Kirjoittaja Aihe: EFRA AGM 2019  (Luettu 2074 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
EFRA AGM 2019
« : 30.08.19 - klo: 15.37 »
Moi!

EFRA:n vuosikokous lähestyy. Sääntömuutosehdotusten viimeinen jättöpäivä on 15.9. Lähettääkää hyvin perustellut sääntömuutosehdotuksenne minulle hyvissä ajoin ennen eräpäivää.

Poissa nitropaimen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: EFRA AGM 2019
« Vastaus #1 : 06.10.19 - klo: 21.10 »
EFRA AGM aiheet ja ehdotukset on nyt julkaistu netissä. Ei mennyt mun Fuili ehdotus käsittelyyn, tuskin edes lähetettiin EFRAlle... No, Javier ja kumppanit aikaisempien kirjeenvaihtojen pohjalta ilmoittivat että Fuili asia otetaan seka fuili että moottorivalmistajien kesken tutkinnan aiheeksi Syy: Muutamat Italialaiset ovat kehittäneet "Starttikoe fuilin" jota myydään vain puolen litran metallikannuissa. Todennäköisesti siksi että se loppuisi ennen kisan loppukatsastusta ja että sitä ei sitten käytettäisi itse kisan aikana. No saa nähdä mitä tapahtuu..
Tulee vain mieleen Peenemunden rakettipolttoaineiden kemistit, jotka valjastettiin hommiin Bemarin Formula 1 polttoaineen kehittämiseksi, jossa loppujen lopuksi ei ollut bensaa enää ollenkaan. Lennokki Speedimiehetkin kehitti 60 luvulla fuilin jossa oli Tetranitrometaania ja Propyleeni oksiidia. Se oli silloin keikka ja mäntä, johon paloi reikä...  :)
Jos osaa hommansa, nuo on helppo maskata testeissä näkymättömäksi...  https://fi.wikipedia.org/wiki/Tetranitrometaani
« Viimeksi muokattu: 06.10.19 - klo: 21.48 kirjoittanut nitropaimen »
"Muutaman askeleen päässä pilven ja sateenkaaren yhtymäkohdasta" Täytyy vaan varoa ettei tipu reunalta...

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: EFRA AGM 2019
« Vastaus #2 : 06.10.19 - klo: 22.09 »
Mistä ehdotuksesta sää Jukka puhut??
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: EFRA AGM 2019
« Vastaus #3 : 07.10.19 - klo: 08.00 »
EFRA AGM aiheet ja ehdotukset on nyt julkaistu netissä. Ei mennyt mun Fuili ehdotus käsittelyyn, tuskin edes lähetettiin EFRAlle... No, Javier ja kumppanit aikaisempien kirjeenvaihtojen pohjalta ilmoittivat että Fuili asia otetaan seka fuili että moottorivalmistajien kesken tutkinnan aiheeksi Syy: Muutamat Italialaiset ovat kehittäneet "Starttikoe fuilin" jota myydään vain puolen litran metallikannuissa. Todennäköisesti siksi että se loppuisi ennen kisan loppukatsastusta ja että sitä ei sitten käytettäisi itse kisan aikana. No saa nähdä mitä tapahtuu..
Tulee vain mieleen Peenemunden rakettipolttoaineiden kemistit, jotka valjastettiin hommiin Bemarin Formula 1 polttoaineen kehittämiseksi, jossa loppujen lopuksi ei ollut bensaa enää ollenkaan. Lennokki Speedimiehetkin kehitti 60 luvulla fuilin jossa oli Tetranitrometaania ja Propyleeni oksiidia. Se oli silloin keikka ja mäntä, johon paloi reikä...  :)
Jos osaa hommansa, nuo on helppo maskata testeissä näkymättömäksi...  https://fi.wikipedia.org/wiki/Tetranitrometaani

Keskustelin nitroprosenttisääntömuutoksesta Teemu Saarisen ja Teemu Leinon kanssa. Muutosta ei koettu tarpeellisena, joten en ehdottanut sääntömuutosta.

Noin yleisesti, varsinkin teknisistä sääntömuutoksista, olisi hyvä jos sääntömuutokset tulisivat niiltä tahoilta, joita muutokset koskisivat. Esimerkiksi tässä tapauksessa olisin varmasti äänestänyt ehdotuksen puolesta, mikäli se olisi tullut yhteisesti moottorivalmistajilta. Vuodet EFRA-kokouksissa ovat osoittaneet että huonokin sääntömuutosehdotus voi mennä läpi, koska kokousedustajien on vaikea olla teknisten sääntöjen asiantuntijoita kaikissa luokissa.

Poissa nitropaimen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: EFRA AGM 2019
« Vastaus #4 : 03.11.19 - klo: 10.43 »
Steel City MM:n yhteydessä pidettyjen kokousten seurauksena tuli päätös että kasi ratanitro luokassa palataan 25% nitrofuiliin!! Syynä fuilivalmistajien kikkailu nitroprosenttien kanssa, koska erittäin ohuen ja kevyen synteettisen öljyn käyttö mahdollisti nitromäärän" väärentämisen". tämä taas johti moottorin säätöjen heittelemiseen yllättäen laihalta rikkaalle ja päinvastoin johtaen taas "flameouteihin" ja moottori rikkoihin.
Tarpeeksi nitroa ja tarpeeksi  risiniöljyä, niin moottorin "säätöikkuna" levenee, eikä seos säätö ole niin kriitttinen.
Toivottavasti tämä sääntö tulee myös voimaan EFRA kokouksessa...!
"Muutaman askeleen päässä pilven ja sateenkaaren yhtymäkohdasta" Täytyy vaan varoa ettei tipu reunalta...

Poissa nitropaimen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 07.11.19 - klo: 14.05 kirjoittanut nitropaimen »
"Muutaman askeleen päässä pilven ja sateenkaaren yhtymäkohdasta" Täytyy vaan varoa ettei tipu reunalta...

Poissa nitropaimen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: EFRA AGM 2019
« Vastaus #6 : 09.11.19 - klo: 11.06 »
lisää tietoa tulevista lisärajoituksista... (keskuselun aihe: Ehdotus EFRA luokiteltu "vakiofuili"...)

For your idea to work from 2021 is that it needs to be decided at this years Agm as it needs one year to fall through I believe.

Then it also would mean that it needs to be controlled (nitro level and content in general and thats not possible). That issue with not able to check the specific content would lean to that the organizers need to use hand out fuel at all/most races instead. Also that those clubs/organizers need a permit to sell fuel (as you sell it/include it in the race fee), as they cant sell fuel with more than 12% nitro without checking that all racers/users have a valid permit… Get it? Its not by any means easy. The organizers also need a permit from the local authorities and fire department etc. I wonder how many clubs/organizers would think that is an good idea…

Ifmar races in Europe will be affected from 2021, as it is now no one outside of Europe can even get an permit to use/buy any fuel, in any European country, over 25% (today) and from 2021 not more that 12%… Ifmar/iMBRA/Naviga etc needs to check with the EU how to solve that.

EU:ssa tulee voimaan ehdotus joka rajaa "ilman poliisin lupaa myytävän polttoaineen" nitroprosentin MAX 12 prosenttiin vuonna 2021... Onneksi silloin minulle nitroautot on vaan muisto....
« Viimeksi muokattu: 09.11.19 - klo: 11.13 kirjoittanut nitropaimen »
"Muutaman askeleen päässä pilven ja sateenkaaren yhtymäkohdasta" Täytyy vaan varoa ettei tipu reunalta...

Poissa nitropaimen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: EFRA AGM 2019
« Vastaus #7 : 12.11.19 - klo: 14.51 »
yksi syy lisää "organisoitua" oman kattojärjestön kautta.
https://www.efra.ws/wp-content/uploads/2019/11/EFRA%20DEVELOPMENT%20PLAN%202020-2022.pdf
"Muutaman askeleen päässä pilven ja sateenkaaren yhtymäkohdasta" Täytyy vaan varoa ettei tipu reunalta...

Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: EFRA AGM 2019
« Vastaus #8 : 13.11.19 - klo: 19.07 »
Tässä hieman raporttia EFRA:n vuosikokouksesta.

EFRA:n hallituspaikkojen määräaikaisuudesta oli puhetta sääntöehdotukseni myötä. Asiaa ei ole siltä kantilta mietitty että jokainen hallituksen jäsen olisi jonkun tietyn ajan jälkeen lopettamisvuorossa. Nykyisellään hallituspaikka vaatii aika paljon reissaamista, suunnilleen 1-2 EM-kisat vuosittain, usein enemmänkin. Tämä on johtanut siihen että tunkua hallituspaikkoihin ei ole ollut. Määräaikaisuuden ongelmaksi nähtiin se että uutta ehdokasta hommaan ei välttämättä löytyisi. Toimintakulttuurin muutoksella asia voisi ehkä korjaantua.

Taloudellisesti EFRA teki pienen tappion sähkökrossin ja femmakrossin EM-kisojen vähäisten osanottajamäärien takia. Samalla tiedotukseen on panostettu ja kulut siellä ovat hieman kasvaneet.

Kaikille kilpailupaikan anoneille saatiin EM- tai MM-kisapaikka.

Laitan kisapäiviä arvokisailmoittautumistopikkiin kunhan päivät vielä varmistuvat muutaman päivän sisään. Aikaisempien vuosien kalenteriin on eroa sen verran että sähkökasikrossin EM-kisat Hudy Arenalla ovat jo toukokuun puolessa välissä. Syksyllä oli ruuhkaa Brasilian kasinitrokrossin MM-kisojen takia.

Merkittäviä sääntömuutoksia ei tullut, junnut ovat nykyään junnuja jos ovat 1.1. alle 16 vuotiaita.

Ratakasin polttoaineesta oli keskustelua mutta ei sääntöehdotusta. Kommentti konerikkoihin viime MM-kisoissa oli ”liian vähäinen rissan määrä”. Eurooppalaisilla oli aika yhtenäinen rintama 16 % nitron takana, mutta IFMAR:n äänestysjärjestelmässä jokaisella maablokilla on yksi ääni, ja muut maablokit äänestivät 25 % nitron puolesta. Lainsäädännön puolelta uusin varma tieto on noin vuoden takaa, jolloin europarlamentin virkamies oli ottanut yhteyttä järjestöihin joilla on intressejä nitropitoisten tuotteiden käyttöön. Willy Wuyts oli asiaan vastannut pienoisautoilijoiden puolesta ja kertonut että käytetään 25 % nitroa. Sittemmin asiasta ei ole kuultu lisää.

Carlos Gomez on jäämässä pienoisautoiluvirkamiehen hommista eläkkeelle lähivuosina joten kasikrossin Section chairmanin paikka avautuu.

Puheenjohtaja Javier Garcia esitteli uutta strategiaa jolla yritetään saada pienoisautoilua enemmän yleisön näkyville.