Kirjoittaja Aihe: Rataluokat 2020 (2021) Osallistumiskartoitus ja Yleinen keskustelu  (Luettu 32732 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Lahja "foliohatuilta" Patterikasi harrastajille. Voidaan ajaa tunnin finaaleja, eikä edes tartte mennä lataamaan väiliiä.  Kyllä minäkin sellaisen vielä näen.... Säteilee tai ei, who cares...
 https://tekniikanmaailma.fi/tuhoutumaton-akku-joka-kestaa-lataa-itse-itsensa-ja-kestaa-tuhansia-vuosia-kuulostaa-uskomattomalta-mutta-tallainen-timanttiakku-on-nyt-kehitteilla/?fbclid=IwAR08KYdFR7IEmopWWNhiHbYjoY4en-yAG6C_WaacmyPZKK3CDBtMofomO9s

(Tai sitten aihe siirretään osastoon "Fake news ja hyvät vedätykset")
« Viimeksi muokattu: 28.08.20 - klo: 15.30 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Täältä siirretty: http://rc10.fi/index.php?topic=29512.msg838017#msg838017
Lupasin itselleni pysyä erossa tästä keskustelusta, mutta kun ei malta. Tässä mun 5 cents:

Mitä tulee krossiin, niin onhan sielläkin luokkia vaikka millä mitalla kuten Koheltaja kirjoitti. Se oleellinen ero vaan on, että krossin kokonaiskuljettajamäärä on niin paljon isompi että kuskeja tuntuu riittävän useampaan luokkaan. Toki sielläkin kuskimäärät ovat tulleet alas, ja esim. SC-sarja pyörii aika pienellä kuskiporukalla ja myös Maastosarjan kisoissa on paljon vähemmän kuskeja kun aikaisemmin.

Ratapuolella olen samaa mieltä siitä, että luokkia on ollut kuskimäärään nähden liikaa. Osittain tämä ongelma on jo korjaantunut, kun nitroluokista kuskit keskittyy ratakasiin ja TP-10 ja GT-8 ovat kokeneet ”luonnollisen” kuoleman. Femmapuolella on kaksi luokkaa, mutta niille näyttäisi löytyvän omat kuskinsa ja ”ministereiden” määrä tuntuu vaan kasvavan. Sähkötouring on hieman eri tapaus, koska samoilla autoilla ajetaan sekä sisällä ja ulkona ja sarja on ylivuotinen. En siis heti keksi, mitä tuosta pitäisi ottaa pois.

Treenipäivinä radoilla näkyy mitä erilaisempaa kalustoa. Esim. torstaina tattiksella nähtiin

- LS5
- FG minejä
- Nitroratakasi
- Sähköratakasi
- Sähkötouring (sekä viri että porosähköillä)
- Mikan GT-10

Mielestäni tämä ei ole mikään ongelma, kunhan ajovuorot katsotaan auto/kuskiyhdistelmän vauhdin mukaan.

Aamen!

Kuten Micsa kirjoitti, rataluokat on kyllä nyt erittäin selkeät kilpailujen osalta. Kilpaluokkien osalta kannattaa muutenkin seurata mitä maailmalla tapahtuu (Esim. Ratakasi suosituin, TP-10 hyytynyt)..

Se että harjoituksissa on erilaista kalustoa, ei ole mikään ongelma. Rataluokkien luonteeseen kuuluu mielestäni treeneissä enemmän kelloa  vasten ajo kuin crossissa. Tietysti olisi hyvä, että välillä olisi samaan aikaan treenaamassa esim. useampi Ratakasi, mutta näin ei tarvitse olla joka treenissä. Live -ajanotto onkin rataluokissa nykyisin aika perusjuttu. Ilman ajanottoa treenaus ei vain olisi niin hauskaa.

Eilen olin Tattiksella ajamassa ja mukana mulla oli Ratakasi, GT-8 ja sähkötouring. Ratakasi oli harjoituksen päätemana ja GT-8 oli mukana vain lyhyttä testausta varten (tämä ei kuitenkaan toteutunut, koska vastarinakku oli sökö, olisi pitänyt tsekata ennen lähtöä).

Treenien loppupuolella ajoin Ratakasilla pienen mällin ja pilli irtosi… ja varmaan jotain muutakin tapahtui, kun säädöt meni sekaisin tämän jälkeen. Pitää tutkailla tuota myöhemmin. Ajelin lopputreenin TSM-10 autolla.

Muita radalla olioita: LS-5, FG-Mini ja Sähkötouring.

Vähän harmitti, kun ei päässyt GT-8:lla ajamaan, mutta Ratakasilla oli niin mukava vetää. Tuo uusi Tattiksen profilli on kyllä huippu. Välialueet kun saadaan viimeisteltyä, niin ehkä muutama kalustotappio pystytään estämään.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
ne tutut jotka on maailmalla ajaneet, sanoo että tattiksessa (ja Hyvinkäällä) on kallistettujen kaarteiden ansiosta sellainen "Flow" että ajaminen menee nappiin kuin itsestään. sanovat myös että esim Ruotsissa ei ole yhtään vastaavaa rataa, kun aikaisemmin heidän radat oli "kaukainen haave"  kauan aiheesta mussutettiin, mutta nyt soisi monen menevän ottamaan fiiliksiä niistä radoista... jotta käsitettäisiin, mistä koko ajan on ollut puhe, ja mihin perustuu ratakasin suuri suosio keski ja etelä Euroopassa. (vaikka laina-autolla)
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Sovittiin Kimin (screwed) kanssa että hän kasaa sen ajokuntoon Kouvolaan,
Sovittiin joo oikein 2 kertaa puhelimessa mutta se sopimus ei Jukka Vataselle tarkoittanut mitään vaan teki oharit eikä edes vaivautunut kertomaan siitä mulle. Olin jo ostanut renkaat vehkeeseen mutta nyt nekin on ihan turhat. Kannattaa varoa mitä Jukan kanssa diilaatte kun ei siihen voi luottaa millään tavalla.
« Viimeksi muokattu: 03.09.20 - klo: 15.24 kirjoittanut Screwed »

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 05.09.20 - klo: 10.43 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
No mä ainakin sain Jukalta edullisesti todella pätevän Picco moottorin just niinku sovittiin ja vielä extraa päälle. Eli minusta Jukkaan voi kyllä luottaa ihan täysin!
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 05.09.20 - klo: 10.44 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa HyperReicer72

  • Tulokas
    • Profiili
Pitäiskö paimenkoira tiimin pitää nämä tiimin ongelmat "sisäisenä"...

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Hyvä pointti! Eipä nuo sisäiset asiat muille kuulu tai pitäs kauheesti kiinnostaakaan ...
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa bluevan

  • Jäsen
    • Profiili
Pitäiskö paimenkoira tiimin pitää nämä tiimin ongelmat "sisäisenä"...

Älä ny..saa joka päivälle varata poppareita :)

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Pitäiskö paimenkoira tiimin pitää nämä tiimin ongelmat "sisäisenä"...
Onko tässä jonkinlainen ongelma ja onko sellainen tiimi edes olemassa, enää... hiski touhuaa  shepherd kamoja ja jukka tuohuaa nitro
mottejaan ja niihin liittyviä projekteja. jokainen ostaa ja ajaa millä huvittaa ja mihin kuvittelee saavansa supporttia
autobrändejä meidänkin kisoissa on pyörinyt ainakin serpent-mugen-capricorn -shepherd - x ray- HB. enemmänkin mahtuu...joku vois japanista tilata ihan huvikseen Infinityn Teemu Leinon kaveriksi.. tai kaivaa pölyttyneen Edamin- Kyoshon tai vanhan PICCO Speedin... olis ruuvattavaa vähän jokaiseen makuun.

Mitä Kimiin tulee (Screwed) ei hän koskaan ole ollut (paimenkoira ) tiimin jäsen. Johtuen kieltämättä hyvistä teknisistä ja ajotaidoista olen hänelle useasti lainannut kalustoa demokäyttöön. tulokset ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia, mutta viimeinen projekti, jossa hän halusi todistaa että patterikasi on paljon nopeampi kuin nitrokasi, päättyi siten että auto täytyi rakentaa lhes kokonaan uusiksi . sain patteri veloxin vaihettua nitroveloxiin jenkkeihin. mutta sielläkin kaveri oli erittäin tyytymätön. lähes kaikki ripustusosat olivat vääntyneitä,
tämä ei ole minun käsitykseni patterikasilla kisaamisesta. pidän luokkaa tutustumis tienä asvalttikisaamiseen
ja tästä syystä minua kiinnostaa demoaminen jossa pysytään luokan luontaisissa rajoituksissa
eli demo ajo tilaisuus on tarjolla BURI RACER pan car patteri kasilla ensi sesonkia silmällä pitäen, ilman että demokuskin tulee autoon sijoittaa omia osiaan...
« Viimeksi muokattu: 04.09.20 - klo: 10.26 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Tomi_S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Muutaman tankillisen kokemuksella voisin sanoa, että ens kesänä tulen ajamaan ainakin tattiksella ratakasia. Kunhan saa toimivan moottorin kiinni, niin eiköhän se rytmikin ala löytyä.