Kirjoittaja Aihe: Ebay  (Luettu 5581 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Puuha-Pete

  • Veteraani
    • Profiili
Ebay
« : 20.03.05 - klo: 17.19 »
Onkos porukalla kokemuksia tuolta ebay huutokaupasta ostamisesta? Onko tuossa mitään hintavaraus systeemiä tyyliin huuto.Net? Entä miten Paypal toimii? näyttäisi saavan rc-autoja ihan hyvään hintaan. :)

Poissa Rahtimies

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
Ebay
« Vastaus #1 : 20.03.05 - klo: 21.43 »
Ainakin itse olen ebayta käyttänyt jonkin verran.Kokemukset tähän mennessä positiivisia. Ostaminen ja maksaminen Paypallilla on helppoa (välillä liiankin helppoa). Paypalhan vaatii luottokortin .

Reserve on joissakin huutokaupoissa kyllä,mutta ei kaikissa,se kyllä yleensä mainitaan . Ebayssa ainakin omasta mielestä on hyvää tuo  BUY IT NOW toimiinto joka mahdollistaa tuotteen oston heti eikä tarvitse odotella huutokaupan loppumista. Itse olen tilannut muunmuassa laturin jenkeistä ja rc-auton japanista.
Brat, Avante, Hornet, Grasshopper, Falcon, 808, SCRT10, M-03, Hyper 7 & 8, DEX410R, TT-01, T2

Poissa jerzirccar

  • Veteraani
    • Profiili
Ebay
« Vastaus #2 : 21.03.05 - klo: 18.05 »
Siellä on monta loistavaa myyjää ja paypal on todella hyvä helppo tapa maksaa. Ebaystä löytyy välillä ihan mielettömiä juttuja, suosittelen.
Jerzi

Poissa Nikke92

  • Veteraani
    • Profiili
Ebay
« Vastaus #3 : 23.11.06 - klo: 20.52 »
Tyhmä kysymys, mutta miten tuolta eBay:sta ostamien tapahtuu?
Traxxas Revo 2.5

Poissa mikkojkl

  • Jäsen
    • Profiili
Ebay
« Vastaus #4 : 23.11.06 - klo: 21.06 »
Vaikka PayPalin kautta.

edit: http://pages.ebay.com/help/pay/payment.html

Poissa full

  • Jäsen
    • Profiili
Ebay
« Vastaus #5 : 23.11.06 - klo: 21.09 »
Tai kysyt myyjältä onnistuuko ihan ulkomaantilisiirrolla.. ainakin tähän asti onnistunut kaupat ainakin saksan ebaystä.
[Xray XB8]

Poissa Nikke92

  • Veteraani
    • Profiili
Ebay
« Vastaus #6 : 24.11.06 - klo: 09.30 »
Ok ja kiitos.
Traxxas Revo 2.5

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ebay
« Vastaus #7 : 03.12.06 - klo: 22.05 »
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Protokola

  • Jäsen
    • Profiili
Ebay
« Vastaus #8 : 03.12.06 - klo: 22.11 »
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"
katsokaas lähetys kuluja. 120usd ei huono.
nuo maksaa enintään 20usd saada ne tänne suomeen.


Monet myy "yli"halvalla ja sitten pistää kovat toimituskulut että saa katettua hinnan, p*ska mäihä semmoselle joka kerkeää ostaa tuotteen  tarkistamatta toimituskuluja...
Genesis GST

Mika R

  • Vieras
Ebay
« Vastaus #9 : 03.12.06 - klo: 22.14 »
US postal servicen ( usps.com ) sivuilta löytyy hinnastot kuhunkin maahan painon mukaan, sieltä minäkin olen selvittänyt että myyjän kanssa menee yksiin

olen jenkeistä tilannut eBayn kautta parikin autoa

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ebay
« Vastaus #10 : 03.12.06 - klo: 22.22 »
ostin aikoinaan noita cf muisti kortteja ja postikulut oli keskimäärin noin 25usd per kortti ja jos ostit 2 korttia samalta myyjätä niin posti kulut olivat silloin 50usd.
jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Protokola

  • Jäsen
    • Profiili
Ebay
« Vastaus #11 : 03.12.06 - klo: 22.28 »
Itse ostin juuri 3 servoa ja toimituskulut makso $13.90
Pistetään nyt vähän faktoja nuin yleisesti ulkomailta tilatessa:

Euroopasta:
Rahdin hintaa voi arvioida vaikka tuolta:
http://www.posti.fi/yksityisille/lahettaminen/lahetatavaraaulkomaille/
Global Courier, EMS ja Economy toimii ainakin suurimmissa Euroopan maissa.
 
Varmista, että hinta sisältää paikallisen alvin, useilla nettisivuilla hinnat on ilman sitä.
 
EU-maista tilatessa ALV maksetaan ostomaahan ja Suomessa ei mene tullia+alvia. Euroopan ei-EU-maista tilatessa tullit kuten esim. USA:sta tilatessa, jolloin ei makseta alvia ostomaahan.
 
 
USA:sta:
Rahdin hintaa voi arvioida vaikka tuolta:
http://ircalc.usps.gov/
1kg=2,2lbs (eli pounds)
Jos otat toimituksen upsin kautta, tämä tullaa paketin itse ja lisää hintaan 50 euroa
Päälle tulee Suomessa Tulli+ALV. Tullia voi arvata auto-osille vaikka 3.5%, ei se siitä paljoa heitä. Tarkan prosentin voi kysyä vaikka etukäteen Tullista.
 
Eli (tavaran_hinta + rahdin_hinta) * 1,035 * 1,22 = loppusumma
 
Kirjeenä tulevat tavarat tulee usein Tullin ohi, jolloin ne pitäisi itse ilmoitella. Jos tullausarvo on alta 10e, se tulee veroitta.
 
 
Japanista:
Rahdin hintaa voi arvioida vaikka tuolta:
http://www.post.japanpost.jp/english/fee/index.html
 
Tullit ja alvi kuten Jenkeistä.
 
Luonnollisesti muut maat ei sen suuremmin eroa ylläolevista. Aasian maiden postikuluja voi arvioida vaikka Japanin hinnastosta, Kanadan kuluja Jenkkihinnoilla, jne. Tai hae Googlesta paikalliset hinnat. Ei se suuruusluokka kuitenkaan hirveitä heitä ja vain myyjä tietää oikeat kulut.

 
Suomen ajantasalla olevat valuuttakurssit löytyy vaikka tuolta:
http://www.nordea.fi/s/merita/kurssit/val-arvostus_eur.asp
 

 
Ja tietenkin lopullisen rahtihinnan saa vain lähettäjältä. Kaikki eivät suostu lähettämään kaikilla tavoilla ja jotkut ottavat vielä välistä lähetyskuluja.
Genesis GST

Poissa Protokola

  • Jäsen
    • Profiili
Ebay
« Vastaus #12 : 05.12.06 - klo: 18.52 »
Lainaus käyttäjältä: "Protokola"
Itse ostin juuri 3 servoa ja toimituskulut makso $13.90

Maksoin siis 29.11 nuo servot ja tänään oli postilaatikossa kirje. Eli ei se kauaa mene kun jenkeistä tilailee ja on rehti myyjä..  8)
Genesis GST

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ebay
« Vastaus #13 : 06.12.07 - klo: 19.00 »
Onko kellään jäänyt tavarat tulematta tai tullu jotain mitä ei pitänyt?

Mietityttää tuo yksityisiltä ostaminen.   :roll:

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Vs: Ebay
« Vastaus #14 : 06.12.07 - klo: 19.15 »
Eikös tuota ole tapahtunut tälläkin foorumilla :roll:
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Ebay
« Vastaus #15 : 06.12.07 - klo: 19.38 »
Eikös tuota ole tapahtunut tälläkin foorumilla :roll:

Täysin turha, aiheeseen liitymätön kommentti vaihteeksi....
 
Ebaylla, ja varsinkin PayPal:ila maksaessa on aina selkä kohtuu hyvin turvattuna.

Itse kauppoja tehnyt jonkun verran, ja aina on tavara tullut sov*tunlaisena.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa RÄPSÄ

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Ebay
« Vastaus #16 : 06.12.07 - klo: 21.30 »
Paypallissa ostaja paremmin suojattu kuin myyjä. Jos tulee ongelmia mitkä ei selviä, niin voivat "lukita" myyjän paypal tilin ja siinä samalla kuulemma luottokortin tai pankkitilin joka on yhdistetty paypal tiliin.

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: Ebay
« Vastaus #17 : 06.12.07 - klo: 22.12 »
Onko tämä factaa vai toisen käden tietoa? Ihan mielellään kuulisin tai lukisin factaa asiasta, jos tulevaisuudessa tulee kinkkisiä kauppoja tehtyä.
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa TommyW

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ebay
« Vastaus #18 : 06.12.07 - klo: 22.56 »
Yhden ainoan kerran oli eBay:ssä ongelmaa yhden brittiläisen myyjän (yksityishenkilö) kanssa:

- tein voittavan huudon
- maksoin PayPalilla
- ei alkanut kuulumaan tavaraa (taisi lopulta olla jo 3vkoa mennyt ja kyseessä oli "maksikirjeenä" kulkeva pikkuosa)
- myyjä ei vastannut viesteihin
- otin yhteyttä eBayn/PayPalin supportiin ja selitin tilanteen
- support neuvoi selvittämään asian myyjän kanssa ja antoi myyjän täydelliset yhteystiedot puhelinnumeroineen
- soitin hepulle Britteihin - ihme kyllä sain puhelimitse kiinni
- myyjä pahoitteli asiaa; väitti postin mokanneen; lupasi selvittää asian ja pyysi soittamaan 30min. kuluttua uudelleen  :grin:
- ei vissiin tarvii arvuutella, vastasiko myyjä enää koskaan uudelleen puheluuni :grin:
- uusi yhteydenotto supportiin, jonne päivitin tilanteen
- support sanoi hoitavansa asiaa tästä eteenpäin
- n. 1 1/2 viikon jälkeen sain maksamastani summasta n. 82% takaisin - sanoivat supportista, että lisääkin olisi tullut, jos myyjän tilillä olisi ollut enemmän rahaa

Eli summa summarum - aika pienet tappiot tuli (myyjälle soitetun puhelunkin vedin Skypellä Brittien lankaverkkoon), kun PayPal/eBay kattaa melko mukavasti ostajan tappiot...

...vaatii toki sen, että pystyy hoitelemaan asioita englanniksi.

Tätä yksittäistapausta lukuun ottamatta on kyllä kaikki tavarat tulleet aina sovitusti - olipa myyjä yksityinen tai yritys.

« Viimeksi muokattu: 09.12.07 - klo: 09.11 kirjoittanut TommyW »

Poissa Rcede

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ebay
« Vastaus #19 : 07.12.07 - klo: 16.23 »
Joskus postikulut pitää merkitä itse, jos niitä ei siis ole siellä listassa.
16€ "palautukset" tuli kun itse tuli hinnoilteltua postimaksut liian suuriksi  :azn:
Nuo postikulut voi varmistaa sähköpostilla kyseiseltä myyjältä, mutta ainakin jenkeistä tilatuilla tavaroilla on lähes samat postimaksut tänne kuin britteihinkin...
- Kyosho mp777 e.v.o - sts - proline - werks - sanwa 2.4ghz -

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Vs: Ebay
« Vastaus #20 : 09.12.07 - klo: 02.06 »
Positiivisia kokemuksia on. Voitin huudon, maksoin paypalilla, aloin odottamaan tavaraa, sain positiivisen kommentin, sain tavaran. Paypalin avulla asiointi ebayssa on uskomattoman easya. Ostin tavaran ebay shopista.

Yksityisiltä en ole vielä ostanut mitään. Olen kyllä ollut monissa huudoissa lähellä voittavaa huutoa, mutta koska ebayssa huudetaan viimeseen sekuntiin asti eikä lisäaikaa sen jälkeen tule, olen usein jäänyt huudoissa toiseksi. Ihan heti en menis tekee kauheen hintavia kauppoja ebayn kautta, ellei myyjä ole varmasti luotettava ja vastaanota maksua paypalilla.

Poissa kanadanmajava

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ebay
« Vastaus #21 : 14.12.07 - klo: 17.20 »
Olen ostanut eBayn kautta 4 RC-autoa, 3 RC-tankkia, ja älyttömästi kaikenmoista muuta roinaa. Noin puolet olen ostanut käytettynä yksityisiltä, mutta uudet osat ovat tulleet lähes aina yrityksiltä. Hyvin ovat ostokset sujuneet, ja tähän mennessä pahimmat ongelmat ovat olleet: 540-koon moottorissa olikin hassusti 5 mm akseli (eikä 3,2 mm) ja langattomat kamerat jumittuivat pariksi viikoksi tullipostiin (koska niiden mukana ei tullut mitään selvitystä niiden käyttämästä taajuudesta). Yhden Yhdysvalloista ostamani auton kuljetutin "tullin ohi", koska mukana tuli hölmön taajuuden vastaanotin (ei kuitenkaan lähtetintä), joka olisi tuottanut ylimääräisiä ongelmia tullipostissa.

Jenkkilästä yksityisiltä isompien ja kalliimpien tuotteiden ostamista olen yrittänyt välttää, koska nämä haluavat usein lähettää tuoteet törkeän kalliilla lähetystavoilla, eikä tullipostissa ramppaaminen myöskään houkuttele. Saksasta ostamista olen suosinut, koska sieltä tavarat tulevat nopeasti ja edullisesti, eikä tulliongelmia tule EU-maiden  välillä. Luottokortittomien riemuksi saksalaiset suosivat usein tilisiirtoa Paypalin sijasta.

Saksaan olen muutaman tuotteen maksanut tilisiirrolla (Überweisung), mutta muuten kaikki olen maksanut Paypalin avulla.