Kirjoittaja Aihe: Maastosarja 2022 speksailut  (Luettu 3263 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Maastosarja 2022 speksailut
« : 14.09.21 - klo: 10.21 »
Maastosarja 2021 on saatu päätökseen, onnea menestyneille! Toivottavasti sarja sekä sen kilpailut tarjosivat kivoja hetkiä ja kokemuksia osallistuneille.

Sarjan vetäjänä olisi kiva kuulla palautetta mikä toimi ja mikä ei toiminut, niin ensi kauden suunnittelussa voi sen sitten ottaa huomioon. Paljon jäi parannettavaa omalta osalta eikä vähiten FB-sivujen päivitysten osalta, jotka tulee ajallaan kunhan aikataulut sallii.  En ole vielä päättänyt jatkanko pestissä, jos on aiheeseen kommentoitavaa niin tänne voi laittaa risut ja ruusut vapaasti - tai suoraan mulle yyveellä esimerkiksi.

Mikäli toimin itse luokkayhteyshenkilönä ensi vuonna, niin ainakin seuraavat asiat on muutoslistalla:

-V2-10 ja T2-10 jatkavat mukana sarjassa.
-SC2-10 ei jatka mukana sarjaformaatissa.
-nousufinaalien päätteeksi 10+1 A-finaaliin.
-Eräharjoitusten pituus 5min > 8min, ei vaikutusta aikatauluun nykyisillä osallistujamäärillä.
-M2-10 finaalien pituus voisi kasvaa 5minuutista 7-8minuuttiin, ei vaikutusta aikatauluun nykyisillä osallistujamäärillä.
-kunnolliset katsastusvälineet sarjalle, nykyiset on melkoisen kauheita ja puutteellisia.
-kilpailijanumerot =1 tarra per kori, pienemmät tarrat, jotka sopii koriin etuikkunaan.
-lauantain SM-kisan jälkeen jotain aktiviteettia, esim Dash for cash tms Joensuun tyylinen "leikkimielinen skaba".
-Facebook-näkyvyyden parantamiseksi tarvisin kaveria ottamaan kuvia kisoista, kirjottelemaan raporttia ja päivittään FB-sivuja.
-Sarjalle on suht helppo saada sponsseja, kun vain viitsii kysellä, mitä useampi mukana toiminnassa, sitä parempi lopputulos. Tällä saataisiin myös palkintoja paremmaksi jne.

Jotta joka kisassa olisi samat kuviot, mielestäni olisi hyvä, jos sarjan työryhmä olisi sarjavetäjä + jokaisesta 2022 kaudella kisan järjestävästä seurasta vastuuhenkilö, jotta keskusteluyhteys on koko ajan aktiivinen ja kaikille selvää, miten homma toimii ennen kisoja, kisoissa ja kisojen jälkeen rutiinien suhteen. Ei pitäisi olla mielestäni vaikea toteuttaa.

Siitäpä siis päästäänkin ensi kauden kalenteriin, eli minulle infoa, mikäli haluatte järjestää kisan ensi kesänä, niin kasailen kalenteria sitten sen mukaan.

Kisaa hakevia ovat tällä hetkellä seuraavat:

-Hyvinkää 21.-22.5. tai 14.-15.5. savi
-kesäkuun kisa 11.-12.6. tai 18.-19.6. ??? riippuen hyvinkään kisan ajankohdasta
-Oulu alustavasti 17.-18.7. turffi
-Joensuu 13.-14.8. turffi



Terveisin luokkayhteyshenkilö,
V.Yli
« Viimeksi muokattu: 05.10.21 - klo: 11.01 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Roudari

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« Vastaus #1 : 19.09.21 - klo: 11.50 »
Minäpä avaan keskustelua vähemmän aktiivisen maastosarjakisaajan näkökulmasta:

Ensinnäkin iso kiitos Vesalle ja muille sarjan parissa töitä tekeville! Maastosarjaa koitetaan aktiivisesti kehittää vetovoimaisempaan suuntaan, ja se on hieno pyrkimys. Onneksi tällaiseen löytyy tekijä(t). Koronavaikeuksien jälkeen on hieno nähdä, että MS nousee entistä vahvempana!

Yhden tänä vuonna ajetun kisan perusteella ainoa allekirjoittaneen mielestä harmillinen asia löytyy nousufinaalisysteemistä. Se, ajetaanko 9+1 vai 10+1, on sivuseikka. Ongelma on alemmissa nousufinaaleissa. Kun ensimmäinen alempi finaali on pelkkä nousufinaali, se on lopulta suurimmalle osalle kuskeista aivan turha. Jos sen tuloksia ei lasketa lopputuloksiin, ainoastaan voitolla on merkitystä. Se vääristää kisaamista alemmista sijoista, ja etenkin, kun renkaiden kulutuksella on kisassa merkitystä, mukaan tulee helposti vääränlaista taktikointia.

Jos myös tämän nousufinaalin tulos lasketaan mukaan lopputuloksiin, sillä on järkevä kilpailullinen merkitys myös muille kuin kärkipaikasta taisteleville. Se, miten pisteet lasketaan, on toki vielä eri harkinnan paikka. Oma ehdotukseni on normaali pistelasku siten, että nousija lasketaan tuloksista pois. Tämä vähentää myös kaksinkertaisen B-Ö -finaalin "raakuutta". Kun tuloksiin lasketaan 2/2 finaalia, yksi ongelma riittää pilaamaan tuloksen lopullisesti. Tällä tavalla saataisiin tulokset 2/3 finaalista, kuten A-finaalissa. Ajomäärä pysyy samana, mutta kaikissa lähdöissä on oikeasti panosta.

Omalla kohdalla on tavoitteena ajaa myös ensi kesänä muutama Maastosarjan kisa, mikäli työt sen sallivat. Toivottavasti nähdään siellä!

-Marko
Ensimmäinen RC-auto oli Graupner (Kyosho) Renault Alpine 310, vuonna 1982. Siitä se alamäki alkoi.

Poissa insjuip

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« Vastaus #2 : 19.09.21 - klo: 12.59 »
Markon idea on hyvä ja perusteltu. Kannatan.

Olis varman hyvä että kutsussa ilmoitetaan saako lauantaina tuuppikisojen jälkeen treenata nelkulla vai ei. Eli jos ei saa treenata, niin sitten ei ajella. Jos saa treenata, niin siitä pitää olla tieto kaikilla etukäteen. Kaikki eivät aja molempia luokkia. Onko siten säänöasia vai yhtenäinen käytäntö kilpailukusuissa, joissa asiaan on otettava kantaa järjestäjän toimesta.

Juha Sallmén

Poissa PHJ33

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« Vastaus #3 : 19.09.21 - klo: 17.48 »
Samaa mieltä tosta nousufinaalista. Eli tämä systeemi ihan ok jos kaikki 3 finaalin tulokset lasketaan. 

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« Vastaus #4 : 20.09.21 - klo: 12.08 »
Kiitoksia palautteesta!

Mielestäni nousufinaalit toivat mielenkiintoa myös alempiin finaaleihin, mutta olen samaa mieltä että sääntö jäi vajaaksi tälle kaudelle. Kuten kommenteissakin ilmeni, ekan finaalin merkitys oli täysin turha ellei ajanut kärkisijoilla. Korjataan tuo jatkoksi niin, että ekasta finaalista vain poistetaan voittaja.

Kisoissa on ollut jo kauan käytäntönä, että kisarata on suljettuna kisaviikon ma-to, ja perjantaina treenit 10-20. Lauantaina on saanut aina treenata kisan jälkeen yleensä 20-21 asti.

Palautetta vaan tulemaan niin fiksataan epäkohtia!
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa insjuip

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« Vastaus #5 : 20.09.21 - klo: 17.02 »
Tämä kirjoittamaton treenaamiseen liittyvä käytäntö ei ole ihan sama kaikkialla. Siksi kyselin.

Onkohan tarkoituksenmukaista pitää rataa kiinni monta päivää etukäteen, varsinkin jos kyseessä ei ole savirata, joka todennäköisesti pitää olla kiinni huoltotoimien takia. Turfi- tai betonirata voinee olla auki ihan normaalisti, ettei tarvitse laittaa ratoja kiinni samalla myös muilta harrastajilta. Kilpailukutsun malliphjassa vois olla paikka ilmoittaa treenistä, toisissa kutsussa on ja toisissa ei ja kun käytäntö ei ole aina sama. Ei sisällyttäisi sääntöihin tätä asiaa, mutta käytännön ilmoittaminen kutsussa olisi hyvä.

Poissa insjuip

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« Vastaus #6 : 20.09.21 - klo: 17.08 »
Niin ja tuli mieleen vielä, että onkohan akkujen jännitteiden mittauksille oikeasti tarvetta, kun ei ole kyse tehorajoitetusta luokasta. Toisin sanoen, miksi ei voisi käyttää hv-jännitteeseen ladattua akkua?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« Vastaus #7 : 21.09.21 - klo: 10.01 »
Tämä kirjoittamaton treenaamiseen liittyvä käytäntö ei ole ihan sama kaikkialla. Siksi kyselin.

Onkohan tarkoituksenmukaista pitää rataa kiinni monta päivää etukäteen, varsinkin jos kyseessä ei ole savirata, joka todennäköisesti pitää olla kiinni huoltotoimien takia. Turfi- tai betonirata voinee olla auki ihan normaalisti, ettei tarvitse laittaa ratoja kiinni samalla myös muilta harrastajilta. Kilpailukutsun malliphjassa vois olla paikka ilmoittaa treenistä, toisissa kutsussa on ja toisissa ei ja kun käytäntö ei ole aina sama. Ei sisällyttäisi sääntöihin tätä asiaa, mutta käytännön ilmoittaminen kutsussa olisi hyvä.


Sääntö on olemassa useastakin syystä.

-kustannuksten pienentämiseksi=-jos baana on kisaviikolla auki koko ajan, pakottaa se käytännössä paikalle jos haluaa ajaa mielekkäästi kilpaa "sijoituksista", ja samalla asettaa paikalliset aivan erityiseen asemaan.
-kilpailunjärjestämisen kannalta kisaviikko on aina todella kiireinen, sillon ei ole aikaa ylläpitää rataa samalla kun siellä olisi käyttäjiä sitä rikkomassa tms. riippumatta onko savi tai turffi.

Sähkörataluokissa kisarata on aina uusi ja ajamaton, joten kaikki ratamateriaalia lukuunottamatta samalta viivalta kisa-aamuna kilpailuun, joka tasoittaa kilpailua oleellisesti. Tietysti paikallisilla on aina paras tuntemus esim. maton pidosta eri tilanteissa, pidon kehityksestä suhteessa ajomäärään jne,mutta itse rataprofiili on kaikille uusi ja sama.

Ns. kotikenttäetu on sitä huomattavampi, mitä enemmän treeniä radalla sallitaan vaikkapa tilanteessa, jossa rata on tehty viikkoa ennen kisaa.





Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa insjuip

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« Vastaus #8 : 21.09.21 - klo: 11.52 »
Perustelut vaikuttaa ihan hyviltä, mutta ei ole koko totuus. Aika samat kaverit siellä kärjessä kisaa kuitenkin, saa kisaprofiililla treenata kaksi viikkoa tai yhden päivän. Näin asia näyttää olevan tämän kahden vuoden kisakokemuksella. Ja eikö olisi kerhojen tulojen kantilta ihan mielekästä, että radalla saa ajaa huvikseen tai sitten treenata kisoja varten. Kerhojen tulojen ja toiminnan kannalta olisi näin hyvä.

Saviradan kunnossapidon takia ymmärrän asian soittain, mutta muilla pinnoilla ratasuluilla ei ole kovin isoja hyötyjä, suhteessa haittoihin. Saviratojen profiilimuutos juuri ennen kisaa saavutetaan tasoitusta. Mutta profiilien muutos on niin ikään työllistävää järjestäjille. Ja jos profiilia ei muuteta kuten usein tuppaa olemaan eroavat treenimäärät merkittävästi joka tapauksessa paikallisten ja pidemmältä tulevien välillä. Kotikenttäetu on olemassa ja saattaa joskus jopa merkitäkin jotain, mutta onko se sellainen asia, jota pitää säännöillä yrittää nimen omaan tasoittaa. Kokemuksen mukaan jokaiselle löytyy se kilpakumppani ja/tai saman tasoinen porukka, jonka kanssa ajaa kilpaa. Se saattaa toki vaihdella sen mukaan, onko kotikenttäetu vai ei ja kuinka paljon on ollut aikaa ja myös rahaa käytettävissä treeneihin jne.

On hyvin tavanomaista moottoriurheilussa ja muissakin lajeissa, että kilpakentät ovat pysyviä ja niillä voi käydä treenaamassa. harvoin esim kartingradoillakaan tehdään profiilimuutoksia ja varjellaan sitä, että kukaan ei pääse treenaamaan ennen kisoja, jotta kaikki olisivat kilpa-areenan osalta samalla lähtöviivalla. Eroja on paljon muissakin asioissa. Toisilla on toisilla ei ole jotain.

Sisällä Touringissa ja muissa rataluokissa on tapana tehdä jotain (muuttaa esim profiili) ja toisessa luokassa tapa on toisenlainen. Se tässä on haastavaa, kun luokasta toiseen tavat vaihtuvat. Ei ole mitenkään pelkästään Maastosarjan asia, vaan lajin haaste ja ominaisuus yleisesti. Ulkoradoilla profiilit ei juurikaan muutu, ja siellä on paikallisilla kotikenttäetu ja se on ok. Sisällä pitäisi kuitenkin saavuttaa tasainen tilanne profiilin ja treenien suhteen. Ei ole loogista. Vähemmän sääntöjä tämän suhteen voisi olla parempi. Annetaan niille mahdollisuus menestyä, joilla on halua, aikaa ja rahaa treenata. Tässä lyhyellä reilun parin vuoden kilpaharrastusajalla on nähnyt ja tavannut monen moista käytäntöä ja haastaisin sääntöjen laatijoita ajattelemaan sääntöjen todellisia vaikutuksia ja sääntöjen tarkoitusperiä, ovatko oikeasti tarpeen ja onko säännön tuoma tavoite todella tarpeen.

Onkohan mainitsemani akun jännitesääntö myös sellainen että se on nykyaikana ja jatkossa tarpeen?

Juha Sallmén

Poissa Kimmo S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« Vastaus #9 : 21.09.21 - klo: 11.58 »
Kisoissa on ollut jo kauan käytäntönä, että kisarata on suljettuna kisaviikon ma-to, ja perjantaina treenit 10-20. Lauantaina on saanut aina treenata kisan jälkeen yleensä 20-21 asti.

...

kustannuksten pienentämiseksi=-jos baana on kisaviikolla auki koko ajan, pakottaa se käytännössä paikalle jos haluaa ajaa mielekkäästi kilpaa "sijoituksista", ja samalla asettaa paikalliset aivan erityiseen asemaan.

Kaikista reiluinta olisi, kun säännöt määräisivät tekemään uuden profiilin treenien jälkeen. Treenaajien tuomat rahat vähenisi ehkä hieman, mutta sitä voisi kompensoida hintaa nostamalla. Muutenkin itseasiassa kilpailumaksut ovat aika edullisia. Perheiden kisaamista voisi ehkä noston jälkeen helpottaa sillä, että perheen jäsenten osallistumismaksu samalle päivälle on esimerkiksi puoleen hintaan tms.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« Vastaus #10 : 21.09.21 - klo: 12.11 »
25 vuoden kisakokemuksella Suomessa ja Euroopassa viimeiset 15v top 10:ssä ajaneena voin kertoa,että on hyvin eri asia, onko rata uusi kaikille vai ennestään tuttu. Kärjessä erot on pienet ja onihan eri asia oletko ajanut radalla sen 2-4 akkua vai 400 akkua. Kaikki rataluokan kotimaiset sekä arvokisat sisäradoilla ajetaan uudella ajamattomalla profiililla, jolloin tilanne on kaikille tasan sama. Toki krossissa on melkoisen vaikea tehdä ratamuutoksia kisaviikolla, toki onnistuu sekin koska turffiradat pääosassa nykyään.

Ymmärrän näkökulmasi, mutta en pysty samaistumaan ajatukseen, jossa kilpailusta saisi mielenkiintoisemman sillä, että rata on auki kilpailijoille koko ajan ilman rajoituksia. Eikä varsinkaan edullisempaa, päinvastoin.

Sama käytäntö on muussakin moottoriurheilussa, etukäteistreenaaminen ja testaaminen on hyvin rajattua tai kiellettyä jopa. Ulkoaoppiminen ja paikallisetu on krossissa isommassa osassa kuin muissa luokissa, mutta en sano että se on huono asia koska lajin luonne on melkoisesti rataluokista poikkeava muutenkin. Ja paikallisten duunit pitää myös palkita, näinhän se menee kaikessa.


Akunjännite on se 4.20V/kenno, sille en näe mitään tarvetta nostaa, mutta siitä olen samaa mieltä että liikatehosta ei ole mitään iloa krossissa, päinvastoin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« Vastaus #11 : 21.09.21 - klo: 12.16 »
Nyt pitää myös muistaa, että Maastosarjassa on ensisijaisesti kyse ulkona ajettavasta sarjasta, itse näkisin vahvasti, että tämän kauden sisäkilpailu on (toivottavasti) poikkeus perinteiseen sarjaan, jossa kilpailut ajetaan kesällä ulkoradoilla. Suomessa talvikausi on pitkä, syyskuu-huhtikuu, joten kisojen ajattaminen sisätiloissa ei mielestäni sovi sarjan profiiliin. Tarjoaa toki epävakaisiin säihin pelastusta ja kaudelle pidemmän aikajänteen ekan ja vikan kisan välillä niin haluttaessa.

Tästä syystä profiilien muuttaminen on yleensä aikamoisen iso projekti kilpailupäivän jälkeen isoilla ulkoradoilla, toki ennalta suunniteltuna ja sovittuna ihan helpostikin toteutettavissa, jos on tekijöitä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa mustikka

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Joni RC
Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« Vastaus #12 : 21.09.21 - klo: 12.21 »
-kunnolliset katsastusvälineet sarjalle, nykyiset on melkoisen kauheita ja puutteellisia.
-kilpailijanumerot =1 tarra per kori, pienemmät tarrat, jotka sopii koriin etuikkunaan.
Nykyiset katsastus välineet tosiaan ovat aika huonoja ja päivitys oli tarpeellinen katsastuksen helpottamisen sujuvoittamisen takia.

Nykyiset tarrat ovat liian isoaja, että ne saisi liimattua nätisti korin etuikkunaan. Tarroja hankkiessa pitää kuitenkin varmistua siitä, että ne näkyvät hyvin toimitsijoille.

Niin ja tuli mieleen vielä, että onkohan akkujen jännitteiden mittauksille oikeasti tarvetta, kun ei ole kyse tehorajoitetusta luokasta. Toisin sanoen, miksi ei voisi käyttää hv-jännitteeseen ladattua akkua?
Mielestäni HV akkujen sallimista olisi hyvä mieettiä. Nykyisin ne ovat kuitenkin normaali tosissaan sijoituksista ajavien kesken ja alempien finaalien kuskeille sillä tuskin on niin isoa merkitystä. Tämä myös vähentäisi katsastuksessa yhden tarkistus kohteen ja tällä tavalla helpottaisi katsastusta. Kuitenkin kyseessä on tehorajoittamaton luokka, niin saman tehohyödyn saa muillakin tavoilla. Ainoa merkittävä hyöty on ajo ajan pidentyminen jokusella kierroksella.
Kaikenlaisia leluja on ollut tässä vuosien varrella :wink:
Joni RC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« Vastaus #13 : 21.09.21 - klo: 12.29 »
-kunnolliset katsastusvälineet sarjalle, nykyiset on melkoisen kauheita ja puutteellisia.
-kilpailijanumerot =1 tarra per kori, pienemmät tarrat, jotka sopii koriin etuikkunaan.
Nykyiset katsastus välineet tosiaan ovat aika huonoja ja päivitys oli tarpeellinen katsastuksen helpottamisen sujuvoittamisen takia.

Nykyiset tarrat ovat liian isoaja, että ne saisi liimattua nätisti korin etuikkunaan. Tarroja hankkiessa pitää kuitenkin varmistua siitä, että ne näkyvät hyvin toimitsijoille.

Niin ja tuli mieleen vielä, että onkohan akkujen jännitteiden mittauksille oikeasti tarvetta, kun ei ole kyse tehorajoitetusta luokasta. Toisin sanoen, miksi ei voisi käyttää hv-jännitteeseen ladattua akkua?
Mielestäni HV akkujen sallimista olisi hyvä mieettiä. Nykyisin ne ovat kuitenkin normaali tosissaan sijoituksista ajavien kesken ja alempien finaalien kuskeille sillä tuskin on niin isoa merkitystä. Tämä myös vähentäisi katsastuksessa yhden tarkistus kohteen ja tällä tavalla helpottaisi katsastusta. Kuitenkin kyseessä on tehorajoittamaton luokka, niin saman tehohyödyn saa muillakin tavoilla. Ainoa merkittävä hyöty on ajo ajan pidentyminen jokusella kierroksella.


Katsastusvälineistä tosiaan samaa mieltä, ne on mielestäni ihan hirveätä roskaa. Yritän saada paremmat välineet käyttöön ensi kesäksi.

Numerot tosiaan nykykoreihin liian isoja, sopii kun väkisin laittaa mutta pienmpikin välttää. Ei tekijän vika, vaan itse tilasin ne samalla speksillä kuin aiemmatkin. Fiksataan. Toki tuomareille näkyvyys kärsii, mutta kyllä se auton väritys enemmän kertoo kuin se numero kuitenkin. Tuomaroinnit on niin valitettavan heikkoja olleet jo vuosia, että en näe puutteena tätä asiaa (numeroiden koko siis).

HV jännitteessä on tosiaan tuo puoli, ohuilla shortyilla ajettaessa ajoaika on jopa kortilla. Laitetaan tuo jännite mietintään.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa insjuip

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« Vastaus #14 : 21.09.21 - klo: 14.03 »
25 vuoden kisakokemuksella Suomessa ja Euroopassa viimeiset 15v top 10:ssä ajaneena voin kertoa,että on hyvin eri asia, onko rata uusi kaikille vai ennestään tuttu. Kärjessä erot on pienet ja onihan eri asia oletko ajanut radalla sen 2-4 akkua vai 400 akkua. Kaikki rataluokan kotimaiset sekä arvokisat sisäradoilla ajetaan uudella ajamattomalla profiililla, jolloin tilanne on kaikille tasan sama. Toki krossissa on melkoisen vaikea tehdä ratamuutoksia kisaviikolla, toki onnistuu sekin koska turffiradat pääosassa nykyään.

Ymmärrän näkökulmasi, mutta en pysty samaistumaan ajatukseen, jossa kilpailusta saisi mielenkiintoisemman sillä, että rata on auki kilpailijoille koko ajan ilman rajoituksia. Eikä varsinkaan edullisempaa, päinvastoin.

Sama käytäntö on muussakin moottoriurheilussa, etukäteistreenaaminen ja testaaminen on hyvin rajattua tai kiellettyä jopa. Ulkoaoppiminen ja paikallisetu on krossissa isommassa osassa kuin muissa luokissa, mutta en sano että se on huono asia koska lajin luonne on melkoisesti rataluokista poikkeava muutenkin. Ja paikallisten duunit pitää myös palkita, näinhän se menee kaikessa.


Akunjännite on se 4.20V/kenno, sille en näe mitään tarvetta nostaa, mutta siitä olen samaa mieltä että liikatehosta ei ole mitään iloa krossissa, päinvastoin.

Puhutaan nyt kuitenkin tästä krossiluokasta, ettei eksytä Touring-luokkaan.

Jos ajattelee kerhojen, ratojen yllläpitäjien kantilta, ei ratasulut ole järkeviä. Ratasulut eivät ole myöskään mielekkäitä lajiin ja kilpailuun mukaan tuleville. Voi olla ok juurikin sille kärkikymmenikölle ja myös niille, jotka eivät treenaa ollenkaan, vaan ajavat vain kilpailut.

Jos oikein optimoisi tuota Vesan näkemystä, niin radathan kannattaisi olla koko kesän kiinni ettei pääse treenaamaan ja että kaikille tilanne olisi uusi ja sama ja jokaiseen kisaan vaihdetaan profiili. Itsekin ajan pääasiassa ulkona ja käytännössä vain saviradoilla M8 -luokkaa ja peilaan tätä "sääntöä" siinä lajissa oleviin käytöntöihin ja kokemukseen. Harva M8 SM-rata on muuttunut tässä parin kesän aikana. Rata on ollut kiinni kunnostusta varten, ei profiilimuutoksia varten. Ja kisat on olleet ihan hyviä. En ole huomannut, että joku olisi mustasukkainen siitä, että muut on treenannut ja itse ei ole ollut aikaa treenata. Siellä kärjessä ajaa ihan samat jätkät, vaikka saa treenata vaikka koko kevään syksyn kisoja varten yhdellä ja samalla radalla. Aina tietenkin on niitä, jotka ajavat vain oman lähialueen kisat ja menestyvät niissä hyvin ja peittoavat ne, joilla on vähemmän paikallisprofiilista kokemusta, vaikka harrastusvuodet olisivat suunnilleen samat. Jokaisella on mahdollisuus treenata vaikka joka päivä ennen kisoja, riippuu mielenkiinnosta, ajankäytöstä ja rahasta. Kukin panostaa oman mieltymyksensä mukaan ja osa vetää ihan puhtaasti vankalla kokemuksella vain pelkkiä kisoja. Sääntö / käytäntö on palvelee kieltämättä parhaiten juurikin niitä, jotka joka tapauksessa osallistuu kilpailuiin ilman treenaamista. Mutta jokainen ratamaksu on tärkeä jokaiselle kerholle ja kilpailuihin osallistuminen voinee olla se motivaattori treenata, jos tavoittelee parempaa onnistumista.

Turfilla profiilin muuttaminen on toki helpompaa, mutta miksi käytäntö / sääntö on sitten erilainen saviradalla ja turffiradalla?  Eikö käytäntö voisi olla yhtenäinen ja voisi treenata vapaasti. Tilanne olisi edelleen kaikille sama. Tekee kerho turffiradalle muutoksen viikkoa ennen tai vaikka perjantaina illalla, muutoksen aikaa rata toki pitää olla kiinni, mutta se kestää tunteja, ei päivä.

Mielestäni Hakkilan kisat oli ihan onnistuneet. Tai en ainakaan ole nähnyt, että siitä olisi tullut yleistä paheksuntaa, että kaikilla oli mahdollisuus treenata kisaprofiililla koko viikon. Siitä myös ilmoitettiin kaikille. Tämä on se mitä kannattaisi harkita uudeksi käytännöksi. Tai että kilpailunjärjestäjä voi ihan omatoimisesti miettiä omien resurssiensa ja käytössä olevan ajankäytön mukaan, tekeekö profiilimuutoksen ja milloin sen tekee vai onko tekemättä.

Ei sääntö ole huono, vaikka kisaprofiililla ei saisikaan treenata. Mutta harrastuksen kantilta yleisesti se ei ole ainakaan hyvä. Ja jotta Vesan mainitsema tavoite (syy-suraus) toteutuu, tulisi saviradat pitää kiinni koko kauden, jos ei muuta profiilia kisoihin, ei mitään jiitä.

Tästä on varmaan turha jatkaa, mutta pitää vähän haastaa, jos vaikka sääntöjä miettiessä ja kehitettäessä tulisi ajateltua asiaa laajemmin ja tuoreilla silmillä. Hyvä laji tämä 10 krossikin on, vaikka ei saisikaan treenata.

Juha Sallmén

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« Vastaus #15 : 21.09.21 - klo: 14.10 »

Numerot tosiaan nykykoreihin liian isoja, sopii kun väkisin laittaa mutta pienmpikin välttää. Ei tekijän vika, vaan itse tilasin ne samalla speksillä kuin aiemmatkin. Fiksataan. Toki tuomareille näkyvyys kärsii, mutta kyllä se auton väritys enemmän kertoo kuin se numero kuitenkin. Tuomaroinnit on niin valitettavan heikkoja olleet jo vuosia, että en näe puutteena tätä asiaa (numeroiden koko siis).


Tuomarin näkökulma taisi mulla muuttua taas entisen tuomarin näkökulmaksi. Ehkä voisi ajaa kisaa itse.
Ihan helvet*** yrittää tihrustaa numeroita saman värisistä autoista. Eräkohtaiset numerot näkyivät.

Tuomarointi on ehkä pahin rasti kisoissa, en suosittele sitä kellekään. Joka tapauksessa joku on tyytymätön.
Viimeksi uhkailu johti toivottuun lopputulokseen ja saatiin siisti kisa. Kisatessa sattuu eikä kaikkiin tapahtumiin ole syyllistä.

Mutta missään nimessä ei saa pienentää numeroita jos halutaan että tuomari näkee ne. Muuten pitää pyytää keltaista autoa antamaan tilaa vihreälle tms. mutta olisihan se noloa jos erän jälkeen kysellään kuka sai stopparin.

Sääntöuudistuksia tehdessä pitää myös varmistaa että ajanottosofta osaa hoitaa kisan. Nyt näin ei näemmä ole.

-Jon Lindgren

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« Vastaus #16 : 21.09.21 - klo: 15.16 »
25 vuoden kisakokemuksella Suomessa ja Euroopassa viimeiset 15v top 10:ssä ajaneena voin kertoa,että on hyvin eri asia, onko rata uusi kaikille vai ennestään tuttu. Kärjessä erot on pienet ja onihan eri asia oletko ajanut radalla sen 2-4 akkua vai 400 akkua. Kaikki rataluokan kotimaiset sekä arvokisat sisäradoilla ajetaan uudella ajamattomalla profiililla, jolloin tilanne on kaikille tasan sama. Toki krossissa on melkoisen vaikea tehdä ratamuutoksia kisaviikolla, toki onnistuu sekin koska turffiradat pääosassa nykyään.

Ymmärrän näkökulmasi, mutta en pysty samaistumaan ajatukseen, jossa kilpailusta saisi mielenkiintoisemman sillä, että rata on auki kilpailijoille koko ajan ilman rajoituksia. Eikä varsinkaan edullisempaa, päinvastoin.

Sama käytäntö on muussakin moottoriurheilussa, etukäteistreenaaminen ja testaaminen on hyvin rajattua tai kiellettyä jopa. Ulkoaoppiminen ja paikallisetu on krossissa isommassa osassa kuin muissa luokissa, mutta en sano että se on huono asia koska lajin luonne on melkoisesti rataluokista poikkeava muutenkin. Ja paikallisten duunit pitää myös palkita, näinhän se menee kaikessa.


Akunjännite on se 4.20V/kenno, sille en näe mitään tarvetta nostaa, mutta siitä olen samaa mieltä että liikatehosta ei ole mitään iloa krossissa, päinvastoin.

Puhutaan nyt kuitenkin tästä krossiluokasta, ettei eksytä Touring-luokkaan.

Jos ajattelee kerhojen, ratojen yllläpitäjien kantilta, ei ratasulut ole järkeviä. Ratasulut eivät ole myöskään mielekkäitä lajiin ja kilpailuun mukaan tuleville. Voi olla ok juurikin sille kärkikymmenikölle ja myös niille, jotka eivät treenaa ollenkaan, vaan ajavat vain kilpailut.

Jos oikein optimoisi tuota Vesan näkemystä, niin radathan kannattaisi olla koko kesän kiinni ettei pääse treenaamaan ja että kaikille tilanne olisi uusi ja sama ja jokaiseen kisaan vaihdetaan profiili. Itsekin ajan pääasiassa ulkona ja käytännössä vain saviradoilla M8 -luokkaa ja peilaan tätä "sääntöä" siinä lajissa oleviin käytöntöihin ja kokemukseen. Harva M8 SM-rata on muuttunut tässä parin kesän aikana. Rata on ollut kiinni kunnostusta varten, ei profiilimuutoksia varten. Ja kisat on olleet ihan hyviä. En ole huomannut, että joku olisi mustasukkainen siitä, että muut on treenannut ja itse ei ole ollut aikaa treenata. Siellä kärjessä ajaa ihan samat jätkät, vaikka saa treenata vaikka koko kevään syksyn kisoja varten yhdellä ja samalla radalla. Aina tietenkin on niitä, jotka ajavat vain oman lähialueen kisat ja menestyvät niissä hyvin ja peittoavat ne, joilla on vähemmän paikallisprofiilista kokemusta, vaikka harrastusvuodet olisivat suunnilleen samat. Jokaisella on mahdollisuus treenata vaikka joka päivä ennen kisoja, riippuu mielenkiinnosta, ajankäytöstä ja rahasta. Kukin panostaa oman mieltymyksensä mukaan ja osa vetää ihan puhtaasti vankalla kokemuksella vain pelkkiä kisoja. Sääntö / käytäntö on palvelee kieltämättä parhaiten juurikin niitä, jotka joka tapauksessa osallistuu kilpailuiin ilman treenaamista. Mutta jokainen ratamaksu on tärkeä jokaiselle kerholle ja kilpailuihin osallistuminen voinee olla se motivaattori treenata, jos tavoittelee parempaa onnistumista.

Turfilla profiilin muuttaminen on toki helpompaa, mutta miksi käytäntö / sääntö on sitten erilainen saviradalla ja turffiradalla?  Eikö käytäntö voisi olla yhtenäinen ja voisi treenata vapaasti. Tilanne olisi edelleen kaikille sama. Tekee kerho turffiradalle muutoksen viikkoa ennen tai vaikka perjantaina illalla, muutoksen aikaa rata toki pitää olla kiinni, mutta se kestää tunteja, ei päivä.

Mielestäni Hakkilan kisat oli ihan onnistuneet. Tai en ainakaan ole nähnyt, että siitä olisi tullut yleistä paheksuntaa, että kaikilla oli mahdollisuus treenata kisaprofiililla koko viikon. Siitä myös ilmoitettiin kaikille. Tämä on se mitä kannattaisi harkita uudeksi käytännöksi. Tai että kilpailunjärjestäjä voi ihan omatoimisesti miettiä omien resurssiensa ja käytössä olevan ajankäytön mukaan, tekeekö profiilimuutoksen ja milloin sen tekee vai onko tekemättä.

Ei sääntö ole huono, vaikka kisaprofiililla ei saisikaan treenata. Mutta harrastuksen kantilta yleisesti se ei ole ainakaan hyvä. Ja jotta Vesan mainitsema tavoite (syy-suraus) toteutuu, tulisi saviradat pitää kiinni koko kauden, jos ei muuta profiilia kisoihin, ei mitään jiitä.

Tästä on varmaan turha jatkaa, mutta pitää vähän haastaa, jos vaikka sääntöjä miettiessä ja kehitettäessä tulisi ajateltua asiaa laajemmin ja tuoreilla silmillä. Hyvä laji tämä 10 krossikin on, vaikka ei saisikaan treenata.

Juha Sallmén


En lähtisi ihan noin paljoa kärjistämään, mutta mielipide sekin. Ei sitä treenaamista muissakaan luokissa rajoiteta, mutta kyllä se aivan varmasti sarjan kannalta parempi, että ne kisaradat on kiinni perjantaihin asti, jotta KAIKILLA on edes suunnilleen samanlainen tilannekisoissa treenaamiseen. Itse näkisin, että rataluokissa sinne kisoihin mennään ajamaan tulosta, ei harjoittelemaan, kun taas krossissa on lajin luonteen vuoksi oleellista opetella rataa, koska muuttujiaon paljon ja kierros pitkä. Ainakaan missään rataluokassa en tiedä, että kisoissa olisi mahdollista ajaa kisaradalla koko viikon ennen kun kisat alkavat esim perjantaina tai lauantaina, ei suomessa eikä muualla. Kustannussyitä ovat töistä ja koulusta poissaolot jne. Sekä se fakta että päivässä ei kuluta niin paljoa rengasta kuin vaikka viikossa, sama koskee testattavien asioiden määrää.


USeimmiten tai ainakin usein ne tuoreet silmät eivät tiedä kehityskaarta, missä on päädytty nykyiseen ja miksi. Loppujen lopuksi pitää kuitenkin muistaa, että resurssit ovat hyvin rajalliset = 1 henkilö sarjan taustalla, joten ihan mahdottomiin ei pysty vaikka haluaisi.

Laskentasoftan kanssa oli varmasti jumppaa ekalla kaudella, se ei tarkoita sitä että ikuisesti pitää ajaa samalla formaatilla. Nyt kun on 4 kisaa reenattu niin talvella on aikaa reenata laskentasoftaa lisää.


Mielestäni on erinomaista, että keskustelua aiheeseen syntyy, tätä kautta homma kehittyy varmasti ainakin joltakin osin. (y)
« Viimeksi muokattu: 21.09.21 - klo: 15.55 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa insjuip

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« Vastaus #17 : 21.09.21 - klo: 18.25 »
Järjestäjien ja aktiivien vähyyden vuoksi voisi olla syytä juurikin miettiä, että mikä sääntö teettää työtä ja mikä olisi helpotus työn tekemiseen. Ei tarvitse tuntea kehityskaarta huomatakseen, että kehitettävää näyttää olevan edelleen.

Miten usein esim Vaasan kymppisavirata on muutettu totaalisesti sellaiseksi, että sitä ei ole kukaan ennen kisoja ajanut? Itse en ole havainnut muutoksia kun Vaasassa olen käynyt treenaamassa. Saattaa toki hyvin olla mahdollista, että en vain ole huomannut että se olisi muuttunut kisojen ja treenien välissä. Näin vanhemmalla iällä mukaan uudelleen tullessa ei ehkä enää näe kaikkia pieniä yksityiskohtia. Vaasa paikkana vain yhtenä esimerkkinä. Muitakin on. Eli olisiko mahdollisesti käynyt niin, että käytäntö ei ole kuitenkan ihan sama kuin teoria.

Säännöt on ok ja niitä luonnollisesti kilpalajeisss tarvitaan, mutta ne pitää olla mielekkäitä lajin harrastajien kantilta, järjestäjien resurssit ja tavoitteet huomioiden ja sellaisia, että niitä tulee noudatettua. Myös harkittu väljyys vois olla viisasta.

Poissa insjuip

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« Vastaus #18 : 21.09.21 - klo: 19.41 »
En kyllä löytänyt hetikään krossisäännöistä tai autourheilun lajikohtaisista säännöistä treenehin liittyvää kohtaa. Eli sen takia käytäntö varmaan onkin vaihteleva. Hyvä näin jos säännöissä ei tätä olekaan. Jää siis järjestäjälle valinnanvaraa. Hyvä näin.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« Vastaus #19 : 21.09.21 - klo: 20.33 »
mieltymyksensä mukaan ja osa vetää ihan puhtaasti vankalla kokemuksella vain pelkkiä kisoja. Sääntö / käytäntö on palvelee kieltämättä parhaiten juurikin niitä, jotka joka tapauksessa osallistuu kilpailuiin ilman treenaamista. Mutta jokainen ratamaksu on tärkeä jokaiselle kerholle ja kilpailuihin osallistuminen voinee olla se motivaattori treenata, jos tavoittelee parempaa onnistumista.

Tämä treenaamisen vähäneminen ja vain kilpailuihin osallistuminen on mielestäni lisääntynyt viime vuosina. Tämä suuntaus pitäisi saada jotenkin käännettyä. Vaarana tietenkin, että jos tehdään radikaaleja muutoksia, voi sillä olla loppupeleissä negatiivinen vaikutus.