VIHTI miniland

Kirjoittaja Aihe: 1/5 moottoripyörä, harrastajia?  (Luettu 540 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tommen84

  • Uusi jäsen
    • Profiili
1/5 moottoripyörä, harrastajia?
« : 09.07.19 - klo: 23.47 »
Eli hankin tollasen mopon aikaa sitten rullaavana, nyt vihdoin sain laitettua sen toiminta kuntoon ja testaamaan. Ja ongelma on se että pyörä ei tahdo mitenkään pysyä pystyssä, muutaman kerran sain menemään hetken pystyssä mut sekin oli vaan pieni hetki. Mikä näissä pyörissä vaikuttaa eniten pystyssä pysymiseen? Ja pyörähän on Thunder tiger FM 1e.

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 moottoripyörä, harrastajia?
« Vastaus #1 : 10.07.19 - klo: 00.37 »
Onko takavanteen sisällä sellainen painava juttu joka toimii gyrona tai sen tapaisena.
Kuin pidät pyörän ilmassa ja painat kaasua ja sitten jarruta niin sää huomaat sen kuin se siellä takapyörään liikkuu kovassakin vauhtia.
Jos tuota ei ole niin hiljaa onkin sitten hiukan vaikeampaa mennä eteenpäin.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa tommen84

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 moottoripyörä, harrastajia?
« Vastaus #2 : 10.07.19 - klo: 07.52 »
Okei, pitääpä tutkia asiaa. Eli sen pitäis olla siis takavanteen sisällä, vai kumin sisällä?

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 moottoripyörä, harrastajia?
« Vastaus #3 : 10.07.19 - klo: 10.43 »
Vanteen sisällä. Eli ota mopo käteen, paina hetken aikaan kaasua ja päästä kaasu.
Pyöriikös tämän jälkeen vanteen sisällä jotain. Jos niin se toimii gyrona.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 moottoripyörä, harrastajia?
« Vastaus #4 : 10.07.19 - klo: 15.08 »
Toimiiko pyörä työntöohjauksella? Eli pyörän kallistus hoituu eturengasta kääntämällä? Jos näin, niin ohjaus pitää olla päinvastoin eli käännettäessä eturengasta vasemmalle pyörä kallistuu ja kääntyy oikealle. Jos on työntöohjaus esim. jousikuormituksella, niin ohjauksen herkkyyttä voi säätää jousen jäykkyydellä. Ja jäykkyys kannattaa olla molemmille puolille mahdollisimman sama. Liian jäykkä ohjaus tekee pyörästä vaikean ajettavan, kun ohjauksesta tulee liian äkkipikainen ja pyörä kääntyy kyljeltä toiselle pienestä ratin liikkeestä. Radioon kannattaa laittaa ohjaukseen expoa, eli että ohjaus käänny aluksi vähemmän ja lopuksi enemmän. 1/10 mopossa ainakin toimii näin ja pyörä pysyy pystyssä ja nousee pystyyn, kun on tarpeeksi vauhtia. Kaatumistuet voisi auttaa tiukoissa mutkissa ajamista, jos vauhti tippuu liikaa. Sisällä 1/10:llä ajettaessa ajamisesta ei tule mitään ilman kaatumistukia, kun radat on niin syheröisiä.
« Viimeksi muokattu: 10.07.19 - klo: 15.34 kirjoittanut Pepess »

Poissa tommen84

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 moottoripyörä, harrastajia?
« Vastaus #5 : 10.07.19 - klo: 18.37 »
Kokeilin tuota täyskaasu/jarrutus juttua ja ei ainakaan jää mitään pyörimään, enkä tiedä kuuluisko tossa sellasta gyroa ollakkaan. Työntö ohjauksella toimii, ja ohjauksen käänsin juurikin päin vastaseks ihan kuin oikeassa pyörässäkin. Noita kaatuma tukia ei tossa mulla ollut, jäänyt jonnekkin matkalle koska paikat sellasille ja semmoset siihen itse väsäsin. Mut eipä niistäkään juuri ollut hyötyö. Tosiaan muutaman kerran onnistuin ajamaan pystyssä sen kanssa mut aika mahotonta.

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 moottoripyörä, harrastajia?
« Vastaus #6 : 10.07.19 - klo: 19.03 »
Joo katselin tuon pyörän speksejä ja ei siellä ole gyroa taka vanteessa.
Se mitäs press tuossa kertoi niin voi hyvinkin pitää paikkansa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 moottoripyörä, harrastajia?
« Vastaus #7 : 10.07.19 - klo: 19.25 »
Jos on joku kaveri, joka voi pitää pyörää lähdössä pystyssä tai antaa vähän alkuvauhtia, niin se saattaa jeesata vähän. Tosin 1/10 pyörässä helpoiten pääse kylkituesta liikkeelle - työntäjä saattaa työntää pyörää hieman vinoon, jolloin se on kyljellään, koska ohjaus on jousikuormitteinen. 1/10 pyörän saa pystyyn paikaltaan kaatumistukeen nojaten antamalla kaasua ja pyöräyttämällä tuen ympäri muutaman kerran. Isommasta pyörästä en tiedä onnistuuko samalla tavalla lähtö tukien varasta kuin pienemmällä.

1/10 pyörässä selkein tekijä on vauhti - kun vauhtia on tarpeeksi, niin keskipakoisvoima nostaa pyörän pystyyn ja se hyppää myös pyörilleen esim. mollasta ja välillä miten sattuu :grin:  Painopiste kannattaa olla mahdollisimman alhaalla - ajoin ekaksi pelkällä rungolla ja kun homma alkoi jotenkin onnistua ja sujua, niin lisäsin sen jälkeen vasta kuskin motskariin, jolloin motskari muuttui paljon äkkinäisemmäksi eli kellahti kyljelleen paljon helpommin, koska kuskin myötä painopiste muuttui ylemmäksi.

Poissa tommen84

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 moottoripyörä, harrastajia?
« Vastaus #8 : 10.07.19 - klo: 20.59 »
Tuuppasin pyörää aina vauhtiin kun sitä kokeilin, tukea vasten kun oli niin pyöri vaan ympyrää, tosin noi tuet saattaa olla liian lyhkäset kun ei niistä tarkkoja mittoja ole. Täytyy kokeilla tehdä aavistuksen pidemmät jos auttais(apupyörät  :grin:) ja kokeilla tota säätöä vaikuttaako mikä säätää etuhaarukan kallistusta jossa on myös toi jousi.

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 moottoripyörä, harrastajia?
« Vastaus #9 : 11.07.19 - klo: 01.00 »
Muutama juttu mikä vielä tuli mieleen:
- renkaissa tulisi olla riittävästi pitoa. Jos on liukasta tai pyörä sutii, niin on hankalaa ajaa
- 1/10 pyörän sivutuissa huomasin sen, että kun pyörä nojaa sivutukeen, niin pyörää työntämällä sen pitäisi liikkua helposti eli ettei mikään ota kiinni tai hankaa maahan. Ja molempiin suuntiin kääntösäde työntämällä sama. Tämän jälkeen voi kokeilla vähäisellä kaasulla, että pyöriikö pyörä kaatumistuen varassa nätisti. Kaasua lisätessä 1/10 pyörä alkaa nousta pystyyn ja sitten pääsee liikkeelle. Jos pyörä alkaa vaappua kesken ajon, niin vauhtia on todennäköisesti liian vähän.
- 1/10 pyörässä sivutuissa on pienet pyörät päissä, joten niiden avulla pystyy lähtemään hyvin liikkeelle ja ajamaan tiukemmat mutkat
- renkaiden liimaaminen vanteille (jos ei liimattu) saattaa myös auttaa

Tässä yksi video miten 1/10 pyörässä on sivutuet:
https://m.youtube.com/watch?v=z8edHbqLP-I

Videossa vaikuttaisi olevan haasteena liika teho ja liian liukas alusta. Kaasun expoakin voi kokeilla laittaa, että lähtisi maltillisemmin liikkeelle, jos liukkaus tai liika teho tai jopa liika pito on ongelma. Pidotusta voi tehdä vastaavalla tavalla kuin rata-autojen renkaita pidotetaan.

Tässä 1/5 pyörästä pätkä, jossa erilaiset sivutuet:
https://m.youtube.com/watch?v=qyMnqAg7oqc
- Pyörä nousee nätisti pystyyn kaatumistuesta, kun vauhtia lisätään.

- kannattaa yrittää katsoa, että etupyörä kääntyy molempiin suuntiin yhtä paljon ja samalla nopeudella (jousten kuormitus tasainen molempiin suuntiin). Jousikuormitteisen ohjauksen takia moottoripyörä tulisi olla vaaterissa tätä tehdessä.

- jarruteho on myöskin yksi mikä kannattaa olla sopivan pehmeä sitten kun pyörän saa liikkeelle ja tarttee jarruttaa ja kääntää mutkaan. Jarrulla pyörän saa helpommin kallistumaan ennen mutkaa. Ja ajaminenhan on sitten ihan erilaista kuin autolla :wink: mutta varsin mukavaa, kun hommaan pääsee sisälle  :azn:
« Viimeksi muokattu: 11.07.19 - klo: 01.24 kirjoittanut Pepess »

Poissa tommen84

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 moottoripyörä, harrastajia?
« Vastaus #10 : 11.07.19 - klo: 22.02 »
Kiitos todella hyvistä vastauksista! Eiköhän tähän jotain tolkkua saada. Mietin sellastakin että jos kääntyvyys on liian nopeaa tai liian paljon niin kippaa varmaa myöskin aika nopeasti. Ja toi ohjaus on ilman jousta, eli siis suora tanko servolta etuhaarukkaan. Mut täytyy noi kaatumis tuet tehdä pitemmät nyt ihan ensin, tässähän kuuluis ihan alkujaan olla vaan metallista silmukat, entiedä voisko sellaset jossa rullat päissä olla paremmat. Mutta siis vaan testaamaan ja säätämään, katsoa mikä vaikuttaa mihinkin. Ja tosiaan ilman katteita, harjotella ensin 👍👍