Kirjoittaja Aihe: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista  (Luettu 7710 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« : 01.12.19 - klo: 18.48 »
Koska keskustelu uudesta rankingista on tarkoituksella estetty lajivastaavan toimesta niin avaan tähän erillisen säikeen aiheesta.

Uusi ranking on tervetullut uudistus. Vanha systeemi oli aina mattokauden alussa erittäin vääristynyt johtuen siitä että merkittävä osa harrastajiasta ei lainkaan aja ulkokisoja. Yli vuoden olen keskustellut lukuisten kanssakilpailijoiden kanssa ja oma ehdotus on ollut että mattoranking vaan erotellaan omaksi rankingiksi koska silloin ei tule sitä kesäkisojen vääristymää. Kaikki joiden kanssa olen aiheesta keskustellut on pitänyt asiaa hyvänä ideana, paitsi lajivastaava.

En ole voinut välttää ihmetellä että millä tavalla on tarkoituksenmukaista se että esim. Vesa Yli joka on mattokisoissa keskimäärin 1-2 pykälää minua edellä, onkin uuden rankingin myötä tippunut 8 sijaa minun taakse, ollen sijalla 18. Vesa ajoi viime talvena 3 mattokissa kuten minäkin. Vesa keskimäärin pisteillä 67 ja minä 62 pistettä keskimäärin per kisa. Vesa ajoi vielä ulkokisatkin keskiarvolla 66 pistettä kun minä en ajanut niitä lainkaan. Kuinka siis on mahdollista että minä olen 8 sijaa korkeammalla sijalla 10.? Tätä olen kysynyt ja vastaus oli että koska Vesa ajoi ulkokisat jossa on vähemmän osallistujia niin se heikentää rankingissa niin paljon vaikka ajoi samoista sijoista ja varmaan se tuttu kärki oli niissä kisoissa aika samat. Eli jotta ei kesäkisat huonontaisi rankinsijoitusta dramaattisesti pienen osallistujamäärän takia niin kannatta siis jättää ne kisat kokonaan ajamatta kuten minä jos mielii päästä lähtemään omaa nopeutta vastaavalta paikalta ekassa mattokissassa.

Olen tehnyt tämä ongelmakohdan lajivastaavalle hyvin selväksi mutta vastaus on että pitää katsoa suurempaa kuvaa eikä yksittäisiä sijoituksia. No nyt katson suurempaa kuvaa: Kannatta jättää ajamatta kaikkia kisoja missä on alle 20 osallistujaa. Se on se suurempi kuva.

Juho ja Mikko on tehnyt kovan työn tässä uudistuksessa ja iso kiitos siitä. Mutta pikkasen olisi ehkä kuitenkin vielä uuden mietinnän paikka mitä kannatta painottaa ja kuinka paljon. Jos osallistujien määrällä on näin iso painoitus kuin nyt niin ei kannata ajaa pikkukisoja lainkaan rankingin puolesta. Itse olen sitä mieltä että kesäkisojen erottelu rankingista kokonaan selvittäisi tämän ongelmankohdan kertaheitolla eikä olisi niin vaikea toteuttaa ja se olisi minun käsitykseni mukaan kentän tahto myöskin.

Kim Elfström

« Viimeksi muokattu: 01.12.19 - klo: 21.03 kirjoittanut Screwed »

Poissa markova

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • http://baanaweb.fi/heihan9/RC%20JA%20MAALAUKSET.htm
Vs: Keksustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #1 : 01.12.19 - klo: 19.11 »
Kimin kanssa hyvin pitkälti samaa mieltä

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #2 : 01.12.19 - klo: 19.48 »
Kiitos ensimmäisestä asiallisesta keskustelunavauksesta. Ei niin rakentavat kommentit toisaalla tai henkilökohtaiseesti saatuna olen tyysti jättänyt vastaamatta.

Minulla on tunne, että kovin moni ei oikein ymmärrä mitä tuolla on haettu.

On kolme syytä miksi ranking näyttää erilaiselta kuin 1.0

1.Ensinnäkin katsomme rullaavasti kahta kautta taaksepäin. Tämä tarkoittaa sitä, että jos olet ajanut kausina 2019 tai 2018 nimesi ilmestyy listalle. 2020 lähtiessä käyntiin alkaa 2018 kisat tippumaan alkupäästä pois.

2.Pisteiden vanhenemiskerroin on otettu kisakohtaisesti pois ja lisätty jokaisella henkilökohtaisesti huomattavasti pienemmälle kertoimella.

Näiden uudistusten ajatuksena on ollut ottaa harvemmin kisaavat tai taukoa kisaamisesta pitävät paremmin huomioon. On kuski sitten motivaatio tai vaikka perhesyistä ollut sivuissa kisoista, tai muuten vaan haluaa ajaa vain muutaman vuodessa on hänellä mahdollisuus saada oman tasonsa mukainen ranking.

Rakingin idea on vain saada ihmiset kisoissa jaoteltua vauhdin mukaan alkueriin. Yksi saamani kommentti ”pitäisi palkita ahkeraan kisoja kiertäviä paremmalla sijalla” – ei. Rankingin idea ei ole palkita, vaan luoda mahdollisimman realistinen kuva kisaajien järjestyksestä. Olit ajanut kauden kaikki kisat tai vaan kaksi. Se että joku on itseään liian nopeassa hiitissä ei ole kenenkään etu. Samoin jos nopea kuski ajaa 1-2 kisaa vuodessa se ei ole kenenkään etu laittaa hänet näihin aina hitaimpiin eriin.
Näitä epäkohtia pyrimme kahdella ensimmäisellä kohdalla oikaisemaan ja mielestäni onnistuimme.

3.   Pisteitä painotetaan osallistujamäärän mukaan.

Tällä halusimme antaa erilailla painoarvoa kisoille. Ajatuksena, että enemmän kisaajia = kovempi taso = enemmän ranking pisteitä. Pidän tästä ajatuksesta edelleen kiinni, mutta painotusta tulisi ehkä hieman muuttaa. Keskustelimme tästä myös tänään lajivastaavan kanssa.
Viime kaudella oli enimmillään 30+ kuskia ja alimmillaan 15 virissä. Stanussa ja Prostockissa osallistujamäärät olivat melko tasaista läpi kauden eikä ongelma mielestäni näissä näy.

Tämä tekee sen, että painokerroin vaihtelee paljon kisasta toiseen.

Tämän takia esimerkiksi Vesa Yli ja Miko Teponoja ovat järjenvastaisesta alhaalla, koska heidän viimeiset kolme kisaa olivat Oulu sisäkisa, Kuusan ja Laukaan ulkokisat – missä oli kauden vähiten osallistujia. Pieni kerroin siis.

Se missä ranking 1.0 nosti kuskeja selkeästi jotka ajoi kesäkisat, ranking 2.0 näillä osallistujamäärillä laskee heidän sijoja.

Olen tähän ehdottanut jo korjauksen. Palaamme asiaan.

Juho Koskivuo / Ranking tekninen toteutus.
« Viimeksi muokattu: 01.12.19 - klo: 19.51 kirjoittanut evok »
#99 | Awesomatix A800R | Sworkz 35-4e

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #3 : 01.12.19 - klo: 21.00 »
Olen tähän ehdottanut jo korjauksen. Palaamme asiaan.

Juho Koskivuo / Ranking tekninen toteutus.

Kiitos asiallisesta vastauksesta ja siitä että otettiin koppi tästä palautteesta. Tähän asti kun vastaukset lajivastaavan toimesta oli aika ylimielisiä ja kerrottiin että virheitä ei ole eikä ole syytä tehdä mitään muutoksia.

Kim Elfström

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #4 : 01.12.19 - klo: 21.45 »
Enpä olisi lauantai-iltana uutta rankingia lanseerattessa uskonut, minkälaisen sirkuksen yksi lista voi aiheuttaa. Noh, oppia ikä kaikki.

Juho tuossa jo tiivistikin perusteet, miksi rankingia lähdettiin kehittämään eteenpäin. Vanha systeemi ei varsinkaan kauden alkaessa tuottanut kovinkaan tasavauhtisia eriä, ja toisaalta yhden kauden väliin jättämisestä joutui maksamaan aika kovaa hintaa. Näitä siis on on pyritty kehittämään, ja taustatyötä on tehty mm. shakkipelaajien ranging-algoritmeja tutkien (ei sovellettavissa) ja erilaisten yksilölajien (esim. yleisurheilu) ranking-systeemeitä tutkien.

Kuten Juho mainitsi, rankingista on olemassa jo ehdotus 2.1 versiosta jota katselmoidaan seuraavaksi lajiryhmän toimesta.

Stay tuned!

Br, Mikko


Wacky Stack Racing Team

Poissa markova

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • http://baanaweb.fi/heihan9/RC%20JA%20MAALAUKSET.htm
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #5 : 01.12.19 - klo: 22.43 »
Hienoa, että mielipiteitä kuunnellaan!

Toivottavasti 2.1 versiossa huomioidaan se, että pienemmät kisat eivät menetä merkitystään niin kisailijoiden, kuin järjestäjienkään osalta. Ymmärrän tuon ajatuksen siitä, että jokaisen pitää ajaa tasoisessaan erässä. Toisaalta koko sarjan kiertämisen pitäisi olla kannattavaa muutoinkin kuin sarjapisteissä. Jos meillä 7 tasaista kaveria ja 6 näistä on kiertänyt useamman kisan, niin heidän ehkä kuitenkin kuuluisi saada se pieni etu ajamalla samassa erässä verrattuna siihen kotikisaan osallistuvaan satunnaiskuljettajaan, tai kahteenkin.
Tuon rankingin on tarkoitus vain tehdä tasaisia eriä, mutta kyllä osa (ainakin minä  :wink:) olen seurannut enemmän rankingia joka kisan jälkeen kuin pisteitä ja on sillä oma merkityksensä myös erätaulukoiden ulkopuolella... Se kun on se sen hetkinen ranking

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #6 : 02.12.19 - klo: 10.07 »
Hienoa, että mielipiteitä kuunnellaan!

Toivottavasti 2.1 versiossa huomioidaan se, että pienemmät kisat eivät menetä merkitystään niin kisailijoiden, kuin järjestäjienkään osalta. Ymmärrän tuon ajatuksen siitä, että jokaisen pitää ajaa tasoisessaan erässä. Toisaalta koko sarjan kiertämisen pitäisi olla kannattavaa muutoinkin kuin sarjapisteissä. Jos meillä 7 tasaista kaveria ja 6 näistä on kiertänyt useamman kisan, niin heidän ehkä kuitenkin kuuluisi saada se pieni etu ajamalla samassa erässä verrattuna siihen kotikisaan osallistuvaan satunnaiskuljettajaan, tai kahteenkin.
Tuon rankingin on tarkoitus vain tehdä tasaisia eriä, mutta kyllä osa (ainakin minä  :wink:) olen seurannut enemmän rankingia joka kisan jälkeen kuin pisteitä ja on sillä oma merkityksensä myös erätaulukoiden ulkopuolella... Se kun on se sen hetkinen ranking

Asiallista palautetta kuten tämä sinun otamme enemmän kuin mielellään vastaan.

Tarkoitus ei ollut eikä ole aliarvostaa pienempiä kisoja kuten jotkut ovat äkkipikaisesti tulkinneet, vaan luoda tasaisiin tilanteisiin erottava tekijä tätä kautta. 2.0:n painotuksen vaikutus on liian iso ja käsi on pystyssä virheen merkiksi. Tämä on noteerattu ja ranking 2.1 löytyy tähän parannus.

On myös totta, että rankingia halutaan käyttää "kuka on kovin touring kuski" -rankingina, mutta täytyy muistaa että sen perimmäinen ajatus on olla työkalu erälistojen laatimiseen, kun emme reseediä käytä.
« Viimeksi muokattu: 02.12.19 - klo: 11.28 kirjoittanut evok »
#99 | Awesomatix A800R | Sworkz 35-4e

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #7 : 02.12.19 - klo: 10.14 »
Ihan vain vierestä kyselen, minkälaiset säännöt on ulkomailla käytössä.
Onko siellä myös sama sääntö että reeseedausta ei käytetä vaan entisten pisteiden mukaan mennään??
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa MarkoH

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #8 : 02.12.19 - klo: 12.48 »
Oiskohan siinä mitään ideaa, että annetaan FTT-rangingin olla entisellään ja käytetään sitä edelleen epävirallisesti "Suomen kovimpien aktiivisen kuskien määrittämiseen" ja luodaan uusi malli tuohon alkueräasiaan. Uuden alkuerämallin tulee kuitenkin olla sellainen joka on yleisesti hyväksyttävissä ja mikä kohtelee kilpailijoita oikeudenmukaisesti.
Ajatuksia/reunaehtoja:
- Sarjaa aktiivisesti ajavat kuljettajat tulee olla menestysjärjestyksessä
- Kotikisaa ei käytetä lähtötiedoissa
- Ajettuja kisoja pitää olla enemmän kuin kolme tai neljä lähtötiedoissa seurantajakson aikana tai suorituksilla ei ole merkitystä (Esim. yhdellä tai kahdella onnistuneella suorituksella ei anneta paikkaa kuumasta ryhmästä)
- Mielestäni kesäkisat voitaisiin sivuuttaa uudessa mallissa, koska ne tässä taitaa nyt olla se perimmäinen hankauksia aiheuttanut syy
- Mallin tulisi olla mielestäni mahdollisimman yksinkertainen tulkita ja toteuttaa

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #9 : 02.12.19 - klo: 13.12 »
Tsemppiä Miksalle ja Juholle, uudistus on kaivattu ja vaikuttaa positiiviselta.

Jos saa vielä heittää lisää toiveita, niin voisi olla mattoranking ja asfalttiranking omanaan,
se voisi taata kyseisiin kisoihin sinne osallistuville osuvamman erän?

Tuohon "Suomenkovinkuski" listaukseen löytynee paras tieto vaikka SM-tuloksista?

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #10 : 02.12.19 - klo: 21.40 »
Hyvä että hommia uudistetaan. Toki reseedilla kisoissa ois tästäkin selvitty aika paljon helpommalla. 😋
EuroRC / TEK

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #11 : 04.12.19 - klo: 10.09 »
Jos FTT-sarja lähtee tuolle tielle, että ruvetaan laittamaan eri kilpailuja, kilpailujen järjestäjiä sekä kilpailijoita eriarvoiseen asemaan, niin sarja kyllä kuivahtaa.
Jos rankingia halutaan muuttaa niin se on ok, mutta se ei saa olla sellainen, että se rankaisee millään tavalla kilpailun järjestäjää oli sitten kisassa se kymmenen tai sata osallistujaa.
Myöskin tämän muutoksen esilletuominen sattuu sellaiseen ajankohtaan, että se ei missään tapauksessa kuulu alkavan FTT-sarjan rankingiksi.
 
Toisaalta minua on ihmetyttänyt muutaman sarjaa kiertävän jatkuva kitiseminen siitä, että on liian hitaassa erässä. Tämä saa aikaan sen, että pitää koko prosessi muuttaa sellaiseksi, että hän pääsisi kovempaan erään. Tulosten valossa kaikki ovat olleet oikeissa erissä. Oma tuloshan pitää saavuttaa omalla ajamisella.
Jos yksittäiseen kilpailuun, tai vaikkapa pariin, on tulossa niin kova kuski, joka ei ole osallistunut sarjaan, niin hänen nostaminen on ok, mutta ei kuumaan erään! Sarjaa kiertäviä kilpailijoita pitää arvostaa niin paljon, että he saavat kilpailla siitä suurimmasta palkinnosta tasapuolisesti ja satunnaiset kilpailijat voivat nousta joukkoon jos pääsevät.

Onko tässä muutoksessa unohdettu kilpailujen järjestäjät? Onko heiltä kysytty kantaa tällaiseen eriarvoistavaan järjestelmään? Mitä mieltä kilpailijat ovat, kun heidätkin pisteytetään eriarvoisesti riippuen siitä, missä he kisaavat ja kuinka monta kilpailijaa on kisassa?
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #12 : 04.12.19 - klo: 21.49 »
Nyt pitää kyllä antaa Pentille todella iso peukku koko RaumRC:n tiimin puolesta. Puit kaikki ajatuksemme sanoiksi.

Vaikka tämä ranking asia ei meitä varsinaisesti juurikaan koske, kun meillä ei tällä hetkellä ole top 10 virikuljettajia
niin ei tarvitse olla ydinfyysikko tajutakseen, että tämä ranking 2.0 on tällä hetkellä todella epäreilu sekä kuljettajia että kilpailun järjestäjiä kohtaan.
Kilpailun tasokkuutta/kovuutta ei pysty mitenkään mittaamaan pelkistä osallistuja määristä. Jos ranking pisteet halutaan jollain tapaa sitoa kilpailun ja kuskien tasoon on se sidottava jotenkin kilpailuun osallistuvien kilpailijoiden esim. yhteen laskettuihin ranking pisteisiin.

Mitä tulee kesäkisojen mukaan laskemiseen niin eikös se ole selkeitä jättää huomiotta? Kaikki kesäkisoja kiertävät kuskit tiettävästi ajavat touringia myös talvella niin eiköhän ne ole keväällä ihan oikeassa järjestyksessä kesää varten?

Terveisin Marko Aava, RaumRC

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #13 : 05.12.19 - klo: 14.53 »
Olenko ymmärtänyt jotain väärin? Eikös Rankingin ideana ole vain jakaa jengiä oikeahkoihin alkueriin? Sieltähän voi sitten omalla vauhdillaan ajaa siihen finaaliin mihin kukakin kuuluu? Mistä siis tämä järjetön(?) vauhkoaminen? Onko kyse vain kolhiintuneesta egosta vai mistä?

Itse olen aina saanut lähteä syksyllä keräilemään sieltä huonoimmasta alkuerästä, luokasta riippumatta. Tuskin tämäkään systeemi hommaa miksikään muuttaa, tiedän, että en aja koko sarjaa, eikä tuo ole minua haitannut. Oikean vauhtinen finaali on aina löytynyt.
Toki edelleen kannatan re-seedausta kisoissa, jossa on paljon enempi järkeä kuin minkäänlaisessa rankingissa, kun alkueräpaikkoja jaetaan. ;)

-Niko
 
EuroRC / TEK

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #14 : 05.12.19 - klo: 16.06 »
Sieltähän voi sitten omalla vauhdillaan ajaa siihen finaaliin mihin kukakin kuuluu?
Todellinen ongelma on myös se että rata nopeutuu joka erässä ehkä 0,15s/kierros ja sekunnin/kierros per eräkierros aamulla aina sinne ehkä 3. tai 4 eräkierrokseen saakka. Toki nopeutuminen pienenee mutta on oleellinen seikka ekalla kierroksella. Senkin takia olisi suotavaa että erät olisi mahdollisimman tasaväkisiä jo heti ekasta harjoituksesta alkaen, oli reseed tai ei.

On helppo sanoa ettei paljon asia paina jos ranking ei ole kohdellut juuri sinut epäoikeudenmukaisesti. Mutta luulenpa että kuka tahansa top10ssä kokisi itseään väärin kohdelluksi jos ranking tiputtaa kuskin esim. 10 pykälää alemmas tai jopa 2 erää alaspäin siitä mitä pitäisi olla. En minäkään kokenut että ranking olisi omalta kohdalta ollut kovin pielessä. Mutta ilmeisesti olen niitä harvoja jotka osaa katsoa asiaa myös toisten perspektiivistä eikä tujottaa vain omaa napaa, ja vieläpä uskaltaa sanoa ääneen jos näkee epäoikeudenmukaisuutta muiden kohdalla. Tyypillinen suomalainenhan vaan istuu siellä kotona ja kiroilee hiljaa itsekseen eikä uskalla sanoa mitään koska pelkää että saa kusipään leiman heti. Aika paljon sain yhteydenottoja ihmisiltä kiittäen että otin asian puheeksi vaikka eivät täällä viitsi kirjoittaa.

Kim Elfström
« Viimeksi muokattu: 05.12.19 - klo: 16.15 kirjoittanut Screwed »

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #15 : 05.12.19 - klo: 21.02 »
Tähän erien nopeutumiseen pitkin päivää olen ennenkin ehdotellut, että olisi ns. Kiertävä eräjärjestys, jolloin joka rundilla niille parhaiten rankatuille ei olisi se paras pito baanassa.

-Niko
EuroRC / TEK

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #16 : 06.12.19 - klo: 12.42 »
Nämä kysymykseni ei liity varsinaisesti itse rankingjärjestelmään, joten siinä mielessä hieman asian vierestä.

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että johtuuko onroad radan nopeutuminen pelkästään pidon paranemisesta päivän aikana vai vaikuttaako se jotenkin, että kuljettaja tottuu rataan paremmin kun saa enemmän kierroksia päivän aikana?

Entä vaikuttaako se päivän aikana onroad radan pidon muuttumiseen, että on uusi profiili, johon ei ole hinkattu pitoainetta aiemmin verrattuna vaikkapa kiinteään kisaprofiiliin, jota on tahkottu vaikkapa jo pari viikkoa?

Ja näissä kysymyksissäni oletan, että ajetaan vain samankokoisilla touringautoilla.


t. Kai

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #17 : 06.12.19 - klo: 19.00 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 23.57 kirjoittanut Pepess »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #18 : 06.12.19 - klo: 19.28 »
Näyttää Oululaiset jättävän FTT-kisat järjestämättä - onko tämä uusi Ranking-systeemi vai joku muu sääntömuutos siihen syynä?

FTT kisat peruttu meidän osaltamme. Sääntöjen tulee olla selvillä hyvissä ajoin ennen kautta, ja nyt niin ei ole. Luokkayhteyshenkilön tahtotila asettaa järjestävät seurat ja kuskit eriarvoiseen asemaan eri kilpailuissa ei sovi ajatusmalliin, joilla kisoja tulee järjestää.

Miten muut kisajärjestäjät - onko uhkana, että sarja kuihtuu kasaan, jos muutkin kisajärjestäjät nostavat kädet pystyyn?

Itse olen PMi:n kanssa samoilla linjoilla - hyvin kiteytetty.

Kilpailijoiden osallistujamäärällä ei ole kisan kovuuden tai tason kanssa mitään tekemistä. Ja toisaalta, kyllä säännöt ja systeemit pitää olla hyvissä ajoin ennen kautta tiedossa ja pysyä koko kauden samoina.

Eipä mitään oleellista lisättävää ketjun avaajan, PMi:n tai Pepessin teksteihin. Täyttä asiaa pisteet siitä, että kerrankin nähdääna asiat myös muiden silmin. Ja pitäydyn kannassa, että säännöt tulee olla selvät ennenkuin kisoihin ruvetaan ilmoittautumaan. Itsekin ilmoittauduin/hain kisoja tasapuolisilla säännöillä aieman speksin mukaiseen sarjaan, joka säännöt hyväksytettiin aikoja sitten. Ajatus varmasti tässäkin uudistuksessa taustalla hyvä, mutta toteutus täysi p*ska. Pelkät puheet ilman tarkkaa speksiä aikeista "parantaa" systeemiä ei riitä perusteeksi sanoa sille kyllä, kun ollaan käytännössä myymässä sikaa tai siikaa säkissä. Ja jos vielä alle vuorokausi ennen kauden avauskisaa rukataan tuota oleellisesti, näkisin, että tässä rikotaan SM-sääntöä, jotka hyväksytty jo monta viikkoa sitten AKK:n taholla. Tai vähintään on ainakin keksitty mauton kikkailu mauttomaan ajankohtaan, johon en meidän kisojen projektipäällikkönä ja viimeisten 5 vuoden ajan 4 kertaa sähkörataluokkien sarjoissa suurimmaksi seuraksi osallistujamäärältään valikoituneen seuran puheenjohjatajana voi suostua - enkä myöskään lajiryhmän rataluokkien vastaavana.  Katotaan, mitä AKK:n isompikenkäset on asiasta mieltä.
« Viimeksi muokattu: 06.12.19 - klo: 19.48 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #19 : 06.12.19 - klo: 19.54 »
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että johtuuko onroad radan nopeutuminen pelkästään pidon paranemisesta päivän aikana vai vaikuttaako se jotenkin, että kuljettaja tottuu rataan paremmin kun saa enemmän kierroksia päivän aikana?

Entä vaikuttaako se päivän aikana onroad radan pidon muuttumiseen, että on uusi profiili, johon ei ole hinkattu pitoainetta aiemmin verrattuna vaikkapa kiinteään kisaprofiiliin, jota on tahkottu vaikkapa jo pari viikkoa?

Nopeutuminen johtuu varmasti sekä radan nopeutumisesta joka johtuu siitä että ajolinjalle tulee pitoainetta ja maton karvat menee oikeean asentoon, että siitä että kuskit ajaa kovempaa kun ovat tottuneet profiiliin.

Kim Elfström

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #20 : 09.12.19 - klo: 18.56 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 23.56 kirjoittanut Pepess »

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #21 : 09.12.19 - klo: 19.10 »
Ekoissa FTT-kisoissa Virissä kilpailijat oli jaettu 5:een eri alkueräryhmään - ilmeisesti uuden rankingin mukaan? Virissä ajettiin A-, B- ja C-finaalit (30 osallistujaa)

Kun katsotaan miten hyvin kisoissa etukäteisranking toimi, niin hitaimmasta erästä ajoi osa kilpailijoista A- ja B-finaaleihin ja vastaavasti ennakkoon nopeimmasta ryhmästä puolestaan osa ajoi B- ja C-finaaleihin. Osa toki ajoi enemmän rankingin mukaisen tuloksen aika-ajoissa.

Mitä uutta tässä oli? Ei mitään. Näinhän se on aina ollut, ja tulee aina olemaan, niin kauan kun ei ole reseediä.

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #22 : 09.12.19 - klo: 19.21 »
Ekoissa FTT-kisoissa Virissä kilpailijat oli jaettu 5:een eri alkueräryhmään - ilmeisesti uuden rankingin mukaan? Virissä ajettiin A-, B- ja C-finaalit (30 osallistujaa)

Kun katsotaan miten hyvin kisoissa etukäteisranking toimi, niin hitaimmasta erästä ajoi osa kilpailijoista A- ja B-finaaleihin ja vastaavasti ennakkoon nopeimmasta ryhmästä puolestaan osa ajoi B- ja C-finaaleihin. Osa toki ajoi enemmän rankingin mukaisen tuloksen aika-ajoissa.

Tämä siis yleisenä havaintona ottamatta kantaa itse Rankingin toteutukseen.

Kyllä, listat oli tehty uusimman, Ranking 2.1:n mukaisesti. Ja havainto on oikean suuntainen, ranking-listat korreloivat osittain tulosten kanssa, mutta rankingin ulkopuolelta ajettiin A-finaaleihin ja vastaavasti muutama rankingin mukaan nopeimpaan erään sijoitettu ei ajanut ihan kärkipään tuloksista. Myös harjoitusten tuloksissa (3 nopeinta peräkkäistä kierrosta) ja lopullisissa kilpailutuloksissa on selvästi poikkeamaa, jos ranking unohdetaan kokonaan. Kilpailujen tuloksia ei siis voi ennustaa, mikä lienee kaikkien mielestä positiivista :-)

Syötämme lähipäivinä Vantaan kisan tulokset uuteen rankingiin, samalla rankingiin saadaan vielä entistä selkeämmin näkyviin mitkä kisat ovat laskennassa mukana ja mikä on niiden kilpailukohtainen kerroin - ihan vaan selvyyden vuoksi!

t. Mikko
Wacky Stack Racing Team

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #23 : 09.12.19 - klo: 19.29 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 23.56 kirjoittanut Pepess »

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #24 : 09.12.19 - klo: 19.55 »
Tai miten erälistat olisi menneet nyt ekassa kisassa vanhan systeemin mukaan vs. uusi vs. miten kuskien ajot alkuerissä jne.?
Muuttujia on paljon muitakin kuin pelkkä ranking. Eri paikkakunta ja matot ekassa kisassa ja tänä vuonna uudet renkaat ovat ainakin sekoittanut mun kisasetupit oikein huolella. Eli ei varmasti pysty vetämään mitään järjellisiä yhteenvetoja yhden kilpailun perusteella.

Kim

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #25 : 09.12.19 - klo: 20.00 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 23.55 kirjoittanut Pepess »

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #26 : 06.01.20 - klo: 19.25 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 23.55 kirjoittanut Pepess »

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelua uudesta FTT 2.0 rankingista
« Vastaus #27 : 07.01.20 - klo: 15.36 »
Missään säännöissä rankingmenetelmä ei ollut kirjattu, joten tuskin kukaan on mitään SM-sääntöjä rikkonut. Kaikesta muusta voidaan sitten olla montaa mieltä. En pidättelisi hengitystä tän asian tiimoilta. Kausi jatkuu Ranking 2.1 vai onko se jo 2.2 käytöllä.