asiasta saa helposti tuollaisen käsityksen, jos ei nää metsää puilta ja purematta nielee kaiken mitä tuputetaan.

Ensinnäkin sääntöjä rikotaan sen takia, kun niistä ei tiedetä. Trafin, kuten viranomaisten yleensäkkin, tiedotus ontuu pahasti. Suurin osa uusista käyttäjistä ei edes tiedä droneinfo sivustosta saatika uusista säännöistä. Eipä ne tienneet vanhoistakaan, kun tiedotus oli käytännössä täysin olematonta tai näivettyvien kerhojen varassa.

Toisekseen niistä ei tunnu tietävän vielä Trafikaan, vaikka niiden pitäisi tulla voimaan 1.7.2020.
Yksi painava syy sääntöjen tiukennukseen on myös liike-elämässä. Pusinekselle halutaan varata tulevaisuudessa enemmän ilmatilaa, vaikka tätä ei jostain syystä kehdata ääneen sanoakkaan. Aika heikosti on pitkän linjan harrastajat olleet edustettuina, etenkin noita EU:n päätöksiä sorvattaessa. Kyllä siellä liike-elämän lobbarit on enimmäkseen olleet päättäjien korviin kuiskuttelemassa ja taskuja täyttämässä.

Komanneksi kotimaassa harrastajien asiaa on ollut pääsääntöisesti ajamassa kerhojen porukat, joilla on oma lehmä syvällä ojassa hupenevien jäsenmäärien takia. On väkisinkin jäänyt vaikutelma, että siellä ollaan menty hattu kourassa, anteeksi pyydellen, virkamiesten juttusille ja lopputuloksena on saatu tulos joka kusee suoraan yksittäisen harrastajan ja koko harrastuksen niskaan ja helpottaa korkeintaan väliaikaisesti kituvien kerhojen tilannetta.

Varsinaisesti en esim. tulevaa koetta vastusta tai periaatetasolla edes rekisteröitymistä, kunhan rekisteröityneiden tietoja ei levitellä kenelle tahansa ja miten sattuu. Maailmalta löytyy jo esimerkkejä miten harrastajia on julkisesti ristiinnaulittu, täysin vailla todisteita, pelkän harrastuksen takia.
Eniten hiertää nuo suunnitellut kohtuuttomat maksut. Nehän ei toki kaltaistasi yrittäjää vituta, kun ne voi itse reilusti maksattaa muilla veronmaksajilla. Myös perustelut vaaratilanteista ontuu pahasti. Liikenteessä töhöillään päivittäin paljon pahemmin kuin harrasteilmaulussa, vaarantaen suhteessakin enemmän ihmishenkiä. Silti kukaan ei ehdota, että ajokortti pitäisi uusia vuoden välein ja samalla maksaa siitä itsensä kipeäksi. Miksiköhän?

Joten syyttävä sormeni osoittaa kylläkin aika suuresti kädettömiä ja korruptoituneita virkamiehiä, lammasmaisia harrastajien edustajia ja kaltaisiasi itsekkäitä ja ahneita yrittäjiä, joilla painaa vaakakupissa lähinnä vain oma lompakko.

Yhteiskunnan ja sitä hallinoivien virkamiesten pitäisi olla täällä ihan yhtälailla meitä kaikkia varten, eikä vaan edistämässä toisten bisneksiä. Kyllä tuota ilmatilaa riittäisi meille kaikille, jos sovussa oltaisiin. Voin lyödä vaikka vetoa, että tulevat säännöt ovat vain ensiaskel ja tulevaisuudessa harrastaminen tullaan rajoittamaan rajatuille alueille, joiden käytöstä pitää toki maksaa jollekkin pusinesmiehelle.

Samalla tapetaan aika tehokkaasti myös esim. kaikki avoimen lähdekoodin kehitys alalla, kun nyt jo on täysin mahdotonta saada ilmatilaa esimerkiksi ohjauselektroniikan kehittämiseen yksityishenkilönä. Pitäisi olla yritys joka taasen on suht kohtuuton vaatimus projektille jota tekee ilmaiseksi, omaksi ja toisten iloksi.
Tämähän ei toki ahnetta kapitalistia haittaa, korkeintaan päin vastoin. Monopoli se on joka miehen tiellä pitää, eiks niin?

Edit: Pakko vielä lisätä, että ei kyllä kauhean avointa ja vastaanottavaista kuvaa tule teistä Fullspeed RC:n jäsenistä, etenkin kun tätä foorumia lukee. Sitten vielä tosissaan ihmetellään, kun jäsenmäärät vähenee ja uusia harrastajia (maksajia) ei tunnu löytyvän.

Hyvä uusi jäsen mdm!

Kokemukseni mukaan ne jotka sääntöjä rikkovat tietoisesti vähättelevät vaaraa ja ongelmaa. Sen takia pitää käyttää vähän jyrkempää aakkosta että homma menee ns. jakeluun. Mikatapanille näköjään riittävän terävä kirjoitus tepsi joten tässä suhteessa saavutin mitä halusinkin.

Jos lennetään 500mm korkeudessa miehittämättömällä ilma-aluksella ollaan joko tyhmiä tai tietoisesti rikotaan sääntöjä. Ei kukaan oikeasti voi olettaa että se olisi sallittua lennellä muun ilmailuliikenteen seassa ihan miten vaan ilman transponderia. Kun ei ole transponderia niin vehje ei näy missään tutkassa.

Trafi tietä varsin hyvin mitä tekee tai ei tee:

 https://www.droneinfo.fi/fi/tiedotteet/6944/eu-droneasetuksen_soveltaminen_mahdollisesti_siirtyy?fbclid=IwAR2ztF50DMD9uRBOPWW2pqi3YKRcWVQKyAYlyHVtyX069z_t1AeRK76r-Ws

Kotimassa on on harrastajien asemaa Traficomiin ollut ajamassa vain Suomen ilmailulitto. Vaikutelmasi on väärä, tässäkin asiassa.

Mahdolliset nettikokeiden maksut ja lisenssit, joiden hintaa ei tietääkseni ole missään vielä kerrottu, ei maksa muut veronmaksajat vaan jokainen ihan itse. Itse olen tässä keväällä siirtynyt käyttämään laitteistoa jota ei uusien sääntöjen mukaan tarvitse rekisteröidä tai tehdä tutkintoa niiden lennättämiseen. Tämän laitteiston on maksanut omistmani yhtiö eikä muut veronmaksajat. Omistavani yhtiö ei ole ikinä hakenut tai saanut centiäkään tukea, ei koronaa eikä mitään muutakaan tukea. Joten huolesi muista veronmaksajista on täysin aiheeton.

Traficomilla on tiedossa satoja vaaratilanteita miehittämättömän ilma-aluksen ja muun ilmailuliikenteen välillä. Myös mediassa siitä on tehokkaasti raportoitu, kuten esim. lentelyt Helsinki-Vantaan yllä ja häirinnät Mejlahden sairaalan läheisyydessä jolloin lääkärikopteri ei ole toistuvasti voinut lasketua Mejlahden sairaalan katolle kiireellisissä potilaan kuljetuksissa sairaalaan. Datan saa Traficomilta jos kiinnostaa lukea faktaa aiheesta.

Voit syyttää niitä jotka näitä sääntöjä rikkovat joko tietoisesti tai tietämättä. Ei sillä ole mun mielestä merkitystä. Ja nämä rajoitukset ovat maailmanlaajuiset joten voit muodikkaasti syyttää myös EU:ta tästä. Sieltä nää säännöt tulevat. Vaikka yrittäjä olenkin niin en mielestäni ole ahne. Taustani tässä asiassa pohjatuu lennokkiharrastukseen vuodesta 1988 josta olen ihan yhtä lailla huolissani kuin mahdollisuudesta kuvata enää yhtään mitään ilmasta kaupallisesti järkevällä tavalla.

Olet selkeästi kapitalismia vihaava sosialisti, mutta siinä asiassa en voi auttaa. Kapitalismilla ei tässä ks asiassa ole mitään tekemistä joten jorinasi siitä on lähinnä huvittavaa.

Mitä Fullspeediin tulee niin tietääkseni oikein hyvin menee. Vaikka en ks kerhoa edusta millään tavalla niin olen kyllä opastanut satoja harrastajia vuodesta 1986 sekä harrastajana että palkansaajana Helsingin Nuorisoasiankeskusken RC-ohjaajana. Fullspeedillä menee nyt niin hyvin että saatiin kasaan yli rahat jotta voidaan asfaltoida Tattarisuon rata uudestaan. Tämänkin maksoi harrastajat itse, ei muut veronmaksajat. Sinne olet tervellut harrastamaan autoilla kunhan et lennättä mitään miehittämätöntä ilma-alusta siellä koska paikka on Malmin lentokentän välittömässä läheisyydessä missä ei saa lennättää lainkaan ilman erillistä lupaa, eikä kerho voi myöskään sellaista lupaa antaa.

Kim Elfström
« Viimeksi muokattu: 30.05.20 - klo: 11.55 kirjoittanut Screwed »

Poissa PMi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #193 : 30.05.20 - klo: 13.46 »
mdm:n tiedot on kyllä aika hataralla pohjalla, tai no oikeastaan omien oletusten varassa. Kyllähän tässä lennokki/drone-harrastuksessa olisi käynyt kylmät jos kerhot, muutama aktiivinen harrastaja ilmailuliiton kanssa ei olisi ollut hereillä, kaikki olisi loppunut.
Hyvähän se on kerhoja syytellä vaikka niillä ei tässä asiassa ollut mitään tekemistä, vaan kaikki lähti EU:sta. Onneksi ehdittiin väliin euroopan ja suomen lennokkijärjestöjen kanssa niin saatiin edes hiukan kansallista säätelyvaraa ja sitäkautta harrastus jatkuu, niin kerhoilla kuin yksittäisillä harrastajilla.
Tenttejä ja rajoituksia tulee sekä maksujakin, mutta parempi niin kuin ei mitään. Se, että kerhoissa selviää halvemmalla on lähtöisin jostain muualta kuin harrastajilta.
Tuosta tiedottamisesta, paha siinä on selitellä poliisille, jotta minä en tiennyt. Jos harrastat niin sinun pitää tietää mitä teet. Eiköhän sama asia päde kalastuksessa kuin myös autourheilussakin.
http://lennokkimaarays.ilmailuliitto.fi/
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Mikatapani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #194 : 01.06.20 - klo: 01.43 »
Videontynkää iltalennolta eilen.Pulttasin gopron peräsimeen kiinni.Uutta näkökulmaa..saa konettakin näkyviin.
https://youtu.be/Z39D2y3qOGQ
https://youtu.be/OdplFYCa75o
https://youtu.be/FMhxWRsGwaI
« Viimeksi muokattu: 09.06.20 - klo: 11.44 kirjoittanut Mikatapani »

Poissa nitropaimen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #195 : 04.06.20 - klo: 18.26 »
ehdotan jässeillle  siirtymistä aikakoneen avulla 1940 luvun englantiin jossa lennokkien lennättämiselle oli aika kovat rajoitukset, tai  II maailmansodan Amerikkalaiselle lentotukialukselle... rajoituksista selvittiin kytkemällä  lentolaite kahden teräs siiman päähän. suurin mahdollinen lentokorkeus oli siinä 19 metriä...
https://en.wikipedia.org/wiki/Control_line
siinäkin lajissa on mahdollista kilpailla MM ja EM arvosta ja lajilla on loistava menneisyys takana Suomessa
JW
« Viimeksi muokattu: 04.06.20 - klo: 18.30 kirjoittanut nitropaimen »
"A man with no enemies is a man with no character." -Gurdjieff-Fourth Way Doctrine..(https://fi.wikipedia.org/wiki/Nelj%C3%A4s_tie )

Poissa mdm

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #196 : 20.06.20 - klo: 03.01 »
mdm:n tiedot on kyllä aika hataralla pohjalla, tai no oikeastaan omien oletusten varassa. Kyllähän tässä lennokki/drone-harrastuksessa olisi käynyt kylmät jos kerhot, muutama aktiivinen harrastaja ilmailuliiton kanssa ei olisi ollut hereillä, kaikki olisi loppunut.
Hyvähän se on kerhoja syytellä vaikka niillä ei tässä asiassa ollut mitään tekemistä, vaan kaikki lähti EU:sta. Onneksi ehdittiin väliin euroopan ja suomen lennokkijärjestöjen kanssa niin saatiin edes hiukan kansallista säätelyvaraa ja sitäkautta harrastus jatkuu, niin kerhoilla kuin yksittäisillä harrastajilla.
Tenttejä ja rajoituksia tulee sekä maksujakin, mutta parempi niin kuin ei mitään. Se, että kerhoissa selviää halvemmalla on lähtöisin jostain muualta kuin harrastajilta.
Tuosta tiedottamisesta, paha siinä on selitellä poliisille, jotta minä en tiennyt. Jos harrastat niin sinun pitää tietää mitä teet. Eiköhän sama asia päde kalastuksessa kuin myös autourheilussakin.
http://lennokkimaarays.ilmailuliitto.fi/

Voisitko avata vähän noita väitteitä, että tietoni on jotenkin hataralla pohajalla? Oman kirjoutuksesi perusteella on mielestäni syytä epäillä, että tunnetko yhteiskunnan ja EU:n toimintaperiaatteita edes peruskoulun oppivelvollisuuden vertaa? Ei se EU ole mikään jumala instanssi ole, joka vaan sanelee ja jäsenvaltiot tottelee. En nyt jaksa tässä enempiä yhteiskuntaopin saloja avata, kun en oikein koe, että se olisi minun tehtäväni sivistää sinua edes yhteiskuntaopin alkeiden verran. Toki jos olet iältäsi vielä kovin nuori ja ei vaikka ole vielä sitä peruskouluakaan loppuun käyty, niin se toki selittää....

Niin ja kyllä Trafi on kuullut ilmailuliiton edustajien lisäksi ihan kerhojakin ja jopa joitain yksittäisiä harrastajiakin (ainakin omien väitteidensä mukaan). Ongelma onkin siinä, että tulosten ja lukemieni juttujen perusteella, sinne on menty hattu kourassa nöyristelemään, vaikka koko tilanteen asettelu pitäisi olla nimenomaan päinvastainen, eli virkamiesten pitäisi palvella meitä kansalaisia eikä toisinpäin. Joten kyllä mielestäni syyttävä sormeni osoittaa ihan perustellusti noita kerhojakin.

Myös Trafista olisi hyvä ymmärtää se, että se ajaa ennen kaikkea liike-elämän asiaa ja yksityiset kansalaiset tulee sitten siinä sivussa. Tästä löytyy esimerkkejä pilvin pimein ja kannanottoja ihan professoritason ihimisiltä, että ei tässä kylläkään vedellä minkään tunteiden tai oletusten pohjalta, kuten täysin asiattomasti ja perusteettomasti väität.

Myös väitteesi siitä, että "Onneksi ehdittiin väliin..." on vähintääkin naivi. Miksei oltu alusta asti lobbaamassa meppejä ja pitämässä omia puolia, kuten liike-elämä? Vasta kun p*skat oli jo housussa alettiin hirveällä paniikilla huseeraamaan, jotta näyttäisi että jotain edes yritetään, kun todellisuudessa oltiin nukuttu jo aseman ohi. Tuskin se nyt jumalan ilmestyksenä tämä säännös niille EU:n virkamiehillekkään on tullut. Mielestäni on ihan oikeutettua väittää, että alan harrastajien etujärjestöt ovat jokseenkin epäonnistuneet ajamaan jäseniensä etua tässä asiassa. Se, että asiat voisivat olla vielä pahemmin ei ole oikeutus sille, että on hoidettu duunit huonosti.
Myöhäistähän se lobbaaminen ja harrastajien edun ajaminen ei olisi vieläkään, asenne vaan tuntuu olevan se, että peli on jo mukamas menetetty ja mitään ei ole tehtävissä. Mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Samalla tavalla ne säädökset voidaan sorvata uusiksi ja meille harrastajille edullisemmiksi, jos tahtoa ja halua on. Ei vaan tunnu olevan, vaan lampaina menään teuraalle. Oksettavinta on vielä se, että nämä vastuuhenkilöt jotka ovat tämän homman moheltäneet, asennoituvat perusteltuun ja asialliseen kritiikkin lähinnä asenteella "Turvat tukkoon ja lompakot auki.", mikä kielii jo itsessään omaa surullista tarinaa siitä, pitäisiko ko. henkilöiden olla vastuuasemmassa ensinkään.

Edelleen viitaten yhteiskuntaoppiin ja yhteiskuntajärjestyksen ja demokratian perusperiaatteisiin, niin kyllä se nyt ihan juridisestikkin on viranomaisten vastuulla tiedottaa lakien ja säädöksien muuttimisesta kansalaisille. Ihan rahoja tuhlatakseen ja kansalaisille kettuillakseen ovat varmaan tieliikennelain uudistuksetakin TV:ssä mainostaneet, valtion rahoilla. :roll:

Voidaan jatkaa aiheesta lisääkin, kuhan argumentaatio ja kanssakeskustelijan kunnoitus on kunnossa. Muussa tapauksessa en aio aikaani lapsellisuuksiin enempää tuhlata.
« Viimeksi muokattu: 20.06.20 - klo: 03.56 kirjoittanut mdm »

Poissa mdm

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #197 : 20.06.20 - klo: 03.53 »
Hyvä uusi jäsen mdm!

Kokemukseni mukaan ne jotka sääntöjä rikkovat tietoisesti vähättelevät vaaraa ja ongelmaa. Sen takia pitää käyttää vähän jyrkempää aakkosta että homma menee ns. jakeluun. Mikatapanille näköjään riittävän terävä kirjoitus tepsi joten tässä suhteessa saavutin mitä halusinkin.

Jos lennetään 500mm korkeudessa miehittämättömällä ilma-aluksella ollaan joko tyhmiä tai tietoisesti rikotaan sääntöjä. Ei kukaan oikeasti voi olettaa että se olisi sallittua lennellä muun ilmailuliikenteen seassa ihan miten vaan ilman transponderia. Kun ei ole transponderia niin vehje ei näy missään tutkassa.

Trafi tietä varsin hyvin mitä tekee tai ei tee:

 https://www.droneinfo.fi/fi/tiedotteet/6944/eu-droneasetuksen_soveltaminen_mahdollisesti_siirtyy?fbclid=IwAR2ztF50DMD9uRBOPWW2pqi3YKRcWVQKyAYlyHVtyX069z_t1AeRK76r-Ws

Kotimassa on on harrastajien asemaa Traficomiin ollut ajamassa vain Suomen ilmailulitto. Vaikutelmasi on väärä, tässäkin asiassa.

Mahdolliset nettikokeiden maksut ja lisenssit, joiden hintaa ei tietääkseni ole missään vielä kerrottu, ei maksa muut veronmaksajat vaan jokainen ihan itse. Itse olen tässä keväällä siirtynyt käyttämään laitteistoa jota ei uusien sääntöjen mukaan tarvitse rekisteröidä tai tehdä tutkintoa niiden lennättämiseen. Tämän laitteiston on maksanut omistmani yhtiö eikä muut veronmaksajat. Omistavani yhtiö ei ole ikinä hakenut tai saanut centiäkään tukea, ei koronaa eikä mitään muutakaan tukea. Joten huolesi muista veronmaksajista on täysin aiheeton.

Traficomilla on tiedossa satoja vaaratilanteita miehittämättömän ilma-aluksen ja muun ilmailuliikenteen välillä. Myös mediassa siitä on tehokkaasti raportoitu, kuten esim. lentelyt Helsinki-Vantaan yllä ja häirinnät Mejlahden sairaalan läheisyydessä jolloin lääkärikopteri ei ole toistuvasti voinut lasketua Mejlahden sairaalan katolle kiireellisissä potilaan kuljetuksissa sairaalaan. Datan saa Traficomilta jos kiinnostaa lukea faktaa aiheesta.

Voit syyttää niitä jotka näitä sääntöjä rikkovat joko tietoisesti tai tietämättä. Ei sillä ole mun mielestä merkitystä. Ja nämä rajoitukset ovat maailmanlaajuiset joten voit muodikkaasti syyttää myös EU:ta tästä. Sieltä nää säännöt tulevat. Vaikka yrittäjä olenkin niin en mielestäni ole ahne. Taustani tässä asiassa pohjatuu lennokkiharrastukseen vuodesta 1988 josta olen ihan yhtä lailla huolissani kuin mahdollisuudesta kuvata enää yhtään mitään ilmasta kaupallisesti järkevällä tavalla.

Olet selkeästi kapitalismia vihaava sosialisti, mutta siinä asiassa en voi auttaa. Kapitalismilla ei tässä ks asiassa ole mitään tekemistä joten jorinasi siitä on lähinnä huvittavaa.

Mitä Fullspeediin tulee niin tietääkseni oikein hyvin menee. Vaikka en ks kerhoa edusta millään tavalla niin olen kyllä opastanut satoja harrastajia vuodesta 1986 sekä harrastajana että palkansaajana Helsingin Nuorisoasiankeskusken RC-ohjaajana. Fullspeedillä menee nyt niin hyvin että saatiin kasaan yli rahat jotta voidaan asfaltoida Tattarisuon rata uudestaan. Tämänkin maksoi harrastajat itse, ei muut veronmaksajat. Sinne olet tervellut harrastamaan autoilla kunhan et lennättä mitään miehittämätöntä ilma-alusta siellä koska paikka on Malmin lentokentän välittömässä läheisyydessä missä ei saa lennättää lainkaan ilman erillistä lupaa, eikä kerho voi myöskään sellaista lupaa antaa.

Kim Elfström
:shocked:

Koska keskustelu tyylisi ja käytöksesi tuntuu olevan lähinnä huonosti kasvatetun esiteinin tasoa, niin en todellakaan vaivaudu pitkällisesti tässä vastaamaan.

Toteampahan vaan, että jos väität että et muka vähennä tulonhankkimiskustannuksia verotuksessa, olet todennäisesti valehtelija tai sitten et ole ehkä se kaikken fiksuin pusinesmies. Tuo jälkimmäinen voisi tosin selittää nuo sinun firmas liikevaihdot...

Niin ja mitä tulee tuohon Fullspeed RC:n edustamiseen, niin vaikka et virallinen äänitorvi olisikaan, silti olisi hyvä muistaa, että aina kuitenkin edustat kerhoasi, kun se kerran tuossa nimesi alla lukee.
Jos FullSpeed RC:lle on ok, että sen jäseniksi tunnistautuneet henkilöt haukkuvat muita idiooteiksi ja menevät täysin asiattomasti ja perusteettomasti henkilökohtaisuuksiin julkisissa keskusteluissa, on tietenkin heidän oma asiansa, mutta ei se kyllä kovin hyvää kuvaa ko. yhdistyksestä ja sen jäsenistä anna, etenkin jos kyseinen käytös tulee aikuisilta jäseniltä. :embarrassed:

Erilaisista aatesuuntauksista (niitä kun on aika paljon enemmän kun vain kapitalismi ja sosialismi, ihan vaan tiedoksi :wink:) sekä omista poliittisista ja yhteiskunnallisista ajatuksistani voin mieluusti keskustella pidemminkin, kunhan se tapahtuu asiallisessa ja aikuismaisessa hengessa. Lapselliseen öyhkäämiseen ja henkilökohtaisuuksiin menemiseen en jaksa enää aikaani tuhlata, sillä se ei ole kuin ajan ja energian haaskausta.

Poissa Mikatapani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: rc lentokoneet
« Vastaus #198 : tänään kello 19:16 »
Nonii...tuli sitte ensimmäine lentoturmatutkinta :undecided:
Check list tuli kyllä tehtyä koneenosalta,mutta ei lähettimen.
Jäi anteeni kääntämättä pystyyn.Vaikutus 200m/800m
Lähti signaali pahassakohtaa eipä ehtiny mitää tekee,kun korkeutta ei ollu ja antennin asennon huomasin vasta putoomisen jälkeen.Onneks osu aika tiheeseen koivuun,selvisin pelkällä reijällä siipeen :laugh:   https://youtu.be/Os6BMvwkEM0