Kirjoittaja Aihe: M8e kilpa-auton rakentaminen  (Luettu 1403 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa aidia

  • Tulokas
    • Profiili
M8e kilpa-auton rakentaminen
« : 03.05.23 - klo: 17.49 »
Maastosarja kiinnostaa, mutta luokka on täysin outo. Kaipaisin tipsejä kaluston hankkimiseen.

Esim:

Mitkä ovat kilpailukykyisiä autoja: Tekeekö ns. RTR paketeilla mitään?
Moottori & ESC: Mikä kV? Noparin vaatimukset?
Akut: Jos erän pituus on 10 minuuttia, millainen akku/akut pitää olla?
Servo: Kuinka paljon vääntöä tarvitaan jne?
Yms.

Kaikki tipsit tervetulleita!

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: M8e kilpa-auton rakentaminen
« Vastaus #1 : 03.05.23 - klo: 18.29 »
Moi,

muutamia kommentteja kysymyksiisi:

1. Otsikko puhuu M8e-luokasta, mutta tekstin avauksessa puhut Maastosarjasta. Nämä eivät ole sama asia. Maastosarja on 1/10 kokoluokan takaveto- (M2-10) ja nelivetokrossarien (M4-10) kesäisin ajettava SM-sarja. M8e lyhenteellä viitataan 1/8 kokoluokan sähkökrossareihin, joilla ajetaan oma SM-sarjansa kesäisin yhdessä nitroluokan (M8) kanssa. Nämä kaksi sarjaa ovat täysin erilliset, ja ne ajetaan eri radoilla ja eri ajankohtina.

Muut vastaukset olettavat että puhutaan M8e -luokan autoista:

2. M8e-luokassa on nähty ajoittain myös RTR-autoja (esim. Arrma Typhoon), muistaakseni jopa A-finaaleissa. Itse kuitenkin suosittelisin hankkimaan suoraan kisa-auton. Hyvä vaihtoehto aloittelevalla kuskille on hankkia käytetty kisa-auto kokeneemmalta kuskilta. Monilla valmistajilla mallit uusiutuvat jopa joka vuosi, mutta käytännössä muutokset on hyvin pieniä ja yleensä vanhallakin mallilla pärjää aivan hyvin (itse ajoin viime kesänä A-finaalin keskikastissa 2017 mallin käytetyllä autolla).

2. 1900kv on aika tyypillinen kv-luku M8e-luokan moottoreissa, vaihteluväli lienee 1700kv - 2500kv. Moottoreissa on omien kokemusten perusteella aika isoja tehoeroja eri merkkien välillä, esim. takavuosina testaamani LRP/Nosramin moottorit olivat aika tehottomia esim. Hobbywingin vastaaviin verrattuna.

3. Ihan viime vuosina monet automallit ovat siirtyneet käyttämään 2 x 2S shortyakkuja, osaan autoista menee edelleen perinteiset 2x2S tai 4S "pötköakut". 6000mAh akut riittävät suurimmassa osassa ratoja 10 minuutin finaaleihin, viime kaudella Vaasa taisi olla ainoa rata jossa piti himmailla 6Ah akun kanssa.

4. Perinteisesti 12kg ohjausservo on ollut minimi M8/M8e krossareihin, tosin nykyään kohtuuhinnoilla saa vielä vääntävämpiä (15-20kg) servoja nopeuden kärsimättä.


Wacky Stack Racing Team

Poissa aidia

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: M8e kilpa-auton rakentaminen
« Vastaus #2 : 03.05.23 - klo: 18.52 »
Kiitos vastauksista. Kyseessä tosiaan 1/8 luokan asiat mistä kyselen :)

Tässä vaiheessa kiinnostaa eniten uuden auton hankkiminen. Onko jotain brändisuosituksia esim varaosien saannin kannalta? @micsa.fi

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8e kilpa-auton rakentaminen
« Vastaus #3 : 04.05.23 - klo: 05.49 »
Eurorc myy teknoa ja xraytä
Hobbyfactory myy assoa, hb:tä, sworkzia ja kyoshoa
RCcenter myy TLR:ää ja kyoshoa
Future-rc myy mugenia

Eurorc:een toimesta kisapaikalta löytyy xrayn varaosat
Hobbyfactoryn mukana kisoissa ainakin asson osia

Kauppojen sivuilta voit katsoa varaosien saatavuutta ja tietenkin voit kysellä kauppiailta asiasta.
« Viimeksi muokattu: 04.05.23 - klo: 09.47 kirjoittanut Metsäläinen »
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Avante BS - Arrowmax - Halko - Hobbywing - Highest - Futaba

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8e kilpa-auton rakentaminen
« Vastaus #4 : 26.06.23 - klo: 23.38 »
Jollet ole vielä ostanut M8e autoa, käy paikallisessa kerhossa tutustumassa ja katsele millaista kalustoa porukalla on. Suosittelen ostamaan samanlaista kuin seurakavereilla. Opastus aloittamiseen käy helpommin.
Jos lähistöllä ei ole kerhoa, sitten suosituksia kaupasta.

Tuolta löytyy kerhoista ja radoista tietoa: http://rc10.fi/index.php?board=47.0

Servoon sellainen vinkki, että osta joku 25kg vääntävä servo ja 0,1s/60astetta.


t. Kai