Kirjoittaja Aihe: Rataluokat 2020 (2021) Osallistumiskartoitus ja Yleinen keskustelu  (Luettu 32745 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Hakkaan kirveellä omaan nilkkaani kun kirjoitan seuraavaa...
Patterikasi lähti liikkeelle kun sveitsiläinen tekniikan käsityön opettaja antoi oppilailleen tehtäväksi suunnitella 1/8
skaalan sähkökäyttöisen rata auton. syntyi BURI RACER shepherdkin innostui siihen ja otti ohjelmaansa sen myymisen. hyvin nopeasti kävi selville että auto oli "liian simppeli"kisakuskeille.thilo tödtman modifioi nitro velox v8 auton sähkökäyttöön käyttämällä M8E tekniikkaa. samoihin aikoihin moni muukin valmistaja toi markkinoille sekä "pan car" että jousitetun nelivetoisen mallinsa. hetken huuman jälkeen monen kokeiltua luokkaa, todettiin:EI KIITOS... ei viiden minuutin pyräyksin  kisattu "alkuerä taisto" ole mitään oikeata kilvan ajoa. pieni missi niin peli on siinä. lisäksi, kun  on  tarpeeksi paukkua niin hihnoista lentää hampaat ja mottipukit vääntyy, ne ovat hirveitä puntteja nuo isot akkupaketit..

Luokassa ei olla ajettu tietääkseni vielä mitään isompaa kisasarjaa, valmistajat ovat vetäneet mallejaan pois markkioilta. luokka jolla saattaisi olla elinmahdollisuuksia on sähkö GT8e.. ne on muutenkin kolosseja ja kun  kumipyöräistä GT autoa voi ajaa lähes missä tahansa, jopa oulun asvalttiradalla, kouvolan kuusankosken sekä hirvilammen/ahveniston radoista puhumattakaan, niin niitä koppiautoja haluavien kannattaisi promota sitä vaihtoehtoa. itse löysin jenkkpojan joka halusi vaihtaa demo shepherdin, sen jolla kimi hätyytteli teemua, nitro veloxiin .
Lisäys selvyyden vuoksi: Luokat jotka sopii Tattarisuon ja Hyinkään asvaltille ovat EFRA kasiskaalan nitro on road ja kymppiskaalan touring nitro jotka ovat myös ENS kisojen luokat kansainväälisine sääntöineen. bensaluokat zenoah 23cc moottorilla ja kumipyörillä ovat Mini ja LS-5 koppiautoluokat jotka soveltuvat myös aikaisemmille Kuusankosken y.m. tasaisille radoille eri sähköluokkien kanssa, mukaanluettuna F1 ja LMP proto pan car luokat. Italialaiset ajavat kymppituristia pikavaihto akkupaketin kanssa tunnin ja jopa neljän tunnin endurokisoja,
« Viimeksi muokattu: 03.08.20 - klo: 12.33 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Radoista  ja kilpailujen määrästä vielä.

Kesällä aika on kortilla, on paljon muita menoja, vapaita viikonloppuja ei kalenterissa vain ole. 2 kisaviikonloppua pystyy kuitenkin sijoittamaan kalenteriin, kunhan päivät tietää jo tammikuussa jolloin normaaliaikoina tulee varattua kesälomamatkan lennot. Heinäkuu on yleensä muutenkin hankala kuukausi. Itselle hyvä on yksi kisa kesäkuussa ja toinen elokuussa. Nitrojen tapauksessa tähän aikataulutukseen pitää ottaa huomioon mekkarin kalenteri, jos sulla on vakimekkari.

Kun aika on siihen kalenteriin varattu, menee kaksipäiväinen kisa ihan hyvin. Panostuksia (ajallisia&rahallisia) on kuitenkin tehty noihin kahteen kisatapahtumaan. Kisaviikonloppua edeltävälle viikolle pitää yleensä varata 1-3 iltaa auton läpikäyntiin.

Jotta kisaaminen olisi mielekästä, on käytävä treenaamassa. Mieluiten ainakin kaksi kertaa joka kisapaikalla. Jos rata ei ole tuttu, niin silloin enemmän. Ja tämä treenaaminen/testaaminen on itsestäni kivaa ja mielekästä. Tässä ei ole ongelmaa.

Hyvä on valita lisäksi yksi kotirata (omassa tapauksessa kyse on valinnasta: Hyvinkää/Kouvola/Helsinki), jossa treenaa sitten enemmän. Esim. 5-10 kertaa kesässä. Aikataulujen kannalta radoille on kuitenkin päästävä treenaamaan silloin, kun itselle sopii, ei niin, että radalla on kesässä pari yhteistä ”testipäivää”. Sää tuo tähän vielä ilkeän lisän.

Omalta kohdaltani periaatteessa kaksi eri rataa on juuri optimi ajan käytön suhteen. Ja tietenkin valitsen ne kaksi parasta rataa, jos se on aikataulun suhteen mahdollista.

Asun Lahdessa joten itselle kaikki kolme rataa ovat ajomatkan suhteen tasavertaisia ja esim. majoituskustannuksia ei tule. M8:ssa ajoin viime vuosina vain Lavangossa, ei ollut aikaa/budjettia kierrellä muualla. (Esim. 2 treenikertaa ja yksi kisa Vaasassa ei ole ihan halpaa, mutta isoin ongelma on tuo aika).

Omien havaintojeni perusteella (crossi/rata) kisakuskit treenaavat nykyisin aika vähän. Aika moni tekee autolla pienen ”shakedown” testipäivän ja ajaa sitten kaikki kisat ja aika vähän mitään treeniä/testiä tuossa välissä.

Eli riittävä ajotaito on jo saavutettu vuosia aiemmin, nyt kierrellään kisoja, mutta taidot riittävät silti mielekkääseen kisaamiseen Suomen sarjoissa. Usein kuvio menee näin: Eka pari vuotta treenataan hurjasti ja jos on lahjoja voidaan nousta Suomessa ihan korkeallekin. Tämän jälkeen treenaaminen vähene merkittävästi ja siirrytään tuohon kisojen kiertämisvaiheeseen. Tässä vaiheessa olisi pitänyt siirtyä ulkomaan kisoihin, mutta tämä on harvalle taloudellisesti mahdollista.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
tai sitten valitsee vain autojen mekkauksen ja nitro/rissan käryjen haistelemisen...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Omat suunnitelmani.

Tällä hetkellä olen päätymässä Ratakasiin kausille 2021-2023. Päätös ei ole vielä lopullinen, mutta aika tod.näk.

Perusteita:
•   Tattarisuon ja Hyvinkään ratojen uudistaminen. Soveltuvat erittäin hyvin Ratakaseille (kunhan viimeistely saadaan valmiiksi)
•   Halvimmat aloituskustannukset. Tässä auttaa, että mulla on valmiiksi Ratakasiin soveltuvaa kamaa (2 treenimoottoria pilleineen yms…)
•   Ratakasi herättää yleisesti yksittäisenä luokkana eniten kiinnostusta RC10.fi Facebook -kyselyssä (OK – Ei nuo kaikki tule oikeasti ajamaan, mutta…)

Ratakasikalusto
Tulen varmasti valitsemaan Mugenin tai Shepherdin väliltä. Mulla on vanha Capricorn C801 osina, mutta uusi Capricorn ei ehkä kuitenkaan ole vaihtoehto.  Serpent/Xray/Infinity kiinnostaisi myös, mutta niillä ei oikein ole Suomen kisoissa tukea.

Muuta:
Kyosho GT-8 auto kulkee treeneihin mukana ja jatkan sen ylläpitämistä samoin kun Xray T4 14 (T4 20 saa jäädä vain sisäradoille.

Kaikki päätökset voivat vielä muuttua, mutta tämä on tämän hetkinen tilanne. Periaatteessa voisin ostaa Ratakasin vielä tänä vuonna ja pääsisin tekemään pari testipäivää, mutta tässä ongelmana on se, että uusia malleja voi tulla kevääksi 2021. Tämä ei ole Ratakasissa kuitenkaan niin merkittävä juttu kuin muissa luokissa. Keväällä 2022 ostetaan kuitenkin sitten uusin malli Ratakasi autosta.
« Viimeksi muokattu: 03.08.20 - klo: 13.39 kirjoittanut Ender »

Poissa pintakaasu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
No niin, nyt kun on sanainen arkku saatu avattua, niin nyt on hyvä lähteä tykittelemään baanalle. Ei muutakun lauantaina ajamaan Tattarisuolle. Tässä vähän maistiaisia viime talvelta sisäradalta. Jos saataisiin vähän samaa meininkiä ulkoradalle viikonloppuna, niin olisi kyllä huikeeta🎃

https://www.youtube.com/watch?v=5W-dggyrTIQ
« Viimeksi muokattu: 03.08.20 - klo: 15.52 kirjoittanut pintakaasu »
No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise...
      *** Make 12 Track Great Again !!! ***

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 02.11.21 - klo: 00.19 kirjoittanut Pepess »

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 02.11.21 - klo: 00.18 kirjoittanut Pepess »

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
jäi vallitsevista olosuhteista johtuen torsoksi, mutta ilahduttavaa on se, että TSS-10 luokan kiinnostus on lisääntynyt ja myös kesän osallistujamäärät olleet nousussa viime vuosiin verrattuna. Ja aika paljon tuoreita kuskeja mukana, joka on todella hienoa  :azn:

Nyt meillä on uusi ongelma TSS-10 -luokan suhteen: TSM-10 luokka kannattaa ajaa Hyvinkäällä ja Helsingissä. Nuo radat taas eivät sovi TSS-10 luokalle jolleLaukaa ja Kuusankoski sopivat paljon paremmin.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
No näin yksioikoisesti asia tuskin on... uusien harrastajien mukaan saaminen vaatii lajin ja harrastuksen tunnetuksi tekemistä, aktiivista ja ohjaavaa kerhotoimintaa, jne. Ja varmasti sähköt ovat helpompia aloittaa ja harrastaa ja kiinnostavat ihan yhtä lailla tai jopa enemmän - samalla kalustolla kun voi ajaa niin sisällä talvella kuin ulkonakin kesällä. Toki kiinnostuneita on myös polttiksiin.

Nyt kun on mielestäni kriittinen hetki saada rataluokkien osallistujamäärät pikaiseen nousuun, pitäisi kohderyhmäksi ottaa yli 30 vuotiaat henkilöt. Tässä ryhmässä on suurin potentiaali. Tähän ryhmään polttikset herättävät eniten mielenkiintoa.

Kun mielenkiinto on herätetty voi tämä henkilö sitten vaikka ostaa sähköauton... mutta tod. näk. hän valitsee polttiksen.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
tässä ollaan vaan pohdittuu kuskeja, kun on nitroautoista kyse, niin yhtä tärkeätä oisi herättää "yleistä kiinnostusta" jotta potentiaalisia MEKATSUJA tulisi paikalle seuraamaan touhua ja mekkaamaan kavereitaan.
näitä sopivia yhdistelmiä kannattaisi punnita myös... >"team ilmainen cokis ja pizza kaverille-racing "...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa pintakaasu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Itseä ihmetyttää juuri tämä että polttiskuskeilla ei ole mekkaajia ja kisoihin ei osallistuta ja/tai luokkaa ei ajeta kun ei ole vakinaista mekaanikkoa.
Itse olen käynyt toistakymmentä kertaa polttiskisoissa siten että ikinä ei ole ollut vakiomekkaajaa. Ja aina on varikolta löytynyt osaava mekaanikko. Ja kisamenestys ei ole koskaan jäänyt kiinni siitä että mekaanikko olisi tupeltanut ja pilannut kuskin kisan.
No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise...
      *** Make 12 Track Great Again !!! ***

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Itseä ihmetyttää juuri tämä että polttiskuskeilla ei ole mekkaajia ja kisoihin ei osallistuta ja/tai luokkaa ei ajeta kun ei ole vakinaista mekaanikkoa.
Itse olen käynyt toistakymmentä kertaa polttiskisoissa siten että ikinä ei ole ollut vakiomekkaajaa. Ja aina on varikolta löytynyt osaava mekaanikko. Ja kisamenestys ei ole koskaan jäänyt kiinni siitä että mekaanikko olisi tupeltanut ja pilannut kuskin kisan.
ratakasin ja buggyn mekatsuhomma on aika erilainen. se jääköön sanomatta miksi..
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Itseä ihmetyttää juuri tämä että polttiskuskeilla ei ole mekkaajia ja kisoihin ei osallistuta ja/tai luokkaa ei ajeta kun ei ole vakinaista mekaanikkoa.
Itse olen käynyt toistakymmentä kertaa polttiskisoissa siten että ikinä ei ole ollut vakiomekkaajaa. Ja aina on varikolta löytynyt osaava mekaanikko. Ja kisamenestys ei ole koskaan jäänyt kiinni siitä että mekaanikko olisi tupeltanut ja pilannut kuskin kisan.
ratakasin ja buggyn mekatsuhomma on aika erilainen. se jääköön sanomatta miksi..

Itse kuin olen ollut mekkarina molemmissa luokissa niin minun mielestä erot ovat seuraavat.
Toinen on rata auto ja toinen on krossiauto.
Toinen tulee n.5min päästä tankille ja toinen n.7min kohillaan, tai jopa 10min kohdalla.
Muu ero on sitten mitä.
Auton nosto ihan ihan erilaisempi ja C8 luokassa on parempi että on vain yksi meklarin kuin krossissa on se 2.
Kertokoon joku mitäs muita eroja on??
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Olikin hyvä, että tämä mekkarin rooli tuli puheeksi, kun en ole muutamaan vuoteen Ratakasi -kisoissa käynyt ja en tätä ole säännöistä löytänyt.

Aikaisemmin (en tiedä onko vielä näin?) GT-8, TP-10 ja Ratakasissa, mekkarin tehtäviin kuului myös nostajan rooli, koska muita nostajia ei ollut.

Tuo ei minusta ollut ollenkaan hyvä. Pystyt kouluttamaan RC-noviisimekkariin tankkaamiseen, mutta laitas tuo sama kaveri pomppimaan radalle nostamaan autoasi, kun Ratakasit painavat radalla joka suunnasta… Eli toivottavasti nyt on jo nostajat (2-3 osaavaa nostajaa riittää hyvin rataluokissa).

45/60 minuutin finaalissa mekkarin rooliin kuuluu myös renkaiden vaihto, mutta Suomessa ajetaan vain 30 minuutin finaalit.

Oma vakiomekkari tuo lajiin mukavasti tiimihenkeä, mutta kuten Pintakaasu tuossa kirjoittikin ei se välttämätön ole. Itsellä mekkarina oma isä (yli 70v ja ei välttämättä ole tulossa ensi kaudella Ratakasiin varsinkin, jos joutuu nostajaksi, M8:ssa vielä tulisi)

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
no.. hyvä on..
 mekkarin tehtäviin kuuluu:
katsoa että auto on kaikin puolin kisaan kunnossa. ennen kisaa on kuskin kanssa  sovittava tankkaus ajankohdat, senkuntien tarkkuudella.
myös ennen kisaa on käytävä läpi rengas vaihto suunnitelma, missä vaiheessa FINAALISSA vaihdetaan vain kaarteitten ulkopuoliset pyörät, missä vaiheessa kaikki pyörät.
myös kaikki pyörät testaamalla varmistettava ettei ole jumittavia purseita- kalvaimella siistittävä vanteet jos on.
myös pikatäyttö pistoolin käyttö harjoteltava.
 on sovittava kuskin kanssa mitä menetelmää käytetään kisan kestäessä seoksen säädön märittelemiseen
on varmistettava että on apumekkari käytössä renkaan vaihtoon pitämään ja kääntämään autoa.
järjesstettävä varikkotila niin että on kaikki työkalut ja tankkauspullot, startteri ja hehkutin, avaimet ja ruuvari, tulppa avain ja varatulpat käsillä ja järjestyksessä, ettei tarvitse juosta pitkin ratavarikkoa niitä etsimässä.
mekkarin on  tiedettävä miten pitää moottori lämpimänä ennen starttia, ja tankata se pullosta ennen starttia aivan piripintaan, kisan kestäessä sitten käytetään pikatankkaus pistoolia.
erän alettua käytetään resetoivaa sekunttikelloa mekkausajankohdan määrittelyyn sillä on erittäin kriittistä nykysysteemin mukaan pystyä ajamaan 5 minuutin alkuerää. vai tehdäkkö suosiolla välitankkaus, jos vauhti kuitenkin riittää finaalipaikkaan.
finaalissa voi sitten venyttää fuilinkestoa 4,5 minuuttiin ja ajaa moottoria säästgäen hiukan rikkaamalla, kakkosmekkarin ottaessa inframittarilla lukeman pitstopin aikana..
Kannattaa pitää mielessä että ratamottori saattaa olla saman hintainen kun autosarja sitä ei kannata tuhota riskeeraamalla ajamalla liian laihalla..
« Viimeksi muokattu: 04.08.20 - klo: 15.03 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Itseä ihmetyttää juuri tämä että polttiskuskeilla ei ole mekkaajia ja kisoihin ei osallistuta ja/tai luokkaa ei ajeta kun ei ole vakinaista mekaanikkoa.
Itse olen käynyt toistakymmentä kertaa polttiskisoissa siten että ikinä ei ole ollut vakiomekkaajaa. Ja aina on varikolta löytynyt osaava mekaanikko. Ja kisamenestys ei ole koskaan jäänyt kiinni siitä että mekaanikko olisi tupeltanut ja pilannut kuskin kisan.
Ajetaan vissiin vähän eri tasolla. Se mikä jäi sinulta huomaamatta oli että sanoin että tarvii vakiomekkarin mikäli haluaa ajaa kisan voitosta. Muu kruisalu onnistuu varmaan vaikka mekkarilla joka puhuu jotain ihan eri murretta. Voitte siinä ihan rauhassa viittoa keskenänne kun muut menee 5 kierrosta ohi.

Mä olen aikanaan saanut tarpeekseni lainamekkareista koska muuten tankkiin tulee tod. näk jonkun toisen fuilia. Näin on siis mulle oikeasti käynyt. Finaali jöi siihen kun ei säädöt ollut enää sinne päinkään. Sitten vaikka kuinka selittää mekatsulle ennen finaalia että tankkaus tapahtuu esim. 6 min ja 37s välein keskimäärin niin eiköhän se mene ja nollaa kellon joka tankkauksella ja sitten silt tankaa 5 min välein jolloin ei ole mitään hajua enään kokonaisajasta. Kaikkenlaista säätöä. Ei kiitos mulle enää.

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Mekkariongelma on ihan aito. Jos katsoo krossipuolelta M8-luokkaa, niin siellä on käytännössä SM-kisoissa top10-kuskeilla kaikilla vakiomekkarit ja sen alapuolellakin aika monella. Ne joilla ei ole, ja haluavat ajaa tavoitteellisti kärkipäässä, ovat pääosin siirtyneet sähköluokkiin.

Uskoisin myös että 1/5 Miniluokan suosion osasyynä nitroihin verrattuna on ettei mekkaria tarvita. Toki sama koskee myös LS-5:aa.

Wacky Stack Racing Team

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Mekkarista vielä

Itse olen ajatellut niin, että hankin kyllä headsetin itseni ja mekkarin väliseen keskusteluun. Tämä helpottaa mielestäni paljon koko prosessia.

Kuten Jerzi tuossa aikaisemmin totesi mekkarin tehtävät ovat kuitenkin aika rajatut: Seuraa kelloa, pyydä auto varikolle, tankkaa, laita radalle, seuraa kelloa…

Ongelmia tulee, jos tuohon tulee jotain poikkeavuuksia: Auto ulos radalta, sammuu, rengas irtoaa/hajoaa… Näissä tilanteissa headset tuo helpotusta, koska kuski pystyy antamaan uusia ohjeita mekkarille miten toimitaan.

Headsetin myötä mekkarille avautuu myös uusi mahdollisuus: Antaa kuskille tietoa kisatilanteesta: Oma sijoitus, missä edessä ja takana tuleva auto… kenelle annetaan tilaa yms… Tämä on sitten vähän kokeneemman mekkarin ominaisuus. Mutta, jos kuuluttaja ei ole kovin aktiivinen kertomaan tilannetta tämän merkitys korostuu. Myös Ratakasissa tämä on hyödyllisempää, koska vauhdit ovat niin kovia ja kuskilla on vaikeampi hahmottaa muiden autojen sijoituksia.

Tärkeitä mekkarin ominaisuuksia ovat mielestäni rauhallisuus ja hyvä itseluottamus. Se että tankkaatko 3 sekkaa nopeammin kuin nopeimmat ei ole merkityksellistä. Tärkeintä on tehdä aina tasainen suoritus ja varmistua siitä, että tankki on varmasti täysi. Tällä päästään jo varmasti A-finaalin kärkipaikoille.

Kuljettajan osuus
Kaikki ei ole kuitenkaan mekkarista kiinni, myös kuljettajan merkitys on tässä suuri ja tuon kolme sekkaa voi saada helposti pois harjoittelemalla varikolle ajoa ja sieltä pois mahdollisimman kovaa. Itsellä myös varikolle tuloa edeltävä kierros ja varsinkin tankkauksen jälkeinen kierros on aina vähän hitaampi, kun ajorytmi sekoaa.

Itseluottamus
Miten sitten mekkarin itseluottamusta voidaan parantaa: No se on tietenkin treenaaminen yhdessä ja tässä se vakimekkari auttaa. Myös jos sulla on vakimekkari, olette varmasti kavereita ja tämä mahdollistaa sen, että mekkarille annetaan mahdollisuus myös epäonnistua. Mekkarin vastuu on erittäin suuri, koska mekkari voi epäonnistuessaan tosiaan tuhota koko kisan. Useimmiten mokan tekee kuitenkin kuljettaja tai kalusto hajoaa, mutta mekkarin henkinen paine on aika kova.

Ja tämän kirjoitettuani voin todeta: Itse en halua ollenkaan olla mekkari, pelkään mokaavani kun tiedän, että kuljettaja on panostanut aikaa ja rahaa tuohon kisaan. Olen myös aika kilpailullinen luonne ja en vain pysty olemaan samalla tavalla rauhallinen mekkarin roolissa. Ajaessa ongelmaa ei ole, koska olen koko ajan suorittavassa osassa, en seuraamassa/odottamassa.

Ratkaisuja?
Tästä mekkariongelmasta pitää kyllä keskustella lisää. Tässä mielestäni voisi auttaa tuo hahmottelemani ”tiimi-malli”.

GT-8:ssa yksi mekkari voisi kyllä tankata kahta autoa, mutta onko Ratakasi liian hektinen tähän? Ja jos kaksi kuljettajaa on samalla headsetin kanavalla, voi tulla aika sekasotku.

Headset
Valmiit RC-headsetit ovat erittäin kalliita. Viime kesänä testasin itsetehtyä (Jon) headsettiä ja vastaavanlaiseen ratkaisuun päädyn minäkin.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
olennainen kysymys on edeleen:Miten potentiaalisia mekkareita saadaan kisapaikalle kun esimerkiksi

nitro turisti kympin annetaan kutistua olemattomaksi...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
olennainen kysymys on edeleen:Miten potentiaalisia mekkareita saadaan kisapaikalle kun esimerkiksi

nitro turisti kympin annetaan kutistua olemattomaksi...


Ratakasi ja TSM-10 samana viikonloppuna ja bensa-luokat omana viikonloppuna.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
olennainen kysymys on edeleen:Miten potentiaalisia mekkareita saadaan kisapaikalle kun esimerkiksi

nitro turisti kympin annetaan kutistua olemattomaksi...


Ratakasi ja TSM-10 samana viikonloppuna ja bensa-luokat omana viikonloppuna.
en usko että patteri turistit tulevat mekkaamaan ja haluavat paneutua nitrojen salaisuuksiin, vaikka täällä näin todistellaan,  ei se ratakasin mekkaus ole vain auton kaappausta ja pullosta fuilin lorottamista. muistan kun Henkalle löytyi vain tuntematon hemmo mekkaajaksi. motti pysähtyi muutaman minuutin jälkeen, jamppa yritti startata, kun ei startannut, lähti juoksemaan ympäri  varikkoa hakien sopivaa turbotulppa, kun oli saanut tulpan paikoilleen taas startterilla hinkkausta. huusin että tarkista fuili. hehe jamppa oli tankannut vain lirauksen "kun fuili oli kuohunut"  varmaan kolme- neljä minuuttia meni siinä sekoillessa, kun kokenut nitrokaveri olisi heti auton käteen saatuaan nähnyt missä oli moka..

Olen tässä mielessäni kehitellyt ajatusta systeemistä "Velox Driver Academysta" jossa kasi ja kymppi kuskit treenaavat yhdessä, sekä ajamista että säätöjen viimeistelyä ja mekkausta. muutama asiansa osaava kertoo muille, myös patteri jannuille, mistä on kyse tässä touhussa. ehkä onnistuu vielä tämän sesongin puitteissa "Malmi RC Circuitilla"
« Viimeksi muokattu: 05.08.20 - klo: 13.40 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
fuili oli kuohunut"  varmaan kolme- neljä minuuttia meni siinä sekoillessa, kun kokenut nitrokaveri olisi heti auton käteen saatuaan nähnyt missä oli moka..

Sääntöihin selkeä muutos: Kuljettaja saa poistua korokkeelta auttamaan mekkaria. Käytännössähän tätä tapahtuu.

Ja tämä on kuitenkin erikoistilanne ja palkintosija on jo menetetty, jos taso on kisassa hyvä.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
en usko että patteri turistit tulevat mekkaamaan ja haluavat paneutua nitrojen salaisuuksiin, vaikka täällä näin

Riittää, kun muutama tulee. Osalla on kuitenkin vakiomekkari.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Voisi olla myös järkevää ideoida mahdollisuutta kehitellä oma kilpailuorganisaatio näitä kisoja varten.

Karting puolella näin onkin tehty http://xonsport.fi/ ja http://www.iameseriesfinland.com/

Sama porukka järjestää kisoja eri radoilla ja maksaa sitten radalle (seuralle osan tuloista) – Näin saadaan tasokkaampi sarja ja ennen kaikkea motivoituneita kisojen järjestäjiä.

Uskoisin, että aika moni voisi maksaa esim. 100 EUR:n kisamaksun (pe-su), jos kaikki olisi ”ammattimaisemmin” järjestetty. Jos kisoja olisi kesässä 2-3, ei tuo summa nyt ihan mahdoton ole.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
voisin jatkaa keskusteluja mahdollisten sarjan sponsoreiden kanssa...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Voisi olla myös järkevää ideoida mahdollisuutta kehitellä oma kilpailuorganisaatio näitä kisoja varten.

Karting puolella näin onkin tehty http://xonsport.fi/ ja http://www.iameseriesfinland.com/

Sama porukka järjestää kisoja eri radoilla ja maksaa sitten radalle (seuralle osan tuloista) – Näin saadaan tasokkaampi sarja ja ennen kaikkea motivoituneita kisojen järjestäjiä.

Uskoisin, että aika moni voisi maksaa esim. 100 EUR:n kisamaksun (pe-su), jos kaikki olisi ”ammattimaisemmin” järjestetty. Jos kisoja olisi kesässä 2-3, ei tuo summa nyt ihan mahdoton ole.

Kovat on kyllä visiot näillä osallistujamäärillä.
Viimekaudella esim. C8 maks. Osallistujamäärä näytti olleen 12/kisa.

Nykyiselläkään järjestelmällä ei järjestävälle seuralle jää oikeastaan mitään viivan alle.
Periaatteessa pidetään vain ”rakkaudesta lajiin” näitä ulkoratakisoja.

Jos ”ammattimainen” organisaatio saa näppiin 1200€ ja siitä vähennetään kaikki kulut(akk maksu, akk valvojan kulut, palkinnot, toimisto kulut, organisaation kuljetus/majoitus/ruokailu/palkka) ja sitten vielä seuralle jotain ratavuokraa.

Ei tarvitse kummoinen ekonomi olla, jotta tajuaa ettei kannata.
(o\_!_/o)

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Ei tarvitse kummoinen ekonomi olla, jotta tajuaa ettei kannata.

Ei tietenkään nykymallilla ja osallistujämäärillä. Tässä onkin ideana miettiä koko homma ihan uudestaan.

Näen kuitenkin, että tulevaisuudessa tämä nykymalli ei vaan toimi eikä varsinkaan mahdollista kasvua.

Tässä nyt nopeasti vaikka kaksi ideaa:

”Nordic Track Series”
Nordic ENS/ETS -yhdistelmä jossa ajetaan kaksi kisaa Suomessa ja kaksi Ruotsissa
Luokkina voisi olla kaksi suosittua luokkaa eli Ratakasi ja TSM-10. Saisikohan yhteensä 80-100 osallistujaa? Varmasti voisi tulla osallistujia Norjasta, Virosta, Venäjältä…

EDIT: ja täähän voisi olla vaikka "Infinity Nordic Track Series". Saataisin muutama huippukuski lisää maailmalta...

ENS
Haetaan Suomeen ENS-kisan osakilpailu

Nämä ei tietenkään AKK:n alla. EFRA:n tasolla meillä on nyt mahdollisuus hakea esim. EM.kisoja.

”Nordic Track Series” idea toimisi samalla tavalla myös bensa -puolella…


« Viimeksi muokattu: 07.08.20 - klo: 09.14 kirjoittanut Ender »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
En jaksa uskoa, että kukaan haluaa ottaa henkilökohtaisesti tai seurana sellaista vakuutusta kisalle, joka korvaisi saman, kuin AKK.n alaisissa kisoissa vakuutus korvaa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Nyt näyttää puurot ja vellit menevän sekaisin.. ENS ja ETS on keskieurooppalaisia organisaatioita. Tänne saattaisi GP tyylinen kuvio onnistua. "NORDIC NITRO GP SERIES"  Kisat Hyvinkäällä, Tukholmassa, jollakin toisella joko Norjan tai Tanskan radalla ja Päätöskisa Malmin Nitro Circuitilla... Sponsorina Ruotsin ja Suomen autourheilu organisaatiot sekä ulkopuoliset Vauhdin Maailma ja muu yritys (Motonet, Tokmanni,Viking line, Silja jne..)
Se joka saa Kenji Jakartan (Infinity) järjestämään kisat täällä, sille "vuoden maineteko" palkinto...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
En jaksa uskoa, että kukaan haluaa ottaa henkilökohtaisesti tai seurana sellaista vakuutusta kisalle, joka korvaisi saman, kuin AKK.n alaisissa kisoissa vakuutus korvaa.

Tuossa on pointtia, mutta mitenkähän se on tässä Karting-sarjassa hoidettu: http://xonsport.fi/ ? - Tuo on jäänyt mulle hieman epäselväksi.

XON Sport Club Ry -hoitaa noita kisatapahtumia... Eli ei niin kaupallinen kuin https://www.iameseriesnortherneurope.com/finland/

Kyllä noista jotain voitaisiin kopioida RC -kisojen järjestämiseen.

[Mulla ei ole mitään AKK:ta vastaan, maksanut jäsenmaksut jo vuosia]