Moi,
muutamia kommentteja kysymyksiisi:
1. Otsikko puhuu M8e-luokasta, mutta tekstin avauksessa puhut Maastosarjasta. Nämä eivät ole sama asia. Maastosarja on 1/10 kokoluokan takaveto- (M2-10) ja nelivetokrossarien (M4-10) kesäisin ajettava SM-sarja. M8e lyhenteellä viitataan 1/8 kokoluokan sähkökrossareihin, joilla ajetaan oma SM-sarjansa kesäisin yhdessä nitroluokan (M8) kanssa. Nämä kaksi sarjaa ovat täysin erilliset, ja ne ajetaan eri radoilla ja eri ajankohtina.
Muut vastaukset olettavat että puhutaan M8e -luokan autoista:
2. M8e-luokassa on nähty ajoittain myös RTR-autoja (esim. Arrma Typhoon), muistaakseni jopa A-finaaleissa. Itse kuitenkin suosittelisin hankkimaan suoraan kisa-auton. Hyvä vaihtoehto aloittelevalla kuskille on hankkia käytetty kisa-auto kokeneemmalta kuskilta. Monilla valmistajilla mallit uusiutuvat jopa joka vuosi, mutta käytännössä muutokset on hyvin pieniä ja yleensä vanhallakin mallilla pärjää aivan hyvin (itse ajoin viime kesänä A-finaalin keskikastissa 2017 mallin käytetyllä autolla).
2. 1900kv on aika tyypillinen kv-luku M8e-luokan moottoreissa, vaihteluväli lienee 1700kv - 2500kv. Moottoreissa on omien kokemusten perusteella aika isoja tehoeroja eri merkkien välillä, esim. takavuosina testaamani LRP/Nosramin moottorit olivat aika tehottomia esim. Hobbywingin vastaaviin verrattuna.
3. Ihan viime vuosina monet automallit ovat siirtyneet käyttämään 2 x 2S shortyakkuja, osaan autoista menee edelleen perinteiset 2x2S tai 4S "pötköakut". 6000mAh akut riittävät suurimmassa osassa ratoja 10 minuutin finaaleihin, viime kaudella Vaasa taisi olla ainoa rata jossa piti himmailla 6Ah akun kanssa.
4. Perinteisesti 12kg ohjausservo on ollut minimi M8/M8e krossareihin, tosin nykyään kohtuuhinnoilla saa vielä vääntävämpiä (15-20kg) servoja nopeuden kärsimättä.