Kirjoittaja Aihe: Huollosta  (Luettu 2016 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa markova

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • http://baanaweb.fi/heihan9/RC%20JA%20MAALAUKSET.htm
Huollosta
« : 05.04.05 - klo: 13.05 »
Eli... Ostin auton viikko sitten ja lueskeltuani huolto-ohjeita sun muuta mukavaa tähän liittyen on hieman pää pyörällä.
Eli noista purkamisista: Saako sitä varten valmiita laitteita, kun ei kolvaamaan halua.
Toinen samaiseen aiheeseen liittyen, eli harrastuksen vasta aloitettuani ostin pari Nosramin 2200NiCd akkua ja laturin. Niissä on kutistuskalvo päällä, joten miten tuo yksittäispurkaminen sitten onnistuu, vai onko tuo sitten enempi harrastaneiden hommaa.

nimim. ei voi tietää, jos ei kysy (varsinkaan jos haku-sanalla ei löydä...)

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Huollosta
« Vastaus #1 : 05.04.05 - klo: 13.12 »
Purkulaitteita saa ostaa ihan valmiina. Malleja on kennokohtaiseen ja koko akkupaketin purkamiseen. Noita purkulaitteita löytyy melkein jokaisesta hyvin varustetusta RC-liikkeestä.

Mainitsemiasi pötköakkuja ei helposti saa erillispurettua, joten joudut tyytymään koko akkupaketin purkamiseen tai sinun on askarreltava akkupaketeistasi sellaiset, että kennot on asennettu rinnakkain. Erillispurkaminen tekee akuille hyvää, mutta ihan välttämätöntä se ei ole. NiCd akut kannattaa kuitenkin purkaa pakettinakin mahdollisimman usein, jolloin vältytään kiusalliselta muistiefektiltä.

Voit katsoa lisää tietoa akuista ja niiden purkamisesta minun Internet-sivuiltani http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/ ja sieltä akut-osio.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Huollosta
« Vastaus #2 : 05.04.05 - klo: 13.13 »
Hyödynnäpä nuo mainiot sivut!
Niihin on uhrattu aikaa enemmän kuin yhden hakusanan etsintään.....eikä ole mennyt työ hukkaan.........

http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/

http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/akut/akku.html

"Nim.merk. linkin löytävä......."

Kiitos muuten Ari-Pekalle vielä kerran noista sivuista!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Huollosta
« Vastaus #3 : 05.04.05 - klo: 19.46 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Mainitsemiasi pötköakkuja ei helposti saa erillispurettua, joten joudut tyytymään koko akkupaketin purkamiseen tai sinun on askarreltava akkupaketeistasi sellaiset, että kennot on asennettu rinnakkain.


Tuota ei se pötköakun purkaminen kenno kerrallaan vaikeata ole, jokaisen kennon "kuori" on "edellisen" kennon "plus napa" jotenka kennokohtainen purkaminen onnistuu suht helposti.
Vain akkukaapelin + navan kenno tarvitsee purkaa erilailla, siis purkulaite kaapelin + napaan kiinni ja toinen pää kennon kuoreen.
Loput saakin purettua pelkälla kennokohtaisella "kuorikontaktilla" (Vähän vaikea selittää, toivottavsti kaikilla "valkenee" tuo idea).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Huollosta
« Vastaus #4 : 05.04.05 - klo: 20.54 »
Kyllähän se näinkin on. Tästä huolimatta akkupakettia on kuorittava, jotta saisit kennon vaipan esille, keksittävä keino saada purkulaite kiinni siihen kennon vaippaan ja estettävä tulevat oikosulut. Olen itsekin rakentanut aikoinaan purkulaitteen, jossa tökkäsin neulan tapaisen akkupaketin kuoren läpi kennojen napojen väliin. Olen joskus myös nähnyt henkilön, joka tykkäsi pötköakuista yli kaiken ja purki ja kokosi pötköakun purkua varten noin 5 ajokerran välein. Nämä on kuitenkin melkoista kikkailua.

Poissa markova

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • http://baanaweb.fi/heihan9/RC%20JA%20MAALAUKSET.htm
Kiitos!
« Vastaus #5 : 06.04.05 - klo: 15.26 »
Kiitos asiallisista vastauksista!
Nuo A-P:n sivut ovat hyvät jos ei erinomaiset ja sieltä löysin paljon selventävää.
Ostin tosiaan semmosen RTR Associated RC10B4 paketin ja harrastus on vasta alkuvaiheessa. Nyt on työn alla tuo servon tiivistys ja sen purkulaitteen hommaus. Antamienne linkkien ohjeiden mukaan ;)
Saako noita akkupaketteja valmiina, vai pitääkö ne tehdä itte? Ja pitääkö ne suojata tiivistesukalla vai ajatteko yleensä ilman. Ilman oikosulkuja...?Ajattelin itse näin alkuvaiheessa ostaa lisää noita "pötköakkuja" ja edetä sitten rakenteluun...
Jotkut olivat suojanneet moottorin ilmapallolla tai vastaavalla. Onko se syytä suojata? Muutenkin nuo sähkölaitteet yhdessä moottorin kanssa ovat kovin aranoloiset. Oletteko suojanneet niitä? Tarkoitus ei ehkä ole ajaakaan kaatosateessa, mutta soramontuilla, pihalla, sorateillä jne. Tuo "sisäosien puhdistuskin" olis ehkä helpompaa. Servon tiivitys on siis työn alla, mutta miten tuo nopari, lähetin? Tuo auton kori ei kuitenkaan näin lyhyen ajokokemuksen perusteella suojaa sisäosia, kuin isommilta kiviltä ja soralta. Myyjä kyllä meinas että ulos ne on tehty ja "kyllä ne kestää". Kestää varmaan mutta kysyn kuitenkin...

nimim. AssoTalk on joo olemassa, mutta sivuja hirveästi, jos ei jopa monta!

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Huollosta
« Vastaus #6 : 06.04.05 - klo: 16.09 »
Kannattaa suojata kaikki sähköosat. Kyllähän hiekasta tulee paha pöly ja vesi/kosteus vielä pahempi. Ilmapallot on käteviä.
Axial SCX 10 TR

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Huollosta
« Vastaus #7 : 06.04.05 - klo: 17.01 »
Moottoria ei välttämättä tarvitse suojata koska se kuumenee yleensä reilusti.
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Huollosta
« Vastaus #8 : 06.04.05 - klo: 18.28 »
Ei tuo hiekkapöly kovin hyvää koneelle tee, ainakin jos on semmonen kone missä on jäähdytys eli ne aukot kyljessä.
Sinne kun hiekanjyviä menee hiilien sekaan niin elinikä lyhenee.

Eikä tuo vesikään hiilien seassa ainakaan konetta paranna vaikka miten kuumana kone kävis.

Esim. itse viime kesän ajojen jäljiltä kaivoin yhden noparin sisältä ruokalusikallisen hienoa hiekkaa.
Axial SCX 10 TR

Poissa markova

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • http://baanaweb.fi/heihan9/RC%20JA%20MAALAUKSET.htm
Jee!!
« Vastaus #9 : 10.04.05 - klo: 17.04 »
Jee!
Aurinko  paistaa ja lumi sulaa...niin myös ajopaikat!
Yli kahdenkymmenen vuoden odottelun jälkeen sain oikean radio-ohjattavan. RTR paketin näin alkuun, mutta kuitenkin. Pääsin heti "baanalle". Autoon on nyt sitten tehty vesitiivistystä servoon ja sähköosat olen suojannut semmosella kirkkaalla taikatempuissa käyttämälläni kirkkaalla venyvällä kumilla. Siksi moinen ratkaisu, kun en tässä vaiheessa noihin koske ja ne ovat kyvin näkösällä suojauksesta huolimatta. Olen ikään kuin koteloinut ne Assossa olevien osien mukaan ja lämpötilakaan ei nouse niin paljon, kun on hieman ilmalla tilaa kiertää. Vapaa ilmanvaihto ei kyllä ole ja siksi pitää asiaa hieman seurata... Tuo kumi ei kyllä ole täysin ilmatiivis, kun on niin ohut
Säädöt olen tehnyt antamienne linkkien mukaan Asson sivuilla olleilla perus-setupeilla. Jousina on edelleen takana kirkkaat ja edessä vihreät, eli ne ei ole ihan vastaavat, mut muuten on asetukset on... En ole vielä hankkinut mitään muitakaan "viriosia"
Auto on ollut viikon ja nyt oon saanu yliohjautuvasta vikuroivasta pelistä hieman puskevan kulkuneuvon (sopivasti?)... eli jotain tarkoituksen mukaista muutostakin on tullut matkan varrella. Toivottavasti pääsee pian maastoon tuolta parkkipaikalta ja jalitsukentiltä!
Onko Oulussa muuta krossipaikkaa kuin Iinatti ja milloin se aukeaa?

Nimim. Hieman yli-innokas amatööri---pienet ilot ovat joskus suurimpia! ;)