Kirjoittaja Aihe: Rataluokat 2020 (2021) Osallistumiskartoitus ja Yleinen keskustelu  (Luettu 32464 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa zak69

  • Jäsen
    • Profiili
Miten me ollaan voitu harrastaa -80 luvulla kuin tietoa ei löytynyt mistään😂😂
Jerzi

Jälleen kerran kommenttisi arvo keskusteluun about nolla........tosin kukaan ei tainnut yllättyä.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
meildän porukoissa on yksi nuori kaveri: Hiski Rönkkönen joka erittäin aktiivisti buustaa nitro rata kasi ja kymppiluokkaa:TEAM VARASTOINTIVIRHE (0456082343) Hänelle me vanhemmat hemmot, Henkka-leo ja Minä/JW olemme siirtäneet mahdollisimman paljon know howta, jotta tulevalla nuorella polvella ei olisi niin paljoa ongelmia kuin meillä konkareilla aikoinaan. Laji  on vaativa,en sitä kiellä, sillä että ajo sujuisi ja olisi hauskaa, täytyy kaiken olla just kohdallaan... mutta ei mahdotonta, sen ovat jamppojen lukuisat kansainväliset menestykset viime aikoina osoittaneet..
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
En nyt ihan vielä suunnittelisi kesää 2021, ajetaan nyt kesä 2020 ensin loppuun. Ratapuolella SM-sarjat (FTT:tä lukuunottamatta) eivät ole edes alkaneet, joten kaikki mestaruudet ovat ihan avoinna ja hyvin ehtii vielä mukaan.

Jos nyt katsoo parin kesää taaksepäin ja tämän kesän kertsikisoja nitro- ja bensaluokkien osalta, niin elinvoimaa näyttäisi olevan ratakaseille, FG mineille ja LS-5:lle. Niihin kalustoa hankkimalla voi olla suht varma että kisoja on jatkossakin. Toki näissäkin luokissa osanotto on lähellä kriittistä rajaa, ja tasoerot kuskien välillä valtavat. TP10 näyttäisi olevan kuopattu, ainakin toistaiseksi.

Pitäisin sähköturistia edelleen helpoimpana tapana tulla mukaan ratakisailuun, myös kesällä. Kalustoa saa hyvinkin edullisesti ja nyt alkaa ratoja olemaan tarjolla joka puolella, kun etelässä peruskorjattiin kaksi rataa ja Ouluun saatiin uusi rata.
« Viimeksi muokattu: 28.07.20 - klo: 22.41 kirjoittanut micsa.fi »
Wacky Stack Racing Team

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Tässä omia pohdintoja eri vaihtoehdoista:

LS-5
Bensaluokkien kuninkuusluokka. Uuden kaluston hankintahinta on kuitenkin aikamoinen ja luokka ollut aika alamaissa viime aikoina. Tästä on taas seurannut ettei vähän käytettyjä uudehkoja kohtuuhintaisia autoja ole saatavilla. En näe sellaista tapahtuvaksi, että yhtäkkiä tulee esim. 10 uutta kuskia kisoihin.

Jonkinlainen LS-5 Spec -luokka voisi olla houkuttelevampi. Vaikka itsellä tulee tietenkin ajotaidot rajoittavaksi tekijäksi, on tässä luokassa sellainen fiilis, että vanhalla käytetyllä autolla olisi vähän Williams -fiilis Mersun rinnalla.

Jos ei olisi rahasta kiinni, tämä luokka olisi ehkä oma valintani.

FG Mini
Tässä on ongelmana se ettei autoa ole alun perin suunniteltu kisa-autoksi. Jos hankit uuden auton, kokonaishinta on käytännössä yli 2000EUR. Käytettyjä ei myöskään ole tarpeeksi saatavilla. Luokan on vaikea kasvaa nykyisestä. Säännöissä olisi alun perin pitänyt rajata auton optio-osia. Toisaalta ilman optio-osia, auto ei pysyisi kasassa. Uusien ratojen kasvava pito tulee varmasti aiheuttamaan lisäongelmia.

Varaosapalvelu on parantunut Suomalaisen maahantuojan myötä. Tämä on hyvä juttu. Luokalla on mielestäni myös aktiivisin porukka promoamaan ja jakamaan tietoa. Tästä iso plussa.

Tämä luokka on edelleen harkinnassa.

FG Challenge Line
Tätä suunnitellaan bensa-autojen entry-luokaksi. Voi toimia uusille harrastajille, mutta jo kokeneemmille voi olla liian heppoinen. Uudet rataprofiilit saavat mielestäni myöskin halumaan lisätehoa ja ajettavuutta. No ei tyrmätä tätä ennen kuin olen semmoisen radalla nähnyt.

TP-10
Luokka on kuollut. En näe suosion nousevan seuraavan kolmen vuoden aikana.

Ratakasi
Nitrojen kuninkuusluokka. Tästä pidän paljon, mutta Ratakasin yksi ongelma on se, että niillä on erittäin vaikea kisata johtuen isosta downforcesta ja kovista nopeuksista, erot nousevat helposti isoiksi. Ainut ajamani luokka missä pidän enemmän alkueristä kuin itse kisasta. Autot ovat laadukkaita ja heti valmiita kisaan. Viriosia ei tarvita. Moottoreiden hinnat ovat kyllä viime aikoina nousseet, mutta käsittääkseni Suomessa pärjää vielä halvemmilla moottoreilla. Huipputasolla moottori taitaa ratkaista aika paljon.

Ainakin Mugen (ja ehkä Capricorn) ja Shepherd autoille saatavana varaosia kisoissa. Olisi kiva saada vielä kunnollinen Xray ja Serpent supportti.

Uudet radat kallistuksineen tukevat tätä luokkaa.

GT-8
Omiin rahavaroihin ja ajotaitoihin se paras luokka. Autot kehittyneet hurjasti sitten GT-8:n Suomen kulta aikojen. Sopii hyvin niille joille taidot eivät ihan riitä Ratakasiin. Säätöjenkään ei pidä olla ihan niin vimosen päälle, auto antaa anteeksi.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Pitäisin sähköturistia edelleen helpoimpana tapana tulla mukaan ratakisailuun, myös kesällä. Kalustoa saa hyvinkin edullisesti ja nyt alkaa ratoja olemaan tarjolla joka puolella, kun etelässä peruskorjattiin kaksi rataa ja Ouluun saatiin uusi rata.

TSM-10 noilla kolmella radalla tulee varmasti saamaan suosiota ja tulen varmasti itsekkin sitä ajamaan en ehkä kisoissa, mutta omaksi huviksi ja treeniksi. Tähän luokkaan kannattaa kyllä panostaa.

Mutta kyllä bensa/nitro on kuitenkin se kesäkauden juttu. Sama se on krossissa, kyllä se M8 finaali on ihan eri juttu kuin sähköjen finaalit.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
ihan lyhyt kommentti Enderin postaukseen: TP-10 ei ole kuollut vaan "elää hiljaiseloa"... uskon että kaverit jotka sitä harrastivat, palaavat kisaamaan. Pikku nitroauton säätäminen ja ajaminen on lähellä sähköturistin ajamista, johtuen nitrokasia pienemmästä downforcesta. sitä "talutetaan kaarteeseen" kun taas ratakasia "heitetään" kaarteeseen.iso ero ratakasin tuloksissa on yksinkertaisesti siinä, että osa kuskeista ei vielä ole sisäistänyt tuota jäykkä taka-akselisen ajotyyliä. Maailmalla luokan tuloksissa 20-30 kärkipään kuskia mahtuu 4 minuutin alkuerässä muutaman sekunnin eroilla toisistaan.
Mitä tulee X rayn ja Serpentin esiintymiseen ratakasi kisoissa. Sehän on täysin niiden maahantuojista kiinni.
lähinnä supportti ja hinnoittelukysymys, sekä Mugenin (ja Capricornin) sekä Shepherdin maahantuojan/supportin mukanaolo on enemmän "rakkautta lajiin" kuin pelkkä bisnes...

Sitten  GT8... Totean vain että viime aikoina keskustelu on jauhanut paikallaan. Enderin listalla, jos kaikki luokkaa miettivät tulisivat todellisuudessa kisaamaan, olisi se sekä suurin että edullisin polttis rataluokka..
« Viimeksi muokattu: 29.07.20 - klo: 10.34 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Ratakasi on kerännyt tällä hetkellä eniten kiinnostusta - Käykäähän äänestämässä.


Poissa zak69

  • Jäsen
    • Profiili
Ratakasi on kerännyt tällä hetkellä eniten kiinnostusta - Käykäähän äänestämässä.



Aika mahdoton vastata kyselyyn ellei ole jo jossain noista ajava kuski.
Joku voisi listata alle mitkä ovat kustannukset joka luokassa että pääsee ajamaan KILPAILUKYKYISELLÄ autolla, se on kuitenkin asia joka vaikuttaa todella paljon.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
minun kohdallani mainostaminen on kielletty ratakasi/Velox V8.2 kustannuksista ota yhteyttä:
Team Varastointivirhe/Hiski Rönkkönen-045 6082343. varmaan kuhunkin luokkaan löytyy info henkilö...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa zak69

  • Jäsen
    • Profiili
Joo ei kenenkään tarvitse mainostaa eikä tässä yhteyshenkilöitä tarvita, vaan kuskit jotka ajavat kertovat suoraan mitkä ovat kokonaiskustannukset sille hyvälle autolle...ei se kai mitään salaista tietoa pitäisi olla  :azn:

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Joo ei kenenkään tarvitse mainostaa eikä tässä yhteyshenkilöitä tarvita, vaan kuskit jotka ajavat kertovat suoraan mitkä ovat kokonaiskustannukset sille hyvälle autolle...ei se kai mitään salaista tietoa pitäisi olla  :azn:

Jos hankitaan kilpailukykyinen kalusto uutena, niin puhutaan varmaan tämmöisistä summista:

(Auto kitti, Moottori, Servot, Akku)

LS-5 (Tästä luokasta mulla on vähiten hintatietoja)
4000+ EUR

FG Mini
2000+ EUR

Ratakasi
1000-1250 EUR

GT-8
1000-1250 EUR

Jos autolla ei ole kisasupporttia, halvinta ja helpointa on hankkia heti kaksi kittiä. Tämän olen huomannut Nitro -puolella. Yhdellä moottorilla pärjää hyvin eka kaudella. Toiseksi kaudeksi uusi moottori. Kahdesta moottorista on se etu sitten kisoissa/treeneissä, että sulla on kaksi valmista moottoria kytkimineen kasattuna. Sama on vaihteiston kanssa, helpottaa paljon, jos on valmis toimiva vaihteisto valmiina.

Kustannuspuolella FG Minien etu on halpa ja yksinkertainen moottori. LS-5:n osalta viritetyt maksavat paljon. Tarvitsetko viritetyn moottorin? – No et varmaan, mutta…

Käytetyn bensa-auton saa paremmin myytyä. Nitrot eivät oikein mene kaupaksi. Toisaalta hankintahinta bensoilla korkeampi.


Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Sitten  GT8... Totean vain että viime aikoina keskustelu on jauhanut paikallaan. Enderin listalla, jos kaikki luokkaa miettivät tulisivat todellisuudessa kisaamaan, olisi se sekä suurin että edullisin polttis rataluokka..

Samaa mieltä.

Ratakasi ja GT-8 olisi kova yhdistelmä. Yksi ongelma on siinä, että tällä hetkellä parhaat GT-8 autot ovat paremmuusjärjestyksessä Serpent, Xray ja IGT8.

Future-RC panostaa Ratakasiin, Mugenin GT-8 autoa ei kehitetä. EuroRC ei ole kovin aktiivinen Nitroissa. Hobbyfactorylla Serpentin edustus, mutta panostus on nollissa.

Poissa zak69

  • Jäsen
    • Profiili
Joo ei kenenkään tarvitse mainostaa eikä tässä yhteyshenkilöitä tarvita, vaan kuskit jotka ajavat kertovat suoraan mitkä ovat kokonaiskustannukset sille hyvälle autolle...ei se kai mitään salaista tietoa pitäisi olla  :azn:

Jos hankitaan kilpailukykyinen kalusto uutena, niin puhutaan varmaan tämmöisistä summista:

(Auto kitti, Moottori, Servot, Akku)

LS-5 (Tästä luokasta mulla on vähiten hintatietoja)
4000+ EUR

FG Mini
2000+ EUR

Ratakasi
1000-1250 EUR

GT-8
1000-1250 EUR

Jos autolla ei ole kisasupporttia, halvinta ja helpointa on hankkia heti kaksi kittiä. Tämän olen huomannut Nitro -puolella. Yhdellä moottorilla pärjää hyvin eka kaudella. Toiseksi kaudeksi uusi moottori. Kahdesta moottorista on se etu sitten kisoissa/treeneissä, että sulla on kaksi valmista moottoria kytkimineen kasattuna. Sama on vaihteiston kanssa, helpottaa paljon, jos on valmis toimiva vaihteisto valmiina.

Kustannuspuolella FG Minien etu on halpa ja yksinkertainen moottori. LS-5:n osalta viritetyt maksavat paljon. Tarvitsetko viritetyn moottorin? – No et varmaan, mutta…

Käytetyn bensa-auton saa paremmin myytyä. Nitrot eivät oikein mene kaupaksi. Toisaalta hankintahinta bensoilla korkeampi.

Kiitos asiallisesta vastauksesta, näitä lisää  :smiley:

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
lähinnä supportti ja hinnoittelukysymys, sekä Mugenin (ja Capricornin) sekä Shepherdin maahantuojan/supportin mukanaolo on enemmän "rakkautta lajiin" kuin pelkkä bisnes...

Jep. Tämä "rakkautta lajiin" on aika iso juttu tässä. Ei tästä ratapuolesta mitään kannattavaa bisnestä saa. Ilman Teemun ja sinun panostusta ei Suomessa olisi nykyistä Ratakasia olemassa.

FG Minit ovat myös kasvattaneet suosiota parin aktiivin myötä.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Miten me ollaan voitu harrastaa -80 luvulla kuin tietoa ei löytynyt mistään😂😂
Jerzi

Jälleen kerran kommenttisi arvo keskusteluun about nolla........tosin kukaan ei tainnut yllättyä.
Noh olisit vastanut minun kommenttiin.
Tämän päivän ihmiset ovat kylläkin niin laiskoja että eivät itse jaksa olla aktiivisia.
Ei muuta kuin radan viereen katsomaan ja varikolle kyselemään.
Näin aikoinaan on tehty.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa zak69

  • Jäsen
    • Profiili
Miten me ollaan voitu harrastaa -80 luvulla kuin tietoa ei löytynyt mistään😂😂
Jerzi

Jälleen kerran kommenttisi arvo keskusteluun about nolla........tosin kukaan ei tainnut yllättyä.
Noh olisit vastanut minun kommenttiin.
Tämän päivän ihmiset ovat kylläkin niin laiskoja että eivät itse jaksa olla aktiivisia.
Ei muuta kuin radan viereen katsomaan ja varikolle kyselemään.
Näin aikoinaan on tehty.
Jerzi

Siis tarkoitat että ihmiset ovat liian laiskoja etsiäkseen tietoa netistä, mutta eivät liian laiskoja tullakseen radan reunalle kyseleen??
Rohkenen olla tästä eri mieltä erittäin vahvasti.......
Mitä tulee näihin "näin aikoinaan on tehty jne jne" on kuin risaa levyä soittaisi vuodesta toiseen, eikö tänkin ketjun tarkoitus ollut miettiä miten hommaa voisi kehittää eikä vetää sillä samalla copy-pastella vuodesta toiseen?

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Miten me ollaan voitu harrastaa -80 luvulla kuin tietoa ei löytynyt mistään😂😂
Jerzi

Jälleen kerran kommenttisi arvo keskusteluun about nolla........tosin kukaan ei tainnut yllättyä.
Noh olisit vastanut minun kommenttiin.
Tämän päivän ihmiset ovat kylläkin niin laiskoja että eivät itse jaksa olla aktiivisia.
Ei muuta kuin radan viereen katsomaan ja varikolle kyselemään.
Näin aikoinaan on tehty.
Jerzi
tyhmä ehtii kysyä kymmenen kertaa enemmän kysymyksiä mitä tietäväinen ehtii vastata...
Kokemukseni mukaan tällä foorumilla, eli vuodesta 2014 asti, mitä olen täällä pyörinyt, olen tullut siihentulokseen  että jos jättä jerzin "Gurut" eli professorin ja "Luomu Joukon" pois niin oikeita neuvoja yleensä löytyy parhaiten rata nitro autojen manuaaleista ja set-up lehdistä ja moottoreiden käyttöohjeista. tässä yksi parhaista: O.S. manuaali
https://www.os-engines.co.jp/english/line_up/engine/car/manual/2020/OSSP_R21_EURO_EG.pdf

kannattaa huomata että seos säädöt on: pää (ylä) neula hiukan holkin tason alapuolella
luistin neula ja välialueen neula rungon tasalla. jos säädöt on pääneulan jälkeen, kun moottori on käyntilämpötilassa (100C-115C) eri asennossa, niin moottorissa tai tankissa on vikaa
« Viimeksi muokattu: 29.07.20 - klo: 13.13 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Taas lähtee vähän sivuraiteille, no pysyyhän ainakin ketju aktiivisena.

Kyllä siellä radalla kannattaa käydä katsomassa minkälaista touhu on. Ongelma tässä on se, ettei siellä ole kovinkaan aktiivista toimintaa. Teemun tekniikkapäivä oli hyvä poikkeus tästä. Kisojakin voi käydä katsomassa, mutta silloin kaikilla on yleensä kiire ja eri liikkeidenkin edustus on aika pientä ja hekin osallistuvat itse kisoihin.

Tämä sama ongelma on kaikissa RC-kisoissa Suomessa, RC:stä ei ”ulkopuolinen” saa kovinkaan hyvää kuvaa niissä vierailemalla – Ennemmin tulee kuva aika sisäänpäin lämpiävästä piiristä. Tämä on karu fakta.

JQ Racing sai tätä uudistettua Jenkeissä ja nyt siellä on kisoissa selkeästi parempi ”tiimien” edustus. Valitettavasti tämä ei ole toteutunut Suomessa. Syynä tietenkin pienempi harrastajamäärä.

Mutta ehkä tätä voisi jotenkin modifioiden tuoda Suomeen.

Eli kyllä valitettavasti meille jää vain netti: Tämä kuihtuva RC10-foorumi, paljon sekalaisia Facebook -sivuja, YouTube -kanavat ja Podcastit.

Oma aktiivinen RC-harrastus (GT-8) lähti kyllä käyntiin RC10 ja RCTech -foorumien pohjalta. Kouvolan GT-8 -kisan taisin käydä katsomassa ja siinä seurasin, kun Hoke dremelöi autoa ja taisi dominoida kisaa aika selkeästi vaikka autossa oli jotain häikkää (muistaakseni vaihteessa).

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Miten me ollaan voitu harrastaa -80 luvulla kuin tietoa ei löytynyt mistään😂😂
Jerzi

Jälleen kerran kommenttisi arvo keskusteluun about nolla........tosin kukaan ei tainnut yllättyä.
Noh olisit vastanut minun kommenttiin.
Tämän päivän ihmiset ovat kylläkin niin laiskoja että eivät itse jaksa olla aktiivisia.
Ei muuta kuin radan viereen katsomaan ja varikolle kyselemään.
Näin aikoinaan on tehty.
Jerzi

Jerzille taas iso kiitos yleisestä RC-tietouden jakamisesta Facebook -ja YouTube -videoiden osalta.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Niin en ymmärrä miten taas minua tulkitaan päin kelvattua.
Jos prkl laji kiinnostaa niin tietysti voi kaivaa ensi hätään netistä tietoa mutta kyllä se sieltä radalta löytyy se todellinen tieto.
Tähän väliin välikysymyksen??
Netissä voi kuka tahansa kirjoittaa aiheesta mutta kuin menee radalle ja kyselee niin kumpaan vastaukseen luotat enemmän, pikku Pekka 7v joka vastailee nettiin tai kuskit jolla on jonkinlainen kokemus RC autoilusta.
Itselläni ei ole niin paljoa RC auto kokemusta mutta sentään 14 (jos en nyt väärin muista) eri auto luokkaa olen ajanut kilpaa ja pyörinyt varikolla jokunen vuosi joten kaipa minulla hiukan pohjaa on tästä lajista.
Facebook ja Whatsapp on syönyt valitettavasti kirjoitelut, itselläni on myös n.5 erilaista RC auto aiheellista face sivua ja yksi syy on että tänne en päivitä enää valokuvia en sen vaikeuden takia.
Joten jos haluat sitä todellista tietoa niin radalle siitä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
jerzi, ollaan "tunnettu" aika monta vuotta, olen rakennellut sullekin aikanaan buggy motteja, ja tavattu eri kisoissa.
Nyt kysyn sinulta ihan "aikuisen oikeesti" mikä  saa sinut vastaamaan näihin ratakasi ja nitro juttuihin kerta toisensa jälkeen. kun todistettavasti et ainakaan nitro ratakasia ole koskaan harrastanut, ja mikäli ollenkaan sinun"harrastajaprfiiliasi" ymmärtää, et myöskään koskaan tule harrastamaan. Uskoisin että jos jätät tämän juonteen niille jotka ihan tosissaan haluaa vaihtaa ajatuksia täällä rakentavassa mielessä niin ulkopuoliselle , potentiaaliselle harrastajalle jää parempi kuva lajista...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Eli jw on myös näitä jotka uskoo mitäs pikku Pekka 7v kirjoittaa tänne nettiin.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Eli jw on myös näitä jotka uskoo mitäs pikku Pekka 7v kirjoittaa tänne nettiin.
Jerzi

... "huoh"...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Enderin aloitus facessa oli mielstäni aika rasisstinen kun kysyttiin vain polttisluokkien kiinnostusta. Koska pointti kai oli se että nyt on etelä-suomeen tullut 2 uutta rataa ja juoni oli saada niille käyttäjiä. Mikään ei estä ajamasta ks. radoilla sähkömoottorilla. Päinvastoin. Mä äänestän täälläkin patteriratakasin puolesta koska:

- Helpompi ylläpidettävä kuin ratakasi ja varmaan käytössä halvempikin.

- Ei vaadi omaa mekkaria. Asia joka ainakin minulle on aika ehdoton vaatimus. Finaaleihin kun saa jonkun täysin hukassa olevan lainamekkarin niin ei atrtte ainakaan enää voitosta kisata. Niin se vaan on.

- Taatusti nopein mahdollinen rataohjus. Viime  kesänä ainakin ajettu nopeampi kierrosaikoja sähköllä kuin nitrolla. Itse en jäännyt kuin 3 kymppiä Tattiksella viime kesänä saiellä kisan voittaaneesta Saarisesta. Ja selityksenä se ettei vehje kääntynyt mulle lainkaan tarpeeksi ja siihen taisi vaikuttaa vuosikertakori 90-luvulta.

- Helpompi käyttää kun ei tartte osata säätää moottoria, kytkintä ja vaihdetta joiden kaikki pitää pelata just eikä melkein yhteen nitroautossa tai siitä tulee hemmetin vaikea ajaa.

- Tulevaisuuden laji. Katsokaa krossipuolelle. Siellä on enemmän väkeä sähköluokassa kuin nitrossa ja varmasti näistä samoista em. seikoista johtuen. Mikään ei ole esteenä etteikö ratapuolella tapahtuisi samaa.


Ne jotka minut tuntevat tiettää että olen menneinä vuosina ollut polttiksen erittäin vahva kannattaja.Tuli ajettua polttiskrossia 91-95 Ja osaan säätää vehkeet, se ei ole ongelma. Mutta kun tulee vanhaksi ei enää jaksa mekata ja säätää niin paljon. Sähkössä on vaan tosi paljon vähemmän mekattavaa ja kädet pysyy edes vähän puhtaampana.

Kim Elfström

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
jos etsitään hyvää autoluokkaa asvalttiradalle sähkömoottorisena, niin se on mielestäni 1/10 "Pan car"
niitä on porukoilla jo ennestään ja jos tuo super kiila kori närästää, niin niihin on skaala LMP le mans proto koreja. niitä voi lisäksi ajaa sekä foumi että F1 autojen kumirenkailla jolloin rengaskulutuskin ei ole mikään iso asia
« Viimeksi muokattu: 29.07.20 - klo: 23.32 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Enderin aloitus facessa oli mielstäni aika rasisstinen kun kysyttiin vain polttisluokkien kiinnostusta. Koska pointti kai oli se että nyt on etelä-suomeen tullut 2 uutta rataa ja juoni oli saada niille käyttäjiä. Mikään ei estä ajamasta ks. radoilla sähkömoottorilla. Päinvastoin. Mä äänestän täälläkin patteriratakasin puolesta koska:

Myönnetään... mutta tuossa kyselyssä haluan nimenomaan tietoa siitä miten tuo polttispuolen kiinnostus jakautuu. Sähkö vai polttis on sitten aivan toinen vääntö.

Itse näen, että sähköpuolella TSM-10 -luokalla on nyt aivan huippuedellytykset saada hyvä SM -kesäsarja aikaiseksi. Kolme kisaa: Helsinki, Oulu ja Hyvinkää

Patteriratakasia en nyt ottaisi mukaan sekoittamaan pakkaa lisää. Mutta kyllähän se upeesti viime kesänä sulla meni, tätä ei käy kieltäminen.

Nitrojen mekkariongelma on todellinen ja tähän pitäisi keksiä jotain helpotuksia. Vähän tätä jo ideoin aikaisemmin GT-8 -keskusteluissa.

Haluaisin myös muuttaa aika radikaalisti itse kisatapahtumaa, mutta tämä on vielä mietinnässä.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
olisi hyvä saada keskusteluun mukaan TEEMU SAARINEN, hän on kuitenkin lajin yhteyshenkilö...
samaten olisi mielestäni hyvä saada harrastajilta kommentteja, miksi nimenomaan harrastaa nitro ratakaseja.
käsitykseni on että luokka on nimenomaan "tekniikkalaji", kun esimerkiksi nitrobuggyt on lähinnä "bashing eli räppäyslaji"
hauskaahan pitää kummassakin olla, eihän sitä muuten harrastaiksi. eikös ??
« Viimeksi muokattu: 30.07.20 - klo: 09.27 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
No niin, Ratakasi näyttää olevan tällä hetkellä eniten kiinnostusta herättävä luokka. Otetaan se esimerkiksi. (Huom! Tämä esimerkki on nyt Nitroista, mutta tämän tiedän paremmin)

Mitäs jos ruvetaan tekemään tätä vähän eri näkökulmasta. Kaikki heittävät ne omat aikaisemmat riippakivensä kaivoon (Minä GT-8:sin).

En ole kaikkea miettinyt loppuun saakka, mutta mielestäni on tärkeää nyt vähän heitellä ideoita ilmaan, miten Ratapuoli saadaan nyt nopeasti kasvuun.

Ruvetaan yhdessä panostamaan Suomessa juuri Ratakasi-luokkaan ja ruvetaan harrastajina olemaan paljon aktiivisempia suoraan valmistajiin joko Suomen maahantuojan kautta muttei miksei suoraankin.

Tehdään oikein kunnolla Mugen Finland Team, Shepherd Finland, Xray Finland, Infinity Finland, Serpent Finland… Tiimit olisivat periaatteessa yksityisiä, mutta en näkisi isoa ongelmaa, jos tiimin takana olisi yrityskin. Aika nopeasti selviäisi mitkä merkit/yritykset olisivat tässä oikeasti mukana. Joku 3-5 tiimiä voisi olla hyvä.

Tiimillä olisi ”Team Manager” joka oikeasti promoaisi omaa tiimiänsä ja pitäisi asiat järjestyksessä. Tämä ”Team Manager” olisi pakollinen edellytys Ratakasi -sarjaan osallistumiseen. Nykyisin kaikki tapahtuu jotenkin piilossa, avoimuus olisi kova juttu.

Harrastajan kannalta ideaali tilanne, olisi jos Tiimit sitten vähän kilpailisivat siitä millä tiimillä on parhaat edut. Minimitaso pitäisi olla ainakin: Varaosia, Yhteinen teltta, Säätöapua, mekkariapua, yhteisiä track-day -tapahtumia yms…

Selvää on tietenkin, että ne joilla on jo Ratakasi -auto pääosin pysyvät nykyisissä merkeissä, mutta mitäs jos tähdätään siihen, että kaudella 2021 meillä on 30 osallistujaa Ratakasi -sarjassa. Tuosta tulisi jo kuitenkin jonkilanlainen markkina autovalmistajille.

Moottorin suhteen haluaisin olla vielä radikaalimpi, mutta tämän totetumiseen en usko. Yksityyppimoottori jossain 200-300 Euron hintaluokassa. Tämä tekisi luokasta varmasti huokuttelevamman.

Suomeen kisoja vain 2, mutta osallistuttaisin tiimien kautta yhteen kilpailuun esim. Ruotsissa tai miksei vaikka Italiassa.

Tätä kautta hommasta tulisi vähän sosiaalisempaa ja parempi yhteishenki. Luokkaa harkitsevien olisi paljon helpompi hypätä mukaan.

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Patteriratakasia en nyt ottaisi mukaan sekoittamaan pakkaa lisää. Mutta kyllähän se upeesti viime kesänä sulla meni, tätä ei käy kieltäminen.
Syystä että??? Kuka 5 vuotta sitten olisi uskonut että 1/8 patterkrossi on tänä päivän isompi luokka kuin nitro? Ei varmaan monikaan. Ei patteriratakasin suosioon ole sen enempää esteitä kuin krossipuolellakaan joten ennustan että tilanne on aika erilainen 5 vuioden kuluttua.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Syystä että??? Kuka 5 vuotta sitten olisi uskonut että 1/8 patterkrossi on tänä päivän isompi luokka kuin nitro? Ei varmaan monikaan. Ei patteriratakasin suosioon ole sen enempää esteitä kuin krossipuolellakaan joten ennustan että tilanne on aika erilainen 5 vuioden kuluttua.

Näen asian nyt näin: Nitroissa kaikkien kannattaa keskittyä Ratakasiin, Sähköissä TSM-10 ja bensa on vähän hankalampi, kun LS-5 ja Minit ovat molemmat suosittuja.