Kirjoittaja Aihe: ABC Hobby Gambado/Grid  (Luettu 4398 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Flameball

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ABC Hobby Gambado/Grid
« : 13.11.19 - klo: 21.41 »
Onkos kellään foorumilaisella kyseistä m-luokan autoa? Itse tilasin just tommosen sen omaperäisen alustarakenteen takia kun kaikkee pitää tietty kokeilla. Auto on etuveto ja voimansiirrosta on sanottu suoraan ettei kestä supertehoja vaan ajettava blinkynä max 13.5t moottori (jolla silläkin varmasti tarpeeks kulkee). Itsellä suunnitelmissa 17.5t joku peruskestävä tekniikka. Autoon saa optiona vaikka mitä ja suoraan saa ostettua hiilariversion n. 2.5x hinnalla perusversioon nähden. Tarpeellisina päivityksinä perusmalliin toisaalla neuvottiin ostamaan cnc-jyrsitty voimansiirron kehikko ja teräsrattaita. Ilmeisesti joustaa turhan paljon vakiomuovit ja porukka saanut diffistä rattaan sileeks vakiohiluilla ja turhan kovilla tehoilla. Optiot on näppärä tilata rcmartista. Lisää autosta ja vapaata keskustelua kun saapuu ja alan kasailemaan.
Schumacher Cougar LD, ABC Hobby Gambado & Kyosho Scorpion mk5

Poissa Flameball

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: ABC Hobby Gambado/Grid
« Vastaus #1 : 20.11.19 - klo: 18.59 »
Noniin posti sai paketin perille ja ensimmäinen auto oli mulla, joka on pakattu vain muovipussiin. Säkki oli nidottu kiinni ja kyydissä lähes valmiiks koottu auto. Iskarit, koritolpat, renkaat ja etu"puskurin" pääsee asentamaan itse. Paitsi, että aion rakentaa autoa osittain uusiksi kunhan saan osia käsiini. Eli purkuhommiksi menee osittain joka tapauksessa. Autoa ei ole suunniteltu harjattomille sähköille ja se näkyy mm. siinä, että moottorikehto on hyvin ahdas esim. Muchmore fletan moottorille ja menee varmaan vain yhdessä asennossa moottorin johtonastojen mallin takia tai ei välttämättä ollenkaan ilman muokkausta (hienoista dremelöintiä). Palaan tähän myöhemmin. Ohessa muutama kuva. Muutaman ruuvin kerkesin jo aukaisemaan ennen kuvia ja tulitikkuaski on kokoa varten kuvissa. Muovilaatu vaikuttaa hyvältä ja komponentit saa istumaan muutoin tosi näppärästi paikoilleen. Ensivaikutelma lähtökohtaisesti hyvä.
Schumacher Cougar LD, ABC Hobby Gambado & Kyosho Scorpion mk5

Poissa Flameball

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: ABC Hobby Gambado/Grid
« Vastaus #2 : 22.11.19 - klo: 21.20 »
Autoa pällistelty lisää. Laitoin tähän heti säädettävät ohjauksen tukivarret eteen ja taakse vastaavat takapyörien ohjauskulmien säätöjä varten. Otin ne optiona autoa jo ostaessa mukaan. Jotkut ovat soveltaneet xrayn osia optioiden tilalla ja ne ovat varmaan vielä tuosta tukevampia. Eilen vaihtelin diffirasvat silikoniin. Suosittelevat 500k tai 1000k mutta semmosta ei nyt ollut hyllyssä niin meni hudyn super diff grease sisään. Tuli jämpti. Jousia vaihdoin ja vakioiskarit kasailin taakse. Alkuperäiset "iskarit" varmaan vaihtuu hyvin pian. Rakenne perustuu kitkaan ja rasvaan. Rasvat ja rakenne todennäköisesti likaantuvat ja toiminta heikkenee nopeasti. Öljyiskarit on optiona 50e/4kpl. Eikä voi soveltaa rakenteen vuoksi mistään muusta härvelistä.

Voimansiirron osalta totesin pienimpien laakerien menevän vaihtolistalle. Isommat oli ok kun laitoin hieman lisävoitelua laakeriöljyllä. Muutoin vakiovoimansiirtoa vois ehkä kokeilla 17.5t koneelle blinkynä max, koska kaikki rattaat ovat muovia ja turhan kapeita kontaktialaltaan. Vaihdan samalla kuitenkin rattaat metallisiksi, koska niitä saa ja porukalla ei ole niiden vaihdon jälkeen levinnyt osia laatikosta.

Fletan moottori sen sijaan meni paikoilleen kun vääntelin johtonastat kulmistaan suoriksi suoraan ylöspäin. Moottoria tähän hankkiessa ne mallit, joissa on johdot kiinteänä lähellä päätyä soveltuvat tähän parhaiten. Nopari, servo ja vastaanotin istui kiinni mukisematta ja moottorijohtoja varten tulee pari kiinnikettäkin mukana pitämään ne aisoissa. Servona toimii normi tai matalaprofiili, joista matalaprofiiliin saa vielä tarvittaessa lisäpainoja lykättyä pohjaan, koska tilaa on.

Laitoin yhen väliaikakuvan nykytilasta. Etupää on irrallaan atomeina, koska oottelen optioita, jotka meinasin suoraan asentaa ennen ajoja. Laitan lisäinfoa kun homma etenee.
Schumacher Cougar LD, ABC Hobby Gambado & Kyosho Scorpion mk5

Poissa Flameball

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: ABC Hobby Gambado/Grid
« Vastaus #3 : 13.12.19 - klo: 10.25 »
Noniin postilakosta toivuttu ja saatu paketillinen osia, että homma saattoi jatkua. Tilasin autoon suositellut alumiinipäivitysosat moottorin ympärille estämään voimansiirron hajoamista ennenaikaisesti. Lähtökohtaisesti siihen mielestäni riittää vain alumiiniset tukiosat muovisten tilalle kehdon päätyihin sen sijaan, että sivuja tarvitsisi välttämättä vaihtaa ns. premium-versioihin. No paremmat sivut tulivat nyt kuitenkin ja istuvuus oli kaikilla osilla hyvä suoraan. Vaihdoin ratastoon metalliset välirattaat ja autossa oli jo valmiiksi teräksinen välivetorattaiden akseli. Kyseisen akselin laakerit vaihdoin suosituksesta, koska suosittelivat ja aistin niissä jo uutuuttaan takkuilua. Niputin auton nyt siten, että käytin alkuperäistä spurria, koska mistään netin syövereistä ei kerrottu mitkä osat pitää olla siten, että välitysosat natsaavat keskenään. Nyt voin sanoa, että kombinaationa 25/25T toimii yksiin spurri/väliratas. Diffin päähän pitää laittaa 20t ratas. Autoon voi asentaa grande gambadon spurrin ja sitä tilatessa pitää tajuta tuo 25t/48/50t ostaa. Auto ei ole hiljaisimmasta päästä ja päästää varsin railakasta saundia voimansiirrosta varsinkin tuoreeltaan. Mekaanista ääntä voi vaimentaa jäykällä silikoniöljyllä/puttylla.

Moottorin johdotukset tein valmiiks tosiaan ja samalla pieni testiajo. Ohjauksen osat totesin menevän vaihtoon, koska alkuperäinen rakenne joustaa joka suuntaan eikä ole herkkä. Servo tekee hommansa nätisti, mutta vivusto ei toimi herkästi. Tämä lienee kyllä ominaisuus kaikissa m-luokan autoissa, että vivusto on valmiiks vailla alumiinisia,laakeroituja parempia osia vailla. En lue miinukseksi.

Kokonaisuutta arvostellen on todettava, että päivitysosia tämä vaatii joka tapauksessa nätisti toimiakseen. Alustaratkaisu on omanlaisensa ja hieman spesiaali. Onko tämä parempi kuin tamiya? Laadullisesti ei jää semmonen fiilis varsinkaan voimansiirron osalta (varsinkin kun parempilaatuista ei ole edes tarjolla). Muovilaatu on hieman erilaista ja jotenkin siistimpää viimeistelyltään. Isoimmaksi miinukseksi lasken varaosasaatavuuden, koska kotimaasta niitä ei tähän saa. Katotaan sitten miten tämä kulkee radalla kun saan vaivat pois.

Autoon on kori maalattuna ja se odottelee vielä asennusta, koska aattelin hoitaa magneeteilla sen homman kokeiluluontosesti tällä kertaa. Ostin herätteenä myös toisen miniauton, joka on 3 racing sakura mini mg evo. Nythän näitä on sitten hyvä vertailla, koska on pari hyvin erityyppistä minialustaa. Mini Mg:ssä on perinteinen alusta ja paljon päivitysosia parantamaan menoa. Siihen mulla ei ole vielä sähköjä, mutta saahan ne siirreltyä vaikka tästä jos tekee mieli kokeilla. Lähtökohtaisesti Mini MG:ssä enemmän osia saatavilla sekä päivitykseen että varaosina. Tilaukset saa tosin tehdä edelleen kiinaan suurimmalti osin. Hintaluokassa painitaan samassa gambadon kanssa, mutta mielestäni Mini MG tarjoaa enempi rahoille vastinetta. Varsinkin sen vuoksi, että Tamiyan M07 saa nypittyä paljon sakuraan menevää osaa.

Laitan vielä kuvia kun oon taas auton äärellä. Voin myös pyynnöstä ottaa vierekkäisiä vertailukuvia 3 Racingin kanssa jos jotakuta kiinnostaa nähdä.
Schumacher Cougar LD, ABC Hobby Gambado & Kyosho Scorpion mk5

Poissa Flameball

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: ABC Hobby Gambado/Grid
« Vastaus #4 : 15.12.19 - klo: 20.52 »
Ohessa kuva. Liimailin renkaat tänää ja vahvistelin reunat pikaliimalla samalla. Auto tarttee vielä kopan päälle ja sensorijohto täytyy vaihtaa.
Schumacher Cougar LD, ABC Hobby Gambado & Kyosho Scorpion mk5

Poissa Flameball

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: ABC Hobby Gambado/Grid
« Vastaus #5 : 31.12.19 - klo: 15.20 »
Ehdottomasti tarttee tämä härveli tuon alumiinisen ohjausvivuston laakereineen. Nyt onnistuu keskityskin ohjauksessa. Kopan päädyin laittamaan kuitenkin kiinni perinteisin metodein. Auto vois kääntyä ahnaammin, kun vaihtais tuplanivelvetarit, mutta ne ovat melko arvokkaat joten ajellaan ilman. Jouduin aika maltilliseksi säätämään pyörien kääntökulmat ettei kuulunut jänniä ääniä vedossa pyörät ääriasennoissaan. Alkaa entistä enemmän tulemaan se fiilis että ns. Upgrademalli on oikeasti se ainut järkevä versio ostaa tästä autosta, koska siinä on kaikki päivitykset poislukien vaihteisto jo valmiina. Hinta on n. reilut tuplat vrt. Perusmalli. Hintaetu muihin vastaaviin poistuu, joten jäljelle jää puhtaasti oma mieltymys kyseiseen autoon jos pelkkää hankintaa ajatellaan.
Schumacher Cougar LD, ABC Hobby Gambado & Kyosho Scorpion mk5