Kirjoittaja Aihe: Nikkojen virittäjät?  (Luettu 232624 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #630 : 04.03.12 - klo: 14.55 »


Jos kiteet on todella eriparia kuten väität niin ne ei toimisi lainkaan tai enintään synnyttää vain häiriötä (vapinaa ja nykimistä)

Hitto - piti oikein käydä tallissa kattomassa tuosta HBX:stä, siinä oli 27.225 molemmissa ja Nikkendaalissa on lähettimessä 27.095 ja autossa 26.640 - no oli miten oli täytyy sitten joskus kokeilla uudella parilla tapahtuuko mitään muutosta - raportoin sitten - samahan se tuossa lelussa on, poika ( 5v ) saa sillä reenailla sisällä ennen isomman ulkoauton puikkoihin astumista..
Kyllä siinä HBX:ssä kiteet ovat eri taajuudella luki tarrassa mitä vaan. Kiteet ei vaan kertakaikkiaan juttele keskenään jos taajuudet täysin identtiset.
Joissain kiteissä esim. tarran alta löytyy kiteen tod. taajuus.

Miksi tilaat uuden parin, kun sulla löytyy toisesta autosta jo kiteet?(kokeilua varten)
Vaihda hbx kiteet nikkoon niin näet, että kantomatka ei muutu jos alkuperäiset oli ehjiä

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #631 : 04.03.12 - klo: 23.14 »
Tähän väitteeseen haluaisin vähän faktaa että ne kiteet on eri taajuudella. Noilla kiteillä juuri mitoitetaan lähetin ja vastaanotin juuri samalle taajuuskaistalle, jotta lähettimen ohjaussignaali saadaan mahdollisimman tarkasti vastaanotettua. Oli sitten modulaatio AM tai FM. Sama homma on normaalien radioiden kanssa, radiokanava (vaikka NRJ) kuuluu kyllä muutaman hertzin vierestä mutta heikommin.
Ei ne kiteet keskenään mitenkään juttele. se on totta että lähettimen ja vastaaottimen kiteet on erikseen. Lähetin ei saa vastarista mitään paluuviestejä FM ja AM radioissa. Siksi yhdellä ja samalla ohjaimella voi ajaa 2 autoa vaikka samaan aikaan jos niissä on samalla taajuudella olevat kiteet. 2.4GHz rammarit on sitten ihan eri asia, niissä lähetin ja vastaanotin naitetaan keskenään ja ne etsivät oman taajuuskaistan sieltä muiden joukosta, ja saattavat vaihdella sitä kaistaa myös.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa SixStars

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #632 : 05.03.12 - klo: 08.49 »
No tulihan tuota sitten kokeiltua myös noilla HBX:n kiteillä, ja ei juuri muutosta.. enemmän tuntui vaikuttavan se, että kuinka ulos tuo antennin virkaa hoitava langanpätkä oli vedetty ulos sieltä "antenniputkesta" - eli paras toiminta tuntui olevan, kun antennia roikkui saman verran ulos siitä pillistä, kuin mitä se on pitkä itsekin..

Taitaa Nikkolassa olla vaan väärät leimasimet kidehommissa ( ei siis ole missään tarrassa tms. vaan ihan siinä kiteen peltikuoressa "maalattu" noi taajuudet ).

Kokeilin vielä piruuttaan niin, että laitoin nikon lähettimeen tuon hbx:n lähetinkiteen ( 27.225 muistaakseni ) ja autossa olis sitten se "muka 26.640" ( onko sellasta oikeesti ollut edes olemassa ? ) - niin eihän se auto tosiaan inahtanutkaan.

Ja rizardille: tilasin niitä kiteitä nyt ihan muutenkin, jos vaikka joskus tarvii siirtyä eri taajuudelle jossain ajellessa ( jos jollain muulla sama taajuus käytössä - tai enhän mä tiedä, ajaako kukaan enää noilla AM radioilla  :shocked: )

Kohta täytyy käydä kurnuttamassa tuota Bonzeria kantohangella - nopari ja vastari on muovipussutettu nippusiteellä, muut osat paljaana, mutta eipä tuolla nyt lumi pölise, kun kaikki on vaan kovaa jääkökkiä  :wink:
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #633 : 05.03.12 - klo: 17.31 »
Sixstarssin viestissä taisi tulla perusteluja tarpeeksi, mutta sillä erolla, että vastaanottimen kiteen taajuus on tosiaan mitä siiten on merkitty.

Joskus 10v. sitten, kun käytössä oli vielä AM-radiot niin ihmettelin asiaa silloin, kun tuli hommattua ns. "yli- tai ali kiteet" eli sellaiset jotka oli taajuudeltaan korkeammat tai matalammat kuin värikoodatuissa pareissa.
Niissä radion kide oli oli jotain ja vastaanottimen kide matalampi taajuuksinen. Uteliaisuuttani revin hitecin ruskean kideparin tarrat pois ja kas kummaa TX oli 26.995 ja RX jotain ihan muuta. Muistaakseni kiteiden taajuus ero on aina sama ja saatiinhan me aikoinaan tehtyä kolme paria kiteitä neljällä kappaleella kiteitä.
Eikä telemetria mikään mahdottomuus ole AM ja FM taajuuksilla, mutta lähetin ei saa mitään viestejä mistään vastaanottimesta missään radiossa .

Ja kuten aikaisemmin sanoin jos kiteet olisi identtiset niin ei olisi mitään väliä kumman kiteen tökkää radioon ja kumman vastariin
« Viimeksi muokattu: 05.03.12 - klo: 20.02 kirjoittanut rizardi »

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #634 : 05.03.12 - klo: 18.58 »
Tähän väitteeseen haluaisin vähän faktaa että ne kiteet on eri taajuudella. Sama homma on normaalien radioiden kanssa, radiokanava (vaikka NRJ) kuuluu kyllä muutaman hertzin vierestä mutta heikommin.

Jäi vaivaamaan, joten piti kaivaa vanhat fysiikan kirjat esiin.
Radiokavava (esim. NRJ) lähettää ohjelmaa taajuudella X
Virität vastaanottimesi myös taajudelle X. Olet "kiinni" kanta-aallossa, mutta vastaanotettu informaatio on 0
Tämä siksi, että vastaanotin vähentää taajuudet toisistaan eli X-X=0 (samalla se kyllä laskee ne myös yhteen, mutta sillä ei ole tässä asiassa merkitystä)

NRJ.n lähettäessä ohjelmaa taajuudella X+450Khz ja sinun vastaanottaessa taajuudella X. Erotukseksi saadaan X+450Khz - X = 450Khz, ihmiskorvan kuulema taajuus saadaan kuuluviin ja humppa voi alkaa.
Todellisuudessa FM radiossa näitä taajuus eroja on pirun paljon ja siihen sen toiminta perustuukin.

AM-radiossa informaation lähetys toteutetaan amplitudin muutoksina, mutta sekin on vastaanotettavissa vain kanta-aallon vieressä. Eli myös RC-radioiden kiteet ovat lähettimessä ja vastaanottimessa eri taajuudella toisistaan.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #635 : 06.03.12 - klo: 08.53 »
Täytyy näköjään myös kaivaa vanhat fysiikan kirjat esiin ja alkaa ihmettelemään   :smiley:
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Janne O

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #636 : 18.03.12 - klo: 15.28 »
Elikkäs ostin en ole ostanu vieläkään niitä harjattomia. Kun ostin kaijuttimet. Mutta nyt olen taas ostamassa ja olen ajatellut tämmöisiä: nopari ja moottori. Akuiksi tulis 3s lipot. Mutta kestääkö tuo motti tuota noparia? Kyllä muuten kulkee noilla!
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Poissa SixStars

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #637 : 18.03.12 - klo: 15.45 »

Huono kantomatka todennäköisimmin johtuu "lelu" lähettimestä ja sen heikosta lähetystehosta, mutta myös väärän mittainen vastarin antenni ja servojen ja moottorin tarjoilemat radiohäiriöt on todennäköisiä.

Juu - kyllä tässä se vinha perä piilee - tuolla HBX:n radiolla nicco menee kiltisti niin pal ku kämpässä tilaa riittää - vielä kun siihen sais kääntyvät etupyörät  :grin: - kääntösäde on luokkaa kauppatori keskikokoisessa suomalaisessa kaupungissa - ja vielä oikein servon kääntämänä ( ei on/off, niinku yleensä ) - eipä siitä Nikosta enempää omalta osaltani, tulipahan tutkittua. Pölyyntyköön kaapissa jatkossakin...
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Poissa Janne O

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #638 : 20.03.12 - klo: 14.31 »
Pitäsköhän tohon autoon värkätä jonkunlaiset jouset? Oon ajatellu semmosta että ottaa sen perän irti ja laittaa saranat ja vetää kumi nauhan takaa keulaan. Oisko tommonen hyvä?
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Poissa Janne O

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #639 : 05.05.12 - klo: 21.01 »
Nyt sain sitten idean kun tutkin noita vanhoja purettuja nikko autoja. Eli projekti idea syntyi. Jos rakentelis semmosen auton, että laittas yhestä carrerasta perän (nikko laatua). Ja sitten laittas jonkun nikko monsteri rungon. Keula tulis myös siitä carrerasta. Perä menis ainakin aika helposti siihen runkoon ja saa samalla hyvin jouset siihen kiinni. Vanhasta 1:18 autosta tulis nopari, ohjaus-servo, jouset ja vastaanotin. Moottori olis joku 65-75 T crawler moottori, mutta en tiijä kestääkö nopari. (Kokeillaan :grin: )
Akusta en oo viel varma.
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Poissa romu44

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #640 : 30.10.15 - klo: 09.49 »
Tulipa tuossa ajankuluksi veisteltyä Nikon alkuperäisiä osia kääntyvämmäksi :D
Ei oo tolla tullut ajeltua sen jälkeen kun hommas kunnollisen sähköauton.
Ei pieni näpertely ja virittely pahaa tee, oli sitten kyse Nikosta tai paremmasta autosta.

Kääntyvyys oli vakiona niin surkea ettei tuolla pystynyt oikeastaan edes ajamaan siitä
puhumattakaan että kaasu ja ohjaus on muutenkin syvältä kun ovat mallia täysillä tai ei mitään.
Renkaat aiheuttaa puskemista kun ovat kovaa sileää pvc-muovia, ehkä tuosta sais ihan ajettavan
jos muokkais kumiset katurenkaat tai puolikovat renkaat alle.

Löytyy tuosta vielä lisääkin viilausvaraa kääntyvyyden lisäämiseksi mutta ei kärsiny ihan kaikkea
ottaa että toimii vielä, menee pian kallis vehje rikki :D

https://www.youtube.com/watch?v=IOXJ6OXFxmM
Nanda NRX-10

Poissa STruck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Droppiboxi
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #641 : 19.11.15 - klo: 16.53 »
Ei ole auto, mutta NIKKO. Nikko stingray venettä pistetty ajokuntoisemmaksi vaihtamalla sähköt yms.

! No longer available

! No longer available
Duratrax Evader Ext --- E-Maxx (MM 2200KV) & C-Maxx (FlexibleMaxx100%) --- Hong Nor X2 (Tekno) --- Tamiya TL-01/B --- Traxxas 1/16 e-revo vxl -- Traxxas T-Maxx 3.3(os.21tm) ---MMM