Kirjoittaja Aihe: Touring Rally -10 / TSR-10 Säännöt 2005  (Luettu 1854 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KyPak

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Touring Rally -10 / TSR-10 Säännöt 2005
« : 27.03.05 - klo: 16.10 »
TOURING RALLY-10 / TSR-10
Säännöt 2005



Kuva: (c) 2004 Veini Mäkinen

Touring Rally on nopeuskilpailu Touringautoilla radalla, joka on kovapintainen (asfaltti/öljysora/betoni tai vastaava). Varsinaisia hyppyreitä ei radalle saa rakentaa mutta loivat autoa keventävät kohoumat sekä korkeuserot ovat jopa suositeltavia.

SÄÄNNÖT

KORI

Ainoastaan 1/10 mittakaavan MM-Rallisarjan (vuodesta 1990 eteenpäin WRC ja A-ryhmä) korit ovat sallittuja. Korit tulee säilyttää mahdollisimman esikuvan mukaisina.  Toisin sanoen korin helmat tulee leikata siten, ettei esim. puskureita poisteta. Eli koreissa tulee olla puskurit tai etuspoileri ja takahelma selkeästi näkyvissä. Ylimääräisiä reikiä korikiinnitystä, antennia tai ”ponderia”  lukuunottamatta ei sallita. Siiven tulee olla kiinni korissa esikuvan mukaisessa paikassa.

MITAT
Pituus: (esikuvan mukainen)
Leveys: max .200 mm ( jos kori kapeampi, pyörät saavat tulla korin ulkopuolelle eli korin ei tarvitse peittää renkaita.)
Akseliväli: max. 273 mm
Korkeus: min. 130 mm
Maavara: min. 10 mm (alustalevyn alapinnasta mitattuna)
Minimipaino: 1500 g
Siiven pinta-ala: max. 4000 mm2 (siiven leveys x  siipijänteen pituus)
Siiven sivulevyt: max. 15 mm korkea ja max. siipijänteen pituus. Pätee silloin jos siiven kiinnitys koriin on toteutettu muualta, kuin sivulevyistä.
Siiven takaylitys: max. 10 mm
Siiven on oltava esikuvan mukaisessa paikassa kattolinjan alapuolella.
Siiven saa siis rakentaa vaikka uusiksi oheiset mitat huomioiden.

MOOTTORI
EFRA luokiteltu 05 -viritetty sähkömoottori. Samarium-koboltti, neodyymi tms. harvinaiset maametallimagneetit on kielletty. Moottorin laakerointi, ennakko ja päätykappaleen kiinnitys ovat vapaat. Käämikierroksien lukumäärä vapaa.

AJOAKUT
Pienoisautojen kilpailusäännöt 2005  (3.5.5.)

RENKAAT
Take Off CS 27, Yokomo 102 ja 112 renkaat ovat ainoastaan sallittuja.
Yokomo renkaissa  tunnisteet:
102:TS-6T  112:TS-6N
Kyseisiä Yokomon renkaita ei enää valmisteta, mutta näillä ajaminen on vielä sallittua
Take Off CS27 -renkaita saatavilla useilta jälleenmyyjiltä.
Insertit: ei rajoituksia
Pitoaineiden käytöstä päättää kilpailun järjestäjä. Pitoaineiden käyttörajoitukset pitää ilmoittaa aina kilpailukutsussa.

MUUT RAKENNEMÄÄRÄYKSET
Pienoisautojen kilpailusäännöt 2004  (3.5.8.) paitsi että mahdollinen puskuri ei saa tulla korin ulkopuolelle mistään kohdasta.

AJOKAAVIO

Rallicross-tyyppinen (perinteinen)

Alkuerät ja finaalit 3 min. joko aikana tai kierroksina. Vähintään 3 alkueräkierrosta joista n. 2/3, 3/4, 4/5, 5/6 parasta alkueräkierroksen tulosta lasketaan pisteillä; eräkierroksen voittaja 1 piste, toiseksi paras 2 pistettä jne. Lähdöstä poisjääneille annetaan viimeistä sijaa (eräkierroksella)  vastaavat pisteet. Vähiten pisteitä alkuerien jälkeen kerännyt on A-finaalin paalulla jne. Tasapisteissä ratkaisee paras ensin paras sijoitus, sitten toisiksi paras jne. Jos huomioitavat sijoituset ovat samat, ratkaisee ensimmäisen alkuerän tulos. Alkueristä osa voidaan ajattaa ajosuuntaa muuttaen tai myös vaihtaen rataprofiilia. Asiasta on mainittava kilpailukutsussa sekä selvennettävä kisapaikalla.

Finaalit ajetaan 8:lla tai 6:lla ajajalla riippuen radasta ja osallistujamäärästä (ilmoitetaan ohjaajakokouksessa) ja nousufinaaleina siten, että 2 finaalin parasta nousee seuraavaan finaaliin. Finaalien väli väh. 15 min. A-finaali ajetaan kaksinkertaisena ja samalla pistesysteemillä kuin alkuerät. Tasapisteissä ratkaisee ensin parempi aika sen jälkeen toiseksi paras aika ja viimeiseksi lähtöpaikka.

Erikoiskoe-tyyppinen
Kilpailu muodostuu n. 12 erikoiskokeesta. Erikoiskokeet ajetaan yksi auto kerrallaan ja oikean rallin tapaan 2-4 erikoiskokeen jaksoissa ilman huoltoa. Kilpailija ajaa kaikki jaksoon kuuluvat erikoiskokeet peräkkäin. Jaksojen välillä on huolto- ja akkujen lataustauko. Erikoiskokeiden tulee olla pituudeltaan ajallisesti 30s -2 min ja ne jaetaan jaksoihin siten, että yhden jakson yhteenlasketuksi ek-ajoajaksi muodostuu n. 3 minuuttia. Erikoiskokeiden tulee olla yksinkertaisia (esim. tietty määrä kierroksia jollain tietyllä rataprofiililla), joten erillisiä kartanlukijoita ei tarvita.
Tulokset muodostuvat joko siten, että erikoiskokeilta jaetaan sijoituspisteet rallicross-ajotavan mukaan tai "isojen autojen" tyyliin laskemalla kaikkien erikoiskokeiden ajat yhteen. Aikakilpailussa erikoiskokeen keskeyttämään joutuneelle kuljettajalle annetaan erikoiskokeen hitain aika + 5-10s riippuen erikoiskokeen pituudesta.

Kilpailussa käytettävä ajotapa ilmoitetaan kilpailukutsussa.

AUTOJEN NUMEROINTI
Korin molempiin kylkiin tulee akselien väliin jäävälle alueelle jättää 45 x 60 mm (korkeus x leveys) tila kilpailijan numerotarraa varten. Kilpailun järjestäjä jakaa jokaiselle kilpailijalle 3 paria numerotarroja. Numerot määräytyvät viimekauden sarjasijoitusten mukaan (lista ohessa). Uudet kilpailijat voivat varata numeronsa sähköpostitse kypak@luukku.com.

KILPAILUNUMEROT 2005
1 Kalle Lehto KyPak
2 Ismo Vuorinen KyPak
3 Veini Mäkinen JärvSRK
4 Mikko Pyhältö TUA
5 Pekka Heikkilä MäntsSRK  
6 Mari Pyhältö TUA
7 Jomi Pulli KyPak
8 Kai Jansson KyPak
9 Olli Löflund JärvSRK
10 Jani Hovi HyUA
11 Miika Kaukovalta JärvSRK
12 Pekka Vainonen KyPak
13 Pekka Reittilä JärvSRK
14 Heikki Helenius PoSUA
15 Matias Kuusinen VAU
16 Sami Sinisalo TUA
17 Jesse Kähkönen SRC

KyPak Ralli -sarja 2004
Touring Rallyssa ajetaan kaudella 2005 viisi osakilpailua käsittävä KyPak Ralli -sarja. Lopputuloksiin lasketaan pisteet 4/5. Sarjan voittajalle on luvassa "Punainen Paroni" -kiertopalkinto vuodeksi palkintokaappia komistamaan. Pokaali on kiertanyt vuodesta 2001 ja aikaisempien voittajien nimet on kaiverrettuna pokaaliin. Pisteitä jaetaan seuraavasti: 50,45 40, 36, 32, 29, 26, 24, 22, 20, 18, 16, 14, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1

Sarjan aikaisemmat voittajat:
2001 Veini Mäkinen VAU
2002 Kalle Lehto KyPak
2003 Kalle Lehto KyPak
2004 Kalle Lehto KyPak

KILPAILUKALENTERI
Kilpailu kalenteri koostuu kahdesta kilpailuviikonlopusta kesällä ja lokakussaa ajettavasta sisäkilpailusta. Kilpailuviikonloppuina lauantain kilpailu on mahdollisuuksien mukaan tarkoitus aloittaa n. puolilta päivin, jolloin pitkämatkalaiset selviävät yhdellä yöpymisellä (ja paikalliset saa nukkua pitkään :) ).

la 2.7. Ralli 1 (EK), Kuusankoski
su 3.7. Ralli 2 (Rallicross), Kuusankoski
la 30.7. Ralli 3 (EK), Kuusankoski
su 31.7. Ralli 4 (Rallicross), Kuusankoski
15.10. Ralli 5 (Mattoralli), Kuusankoski (sisäkilpailu)

Tervetuloa mukaan :!: