Kirjoittaja Aihe: 12Track Tour 2023 speksailua  (Luettu 5864 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
12Track Tour 2023 speksailua
« : 08.09.22 - klo: 13.01 »
12Track tour talven sääntöspeksailut ja kalenterista alustava ajatus alla.

-C-12 ei teknisiä muutoksia > vapaa ennakko säätimessä + 6,5t moottori
-GT-12 luokassa on esitetty toiveita ajaa luokka C-korilla eli CS-12 säännöillä mutta yksityyppimoottorilla (sama Reedy). Tämä asia vielä mietinnässä, mutta  GT-12 luokalla jatketaan 12Trackissa.
-GT-12 vapaa rengas
-Pitoainesääntö CS High grip, Speedtech Foam liquid, lisäksi MXLR pitoaine myös sallittu.
-kilpailupäivä lauantai, sarjanpäätöskilpailu la-su (erilliset kisat)

-yksi vaihtoehto olisi myös tehdä ennakkoilmoittautuminen, jossa vaihtoehtoina CS-12, GT-12 ja C-12. Jos ilmoittautumisia luokkaan ei tule "järkevää" määrää, niin luokkaa ei ajeta. Esim Briteissä on luovuttu C-12 Modified luokasta kokonaan toistaiseksi, koska alle 5 kuljettajaa ilmoittautunut sarjaan.

Mielestäni jos halutaan ajaa CS-12 luokkaa, niin sitten olisi paras mennä EFRA:n mukaisilla 13,5t spec säännöillä, joissa on vapaa moottori ja ajoaika on 8minuuttia.

Olen kuitenkin sarjan vetäjänä tullut tulokseen, että GT-12 jatkaa virin rinnalla tulevana kautena. Katsotaan tämän kauden jälkeen mitä seuraava kausi tuo luokkien suhteen tarjolle. Itselläni on omakohtaista kisakokemusta erfra spec 13.5t luokasta niin kauan kuin sitä on ajettu (2009>). Perustuen omakohtaiseen kokemukseen ja siihen, että CS-12 = EFRA spec 13.5t > luokka on todella lähellä virin tuloksia, esim. Oulussa oma viritulos (SM TQ C-12) versus 13,5t vapaalla koneella eroaa vain hieman reilu 2 kierrosta. Tuohon tulosikkunaan ei ole ajanut viime vuosina kuin 2-4 kuskia A-finaalissa viritehoillakaan. Näkisin että tehot ovat kuitenkin 13.5t koneella (olipa avoin tai ei) maltilliset verrattuna viriin, joka helpottaa ajamista huomattavasti. Mutta kokemuksiin perustuen näkisin, että erot kärjen ja A-finaalin perän välillä olisivat paljon suuremmat kuin GT-12 luokassa saadaan aikaiseksi.


Yksi mielenkiintoinen ajatus kuitenkin tuli mieleen, joka voi olla hyvinkin tulevaisuutta. C-12 ja CS-12 avoimella moottorisäännöllä 13.5t käämillä, sillä erotuksella että viriluokassa olisi vapaat ennakot, stokkiluokassa blinky. Tällöin voisi ajaa samalla kalustolla molempaa luokkaa. Tuo vaatisi kuitenkin testailua, mutta sanosiin, että tulos ei varmasti jää paljoa nykyisestä virivauhdista edes itselläni (jos 6.5t open vs 13.5t blinky ero on alle 2,5 kierrosta 8minuutissa). Vertailu on siis tehty EM A-finaalivauhdin kuskin tuloksilla ja vaihtelee varmasti riippuen ajajasta. Mutta kärki vs kärki tuo on hyvä vertailupohja.

Vertailu edelliskevään  12TT kisojen GT-12 tuloksiin verrattuna oma tulos, joka ajettu samalla rataprofiililla, samanvauhtisella pidolla (viritulos sama kuin kisoissa) EFRA spec koneella on noin 3 kierrosta nopeampi kuin GT luokan paalutulos....

Vuosien varrella on tehty paljon tehoja pudottavia toimenpiteitä eri luokissa, esim touringissa ajettuun 5 kennolla , 12 lankaisella koneella jne, japanissa ajettiin tourinkia jopa 4 kennolla. Tätä pitää puntaroida. Tarkoitus ei kuitenkaan ole tehdä lisää stokkiluokkia mutta tuossa voisi olla ideaa tulevaa varten.


Alustava kalenteri 2022-2023:

3/4 tai 3/5 lasketaan

R1 ÄkPA Äänekoski 10.12. (vko 49)
R2 VUA Powerpark 28.1.2023 (vko 4)
R3 ?
R4 & R5 OSPA (vko 8 tai 9)

C-12 kilpailijanumerot kaudelle 2023
1   Vesa Yli   
2   Panu Vehniäinen   
3   Miikka Luhta   
4   Jarno Pottonen      
5   Tuukka Tiainen   
6   Tommi Tirroniemi   
7   Olavi Tenno   
8   Sami Salmela   
9   Leo Hongisto   
10   Tauno Meriläinen      
11   Sami Munck      
12   Tomi Seppälä   
13   Jaakko Huhmarsalo   


GT-12 kilpailijanumerot kaudelle 2023
1   Janne Koivisto   
2   Juha-Matti Heikkala   
3   Jaakko Huhmarsalo   
4   Jukka Häkämies   
5   Eero Häkämies   
6   Tommi Tirroniemi   
7   Tauno Meriläinen   
8   Ilpo Koivisto   
9   Olavi Tenno   
10   Mika Enroos   
11   Verneri Valtanen   
12   Nico Väyrynen   
13   Jani Mäkinen      
14   Esa Hintsala   
15   Jyri Mäkelä   
16   Jukka Kankaanpää      
17   Ville Pasanen   
18   Marko Pasanen   
19   Jari Pasanen   
20   Emma Hiekkanen   
« Viimeksi muokattu: 24.10.22 - klo: 11.23 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Service Course

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #1 : 08.09.22 - klo: 19.29 »
Kiitos Vesalle keskustelun avaamisesta ja arvokkaasta työstä lajin eteen.

Väärinkäsitysten välttämiseksi on syytä selventää, että CS-12 -luokkaa ei toivota korvaamaan GT-12 -luokkaa. Edellisen talven kokemusten perusteella moni on huolissaan C-12 -luokan osallistujamääristä ja yhtenä ratkaisuna kilpailijamäärän kasvattamiseen on ehdotettu CS-12 -luokalle SM-arvoa vuodelle 2024. Ensi talvena olisi mahdollista kerätä kokemuksia luokasta ja sen suosiosta.

Kalenterin päivämäärien osalta joulukuu on monille haastava, sillä Etelä-Suomen kerhokilpailusarjan päätös ajetaan Turussa 17.12. Onko mahdollista ajaa sarja kokonaisuudessaan kevään aikana?

Poissa oldfart

  • TamUA
    • Profiili
    • http://www.oldfartsracing.org
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #2 : 09.09.22 - klo: 14.46 »
Miksi Oulussa on edelleen kaksi kisaa? vaikka olisi vanha perinne, ei ole osallistuja määrien osalta mitenkään perusteltua, paitsi jos SM:n voittaminen viimeisen kisan pisteillä on niin tärkeää.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #3 : 09.09.22 - klo: 15.05 »
En itse näe, että kuskeja olisi Suomessa kahteen erilliseen luokkaan 13,5t koneella. Olisi vain kaksi luokkaa joissa on 5-8 kuskia.

Oulussa on ollut perinteisesti tuplakisa kauden päätöskisana, koska baana soveltuu parhaiten Suomen radoista kyseisille luokille sekä kv-kisoihin valmistautumiseen >  EM-kisat on yleensä maalis-huhtikuun alussa. Lisäksi paikallisten kuskien määrä on ollut ainakin aiemmin apu siihen että SM-arvo tulee kisalle, jonka pitäisi rauhoittaa ainakin mieltä sen suhteen, ettei tarvitse miettiä, kannattaako kalustoa hankkia, tuleeko sarjalle SM-arvoa, jos joku kisa perutaan tms, kun puolelle kisoista sen on aina saanut ongelmitta (SM-arvoon vaaditaan puolet kisoista ajettavaksi jne). Näkisin enemmänkin, että tuo ei ole negatiivinen asia vaan vuosien saatossa yksi kantava pilari, että Suomessa ylipäänsä voi ajaa kyseistä luokkaa aina EM- ja MM-tasolle saakka menestyksellä.

Kevät on melkoisen hektinen ajanjakso ajaa kaikki kisat, koska tammikuussa on mestareiden ilta, helmikuussa hiihtolomat ja lisäksi päälle EM-kisat sekä kaikki muut sarjat mitä suomessa ajetaan. Noin 5 viikon välein ajettavat kisat on mielestäni hyvä jaksotus ajaa. Huhtikuussa on jo yleensä muut lajit puskemassa päälle, eikä ainakaan sarjanvetäjänä ole mielenkiintoa kautta venyttää huhtikuulle, sillon on tunnetusti ollut aina selkeästi vähemmän kuskeja kisoissa muutenkin aikojen saatossa.

SM-säännöissä viimeinen kisa merkkaa tasapisteissä, näin on menty niin kauan kuin minä muistan, ei ole minun keksimä sääntö, enkä tiedä mihin tuolla viittaat. Sen muistan, että ainakin yksi ellei 2 titteliä on mennyt tasapisteillä itseltä ohi.

CS-12 vs GT-12 tulee melko äkkiä kalustotekniset haasteet (=korkeammat kustannukset) jos halutaan tasaväkisiä kisoja. Pidempi ajoaika (8min) tekee stokkiluokasta ei-niin-tasaväkisen, jos ei aja tuoreilla akuilla. Kun nyt puhutaan CS-12 luokasta, haluavatko luokkaan pyrkivät ajaa siis EFRA-säännöillä vai olisiko kyseessä vain GT-12 eri korilla? Korin ero on alle 0,2sekuntia per kierros verrattuna C-ryhmän koriin.
« Viimeksi muokattu: 09.09.22 - klo: 15.26 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Service Course

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #4 : 09.09.22 - klo: 15.57 »
Pahoittelut jos aikaisempi viestini oli epäselvä, tässä asia selvemmin:

GT-12 -> ei muutoksia, samat säännöt kuin viime kaudella.
Efra-säännöillä ajettava CS-12 korvaa C-12 -luokan SM-arvon kaudella 2024.

Poissa pintakaasu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #5 : 10.09.22 - klo: 12.29 »
Laitan tähän muutaman ajatuksen kilpailijan ja kilpailunjärjestäjän näkökulmasta:

Ensinnäkin minkä vuoksi pitää järjestää 2 vakioauto-luokkaa (CS-12 ja GT-12) ja jättää kokonaan viriluokka C-12 ajamatta?

Uskon että ne jotka päätyvät ajamaan C-12 tai C-12 SM-mattoautoluokkia ovat hyvin kilpailuhenkisiä ja etenkin kun ajetaan Suomen mestaruudesta pyritään tekemään kaikki mahdollinen sääntöjen puitteissa. 

Kuten tuossa aiemmin mainittiin kustannuksista, ne tulevat nousemaan.
Omakohtaisista kokemuksista voin mainita akunkestosta kun ajetaan CS-12 vakioluokassa 8 min eriä, niin vaikka olisi kohtuullisen hyvä akku, niin se alkaa hieman puutua jo noin 5 min jälkeen. Toisin sanoen ja hieman kärjistäen haluavatko CS-12 luokan kuljettajat hankkia jokaiseen kilpailuun uudet akut, jotta päästään konstailematta maaliin asti kun ajetaan SM-sijoituksista...
Muita kustannuksia, CS-12 luokassa on välttämätöntä ajaa light weight-koreilla ja niitä menee yleensä 1 kpl treenipäivän (8 tuntia)aikana (tietenkin riippuen kuljettajan omista taidoista ja muiden kuljettajien taidoista, kolareista jne..). Ja jos päädytään ajamaan vapaalla moottorilla, kuljettajat joutuvat hankkimaan sen parhaan mahdollisen moottorin joka tapauksessa. Ja silloin mukaan tulevat sitten myöskin kustannustekijä siltä saralta, että joudutaan hankkimaan kalliimpia käsin käämittyjä moottoreita pärjätäkseen.... Tämä moottoritekijä tuli hyvin havaittua itse, kun ajettiin CS-12 luokan kilpailu muutama vuosi takaperin ja oli vapaa moottori (itse ajoin GT-12 luokan vanhalla moottorilla). Niin ihmettelin siinä, että miten kärjessä ajavat 2 kuljettajaa ajoivat niin mielettömän kovaa... No, he ymmärtääkseni olivat hankkineet pelkästään tätä yhtä kilpailua varten uuden ja sääntöjen salliman vapaan 13.5 t koneen, joka oli selkeästi nopeampi ja kireämpi kuin oma GT-12 luokan vakiomoottori....

Ja jos päädytään siihen että CS-12 luokasta tulee korvaava SM-luokka C-12-luokan tilalle, niin vastassa on kuskikatoa etenkin niiden suunnalta jotka ovat ajaneet edeltävällä kaudella SM-pisteistä nopeammassa C-12 luokassa.

No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise...
      *** Make 12 Track Great Again !!! ***

Poissa Service Course

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #6 : 10.09.22 - klo: 18.26 »
CS-12 on noussut keskusteluihin yhtenä keinona saada lisää kuljettajia kilpailemaan SM-tittelistä. Jos alkavalla kaudella C-12 -luokassa on enemmän kuskeja kuin viime talvena, tämän keskustelun voi unohtaa. Kuten Vesa aikaisemmassa viestissään mainitsi, haasteet C-12 -luokan osalta ovat samat muissakin maissa.

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #7 : 10.09.22 - klo: 23.15 »
Suomalaisia voisi olla lähdössä EM-kisoihin ajamaan vakiokiilaa helpostikin viisi kuskia (Enroos, Huhmarsalo, Häkämies, Häkämies, Koivisto), ja Oulun kisa tarjoaisi tähän hyvät treenimahdollisuudet. Nykyisellään Suomen säännöt eivät oikein suosi tämän luokan kuskeja, vaikka kyseessä on kuitenkin 1/12-luokista kansainvälisesti suositumpi luokka.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #8 : 12.09.22 - klo: 09.38 »
Kyllähän EFRA Spec 13.5t -luokan ajamisessa on pointtinsa, itselleni se olisi kyllä täysin ok mutta näissä kun tarvii miettiä aina kokonaisuutta. Voisin kyllä itse ajaa luokkaa Suomessa kun ajan sitä muualla maailmassakin.

Moni asia kuitenkin muuttuu kun vaihdetaan vapaa kone ja vaihdetaan ajoaika 8minuuttiin. Meidän baanalla ero on oman viri ja efra spe tuloksen välillä n 3 kierrosta 8minuutissa profiilista riippumatta, siihen ei ole vuosien varrella ajanut ihan hirveän moni virikuskikaan kisoissa, jos eroja katsotaan. Korin vaikutus vauhtiin on ollut joka kokeilukerralla 0,15s luokkaa (GT tuon verran hitaampi), eli se ei juuri muuta paljoakaan. Koneet sen sijaan ovat paljon nopeampia kuin nykyuinen GT-kone,kierrosajoissa muistaakseni 0,7s nopeampi suunnilleen.

Akkujen kanssa homma menee paljon tarkemmaksi, jos haluaa pärjätä. 5-6min kohdalla tulee se kriittinen piste, jossa akuista mitataan eniten, vanhoilla ei vauhti vaan riitä koska ne puutuu.

Kunnon konetta ei saa alle 100eurolla, jos haluaa ajaa kovaa. Lisäksi motor of the month on tuttua tässä luokassa. Nopeita koneita saa muutamilta valmistajilta (n 3 merkkiä ja mallia).

En ollenkaan tyrmää ajatusta ajaa suomen vakioluokka eri konseptilla jo tulevana talvena, mietin vain mikä on siihen kokonaisuuden kannalta paras vaihtoehto, nyt kun koneitakin on porukka ehtinyt hankkia GT-luokkaa varten.
« Viimeksi muokattu: 12.09.22 - klo: 09.45 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa sulx

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #9 : 12.09.22 - klo: 11.05 »
Samoilla linjoilla kyllä Vesan kanssa. CS-12 on pay 2 win luokka iha täysin. Toki sillä olettamuksella että kyseinen henkilö pystyy ajamaan 8 min tasakierroksia kaatamatta. Jos tämä ei toteudu on iha sama millä moottorilla/akulla ajaa.
Nyt kun c-12 on vapaalla säädöllä, muuttui ajo huomattavasti helpommaksi koska kaasutuntuman sai paljon pehmeemmäksi ja hallittavammaksi. Niinku Vesa sano ei se nopeus ero cs-12 ja c-12 välillä oikeasti niin iso ole kunhan on sijoittanut euroja kunnon moottorii. Ei sitä C-12 tarvi ajaa maksimitehoilla ja irvistyksellä koska kuitenkin ainut ratkaiseva tekijä on se kuinka pitkälle pääset 8min aikana tehoista riippumatta.

GT-12 ollut aloitusluokkana oikein mainio juuri sen takia että kaikilla samat moottorit ja 5min ajoaika tarkoittaa ettei akutkaan nii kovilla ole jne. Muutaman vuoden tässä GT sarjaa ajaneena voi sanoa että kyllä se vaan on yks parhaista ja opettavaisimmista luokista ajaa kilpaa.
Se että vaikka ajanu GT:tä ja sitten lähteny maalimalle ajaa CS-12 ei ainakaa omalta kohdalta ollu mitenkää mullistava. Hieman vaan kulki lujempaa ja ärsytys oli iso kun ei ollutkaan se paras moottori käytössä

Sanoisin että se olisi C-12 +  ( CS-12 Efra säännöillä tai GT nykysäännöillä )

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #10 : 12.09.22 - klo: 13.27 »
C12 luokkaa meillä ajaville on vaivatonta siirtyä EM:ssä ajamaan CS12 luokan autoa. Mutta GT12 luokan kuljettajalle CS12 luokkan autoa ajamaan kylmintään EM:ssä on todella iso harppaus.
GT-korin vaihtaminen kiilakoriin muuttaa auton käytöstä oleellisesti. Autoon pitää testaamalla etsiä uudet perusasetukset.Testata miten kukin säätökohteen muutos nyt vaikuttaa auton käytökseen. Ei riitä että autoa testaa. Tarvitaan myös kilpailukokemusta. Kilpailuissa radan ominaisuudet muuttavat koko ajan. Kuljettajan pitää ennakoivasti osata muuttaa auton asetuksia seuraaavaan lähtöön. On siis perusedellytys, että kotimaassa on mahdollisuus osallistua EM kisoissa ajettavaan luokkaan.
EM kisoihin ei mennä harjoittelemaan. 

Lähtökohtaisesti ei voi myöskään niin ajatella, että meillä C12 luokan kisat toimisivat myös CS12 EM kisoihin lähtevien harjoituskisoina. Kaikilla ei riitä kädet ajamaan C12 luokan autoa vaikka olisi tahtoa.

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #11 : 12.09.22 - klo: 15.55 »
Keskustelu näyttää nyt kääntyvän tilanteeseen, jossa mattoautoluokkina ovat GT12 ja C12 tai CS12 ja C12. Näin ei alunperinkään viime kevään SM-kisojen yhteydessä Oulussa keskusteltu. Vaan esitettiin CS12 ottamista SM-luokaksi C12 tilalle. Meillä ei ole enää muutamaan vuoteen tahdottu saada C12 kisoihin SM-arvon edellyttämää määrää kuljettajia. Ilmoittautuneita on ehkä aina ollut, mutta ei enää ajamassa.

Briteissä on luovuttu C12 Modified luokasta toistaiseksi. Saksassa on CS12 suosituin mattoautoluokka. Nämä molemmat maat ovat euroopan johtavia mattoautomaita.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #12 : 12.09.22 - klo: 16.10 »
Ei toista luokkaa voi uhrata toisen luokan kustannuksella, kun on kyse kuitenkin yhdestä menestyksekkäimmistä luokista Suomen RC-historiassa kansainvälisellä mittapuulla mitattuna.

Se on ainakin varmaa, että tällä aikataululla CS-12 ei tule olemaan SM-luokka, enkä pysty sitä asiaa ainakaan itse mitenkään "siunaamaan", koska ei vakioluokan tarkoitus ole olla SM-luokka.

Muutamia kysymyksiä kuskeille:

Miten uusia kuskeja saadaan mukaan, kun helpoin aloituskisaluokka 1/12 saralla on EFRA SPEC 13.5t joka on oikeasti lähes yhtä nopea kuin viri nollaennakolla?

Moniko ajaa 12TT sarjaa, jos stokkiluokkana on EFRA SPEC, moniko ajaa jos GT-12 kuten tähän asti?

Voin tehdä aiheeta Facebookin ryhmään kyselyä kunhan kerkeen.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #13 : 12.09.22 - klo: 16.24 »
Aihetta sivuten, ja itsekkin aikaan 1/12 mattiksilla aloittaneena:

Olisiko mahdollista saada joku ajantasainen infopläjäys vaikka tänne foorumille tai johonkin muuhun kanavaan luokasta kiinnostuneille. Esimerkiksi:

- mitkä rungot ovat 2023 kurantteja, mihin löytyy supporttia Suomesta (varaosat, setupit jne)
- millä renkailla / pitoaineilla alkuun
- perusasiat auton kasaamisessa / säätämisestä

Wacky Stack Racing Team

Poissa Service Course

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #14 : 12.09.22 - klo: 16.51 »
Ei toista luokkaa voi uhrata toisen luokan kustannuksella, kun on kyse kuitenkin yhdestä menestyksekkäimmistä luokista Suomen RC-historiassa kansainvälisellä mittapuulla mitattuna.

Se on ainakin varmaa, että tällä aikataululla CS-12 ei tule olemaan SM-luokka, enkä pysty sitä asiaa ainakaan itse mitenkään "siunaamaan", koska ei vakioluokan tarkoitus ole olla SM-luokka.

Muutamia kysymyksiä kuskeille:

Miten uusia kuskeja saadaan mukaan, kun helpoin aloituskisaluokka 1/12 saralla on EFRA SPEC 13.5t joka on oikeasti lähes yhtä nopea kuin viri nollaennakolla?

Moniko ajaa 12TT sarjaa, jos stokkiluokkana on EFRA SPEC, moniko ajaa jos GT-12 kuten tähän asti?

Voin tehdä aiheeta Facebookin ryhmään kyselyä kunhan kerkeen.


Kukaan ei ole esittänyt toivetta korvata GT-12:sta CS-12:lla. Kysely tästä ei palvele ketään. Tee kysely mieluummin CS-12 vs. C-12, silloin harrastajat saavat tuoda äänensä kuuluville eikä sinun tarvitse tehdä päätöstä yksin.

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #15 : 12.09.22 - klo: 18.14 »
Yksi vaihtoehto on ajaa GT12- ja CS12-luokissa 4 osakilpailun sarja ja C12 luokassa kerrasta poikki SM-kilpailu.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #16 : 13.09.22 - klo: 14.38 »
Sen voin ainakin sanoa "varmaksi", että C-12 SM-arvoa en ole poistamassa tai ajamassa asiaa, että se siirtyisi stokkiluokalle. En näe tuossa mitään järkeä. Eri asia on yrittää saada CS-12 luokalle SM-arvo. Mutta en usko että se on kovin realistista useampaan vuoteen, koska ensin pitäisi olla muutama kausi alla niin, että kuskeja on todistetusti kriittinen massa eli n 15 about. Sama käytäntö kuin muissakin luokissa siis. Voin asiaa kuitenkin tiedustella

Sen sijaan puntaroin asiaa, mitä lisäarvoa lajin suosion kannalta toisi jos GT-12 korvattaisiin CS-12 luokalla.
Kahta rinnakkaista stokkiluokkaa ei ole kyllä kenenkään etu. Vaihtoehtona olisi myös vaihtaa GT-12 luokkaan moottoriksi 17.5t.  Lisäksi on mietittävä katoaako GT-12 kuskit, jos vaihdetaan luokaksi tilalle CS-12, joka hiipui 2013 jälkeen kun Oulussa oli EM-kisat. Kun GT-luokka sai alkunsa muutama vuosi myöhemmin, porukka innostui nimenomaan lyhyemmän ajoajan, rengassäännön sekä kustannustehokkaampien sääntöjen vuoksi.


Säännöt eivät estä ajamasta CS-12 kalustolla C-12 luokassa mukana, kuten oli n 10v sittenkin 1-2 kauden ajan. Haaste toki suoravauhti, mutta läppivauhti ei niinkään.



Täältä löytyy kyselyitä aiheeseen.

https://www.facebook.com/groups/c12gt12racingfinland/?multi_permalinks=5975615825796649&notif_id=1663069992785228&notif_t=feedback_reaction_generic&ref=notif


Mietitään ja pohditaan.
« Viimeksi muokattu: 13.09.22 - klo: 14.59 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #17 : 24.10.22 - klo: 10.47 »
Ekaan viestiin päivitetty vahvistetut kisat sekä muuta infoa.

2023 12TT ohjeisto tulee lähipäivinä jakoon.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa -Janne-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #18 : 28.11.22 - klo: 07.15 »
Lainaus käyttäjältä: Vesa link=topic=111565.msg843659 #msg843659 date=1663069120
Sen voin ainakin sanoa "varmaksi", että C-12 SM-arvoa en ole poistamassa tai ajamassa asiaa, että se siirtyisi stokkiluokalle. En näe tuossa mitään järkeä.

Mielenkiinnolla odotan onko sulla tässä enään mitään ässää hihassa jolla saadaan sarja ajettua? :huh: Äänekoskelle 7 ilmottautumista C12 luokkaan, ja näin ollen kisat perutaan? Äänekoski on kuitenkin eteläisin kisa koko sarjassa ja jos sinne ei riitä kuskeja, niin ei loppuihinkaan kisoihin. Mielestäni C12 luokalla saisi ehdottomasti olla SM-arvo JOS siellä olisi kilpailijoita niin että kisat saataisiin järjestettyä. Nyt se uhkaa ”tappaa” koko sarjan jos siinä luokassa roikutaan kiinni. Kun kirjotit, että CS autolla voisi tulla ajamaan kilpaa C12 luokkaan, niin itse en ainakaan siitä innostu, kukapa haluaisi jo lähtökohtaisesti lähteä alitehoisella autolla hastamaan Suomen parhaita? :cheesy:

Eli en näe tässä mitään muuta vaihtoehtoa kun korvata C12 luokka CS12 luokalla, niin että GT12 luokka jatkaa myös mukana. CS12 luokka on kuitenkin suurimman osan huulilla tällä hetkellä ja siihen on varmasti kaikista eniten osallistujia koko mattisporukassa.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #19 : 28.11.22 - klo: 09.01 »
Tässä vaiheessa ei kannata vetää suuria johtopäätöksiä vielä aiheeseen, kyseessä vasta eka kisa. Sarjassa oli vuosia mukana esim Eurajoen kisa, jossa virissä ei koskaan ollut kuin muutama kuski, kun taas stokkiluokassa 20-30 välissä. Wj-kisan järjestäminen yhtäaikaa ei varmasti auta asiaa. SM-kalenteri kuitenkin on ensisijainen....

Järjestäjä tekee (äänekoski) itse päätöksen C-12 luokan ajattamisesta, mutta näkisin että se kuitenkin kannattaa ajaa harjoituskilpailuna.

Oulun kisoissa on ollut aina aiemmin SM-arvoon vaadittava määrä kuskeja, joten en näe aihetta paniikille tässä asiassa. Ja Härmässä oli viime kisassa tammikuussa hyvä määrä kuskeja myös.

Ei kukaan ole siis perumassa 12Track I kisaa ÄÄnekoskella, siellä on 17 nimeä GT-12 listalla mikä on hieno määrä tässä vaiheesa kautta.
« Viimeksi muokattu: 28.11.22 - klo: 09.20 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa -Janne-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #20 : 28.11.22 - klo: 09.40 »
No toivotaan että päästään kisaamaan  :azn: Jos kattoo viimekauden osallistuja määriä C12 luokassa niin kahdessa ekassa kisassa oli 10 ja kahdessa vikassa 8. Nyt ekassa oli se 7, niin johtopäätös ei perustunut vain tähän yhteen kisaan. Voihan se toki olla, että C12 nostaa vielä päätänsä, mutta se ei näy eikä kuulu varikolla.

Itseä pelottaa se että tämäkin laji tyrehtyy kun reagoidaan liian myöhään, samoin kun turistien kanssa on käynyt. Näissä itse toivoisi että saisi Suomessa ajaa samoja luokkia kun euroopassa jolloin siirtymä kansainvälisiin kisoihin olisi helpompaa. Turistiin ets säännöt + cs12 efra.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #21 : 29.11.22 - klo: 05.45 »
Itseä pelottaa se että tämäkin laji tyrehtyy kun reagoidaan liian myöhään, samoin kun turistien kanssa on käynyt. Näissä itse toivoisi että saisi Suomessa ajaa samoja luokkia kun euroopassa jolloin siirtymä kansainvälisiin kisoihin olisi helpompaa. Turistiin ets säännöt + cs12 efra.

Turha toivo ei tule tapahtumaan suomen rc autoilussa. Suomen rc vaikuttajat yrittää muuttaa muun euroopan
rc autoilua suomi tyyliseksi. ;)
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Avante BS - Arrowmax - Halko - Hobbywing - Highest - Futaba

Poissa sakari72

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #22 : 30.11.22 - klo: 18.46 »
Tuolla olisi ollut sana vapaa tulevaa FTT kautta ajatellen. Eipä näy siellä toiveita ETS säännöistä.
http://rc10.fi/index.php?topic=110956.msg842222#msg842222

Uteliaana kysyisin mitä olisit -Janne- halunnut ottaa ETS sarjasta?
Esim.
  -ohuemmat johdot
  -minimi 5mm maavara

Sorry tämä ei kuulu tänne

Jyri Pausio

edit. nimi unohtu.
« Viimeksi muokattu: 30.11.22 - klo: 20.52 kirjoittanut sakari72 »

Poissa -Janne-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #23 : 30.11.22 - klo: 19.14 »
Tuolla olisi ollut sana vapaa tulevaa FTT kautta ajatellen. Eipä näy siellä toiveita ETS säännöistä.
http://rc10.fi/index.php?topic=110956.msg842222#msg842222

Uteliaana kysyisin mitä olisit -Janne- halunnut ottaa ETS sarjasta?
Esim.
  -ohuemmat johdot
  -minimi 5mm maavara

Sorry tämä ei kuulu tänne

Silti pitää tulla aukomaan päätä, ja kyllä, olen tuonut sen mielipiteeni julki. Jos nimimerkistä voi jotain päätellä niin luulisi sinun tietävän mitä vertauskuva tarkoittaa? Voidaan jutella ens kerralla sitten kasvotusten niin voin kertoa tarkemmin.

-Janne
« Viimeksi muokattu: 30.11.22 - klo: 19.24 kirjoittanut -Janne- »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #24 : 30.11.22 - klo: 23.22 »
Ne jotka haluaa ajaa EFRA Spec 13.5t moottoreilla, tulee ymmärtää, että nopeimpia koneita ei saa edes rahalla kaupasta. Suoravauhdissa ei ole todellakaan merkittävästi eroa nykyiseen Reedyn ykstyyppikoneeseen, kun verrataan EM A-finaalitason kalustoon EFRA Spec moottorilla, ero tehdään koneen väännöllä ja oikeilla akuilla/lataustekniikalla. En näe henkilökohtaisesti mitään järkeä siinä, että 1/12 lajin hitaimman luokan (meillä) kustannuksia halutaan nostaa vapaalla moottorilla. Kilpailu stokkiluokan koneissa on todella kovaa ja jos haluaa ajaa kärkisijoista kärkikuskien ollessa mukana kisoissa, on ihan normaalia että kaudessa tulee pari uutta konetta hankintalistalle, tai sitten voi vaan tyytyä pyörimään kierroksen pari perässä. Toki se ajaminen merkitsee edelleen eniten, mutta fakta on, että mikään ei ole niin kallis luokka ajaa kuin stokkiluokat efra/ifmar säännöillä. Sen tietää, jos on ko. luokkaa kansainvälisellä tasolla kärkikahinoissa ajanut tai ajaa.

Se miksi EFRA ja IFMAR sallii useiden konevalmistajien moottorit, ja miksi Suomessa pitäisi ajaa ykstyypillä, on ihan perusteltua. Jos lajin korkeimmalla tasolla valitaan ykstyyppikalusto, kalustokehitys laitteissa tyssää siihen. Kukaan ei oletakaan että se olisi edullisin tapa kilpailla, se on markkina, jossa valmistajat kilpailevat menestyksen eteen. Tuosta ei kuitenkaan kannata laittaa laskua kansallisen tason harrastajille, kun on olemassa hyväksi testattuja ja tasalaatuisia moottoreita, joilla kustannuksia lasketaan, kun poistetaan se tarve hankkia motor of the month -periaatteella aina nopeampaa kalustoa(ja usein myös hitaampaa, koska pakko kokeilla jos ei tiedä).

Se mitä ETS-ja muissa Euro-sarjoissa tehdään ja käytetään, on vain ja ainoastaan valittu sen perusteella, mikä tuottaa suurimmat voitot Scottylle ja Uwelle, jotka sarjaa pyörittää. Se on bisnestä.
« Viimeksi muokattu: 01.12.22 - klo: 09.16 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #25 : 03.03.23 - klo: 16.43 »
*
« Viimeksi muokattu: 07.03.23 - klo: 08.55 kirjoittanut koivisi »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #26 : 06.07.23 - klo: 15.31 »
Muutoksia kaudelle 23-24:

Siirrytään ensi kaudella GT-12 luokassa 17,5t koneeseen, yksityyppikone valitaan kesän kuluessa. Sama kone/koneet toimivat myös TSP-10 luokassa yksityyppikoneena.

Ensi kaudella 12Trackin ohjelmassa on mukana myös CS-12 eli 13,5t EFRA Spec luokka C-12 ohella.  Lisäinfoa aiheeseen tulee muutaman viikon kuluessa. 

Kilpailut ajetaan aikavälillä marraskuun puoliväli > huhtikuun alku.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa oldfart

  • TamUA
    • Profiili
    • http://www.oldfartsracing.org
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #27 : 07.07.23 - klo: 17.33 »
Ja kommentit poistetaan

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« Vastaus #28 : 18.10.23 - klo: 15.41 »
12Track Tour & FintTrack Tour 2024 alustava kalenteri

Kolme kilpailua josta 2 parasta lasketaan loppupisteisiin. Alla alustavat ajankohdat, jotka voivat vielä muuttua suuntaan jos toiseen. Pyritään kuitenkin vahvistamaan vahvistamattomat kisapäivät asap. Ajankohdat voivat vielä elää viikon puoleen tai toiseen, toivon mukaan eivät.

I 27.-28.1. 2024 ÄkPA (järjestäjä ja ajankohta vahvistettu)
II 24.-25.2.2024 Fullspeed RC (järjestäjä vahvistettu)
III 6.-7.4.2024 OSPA (järjestäjä vahvistettu)


Pyrin saamaan 12Trackin osalta sääntöpaketin valmiiksi ensi viikolla.
« Viimeksi muokattu: 25.10.23 - klo: 16.38 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC