Kirjoittaja Aihe: Kasikrossikauden 2020 ajatuksia  (Luettu 3531 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Kasikrossikauden 2020 ajatuksia
« : 17.08.20 - klo: 19.55 »
Kasikrossin osalta kisakausi saatiin valmiiksi. Tässä muutamia ajatuksia luokkayhteyshenkilön puolelta erilaisen kisakesän jäljiltä.

Kausi oli ensimmäinen yksityyppirenkaalle. Olin hieman jännittynyt renkaiden toimivuudesta ja saatavuudesta. Kesän kisat ajettiin Suomen kesälle poikkeuksellisissa olosuhteissa, kun Vaasan avauskisaa lukuun ottamatta oli todella lämmintä. Supersoft kumiseos olisi voinut olla ongelma, mutta onneksi rengas toimi melko mukavasti. Ainoastaan Salossa renkaat tuntuivat kuluvan reilummin. Lavangossa aika moni ajoi ilmeisesti kahdella rengassarjalla ja SM-kisan Vaasassa monet taisivat ajaa yhdellä rengassarjalla! Mielestäni renkaat toimivat siis kokonaisuutena melko hyvin. Saatavuus oli pientä katkoa ennen SM-kisaa lukuun ottamatta hyvä, renkaat olivat tasalaatuisia ja liimaukset kestivät hyvin. Oli mukava matkustaa kisoihin ilman kuution rengaslaukkua ja ylimääräisiä renkaita ei kauden jäljiltä jäänyt!

Kahden päivän mittainen SM-kisatapahtuma oli myös onnistunut. Ajoa saatiin paljon, ja erien väli oli mukavan pitkä jotta autoa ehti huoltaa ja säätää. Suurempaa kiireen tuntua ei ollut. Osallistujamääräkin oli kohtuullisen hyvä. Mestaruuden ratkaisua yhdessä kisassa on kritisoitu sen takia että voi osua epäonnistuminen... Tuloslista näyttää hyvin pitkälti samalta nitrojen puolella kuin aikaisempien kausien loppupistetaulukko. Sähköissä saatiin muutama nopea kymppikrossikuski sotkemaan kärkeä ja osoittamaan se että sähköautoilla voisi ajaa kovempaakin! Nitrojen puolella kärkikuskit olivat melkein kaikki mukana, sähköjen puolelta puuttui muutama yleensä A-finaaliin yltävä kuski.

Ajoformaatteja kokeiltiin hieman erilaisia, siihen pitäisi löytyä tämän talven aikana sopiva muoto kesän 2021 SM-sarjaa varten. Onko mahdollista vähentää nitroissa alkueriä ja ajaa pitempiä finaaleja? Ajetaanko kisat yhden päivän pituisina? Voisiko finaali olla kahden päivän mittainen niinkuin Vaasan kisa tänä kesänä? Kirjoitelkaa ajatuksianne ja ehdottakaa.

Poissa FLANA64

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Kasikrossikauden 2020 ajatuksia
« Vastaus #1 : 18.08.20 - klo: 16.03 »
Renkaiden liimauksesta sen verran, että meillä joka rangassarjasta löytyi huonosti liimattuja renkaita. Tänä kesänä ajettiin 12 kierrosta renkaita.
Onneksi tästä ei ollut haittaa kun huonot liimaukset näkyy jo tankillisen jälkeen niin ne voi sitten korjata. Pari - kolme rengasta oli kyllä niin huonosti liimattuja, että tuskin olisivat kestäneet 45 min finaalia.
Super soft seos kyllä kesti yllättävän hyvin vaikka oli lämmintä.
Jos 2-päiväiset kisat niin sitten mielellään aloitus vasta 11 aikaan lauantaina niin pitkämatkalaiset voivat myös lähteä matkaan vasta lauantaina. Näin ei tule kuin yksi hotelliyö/kisa.

Poissa insjuip

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kasikrossikauden 2020 ajatuksia
« Vastaus #2 : 18.08.20 - klo: 22.29 »
Yksityyppirengas on erittäin hyvä. Ja kyseinen rengas on toimiva. Itsellä myös muutamassa renkaassa erittäin huono liimaus, joka ilmeni parin tankillisen jälkeen. Olis varmaan huomannut ennen ajoakin, mutta ei tule aloittelijan mieleen tarkistaa.

Olen kaksipäiväisten kisojen kannattaja. Pidemmältä tulevat joutuvat/pääsevät helposti yöpymään kaksi yötä, vaikka kisat olisivatkin yksipäiväiset, eli aikaisesta aamusta myöhäiseen iltaan. Mielestäni kisan toinen päivä pitäisi loppua aikaisemmin kuin Vaasassa kävi. Eli ettei kotiinpaluu menisi niin myöhään sunnuntai-iltaan / maanantaiaamun.

C-finaali: tämä on erittäin tärkeä, ja ajoaika voisi olla 5-10 minuuttia pidempikin. Mutta siis c-finaali on tärkeä etenkin aloitteleville harrastajaille ja kaikille niille jotka sinne ajautuvat, vaikka olisi kokemustakin. Se olisi hyvä ottaa ajokaavioon virallisesti mukaan. Nythän sellaiset ajettiin Salossa ja Vaasassa. Se oli oikein hyvä. Pääsee ajamaan ja kisakokemus/yhdessä ajamisesta kilpailutilanteessa saa enemmän kokemusta. Pidempi ajoaika on myös kokemus, jota pitää harjoitella että hommassa kehittyy.

Hienot kisat ja hieno laji. Noin 12 vuotta sitten omaksi iloksi ajellut aikaisemminkin ja nyt pitkän tauon jälkeen suoraan kaikki kisat kiertäneenä totean, että ensi vuonna ihan varmasti tulee kierrettyä kaikki kisat. Eli ns. "kuuma ryhmä" Teuronen ja Sallmén palaa areenoille entistä kovempina ja uusilla ajatuksilla...

   - Juha Sallmén -

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: Kasikrossikauden 2020 ajatuksia
« Vastaus #3 : 18.08.20 - klo: 23.30 »
Sm-sarjalle kannatusta täältä vs yksittäinen kisa.
Idea: Kauden päättävää SM-sarjan osakilpailua voisi pistelaskusysteemissä korostaa? Tosin liekö tämä mahdollista akk puolesta,  eos.

Yksipäiväisille kisoille ääni, perheellisenä helpompi pe lähteä töiden jälkeen yöpymään kisapaikkakunnalle ja ajaa se pitkä päivä ja kotiin la-su välillä vs myöhäinen saapuminen kotiin su/ma yönä. Suomen kesä on kuitenkin varsin valoisa ajamista ajatellen.

Ykstyyppirenkaalle isosti plussaa. Ajoin niin vähän kisoja/ylipäänsä että vain kolmesta  sarjasta kokemusta. Muistaakseni 1-3 rengasta kaivannut korjausliimausta esim. Vaasassa jommankumman eturenkaan sisäreuna. Vanteet ovat kohtuu kestävät eikä rengassarjojen välillä löytynyt nopeuseroja.
Mainiota myös että samalla ajetaan kaksi kautta, saa turvallisin mielen ajella ensi kauden alussa vanhoja renkaita pois eikä tarvi kiireellä haalia treeniin uutta kisarengasta mallia 2021.

Muutoksia: sähköistä lentävä lähtö pois, finaalien lämmittelyn pituuden lyhentäminen/poisto. F1 tyylinen lähtöruudukko oli ainakin FO ja SM kisassa Vaasasta mistä tulee pitää kiinni sähköluokassa, eikä jono- tai reunalähtöä. Treenit 2kpl 7min tai 1kpl 10min, eikä pe treenimahista.

Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa Juusoite

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Oikein mainio teippitalo
Vs: Kasikrossikauden 2020 ajatuksia
« Vastaus #4 : 21.08.20 - klo: 09.34 »
Morot.

EKANA ISO KIITOS KAIKILLE KILPAILUIDEN JÄRJESTELYHIN OSALLISTUNEILLE!!!!! ILMAN TEITÄ TÄÄ HOMMA OLISI MAHDOTONTA...

Ekaa kesää lajinparissa hönöilleenä kokemukset kilpailuista (Salo, Vantaa ja Vaasa SM) ovat pääsääntöisesti positiivisia. Vaikka alla tartutaankin lähinnä epäkohtiin....

Aikapitkälti samaistun aikasempien kirjoittajien kommentteihin.

Kerrastapoikki SM ei ole minulle uusi asia, niitä on ajettu vuosi kymmenet, aina on saatu "oikea voittaja".
Tämä poikkeuksellinen vuosi pakotti myös meidän lajin poikkeuksellisiin ratkaisuihin, kuitenkin uskon että oikeat kaverit lähtivät Vaasasta mitalli kaulassa.

Henk.koht ajatus ensi kesän SM-sarjaa koskien olis ehkä kolme yksipäiväistä kapinaa ja Finaalikilpailu kaksipäiväisenä, saatais viimeinen SM kisa hiukan erottumaan tavanomaisesta.

Suurin yllätys kesän kuluessa oli käytäntöjen eroavaisuus paikkakuntien välillä, tuntui että Salossa homma rokkas, touhu oli selkeää ja siellä peräti ensikertalainen tiesi mitä tapahtuu ja missä erässä pitää olla jne.
Vantaalla homma sprakas jo ennen ekaa harjoitusta kun uusiksi menneet listat ei ollut näkyvillä ajoissa ja siitä se lumipallo lähti vyörymään, informaation kulkuun kilpailijoiden ja järjestäjän välillä tulee siis pistää pikkusen lisää eforttia tulevaisuudessa. C-finaalin puuttuminen oli todella iso pettymys, meille aloittelijoille kun se kilpaa ajaminen on kuitenkin syy saapua kilpailupaikalle.

Vaasan SM skaboilta odotin paljon, oltiinhan SM statuksen alla ja eritoten kerrastapoikki tapahtumiin panostetaan ainakin Karting puolella huomattavasti ns. normi kisoihin verrattuna. Sunnuntaihin asti homma kulkikin ihan perus ok, mutta sunnuntain säätäminen mm. erälistojen ja aikataulu muutosten suhteen meni vihkoon. Lähetys tapa oli täysin poikkeava kahteen edelliseen kilpailuun nähden, eritoten kun kuulutukset eivät kuuluneet lähtösuoralle, ohjaajakokouksessa ei kukaan maininnut sanallakaan että ajanotosta näytetään käsillä mitä missäkin kohti tulisi tapahtua. Huoltajat juoksentelivat radan poikki vaikka siitä mainittiin, ei kun sanktiota peliin niin varmaan saavat senverran pohkeeseen potkua seuraavalla kerralla että jaksavat kävellä 40 metriä pidemmän matkan (esim -2kierrosta). Laji on kuitenkin jossainmäärin mekaanikon ja kuljettajan tiimi peliä ja toinen kun ryssii niin molemmat kärsii, näin se menee muuallakin. Jos näihin ei reagoida, häviää pohja koko tuomari touhulta. Ajotapahtumiin en halua ottaa kantaa koska ne ovat tulkinnanvaraisia, mutta selkeästi määrätyt ja helposti kontrolloitavissa oleviin rikkeisiin tulee puuttua hanakammin. nimim kokemusta kilpailunjohto hommista on.

Muutoinkin annettujen ohjeiden/ määräysten valvonta ontuu pahasti. Renkaista ja rungosta lähti merkinnät kalustoa putsaillessa....

Yksittäisten toimitsijoiden toimintaan ei tässä ole tarkoitus tarttua, vaan kokonaisuuteen.

Ei tässä mitään hätää ole, meidän pitää vaan yhdessä kehittää tätä hommaa että saadaan nauttia SM tasoisista tapahtumista arvonsa mukaisilla toimilla.....


Putsatkaa peilit, täältä tullaan... Hyvää ja vauhdikasta syksyä!!!!!!

-Juuso Teuronen
Bone Head Racing


Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kasikrossikauden 2020 ajatuksia
« Vastaus #5 : 21.08.20 - klo: 09.53 »
Juuso, Vantaalla ajettiin last chance, ei sen enempää c finaalia enää erikseen tarvita👍
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Juusoite

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Oikein mainio teippitalo
Vs: Kasikrossikauden 2020 ajatuksia
« Vastaus #6 : 21.08.20 - klo: 11.23 »
Juuso, Vantaalla ajettiin last chance, ei sen enempää c finaalia enää erikseen tarvita👍

Juu, last change=B finaali.....

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kasikrossikauden 2020 ajatuksia
« Vastaus #7 : 21.08.20 - klo: 13.57 »
vielä erikseen c-finaali, huh. pitkä päivä. parempi noin.
ennen vanhaan ei ollut mitään muita finaaleja ku nousut ja pää. last chance tarjoaa hyvän ja riittävän finaalin niille jotka putos aiemmin.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kasikrossikauden 2020 ajatuksia
« Vastaus #8 : 21.08.20 - klo: 14.01 »
vielä erikseen c-finaali, huh. pitkä päivä. parempi noin.
ennen vanhaan ei ollut mitään muita finaaleja ku nousut ja pää. last chance tarjoaa hyvän ja riittävän finaalin niille jotka putos aiemmin.

"Save the last dance for me" Lavatansseissa tytöistä rumimman seinäruusun  ainoa toivo...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa insjuip

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kasikrossikauden 2020 ajatuksia
« Vastaus #9 : 21.08.20 - klo: 15.33 »
C-finaali on tarpeen ja erittäin hyvä. On hyvin asiallista että tippujatkin ratkaisevat sijoituksen vielä keskinäisellä ajolla. Siinä saa kokemusta myös aloittelevat. Tämä käytäntö oli nyt jo mukana Vaasassa ja Salossa. En näkisi esteitä etteikö voisi mahduttaa vastaavasti C-finaali myös jatkossa ohjelmaan.

Jos lyhyet kisat haluaa niin voihan sitä ajella pari aika-ajoa ja sen perusteella pääfinaalin voi aloittaa puolelta päivin ja kisat on ohi kolmessa tunnissa. Tämä vain mallina, että mitä vähemmän ohjelmassa on ajoja, sitä vähemmän nappaa. Toiseksi viimeisestä sijastakin voi ajaa ihan motivoituneesti.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kasikrossikauden 2020 ajatuksia
« Vastaus #10 : 21.08.20 - klo: 21.40 »
c-finaali tai last chance on täysin ok, mutta yksipäiväisessä ei ehkä kuitenkaan molempia sentään
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa KK9

  • SaloUA
    • Profiili
Vs: Kasikrossikauden 2020 ajatuksia
« Vastaus #11 : 23.08.20 - klo: 15.43 »
Suurimmaksi ongelmaksi ja päivän venymiseen Salossa ja Vantaalla oli nostovuoroisten lonniminen paikoilleen. Nostajia jouduttiin jatkuvasti huutelemaan paikoilleen. Salossa laitettiin vielä tarkoituksella erien väliin 3 minuuttia, että nostajat kerkiäisivät paikoilleen.
En henkilökohtaisesti ymmärrä, mikä siinä hommassa on niin vaikeaa? Jeren kanssa aina pyritty olemaan mahdollisimman nopeasti omalla nostopaikalla ja nostot suoritetaan sillai, ku ne itsellekin haluttaisiin suoritettavan eli mahdollisimman nopeasti.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kasikrossikauden 2020 ajatuksia
« Vastaus #12 : 23.08.20 - klo: 17.33 »
vantaalla kesti kyllä luvattoman kauan. koneita sai vinguttaa pukilla minuutti tolkulla odottelemassa
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kasikrossikauden 2020 ajatuksia
« Vastaus #13 : 23.08.20 - klo: 18.47 »
Nostajien tulemattomuus ajoissa on ihan vain ja ainostaan kilpalunjohtajan säädettävissä. Kun alkaa trulee penaltia niin seuraavalla kierroksella ollaan siellä ajoissa. Olen aikoinaan toiminut kilpailunjohtajana RC-kisassa jossa oli yli 120 osallistuja. Erät lähti 7 min välein (erän pituus 5 min) oli nostajat ja kuskit valmiit tai ei. Ei olisi ollut mahdollista odottaa kaikki joka paikkaan. Kyllä se puolen päivän jälkeen alkoi mennä kaaliin.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Kasikrossikauden 2020 ajatuksia
« Vastaus #14 : 24.08.20 - klo: 17.13 »
Suurimmaksi ongelmaksi ja päivän venymiseen Salossa ja Vantaalla oli nostovuoroisten lonniminen paikoilleen. Nostajia jouduttiin jatkuvasti huutelemaan paikoilleen. Salossa laitettiin vielä tarkoituksella erien väliin 3 minuuttia, että nostajat kerkiäisivät paikoilleen.
En henkilökohtaisesti ymmärrä, mikä siinä hommassa on niin vaikeaa? Jeren kanssa aina pyritty olemaan mahdollisimman nopeasti omalla nostopaikalla ja nostot suoritetaan sillai, ku ne itsellekin haluttaisiin suoritettavan eli mahdollisimman nopeasti.

Tämä on helppo korjata niin, että nostaja ei saa poistua nostopaikalta ennenkuin seuraava nostaja tulee paikalle ja vapauttaa. Lusmuilijat tulee esille ihan automaattisesti ja ilman kilpailujohdon valvontaa...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kasikrossikauden 2020 ajatuksia
« Vastaus #15 : 29.08.20 - klo: 15.07 »
Onneksi saatiin monia kisoja ajettua tänä kesänä vaikka koronaviruspandemia aiheutti epävarmuutta moniin asioihin. Kisajärjestelyt olivat totuttuun tapaan hyviä ja radat hyvässä kunnossa.

Aikataulusta sellainen kommentti, että perjantai-illan ja lauantai aamun välissä ei ole hyvä enää vaihtaa eräjärjestyksiä, ainakaan siirtää kilpailijaa aiempaan erään. Aikataulut oli kisoissa kilpailijan näkökulmasta hyvät noin yleisesti. Kiireen tuntua ei juurikaan tullut missään kisassa. On kivaa kun kisapaikalla on ruokaa tarjolla.

Kaksipäiväisen kilpailun eräväli oli sopivan kiireetön. Pidin tästä paljon. Nyt ehti korjaamaan / vaihtamaan autosta öljyjä ja syömään miettimättä kumman valitsee. Jos halutaan hotelliöitä minimoida, olen sen kannalla, että lauantain aloitus voisi olla vaikkapa klo 11-12, jolloin monen tunnin ajomatkan takia ehtii vielä hyvin aamulla lähteä kisapaikalle. Lauantain lopetus voisi olla vaikkapa klo 20. Sunnuntain aloitus klo 8 ja lopetus voisi olla viimeistään klo 17-18 paikkeilla, jolloin jää vielä hyvää aikaa ajaa illaksi kotiin. Ajattelin lähinnä sellaista neljän tunnin ajomatkaa tässä kohdassa.

Kisaformaatista:
B-finaalin "Last Change"-nousu on hyvä. Se kehittää paineenalaisena ajamista, jolla saadaan kilpailijoiden tasoa nostettua pitkässä juoksussa. C-finaalin näen hieman tarpeettomana. Saisiko siihen keksittyä jonkun mahdollisuuden nousta vielä B-finaaliin ajamaan parempiaan vastaan?

Renkaan kulutuskestävyys on hyvä. Salon helteessä ja röykyissä olisi kovempi seos voinut olla mukavampi. Muissa kisoissa supersoft oli ihan hyvä.

Nostamiset on aina tapahtumarikkaita ja joka vuotinen puheenaihe. Jokainen voi tarkastella omaa toimintaa ja tarpeen mukaan ryhdistäytyä. Hauskin kommentti oli kyllä tänä kesänä, että "Kännykät taskuun kun nostetaan autoja."


t. Kai