Kirjoittaja Aihe: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)  (Luettu 19946 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #60 : 10.11.02 - klo: 19.57 »
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"
onko haittaa jos pitoaineen laittaa paljon ennen ajoa tai just heti ennen ajoa? kuinka usein sitä lisätään? joka akullisen jälkeen vai?

Kuinka paljon ennen erää pitoaine laitetaan, riippuu pitoaineesta. On sellaisia, jotka laitetaan noin 20+ minuuttia ennen erää, ja sellaisia, joiden annetaan vaikuttaa vain viitisen minuuttia tai vähemmän.

Pitoaine vaikuttaa pehmittämällä renkaan kumia. Jo tästä voi päätellä, että ne eivät ole varsinaisesti terveyttä edistäviä aineita, joskin tietoa niiden haitallisuudestakaan ei juuri ole. Olen kuullut kerrottavan, että allergioista kärsiville pitoaineet eivät ehkä ole sopivia aineita käsitellä.
RC-autoharrastuksessa pelaillaan valitettavasti useilla muillakin kemikaaleilla, joiden käyttö sisäilmassa ei ole itselle eikä ympäristölle kovin terveellistä: puhdistusaineet, pikaliimat, pikaliiman kovettimet.

Pitoainetta laitetaan renkaisiin ennen jokaista erää.
On myös ratoja, joilla pitoaineiden käyttö on kielletty ympäristön ja mattojen sotkeentumisen vuoksi, esim. VAU:n Hiekkaharju.

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #61 : 10.11.02 - klo: 20.27 »
Kiitos VesaK!

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #62 : 10.11.02 - klo: 21.16 »
Jeps kiitos tiedoista taas olen pikkasen järkevämpi :!:  :D
täysii

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #63 : 10.11.02 - klo: 21.20 »
Kiitos kiitoksista pojat.
Aina ei tarvitse erikseen kiittääkään, mutta joskus on kiva saada palautetta, että jollekin on ehkä ollut hyötyäkin näistä jutuista.

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #64 : 10.11.02 - klo: 21.40 »
Joo on ollut hyötyä varsinkin tuosta kilpailun käsikirjoituksesta ja varsinkin vinkistä käydä katsomassa kisoja. Olisi meinaan ensimmäisissä kisojen alkuerissä käynyt niin että ei olisikaan lähtenyt liikkeelle kun kuuluttaja kuulutti oman auton numeron. Joten kiitos vain paljon VesaK:oolle vastauksista.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Rajiksen jutuista vielä
« Vastaus #65 : 11.11.02 - klo: 09.20 »
VesaK: Oma mielipiteeni tuon ko pitoaineen osalta on se, että terveellisempää on "puhdistaa" ne siihen tiettyyn kohtaan mattoa johon suurin osa porukasta sen tekeekin, koska silloin ei tarvii koskea enää niihin  pitoaineesta märkiin renkaisiin uudestaan mikä lie monelle parempi vaihtoehto ja myös luulen että sudittamalla niitä hetken saat sen pidon paremmin käyttöön heti ensikierroksista alkaen ja samalla pahimman kiukun  pois kennoista jolloin ajokin lähtee kulkemaan rauhallisemmin ilman ylimääräisiä keulimisia;) Olen vaan entisenä aktiivina huomannut sen seikan vuosien varrella että joillakin vehkeet kulkee hiitin alussa aivan turhan lujaa kun on punchia liikaa niin tilanteet tulee silmille. Näin siis oma mielipiteeni asiasta... voi kommentoida vapaasti.
Sponsored by own wallet

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #66 : 11.11.02 - klo: 12.09 »
Vielä lisäys kisakäsikirjoitukseen, koska Rajatorpan kerhokisa ei tätä tuonut esiin:

Stop and Go -rangaistus eli stoppari
Auton aiheuttaessa kanssakilpailijoille haittaa, kuten kiivaassa ajorytmissä usein helposti tapahtuu, käytetään kisoissa "stop and go" -rangaistusta. Rataan on merkitty tätä varten alue, ja se myös osoitetaan kisan alussa ajajakokouksessa. Rangaistuksen saanut (kuulutuksella erän aikana) auto ajaa tälle alueelle ohittaessaan paikan seuraavan kerran, pysähtyy siihen, ja lähtee liikkeelle vasta, kun kuulutus antaa luvan. Pysähtymisaika on yleensä parin-kolmen sekunnin luokkaa.

Tyypillisiä rangaistuksen ansaitsemiskeinoja ovat
- varaslähtö
- peräänajo, josta edelläajanut auto kärsii
- varomaton radalletulo, josta jokin toinen auto kärsii (kun on itse ajanut ulos radalta, niin paluu sille tapahtuu helposti varomattomasti pienessä paniikissa)
- tien sulkeminen nopeammalta ja kierroksella ohittavalta autolta (harvoin käytetty, vaikka syytä olisi)
Sen sijaan tietämäni mukaan autojen kylkikosketuksesta ei rangaistusta määrätä, vaikka toinen auto ajaisi sen seurauksena ulos, ellei tilannetta ole katsottu tarkoitukselliseksi kiilaamiseksi.

Tuomarilinja ja -työskentelyn tarkkuus vaihtelee huomattavan paljon. Kerhokisoissa (VAU) rangaistuksia ei yleensä ole ollut käytössä, sen sijaan huomautuksia on jaeltu. Alue8-kisoissa rangaistuksia on käytetty maltillisesti, ovathan kyseessä uusille ja kokemattomille kisaajille tarkoiteut "harjoituskilpailut".

Toiselle aiheutetun vahingon voi hyvittää myös pysähtymällä ja odottamalla, että kärsinyt auto pääsee taas jaloilleen ja edelle. Tämä on paitsi hyvin fiksua, myös epävirallinen käytäntö välttää "stop and go".

Mutta eräs käytäntö on syytä opetella jokaisen uuden tulokkaan: selvästi nopeammalle autolle, joka on ohittamassa kierroksella, on aina annettava tietä!
On tuskin olemassa tehokkaampaa tapaa häiritä ja ärsyttää kanssakilpailijoitaan, ja saada itse tumpelon maine, kuin kisailla auton kanssa, joka on ohittamassa kierroksella tai useammalla! Tätä eivät yleensä vasta-alkajat ja kaikki vähän kokeneemmatkaan ymmärrä tehdä, koska ovat itsekin yrittämässä ajaa mahdollisimman hyvää tulosta. Mutta niin se vain on.
Asian tärkeyden ymmärtää kunnolla vasta sitten, kun on itse samassa tilanteessa: oma ajo sujuu hyvin, takaa-ajajat ovat lähellä, ja sitten hitaammat autot sulkevat tien, eivät päästä ohitse, ja pahimmassa tapauksessa kilkkaavat nopeamman auton ohitusyrityksessä pöpelikköön.

Tien antaminen tapahtuu yksinkertaisesti vähentämällä nopeutta sopivassa kohdassa ja tekemällä ajolinjalle tilaa. Mutkat ovat usein sopivia paikkoja, jolloin väistävä auto hidastaa vähän ja ajaa ulkokaarretta pitkin.

Miltä kuulostaa?

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #67 : 11.11.02 - klo: 13.53 »
Tuo kuulostaa nyt aika helpolta ja yksinkertaiselta mutta entä sitten kisoissa keskittyy omaan ajoon eikä tajua että tuohan ohittaa minut kierroksella jolloin pitäisi päästää ohi. Toivottavasti kuulutukset ovat "oikeissa" kisoissa hieman kova äänisempiä sillä itse en useimmista kuulutuksista saanut mitään selvää jolloin taas ei noudata käkyjä tai sitten noudattaa jollekin toiselle annettuja käskyjä.

Miten tuo transponderi muuteen kiinnitetään autoon? Kuinka paljon se suunnilleen painaa?

edit: Lisäsin kysymyksen

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #68 : 11.11.02 - klo: 14.09 »
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Tuo kuulostaa nyt aika helpolta ja yksinkertaiselta mutta entä sitten kisoissa keskittyy omaan ajoon eikä tajua että tuohan ohittaa minut kierroksella jolloin pitäisi päästää ohi. Toivottavasti kuulutukset ovat "oikeissa" kisoissa hieman kova äänisempiä sillä itse en useimmista kuulutuksista saanut mitään selvää jolloin taas ei noudata käkyjä tai sitten noudattaa jollekin toiselle annettuja käskyjä.

Olet ihan oikeassa. Rajatorpan kisoissa on varsin tuttavallinen ja "vakiintunut" meininki, ja siksi myös kuulutuksetkin ovat "epämuodollisia". Isommissa kisoissa kiinnitetään jo enemmän huomiota kuulutuksiin ja kuuluvuuteen. Toivottavasti mahdollisimman moni uusi tulokas pääsee katsomaan tai osallistumaan Alue8-osakilpailuun Rajatorpassa 23.11.02. Laitan siitä vielä tänään ilmoituksen näkyville.

On myös tosi, että varsinkin uudempi tulokas kisoissa keskittyy niin omaan ajoonsa, että ei ole enää ajaessaan selvillä, kuka on ohittamassa kierroksella, ja kuka ei. Erissä, jossa on kokemattomampia mukana, tämä on aivan normaalia, ja se tietenkin ymmärretään hyvin. Ei siis pidä ottaa paineita, tuntuma kyllä kehittyy itsestään kokemuksen karttuessa.

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #69 : 11.11.02 - klo: 15.39 »
Siitä sudittelusta vielä. kun joku sanoi että sitä ei sais tehdä että matot pysyy kunnossa.

eikös se ole hyvä asia kun kumia jää siihen? ja kun mattojen paikkoja vaihdetaan jatkuvasti niin sehän parantaa pitoa kun kumia on vähän joka puolella... ei kai se ole pääasia et matot näyttää hienolta.

Oon varmaan väärässä, korjatkaa pois... :roll:

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #70 : 11.11.02 - klo: 16.07 »
No uskon kyllä että kaikki menee ihan hyvin sitten kun osallistun ensimmäisiin kisoihin. Ensimmäiset kisat tulevat varmaan olemaan Alue-8 kisasarjan viimeinen tai toiseksi viimeinen osakilpailu. Tuohon Rajatorpan kisaankin voisi muuten osallistua mutta varmaan menisi koko kisa pelkäksi kolaroimiseksi kun ajan touring autolla ensimmäistä kertaa todennäköisesti viikonloppuna Hiekkaharjussa ja kisa olisikin sen jälkeen heti seuraavana viikonloppuna.

Olisi mukavaa jos joku vastaisi aikaisemmassa viestissä olevaan transponderi aiheiseen kysymykseen.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #71 : 11.11.02 - klo: 16.15 »
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Olisi mukavaa jos joku vastaisi aikaisemmassa viestissä olevaan transponderi aiheiseen kysymykseen.

Tarkoitat, onko siinä pientä akkua? Taisinpa jo vastata siihen, mutta: "ponderissa" on pieni akku, joka ladataan ennen kisoja.

Ponderi on muuten juttu, jonka kai jokainen ainakin kerran unohtaa laittaa autoonsa. Ja vielä usempi unohtaa ottaa sen sieltä pois heti erän jälkeen.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #72 : 11.11.02 - klo: 16.17 »
Siitä, missä transponderi yleensä sijaitsee, riippuu minkä merkkinen auto sinulla on, joko rungon vasemmalla tai oikealla puolella tai sitten eteen puskurin foamin päälle koritolppien väliin etc.... mutta yleisesti ottaen voit sen laittaa vaikka leksan koriin kiinni kunhat olet tehnyt siihen reiän sitä varten. Yleisin paikka lienee on "konepellin" kohdalle ja ISO sokka sekä plastic-prikka siihen mukaan jotta pysyy kiinni. Transponderi painaa n. 23g ja jos etsit netistä joitain kisa kuvia niin ymmärrät paremmin sen sijoittamisen koska jo enemmän harrastaneet sijoittaa sen niin että painonjakautuma pysyisi optimaalisena.

Edit: Isoissa kisoissa on muuten yleensä "suditusmattopala" johon kaikki ennen hiittiä käyvät hankaamassa renkaansa kuiviksi.
Sponsored by own wallet

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #73 : 11.11.02 - klo: 16.19 »
Transponderi kiinnitetään auton koriin ellei parempaa paikkaa ole. Moneen, ellei kaikkiin autoihin saa lisävarusteena transponderin pidikkeen, mutta sellaisen voi helposti tehdä itse muovinpalasesta joka kiinnitetään johonki sopivaan kohtaan auton runkoon. Yksinkertaisimmillaan pidike voi olle, kuten minulla treeniautossa, iso korisokka kiinnitettynä dekkiin nippusiteellä. Helpoin on tietenkin hätäpäissään juuri ennen ensimmäistä ajoa koriin tehty reikä, joka on ruma, mutta täysin toimiva ratkaisu :)

Transponderi painaa n.23g, ja auton tulee painaa 1500g ILMAN transponderia. Transponderin kanssa auto siis painaa vähintään 1523g.

Edit: Noniin. Kaikki sitten vastaskin samaan aikaan...

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #74 : 11.11.02 - klo: 16.21 »
MattiM: Itse olen käynyt nyt ajamassa touringautollani neljä kertaa Kiimingissä, kahdella kerralla on ollut kisat. Eli joka toisella ajokerrallani olen päässyt kisaamaan. Kummassakaan kisassa en ollut viimeinen :) Sinne vaan sekaan, mutta kannattaa muistaa rauhallisuus niin ei tule pahasti kalustovaurioita.
Ponderin voit kiinnittää autoosi varsinaisella ponderitelineellä, joka tulee joidenkin autojen mukana rak. sarjassa. Tai sitten teet oman telineen esim. lexan liuskasta, jonka kiinnität auton etuosaan mahdollisimman alas.
Masami is back

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #75 : 11.11.02 - klo: 16.58 »
No vastauksia ainakin tuli monta. Tuo oli muuten hyvä tieto että auton paino raja on 1500 g ilman transponderia. Meinasin jo kirjoittaa että autoni menee ilman lisäpainoja ali 1500 g mutta kun punnitsin autoni niin en tietenkään laittanut koria päälle joten menihän se vähän yli.

Niin no eihän se tietysti varmaa ole ettenkö osallistuisi tuohon kisaan Rajatorpassa. Täytyy nyt ensin kokeilla autoa ennen kun päättää että tarvitseeko lisäharjoitusta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #76 : 11.11.02 - klo: 20.48 »
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Ensimmäiset kisat tulevat varmaan olemaan Alue-8 kisasarjan viimeinen tai toiseksi viimeinen osakilpailu. Tuohon Rajatorpan kisaankin voisi muuten osallistua mutta varmaan menisi koko kisa pelkäksi kolaroimiseksi kun ajan touring autolla ensimmäistä kertaa todennäköisesti viikonloppuna Hiekkaharjussa ja kisa olisikin sen jälkeen heti seuraavana viikonloppuna.

Jep, kypsästi ajateltu.
Tosiasia on, että auton ajaminen radalla mahdollisimman lujaa ei ole ollenkaan helppoa. Ekalla kerralla se tuntuu hyvinkin vaikealta, sekä suoralla että mutkissa. Mutta uskomattoman nopeasti auton hallitsemiseen alkaa saada tuntumaa siten, että rataa pystyy kiertämään lujempaa ja lujempaa.

Kerho- ja aluekisoihin ovat tervetulleita myös aivan vasta-alkajat. Käytännön neuvona sanoisin kuitenkin, että ekasta kisasta jää itselle paljon parempi maku suuhun, yleensä jopa kisahimo, kun sinne mennessään on jo jonkin verran harjoitellut.
Luulen, että ymmärrät asian ansimmäisen ajokertasi jälkeen, kun olet jo käynyt kisojakin katsomassa.
Alue8-kisoissa muuten on ollut paljon vasta-alkajia, kuten tarkoitus onkin. Rajatorpassa oli nyt vain yksi kisa-ekakertalainen, joka tosin ajoi kuin vanha tekijä.

Ja vihjeeksi: ei pidä pelästyä, vaikka ekasta, toisesta, ja myöhemmin vielä monesta kerhoillasta lähdet kotiin rikkinäisen auton kanssa. Vasta-alkajilla on taipumus joutua radalla kuin radalla törmäyksiin, jossa jokin osa autosta rikkoutuu. Näin ainakin meille kävi, sekä juniorin, että omalla kohdallani.  Tästä ei pidä lannistua, sillä varaosien kulutus vähenee nopeasti ajokertojen myötä.

Nimim. Oma autoni särkyi Rajatorpan finaaleissa

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #77 : 12.11.02 - klo: 07.07 »
Sen ainakin olen huomannut että crossilla ja mattoajelulla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa... crossia olen ajellut jonkin aikaa ja kun tulin ekaa kertaa matolle niin kyllä tuntui vaikeelle! ja melkeen yhtä vaikeelle se vieläkin tuntuu :)

Poissa Vihrea

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcee.has.it
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #78 : 12.11.02 - klo: 09.12 »
Hullu, vaikka ei oo viel sitä krossi kokemusta mutta tuntuu jotenkin siltä et se on helpompaa ja siistimpää  :D
Galant VR-4

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #79 : 12.11.02 - klo: 15.46 »
Lainaus käyttäjältä: "Vihrea"
Hullu, vaikka ei oo viel sitä krossi kokemusta mutta tuntuu jotenkin siltä et se on helpompaa ja siistimpää  :D


niinhän se onkin! :mrgreen:

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #80 : 12.11.02 - klo: 18.37 »
Mut eiks sulla oo Team losin auto?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #81 : 13.11.02 - klo: 12.35 »
Muutamien rohkaisevien palautteiden innoittamana, joista kiitokset, kisa-käsikirjoitussarja jatkuu..

Radiosäilö
Kilpailun ajan kaikki kilpailijat säilyttävät radio-ohjaimensa järjestäjien osoittamassa radiosäilössä, ensimmäisestä alkuerästä tai eräharjoituksesta alkaen. Ohjain haetaan sieltä vasta oman erän alkaessa ja palautetaan sinne heti oman erän jälkeen.
Tämä on ainoastaan kilpailun häiriöttömän kulun varmistamiseksi, että kukaan ei varikolla laittaisi radiota päälle, mikä aiheuttaisi yllättäviä tilanteita par'aikaa samalla taajuudella ajavalle kilpailijalle.

Heti oman ajoerän jälkeen muuten onkin pientä hässäkkää: transponderi irroitetaan ja palautetaan, ohjain viedään radiosäilöön, auto jätetään katsastukseen, ja ajaja itse siirtyy omalle (numeroidulle) nostopaikalleen ennen seuraavan erän alkua.

Usein tapahtuu, että ohjaintaan ei kisojen päätyttyä muistakaan hakea radiosäilöstä. Jo tästä syystä ohjaimet on aina varustettava omalla nimellä!

Katsastus
Kaikissa isoissa kilpailuissa, ja usein pienemmissäkin, suoritetaan autojen katsastus. Se voidaan tehdä periaatteessa milloin vain, mutta yleisenä käytäntönä on, että autot viedään katsastuspaikalle erän jälkeen, kun itse siirrytään seuraavan erän nostajaksi. Nostoerän jälkeen oman erän autot yleensä ovat valmiit noudettavaksi.
Ei ole harvinaista, että katsastus tapahtuu jo ennen omaa ajoerää, ja transponderi luovutetaan vasta hyväksyttyä katsastusta vastaan. Tätä varten on tietenkin varattava muutama minuutti ylimääräistä aikaa.

Katsastuksessa tarkastetaan, ettö auto on sääntöjen mukainen. Sääntökirja sanoo näin:

TS-10 ja TJ-10  
pituus (esikuvan mukaan)
leveys max. 200 mm
leveys ilman koria max. 190 mm  
akseliväli max. 273 mm
korkeus (ajokunnossa) min. 115 mm
renkaan leveys 18-26 mm
vanteen halkaisija max. 48 mm
siipikaaren pituus max. 40 mm
siiven leveys max. 190 mm
siiven sivulevy max. 40x25 mm
siiven takaylitys max. 10 mm
siiven maksimikulma  (esikuvan mukaan)
minimipaino  1500 g
ajoakun akkukennojen määrä 6 kpl

Olen lihavoinut ne mitat, jotka vähintään aina tarkastetaan. Kilpailusta riippuen muitakin mittoja käydään läpi. Onpa esimerkiksi moottoreitakin avattu ja tarkastettu.
Listasta muuten näkyy puuttuvan tärkeä mitta:
maavara (ajokunnossa) min. 5 mm

Kysyttävää?

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #82 : 13.11.02 - klo: 14.13 »
Kysymys: Mikä ihmeen minimimaavara :?: :?:

Ainoa luokka jossa tiedän olevan maavarasääntöä on C12/Cj12 jossa maavaran on oltava 3mm ENNEN ajoa. Solukumit kuluu, ja tästä syystä ilmeisesti mitataan maavara ennen ajoa...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #83 : 13.11.02 - klo: 14.26 »
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Kysymys: Mikä ihmeen minimimaavara :?: :?:

Kas, olenkohan ymmärtänyt väärin, eikö 5 mm olekaan vaatimus?

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #84 : 13.11.02 - klo: 14.29 »
VesaK, voiko siihen radioon kuitenkin koskea silloin kun se on säilössä esim. vaihtamalla mahdollisesti kiteen?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #85 : 13.11.02 - klo: 14.40 »
Totta kai, eihän tämä niin ehdotonta ja vakavaa ole. Kaikessahan on takana jokin tarkoituksenmukaisuus, kuten tässä tapauksessa radiosäilön tarkoituksena on estää tahaton ohjaimen päällelaittaminen tai -unohtuminen.

Radiosäilöllä käydään ilman muuta vaihtamassa kiteet, jos siihen on aihetta. Tai ohjaimen akkuja/pattereita. Eräkierrosten välissä on käytännössä myös mahdollista käyttää omaa ohjaintaan esim. korjatun tai uudelleen säädetyn auton ohjauksen testaamiseksi. Tällöin kuitenkin on kysyttävä tähän lupa joltakin kisajärjestäjistä, joka sen myös aina antaa.

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #86 : 13.11.02 - klo: 14.49 »
VesaK: no hyvä, sitä mä ajattelinkin :)  mä ainakin varmasti laittaisin ohjaimen vahingossa päälle jos ei tota säilöa olis.

mut eikös sitä voi testata ilman lupaa kun laittaa tollasen johdon tohon vastarin ja lähettimen välille, mulle ainakin tuli radion mukana sellanen.

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #87 : 13.11.02 - klo: 15.24 »
Radioon ei saa koskea ilman kilpailunjohtajan/katsastuspäällikön lupaa, ja aina kun testataan autoa se tapahtuu erien välissä, tai vaihtoehtoisesti niin että jätetään moduuli radiosäilöön, mutta joka tapauksessa siihen on AINA kysyttävä lupaa.

Oikeastaan radiota ei edes saisi hakea säliöstä ennen kun edellinen erä on LOPETTANUT ajon, eikä kuten nykyään, seistään radio kädessä odottamassa omaa vuoroa...

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #88 : 13.11.02 - klo: 15.26 »
eli sitä akkua ja kidettä ei saa vaihtaa erien välissä?

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
« Vastaus #89 : 13.11.02 - klo: 16.00 »
Akkua saa periaatteessa vaihtaa, mutta kidettä ei yleensä ole mitään syytä vaihtaa erien välissä, ellei niin määrätä jolloin tietenkin on lupa vaihtaa sitä. Kidettähän ei omin päin mennä vaihtamaan, vaan käytetään sitä kidettä mikä ilmoittautumisessa on sanottu, ellei sitten toisin kerrota.

Jos kiteessä on vikaa/ongelmaa, niin mennään katsastukseen kysymään jos vaikka vois koittaa toisella kiteellä, sillä vain katsastus (tai vastaava) tietää mitkä kiteet kenelläkin on käytössä, ja näinollen ainoastaan he voivat antaa luvan kiteen vaihtoon.

Kaikki toimeenpiteet jotka vaativat sähkön kytkeminen radioon on ehdottomasti kysyttävä lupaa, oli sitten piuha tai ei välissä. Kaikki tämä jotta muut voisivat rauhassa keskittyä omaan suoritukseen ilman mitään vahingossa päällekytkettyjä radioita...

Niin, ja alkuerien jälkeen, kun finaalit tehdään, niin käydään taas läpi kidelistat, jolloin mahdolliset päällekkäiset kiteet korjataan, ja huonommin sijoittunut, päällekkäisellä kiteellä ajava kuljettaja kutsutaan katsastukseen kiteen vaihtoon tässä vaiheessa. Jos tällöin ei olis tiedossa mahdolliset kiteidenvaihdot niin voitte arvata millaisen sopan siitä syntyis.