Kirjoittaja Aihe: Patteri Ratakasi kuulumisia Uusi aloittelija rataluokka R8E asvaltille...  (Luettu 10391 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Miten pitkiä stinttejä on ajettu GT8e:llä ja millä sähköillä?
Unohtaisin toistaiseksi GT8 ja GT8e -luokat. Vaikka luokkien suuri kannattaja olenkin. Nyt ei pidä sekoittaa pakkaa enää lisää.

EDIT. GT8e on muuten maailmalla selkeästi suositumpaa kuin Patteriratakasi. Ja muutaman vuoden päästä tästä voi tulla isokin juttu. Ei kuitenkaan vielä...

Sent from my iPad using Tapatalk

Miksi GT8e pitäisi unohtaa jos se on maailmalla suuremmassa suosiossa kun patteri ratakasi?
Niin, miksi pitäisi unohtaa patteri GT8 ???
Siksi että luokkia on jo nyt aivan liikaa. Jos katsotaan "suurta kuvaa" niin nitro turisti kymppi on kuolemassa. Sähköpuolella niin asvaltilla kuin matolla rataluokkia on aivan järjettömästi. viellä sellaisiakin jotka ovat aivan hupitouhua, kuten GT2000 tai rekkaluokat.  elinkelvottomia täällä meillä ovat näköjään myös Formula 1 ja kymppi pancar, nyt pomppuauto luokista puhumattakaan. Corrit ovat varmaan kivoja mutta lähinna telkkarista katsomalla.

Olennainen asia mielestäni, kun puhutaan asvalttikisaamisesta näillä hyvillä uusilla radoilla, on Motivaatio
miten saadaan radoille uusia aktiivisia nuoria kehityskelpoisia pilotteja, joita viehättää tasaväkiset kisaamiset helposti säädettävillä ja mekattavilla suoraan paketista kasattavilla tarpeeksi nopeillakisapeleillä...

Lääkkeeni on, kuten aina ennenkin ollut:Kansainvälisesti hyväksytyt säännöt luokissa joihin on kunnollinen ja kattava kisa support, ja joissa kisaa eritasoisia kuskeja hyvin järjestetyssä kisa sarjassa, jossa vielä on kunnon status arvo, jotta mestaria vo oikeesti kutsua mestariksi

Tässä olisi keskustelun alustusta, sellaisille, jotka haluaa selkeitä ratkaisuja  R8E  luokkaan
« Viimeksi muokattu: 06.09.20 - klo: 11.28 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Miten pitkiä stinttejä on ajettu GT8e:llä ja millä sähköillä?

Tämä on spekulaatiota, mutta järjellä ajatellen GT8e:lla kumirenkailla ei pysty käyttämään tehoa samassa määrin kuin ratakasin leveillä foameilla, joten siltä osin ajoaika voisi olla pidempi. Toisaalta GT8e on painavampi ja voimansiirron häviöt suuremmat joten virtaa mennee siltä osin enemmän. Veikkaisin että 4S (2+2S) 6000 pötköillä ajaa sen saman 5-7 minuuttia mitä ratakasilla silloin kun radassa on kova pito. Liukkaalla radalla voinee mennä paljon pidempään.

mun kokemus 4S että semmonen kymmenen minuuttia ja sitte vehkeet huutaa hoosiannaa kuumentumisen takia. tosin tästä pari vuotta mutta oli tartiksella 4S 10000mah akut, 160A säädin ja aika iso kv moottori 2300? 2400 ? en muista tarkkaan mutta kerta riitti :) tai no voi se olla tuo Mikon mainitsema 5-7 minuuttiakin ihan hyvin, max 10 :)
« Viimeksi muokattu: 06.09.20 - klo: 12.26 kirjoittanut mikari »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa PHJ33

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Olen Kimin kanssa samaa mieltä siitä että jos sähköratakasia aletaan ajaa, tulee radoille lisää porukkaa.

Täältä +1 ääni sähköratakasin puolesta. Varmaan hankin jos saadaan tarpeeks kuskeja että vois kisata

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Mielestäni säännöistä ja sähköistä sähköratakasin osalta on turha vääntää tässä vaiheessa, kun ajossa olevia autoja vasta yhden käden sormilla laskettava määrä ja hommaa vasta suunnitellaan.

Ehkä ainoa oleellinen kysymys on lankkuauto vs. täysjousitettu. Siitä pitäisi saada mielestäni konsensus, koska itse runkokitti on sen verran iso investointi että ei ole järkevää että jengi hankkii sekaisin molempia. Oma runkoni lankku mutta voin kyllä hommata tulevaisuudessa arvokkaamaan täysijousitetun runkon jos sellaisilla ajelu on enemmistön päätös ja autoja saadaan radoille enemmänkin.

Mitä tulee GT8 vs ratakasi keskusteluun, niin my 5 cents:

Itse olen koppiautojen ja sedankorien ystävä, vaikka esim. nykyiset sähköturistikorit alkaa olla aika kaukana sedaneista. Kumirenkaissa on myös hyvää, niitä ei tarvitse sorvailla, ne ei repeile ja näyttävät enemmän scalelta kuin leveät foamit. Raaka fakta vaan on, että foamit on melkein aina helpommat ajaa ja kumirenkailla ajo liukkaalla radalla on aika tuskaista. Jos ette usko, niin katsokaa Youtubesta LS-5 tai FG-mini kisavideot Hyvinkään uusitulta radalta. Mennään kävelyvauhtia.

Kardaaniauto on kieltämättä toimintavarma, kun otetaan heikoimmat lenkit eli nitromoottori ja vaihteisto-kytkincombo yhtälöstä pois. Toisaalta noi lankkurunkoiset ratakasit ovat äärettömän simppeleitä, eikä niissä ole juuri vikaantuvia paikkoja kunhan muistaa pitää sen ainoan hihnan riittävän kireällä ja pinari-spurri ratasvälin sopivana.
Wacky Stack Racing Team

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Pancar R8E on ilman muuta parempi vaihtoehto meidän uusille sileille radoille. rikkoutuvia osia oikeastaan vain etupään ripustusosat, hihnat ja spurri. kalleuskin on suhteellista, ennustan että useimmat kitit jäävät alle kymppi sähköturistien hintojen, varsinkin kisakunnossa, kaikkien turistin vaatimien tuning osien jälkeen..
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Mä olisin kanssa lankkuauton kannalla. Yksinkertainen ja vähän huollettavaa, sopii hyvin tämän hetkiseen elämäntilanteeseen. Autot ovat aika edullisia ja niinkuin kaima tuossa ylempänä totesi, vara- ja säätöosien määrä on todella pieni.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jos uutta hankkisin niin sama. Ja voin toki hankkia jos luokka kasvaa mielekkäästi.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa pintakaasu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Huomenta!

Kesä alkaa jo lähestyä ja joulu on vietetty.

Tuli hankittua uuden karhea Team Corally SSX 8R.

Säätimenä toimii Hobbywing Xerun 150 A esc,  moottorina mennään Reds 1900 ja LRP 10L 2400 pannuilla, servona vanha Savöx 1256. 4 s pötkölipoilla tykitellään menemään, tällä hetkellä ei ole kuin yksi vanha Gens Ace 7000 mAh akku. Pitää hankkia myöhemmin lisää.

Varaosat saa kätevästi tähän Eurorc:ltä, ja ilmeisesti myös uutta autosarjaa tulee myöhemmin myyntiin heille.
No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise...
      *** Make 12 Track Great Again !!! ***

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jukka Häkämiehen, Teemu Saarisen ja allekirjoittaneen toimesta päädyttiin potkaista käyntiin patteriratakasilankkuluokka kun sille selkeesti enemmän kiinnostusta:

http://rc10.fi/index.php?topic=109818.0

Kim Elfström