Kirjoittaja Aihe: Rataluokat 2020 (2021) Osallistumiskartoitus ja Yleinen keskustelu  (Luettu 32456 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Ehkä kisat kannattaa jakaa niin, että bensa-luokat omina viikonloppuina ja Ratakasi ja TSM-10 yhdessä.

Esim. näin:

Oulu (TSM-10)
LA Avoin treenipäivä (TSM-10)
SU Kisa (TSM-10)

Hyvinkää (Ratakasi, TSM-10)
PE Avoin Treenipäivä
LA-SU Kisapäiviä

Helsinki (Ratakasi, TSM-10)
PE Avoin Treenipäivä
LA-SU Kisapäiviä

... ja sitten LS-5 ja FG Mini omina viikonloppuina...

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Näen asian nyt näin
No mä taasen näen näin: 4 jätkää hankkii patteritakasit niin ajetaan ensi kesänä koesarja nitrojen rinnalla. 2022 kuskeja on sitten jo 10 ja 2023 enemmän kuin nitrokuskeja.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Näen asian nyt näin
No mä taasen näen näin: 4 jätkää hankkii patteritakasit niin ajetaan ensi kesänä koesarja nitrojen rinnalla. 2022 kuskeja on sitten jo 10 ja 2023 enemmän kuin nitrokuskeja.

Mutta eikö se olisi kivempi jo ensi kesänä ajaa täysi TSM-10 SM -sarja? Uudet radat antavat tähän oivat puitteet. Ainakin Tattiksella ja Hyvinkäällä radoilla ei vauhtia puutu.

... ja TSM-10 autoja on kaikilla jo valmiina.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
vähän  faktaa kehiin..Toivottavasti ylläpito ei tuomitse laittomaksi mainostamiseksi...
2014 otin yhteyttä kahteen kärkitason nitro ratakuskiin: Olin ajatellut hankkia Italialaisia MOTONICA autoja, koska halusin palata valokuvausuran jälkeen tuhlaamaan eläkerahojani sellaisen "josta todella tykkäsin".
Tony Raikas, joka ajoi silloin suomen ainoaa Shepherd Veloxia, suositteli sitä minulle. Päädyin siihen , ja tilasin tehtaalta kaksi tehtaan ajovalmista Velox V8 autoa suoraan Tokion MM kisasta. Tonylla oli oma autonsa ja Henkka Fredriksson halusi hankkia ja kasata oman veloxinsa mestruusautonsa Serpentin tilalle. Kun muut vanhat kaverini kuulivat että ollaan menossa mukaan taas kisatouhuun, hankki Sten Nordman, Tuukka Tiainen,ilkka Mannio, Leo Hongisto ja myös Make  Seppälä itselleen autot.Sijoitin muutaman tonnin support osien varastointiin joita tiimin kaverit raahasivat kisoihin sekä muutaman tonnin lisää demoautoihin, joita ovat kuskanneet testimielessä muun muassa Kim Elfström ja Kutvonen junior.

Yhdessä vaiheessa kun ratojen tilanne oli mikä se oli, ajoi suurin osa täkäläisistä Velox piloteista etupäässä Ruotsissa ja muutaman kisan Keski Euroopassa.

Olin luvannut että olen touhussa mukana muutaman vuoden. Nyt on tilanne se että eletään vuotta 2020 ja dramaattinen parannus on tapahtunut muutaman radan kohdalla. Toivoa saa että Länsi suomeen- Turun seudulle sekä Pohjoisemmaksi saataisiin vastaavanlaiset radat..
Kuitenkin tilanne tässä luokassa on parantunut niin ratkaisevasti että nään tulevaisuuden kirkkaana.
'Shepherd brändillä on asiat kunnossa: autosta on juuri tullut uusi päivitysversio VELOX V8.2  ja supporttikin on kohdallaan, eli on tapahtumassa "sukupolven vaihdos", siitä vastaa yhä enenevässä määrin nuori Hiski Rönkkönen-TEAM VARASTOINTIVIRHE. joka sekä neuvoo että itse kisaa tärkeimmissä kisoissa.  "Vanhat Tiimikuskit" Leo ja Henkka ovat myös erittäin avuliaita ja tuntevat VELOX V8.2 auton läpikotaisin.
« Viimeksi muokattu: 30.07.20 - klo: 12.48 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Näen asian nyt näin
No mä taasen näen näin: 4 jätkää hankkii patteritakasit niin ajetaan ensi kesänä koesarja nitrojen rinnalla. 2022 kuskeja on sitten jo 10 ja 2023 enemmän kuin nitrokuskeja.
kannattaa huomata että valmistajat  ovat alkuinnostuksen jälkeen vetäneet pois markkinoilta patterikasi mallejaan.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Mutta eikö se olisi kivempi jo ensi kesänä ajaa täysi TSM-10 SM -sarja? Uudet radat antavat tähän oivat puitteet. Ainakin Tattiksella ja Hyvinkäällä radoilla ei vauhtia puutu.
Ei olisi kivempi. Tietäkseni TSM-10 on viime vuosina ennen Koronaa ajettu kesällä 3 kisaa eikä ne ole mua tähänkään asti kiinnostanut. Ratakasi kiinnostais mutta kun ei ole mekkaria niin sähköllä. Nyt ajan sähköturistilla Tattiksella koska ei ole muuta kalustoa.

Sä vedät nyt viivat niin että sähkö on sähkö ja polttis polttis. Ehkä se on sulle niin mutta mulle ratakasi on ratakasi ja tursiti on turisti riippumatta voimanlähteestä. Yhtä hyvin voin kysyä sinulta että eikö olisi kivempi ajaa nitroturistia, koska sehän on polttis?

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Sä vedät nyt viivat niin että sähkö on sähkö ja polttis polttis. Ehkä se on sulle niin mutta mulle ratakasi on ratakasi ja tursiti on turisti riippumatta voimanlähteestä. Yhtä hyvin voin kysyä sinulta että eikö olisi kivempi ajaa nitroturistia, koska sehän on polttis?

Mulla on vain ideana saada pari elinvoimaista luokkaa. Mieluiten ajaisin GT-8 -luokkaa, mutta sille ei toistaiseksi ole kysyntää.

Kärjessä en tule missään luokassa ajamaan, mutta jos Ratakasissa on 30 osallistujaa, mulla voi olla erittäin kivaa vääntöä sijoista 20-30.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
"Kärjessä en tule missään luokassa ajamaan, mutta jos Ratakasissa on 30 osallistujaa, mulla voi olla erittäin kivaa vääntöä sijoista 20-30."
[/quote]
Voitais jakaa porukka kahteen osaan sitten kun alkaa olla 30 paikkeilla porukka:

Saksassa on nitro ratakasissa "ProStock" ja Italiassa"F2" lukka jossa säntönä on 5 porttinen mosa  ja 7mm kurkku. luokitellut renkaat ja kori. siellä on myös tarjolla kauheat määrät vähän käytettyä mugen-capricorn-serpent ja shepherd kalustoa. tyypillinen hinta tuollaiselle alusta-motti+pilli kombinaatille on jossakin 300-500 eken pinnoissa :
http://www.piranirc.com/prodotti/mugen-seiki-mrx6r-usata-148584.aspx
uusi sonic tai novarossi 5 porttinen on siinä €150,- tienoilla ja uusi PICCO monza 21  9 porttinen DCL/Keramic hinnoitellaan jonnekin €300,- pintoihin. ei tämä kallis luokka ole, renkaatkin € 22,- koko setti
« Viimeksi muokattu: 30.07.20 - klo: 14.19 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Vesku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Otetaan vähän kantaa aiheeseen. Eli kilpailut ovat yksipäiväisiä tämän hetkisistä kuski määristä johtuen, järjestäjiä ei tässä maassa ole liikaa. Ja nykyinen lauantai treeni päivä on kyllä ollut loistava lisä juurikin sen takia että voi olla rentoa yhdessä oloa ja auton säätämistä mutta myöskin silloin on kerinnyt juttelemaan ulkopuolisten kanssa jos sellaisia on paikalle eksynyt. Ja tottahan on että kilpailuita varsinkin pitäisi markkinoida enemmän mutta monesti sekin asia kaatuu järjestäjän vastuulle kun ei ole vapaaehtoisia tekijöitä.
Luokkahan on myös siitä hyvä ettei mekaanikkoa tarvitse.

Luokkiin otan vain LS5:een kantaa. Tottahan on että uusi kalusto on kallis kerta ostona, mutta kun senkin hinnan jakaa monelle vuodelle mitä autot kestää niin se ei olekkaan niin paljoa. Kulutus osiahan menee aina mutta ei nekään kaikki ole kalliita. Tällä hetkellä suomessa on kuitenkin kahden liikkeen ansiosta 4:lle eri merkille hyvä varaosa saatavuus. Moottori on myös pitkä ikäinen kun vain muistaa huoltaa sitä säännöllisesti.
Suomessakin on paljon kilpailukykyistä kalustoa mutta ne ovat jossain piilossa ja hyviä käytettyjäkin löytyy edullisesti, laittaa esimerkiksi osto ilmoituksen tänne foorumille.

Ja ensikaudelle suunniteltua Sport Saloon luokkaa olen henkilökohtaisesti suositellut bensa rataluokkien sisääntulo luokaksi juuri edullisuuden takia. Ja jos innostuu niin siitä on helppo siirtyä LS5:iin. Kori sääntöhän on suomessa kohtuu laaja sallien Melkein kaikki TC korit, siipi sääntö ehkä rajaa joitain pois.

Tulevaisuudessa olisi kyllä tarkoitus järjestää saman tyylisiä päiviä mitä Saarisen Teemu järjesti ratakasi puolella. Ja muuten pitäisi aktivoitua juuri somen puolella koska se on nykypäivää.

Terveisin
Vesa Rousku
Racers Group Finland
- Contrast - Genius - PMT - Lightscale - SCSm2 - ModellSport - Samba - Tourex

Poissa Vesku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Hinta esimerkkejä uusille tavaroille:
Auto n.2000-3000
Moottori n.200-1000
Diffi n.100-500
Pakoputki n.200-600
Kytkin n.100-150
Sähköt 4 servo(väh.25kg)
Nämäkin ovat noin suurin piirtein hintoja koska valikoimaa on paljon kaikissa tuoteryhmissä.
Racers Group Finland
- Contrast - Genius - PMT - Lightscale - SCSm2 - ModellSport - Samba - Tourex

Poissa Vesku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Mitä ratoihin tulee niin esimerkiksi tattarisuon auki-olo ajat paranevat huomattavasti karting radan kanssa tehtävästä yhteistyöstä, sieltä löytyy kahvio mihin voi myös maksaa kerta maksuja radalle mentäessä ja esim. Jäätelöä löytyy. Jollain aikavälillä tehdään ilmeisesti varikkojen väliseen aitaan  reikä mistä pääsee myös kulkemaan.
Racers Group Finland
- Contrast - Genius - PMT - Lightscale - SCSm2 - ModellSport - Samba - Tourex

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
käsitykseni mukaan LS5 luokan harrastajan "käyttäjäprofiili" on yrittäjätaustainen, perheellinen kaveri, joka ajaa mielummin kuin mekkaa ja säätää autoa. koska hänellä yleensä on harrastusaika kortilla. myös auton suuri koko ja se että se on bensamoottorilla käyvä  ja säädöt on helppo omaksua, on plussaa. kun taas nitro ratakasi on tempperamenttinen, "kellosepä hommaa vaativa" kisapeli. LS-5 luokan kaksi negatiivista puolta on mielestäni kova hankinthinta sekä huomattavat rengaskulut. jos noilla maahantuojilla jotka operoivat LS-5 luokassa, olisi pätkkää eli resursseja tarpeeksi, olisi muutama leasing/demoauto poikaa...
Jatkossa tulee minulle 3kpl täysin ajovalmista Velox V8 ja 8.2 autoa juurikin testi-demo ja leasing käyttöön (ilman ponderia-lähetintä ja vastaanotinta) kunhan kiinnostunut "Toditsettavasti" osaa ajaa , on mahdollista ottaa fiiliksiä nopeimmasta asvaltti kilpurista.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Vesku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Rengaskulut on saatu erittäin alas uusien kumiseoksien kestävyyden ja käyttö iän paranemisen myötä ja ratojen hyvä pito vähentää myös kulumaa. 3 parilla ajaa päivän erittäin hyvin läpi.

Ja mitä demo autoihin tulee niin ollaan tarjottu monille kuskeille mahdollisuutta tulla ajamaan kilpailuja/testiä laina kalustolla. Ja kalustolla voi myös ajaa voitosta (esim. Hoke ajoi viimevuonna & Aallonen viimeisessä kertsikisassa)

Ja luokkia en lähde edes vertailemaan kun ovat kuitenkin täysin erillaisia. Ja tuohon muuhunkaan en ota kantaa.
Racers Group Finland
- Contrast - Genius - PMT - Lightscale - SCSm2 - ModellSport - Samba - Tourex

Poissa sami.salmela

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
LS5 luokan kuski on ihan normaali ihminen,joka tykkää ajaa vähän realistisemmin käyttäytyvällä autolla. Kyllä niitäkin säädetään ja mekataan ihan tarpeeksi. Auto pitää ihan yhtälailla tehdä kisojen välissä kuntoon ja sitten kisoissa pärjääkin melkein pelkällä setupin säädöllä. Hankintakulut niin LS5 kuin FG Mini luokassa on tietysti korkeammat,mutta käyttökulut onki paljon maltillisemmat. Moottorilla ym tavaroilla ajaa paljon pidempään kuin muissa luokissa ja senkin jälkeen ovat halvemmat huoltaa.

Kyllä saadaan leasing/demoauto radalle kummallekkin luokkaan jos tarvetta oikeasti on.

Loppujen lopuksi LS5 ja FG Minien rengaskulut eivät ole kovinkaan suuret ja nyt uusien ratojen myötä vielä pienentyvät varmasti.

LS5 ja FG Minien luokkia tullaan viimeistään ensivuodelle markkinoimaan ja infoamaan ulospäin huomattavasti enemmän. Tämä kesä nyt oli koronan takia muutenkin erilainen.

Terkuin,

Sami Salmela / FMRC

Veskulla olikin jo aiemmin hyvä info paketti LS5 luokkaan
FAST MOTORS RC
YOKOMO / WIRC / REDS RACING

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vinkki: Ola Pedersenillä on LS-5 FG kaikilla hilkkeillä ollut myynnissä jo jonkun aikaa.. Olaan saa yhteyden Googlaamalla Pienoismalli kustannus Oy...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa sami.salmela

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Täällä on kyllä hyllyssä hyviä käytettyjä valmiiksi,jos kiinnostusta tulee ihmisille.
FAST MOTORS RC
YOKOMO / WIRC / REDS RACING

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Muutama kommentti pakko heittää tähän FTT-sarjan ja ylipäätänsä kisajärjestestämisen näkökulmasta. Nämä kun tuppaa unohtumaan kun kovasti heitellään ideoita, vähän samaa ongelmaa oli taannoisessa GT8-keskustelussa.

Kisakalenteri ja kisapaikat suunnitellaan enenevissä määrin sen perusteella, mitkä seurat/kerhot kisoja ovat halukkaita ja kykeneviä järjestämään. Ei kisapaikkoja valita sen mukaan että "tuolla olisi kiva ajaa", vaan sen mukaan missä ja milloin löytyy tekijät. Sama koskee kisaviikonloppujen pituutta. Esim. M8/M8e:ssa on pitkään pohdittu 2-päiväiseen kisaformaattiin siirtymistä (pitkän päivän vuoksi), mutta kisojen järjestäjät (rajallisten tekijöiden vuoksi) ovat olleet tälle nihkeitä.

FTT-luokassa on "täysi sarja" ajettu joka vuonna, joka takavuosina tarkoitti 4+4 kisaa ja viime vuosina 4 sisäkisaa ja 2-3 ulkokisaa. Tälle vuodelle oli suunniteltu 5+3 kisan sarja, joka tänä vuonna typistyy (kuten muutkin sarjat) koronan ja muiden syiden vuoksi 3+1 mittaiseksi. Jatkossa toivottavasti "uusi normaali" olisi mahdollisimman lähellä vanhaa, mutta kukaan ei tiedä missä tilanteessa olemme tammikuussa.

t. Mikko, sarjavastaava
Wacky Stack Racing Team

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Kisakalenteri ja kisapaikat suunnitellaan enenevissä määrin sen perusteella, mitkä seurat/kerhot kisoja ovat halukkaita ja kykeneviä järjestämään. Ei kisapaikkoja valita sen mukaan että "tuolla olisi kiva ajaa", vaan sen mukaan missä ja milloin löytyy tekijät. Sama koskee kisaviikonloppujen pituutta. Esim. M8/M8e:ssa on pitkään

No olisihan se aivan järjetöntä, jos ei TSM-10 kisoja ajettaisi Oulussa, Hyvinkäällä ja Helsingissä. TSS/TSP-10 ei saa kesällä kuitenkaan tarpeeksi osallistujia. Olin yhtenä ehdotuksena pohtinut, että GT-8 voisi olla TSM-10:n sivuluokkana Hyvinkäällä ja Helsingissä, mutta en pidä tätä enää tod. näk.

LS-5, FG Mini ja Ratakasi sitten ainoastaan Hyvinkäällä ja Helsingissä. Itse en ainakaan lähtisi esim. Kouvolaan ajamaan, kun meillä on kaksi noin paljon parempaa rataa. Kyllä niistä pitää ottaa kaikki hyöty irti.

Ja miksei näitä kisoja voida järjestää seurojen yhteistyönä. Esim. KyPak olisi mukana Helsingin ja Hyvinkään kisajärjestelyissä ja saisi oman osuutensa tuotoista.

Poissa sami.salmela

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili

LS-5, FG Mini ja Ratakasi sitten ainoastaan Hyvinkäällä ja Helsingissä. Itse en ainakaan lähtisi esim. Kouvolaan ajamaan, kun meillä on kaksi noin paljon parempaa rataa. Kyllä niistä pitää ottaa kaikki hyöty irti.

Ja miksei näitä kisoja voida järjestää seurojen yhteistyönä. Esim. KyPak olisi mukana Helsingin ja Hyvinkään kisajärjestelyissä ja saisi oman osuutensa tuotoista.

Tää otti sen verta silmään että miksi et olisi lähtemässä Tykkimäen radalle ajamaan? Onko siinä jotain vikaa sinun mielestä?
FAST MOTORS RC
YOKOMO / WIRC / REDS RACING

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili

[/quote]

Tää otti sen verta silmään että miksi et olisi lähtemässä Tykkimäen radalle ajamaan? Onko siinä jotain vikaa sinun mielestä?
[/quote]
miksi palata"vanhaan aikaan" Eero Hämäläisen suunnittelemaan rataan jossa on letkut reunaesteenä, kaarteita jotka kallistuvat ulospäin ja jossa  hyvällä onnella tulee hiekkasade viereiseltä rallicross radalta. nitro ratakasille jossa foumit ja hihnat niin ainakin painajaismainen paikka. nyknopeuksilla pääsuoran pompusta voi ottaa autosta kopin radan verkkoaidasta...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Tää otti sen verta silmään että miksi et olisi lähtemässä Tykkimäen radalle ajamaan? Onko siinä jotain vikaa sinun mielestä?

Nyt tuli paha. Tykkimäen rataan liittyy paljon hyviä muistoja ja olen aina pitänyt radasta.

Tykkimäellä tuli itse asiassa käytyä ihan noviisina testaamassa miten Kyoshon RTR -buggy menee radalla. Koko RC-osaaminen oli tuolloin ihan nollissa.

Tuosta kerrasta on muuten olemassa myös amatöörimäinen video jonka olemassaolon olinkin jo unohtanut, mutta kun selasin äsken vanhoja kuvia, videokin löytyi. Eli olkaapa hyvä: https://youtu.be/K6Ry7eUZQu4

Elämäni ainoan RC-kisankin olen voittanut juuri tuolla radalla. Erittäin kovassa vesisateessa voitin toistaiseksi viimeisen Suomessa ajetun GT-8 -kisan. Montaa autoa ei tosin radalla ollut, mutta voitto mikä voitto. Voittopokaali on vieläkin mulla työhuoneessa. Rikulla on tuosta jotain videotakin (en löytänyt linkkiä nyt tähän).

En ole Tykkimäellä käynyt vähään aikaan, mutta tietääkseni paikka ei ole tuosta videon ajoista mennyt parempaan suuntaan. Ajanottokoppi taitaa olla vain enemmän homeessa. Ainakin muutama vuosi sitten, kun siellä Ratakasia ajoin oli ohjaajakoroke aika huonossa kunnossa ja sähköjen kanssa aina ongelmia.

Tykkimäen kisoissa sataakin aina, mutta ehkä se on mulle vain positiivinen juttu.

Jos uudistuksia on tullut, ei niistä ainakaan ole kovin aktiivisesti tiedotettu.

Ja jos meillä on nyt käytössä kaksi selkeästi aivan eriluokan paikkaa, mikä järki on mennä Tykkimäelle?

Tattiksella on ensi kesänä tarjota kaikki: Huippu rata, sähköt, ajanotto, kestopidotus ja pääsee helposti treenaamaan vaikka viikolla.

En tiedä onko Hyvinkäällä ajanottoa aina käytettävissä, mutta toivottavasti sekin tulee, jos jo ei ole. Ajanotto on ainakin mulle aika tärkeä juttu.

Tässä syyt miksi en tule ajamaan Tykkimäellä. Muutenkin 2-3 kisaa kesässä on itselle aika sopiva, 4 on jo liikaa.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Tuosta kerrasta on muuten olemassa myös amatöörimäinen video jonka olemassaolon olinkin jo unohtanut, mutta kun selasin äsken vanhoja kuvia, videokin löytyi. Eli olkaapa hyvä: https://youtu.be/K6Ry7eUZQu4

Tuo olikin huonompi video kuin aluksi huomasin/muistin, mutta olkoon nyt näkyvillä kirjoitusvirheineen...

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vuorotellen kisat tattiksella ja hyvinkäällä. 2021 neljä kisaa josta kolme lasketaan. hyvä etukäteis promootio...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa sami.salmela

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Oho,hyvin ollaan tietoisia Tykkimäen nyky kunnosta,jos siellä ollaan käyty viimeksi vuonna miekka ja kivi.

Hyvin on ajopäivät mitä ollaan siellä pidetty mennyt,kaikki on ollut tyytyväisiä. Rata on kestopidotettu,viivat/kanttarit uusio maalattu,ohjaajakoroke korjattu,varikko pöydät korjattu Ym YM. Rata puhalletaan aina ennen ajoja ja tarvittaessa ajanotto laitetaan päälle. Jopa ratakaseja on ollut ajamassa ja eipä ole kukaan haukkunut rataa. Ihmettelen tätä Tykkimäen dissausta suuresti! Itse kyllä tulen järjestämään tulevaisuudessa ajopäiviä Tykkimäellä normaalisti.





FAST MOTORS RC
YOKOMO / WIRC / REDS RACING


Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Oho,hyvin ollaan tietoisia Tykkimäen nyky kunnosta,jos siellä ollaan käyty viimeksi vuonna miekka ja kivi.

http://rc10.fi/index.php?topic=48169.msg837447#msg837447

Katso linkin vuosikertaa ........
Voi hyvänen aika , kannatti vetää johtopäätökset tuon mukaan .......
HALOO !!!!

 :cool: Barbie  :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
[Vastaan tähän ketjuun, enkä tuohon Tykkimäki…]

Syy miksi kävin nyt kirjoittelemaan aika aktiivisesti taas tänne foorumille, on se että haluan saada uusia/vanhoja harrastajia takaisin ratapuolelle. Tämä foorumi on kuitenkin se ainut paikka missä voi tavoittaa suuren osan harrastajista. Jos tietoa jaetaan pienessä piirissä WhatsApp/Facebook -ryhmissä ei se tavoita kuin pienen osan harrastajista ja pääsääntöisesti vain se aktiivisen osan ei sitä passiivista. Foorumi on myös ainut paikka, missä tieto ei samalla tavalla katoa. Kuka lukee esim. RC10.fi Facebook -sivujen kuukauden vanhoja postauksia?

Kyllä se on kaikkien etu, että näitä asioita tuodaan esille. Esim. Tykkimäen parannuksista on erittäin mukava kuulla ja olen heti valmis muuttamaan mielipidettäni radasta.

Ja kuten olen tuonut esille, niin nyt Hyvinkään ja Tattarisuon uudistamisen myötä, ratapuoli tulee varmasti saamaan nostetta.

Tunnustan, että olen ollut vähän provosoiva, mutta tämän olen tehnyt juuri siinä tarkoituksessa, että porukka vähän ”heräisi”. Olen myös mielestäni yrittänyt tuoda aktiivisesti uusia ideoita.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Laitetaas vielä mietteitä tuosta bensa&nitro vs. sähkö.

Sähkö on tietenkin helpompi ja sopii hyvin uusille harrastajille. Sähkö on hyvä myös kokeneille harrastajille joilla ei ole aikaa&mahdollisuuksia mekata niin paljon tai kokee ongelmaksi kisoissa tuon mekkarin (bensoissa tätä ongelmaa ei ole) saatavuuden.

Itse näen kuitenkin niin, että sähkö on talvikauden juttu ja jos jotenkin mahdollista niin sitten esim. nitrolla kesällä. Vaikka varmasti olisi ”järkevämpää” panostaa sähköihin, kun omat taidot ei riitä, mutta sitten häviäisi omalta osalta perusjuttu koko lajista… Eli päävalintani on nitro tai bensa ja jatkan pääni seinään hakkaamista. En sulje pois kuitenkaan esim. Patteriratakasin ostamista treenikäyttöön, mutta tämä riippuu vähän rahatilanteesta… ja olenkin myös noita katsellut.

Asialla on myös sellainen puoli, että jos nitroja/bensoja ei olisi, jäisi moni kiinnostumatta koko lajista. Jos otetaan esim. M8 -luokka, niin tuolla luokalla on jo ”seuraajia/katsojia”, kukaan ei ole kiinnostunut M8e -luokasta. Ei edes ammattilaiset, nitrot on aina se kisojen pääjuttu. Itse seuraan myös erittäin aktiivisesti F1-sarjaa (ei RC) ja MotoGP:tä, vastaavat sähkösarjat ei kiinnosta pätkääkään…

Samoin Ratakasin MM-kisoja tai ENS-sarjaa on ihan kiva seurata. ETS-sarjan 3x5min voi olla välillä ihan OK, mutta kyllä se jää kauas Nitrojen kiinnostavuudesta.

Jos olisin itse nähnyt vain sähköturistien kisoja, olisi koko oma RC-harrastus jäänyt aloittamatta. Sähköluokat tulee sitten harrastuksen myötä automaattisesti mukaan, kun olet jo lajin sisällä, mutta aika harvaa ne oikeasti kiinnostavat. Nitrot on hyvä luokka houkutella porukkaa mukaan.

Poissa PHJ33

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Sanoit Ender että ketään ei kiinnosta M8e luokka. Puhutko nyt siis katsojista vai harrastajista?

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Rataluokat 2020 (2021) Osallistumiskartoitus ja Yleinen keskustelu
« Vastaus #89 : 03.08.20 - klo: 06.18 »
Sanoit Ender että ketään ei kiinnosta M8e luokka. Puhutko nyt siis katsojista vai harrastajista?
Katsojista ja maailman TOP50 M8 -kisakuskeista. Kansallisella ja harrastajatasolla erittäin hyvä luokka.


Sent from my iPad using Tapatalk