Kirjoittaja Aihe: FinTrack Tour Sisärenkaiden TSP-10 moottorin tulevaisuus  (Luettu 2576 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa valtsu99

  • RSRCA
    • Profiili
Sähkötouringin FinTrack Tour -sarjaan haetaan sisärenkaita ja TSP-10 (tarjotut moottorit ovat ehdolla myös GT-12 luokkaan kausille 2023-2024) luokkaan (ProStock) uutta yksityyppimoottoria kausille 2023-2024. Molempien tuotteiden sopimuskaudet ovat loppumassa.

Sisärenkaat

Nykyiset sisärenkaat ovat osoittautuneet epätasalaatuisiksi ja tämän johdosta renkaat kilpailutetaan.
Pyydämme kiinnostuneita maahantuojia ehdottamaan itse parhaaksi näkemiänsä renkaita vaatimusten pohjalta.

- Tasalaatuinen
- käyttövalmis, valmiiksi liimattu 4 renkaan setti
- Mattoradoille tarkoitetut
- Oltava saatavilla vähintään toukokuuhun 2024 asti, mielellään pidempään

Testaamista varten tarvitaan vähintään 9 settiä samanlaisia testirenkaita. Renkaiden osalta testauksessa tullaan kiinnittämään erityistä huomiota tasalaatuisuuteen, pidon määrään uutena ja renkaan kuluessa, liimauksen pitävyyteen ja renkaiden ajettavuuteen.

TSP-10 moottori

Nykyisen Reedy Sonic moottorin hinnannostopaine on suuri joten sen hintaa ei voida taata, mutta nykyisellä TSP-10 -moottorilla saa kilpailla vielä ainakin kauden 2023, mahdollisesti myös pidempään.

Pyydämme kiinnostuneita maahantuojia ehdottamaan itse parhaaksi näkemäänsä moottoria/moottoreita vaatimusten pohjalta.

- 13.5T käämitys
- Kiinteä ennakko
- Jälleenmyyntihinta 50-80€
- Oltava saatavilla vähintään kesään 2024 asti, mielellään pidempään
- sopivuus säätimen 0-ennakkokäyttöön
- Tasalaatuinen, kestävä moottori
- Yhteensopivuus nykyisiin autoihin

Testaamista varten tarvitaan vähintään 4  samanlaista testimoottoria.

Moottorin valinnassa huomioidaan
- yleinen laatu
- moottorin ajettavuus
- juotossiltojen laatu
- lämpeneminen eri välityssuhteilla
- moottorin saatavuus yleisesti
- hinta


Päätös valittavasta moottorista pyritään tekemään toukokuun loppuun mennessä.


Maahantuojien tulee toimittaa ehdottamansa tuotteet 28.2.2022 mennessä allekirjoittaneelle. Pyytäisin olemaan yhteydessä viimeistään viikkoa ennen taka-rajaa ja ilmoittamaan millä tuotteilla kilpailutukseen osallistutaan ja sopimaan toimituksesta.



Ystävällisin Terveisin
Valtteri
FTT-Sarjayhteyshenkilö

edit. Syystä että osa lajiryhmästä vaihtelee mieltään about viikon välein laitetaan kilpailutukset hetkeksi tauolle ja koitetaan saada jokin hieman pidempikestoinen päätös, ennen kuin katsellaa kilpailutuksia lisää
« Viimeksi muokattu: 06.04.22 - klo: 16.29 kirjoittanut valtsu99 »
EuroRC -Turku fb.com/eurorcturku

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Onko TSP koneen vaihdolle muuta syytä kuin mahdollinen hinnanousu?
Kone otettiin käyttöön kaudelle 2021, eikä koko kautena ajettu yhtään kisaa.
Nyt olemme koneen toisella kaudella 2022, ajettu yksi kisa ja seuraava on jo peruttu.

Herättelen hieman keskustelua perus harrastajan näkökulmasta.

Jos joku joutuu sen kohta ostamaan hiukan kalliimmalla kannattaako kaikkia koneen jo ostaneita laittaa ostamaan uutta konetta? Mikäli uusi kone osoittautuu edes aavistuksen hitaammaksi kuin nykyinen kone, tulevat kaikki ostamaan Reedyn edelleen, kun sallittu myös kaudelle 2023 vähintaan. Mikäli toisinpäin, joutuvat kaikki Reedyn ostaneet vaihtamaan sen muutaman kisan jälkeen uuteen.

Ymmärrän, että päätökset tehdään ja on hyvä tehdä X kautta eteenpäin, mutta vallitsevasta tilanteesta johtuen meillä on yksi kausi jäänyt kokonaan välistä ja mahdollisesti nykyinen jäämässä tyngäksi – eikö tätä voisi huomoida?

Poissa valtsu99

  • RSRCA
    • Profiili
Osasyynä koneen vaihtamiselle on myös jo ostettujen TSP-koneiden elinkaari. Kuluvan kauden jälkeen ostetut TSP-koneet ovat parisen vuotta vanhoja --> alkaa uuden koneen hommaaminen olemaan muutenkin pikkuhiljaa ajankohtaista.

Mikäli TSP-koneen sopimusta jatkettaisiin esim vuodella oltaisiin vuoden päästä samojen kysymysten äärellä kuin nyt. Mikäänhän ei estä tämän hetkisen TSP-koneen lähettämistä kilpailutukseen uudella hinnalla, jolloin se valitaan mahdollisesti uudestaan, mikäli se nähdään parhaaksi vaihtoehdoksi.

Valtteri
EuroRC -Turku fb.com/eurorcturku

Poissa Hobbylinna

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.hobbylinna.fi
 Sisärenkaat

Nykyiset sisärenkaat ovat osoittautuneet epätasalaatuisiksi ja tämän johdosta renkaat kilpailutetaan.
 
FTT-Sarjayhteyshenkilö
 

Aika nopeasti tehdään diagnoosi renkaasta joka on tietääkseni toiminut monta kisaa kohtuullisen hyvin. Annoin muutamia renkaita nyt testattavaksi jossa yritetään määrittää, että oliko uudessa tuoreessa erässä jotain ongelmaa. Myös valmistajaa on infottu tästä palautteesta jota on tullut tästä kisasta.
Hobbylinna RC-kauppa
www.hobbylinna.fi

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Aika nopeasti tehdään diagnoosi renkaasta joka on tietääkseni toiminut monta kisaa kohtuullisen hyvin.
Ensinnäkin edellinen FTT-kisa kisa mitä Rusheilla on ajettu ennen tämän vuoden ekaa kisaa on parin vuoden takaa Äänekoskella. Eli aikaa välissä reilusti ja kyllä suuri osa aktiivharrastajiasta on sitä mieltä että rengas on erilainen nyt verrattuna siihen mitä se joskus oli. Minulle sattui ennen joulua rengassetti joka ei 6 akullisen jälkeenkään lähtenyt toimimaan. Punnitsin setin ja vertasin muihin setteihin jotka toimii. Tämä ihmesetti oli 12g painavampi kuin muut ja kun niitä tunnusteli tuntui siltä kuin olisivat umpikumirenkaita eikä sisällä ollut ilmatilaa lainkaan. Palautin myyjälle ja toivottavasti tämä setti löytää tiensä tehtaalle. Vertailudatan tiedoksi että kisarengassetit olivat 1,8g sisällä joten tuo 12g painoero on suorasta valtava.

Kisassa ostin 2 settiä josta toinen nyt kisan jälkeisissä testeissä osaittautui 6s/5min hitaammaksi kuin toinen setti. Pitoero on merkittävä. Sen lisäksi rakenteessa on oltava joku oleelinen ero koska en saa tätä huonomin pitävää settiä kääntymään tarpeeksi millään. Koko Rush renkaiden aikana olen ajanut loivemmalla pitoaineella edessä koska Rushit ovat enemmän kääntyvät kuin monet muut renkaat. Nyt ensimäistä kertaa 4 vuoteen kun olen ajanut samalla automerkillä en saa rengassettiä kääntymään tarpeeksi autossa kun normitilanne on Rusheilla että kääntyy (minulle) liikaa jos sama pitoaine takana ja edessä. Tällainen se toinen kisasetti oli, eli normaali. Lisäksi tämä huonommin pitävä kisasetti kuluu vähemmän kuin normaali setti ja nyt on ajettu 20 akullista viriä eikä loppua näy. Normaalisti kuluvat puhki sisäreunasta n. 16-18 akullisen kohdalla.

Syksyllä Hakkilassa ajettu XRS-kisa ei anna samanlaista dataa renkaista koska ajettiin samalla profiililla mikä oli tahkottu 2kk ja kisassa sai käyttää sisäänajettuja renkaita. Kun pitoa on joillekin jopa liikaa niin renkaiden mahdolliset erot ei tule esille. Ne tulee esille nimenomaan liukkailla ja sellaiset FTT-radat tulevat nyt olemaan kun ajajamäärät ovat todella pienet ja säännöt määrää että profiili pitää olla kisassa uusi.

En näkisi että diagnoosi on hätiköity. Kyllä monella on samanlaisia kokemuksia ollut koko syksyn mittaan.

Kim Elfström
« Viimeksi muokattu: 18.01.22 - klo: 12.45 kirjoittanut Screwed »

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Olen 2020 syksyn ja tämän päivän välillä ajanut noin 42 settiä Rusheja puhki.
(Hakkilassa noin 19 000 läppiä / setti kestää noin 450 läppiä = 42)

Vastaan tullut vain kaksi erilailla käyttäytynyttä settiä:
1. Vuosi sitten talvella yksi kului puhki noin puolessa ajassa mitä normaalisti. Nopea kuluma koski kaikkia neljää rengasta. Käytöksessä tai nopeudessa ei kuitenkaan eroa.
2. Viime syksynä yhden setin eturenkaat menivät pallomaiseksi (paljon ilmaa välissä), joista yksi repesi kun muissa renkaissa oli vielä hyvin pintaa jäljellä. Eivät olleet hitaammat, mutta vaikeammat ajaa kun ”turposivat”. Vyössä jokin vika? Tästä olemassa valokuvat.

Tällä otannalla epälaatuisuus on koskenut 4,7% renkaista. 2,3% jos huomioi, että ensimmäinen tapaus ei menoa haitannut. Formuloita seuranneena en usko että Pirellin F1 renkaissa on paljoa parempi?

Mielestäni Rushit ovat olleet pätevät renkaat. Pitoa on, joka on tärkeää kun ajamme yksipäiväisiä kisoja, sekä kestävyys riittävällä tasolla.

Juho Koskivuo

Poissa Hobbylinna

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.hobbylinna.fi
Nyt täytyy vain tietää, että onko siis päätös tehty ja pitävä? Koska jos suoraan puhutaan niin meillä on jäämässä iso rengaserä käteen ja renkaat on pakko laittaa sitten alennusmyyntiin verkkokaupassa. Me oletettiin, että korona otettaisiin huomioon näissä päätöksissä ja uskallettiin investoida renkaisiin. Mutta jos näin ei ole niin renkaat myydään tappiolla pois ja niellään tappiot.

Mikko Aittokallio
Hobbylinna
Hobbylinna RC-kauppa
www.hobbylinna.fi

Poissa valtsu99

  • RSRCA
    • Profiili
Mikäli koronasta johtuen joudutaan perumaan lisää talvikauden osakilpailuja katsotaan asiaa uudestaan ja pyritään pääsemään kaikille osapuolille mahdollisimman suotuisaan lopputulokseen, mutta yhden kisan perumista en näe vielä niin raskauttavana tekijänä.

Valtteri
EuroRC -Turku fb.com/eurorcturku

Poissa valtsu99

  • RSRCA
    • Profiili
Syystä että osa lajiryhmästä vaihtelee mieltään about viikon välein laitetaan kilpailutukset hetkeksi tauolle ja koitetaan saada jokin hieman pidempikestoinen päätös, ennen kuin katsellaa kilpailutuksia lisää.

Valtteri
EuroRC -Turku fb.com/eurorcturku

Poissa Hobbylinna

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.hobbylinna.fi
Hyvä Valtteri, ainoa oikea päätös tähän kohtaan.

En pysty ottamaan kantaa moottoreihin, mutta renkaista vielä muutama sana.

Voisin lajiryhmältä kysyä mitä tarkoittaa ”Oltava saatavilla vähintään toukokuuhun 2024 asti, mielellään pidempään”? Eli pidempään jos rengas on hyvä ja homma toimii? Samalla tavalla markkinoitiin myös edellisellä kilpailukierroksella. Nyt ei olla vielä edes kunnolla päästy kisaamaan ja rengas on muutamien äänellä huutoäänestetty ulos. Jos FTT-Sarjayhteyshenkilö ilmoittaa, että rengas on epätasalaatuinen niin tuskin kannattaa osallistua seuraavaan kilpailutukseen.

Jos rengas on oikeasti joidenkin mielestä kelvoton kisaamiseen niin kaipaisin hieman ammattimaisuutta lajiryhmältä renkaiden testaukseen ennen tuomion julistamista. Joku kysely voisi myös olla paikallaan heti kisojen jälkeen, ja tulokset avoimesti esille. Harrastajilla on tietysti oikeus tuoda näkemyksensä esille, mutta tuomion julistamisessa pitäisi laittaa jäitä hattuun. Kyse on myös joidenkin elinkeinosta jossa yrittäjät ja työntekijät yrittävät ennustaa tulevia näkymiä ja toimia yrityksensä parhaaksi.

En osaa itse sanoa kuinka faktista tietoa on esim. ”en saa rengasta kääntymään millään”, ”rengassetti oli hidas”, ”kului liian hitaasti”. Onko niin, että ainoastaan rengas vaikuttaa näihin? Jos Fullspeedin radalla on ajettu nyt vähemmän niin voiko ajautuminen ajouralta hieman vaikuttaa tai esim. pidotus tai joku muu syy? Mutta kilpailijat itse tietävät tämän paremmin onko vika kohdistettavissa milloinkin renkaaseen.

Se on totta, että vaikka olisi kuinka laadukas valmistaja tahansa niin aina joukkoon mahtuu tuotantovirheitä. Tuo 12g heitto tuntuu tuotantovirheeltä, tai sitten se on jotain vanhaa erää. Ja nyt taas pitäisi muistaa, että myytiinkö painava rengaskierros erikseen vai oliko yksi kilpailurengas-seteistä? Kilpailuihin on aina pyritty ottamaan renkaat samasta tuotantoerästä.
Itse otin muutamia rengas-settejä painonmittaukseen ja yhden setin sisällä isoin heitto oli 0.32g. Kaikkien sarjojen painot olivat 25.24g – 25.83g sisällä joten .59g oli ero kevyimmän ja painavimman välillä. 

Muutamat Fullspeed kuskit ovat lupautuneet tässä lähiaikoina tekemään testejä renkaille ja niistä varmaan kuullaan lähiaikoina lisää. Suuri kiitos heille, saadaan vähän tarkempaa dataa kaikkien tietoon.

Terveisin
Mikko
Hobbylinna RC-kauppa
www.hobbylinna.fi

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jos rengas on oikeasti joidenkin mielestä kelvoton kisaamiseen niin kaipaisin hieman ammattimaisuutta lajiryhmältä renkaiden testaukseen ennen tuomion julistamista. Joku kysely voisi myös olla paikallaan heti kisojen jälkeen, ja tulokset avoimesti esille. Harrastajilla on tietysti oikeus tuoda näkemyksensä esille, mutta tuomion julistamisessa pitäisi laittaa jäitä hattuun. Kyse on myös joidenkin elinkeinosta jossa yrittäjät ja työntekijät yrittävät ennustaa tulevia näkymiä ja toimia yrityksensä parhaaksi.

En osaa itse sanoa kuinka faktista tietoa on esim. ”en saa rengasta kääntymään millään”, ”rengassetti oli hidas”, ”kului liian hitaasti”. Onko niin, että ainoastaan rengas vaikuttaa näihin? Jos Fullspeedin radalla on ajettu nyt vähemmän niin voiko ajautuminen ajouralta hieman vaikuttaa tai esim. pidotus tai joku muu syy? Mutta kilpailijat itse tietävät tämän paremmin onko vika kohdistettavissa milloinkin renkaaseen.
Minulta kysyttiin erikseen kilpailunjärjestäjän taholta tiedoksi sinulle että mitä pidin kisarenkaista. Vastasin siihen sen saman mitä tänne myös kirjoitin. En olisi tänne foorumille kirjoittanut ellet olisi itse asian täällä nostanut esille.

Vaikka ei olekaan maailmanmestari mutta jos pystyy toistamaan saman tuloksen 4 kertaa peräkkäin 2s haarukkaan 5 min tuloksen niin silloin ei ihan kauheesti olla ajolinjalta ulkona. Eipä ne formualkuskit sen ammattimaisemmin raportoi renkaista kuin että "balanssi pielessä" tai "ei ole pitoa".

Kisarenkaat 65 kpl oli per setti 1,8g haarukan sisällä, siis 4 kpl rengasta. Omissa sarjoissa joissa oli se 6s ero oli painossa vain 0,5g/4kpl eroa. Tästä voi vetää sen johtopäätöksen ettei paino todellakaan kerro kaikkea renkaan suorituskyvystä tai tasalaatuisuudesta.

Jotta kilpailukuski pystysi sanomaan jotain renkaan tasalaatuisudesta vaatii se sen että hän ostaa kisasta ne 2 rengassettiä ja vertailee niitä. Harva alkaa kauheesti vertailemaan renkaita kisassa koska rengas paranee kun se kuluu ja sen takia halutaan ajaa sillä yhdellä setillä mahdollisimman paljon ennen 1. alkuerää. Se vaatii mielstäni kisan jälkeen testiä miten ne 2 settiä toimii kun verrataan vain keskenään niitä. Tietääkseni ei läheskään kaikki  viriluokassa osta 2 settiä renkaita jolloin on aika vaikea sanoa kisarenkaiden tasalaatuisuudesta yhtään mitään. Näin ollen joku kysely renkaista jos ei kuskilla ole ollut 2 settiä kisasta on aika turha. Miten verrataan yhtä settiä mihinkään? Voi vaan verrata toiseen kaupasta ostettuun settiin joka ei tod. näk ole samsta valmistuserästä.

Kun renkaita vertaillan saadaa suurempi eroja esille mitä liukkaampi rata, eli olosuhteet mitä kisan alussa on. Mielestäni rengastestit radalla jossa on jo monelle liikaakin pitoa ei kerro sitä dataa mitä kisarenkaista haluttaisiin tietää.

Kim Elfström
« Viimeksi muokattu: 20.01.22 - klo: 13.29 kirjoittanut Screwed »

Poissa Hobbylinna

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.hobbylinna.fi
Kiitos näistä lisätiedoista. Valmistaja vakuutteli meille, että mitään muutoksia esim. kumiseokseen ei ole tullut. Eivät olleet myöskään kuulleet muualta mitään normaalista poikkeavaa. Jäädään nyt odottelemaan mitä raporttia saadaan testaajilta.
Hobbylinna RC-kauppa
www.hobbylinna.fi

Poissa valtsu99

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour Sisärenkaiden TSP-10 moottorin tulevaisuus
« Vastaus #12 : 06.04.22 - klo: 16.38 »
Lajiryhmä on saanut käsiteltyä TSP-10 moottorin ja sisärenkaiden kohtalot:

Sisärenkaat menevät kilpailutukseen lajiryhmän ja maahantuojan yhteispäätöksellä.

TSP-10 moottori tulee pysymään kauden 2023 samana, mutta hinta tulee nousemaan kuluvan kauden jälkeen 74,90€:een valmistajan hintojen noston takia.

Valtteri
FTT-luokkayhteyshenkilö
EuroRC -Turku fb.com/eurorcturku