Kirjoittaja Aihe: Patteri Ratakasi kuulumisia Uusi aloittelija rataluokka R8E asvaltille...  (Luettu 6163 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Lataillaanpa tänne infoa eri patteri rata foumi kasi skaalan "kiila-autoista"
Mitä mieltä ollaan luokasta ja millä alustalla ollaan päästy kokeilemaan ajoa..
« Viimeksi muokattu: 06.09.20 - klo: 11.26 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ratakasi, oli se nitrolla tai sähköllä, ja aloittelijaluokka kuulostaa aika hurjalta yhdistelmältä... :shocked:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Siispä kyse olisi enemmänkin lähestymisluokasta mitrokaseihin kun aloittelijaluokasta, aloittelijoilla kun ei pysy käsissä edes ne sähkötouringit...

Tällä hetkellä kiinnostavimmat luokat ulkoradalle on patterikasi ja GTe, katsotaan keväällä jaksaako innostua ja riittääkö aika kesäradoille.

Sähkökasia löytyy myös Xraylta.

Kylätason RC-kuski.

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
patterikasi sarjoja ja muutos sarjoja valmistaa jokseenkin jokainen nitrokasi valmistaja, monet jopa useaa versiota, pan car ja jousitettua versiota. nitrokasi brändejä joilla on jonkinlaista kansainvälistä näkyvyyttä on:
Mugen-capricorn-Infinity-Xray-Serpent-Sherpherd-ARC-WRC-BMT, vanhempia merkkkejä jotka saattavat olla kierrossa edelleen ovat HB-Edam-Motonica ja monet muut.  Siitä vaan vertailemaan ja testailemaan
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Jos ensi kesäksi laittaisi sähköllä kulkevan ratakasin, olisiko se tuollainen jousitettu peli vaiko sitten jousittamaton ”stock-luokan” runko?

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jos ensi kesäksi laittaisi sähköllä kulkevan ratakasin, olisiko se tuollainen jousitettu peli vaiko sitten jousittamaton ”stock-luokan” runko?

Nyt varmaan kannattaisi tehdä koordinointia harrastajien kesken jotta tästä voisi joskus kehkeytyä ihan kilpailuluokka nitrojen rinnalle.

Itse hommasin foorumilta käytettynä Corally SXX8-R auton, joka on yhdellä hihnalla ja lankkurungolla. Diffejä ei ole, takana on jäykkä akseli ja edessä one-way. Autoon mahtuu niin täyspitkät 4S / 2+2S akut sekä tietty shortyt.

About vastaavalla konseptille löytyy

- ARC R8S
- Buri Racer
- Serpent 988 Taipan
- Corally SXX8S/R/X
Wacky Stack Racing Team

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
jos luokkaa aletaan miettiä realistiselta pohjalta eikä vain lähtökohdasta "patterikasi on nopeampi kuin nitrokasi", niin mitkä olisivat tällä käytettävät säännöt. lähdetäänkö hyväksyttyihin vakiomoottoreihin, säätimiin ja akkuihin, vai mennäänkö pohjalta: Mitä tehokkammat, sen paremmat, ja sitten kokemattomien käsissä räiskyy ja palat lentelee...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
EFRA:lla on jo säännöt olemassa noille Mikon mainitsemille autoille (Serpent Taipan ei mene sääntöön etujousituksen takia). Moottori on rajoitettu muistaakseni 2200 kV-moottoriin ja akut tietysti 4s.

On ollut ostosormi hyvin lähellä ARC:n tilaamista, mutta olisi vielä mukava jutella muiden kanssa suunnitelmista. Minua houkuttaa näissä yksinkertaisuus ja todennäköisesti huollon tarve on melko vähäinen. Koneet jos pitää maltillisena, voi ajaakin kohtuullisen pituisia vetoja.

Micsa, oletko ehtinyt Corallylla radalle?

Edit: kV muutettu oikeaksi
« Viimeksi muokattu: 04.09.20 - klo: 22.57 kirjoittanut JUkka-san »

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
EFRA:lla on jo säännöt olemassa noille Mikon mainitsemille autoille (Serpent Taipan ei mene sääntöön etujousituksen takia). Moottori on rajoitettu muistaakseni 2100 kV-moottoriin ja akut tietysti 4s.
Sinä kun tunnet EFRAn paremmin niin viitsitkö kaivaa säännöt jostain esille. Henk. koht mua ei kiinnosta mikään moottorirajoitettu luokka ellei se vehje sit kulje tarpeeksi. En oikein ymmärrä lähtökohtaa miksi pitäisi rajoittaa? Eihän patterikasikrossissakaan ole mitään rajoitettu. Ellei sitten tarkoitus ole väkisin rampauttaa auto hitaimmiksi kuin nitrot jostain poliiittisesta syystä? Noita autoja ajetaan kai kaikkea 1900kv ja 2600kv välillä sekä 4s että 6s sähköillä. Tässä on nimenomaan tarkoitus testata syksyllä vielä mikä on järkevää. Sen verran Micsa on ehtinyt radalle että hieman yllätti jo virrankulutus Tattiksen baanalla kun tais mennä joku 5000 mAh jo 4s paketista vaikka kone oli muistaaskeni vaan 1900kv. Itse ajoin viime kesänä 3 hihnaisella autolla joka perustui nitroversioon ja sain poltettua 5500 4s akut loppuun ajassa 4:30 2600kv moottorilla. Ja se siis viime vuotisella Tattiksen baanalla joka on paaaaljon hitaampi kuin nyt. Silloin jäin 0,3s nopeimmasta nitroajasta kisassa seuraavana päivänä. Näin ollen saattaa ehkä olla järkevää ajaa 4 min erät aivan kuten nitrotkin ajaa EFRA sääntöjen mukaan ettei tartte laittaa 700g 9000 mah akut kyytiin.

ARCeetä minäkin jo meinasin tilata jo kauan aikaa sitten mutta jäi sitten kuitenkin tilaamatta.

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kerran olen ehtinyt ulkoiluttaa autoa vasta Tattiksella. Mulla sähköinä XR8 SCT säädin, 2100kv kone ja 2+2S pötköt. Välitystä joudun pidentämään tattikselle hurjasti siitä mitä edellinen omistaja oli ajellut Hämeenlinnassa. Kimin mainitsema sähkönkulutuksen lukema ei ole ihan tarkka 5min, saatoin ajaa hieman pidempäänkin. Turboa ei ollut käytössä.

Ekalla ajokerralla ensituntuma oli alkuun reilusti yliohjaava, takapäässä ei tarpeeksi pitoa. Pidotin takarenkaat kerran CS high gripillä, sen jälkeen balanssi oli parempi. Corallyssä ei pysty takapään maavaraa muuttamaan suoraan, auto parani selvästi kun takarenkaat kuluivat pienemmäksi. Nyt aloitin jollain 9mm maavaralla.
Wacky Stack Racing Team

Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
11 1/8th ELECTRIC CARS
11.1. Car must be an 8th scale electrically powered character representation of a racing car within the given dimensions. Maximum width of car is 267 mm, this excludes the body shell which has it’s own dimensional rules.
11.2. On all cars braking must be a combination of electronic speed controller and motor (dynamic braking) only via the single speed fixed transmission to the rear wheels.
11.3. All cars must be fitted with a failsafe device, this can also be incorporated into the receiver or speed controller.
11.4. 1/8 Scale Electric Track Cars will be driven by Lithium based batteries with a nominal voltage of no more than 15.2 volts (4S). It is allowed to use 2 x 2S or 4 x 1S. If multiple individual batteries are connected together (in parallel or series), then all batteries used must be of the same manufacturer brand and same Part Number.
Only homologated batteries shown on the EFRA Approved Lists on the official EFRA website will be legal for use at EFRA sanctioned events.
All Lithium Batteries must comply with the published data shown on the EFRA Approved Battery Lists. Batteries that are not compliant with the dimensional rules or published weights will not be allowed.
LiPo/LiFe drive batteries must be in a ’Lipo sack’at all times when being charged or discharged. This applies to any discharging procedures except during a race or when using organiser supplied resistors. Anybody not doing this will be penalised at the event. LiPo sack is defined as a receptacle designed for the purpose of charging LiPo/LiFe batteries and of a suitable construction as to contain a LiPo/LiFe fire.
The maximum charging cut-off voltage is 4.20v per cell in series (16.80v for 4S). Organisers can check this voltage at any time during the event. All Rules concerning:- Technical Specifications, Race Procedures, Homologation Procedures, for Lithium Batteries can be found in NEW APPENDIX 4.
SUSPENSION CLASS (4wd With Suspension)
11.5. Minimum weight to be 2500g (ready to race).
11.6. The brushless motor (less than 2800kv) and speed controller combination
must be or have been previously commercially available and have a maximum recommended retail price (RRP) of 350 Euro including all taxes. The motor must have a 5mm pinion shaft.
11.7. Speed controller reverse operation must be disabled. FLAT PAN CLASS (4wd Without Suspension)
84

  11.8. Fixed chassis cars without any moving suspension components. No dampers allowed, or springs. No oil may be used other than on bearings/belts and drivetrain.
11.9. Minimum weight to be 2100g (ready to race).
11.10. The brushless motor (Maximum of 2200kv) and speed controller combination
must be or have been previously commercially available and have a maximum Euro recommended retail price (RRP) of 350 Euro including all taxes. The motor must have a 5mm pinion shaft.
11.11. Speed controller reverse operation must be disabled.
11.12. BODIES
Bodies must follow same rules like 1/8th IC cars (see 6.7 to 6.9 Appendix 1).
11.13. CUTS OUTS
One cut out for cooling of motor and esc is permitted with a total area of 40x40mm. Conveying guides inside the body are permitted but no outside additions.
11.14. WINGS AND SPOILERS
Wings and spoilers must follow same rule like IC cars (see 6.12 Appendix 1)


Tuossa lyhyesti tekniset säännöt. Luokkia on siis kaksi. ”Suspension class” on siis rungoilla joissa on jousitus ja niissä on sallittu alle 2800 kV-kone ja auton minimipaino on 2500 grammaa. Toisena luokkana on jousittamattomat autot, joissa kone on rajoitettu 2200 kV ja auton paino minimissään on 2100 g.

Rajoitetuista moottoreista ja akuista. Erän pituus määrittää hyvinkin pitkälti sen miten kireällä moottorilla voi ajaa. Kuuden kennon akku kohtuullisen miedolla koneella olisi aika hyvä yhdistelmä. Näyttää siltä että EFRA on lukinnut itsensä 4s-akkuihin ja sen takia 6s-akkuja ei kovin paljoa ole tarjolla kovakuorisina.

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Saas nähdä minkä "suomalais kansallisen" sääntövirityksen jässet sorvaa.. kunhan ei menisi GT8 luokan tyyppiseksi säädöksi joka alkoi 2012 ja selvyyttä ei olla saatu vieläkään.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Rajoitetuista moottoreista ja akuista. Erän pituus määrittää hyvinkin pitkälti sen miten kireällä moottorilla voi ajaa. Kuuden kennon akku kohtuullisen miedolla koneella olisi aika hyvä yhdistelmä. Näyttää siltä että EFRA on lukinnut itsensä 4s-akkuihin ja sen takia 6s-akkuja ei kovin paljoa ole tarjolla kovakuorisina.
Tuossa on kyllä kolme älyttömyyden huippua mun mielestä. Ensinnäkin se että vuonna 2020 rajoitetaan akkujen jännite 4,20V kun suurin osa akuista markkinoilla ovat olleet jo HV pitkään. Näin ollen siis käyätännössä pakotetaan käyttämään 10-15% suurempia ja painavempia akkuja kuin muuten olisi tarpeen jos saisi ottaa koko akun kapasiteetin käyttöön. Minä olen koko kesän ajanaut HV-jännitteellä koska muuten 5500 mAh akku loppuisi kesken Tattiksella sähköturistissa kun kulutus 5100 mAh/5 min.

Toinen älyttömyys se että pidetään niitä sähkölle täysin sopimattomia 3 hihnaisia jousiautoja ikäänkuin modified luokkana jossa vapaa moottori mutta joihin ei yhteenkään mahdu kunnon akut ja sit vielä rajoitettu 4s. Jousiautoihin jotka perustuvat nitroversioon menee vain shortyakut ja ne ei vaan riitä kun aletaan ajaa kovaa. Helpotusta saisi tietty 6s pakalla ja sellaiset niihin mahtuisi mutta tietty kielletty.

Sitten autot johon mahtuu kunnon akut niin niissä sitten rajoitettu moottori...


Lankkuautoihin kävisi 2x3s sadlle packina ja niitä on ihan hyvin tarjolla. Nillä saisi virrat kivasti alas mutta tietty EFRAN sääntöjen mukaan kielletty.


Noi säännöt tuntuu samalta kuin se että autoissa ajettiin hiilimottoreilla vuosikymmen sen jälkeen kun oli jos olemassa kunnon harjattomia moottoreita. Joo kyllä niitä oli mutta kukaan ei valmistanut niitä kun autosäännöt kielsi. EI olla mielestäni ihan tässä päivässä sääntöjen kanssa vaan kaikki laahaa 10v perässä.

Mutta on täsyin mahdollista että kevyempi lankkuauto on sileällä kovapitoisella baanalla 2200 kv motilla nopeampi kuin jousiauto 2600kv motilla. Jousiautossa on on 3 hihnaa ja paljon suuremmat voimansiirtohäviöt ja sit taas akut rajoittaa jo menoa. Vaati testausta. Sellainen hölmöys myös tuossa 2200kv motilla että siitähän tulee sitten väkisin yksityyppimoottoriluokka koska en ole 2200kv moottoria nähnyt kellään muulla kuin Hobywingillä... Muilla se on 2100kv.

« Viimeksi muokattu: 05.09.20 - klo: 12.56 kirjoittanut Screwed »

Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Näen nuo pointit joita tuossa tuot esille...

Olisi mahtava jos olisi unlimited-luokka, mutta niihin kilpailijoiden saaminen on aika vaikeaa. Monissa maissa eri lajien stock-luokat ovat todella suosittuja, sen takia että kilvanajo on parempaa silloin kun auton vauhti on sellainen että se pysyy paremmin hanskassa. EFRA on säännöillään pyrkinyt tehdä luokan jossa kilvanajo olisi mahdollista. Tuohon aikaisempaan postaukseen lainaamani säännöt ovat ensimmäiset kyseisiä luokkia varten tehdyt säännöt ja ne tulevat elämään hyvin suurella todennäköisyydellä.

Lankkuautot ovat luonnollisempi valinta sähkökasiksi juurikin akkujen paremman sopivuuden takia. Pikaisesti googlattuna kolmen kennon kovakuorisia akkuja näyttää olevan muutamia olemassa.

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Olisi mahtava jos olisi unlimited-luokka, mutta niihin kilpailijoiden saaminen on aika vaikeaa.
Ei tarvitse olla unlimited vaan modified. Ei ole ongelmaa saada kilpailijoita modified luokkiin. Rajoitetaan moottorin koko johonkin kuten nitrossa tai esim. TSM-10 mutta ei muita rajoituksia. En tule ostamaan ideaa että sähkörata-autoluokasta on pakko tehdä hitaampi kuin nitrosta vain sen takia että se on sähköluokka. Kehitys kehittyy ja 10 vuoden päästä puolet meistä ajaa täyssähkö 1:1 autoilla. Polttikset tulee pikkuhiljaa kuolemaan pois sekä 1:1 että 1:8 kokoluokassa.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Kuten tuossa yllä on todettu Patteriratakasit ovat vielä uusi luokka ja säännöt ovat vielä hakusessa esim. EFRA:lla. Luokassa ei toistaiseksi myöskään ole ajettu vielä mitään isompia kisoja tai sarjoja. Tulee varmasti viemään vielä muutaman vuoden, että säännöt ja Sähköratakasi luokkana vakiintuu.

Onko järkevää nyt Suomessa ruveta puuhaamaan tästä kilpaluokkaa, kun luokka on vielä uusi ja kalustokaan ei ole missään mielessä vakiintunut? Olen edelleen sitä mieltä, että pitäisi keskittyä kilpailumielessä vain Nitroratakasiin seuraavan parin vuoden ajan ja katsoa mihin Patteriratakasi maailmalla kehittyy. Varmasti olisi kaikille mukavampaa kisata, jos luokassa olisi 30 osallistujaa kuin, että porukka jakautuisi  kahteen tai useampaan luokkaan.

Toisaalta harkitsen itsekin Patteriratakasia tukemaan Nitroratakasin treenaamista. Tuollainen ”Lankkupatteriratakasi” olisi helpompi valinta, mutta sitten menetän yhteiset varaosat Nitroratakasin kanssa…

Pitää ottaa myös huomioon, että jo nyt osa porukasta pitää Nitroratakasia ”liian” nopeana, mitenkä on sitten Patteriratakasin kanssa? Tässäkin täytyy myöntää, että ainakin uusi Tattiksen rata on tehnyt ajamisesta ”helpompaa”, mutta silti… Alussa luokassa olisi kuitenkin vain se max 10 osallistujaa jolloin vauhtierot olisivat hirmuiset.

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Onko järkevää nyt Suomessa ruveta puuhaamaan tästä kilpaluokkaa, kun luokka on vielä uusi ja kalustokaan ei ole missään mielessä vakiintunut?
Vaikka kuinka yritätä jarruttaa niin et tule onnistumaan :)

Jonkun pitää olla se eka joka vaan aloitta. Viittaan taas ja edelleen 1/8 krossipuolelle jossa sähkä kai on isompi luokka kuin nitro. Sama tulee tapahtumaan ratapuolella halusit tai et. Kyse on vain siitä että meneekö siihen 3 vai 6 vuotta aikaa?

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Näissä kommenteissa (nimiä mainitsematta) oli senverran tarkoitushakuisia detaljeja, että ajattelin muutamaa korjata:
-Shepherdin VeloxV8E ensimmäinen versio oli kolmelle 7,2v lipolle, mutta niin raju ajettava, että muutettiin radio/akkulevyä kahdelle lipolle...
-Buri Racer evo 2,1 rakenne on sellainen että siihen mahtuu 4 settiä 2x 7,2 V saddle pack akkua eli 32V.
sen ihan normi akkulevy on niin yksinkertainen viritys että siihen kummallekin puolelle menee 2kpl 7,2V graphene shortya.  Kyllä näihin "paukkua" saadaan mutta mikä on lopputulos ? Täysin hillitön laite, joka kaikottaa normiharrastajan, jos nitrokasikin on liian raju vehje...

Mitä tulee ARC:hen, jokseenkin kaikki BURI Racer etupääosat on ARC:n eli.   (Piip-Piip...)
« Viimeksi muokattu: 05.09.20 - klo: 15.21 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Onko järkevää nyt Suomessa ruveta puuhaamaan tästä kilpaluokkaa, kun luokka on vielä uusi ja kalustokaan ei ole missään mielessä vakiintunut?
Vaikka kuinka yritätä jarruttaa niin et tule onnistumaan :)

Jonkun pitää olla se eka joka vaan aloitta. Viittaan taas ja edelleen 1/8 krossipuolelle jossa sähkä kai on isompi luokka kuin nitro. Sama tulee tapahtumaan ratapuolella halusit tai et. Kyse on vain siitä että meneekö siihen 3 vai 6 vuotta aikaa?
M8e on vielä täyteluokka maailmalla ja M8:n arvostus on ihan toistaluokkaa isoissa kisoissa.

Se että tuleeko Patteriratakasi isommaksi 3-6 vuoden päästä ei ole itselle nyt merkityksellistä. Harmittaa vain, jos seuraavaan parin vuoden aikana vähäinen porukka jakautuu kahteen leiriin.


Sent from my iPad using Tapatalk

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ehkä olisi parempi jättää kommentoimatta asiosita mitä ei ymmärrä tai mitä ei ole itse kokenut. 3-hihnainen nitroalusta ei olisi millään mittarilla ollut niin "raju" etteikö olisi pysynyt oikein hyvin näpeissä. Idea siinä 4->6s ideassa ei olisi ollut saada 33% lisää tehoa vaan virrat alas niin että 5500 akut olisi riittänyt. 4s mitä siihen vehkeeseen mahtui ei saannut isompaa kapaa kuin 5500 mAh viime kesänä. 6s olisi nimenomaan auttanut kapasiteettiin ja alentanut virtoja jotta akut ei olisi ollut niin kovilla kun samalla olisi vaihtanut moottori 2600kv->1900kv. 4s 5500 mAh akuissa on energiaa 83,6 Wh. 6s 4500 mAh akuissa on energiaa 102,6 Wh. Siinä se idea.

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M8e on vielä täyteluokka maailmalla ja M8:n arvostus on ihan toistaluokkaa isoissa kisoissa.
95% harrastajista on ihan sama mitä maailmalla tehdään kun eivät aja kv-kisoja.

Se että tuleeko Patteriratakasi isommaksi 3-6 vuoden päästä ei ole itselle nyt merkityksellistä. Harmittaa vain, jos seuraavaan parin vuoden aikana vähäinen porukka jakautuu kahteen leiriin.
Se mitä et ymmärrä vaikka sitä on ennenkin huomateltu sulle että 80% niistä jotka harkitsee patteri rata-auton ajamista niin nitro ei ole millään tavalla vaihtoehto niille. Ei krossissa patteriluokka tietääkseni millään tavalla merkitsevästi syönyt pois kuskeja nitroluokasta, enneminkin 1/10 krossista siirryttiin 1/8 krossiin kesäksi.

Aivan sama tulee tapahtumaan ratapuolellakin. Nitro tulee ajaa ne samat 5-kymppiset papapt kuin aina ennenkin ja varmasti nitropuolelle tulee muutama kuski lisää nyt kun on uudet hienot radat. Mutta patteriratakasia alkaa ajaa varmasti merkittävä osa esim. sähköturistia ajavista ja varsinkin ne keitä ei driftailu kumipyörillä kiinnosta. Itse ajasin sähköturistia kisaa kesälläkin jos ne ajettaisiin foumeilla. Nyt ajan sitä foumeilla treeniä mutta sille ei ole kisoja. Patteriratakasista tulee kisaluokka sähköautoille joissa käytetään foumeja koska sille on selvästi kysynytää. Kesän mittaan on kuulunut kiinnostusta monestakin suunnasta tätä luokkaa kohtaan. Kun luokka vaan pistetään pystyyn ja järjestetään kisoja niin aivan taatusti on aika nopeasti 10 kuskia viivalla.

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
jokaisella on oikeus mielipiteesensä, minun kommenttini perustuu siihen palautteeseen minkä saan sekä shepheriltä ja koko homman aloittajalta Thomas Burger-Ringiltä joilla on kuitenkin vähän kattavampi kokemus kuin sinulla Kim...  olisi hyvä että nielisit sen ikävän totuuden että täällä sääntöjä todennäköisesti ei luoda sillä perusteella miten sinä haluat omalla tai laina patterikasilla näyttää että patterikasi on nopeampi kuin nitrokasi.
 mitä tulee vertaukseesi patteri buggy vastaan nitrobuggy verrattuna rata nitro tai patteriversioihin, niin jo nuo ajoaikojen erilaisuudet ovat niin poikkeavia, verrattuna rata-autoon... buggya kuin  "liplotellaan" osakaasulla suurimman osaa ajasta, jopa ilmassa hyppyreissä.

Minulle henkilökohtaisesti on yks ja hailee, miten säännöt menee, kunhan on sellaiset että niillä voi sitten oikeesti ajaa kisaa ja että sarjasta kasatuilla kamoilla voi tulla täällä suomen radoilla kisaamaan
« Viimeksi muokattu: 05.09.20 - klo: 16.57 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Olen Kimin kanssa samaa mieltä siitä että jos sähköratakasia aletaan ajaa, tulee radoille lisää porukkaa.

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Olen Kimin kanssa samaa mieltä siitä että jos sähköratakasia aletaan ajaa, tulee radoille lisää porukkaa.
olisi suotavaa että tulisi niin paljon lisää,  että nähtäisiin järkeväksi järjestää kumiregas ja foumiuokat kisoissa eri päivänä.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Olen Kimin kanssa samaa mieltä siitä että jos sähköratakasia aletaan ajaa, tulee radoille lisää porukkaa.


minä olen edelleen sitä mieltä että mitä enemmän näitä luokkia tulee niin sitä vähemmän nähdään porukkaa radoilla harjoituksissa yhdessä ajanassa. mutta helppoutensa takia sähkö on toki hyvä vaihtoehto jos vaan jaksaa sitä iänikuista latailua vaikka kuinka ajais useammalla pakalla ja ratapuolella se vielä korostuu (hana pohjassa, lyhyt ajoaika). siksi itse luovuin m8e:stä (ajoin koko kauden 2019, 5 kisaa, satoja akullisia). siellä on niin hullu juttu että isokapasiteettisilla akuilla (9000mah) sais kyllä ajoaikaa vaikka 20min mutta händicap verrattuna pikkuakkuihin (5000mah) ajettavuudessa on niin iso että tyydytään ajamaan se 10min koska se on se finaalien eräpituus. ite haluaisin ajaa putkeen paljon, mutta tämä on tietty makuasia ja siks nitro. en tiedä miten se ratapuolella olisi sitten, ehkä selviää. kun vuosia sitten kokeilin patteri c8 niin 6S oli hyvä, sekä gte että c8(e) ei toiminu 4S oikein riittävästi kuten edellä todettukin.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Miten pitkiä stinttejä on ajettu GT8e:llä ja millä sähköillä?

Kylätason RC-kuski.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
M8e ja Patteriratakaseissa on myös yksi merkittävä ero: M8e on helpompi ajaa kuin M8. Huippunopeutta ei ole merkittävästi enemmän mutta hypyt onnistuu helpommin. Huippunopeus ei muutenkaan ole se merkittävin juttu crossissa.

Nyt kaavailtu Patteriratakasi taas kulkisi selkeästi kovempaa. En edelleenkään pidä tätä hyvänä kilpailemisen kannalta.

En myöskään näe, että huippunopealle Patteriratakasille on suurta kiinnostusta. Enemmänkin tilausta olisi specci Patteriratakasille (näinhän on myös muualla)

M8e luokan yleistyminen merkitsi sitä, että M8-luokan keskimääräinen taso nousi selkeästi.

Kilpailemisen mielekkyyden kannalta olisi parempi kun yhdessä luokassa on 50 osallistujaa kuin kahdessa luokassa 30 (yhteensä siis 60). Tällöin sopivia kilpakumppaneita muodostuu/löytyy helpommin. Pitkässä juoksussa tällä on merkitystä.


Sent from my iPad using Tapatalk
« Viimeksi muokattu: 06.09.20 - klo: 09.42 kirjoittanut Ender »

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Miten pitkiä stinttejä on ajettu GT8e:llä ja millä sähköillä?
Unohtaisin toistaiseksi GT8 ja GT8e -luokat. Vaikka luokkien suuri kannattaja olenkin. Nyt ei pidä sekoittaa pakkaa enää lisää.

EDIT. GT8e on muuten maailmalla selkeästi suositumpaa kuin Patteriratakasi. Ja muutaman vuoden päästä tästä voi tulla isokin juttu. Ei kuitenkaan vielä...

Sent from my iPad using Tapatalk
« Viimeksi muokattu: 06.09.20 - klo: 10.22 kirjoittanut Ender »

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Miten pitkiä stinttejä on ajettu GT8e:llä ja millä sähköillä?
Unohtaisin toistaiseksi GT8 ja GT8e -luokat. Vaikka luokkien suuri kannattaja olenkin. Nyt ei pidä sekoittaa pakkaa enää lisää.

EDIT. GT8e on muuten maailmalla selkeästi suositumpaa kuin Patteriratakasi. Ja muutaman vuoden päästä tästä voi tulla isokin juttu. Ei kuitenkaan vielä...

Sent from my iPad using Tapatalk

Miksi GT8e pitäisi unohtaa jos se on maailmalla suuremmassa suosiossa kun patteri ratakasi?

Kylätason RC-kuski.

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Miten pitkiä stinttejä on ajettu GT8e:llä ja millä sähköillä?

Tämä on spekulaatiota, mutta järjellä ajatellen GT8e:lla kumirenkailla ei pysty käyttämään tehoa samassa määrin kuin ratakasin leveillä foameilla, joten siltä osin ajoaika voisi olla pidempi. Toisaalta GT8e on painavampi ja voimansiirron häviöt suuremmat joten virtaa mennee siltä osin enemmän. Veikkaisin että 4S (2+2S) 6000 pötköillä ajaa sen saman 5-7 minuuttia mitä ratakasilla silloin kun radassa on kova pito. Liukkaalla radalla voinee mennä paljon pidempään.
Wacky Stack Racing Team