Kirjoittaja Aihe: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia  (Luettu 2868 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« : 07.12.20 - klo: 16.17 »
Vuosi on kohta vaihtumassa haastavista ajoista huolimatta, ja on aika alkaa suunnitella ja tehdä kauden 2021 Maastosarjan säännöt. Toimin siis 2021 kaudella luokkayhteyshenkilönä.

Talven aikana on tarkoitus testata mahdollisia vaihtoehtoja turffirenkaaksi (parempi kestoikä), savirenkaana toimii perinteinen Holeshot (mysö muita vaihtoehtoja selvitellään, mikäli saatavuus on ongelma).

Onko teillä toiveita tai ajatuksia sarjan suhteen, mitä uutta, mitä vanhaa, mikä on hyvää ja mikä huonoa?

Koko pakettia ei ole tarkoitus laittaa uusiksi, mutta voisi olla paikallaan kokeilla jotain uutta ja virkistävää ensi kesänä kisojen suhteen.

Speksausta 2021 kaudelle:
alempana ketjussa infoa
« Viimeksi muokattu: 19.02.21 - klo: 20.02 kirjoittanut Vesa »
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Losikuski

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #1 : 14.12.20 - klo: 21.05 »
Ehdoton kyllä nousufinaaleille. Varmasti lisäisi Maastosarjan kiinnostusta, kuitenkin kyseessä yksi helpoimpia sekä edullisimpia luokkia aloittaa harrastus. Pystyisikö ajokaavion toteuttamaan edelleen siten, että mahdollisimman paljon tulisi ajoja kaikille finaaleille? Lisäluokat olisi jees, mutta SC taitaa olla ainoa luokka, jossa kuskit riittää. Eri asia on, että haluavatko SC-kuskit tulla ajamaan Maastosarjan yhteyteen.

-Tomi-

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #2 : 15.12.20 - klo: 06.19 »
- turffirenkaana joko Schumacherin Dart, tai mahdollinen uusi rengas, mikäli uusista vaihtoehdoista löytyy kulutuskestävämpi

Olisi kovasti hyvä jos löytyisi kestävämpi rengas, nykyinen ei ole kovinkaan kestävä ja sen huomaa meillä kuskien siirtymisessä touringin pariin koska krossin rengaskulut on kovat.
Kylätason RC-kuski.

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #3 : 15.12.20 - klo: 12.37 »
Turffeissakin on aika isoja eroja. Hakkilan sisäkrossiradan turffi on sieltä kuluttavammasta päästä. Lavangon ulkkoturffiradalla, jossa ainakin 2018 +40 MM:t ajettiin Spike/stagger -combolla, rengaskulutus oli huomattavasti maltillisempaa.
Wacky Stack Racing Team

Poissa mustikka

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Joni RC
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #4 : 15.12.20 - klo: 13.27 »
- turffirenkaana joko Schumacherin Dart, tai mahdollinen uusi rengas, mikäli uusista vaihtoehdoista löytyy kulutuskestävämpi

Olisi kovasti hyvä jos löytyisi kestävämpi rengas, nykyinen ei ole kovinkaan kestävä ja sen huomaa meillä kuskien siirtymisessä touringin pariin koska krossin rengaskulut on kovat.

Schumacher block kestää varmaan 500 kierrosta ja sen jälkeen kääntö, niin kestää uudestaan melkein saman verran. Ne on vaan pirun hankalat saada vanteelle ja niissä on huono pito hyppyrien matolla.

Itse olen ihan hyvin päässyt sen 400 kierrosta yhdellä dartti parilla takavedossa, kun on 2 paria takarenkaita ja yksi eturenkaita. Takarenkaita kierrättää vaikka parin akullisen jälkeen, niin auto pysyy tasapainoisempana ja eturenkaat ei käännä liikaa. Tällä tavalla pito huononee tasaisemmin, jolloin sitä ei huomaa niin helposti. Ei tietenkään ole samanlainen ajaa kuin uusilla renkaillla, mutta itselle kelpaa ainakin ihan hyvin.
Associated B6.1, Tekno EB48.4, Xray XB9, Sanwa MT-44, Orion Touch Duo, Icharger 4010 Duo ja kaikkia muita leluja
https://sites.google.com/view/jonirc/

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #5 : 15.12.20 - klo: 16.21 »
Hakkilan ja Lavangon erot on tiedossa ja nimenomaan hakkilan turffi on rankka renkaille, käytännössä 6-8 akullista ja uutta takarengasta alle koska siinä vaiheessa alkaa jo auton käytös muuttua. Blockit on kestää mutta on aika erilaiset ajaa kun mini dartit. Train like you fight, silloin treenirenkaat pitää olla ajoltaan samanlaiset kun kisarenkaat.

Toivottavasti löytyy kestävämpi vaihtoehto Mini Dartille.
Kylätason RC-kuski.

Poissa pintakaasu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #6 : 16.12.20 - klo: 06.20 »
- turffirenkaana joko Schumacherin Dart, tai mahdollinen uusi rengas, mikäli uusista vaihtoehdoista löytyy kulutuskestävämpi

Olisi kovasti hyvä jos löytyisi kestävämpi rengas, nykyinen ei ole kovinkaan kestävä ja sen huomaa meillä kuskien siirtymisessä touringin pariin koska krossin rengaskulut on kovat.

Schumacher block kestää varmaan 500 kierrosta ja sen jälkeen kääntö, niin kestää uudestaan melkein saman verran. Ne on vaan pirun hankalat saada vanteelle


Schumacher Blockit eivät ole vaikeaa saada vanteelle.

Hankkii niitä Jconceptsin halkaistavia ja ruuveilla hexin puolelta kasaan ruuvattavia musta-valkoisia vanteita. Niin jo vain on pikkuautoilijan elämä taas helpompaa ja monelta ärrinmurrin-kirosanalta taas säästytään :grin:

Ja mitä tulee muihin mahdollisiin kisarengasvaihtoehtoihin, Minispike on myös yksi mahdollinen vaihtoehto Mini Dartin tilalle.
« Viimeksi muokattu: 16.12.20 - klo: 07.02 kirjoittanut pintakaasu »

Poissa mustikka

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Joni RC
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #7 : 16.12.20 - klo: 11.50 »
Itse olen saanut blokit ihan normaaleille asson vanteille. Olen niitä myös laitellut muillekkin vanteelle, kun ne ei ole saanut. Sen jälkeen on kyllä sormet aika kipeät  :sad:

Varmaan siihen oli joku syy, että vaihdettiin alunperin tuosta spikestä darttiin... Omasta mielestä dart on parempi ajaa kuin spike, mutta spike saattoi kestää vähän pidempään. En enää oikein muista, kun siitä on jo pari vuotta aikaa ja silloin ajoin nelkulla. Tuppia en ole koskaan kokeillut tuolla spikellä.

Sen voin ainakin sanoa, että cactus on ihan hirveä rengas turffille  :grin:
Associated B6.1, Tekno EB48.4, Xray XB9, Sanwa MT-44, Orion Touch Duo, Icharger 4010 Duo ja kaikkia muita leluja
https://sites.google.com/view/jonirc/

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #8 : 16.12.20 - klo: 12.58 »
Voikos niitä renkaita hetken aikaa lämmittää lämpöisessä vedessä...
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #9 : 16.12.20 - klo: 14.25 »
Väliaikatietojen päivitystä sarjaan liittyen. Takavetotrukkiluokka tulee sarjaan mukaan lisäluokkana, SM-arvoa ei ole mutta kansallinen mestaruussarja kuitenkin krossien ohessa. Ajopäivä on sunnuntai. Kärkikuskeja krossiluokista on jo lupautunut mukaan T2-10 -luokkaan mukaan. Luokan säännöt tulevat olemaan kohtuullisen väljät, perustuen M2-10 sääntöihin hyvin pitkälle. Uskon, että trukkiluokalla saadaan uusia kavereita kisoihin, sekä Maastosarjan kokonaispakettia täydemmäksi, onhan trukkiluokka mukana myös EOS-sarjassa, sekä muualla kansallisissa sarjoissa useassa maassa, miksipä ei siis meilläkin. Jokainen lisäosallistuminen tukee järjestävää seuraa taloudellisesti.

Lauantaille olisi hakusessa mahdollinen lisäluokka, lieneekö vintagekuskeja oikeasti viivalle asti kisaamaan?

Useampi maahantuoja on jo lupautunut tukemaan sarjaa, eli hyvältä näyttää tässä vaiheessa senkin suhteen. Säännöt ja tarkemmat detaljit selviävät myöhemmin.

Nousufinaaliformaatti on selvityksen alla ja koitan saada sen toteutettua kesän sarjassa, jollei jokin sääntöpykälä sitä estä.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #10 : 16.12.20 - klo: 16.34 »
Minispike on myös yksi mahdollinen vaihtoehto Mini Dartin tilalle.

Minispiket on testissä ja 4 stintin jälkeen näyttää vielä hyvältä eikä voi sanoa että olisi kuluneet. Aika erilainen ajettava kun mini dart, käytökseltään mutkissa pyöreämpi ja kiihdyttäessä repivä pito turffilla, hypyissä matolla saa sitten olla tarkkana koska matolla pito on huonompi kun mini dartilla. Testit jatkuu.
Kylätason RC-kuski.

Poissa aakoskin

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #11 : 21.12.20 - klo: 23.32 »
Lauantaille olisi hakusessa mahdollinen lisäluokka, lieneekö vintagekuskeja oikeasti viivalle asti kisaamaan?

Useampi maahantuoja on jo lupautunut tukemaan sarjaa, eli hyvältä näyttää tässä vaiheessa senkin suhteen. Säännöt ja tarkemmat detaljit selviävät myöhemmin.
Jos näillä maahantuojilla on yhtään vintage-rere-autoja listoillaan (esim. Tamiya Grasshopper jne) niin sieltähän varmaan löytyy heti pari tallikuskia viivalle näyttämään että myymillään tuotteilla voi myös ajaa (varmaan myös esim. Bandit voidaan katsoa myös vintage-autoksi). Itselläni ensi vuosikymmenen tavoite on ajaa RC10:t ns. loppuun (5 autoa + varaosat). Viime kaudella harjoitellessa ja FORS-kisoissa ei hajonnut kuin pari ratasta/laakeria/tukivarsi/dogbone, joten voi mennä jopa 2030 puolelle. Eli nyt on 3 kuskia varmaan pari muutakin löytyy. :laugh: Ja vintageen vapaa rengas.
« Viimeksi muokattu: 22.12.20 - klo: 00.17 kirjoittanut aakoskin »
Team Associated RC10 - Airtronics - Sanwa

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #12 : 22.12.20 - klo: 22.43 »
Ja jos vintage luokalle löytyy kuskeja niin säännöt pitää olla just sellaiset että ne eivät pilaa vintage luokan henkeä..
Esim rengas sääntöä ei voida laatia.
Reret sallitaan.
Ainoa sääntö jonka laittaisisin on että jos auto on tarpeeksi vintage henkinen auton omistajalle niin se riittänee säännöksi.
Jos haluaa rakentaa Vintage autoa esim nyt kestävämmäksi niin se sallitaan.
Noh nää olivat vain minun ajatuksia Vintage luokasta.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa mustikka

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Joni RC
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #13 : 23.12.20 - klo: 01.06 »
Olen samaa mieltä Jerryn kanssa Vintage luokan säännöistä. Uskon, että kuskeja ei ole, jos homma menee pilkun viilaamiseksi ja hirveäksi sääntö viihdakoksi. Luokka kannattaa pitää mahdollisimman vapaana, jotta kuskeja löytyisi.

Toisaalta itse en näe vintage autona sellaista, johon vaihdettu melkein kaikki johonkin uudempaan/parempaan. Siihen voisi olla jokin sääntö esim "Auton on oltava hengen mukainen" tms. Sähköt saisi tietysti vaihtaa halutessaan uudempaan tekniikkaan ja saisi tehdä pieniä päivityksiä, kunhan se homma ei mene yli.
Associated B6.1, Tekno EB48.4, Xray XB9, Sanwa MT-44, Orion Touch Duo, Icharger 4010 Duo ja kaikkia muita leluja
https://sites.google.com/view/jonirc/

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #14 : 23.12.20 - klo: 08.58 »
Onko tulijoita kisoihin jos luokka mukana sarjassa? Aiemmin on kokeiltu muttei porukkaa tullut kisapaikalle asti.

Säännöt varmasti olisi väljät.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #15 : 18.02.21 - klo: 10.21 »
Säännöt loppuviilauksia vaille valmiina sarjalle, joka näyttää koostuvan 2 kilpailusta - Vaasa savella ja Oulu turffilla.

Kysymys kuuluu, onko niitä vintagekuskeja kisoihin viivalle asti, vai unohdetaanko kyseinen luokka?

Toinen ja vahva vaihtoehto on ajaa lisäluokkana SC2-10 corri, siihen on ainakin kalustoa porukalla.
« Viimeksi muokattu: 18.02.21 - klo: 11.30 kirjoittanut Vesa »
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #16 : 18.02.21 - klo: 13.26 »




Maastosarjan sarjasäännöt 2021
Sisällys
Sisällys   1
Osakilpailut ja yhteystiedot   2
Tiedotus ja luokkayhteyshenkilö   2
Ilmoittautuminen kilpailuihin   2
Kilpailuluokat   2
Osakilpailun palkinnot   3
Sarjapalkinnot   3
Sarjan kilpailusäännöt   3
Kilpailun SM-arvo   3
Kilpailupäivät   3
Sarjan pisteytys   3
Ajoformaatti   4
Eräharjoitukset (reseed)   4
Alkuerät   4
Nousufinaalit   4
Finaalit   4
Viivästykset aikatauluun   4
Tekniset säännöt   5
M2-10 ja M4-10   5
T2-10 ”Modified Stadium Truck”   5
V2-10 ”vintage”   5
SC2-10 ”Short Course 2wd”   5
Pohjalevyn merkitseminen   5
Rengassäännöt M2-10   6
Rengassäännöt M4-10   6
Rengassäännöt T2-10   6
Rengassäännöt V2-10 ”vintage”   6
Rengassäännöt SC2-10   6
Moottorisäännöt   7
Akkusäännöt   7
Katsastus   7
Kilpailijanumerot   7
Liite 1 – Harjattomat moottorit   8
Liite 2 -  Akut ja niiden lataus   9



Osakilpailut ja yhteystiedot

Kilpailu   Ratamateriaali   Päivämäärä   Yhteyshenkilö   Sähköposti   Puhelin
I Vaasa   savi   19.-20.6.2021   Juha Mäki   juha.maki@veo.fi
040 0477930
II Oulu   turffi   7.-8.8.2021   Vesa Yli   vesa_yli@hotmail.com
040 8332407

Tiedotus ja luokkayhteyshenkilö
Kilpailukutsut, tulokset, sarjatilanne ja säännöt sekä muut mahdolliset tiedotukset löytyvät www.rc10.fi -keskustelufoorumista Kilpailut-alueelta.  Luokkayhteyshenkilönä toimii:
•   Vesa Yli  -  vesa_yli@hotmail.com  -  040 833 2407

ILMOITTAUTUMINEN KILPAILUIHIN
Kilpailuihin ilmoittaudutaan AKK:n KITI-järjestelmän kautta. Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy Sunnuntaina kahta viikkoa ennen varsinaista kilpailupäivää klo 23:59. Erälistat on julkaistava kilpailua edeltävänä torstaina. Harjoituskilpailuluokkien ilmoittautumistavan kilpailunjärjestäjä ilmoittaa erikseen kilpailukutsussa.
Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa nimi, seura, osoite, puhelinnumero/sähköpostiosoite, lisenssinumero, luokka, kilpailijanumero, 2.4 GHz taajuus, tai vähintään kaksi 27 MHz tai 40 MHz taajuutta sekä henkilökohtaisen transponderin numero.
Alle 18-vuotiailla kilpailijoilla tulee olla huoltaja. Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero. Osanottomaksu on SM-luokkien osakilpailuissa 40€ ja harjoituskilpailuissa 30€. Mikäli SM-kilpailuun ei ole hyväksytty riittävästi kuljettajia, jotta SM-pisteitä voitaisiin jakaa, pidetään kilpailua kansallisena kilpailuna ja osallistumismaksu on 30€. Jälki-ilmoittautumismaksu on 50€ kaikissa luokissa. Kilpailumaksu maksetaan etukäteen pankkisiirrolla tai kilpailupaikalla käteisellä/kortilla. Pankkisiirrolla maksettaessa on kuitti osallistumismaksusta esitettävä kilpailupaikalla.
Kilpailuluokat
Maastosarjassa ajettavat SM-luokat:
•   M2-10
•   M4-10.
Harjoituskilpailusarjan luokat:
•   T2-10 - 1/10 takavetotrukit, vapaa moottori
•   V2-10 -  ”vintage” 1/10 takavetokrossarit, vapaa moottori
•   SC2-10 - takaveto Short Course –autot, vapaa moottori.

Harjoituskilpailut ajetaan, mikäli niihin ilmoittautuu määräaikaan mennessä vähintään kolme (3) kilpailijaa.

Tämä sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla, Autourheilun Sääntökirja 2021 ja näiden sarjasääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä sarjasäännöt ovat määräävät.
 


Osakilpailun palkinnot
SM-sarjan jokaisessa osakilpailussa palkitaan luokissa M2-10 ja M4-10 A-finaalin kolme (3) parasta pokaalein ja loput A-finaalissa mitalein ja seuraavien finaalien voittajat pokaalein. Nousufinaaleista ei palkita erikseen. Järjestäjät voivat halutessaan palkita enemmänkin. Harjoituskilpailuissa palkitaan A-finaalin kolme (3) parasta sekä muiden finaalien voittaja.

Sarjapalkinnot
Sarjojen 10 parasta palkitaan pokaalein, mikäli sarjaan osallistuu kuljettajia 20 tai enemmän.Jos osallistujia on 15 tai alle, sarjan 3 parasta palkitaan pokaalein ja 8 parasta kunniakirjalla tai pokaalilla. Jos sarjassa 10 osallistujaa tai vähemmän, 3 parasta palkitaan pokaalein ja 5 parasta kunniakirjoilla/pokaaleilla.

SM-luokista kolme parasta alle 18-vuotiasta kilpailijaa muistoesineellä. Luokkayhteyshenkilö vastaa palkintorahaston keräämisestä ja sarjapalkintojen hankkimisesta. Järjestäjien tulee tätä varten ilmoittaa luokkayhteyshenkilölle järjestämäänsä kilpailuun osallistuneet alle 18-vuotiaat kilpailijat ilmoittautumisajan loputtua. Kaikki SM-mitalistit (1-3) tulevat saamaan myös kutsun AKK:n palkintojenjakotilaisuuteen. On kohteliasta osallistua palkintojenjakoon. Syytä ilmoittamatta poisjäänti palkintojen jaosta voidaan tulkita epäurheilijamaiseksi käytökseksi. Jokaisesta osallistumisesta maksetaan sarjan rahastoon 2 €.

SARJAN KILPAILUSÄÄNNÖT

Kilpailun SM-arvo
Suomenmestaruus (SM) ajetaan sarjakilpailuna ja avoimena eli osallistua saavat niin suomalaiset kuin ulkomaalaiset ajajat. SM-pisteitä ei jaeta, jos osakilpailussa on vähemmän, kuin 10 kilpailijaa ilmoittautumisajan päättyessä.

 
Kilpailupäivät
Kilpailu ajetaan kaksipäiväisenä. Jos lauantain kilpailu estyy esim. sääolojen vuoksi, on ensisijainen varapäivä aina seuraava päivä eli sunnuntai. Mikäli sekään ei onnistu, niin silloin haetaan kalenterista vapaata hetkeä, joka hyväksytetään luokkayhteyshenkilöllä tai ajatetaan seuraavan osakilpailun yhteydessä molemmat osakilpailut.

Luokat jakautuvat kilpailupäiville seuraavasti:
•   lauantaina
o   M2-10 SM-sarjakilpailu ja harjoituskilpailu SC2-10 sekä V2-10
•   sunnuntaina
o   M4-10 SM-sarjakilpailu ja harjoituskilpailu T2-10.

Suurin alkueräryhmien määrä on kymmenen. Mikäli tämä ylittyy, tapahtuu karsinta harjoituskilpailun ilmoittautuneista ilmoittautumisjärjestyksessä. Kilpailunjärjestäjä voi tarvittaessa vaihtaa harjoituskilpailuluokkien ajopäivää SC2- ja V2-10 –luokkien osalta, mikäli osallistujamäärä on SM-luokissa suuri ja kilpailupäivä pitenee huomattavasti.

 
Sarjan pisteytys
M2-10- ja M4-10 sekä harjoitusluokkien loppupisteisiin lasketaan kaikki järjestetyt kilpailut.

Tasapisteiden sattuessa katsotaan paremmaksi se, jolla on enemmän voittoja. Jos tämä ei tuo ratkaisua on tasapisteisiin päättyneistä parempi se, joka oli parempi viimeisessä osakilpailussa.

Kaikki saavat pisteitä seuraavasti:







AJOFORMAATTI

 
Eräharjoitukset (reseed)
Kilpailut alkavat kahdella eräharjoituksella. Kuljettajat jaetaan maksimissaan 10 kuljettajan suuruisiin ryhmiin SM-pisteiden mukaisessa järjestyksessä. Transpondereiden toiminta ja mahdolliset radiohäiriöt selvitetään toisessa eräharjoituksessa. Tällöin kaikkien kuljettajien tulee olla ajajakorokkeella radio päällä sekä ajettava kerran laskentalinjan yli. Nostamaan jäädään oman ajovuoronsa jälkeen toisesta harjoituskierroksesta alkaen. Nostovuoron laiminlyönnistä seuraa parhaan alkuerätuloksen hylkäys. Eräharjoituksissa kellotetaan kolmea nopeinta peräkkäistä kierrosta. Molemmat harjoituskierrokset lasketaan, mutta näistä vain parempi otetaan huomioon. 
 
Alkuerät
Kuljettajat jaetaan maksimissaan 10 kuljettajan suuruisiin alkueräryhmiin eräharjoitusten tulosten perusteella (reseed). Lähtöjärjestys ensimmäisellä eräkierroksella on erälistojen järjestys. Seuraaviin eriin lähdetään parhaan ajetun tuloksen mukaisessa järjestyksessä. Alkueriä ajetaan 4 kierrosta. Finaalipaikat määräytyvät EFRA round by round -periaatteella. Alkueräkierroksista jaetaan sijoituspisteet seuraavasti: nopeimmalle 0, kakkoselle 2, kolmoselle 3 jne. Eräkierrokselta ilman tulosta jääneille kilpailijoille 100 pistettä. Lopullisiin alkuerätuloksiin huomioidaan eräkierrospisteet 2/4 tai 2/3, jos ajetaan vain 3 alkuerää. Tasapisteissä parempi alkueräsijoitus (pienemmät pisteet) ratkaisevat. Jos nämä ovat samat, niin parhaan alkueräsijoituksen tulos (kierrokset ja aika), toisiksi parhaan alkueräsijoituksen tulos jne. Mikäli alkueriä päästään ajamaan vain 2 tai vähemmän, määräytyvät finaalipaikat paras tulos periaatteella.
Nousufinaalit
A-finaaliin menee suoraan 9 kuljettajaa, viimeisestä A-finaalipaikasta ajetaan X-B -nousufinaalien kautta. Oheisen taulukon mukaisesti -1 kuljettaja on suoraan kuhunkin finaaliin menevien määrä, lukuun ottamatta alinta finaalia - esim. E-finaali, jos 50 kuljettajaa. Nousufinaalien max. kuljettajamäärä on 10.
Nousufinaalit ajetaan yksinkertaisena siten, että ns.alimmasta finaalista alkaen ensimmäisen finaalikierroksen voittajat nousevat aina seuraavaan finaaliin aina A-finaaliin saakka, jolloin max kuljettajamäärä kussakin finaalissa on 10. Nousufinaalien lähtöväli on 25 minuuttia.
Nousufinaalien jälkeisiin kaksinkertaisiin finaaleihin (B-X) lähtöjärjestys määräytyy alkuerien mukaisesti huomioiden kuljettajat, jotka nousevat ylempään finaaliin. Nämä lähtöruudut täytetään järjestyksessä ilman tyhjiä ruutuja. Nousufinaaleja ei huomioida lopputuloksissa.
Finaalit
A-finaalit ajetaan kolminkertaisina ja loput finaalit kaksinkertaisina. Lähtöväli finaaleissa on vähintään 3 metriä. Kuljettajat jaetaan finaaleihin oikealla näkyvän kaavion mukaan nousufinaalit huomioiden. Kaksinkertaisissa finaaleissa molemmat finaalit lasketaan lopputuloksiin, A-finaalissa 2 parasta kolmesta. A-finaali aloittaa aina finaalikierrokset.

Viivästykset aikatauluun
Mikäli aikataulusta joudutaan joustamaan esim. keliolosuhteiden takia, niin pyritään ajamaan ainakin kolme alkuerää ja pyritään ottamaan aikataulua kiinni jättämällä alempien finaalien toinen finaalikierros pois. 

TEKNISET SÄÄNNÖT 

M2-10 ja M4-10
•   pituus max 460mm
•   leveys max 250mm (jousituksen kaikissa asennoissa)
•   korkeus (pl. Antenni) max 200mm (jousitus alas painettuna)
•   etusiiven leveys max 127 mm
•   etusiiven jänteen pituus max 63,5mm
•   takasiiven leveys max 177,8mm
•   takasiiven jänteen pituus max 76,2mm
•   siiven sivulevyn pituus max 80mm
•   siiven sivulevyn korkeus max 50mm
•   minimipaino M2-10 1474g
•   minimipaino M4-10 1588g

T2-10 ”Modified Stadium Truck”
•   Alusta: mikä tahansa 1/10 takavetoinen stadium truck  (ei short course)
•   Moottori: vapaa liitteen 1 mukainen moottori
•   Akut: 2S kovakuorinen akku (akkulista Liite 2)
•   Renkaat: ks. rengassäännöt.
•   Kori: mikä tahansa muovinen 2wd trukkikori, joka ei peitä renkaita.
•   Minimipaino: 1700g

V2-10 ”vintage”
•   Alusta: mikä tahansa 1/10 takavetoinen takavetokrossi, joka julkaistu ennen vuotta 1995
•   Moottori: vapaa liitteen 1 mukainen moottori tai 540-kokoinen hiilimoottori
•   Akut: 2S kovakuorinen akku (akkulista Liite 2) tai 6-kennoinen NiCD/NiMH -akku
•   Renkaat: vapaa kumirengas, määrä vapaa
•   Minimipaino: ei minimipainoa

SC2-10 ”Short Course 2wd”
•   Alusta: mikä tahansa 1/10 takavetoinen short course truck
•   Moottori: vapaa liitteen 1 mukainen moottori
•   Akut: 2S kovakuorinen akku (akkulista Liite 2)
•   Renkaat: vapaa kumirengas, määrä vapaa
•   Kori: mikä tahansa muovinen 2wd SC-trukkikori, joka peittää renkaat.
•   Minimipaino: 2000g

Pohjalevyn merkitseminen
SM-kilpailuissa sallitaan vain yksi auto / kuski / luokka. Harjoitusluokissa sallitaan auton vaihto kesken kilpailun. Auton pohjalevy sinetöidään katsastuksessa ennen ensimmäisen alkuerän alkua kynsilakalla tms. Sinetöidyn pohjalevyn saa vaihtaa ainoastaan katsastuspäällikön luvalla.


Rengassäännöt M2-10
Takarenkaina M2-10 luokassa saviradoilla* ovat sallittuina:
•   Pro-Line Hole Shot 2.0 M3 (#PL8206-02)
•   Pro-Line Hole Shot 2.0 M4 (#PL8206-03)

*Luokkayhteyshenkilö pidättää oikeuden vaihtaa sallittua rengastyyppiä, mikäli kyseistä rengastyyppiä ei ole saatavilla riittävästi 2kk ennen kyseistä kilpailua.

Takarenkaina M2-10 luokassa tekonurmiradoilla ovat sallittuina:
•   Schumacher Mini Dart - yellow (U6826)
•   Sadekelirengas taakse märälle radalle on vapaa Schumacherin valmistama 1/10 krossiin tarkoitettu takarengas, seos vapaa (Mini Dart, Mini Spike, Mini Pin…)

Sallittu määrä takarenkaita on kaksi paria / kilpailija ja renkaat tulee olla merkittynä ennen niillä ajettavaa erää. Eturenkaat ovat vapaat M2-10 luokassa eikä määrää ei ole rajoitettu ja niitä ei tarvitse merkitä.

Rengassäännöt M4-10
M4-10 luokassa on sallittu saviradoilla seuraava renkaat:
•   Eturenkaina:
o   Pro-Line Hole Shot 2.0 M3 (#PL8207-02) *
o   Pro-Line Hole Shot 2.0 M4 (#PL8207-03) *
•   Takarenkaina:
o   Pro-Line Hole Shot 2.0 M3 (#PL8206-02) *
o   Pro-Line Hole Shot 2.0 M4 (#PL8206-03) *

*Luokkayhteyshenkilö pidättää oikeuden vaihtaa sallittua rengastyyppiä, mikäli kyseistä rengastyyppiä ei ole saatavilla riittävästi 2kk ennen kyseistä kilpailua.

M4-10 luokassa on sallittu tekonurmiradoilla seuraava renkaat:
•   Eturenkaina:
o   Schumacher Wide Stagger Rib - Yellow (U6810)
•   Takarenkaina:
o   Schumacher Mini Dart - yellow (U6826)

•   Sadekelirengas märälle radalle on vapaa Schumacherin valmistama 1/10 krossiin tarkoitettu rengas, seos vapaa (Mini Dart, Mini Spike, Mini Pin…)


Sallittu määrä renkaita on kaksi kierrosta / kilpailija. Renkaat tulee olla merkittynä ennen niillä ajettavaa erää. Renkaiden merkkauksen suorittaa katsastaja merkitsemällä vanteisiin kilpailijanumeron, sekä sinetin renkaan ja vanteen välille. Renkaiden lainaaminen kilpailijoiden kesken on kielletty. Renkaiden rakenteen muokkaaminen on kielletty molemmissa luokissa. Ilmareikien teko ja pintakuvion muokkaaminen on sallittu.

Rengassäännöt T2-10
T2-10 luokassa saviradoilla vapaa kumirengas.

 
T2-10 luokassa on sallittu tekonurmiradoilla seuraava renkaat:
•   Eturenkaina:
o   Schumacher Staggered Rib Yellow U6708
•   Takarenkaina:
o   Schumacher Mini Spike yellow U6706

Rengassäännöt V2-10 ”vintage”
o   vapaat kumirenkaat, renkaiden määrää ei rajattu.

Rengassäännöt SC2-10 
o   vapaat kumirenkaat, renkaiden määrää ei rajattu.


Moottorisäännöt
Katso liite 1 M2-10 ja M4-10 luokkien moottoreiden osalta.

Akkusäännöt
Katso liite 2.

 
KATSASTUS

Kilpailulle tulee olla nimettynä katsastuspäällikkö ja hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi (suositus kaksi henkilöä). Kilpailijalla tulee olla oikeus tarkastuttaa autonsa laillisuus kilpailupäivän aikana. Auto ja radiolaitteet tulee aina olla sääntöjenmukaiset.

Auto on tuotava ennen erää katsastukseen. Mikäli autoa ei tuoda katsastukseen ei sillä saa osallistua kyseiseen kisaerään, ja sen tulos hylätään. Erän jälkeen autot jätetään katsastukseen jos järjestäjä kokee sen tarpeelliseksi. Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista katsastuksessa katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, leveys, siiven koko, renkaiden merkinnät sekä akkujen laillisuus. Lisäksi ennen erää voidaan katsastaa LiPo akkujen jännite. Mikäli kilpailijan auto on erän jälkeen sääntöjenvastainen, tulee kyseinen alkuerä- / finaalitulos hylätä ko. kilpailijalta. Rengasmerkintöjen puuttuessa kilpailijan kyseinen erä hylätään, sekä ajetut renkaat merkitään sääntöjenmukaisesti. Mikäli kilpailija on jo merkkauttanut kaikki renkaansa, niin silloin kilpailijan paras alkuerä- / finaalitulos hylätään ja renkaita ei merkata.
Riippuen vilpin vakavuudesta asia lähetetään AKK:n käsiteltäväksi, joka päättää asianmukaisista seuraamuksista. Kaikissa kilpailuissa käytetään samaa katsastusvälineistöä, joka kulkee kilpailupaikalta toiselle kilpailujärjestäjien sopimalla tavalla.

 
Kilpailijanumerot
Kaudelle 2021 kilpailijat saavat henkilökohtaisen kilpailijanumeron, joka ilmoitetaan aina ilmoittautumisen yhteydessä. Kilpailijanumerot määräytyvät kauden 2020 SM-tulosten mukaan ja uusien kuljettajien tulee anoa kilpailijanumero luokkayhteyshenkilöltä ennen ilmoittautumistaan kauden ensimmäiseen kilpailuunsa. Numeroita jaetaan yhteensä 4 kpl / kilpailija luokkaa kohden ja numerot tulee sijoittaan auton korin molempiin kylkiin.

Mikäli kilpailija tarvitsee kauden aikana enemmän numeroita vastaa hän itse niiden hankkimisesta. Numeroiden aihiot löytyvät osoitteesta: http://www.autourheilu.fi/lajit/pienoisautoilu/kilpailun-jarjestaminen/ kohdasta FTT-numerot




Liite 1 – Harjattomat moottorit
EFRA Brushless motor
Suom. J. Luopajärvi - Päivittänyt kaudelle 2010 K. Lehto

HARJATTOMAT SÄHKÖMOOTTORIT:
Harjattoman moottorin yleinen määritelmä:
a) Sekä sensoreilla että ilman olevat moottorit ovat sallittuja.
b) Moottori täytyy olla uudelleen rakennettavissa. Kuulalaakerit ovat sallittu.
c) Mikäli moottori toimii sensoreiden avulla:
- Moottorin tulee käyttää kuusi nastaista JST ZH liitintä mallinumeroltaan ZHR-6 tai SZH-002T-P0.5, joka on sopiva 26-28 awg mitoitetuille johdoille.
Johdin järjestys tulee olla seuraava:
•   Nasta #1: maapotentiaali
•   Nasta #2: vaihe C
•   Nasta #3: vaihe B
•   Nasta #4: vaihe A
•   Nasta #5: lämpötila-anturi, 10k termistori maapotentiaalin suhteen
•   Nasta #6: + 5.0 VDC +/- 10%.
Yhteensopivan nopeudensäätimen täytyy käyttää kuusi nastaista JST:n naarasliitintä osanumeroltaan X-6B-ZR-SMX-TF (missä X merkitsee liittimen tyyppiä), tai vastaavaa.
- Virtaliitin tulee olla selkeästi merkattuna kirjaimilla A, B, C.
•   Kirjain A vaiheelle A
•   Kirjain B vaiheelle B
•   Kirjain C vaiheelle C

d) `05` kokoisen moottorin määritelmä:
Kannu:
Suurin sallittu halkaisija on 36,02 mm mitattuna kohdasta, joka antaa suurimman halkaisijan, juotoskorvakkeita tai johtoja ei mittauksessa oteta huomioon. Pienin sallittu halkaisija on 34,00 mm mitattuna kohdasta, joka antaa pienimmän halkaisijan, juotoskorvakkeita tai johtoja ei mittauksessa oteta huomioon. Suurin sallittu pituus on 53,00 mm mitattuna moottorin kiinnitys tasosta päädyn uloimmaiseen kohtaan, juotoskorvakkeita, johtoja tai valmistajan merkintöjä ei oteta huomioon. Pienin sallittu pituus on 50,00 mm mitattuna moottorin kiinnitys tasosta päädyn uloimmaiseen kohtaan, juotoskorvakkeita, johtoja tai valmistajan merkintöjä ei oteta huomioon. Moottorin kiinnitys reiät tulee olla 25,0 – 25,4 mm etäisyydellä toisistaan moottorin keskilinjan suhteen.

Staattori:
Staattorin vähimmäispituus on 19,30 mm ja enimmäispituus 21,00 mm. Sisähalkaisijan pitää olla vähintään 12,50 mm ja enintään 16,00 mm. Jos staattori muodostetaan levyjen avulla, täytyy sen kuitenkin olla yhtenäinen. Levyjen tulee olla toisissaan suoraan kiinni, kaikki väliaineet levyjen välissä ovat kiellettyjä. Levyjen paksuus on 0,35 +/- 0,05 mm. Kaikki levyt tulee olla samaa materiaalia.

Käämitys:
Ainoastaan kolmihaaraiset staattorit ovat sallittuja. Käämitysten tulee olla tähti- tai delta-mallisia. Ainoastaan pyöreä kuparijohdin on sallittu. Kierrosmäärää ei ole rajoitettu.

Roottori:
Akselin halkaisijan tulee olla 0,125 tuumaa (3,175 mm). Ainoastaan yksiosaiset neodyymi- tai ferriittimagneetit ovat sallittuja. Magneetilla saa olla vain kaksi magneettista napaa. Magneetin pituus tulee olla vähintään 23,00 mm ja enintään 27,00 mm. Magneetin halkaisijan täytyy olla vähintään 12,00 mm ja enintään 15,50 mm.
e) Kaikissa moottoreissa täytyy olla alkuperäisen valmistajan logo tai nimi pysyvästi merkittynä moottorin päädyssä. 



Liite 2 -  Akut ja niiden lataus

1. Käytettävän akun tulee olla kovakuorinen ”hard case” akku (ABS tai muu vastaava materiaali), joka täyttää seuraavat kriteerit:
a. 1S (LiPo 3.7V, LiHv 3.8V ja LiFe 3,3V) akut. Kaikki kovakuoriset akut ovat sallittuja
b. 2S (LiPo 7.4V, LiHv 7,6V ja LiFe 6,6V) akut. Kaikki kovakuoriset akut ovat sallittuja

2. Akusta ei saa poistaa mitään alkuperäisiä merkintöjä tai tarroja.

3. Akkukoteloon ei saa tehdä mitään muutoksia. Kotelon tulee olla ehjä ja alkuperäisen muotoinen.  Poikkeuksena akun pohjassa olevat jalat (”tabs”) saa lyhentää, mikäli akun kuori ei heikkene leikkauksen yhteydessä.

4. Akut on ladattava standardilla CC/CV (Constant Current/Constant Voltage) –latausohjelmalla. Maksimi jännite latauksen jälkeen LiPo ja LiHv-akuilla: 4.20 V (1S akut) ja 8.40 V (2S akut). Maksimi jännite latauksen jälkeen LiFe-akuilla: 3,70 V (1S akut) ja 7.40 V (2S akut)

5. 2S akkujen latauksen yhteydessä on käytettävä jännitteen tasaajaa (balanseri). Jännitteen tasaajan tulee olla: - sisäänrakennettu laturiin, jolloin akku kytketään + ja – napojen lisäksi laturin tasausliittimeen. - tai ulkoinen niissä tapauksissa, joissa laturissa ei ole sisäänrakennettua jännitteen tasaajaa.

6. Akkujen erillinen lämmittäminen (esim. suurella virralla purkamalla tai ulkoista lämmitintä käyttämällä) on kielletty. Mikäli kilpailija tavataan lataamasta tai purkamasta akkua yli sallitun virran tuomitaan siitä varoitus. Jos toiminta toistuu, niin rangaistuksena on kilpailusta sulkeminen ja asian vieminen AKK:n käsittelyyn.

7. Akkujen lataus ja säilytys suorassa auringonpaisteessa on kielletty.

8. Maksimi lataus- ja purkuvirta on 10A.

9. Akku tulee sijoittaa latauksen ajaksi lipo -akkujen lataukseen tarkoitettuun latauspussiin, joka on suljettu asianmukaisesti.

10. Akkujen sääntöjen vastaisesta latauksesta seuraa kilpailun johdon päättämä rangaistus, joka voi tilanteesta riippuen olla:
•   musta lippu
•   tuloksen hylkäys
•   tai muu tilanteesta rangaistus


« Viimeksi muokattu: 22.02.21 - klo: 20.55 kirjoittanut Vesa »
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #17 : 18.02.21 - klo: 17.00 »
Tuo vintage luokan auton ikä sääntö ihmetyttää nyt suuresti.
Yleensä tuo vuosi on maailmalla se 1993 ja syystäkin..
Tuo 2000 vuoden autot ovat niin uusia että niitä ei voida luokitella lainkaan Vintage henkeen eikä vereen.
Vai onko mitäs mieltä porukat..
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #18 : 18.02.21 - klo: 22.23 »
Vuoden heitin hatusta, ei kannata siihen takertua liikaa. Ehdotuksia otetaan vastaan, mutta tärkeämpää on, onko kukaan varmuudella viivalla, ellei tule muutamaa ennakkoilmoa edes tänne niin asian voinee unohtaa?
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #19 : 19.02.21 - klo: 19.29 »
Oletetut säännöt päivitetty pari viestiä ylemmäs, vielä epäviralliset.


Jerry;

V2-10 ”vintage”
•   Alusta: mikä tahansa 1/10 takavetoinen takavetokrossi, joka julkaistu ennen vuotta 1995
•   Moottori: vapaa liitteen 1 mukainen moottori tai 540-kokoinen hiilimoottori
•   Akut: 2S kovakuorinen akku (akkulista Liite 2) tai 6-kennoinen NiCD/NiMH -akku
•   Renkaat: vapaa kumirengas, määrä vapaa
•   Minimipaino: ei minimipainoa
« Viimeksi muokattu: 19.02.21 - klo: 19.56 kirjoittanut Vesa »
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #20 : 22.02.21 - klo: 20.58 »
Päivitetty ohjeistoversio hieman ylempänä.

Muutoksia mm.
Sadekelirenkaaksi turffille vapaa Schumin rengas. Lisäluokat siis sc2-10, trukki ja vintage v2-10.

Mahdollisesti kolmas osakilpailu Hakkilassa heinäkuun puolivälissä, asia on keskustelussa ja varmistuu lähipäivinä.
Muita hakijoita ja järjestäjiä ei sarjaan ole tullut.

Pistelasku jos 2 kisaa > molemmat lasketaan
Jos 3 kisaa > 2 lasketaan

Dart jatkaa renkaana turffilla, testataan vaihtoehdot kesällä ja jatkossa sitten uusi kumi jos löytyy parempi vaihtoehto esim Mezzo. Testit toistaiseksi hyvin ristiriitaisia eikä esim Oulussa ole voitu ajaa testejä koska rata on hangen alla :)

Palkintoehdotus on että 3 parasta pokaalein, muut A-finalistit mitalein (mitalit alle 2e/kpl), muiden finaalien voittajat pokaaleilla. Lisäluokissa 3 parasta palkitaan. Myös lisäluokat ajetaan sarjana, eli sarjapalkinnot jaossa joka luokassa ohjeiston mukaisesti.
« Viimeksi muokattu: 22.02.21 - klo: 21.02 kirjoittanut Vesa »
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa aakoskin

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
« Vastaus #21 : 23.02.21 - klo: 17.13 »
Ennakkoilmoittautuminen V2-10 ”vintage” -luokkaan: Aaro Koskinen, kaikki kisat.
Team Associated RC10 - Airtronics - Sanwa