Vertical Hobby

Kirjoittaja Aihe: FinTrack Tour -sääntö- ja kehityskeskustelu  (Luettu 1557 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa valtsu99

  • RSRCA
    • Profiili
FinTrack Tour -sääntö- ja kehityskeskustelu
« : 29.12.21 - klo: 16.41 »
Moro

Aattelin tehä topiikin, jossa voidaan keskustella FTT:n tulevista säännöistä ja tarvittavista sääntömuutoksista pitkin kautta, aina siihen asti että lähettelen säännöt lajiryhmälle ja hallitukselle hyväksyttäväksi. Tarkoituksena on siis kehittää sarjaa ja saada siitä mahdollisimman harrastajaystävällinen, sekä hoitaa tuo sääntöjen päivittely niin ettei ohjeiston julkaisuhetkellä tulisi kuskeille yllätyksiä sääntöjen suhteen. Sääntöehdotuksia voi toki laitella mulle suoraankin vaikka yv:llä, sähköpostilla tai kirjekyyhkyllä, jollei itse halua niitä täällä ilmaista, ja laittelen niitä sitten anonyymisti tänne. Keskustelu on tarkoitettu lähinnä niille, ketkä sarjaa ajelee/suunnittelee ajavansa, sekä tietenkin kisanjärjestäjille. Pidetään keskustelu asiallisena!


Mulla on ittellä tähän alkuun pari sääntömuutosta:

Ei niinkään sääntömuutoksena, vaan selvennyksenä voisin ohjeistoon merkata, että mitkä kohdat koskevat niin lisäluokkia, kuin FTT-luokkiakin. Käytännössä kaikki yleiset asiat: ilmoittautuminen, maksimi latausvirrat, tuomarointikohteet, palkinnot… koskevat kaikkia, kun taas luokkakohtaiset asiat: kilpailunumerot, katsastus, kori, moottori…. koskevat vain FTT-luokkia (TSS-10, TSP-10 ja TSM-10)


Eli tuo tämänhetkinen siipisääntö kaipaisi hieman päivittelyä, jotta saadaan nuo joidenkin korien mukana tulevat banaani-siivet hyväksytyiksi, eli 190mm*40mm*20mm laatikkoon mahtumisen sijaan siiven pitäisi mahtua 40mm*20mm reiästä ja maksimileveyden oltava edelleen tuo 190mm. Lisäksi mielestäni nostajien (ja mattojen) turvallisuuden vuoksi olisi hyvä rajoittaa siivet kaupallisiin lexanista valmistettuihin 1/10 sähkötouring siipiin. Sanamuotoa pitää varmaan vielä vähän hioa, mutta perusperiaatteeltaan varmaankin tuon kaltainen sääntö tulee olemaan.
Muutamat ovat kyselleet lisämääräyksen perään juurikin tuon siipisäännön tiimoilta jo kaudelle 2022, mutta mielestäni lisämääräykseen ei ole suurta prioriteettiä, sillä tämänhetkinen siipisääntö on todella yksiselitteinen ja siinä ei ole mitään väärän tulkinnan mahdollisuutta. Jos uusi lisämääräys tehtäisiin kiireellä ei ole taattua että yksiselitteisyys säilyy.
Kyseinen siipisääntö on ollut käytössä ~viitisen vuotta, joten yllätyksenä se ei ole kenellekkään tullut.
Jokaisena vuonna on ollut joitakin koreja, joiden mukana tuleva siipi ei mene siipisääntöön. Lisäksi mikään sääntö ei nykypäivänä pakota käyttämään korin mukana tullutta siipeä, eli siiven voi vaihtaa laatikkoon mahtuvaan versioon tai leikata banaanisiiven niin pieneksi, että se laatikkoon mahtuu.

Toinen mielestäni ajankohtainen sääntömuutos voisi olla virissä akkujännitteen vapauttaminen HV-jännitteeseen ja akun nimellinen jännite saa olla maksimissaan 7,6V. En usko että kukaan akkuaan HV-jännitteeseen lataisi, mutta tämä helpottaisi shortyjen käyttöä pidemmän ajoajan merkeissä. Lisäksi tämä vähentäisi rumbaa katsastuksessa.

Kolmantena mietintämyssyyn korisääntö. Tuo korin minimipaino vaatii hieman viilailua, ajatuksenahan siinä on noiden paperikorien pois rajaaminen. Tämä olisi periaatteessa helpompaa esimerkiksi suoraan paksuutta rajaamalla (esim min 0,6mm), mutta paksuuden valvominen on käytännössä mahdotonta, kun ainakin ZooRacingin koreissa tuo paksuuden ”leima” on korista pois leikattavalla alueella.

Tällä kertaa viimeisimpänä, mutta ei todellakaan vähäisimpänä näkisin lisenssisäännön. Tällä hetkellähän lisenssi on pakollinen vain virissä, mutta mielelläni laittaisin sen pakolliseksi myös poroon ja stanuun. Tällöin kaikille kilpailijoille saataisiin AKK:n vakuutus kisoihin ja varsinkin nyt korona-aikana, ainakin oman tulkintani mukaan, kisat voitaisiin järjestää yksityisitilaisuuksina, jolloin kisojen järjestäminen olisi ”helpompaa” koronarajoituksista huolimatta, näin ollen näkisin että tuolla vajaalla 30 eurolla saa enemmän, kuin mitä se maksaa. Alla lainaus AVI:n sivuilta

Lainaus
Yleisötilaisuuksia eivät ole lajiliittojen alaiset viralliset ottelut ja kilpailut, joihin osallistuminen edellyttää lähtökohtaisesti urheilijalisenssiä. Edellytyksenä on myös, ettei paikalla ole yleisöä. Harjoitusottelut eivät myöskään ole yleisötilaisuuksia, jos niissä ei ole yleisöä.

Nämähän ovat siis kaikki henkilökohtaisia mielipiteitäni/ideoitani, eikä mitään ole lyöty lukkoon.

Valtteri Pausio
FinTrack Tour Yhteyshenkilö
EuroRC -Turku fb.com/eurorcturku

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour -sääntö- ja kehityskeskustelu
« Vastaus #1 : 30.12.21 - klo: 10.57 »
Korisäännöissä tärkeintä on, että ovat mahdollisimman selkeät. Harrastajan täytyy pystyä 100% varmuudella tietämään, kun ostan korimallin X paksuudella Y, saan ajaa sillä kisassa. Nykyiset säännöt mielestäni ihan ok, mutta niitä voisi vielä vähän twiikata selkeyden vuoksi.
  • Paksuuden rajoittamisessa esimerkinmukaiseen 0.6mm on se ongelma, että tietääkseni vain yksi valmistaja tekee 0.6 koreja (Xtreme), kun muilla se on 0.5 ja 0.7mm. Täten sen olisi oltava joko 0.7 tai vapaa. Katsastuksen kannalta 0.5 ja 0.7 erottaa helposti näppitunutmalla ilman leimaakin, mutta 0.6 ei.
  • Paperikorien kohtalosta olisi varmasti hyvä kauden jälkeen keskustella, kun saatu kokemuksia "painavista" koreista. Fakta on, että ohuet ovat ainakin virissä sekä porossa sen verran nopeampia, että niillä on ajettava jos ei halua antaa tasoitusta pari kymmenystä per läppi. ETS:ssä ne kiellettiin monessa luokassa säästääkseen harrastajien budjettia. Kestävyys hyvin eri luokkaa. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että ajan ohuilla mikäli saa ajaa, mutta ymmärrän täysin jos rajaamalla pois halutaan säästää harrastajien budjettia.
  • Siipisäännön muuttaminen varmasti hyvä juttu. Wolverinen banaani on ikävä poikkeus sillä moni ostanut sen ETS suosion seurauksena. ETS:ssä siipisääntönä on vain korkeus alle kattolinjan, ellen täysin väärin muista? Banaanin ovat varmasti monet kokeneet huomanneet etukäteen, mutta kokemattomampi ei. Irtosiipiä onneksi edullisesti myydään, jos Wolvolla haluaa ajaa. Tai lainaa toisesta korista. Tai voihan sen meidän sääntöihin leikata, mutta menee  hieman pieneksi.

-> Osanumerokohtainen korilista, sekä geneerisempi siipisääntö kuten Valtterin yo. ehdotus olisi selkein.

Korimarkkinat ovat viime vuodet menneet hyvin ETS:n johdolla. Toissakautena ETS:ssä sai käyttää oliko nyt 30 päivää ennen kisaa kaupallisesti saatavia koreja, minkä seurauksena uusia julkaistiin joka kuukausi. Nyt ETS on lukinnut korilistan koko kaudeksi, minkä takia uusia ei ole läheskään samaa tahtia tullut. Keväällä varmasti koriralliin hetken palaamme, kun ETS kausi vaihtuu.  Säännöissä olisi hyvä seurata ETS:n tapahtumia ja toimia, sillä se vaikuttaa suoraan koreihin mitä kaupan hyllyillä on. Jos ETS päättää alkaa sallimaan 0.6mm koreja kaikissa luokissa en usko että 0.7mm koreja enää paljoa painetaan. Esimerkkinä.

ETS tyyppiseen luokkakohtaiseen sääntelyyn en ehkä lähtisi, sillä meillä on virissäkin lähes kaikki puhtaasti harrastajia. ETS:ssä viri on Pro kuskien luokka.

Juho Koskivuo
« Viimeksi muokattu: 30.12.21 - klo: 11.29 kirjoittanut evok »
#99 | Awesomatix A800MMX | Sworkz 35-4e

Poissa valtsu99

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour -sääntö- ja kehityskeskustelu
« Vastaus #2 : 08.01.22 - klo: 22.26 »
Koitan AKK:n kanssa saada tuon korin minimipainon 75 grammaan seuraaviin kisoihin mennessä.

Muutama sääntömuutos -ajatus mun mieleen ja korviin kantautunut:

Reseedin voisi ottaa käyttöön, jotta jokaiselle kuskille saadaan sopivan nopeuksiset kaverit alkueriin. Täydellisessä maailmassa tästä hyötyy kaikki muut paitsi ajanottaja… mutta kokeilemallahan se selviää. Suurimpina ongelmina näkisin, että treeneissä saat ajaa käytännössä millä tahansa renkailla --> kärjistetysti kuski voi ajaa foameilla liian hyvän reseedi paikan itselleen. Toinen ”ongelma” on renkaiden auki ajo: virikuski A ostaa kahdet renkaat ja ajaa molemmissa treeneissä eri rengasseteillä vs. virikuski B ajaa vain yhdet renkaat sisään, jolloin kierrokset ovat jo auki ajetulla renkailla huomattavasti parempia. Näin ollen joko virikuski A tai virikuski B joutuu väärään alkuerähiittiin.

Tuomaroinnin helpottamiseksi numerot voisi siirtää takaisin auton molempiin kylkiin.

Videotuomaroinnin voisi mahdollistaa säännöissä malliin: ”Tuomaroinnin apuvälineenä voidaan käyttää kilpailunjärjestäjän videointikalustoa. Täysin selvissä tilanteissa videon perusteella voidaan langettaa maksimissaan 5 sekunnin aikasakko.”

Varsinkin TSM -lähdöissä tuomarit ovat kovan paineen alla. Tätä voisi helpottaa tarjoamalla tuomareille lisäsilmiä: Mikäli A finaalissa on 10 kuljettajaa voisi finaalista esimerkiksi alkuerien mukaan kolmen parhaan irroittaa yksi kerrallaan (ensimäisellä finaalikierroksella paalupaikalle ajanut, toisella 2 -ruutuun ajanut…) nostovuorosta oman sarjansa b-finaalin ”tuomariksi”. Näiden tuomarien antamat rangaistukset edellyttävät varsinaisten tuomarien ”hyväksynnän”. Tämän kaltainen järjestely on kait ollut joskus aikoinaan käytössä ja mielestäni se opettaisi kuskeja ymmärtämään, että kaksi tuomaria ei pysty näkemään jokaista radalla tapahtuvaa tapahtumaa ainakaan riittävän selkeästi tuomioiden antamiseen.

Vanhat kaavat on tehty rikottaviksi ja mielestäni mahdollisuuksien puitteissa jokainen sarja voisi nostaa itsensä (porot nostaa vain poroja, virit vain virejä ja stanut vain stanuja). Välillä saa kylmähiki otsalla katsella kun aloitteleva stanukuski nostaa virilähtöä.

Valtteri
EuroRC -Turku fb.com/eurorcturku

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour -sääntö- ja kehityskeskustelu
« Vastaus #3 : 09.01.22 - klo: 20.01 »
Tuomarointi on ikuinen ongelma johon järjestäjän pitäisi suhtautua suurella vakavuudella. Ensisijaisesti tuomareiksi pitää pyrkiä rekrytöimään muiden luokkien kokeneita kuljettajia joilla on edellytykset havaita tilanteet kuljettajan näkökulmasta.
Kaksi toisistaan metrin etäisyydellä istuvaa tuomaria eivät voi mitenkään nähdä tilanteita kaikilla radan osilla, tämä on fakta. Toisen tuomarin on oltava, jos tila sen mahdollistaa, ajajakorokkeella, tai muulla tarkoitukseen sopivalla korokkeella seisaallaan ja toisen tuomarin toisella puolella rataa. Tuomariston puheenjohtaja on faktatuomari joka ratkaisee tapaukset viime kädessä.
Mitä tulee kilpailijoiden eriäviin mielipiteisiin tuomariston päätöksistä, kilpailijan joka haluaa keskustella tuomariston kanssa, on pyydettävä lupa puhutella tuomaristoa kuten muissakin autourheilun lajeissa. Kaikki keskustelu käydään ilman suurta draamaa ja kilpailijalla on oltava oikeus kuulla perustelu tuomariston päätöksistä.
Olen ollut lukuisia kertoja tuomarina ja tiedän että tehtävä ei ole helppo eikä kiitollinen, sanoisin jopa että p*ska nakki.
Tämä kirjoitukseni koskee tuomarointia yleisesti eikä liity tähän kuluneen viikonlopun kilpailuun erityisesti, arvostan sitä että tuomareiksi suostuneet hoitivat tehtävän kun se oli jäänyt järjestäjältä puolitiehen.
Loppuyhteenvetona toteaisin kuitenkin että odottaisin kilpailijoilta suurempaa kunnioitusta toisen kilpailijan ajosuoritusta kohtaan, sellaiset kaasu pohjaan ja silmät kiinni -tyyppiset ratkaisut eivät kuulu pienoisautoiluun.
Kohtele muita radalla siten kun odotat itseäsi kohdeltavan.
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour -sääntö- ja kehityskeskustelu
« Vastaus #4 : 10.01.22 - klo: 15.38 »

Reseedin voisi ottaa käyttöön, jotta jokaiselle kuskille saadaan sopivan nopeuksiset kaverit alkueriin. Täydellisessä maailmassa tästä hyötyy kaikki muut paitsi ajanottaja… mutta kokeilemallahan se selviää. Suurimpina ongelmina näkisin, että treeneissä saat ajaa käytännössä millä tahansa renkailla --> kärjistetysti kuski voi ajaa foameilla liian hyvän reseedi paikan itselleen. Toinen ”ongelma” on renkaiden auki ajo: virikuski A ostaa kahdet renkaat ja ajaa molemmissa treeneissä eri rengasseteillä vs. virikuski B ajaa vain yhdet renkaat sisään, jolloin kierrokset ovat jo auki ajetulla renkailla huomattavasti parempia. Näin ollen joko virikuski A tai virikuski B joutuu väärään alkuerähiittiin.


Reseedin näkisin erittäin hyvänä uudistuksena. Kärki tuskin vaihtuu mihinkään, mutta etenkin isomman keskipakan vauhti vähän vaihtelee kilpailusta toiseen. Jos joku (kärjistetysti) ajaisi itsensä foameilla omaa vauhtiaan selkeästi nopeimpaan erään, joutuu hän antamaan alkuerissä tilaa jatkuvasti muille, mikä pilaa vain hänen oman ajonsa. Vastaavasti jos jokin kokenut kettu palaa yli kahden vuoden tauon jälkeen kilparadoille sijoitetaan hänet nykysysteemillä hitaimpaan erään, missä taas muut joutuvat antamaan hänelle tilaa ja heidän ajo kärsii.

Kaikki voittaa, jos erät ovat päivän vauhdin mukaan mahdollisimman tasaiset.
1/10 krossissa toimii loistavasti. Ollut myös käytössä XRS kisoissa touringissa ja toiminut hyvin.

Sisällä en näe mitään ongelmia, kun kaikki käytännössä ajavat uusia renkaita sisään jokatapauksessa. Ulkona kun rengas on nopeimmillaan tuoreena, voivat erot olla isommat riippuen kuinka kuluneella kukin ajaa. Siltikään en usko vaikuttavan kuin muutaman sijan puoleen tai toiseen, mutta silti tasoittaen alkuerät.
#99 | Awesomatix A800MMX | Sworkz 35-4e

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour -sääntö- ja kehityskeskustelu
« Vastaus #5 : 10.01.22 - klo: 16.39 »
Reseedissä kannattaa muistaa, että treenien luonne vaihtuu kisaamiseksi, mikä tarkoittaa myös sitä, että molemmat treenit ovat reseedin myötä kisaeriä, joten autot pitää katsastaa sääntöjenmukaiseksi.

Edellisessä "reseed-kokeilussa" FTT-kisassa molempien luokkien kärkikuski sarjassa sillä hetkellä sijoitettiin viimeiseen tai alempaan erään, koska toinen erätreeni jäi ajamatta tai kesken. "Osittainen reseed" = maalaisjärjen käyttö, jos joku on selvästi väärässä erässä treenien jälkeen on ollut aina mahdollista.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour -sääntö- ja kehityskeskustelu
« Vastaus #6 : 12.05.22 - klo: 11.00 »
En tiedä onko oikea topic, koska kysmys on yleisistä pienoisautosäännöistä, mutta ajankohtainen FTT:n suhteen.

Säännöissä sanotaan seuraavaa:
"Tasapisteiden sattuessa katsotaan paremmaksi se, jolla on enemmän voittoja. Jos tämä ei tuo ratkaisua on tasapisteisiin päättyneistä parempi se, joka oli parempi viimeisessä osakilpailussa."

Kun FTT II on siirretty ajettavaksi vasta viimeisenä, lasketaanko viimeiseksi kisaksi FTT II vai FTT VII? Eli sarjajärjestyksen viimeinen vai viimeinen ajettu kisa?
« Viimeksi muokattu: 12.05.22 - klo: 11.10 kirjoittanut evok »
#99 | Awesomatix A800MMX | Sworkz 35-4e

Poissa valtsu99

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour -sääntö- ja kehityskeskustelu
« Vastaus #7 : 12.05.22 - klo: 16.54 »
Moro. Erittäin hyvä kysymys, näkisin että tä on AKK:n/lajiryhmän päätettävä asia. Selvittelen ja ilmoittelen tänne vastauksen :).

Valtteri
EuroRC -Turku fb.com/eurorcturku

Poissa valtsu99

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour -sääntö- ja kehityskeskustelu
« Vastaus #8 : 13.05.22 - klo: 14.16 »
Moro

AKK:lta tuli vastaus:
"sarjan viimeinen osakilpailu on viimeisenä ajettava kilpailu", eli käytännössä kilpailun nimellä ei ole merkitystä, vaan päivämäärällä, jolloin se on ajettu.

Voidaan toki muuttaa myös kilpailuiden nimet täsmäämään.

Valtteri
EuroRC -Turku fb.com/eurorcturku