Kirjoittaja Aihe: Fin Track Tour 2021 -sarjasäännöt  (Luettu 5072 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Fin Track Tour 2021 -sarjasäännöt
« : 09.10.20 - klo: 08.18 »
Fin Track Tour 2021 - sarjainfo löytyy tästä topikista.

Luokkayhteyshenkilö on edelleen haussa.

FTT I 2.-3.1.2021 Vantaa Fullspeed RC ry

FTT II 20.-21.2.2021 Äänekoski Äänekosken pienoisautoilijat ry

FTT III 12.6.2021 Kuusankoski Kymen pienoisautokerho ry

https://drive.google.com/file/d/1KCvNGfJ3pg7CyqseGDq_NgR_KEbWZPEv/view?fbclid=IwAR3hzGrzqpwVRI4PiFwpxx6J47kJM0wClEcfnCCuslX-zTQWllL_e1WUAEE
« Viimeksi muokattu: 08.12.20 - klo: 11.18 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Fin Track Tour 2021 -sarjasäännöt
« Vastaus #1 : 09.10.20 - klo: 08.18 »
Varattu tiedotuksia varten
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa valtsu99

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Fin Track Tour 2021 -sarjasäännöt
« Vastaus #2 : 09.10.20 - klo: 16.16 »
"Kaikki kovakuoriset LiPo-akut ovat sallittuja. Kapasiteettirajaa ei ole. Maksimi lataus- ja purkuvirta on
10A ja maksimi akun jännite ladattuna LiPo/LiHV 8,40V ja LiFe 7,40V."

Onko säännöistä tarkoituksella jätetty toleranssi akkujännitteestä pois? FTT:ssä mukana kulkevan yleismittarin (Fluke 77 II) tarkkuus pikaisella googlettelulla on ±(0,3%+1), eli mitattaessa 8,40V mittari näyttää jotakin 8,36V ja 8,44V väliltä (olettaen, että mittarin tarkkuus ei ole heikentynyt pitkän työuransa aikana).

Valtteri
EuroRC -Turku fb.com/eurorcturku

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Fin Track Tour 2021 -sarjasäännöt
« Vastaus #3 : 09.10.20 - klo: 18.18 »
Vanhoissa säännöissä on ollut ”Amerika” jäänteenä toleranssi akun maksimijännitteelle. EFRA:n säännöissä on ollut jo vuosia vain yksi raja, 4,2 V/kenno. Jos jännite on ollut korkeampi, on akkua purettu sen verran että jännite laskee rajan alle. Absoluuttisesti oikeaa jännitettä ei varmaan edes yritetä mitata, pääasia on että kaikilla kisaan osallistujilla on tasapuolinen kohtelu. Kannattaakin kalibroida oma laturi vastaamaan jokaisen kisan jännitemittaria.

Poissa valtsu99

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Fin Track Tour 2021 -sarjasäännöt
« Vastaus #4 : 09.10.20 - klo: 23.38 »
Se ei muuta sitä tosiasiaa, että tällä hetkellä käytössä olevilla mittavälineillä ei ole mahdollista mitata akkujännitettä noin tarkkaan, vähän sama kuin yrittäisi mitata viivottimella onko männässä 1,1mm vai 1,2mm reijät se ei yksinkertaisesti ole luotettavasti mahdollista, tai tässä tapauksessa tasapuolista.

On totta, että säännöissä voi perjaatteessa lukea lähes mitä vain, jokaisen katsastajan täytyy silloin vain ymmärtää mittalaitteen tarkkuus ja hyväksyä kaikki akkujännitteet jotka ovat 8,44 V tai alle. Henkilökohtaisesti ainakin näkisin että on helpompi kertoa säännöissä suoraan tuo mittalaitteiden virhemarginaali kuin jättää tämä katsastuksen päänvaivaksi.

Valtteri
EuroRC -Turku fb.com/eurorcturku

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Fin Track Tour 2021 -sarjasäännöt
« Vastaus #5 : 10.10.20 - klo: 11.56 »
Absoluuttisesti oikeaa jännitettä ei varmaan edes yritetä mitata, pääasia on että kaikilla kisaan osallistujilla on tasapuolinen kohtelu.

Tämä ajattelu nimenomaan johtaa epätasapuoliseen kohteluun. Tässä sekoitetaan nyt kaksi asiaa, raja ja mittaustarkkuus. Absoluuttista oikeaa jännitettä ei pystytä kenttäoloissa edes mittamaan, kyse on aina likiarvosta.

Tuon Fluken mittaustarkkuus on +/- 0,04V tässä käyttötapauksessa. Tarkoittaa siis sitä, että mittari kun näyttää 8,4V volttia on todellinen jännite jotain 8,36V ja 8,44V väliltä.

Kuvitellaan, että Matin ja Pekan (keksityt nimet) akuissa on molemmissa todellisuudessa 8,4V jännite, toiselle mittari voi näyttää 8,36V ja toiselle 8,44V --> Pekka purkaa akkuaan tuhraan, epätasapuolinen kohtelu.

Yhteenvetona, ao. käytettävällä mittaustekniikalla 8,44V täyttää annetun rajan vaatimukset 4,2V kenno, jos virheen määrä huomioidaan oikein. Mittatarkkuutta voidaan parantaa käyttämällä useampaa mittaria ja laskemalla niiden antama keskiarvo.

Joku voisi vielä sanoa, että lillukanvarsia...   ...mutta tässä vähän vielä perspektiiviä.

Stanuluokassa tuo jännitevaihtelu aiheuttaa tehossa noin 2 watin vaihtelun ja pro-stock luokassa puhutaan jo 10 watin vaihtelusta, tämä seikka huomioituna vaikka ensimmäiselle ajominuutille alkaa asian merkitys tuntua merkittävältä. Noin yleisesti ja karkeasti 3-5% tehoeroista (moottorien laatuvaihtelu huomioiden).

Todellinen pointti tässä on katsastus sähläyksen ja turhan spekuloinnin vähentäminen ja toiminnan kannalta järkevintä olisi ilmoittaa mittalaiteen kannalta oikea maksimijännite, joka on siis tässä tapauksessa 8,44V, koska sen yli menneet mittaukset ovat vasta varmasti ylittäneet sääntöjen 4,2V/kenno rajan. Tällöin kyse on varmasti jo vilpistä, jonka havaitseminen on katsastuksen pääsääntöinen tehtävä.
« Viimeksi muokattu: 10.10.20 - klo: 13.31 kirjoittanut HVoltage »
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa PHJ33

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fin Track Tour 2021 -sarjasäännöt
« Vastaus #6 : 20.10.20 - klo: 07.42 »
Säännöissä sanotaan korien kohdalla että Zooracingin Dogsbollox ZR-0005 kori olisi hyväksytty.
Korin minimipaino pitää kuitenkin olla 85 gramma. Eli 0,5mm Dogsbolloxilla ei voi kuitenkaan ajaa koska painaa 55 grammaa?

Poissa -Janne-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fin Track Tour 2021 -sarjasäännöt
« Vastaus #7 : 20.10.20 - klo: 14.27 »
Säännöissä sanotaan korien kohdalla että Zooracingin Dogsbollox ZR-0005 kori olisi hyväksytty.
Korin minimipaino pitää kuitenkin olla 85 gramma. Eli 0,5mm Dogsbolloxilla ei voi kuitenkaan ajaa koska painaa 55 grammaa?

Tuo tuotenumerohan minkä laitoit ei suoraan kerro korin paksuutta vaan yleisesti Dogsbolloxin. Tuotenumeron perässä pitäisi olla vielä -05 tai -07 niin se kertoisi paksuuden. Mutta tosiaan millä tahansa sitten ajaakaan niin paksuus pitää olla se 0.7 että painorajan voi saavuttaa.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Fin Track Tour 2021 -sarjasäännöt
« Vastaus #8 : 08.12.20 - klo: 11.15 »
Fin Track Tour 2021 - sarjainfo löytyy tästä topikista.

Luokkayhteyshenkilö on edelleen haussa.

FTT I 2.-3.1.2021 Vantaa Fullspeed RC ry

FTT II 23.-24.1.2021 Kuusankoski Kymen pienoisautokerho ry peruttu

FTT II 20.-21.2.2021 Äänekoski Äänekosken pienoisautoilijat ry

FTT IV 13.-14.3.2021 Lahti Lahden UA ry peruttu

FTT III 12.6. Kuusankoski Kymen pienoisautokerho ry

https://drive.google.com/file/d/1KCvNGfJ3pg7CyqseGDq_NgR_KEbWZPEv/view?fbclid=IwAR3hzGrzqpwVRI4PiFwpxx6J47kJM0wClEcfnCCuslX-zTQWllL_e1WUAEE

Kisakalenteria on päivitetty ajantasalle, ohjeisto vielä ei ole päivitetty kisojen osalta.

Talven FTT-sarja tullaan ajamaan yhteisellä päätöksellä harjoituskilpailusarjana, eli lisenssi ei pakollinen mutta erittäin suositeltava, SM-arvoa ei siis ole jaossa, mutta se ei tarkoita, etteikö kisoihin kannattaisi osallista, kansallinen mestaruussarja kuitenkin kyseessä.

Tilanne tarjoaa nyt sarjan uudelleen järjestelyn mahdollisuuden, laitan asiasta lisää infoa kiinnostuneille.
« Viimeksi muokattu: 08.12.20 - klo: 11.34 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa -Janne-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fin Track Tour 2021 -sarjasäännöt
« Vastaus #9 : 26.12.20 - klo: 14.32 »
Voiskohan joku nyt ottaa virallista kantaa tuohon Vantaan kilpailuun? Sitä ei varmaankaan ajeta, vai kuinka?

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Fin Track Tour 2021 -sarjasäännöt
« Vastaus #10 : 11.02.21 - klo: 12.53 »
Äänekosken FTT-harjoituskilpailua ei tulla järjestämään. Koronarajoitukset sen verran rajoittavia tekijöitä vielä.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP