EuroRC

Kirjoittaja Aihe: Maastosarja 2023 speksailut  (Luettu 828 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Maastosarja 2023 speksailut
« : 08.09.22 - klo: 12.35 »
Maastosarja 2022 on saatu päätökseen ja olisi kiva kuulla palautetta mikä toimi ja mikä ei toiminut, niin ensi kauden suunnittelussa voi sen sitten ottaa huomioon mikäli mahdollista.

Mikäli toimin itse luokkayhteyshenkilönä ensi vuonna, niin ainakin seuraavat asiat on muutoslistalla:
Ensi kauden kalenteriksi olisi ehdolla pääosin turffipohjaiset radat, kiinnostusta on ollut jo Joensuulla, Oululla sekä uutena ratana Kuopio, jonka kanssa on jo käyty keskusteluja kisojen pitämisestä. Neljäs kilpailu olisi mahdollista olla joko savella tai turffilla.

Alustavaa kalenteria:

Toukokuun loppu/kesäkuun alku - XXXX
Kesäkuun loppu/heinäkuun alku 2023- Kuopio
Heinäkuun loppu 2023 - Oulu
Elokuu 2023 - Joensuu


-Sm-pistelaskua muutetaan muotoon "kaikki - 1 lasketaan kun kilpailuja ajetaan 3 tai enemmän"
-Saviradan renkaaksi on ehdolla jo paremmin saatavilla oleva rengasmalli
-V2-10 ja T2-10 vielä tarjolla kansallisiksi luokiksi
-nousufinaalien sääntöön muutos niin, että vain B-finaalista ajetaan nousu A-finaaliin (10+1), saadaan hieman ajansäästöä aikatauluun.
-kunnolliset katsastusvälineet sarjalle, nykyiset on melkoisen kauheita ja puutteellisia.
-pidemmät finaalit M2-10 luokkaan  esim. 8 minuuttia
« Viimeksi muokattu: 13.09.22 - klo: 13.21 kirjoittanut Vesa »
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Ruusperi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2023 speksailut
« Vastaus #1 : 12.09.22 - klo: 18.10 »
Itse pidin Hyvinkään ja Vaasan kisasta, vaikka savella ei pääsekään treenaamaan. Toki Suomen kesä on hankala ja turffi mahdollistaa myös kevyellä sateella ajamisen. Pintojen puolesta oma mielipide on se, että kumpikin käy oikein hyvin.

Harmillisesti kuluvan kauden aikataulut muuttuivat ja kärkikuljettajat eivät voineet sen vuoksi ajaa voitosta - se siis ainakin oli huonoa, että osa kisoista oli päällekkäin kv kisojen kanssa ja kisojen määrää vähennettiin kesken kautta.

Ajoformaattiin toivoisin muutosta, nykyinen "ajetaan koko päivä aika-ajoja ja väsyneenä illalla kilpaa" ei ole mielestäni paras tapa harrastaa tai kilpailla. Varsinkin kun säännöt mahdollistaa perjantaitreenin, olisi mielekästä vähentää treenit yhteen ja aika-ajo kahteen kierrokseen. Näin päivän pituus saataisiin huomattavasti fiksummaksi ja pitkät kisamatkat hieman inhimillisemmäksi.

Kisaterveisin,
Aapo Koro

Poissa Losikuski

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2023 speksailut
« Vastaus #2 : 22.09.22 - klo: 13.36 »
Nykyinen formaati 2xeräharjoitus, 4xalkuerä ja 3xfinaalit on toiminut jo vuosia todella hyvin. Nykyinen pidempi eräharjoitus on ollut onnistunut muutos.

Nousufinaalit ovat olleet myös onnistunut muutos ja kannatan, että nykyinen systeemi pysyisi voimassa.

 Saviradat (Vaasa ja Hyvinkää) ovat olleet mukavaa vaihtelua turffikisoihin ja varsinkin tänä vuonna Hyvinkää. Radan pinta oli aika karkea Hyvinkäällä, mutta se toi myös hyvää sattumanvaraisuutta eriin ja meininki oli Maastosarjan mukainen.

Renkaista ei ole mitään valittamista. Kunhan vain valittuja renkaita on ollut saatavilla. Turfin saderengassääntöä en ymmärrä. Turhaan lähetään hifistelemään eri renkailla, kun toinen vaihtoehto on, että kaikki ajaa samalla. Erittäin harvoin ajetaan märällä turfilla pois lukien, että erä on julistettu märäksi.

Mistä saadaan lisää kuskeja Maastosarjaan? Kuskimäärä on laskenut tasaiseen tahtiin ja väitän, että turffiradat ovat yksi syy siihen. Ymmärrän täysin miksi ratoja on muutettu turffiksi.  Jokaisella seuralla on rajallinen määrä talkooporukkaa ja saviradat vaativat paljon työtä.

Toisiko uudemmat autot(rajana vuosi 2009) lisää kuskeja vintage-luokkaan? Ainakin luulisi madaltavan kynnystä osallistua kisoihin, kun varmasti autoja löytyy enemmän harrastajilta kuin nykyisiä.


Maastosarjaa vuodesta 2009 kiertänyt,
Tomi Laaksonen.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2023 speksailut
« Vastaus #3 : 22.09.22 - klo: 14.07 »
Selvennykseksi siis:

Sadekelirenkaan sääntö, koska ainakin täällä Oulussa sillä keltaisella Dartilla ei voi ajaa yhtään, pelkkää pyörimistä paikallaan, jos rata on vähänki kostea, todettu tosi monta kertaa, mutta esim minispike on erittäin hyvä ja ajettava.

Samaa turffia kuitenkin kun joensussa, joten oletan että sama juttu siellä. Erilaisessa kelissä voi myös jokin muu kumisaapasseosrengas toimia, esim Mezzo, uskoisin.


Vintagessa voisi olla tosiaan mukana uudemmatkin autot kuin 1995 ja sitä vanhemmat.

Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa kisaaja

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2023 speksailut
« Vastaus #4 : 25.09.22 - klo: 19.46 »
Ennen muinoin jopa TQ:n maastosarjassa ajaneena ja tätä joka vuosi toivoneena, kilpailun TQ ansaitsee yhden sarjapisteen. Helpottaa mahdollista tasatilannetta kauden päätökseen. Yksi piste ei ole kummoinen menetys yleisellä tasolla, mutta sillä voidaan säästää yhden sankarin kilpailukustannuksia yhdellä kisaviikonlopulla. Kiitos!
-Goldi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2023 speksailut
« Vastaus #5 : 25.09.22 - klo: 22.24 »
TQ pisteelle kyllä kannatusta, olis kaikissa luokissa hyvä juttu mielestäni.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC