Kirjoittaja Aihe: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)  (Luettu 19949 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #30 : 31.10.02 - klo: 19.31 »
Tumppi kirjoitti:
Lainaus
Alle 16 vuotiaalla täytyy olla nimetty "kilpailun aikainen huoltaja", jolta moinen lisenssi vaaditaan. Ja tämä "kilpailun aikainen huoltaja", on eri asia kuin mamma ja pappa. Se voi olla esim. kerhonohjaaja tms.



Pitääkö näissä kerhokisoissa mitkä nyt ovat alkaneet niin olla tuo "kilpailun aikainen huoltaja" ? Vai saako niissä olla itse ihan koko oma tiimi ?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #31 : 31.10.02 - klo: 21.42 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Pitääkö näissä kerhokisoissa mitkä nyt ovat alkaneet niin olla tuo "kilpailun aikainen huoltaja" ? Vai saako niissä olla itse ihan koko oma tiimi ?

Hyvä kysymys. Eipä ole tullut tilannetta vastaan eikä mietityksi, mites tosiaan aluekisoissa asia on.
En ole mikään "virallinen" alue-8:n heppu, mutta uskaltaisin sanoa, että kerhokisoissa ja aluekerhokisoissa, josta A8-Cupissakin on kysymys, kilpailun aikaista huoltajamääräystä ei ole.

On kovin hyvä, jos nuoremmilla kisailijoilla on omasta takaa huoltaja mukana. Siksi, että harrastuksen jatkuminen ja siinä kehittyminen on varmempaa, kun kotoväki on jollakin lailla innostunut ja sitoutunut.
Ei ole välttämättä helppoa saada jatkuvaa rahoitusta harrastuksensa pyörittämiseen, jos kassanhoitaja ei tiedä, mistä on kysymys.

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #32 : 31.10.02 - klo: 22.19 »
Siis Hetkinen :!:  ,Onko yleensä esim.Alue 8-kisoissa semmonen juttu että kesken kisan ei yleensä käydä varikolla ja Kauanko tommonen kisa kestää ja kestääkö akku ja jos käy varikolla vaihtamassa renkaat niin kukas ne vaihtaa jos "ajaja" ei saa kerran tulla "ohjauspaikasta" pois :?:  :roll:
täysii

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #33 : 31.10.02 - klo: 22.49 »
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
Siis Hetkinen:!: Onko yleensä esim.Alue 8-kisoissa semmonen juttu että kesken kisan ei yleensä käydä varikolla:?: Kauanko tommonen kisa kestää ja kestääkö akku ja jos käy varikolla vaihtamassa renkaat niin kukas ne vaihtaa jos "ajaja" ei saa kerran tulla "ohjauspaikasta" pois:?:

Ei ihan noin. Otetaanpa alusta.

Harjoittelu kisojen alussa
Kisojen alussa on yleensä mahdollisuus vapaaseen harjoitteluun 5 minuutin pätkissä. Harjoituseristä "varataan" paikka seinältä olevalta listalta, johon merkitään oma kidetaajuus, ja varmistetaan, että samaa taajuutta ei kukaan muu ole jo varannut samalle harjoitteluajalle.
Harjoittelujen välissä huolletaan ja säädetään autoa varikolla ja ladataan akkuja.

Aika-ajot
Kaikki erät ajavat A8-Cupissa 2 aika-ajoerää, jossa katsotaan, miten monta kierrosta kukin kuljettaja erän aikana ehtii ajamaan. Autoon kiinnitetään pieni transponderi, joka antaa kierroslaskurille sykäyksen aina maalilinjan ylittyessä, ja siitä se ajon pituus tulee.
Oman ajoerän jälkeen palautetaan transponderi, viedään auto katsastustarkastukseen, ja mennään seuraavan erän nostajiksi etukäteen merkityille paikoille. Kun sekin erä on ajettu, voi mennä varikolle/limsalle/juttelemaan kavereiden kanssa/katsomaan muiden ajoa, ihan miten haluaa. Mutta ennen seuraavaa omaa erää, joka on noin tunnin kuluttua, on ladattava seuraava akku, ehkä huollettava autoa varikolla ja laitettava pitoainetta renkaisiin. Myös renkaiden liimaukset kannattaa opetella tarkistamaan ennen jokaista erää.

Finaalierät
Aika-ajojen perusteella kaikki saman luokan kuskit laitetaan paremmuusjärjestykseen ja jaetaan A-finaaliin, B-finaaliin jne niin paljon kuin osanottajia riittää. Finaalin lähdöt tapahtuvat formulan malliin lähtöruuduista, ja ruutulippulähettäjä suorittaa lähetyksen, kun kaikki on valmista. Erän voittaja on se, joka 4 minuutin ajoaikana ajaa pisimmälle. Saman kierrosmäärän ajaneiden kesken paremmuuden ratkaisee maalintulojärjestys. Kummankin finaalierän tulokset lasketaan yhteen ja koko kilpailun voitto kussakin luokassa ratkeaa yhteispisteistä.
Ja erien välissä ollaan jälleen yksi erä nostovuorossa, ja muuten huolletaan autoa ja ladataan akkuja varikolla. Ja turistaan kavereiden kanssa.

Ekakertalaisille tulee aina yllätyksenä, että koska kisoissa ajetaan yhteensä noin 30-60 erää, niillä on oltava minuutintarkka aikataulu, ja siitä pidetään myös kiinni. Ei ole harvinaista, että kokematon kuski herää lataamaan akkuaan liian myöhään, tai ei saa autoaan lähtövalmiiksi oman erän alkuun mennessä. Eikä tarvitse olla niin kokematonkaan, kun näin sattuu. Pientä joustoa myöhästelijöille on aina annettu, mutta silloin on kysymys vain minuuteista.

Unohtuikohan jotakin tärkeätä? Ai niin se vastaus: juu, erien välissä, kun oma nostovuoro on suoritettu, ajaja voi olla missä haluaa, mutta käytännössä hän on varikolla.

Edit: pieniä korjauksia ja lisäyksiä

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #34 : 01.11.02 - klo: 13.22 »
VesaK: Juups kiitos tiedoista oot aika paljon nähnyt mun takia vaivaa kun kirjotat noin pitkiä viestejä mutta kiitoksia :!:  Kyl nyt pitäis olla kaikki leikisti tiedossa  :D
täysii

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #35 : 01.11.02 - klo: 13.56 »
Lisäyksenä vielä tuohon edelliseen, kun tuli näköjään kirjoitettua koko rc-kisan käsikirjoitus - tässä tapauksessa siis Alue 8:n kisoille.

Ennakkoilmoittautuminen
Ennakkoilmoittautuminen suoritetaan kisakutsussa annetun ohjeen mukaisesti tiettyyn ajankohtaan mennessä, joko sähköpostilla tai kirjallisesti.
Aina on muistettava ilmoittautumisen yhteydessä antaa vähintään kolme käytössään olevaa kidetaajuutta, joiden perusteella erien laatijat jakavat autot alkueriin siten, että samaan erään ei milloinkaan tule kahta samaa taajuuttaa käyttävää autoa.

Ilmoittautuminen paikan päällä
Harjoitusten aikana tapahtuu ilmoittautuminen ja kisamaksun maksaminen kisajärjestäjille. Tällöin kilpailija saa kisaohjelman erälistoineen (luettelo kaikista osanottajista) ja aikatauluineen, numerotarrat autoonsa, ja ilmoituksen, mitä kolmesta kidetajuudestaan hän alkuerien aikana saa käyttää. Huom. kidetaajuus saattaa muuttua jälleen finaalieriin, kun niiden eräjaot ovat selvinneet.

Ajajakokous
Harjoitteluajan päätyttyä, ennen alkueriä pidetään muutaman minuutin kestoinen ajajakokous, jossa kilpailujohtaja esittelee kisajärjestäjät tehtävineen ja kertoo kilpailussa noudatettavista käytännöistä jne.

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #36 : 01.11.02 - klo: 19.04 »
VesaK: Tuli muuten vaan mieleen kun puhuit tosta että pitää ilmoittaa kolme eri kidetajuutta niin onko sillä väliä minkä merkkistä kidettä käyttää ja onko kide merkeillä yleensä mitään eroja :?:
Niin ja mitens jos erät yleensä kestää sen 5min niin kestääkö Tc3 "Tavallinen" Akku ton 5min :?:  :roll:
täysii

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #37 : 01.11.02 - klo: 19.11 »
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
VesaK: Juups kiitos tiedoista oot aika paljon nähnyt mun takia vaivaa kun kirjotat noin pitkiä viestejä mutta kiitoksia :!:  Kyl nyt pitäis olla kaikki leikisti tiedossa  :D

Ihan pelkästään sun takiasi en sitä tehnyt, vaan ajatuksella, että toivottavasti sillä olisi muitakin kiinnostuneita lukijoita. Merkeistä päätellen nimittäin tänä syksynä kisoihin on tullut ja tulossa mukaan paljon uusia harrastajia.
Sinä toimit hyvänä virikkeenä :)

Jos kenellä on jotakin kysyttävää kisailuun liittyen, kuten stoppareista, pitoaineesta, piikkauksesta, katsastuksesta, eräharjoituksesta, renkaiden merkitsemisestä, milloin ohitettava antaa tietä ja milloin ei, radiosäilöstä, sun muuta sun muuta, niin kysyy vaan...
Ekoissa kisoissa on paljon helpompi olla, kun on kuullut asioista jo etukäteenkin.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #38 : 01.11.02 - klo: 19.27 »
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
VesaK: Tuli muuten vaan mieleen kun puhuit tosta että pitää ilmoittaa kolme eri kidetajuutta niin onko sillä väliä minkä merkkistä kidettä käyttää ja onko kide merkeillä yleensä mitään eroja :?:
Niin ja mitens jos erät yleensä kestää sen 5min niin kestääkö Tc3 "Tavallinen" Akku ton 5min :?:  :roll:

Kiteillä on sillä tavalla väliä oman ohjaimen ja vastaanottimen kannalta, että kuulemani mukaan jotkin laitteet toimivat luotettavasti ainoastaan omilla kiteillään. Käytäntö taitaa olla toinen, kiteitä nimittäin myös lainaillaan ja myydään käytettyinä.

Akun kestäminen on kiinni
- akusta: kun itse ajan TJ-10 luokkaa, käytän 2000 mAh -akkuja, ja niihin jääkin vielä virtaa 5 min erän jälkeen. Toisaalta vähän kokeneemmat kaasuttelijat saavat 2400 mAh -akunkin loppumaan.
- ajotavasta: ahkera kaasun pumppaaminen tyhjentää akun nopeammin, vrt. edellinen kohta.
- radasta: kiemurainen rata, jossa jatkuvasti kiihdytellään, kuluttaa akkua nopeammin.
- moottorista: TJ-10 -moottori, katso edellä. TS-10 -moottori on lähes kaksi kertaa tehokkaampi, ja kuluttaa enemmän virtaa. TS-10 -kuskeilla onkin joko 3000 tai 3300 mAh -akut.

RC-autoissa käytettävät akut ovat 3300, 3000, 2400, 2000 (ja 1700) mAh. mAh kertoo akun kapasiteetin (sen virtamäärän, jonka akku pystyy varastoimaan) ja se on lyhenne sanoista milli + Ampeeri + tunti.
Tällä oivalluksella pystyy myös aika tarkkaan laskemaan akun lataamisajan: jos lataat 4 A:n laturilla 2400 mAh (=2,4 Ah) akkua, kuluu siihen aikaa 2,4 / 4 = 0,6 tuntia eli 36 minuuttia. Plus muutama minuutti häviöille.

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #39 : 01.11.02 - klo: 19.28 »
Niin muuten saako tuolla Alue 8-Kisoissa käyttää vain ja ainoastaan hajutonta pitoainetta :?:  Ja mitä iskariöljyä muuten yleensä kisailijat pitää siis mitä 20w vai mitä ne käyttää yleensä :?:  (varmaan kuskin oma mielipide) :!:  :?:  :roll:
täysii

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #40 : 01.11.02 - klo: 19.40 »
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
Niin muuten saako tuolla Alue 8-Kisoissa käyttää vain ja ainoastaan hajutonta pitoainetta :?:  Ja mitä iskariöljyä muuten yleensä kisailijat pitää siis mitä 20w vai mitä ne käyttää yleensä :?:  (varmaan kuskin oma mielipide) :!:  :?:  :roll:

Just niin. Nykyisin kaikissa sisäkisoissa ainoastaan hajuttomat pitoaineet ovat sallittuja.
Iskariöljy on jonkin verran auto-, rata- ja kuskikohtainen juttu. Yleensä käytetään etuiskareissa vähän jäykempää (isompi W-arvo) kuin takana. Itselläni on edessä 60 W ja takana 40 W. Tämä siis sisäradoilla.

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #41 : 01.11.02 - klo: 22.40 »
VesaK: Ootko sä siis menossa huomenna sinne Alue-8 kisaan?
täysii

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #42 : 01.11.02 - klo: 23.00 »
Lohjan Alue-8 -kisat on sunnuntaina. Olen menossa sinne.

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Kisoista..........
« Vastaus #43 : 01.11.02 - klo: 23.07 »
Joo VesaK tarkkaan on tullut luettua, kiitos hyvästä infosta  :D

Kun nyt nämä kerhokisat ovat alkaneet niin kannattaisko mennä kisaamaan mattoautolla vai krossarilla (kisailisin ekaa kertaa !)
Musta vähän tuntuu että mattoautoluokassa on aika kova taso ja taas kaverit ajaa krossareilla, koska heillä ei mattoautoja ole.
Minusta melkein olis kivempi ajaa mattoautolla, mutta heilun nyt siinä rajoilla että kumpaan menisin..

Riittääkö 4 akut kisoihin ? Jos taas ajaisin mattoautolla kisaa niin saisin mun 4 akuista noin viidet akut jos kun muuttaisin ne 4-kennoisiksi,kun en niitä kaikkia eri akkuja viitsi keskenään sekoittaa! Muutenhan niistä saisi 6 akut.

Entä kuinka pitkä aikaväli on yleensä omien ajovuorojen välissä?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Kisoista..........
« Vastaus #44 : 01.11.02 - klo: 23.32 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Kun nyt nämä kerhokisat ovat alkaneet niin kannattaisko mennä kisaamaan mattoautolla vai krossarilla (kisailisin ekaa kertaa !)
Musta vähän tuntuu että mattoautoluokassa on aika kova taso ja taas kaverit ajaa krossareilla, koska heillä ei mattoautoja ole.
Minusta melkein olis kivempi ajaa mattoautolla, mutta heilun nyt siinä rajoilla että kumpaan menisin..

Riittääkö 4 akut kisoihin ? Jos taas ajaisin mattoautolla kisaa niin saisin mun 4 akuista noin viidet akut jos kun muuttaisin ne 4-kennoisiksi,kun en niitä kaikkia eri akkuja viitsi keskenään sekoittaa! Muutenhan niistä saisi 6 akut.

Entä kuinka pitkä aikaväli on yleensä omien ajovuorojen välissä?

Kiitos, on hyvä kuulla, että joku jaksaa lukeakin näitä.

Ekassa 8-kisassa oli yksi mattoauto ja kaksi krossaria. Samat kaksi taisivat olla ilmoittautuneet Lohjallekin.

4 akkua riittää niukin naukin kerhokisoihin, jossa ajetaan yhteensä 4 erää plus harjoittelut. Yleensä NiCd-akkuja ladataan vain kerran päivässä, mutta monet lataavat useamminkin, varsinkin, jos akut eivät ole mitään kalliita kisa-akkuja. Akun täytyy kuitenkin olla täysin jäähtynyt ennen uutta latausta.

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #45 : 01.11.02 - klo: 23.39 »
Ja uudet hyvät akutkin maksavat sitten jo aika paljon, ja kun on vielä budjetti vähän tiukalla kun toi mattoautokin onnistuu aina hajoamaan (minkähän takia  :?  :lol: ) Tänäänkin kolari Erkin kanssa ja tukivarsi poikki ja vielä pohjalevu halki  :cry:


____________________________
maksaa,maksaa. Säälikää nuoria =D

Poissa Vihrea

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcee.has.it
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #46 : 01.11.02 - klo: 23.41 »
VesaK: kysyn nyt kun noista akuista jutellaan niin että täytyykö NiMh akkujen myös olla täy´sin jäähtyneitä ennen uutta latausta ?
Galant VR-4

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #47 : 01.11.02 - klo: 23.48 »
Vaikka minä en olekkaan VesaK niin luulusin saavani vastata tähän kysymykseen.
Niidenkin pitäisi antaa jäähtyä (koskee Ni-Cd ja Ni-Mh akkuja molempia !)
Myös moottorin pitäisi antaa jäähtyä ennen seuraavaa ajoa.

Poissa Vihrea

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcee.has.it
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #48 : 01.11.02 - klo: 23.49 »
juu, eli nyt vaan ostamaan mini-tuuletinta kaupasta jolla puran akut ja jäähdytän moottorin  :D
Galant VR-4

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kysymyksiä ja vastauksia
« Vastaus #49 : 02.11.02 - klo: 00.16 »
Tässä keskusteluaiheessa on ollut paljon hyviä kysymyksiä ja vastauksia alottelijoille.  Hyvät vastaukset ovat tulleet myös väärinymmärretyiksi.

Suosittelisin kaikille kiinnostuneille ottamaan selvää, missä on lähin kerho ja rohkeasti mukaan vaan. Aina parempi, jos saa huoltajan (isäpapan tai mamman) lähtemään mukaan. Kerhoissa saa parhaiten vastauksia kysymyksiin sekä ohjausta harrastukselle. Myös kilpailuihin osallistumista suosittelen heti alusta saakka. Kilpailut ovat ehdottomasti lajin suola ja niissä oppii parhaiten. Pelkkään ajeluun ja pihasuditteluun kyllästyy nopeasti.

Säännöistä ja lajista saa varminta tietoa AKK.n sivulta http://www.akkry.fi/Lajit/Pienois/pien1.htm

Poissa Vihrea

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcee.has.it
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #50 : 02.11.02 - klo: 00.33 »
oliko tuo jonkin näköinen muistutus?  :D
Galant VR-4

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #51 : 03.11.02 - klo: 10.13 »
Onko mitään kisoja missä ajetaan NM(nuorten mestaruus sarjaa)?
Olen itse 13v ja pääsisin kait NM:ään :?:  Siellä mä voisin varmaan pärjää jopa paremmin  :D :?:
täysii

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #52 : 10.11.02 - klo: 15.42 »
Otin VesaK:oon vinkistä vaarin ja kävin tänään katsomassa VAU:n kerhokisoja Rajatorpassa. Onko noissa kerhokisoissa yleensäkkin noin paljon kolarointia kuin tuolla oli? Voihan se olla että tuo oli ihan normaalia mutta kun en itse ole koskaan nähnyt touring autoa livenä liikkeellä saati sitten itse ajanut mikä toivottavasti korjautuu ensi viikolla.

Laskettiinko tuolla nyt sitten vain paras alkuerä suoritus? Mitä silloin tapahtuu kun keskeyttää jommassa kummassa finaalissa? Joutuuko vain finaalin viimeiseksi ja voi jatkaa seuraavassa finaalissa?

Itse kiinnitin huomiota tuohon kun joka iikka sudittelee paikallaan ennen lähtöä. Tasoittaako tuo kenties jontenkin pitoaineen vai mitä hyötyä siitä on?

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #53 : 10.11.02 - klo: 15.51 »
Mun käsitääkseni se sudittelu lämmittää renkaita. en ole varma.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #54 : 10.11.02 - klo: 16.34 »
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Otin VesaK:oon vinkistä vaarin ja kävin tänään katsomassa VAU:n kerhokisoja Rajatorpassa. Onko noissa kerhokisoissa yleensäkkin noin paljon kolarointia kuin tuolla oli? Voihan se olla että tuo oli ihan normaalia mutta kun en itse ole koskaan nähnyt touring autoa livenä liikkeellä saati sitten itse ajanut mikä toivottavasti korjautuu ensi viikolla.

Laskettiinko tuolla nyt sitten vain paras alkuerä suoritus? Mitä silloin tapahtuu kun keskeyttää jommassa kummassa finaalissa? Joutuuko vain finaalin viimeiseksi ja voi jatkaa seuraavassa finaalissa?

Itse kiinnitin huomiota tuohon kun joka iikka sudittelee paikallaan ennen lähtöä. Tasoittaako tuo kenties jontenkin pitoaineen vai mitä hyötyä siitä on?

Kyllä kisoissa tapahtuu kolarointia. Sitä enemmän, mitä kokemattomampia ajajat ovat. Jos huomasit, niin TS-erän osaavat kuljettajat eivät mukeloineet juuri lainkaan, kun taas me siellä Syndicaten loppupäässä...

Alkueristä noteerataan paras suoritus ja se määrää lähtöruudun finaalissa.

Keskeytystä ei sen kummemmin noteerata, ainoastaan kunkin erän tulos, eli miten pitkälle on ajanut. Jos keskeyttää puolessa välissä, tulos jää tietenkin laihanlaiseksi. Seuraavassa finaalierässä lähtöpaikka on taas kuten ekassa erässäkin, alkuerien perusteella.

Sudittelulla tosiaan tasataan ja vähän kuivataankin renkaita pitoaineesta.

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #55 : 10.11.02 - klo: 16.39 »
öö... mitä hyötyy siitä pitoaineen kuivaamisesta on? eikö se silloin huononna pitoa?

onko haittaa jos pitoaineen laittaa paljon ennen ajoa tai just heti ennen ajoa? kuinka usein sitä lisätään? joka akullisen jälkeen vai?

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #56 : 10.11.02 - klo: 17.07 »
Ajoiko siellä kukaan vakio moottorilla? Onko noissa transpondereissa jotkut pienet akut jotka ladataan aina välillä? Pyysyykö tuo rata aina samanlaisena vai vaihtuuko se joka kerta?

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #57 : 10.11.02 - klo: 17.24 »
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Ajoiko siellä kukaan vakio moottorilla? Onko noissa transpondereissa jotkut pienet akut jotka ladataan aina välillä? Pyysyykö tuo rata aina samanlaisena vai vaihtuuko se joka kerta?


tuosta vakio moottorista, mä ajan vakiokoneella ja itse asiassa siinä asiassa pärjää yllättävän hyvin virikoneille. kunhan vaan oppii enää ajamaan kunnolla mutkissa takapotkulla... :roll:

yleensä radat vaihtuu jatkuvasti... vois olla pikkasen tylsää jos koko ajan ajaa samalla radalla

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #58 : 10.11.02 - klo: 17.36 »
Niin muuten onkos siitä haittaa jos laittaa likaa pitoainetta ennen kisaa/erää:?: Niin ja miten tota ton sudittelun/renkaiden lämmittelyn kanssa niin miten se tapahtuu onko se silleen että limppu pohjaan mutta pidetään autoa paikoillaan,eikös se vähän kuluta rattaita :?:
Niin ja mitäs renkaita käytitte siellä rajatorpassa tänään cs-22 :?:  :o
täysii

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #59 : 10.11.02 - klo: 19.02 »
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"
öö... mitä hyötyy siitä pitoaineen kuivaamisesta on? eikö se silloin huononna pitoa?

onko haittaa jos pitoaineen laittaa paljon ennen ajoa tai just heti ennen ajoa? kuinka usein sitä lisätään? joka akullisen jälkeen vai?

Renkaiden sudittamisesta on se hyöty, että liian märät renkaat kuivuvat liiasta pitoaineesta. Sinänsä vähän kyseenalainen tapa, jonka seuraukset näkyvät pian matossa. Fiksumpaa on pitää mukana rättiä, johon liika pitoaine kuivataan juuri ennen erän alkua.
Ei siis kannata alkaa erikseen opetella tätä tapaa.

Rajatorpan (VAU:n) kisoissa vakiomoottorit ajavat Syndicate-luokan mukana, mutta jos niitä on useampi, niillä on silloin oma luokkansa. Tänään taisi yhdessä autossa olla vakiomoottori, jota muuten ajoi todella hienosti aivan ensikertalainen, uusi lupaava kyky! Hän pääsi heti Syndicate-luokan A-finaaliin varsin kovatasoisessa seurassa ja tuli siellä kuudenneksi! Uskomaton suoritus. Yhteensä luokassa oli 13 osanottajaa.

Transpondereissa on tosiaan pienet akut, jotka on ladattu ennen kisaa tai ladataan sen aikana.

Rata pysyy Rajatorpassa pääsääntöisesti samanlaisena. On ollut yritystä vaihtaa profiilia välillä vaihtelun ja mattojen tasaisemman kulumisen vuoksi. Tämä ei ole niiden ajajien mieleen, joilla on pitkältä ajalta vertailudataa samalle profiilille, jolloin he voivat tutkia pienimpienkin muuttujien merkitystä kierrosaikoihinsa. Toinen asia on, onko kerhon ja muiden kerholaisten tuettava tätä toimintaa, sillä kenttätestaamisen tulokset menevät tallikuskien kautta myös heidän työnantajiensa eli autojen ja varusteiden valmistajien hyödyksi.

Rajatorpassa monet käyttävät CS-27 -renkaita hyvän pidon vuoksi.