Kirjoittaja Aihe: Fullspeed RC:n lavangon 1/8 krossirata  (Luettu 1063884 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Landy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1800 : 27.09.08 - klo: 20.12 »
Hieno oli taas keli.

Uutta moottoria olin sisäänajamassa mutta samat ongelmat jatkuvat. Täydellä tankilla paksulla ja alle puolentankin alkaa toimia. Lämmöt 120 astetta vähän ennen kun polttoaine loppuu. Täydellä tankilla noin 90 astetta ja veto hukassa.

Ainoa mitä ei ole vielä vaihdettu on tankki. :huh:

Voimaa alkaa uudessa koneessa kyllä olla tarpeeksi. CRT.5:seen tuli siis SH:n .18 pannu.
Vain maine kulkee edellä...

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1801 : 27.09.08 - klo: 20.16 »
Uutta moottoria olin sisäänajamassa mutta samat ongelmat jatkuvat. Täydellä tankilla paksulla ja alle puolentankin alkaa toimia. Lämmöt 120 astetta vähän ennen kun polttoaine loppuu. Täydellä tankilla noin 90 astetta ja veto hukassa.

Ainoa mitä ei ole vielä vaihdettu on tankki. :huh:

Entistä suuremmalla todennäköisyydellä veikkaan ongelmaksi juuri tuota tankkia. Löpö vähenee, kone haukkaa ilmaa tankin saumasta, menee laihalle ja saa säädöt sekaisin.
Flying Calacucco

Poissa DagO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1802 : 27.09.08 - klo: 21.28 »
Kivaa oli tänään päästellä. Hyvin toimi E-hyperi ja Hellfire, kytkinkello vaan meni hellfirestä ja e-hyperistä lähti moottorin kiinnitys ruuvi. Huomenna autot taas kunnossa, ajamaan ei kyl pääse, ehkä ens viikol taas.

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1803 : 27.09.08 - klo: 23.09 »
Kiitos DagO E-hyperin koeajosta! Pelottavan hyvä vehje! On pakko totutella ajatukseen "E8" crossista M8:n sijaan. Varmaan jo ihan  lähitulevaisuudessa.

Oli hieno päivä Lavangossa, kiitti jätkät tiukasta väännöstä! toivottavasti ajokelit vielä jatkuisivat.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1804 : 05.10.08 - klo: 22.53 »
Mahtaskohan rata olla huomena kuiva.. luvattu aurinkoa päiväks mut yöllä saattaa sataa vielä.. pääsis vähä ajeleen :)
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1805 : 05.10.08 - klo: 23.41 »
Vahva veikkaus että radalla on lätäköitä.
Sen verran rankasti tuntuis vettä tulevan.

Poissa Landy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1806 : 06.11.08 - klo: 09.42 »
Onko talkoista ollut mitään puhetta?
Vain maine kulkee edellä...

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1807 : 07.11.08 - klo: 12.45 »
Moro,

Eilen ajettiin lavankoon 11 kuormaa kunnon savea. Loppusyksyn aikana on tarkoitus levittää se talven alle painumaan. Otetaan kone levittämään savi, kunhan saadaan vähän pakkasta, että rata kestää koneen painoa rikkoutumatta ihan kokonaan. Tässä vaiheessa lapiomiehistä ei ole apua, joten säästäkää voimia kevääseen, kunhan aloitetaan viimeistelyhommat.

Alustavasti on tarkoitus nostaa rataa ainakin vasemmassa päädyssä olevien mutkien osalta (takasuoran jälkeiset 3 mutkaa), jossa tällä hetkellä vesi seisoo pisimpään.

Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1808 : 21.12.08 - klo: 16.32 »
Savea ei varmaankaan ole levitetty?

Kannattaisiko samalla täyttää se ison hyndän perässä oleva kanjoni? Pienentäisi riskiä saada auto jakaukseen.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1809 : 17.03.09 - klo: 09.37 »
Mm. Lippiksestä siirtyville ja toki kaikille muillekin tiedoksi:

Lainaus
Terveisinä UAU:n hallituksen kokouksesta, että
Lavangon asfalttiparkkiksella aikanaan ollut turistibaana voidaan ottaa
uudestaan käyttöön. Tosin sen profiilia kannattanee miettiä porukalla
kohti driftaajien, minien ja alfojen tarpeita kun siellä ei tarvitse
ajaa FinnTrack turistikisoja. Tekeminen ei ole suuri operaatio; kun
suunnitelma on valmis, niin sudit vaan heilumaan ja se on siinä.
Hiekalla täytetty paloletku voisi sielläkin toimia hyvänä kaistaerottimena.
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1810 : 17.03.09 - klo: 09.47 »
Eli ainakin M18 voisi ajaa jatkossa siellä? Ja ehkä joku 10-sähkärikin?

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1811 : 17.03.09 - klo: 11.31 »
Savea ei varmaankaan ole levitetty?

Kannattaisiko samalla täyttää se ison hyndän perässä oleva kanjoni? Pienentäisi riskiä saada auto jakaukseen.

Kyllä, koko iso hyndä muutetaan isoksi pöytähyndäksi.

Joo pakkasia odotellessa kasatkin ehti jäätyä, eli nyt odotetaan, että kasat sulaisi. Saa nähdä kumpi sulaa ensin maa vai kasat :huh:
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa MKE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1812 : 17.03.09 - klo: 11.54 »
Nyt olisi jo aika keskustella julkisesti näistä muutoksista täällä foorumilla. Tuo ainoa tieto (takahyndä -> pöytä) oli jo uutta ainakin minulle. Mitä muuta suunniteltu?

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1813 : 17.03.09 - klo: 12.08 »
Eli ainakin M18 voisi ajaa jatkossa siellä? Ja ehkä joku 10-sähkärikin?

Sekä kysymys että vastaus varmaan kuuluisivat muualle kuin otsikon topikkiin, mutta kuitenkin...

PKSRCAn ja UAU/PA työryhmät pohtivat viime viikolla yhteistyökuvioita kasaan.
Siinä yhteydessä todettiin, että pyritään tekemään Lavangosta kattavasti krossaajien ulkokauden tarpeet tyydyttävä "krossikeidas". Eri ratojen kehittämiseen palataan erikseen.

Todettiin, että 1/18 krossien/monsterien radaksi Lavangon sähkökrossirata sopii hyvin. Arvioitiin kylläkin, että ulkokaudella 1/18 kuskien määrä jäänee varsin pieneksi.

Jos 1/10 sähkärillä tarkoitetaan yo. kysymyksessä turistia tai muita tasamaan pirssejä, niin kaavailtu vanhan asfalttiradan elvytys Lavangon asfaltoidulla parkkiksella palvelee näitä autoja. Pito ei todennäköisesti tule olemaan kovin ihmeellinen, mutta parempaa pitoa kaipaavat menevätkin ajamaan Tattarisuon radalle.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Mika R

  • Vieras
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1814 : 17.03.09 - klo: 13.44 »
Juu sitähän se tarkoitti, koska 1/10 krossiratahan on siinä vieressä jo valmiina...

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1815 : 17.03.09 - klo: 13.55 »
Nyt olisi jo aika keskustella julkisesti näistä muutoksista täällä foorumilla. Tuo ainoa tieto (takahyndä -> pöytä) oli jo uutta ainakin minulle. Mitä muuta suunniteltu?

Tänä vuonna ei ole tarkoitus tehdä suuria muutoksia, kuten viime vuonna, kun myllättiin lähes koko alue. Eli tällä hetkellä suunnitteilla olevat rataa koskevat muutokset ovat:

-takahyndä muutetaan pöytähyndäksi
-takasuoran jälkeiset 3 mutkaa korotetaan, että vesi ei seisoisi niissä
-röykkysuora korvataan neloshyppyreillä
-välialueiden vedenkeräysaltaat täytetään vettä läpäisevällä sepelillä
-muut rataosuudet kunnostetaan
-keskellä olevan tuplan muutosta johonkin suuntaan pohditaan, onko ideoita?

muut rakenteet:
-ajajakorokkeen portaat korjataan
-ajajakorokkeen katolle rakennetaan räystäskourut, joilla kerätään sadevesi säiliöön

t: Remppa
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1816 : 17.03.09 - klo: 16.00 »
Jos intoa ja tekijöitä riittää, voitaisiin pohtia myös mekkauspöytien lisäämistä ja kunnostamista. Tämä lähinnä siinä valossa, että saamme Lippiksen "jäämistöstä" paljon uusia harrastajia myös kesäksi Lavankoon.
Flying Calacucco

Poissa MKE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1817 : 17.03.09 - klo: 17.17 »
Kiitos Remppa! vaikuttaa hyvältä nuo muutokset ja kuten ennenkin olen mukana talkoissa kun aloitetaan. Ajajakoroketta kai voisi alkaa jo näin lumillakin naputtelemaan? Olisi yksi juttu jo tehtynä. Omana ehdotuksena edellisiin olisi tuo puhalluspaikan laajennus ja siistiminen

Poissa jounihi

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1818 : 17.03.09 - klo: 18.16 »
Rempalla oikea suunta radan kehityksessä, oisko vielä ideaa jos muutamiin paikkoihin laittaisi muutakin materiaalia kuin savi esim. laattaa. Taas olisi muutama kohta missä ei tarvitse talkoita tehdä sen jälkeen :wink:

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1819 : 23.03.09 - klo: 15.40 »
-välialueiden vedenkeräysaltaat täytetään vettä läpäisevällä sepelillä

Tätä kokeiltiin joskus kymmenen vuotta sitten. Ei toimi. Vesi vie savea kivien sekaan. Raot menee hetkessä umpeen. Kannattaa muistaa miten kävi viime kesänä. Kaivettujen monttujen pohjalla näkyi hiekka radan valmistuttua. Kuukautta myöhemmin monttujen pohjalla oli useita senttejä savea.

Olisi ehkä parempi yrittää valuttaa ne altaat yhteen isompaan montuun. Se olisi katettu ja siinä olisi uppopumppu valmiina. Altaa täyttyessä johto seinään ja allas tyhjäksi. Muutamaan kohtaan pitäisi tietenkin vetää putki radan ali. Ei tarvitse olla syvällä. Lapiotöinä vähän radanpinnan alapuolelle. Savi kertyisi kokooma-altaan pohjalle, mistä sen voisi myöhemmin palauttaa takaisin radalle.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1820 : 23.03.09 - klo: 17.12 »
Miks joku allas kun radalla on jo nyt kohtuu monta salaojakaivoa???
Ainoa ongelma salaojituksen kanssa on oikeastaan radan vasen laita missä ei ole mitään salaojitusta.
Ja ongelmana tietysti myös se että rata on kulunut paljon ja joissain kohdin radan pinta on matalammalla kuin välialueet, eli vesi jää radalle.
Eli jos vaan itse rataa saa nostettua kuten on ollut suunnitteillakin niin vesi poistuu itse radalta nykyisiin salaojituksiin tai edes pois itse radalta välialueille.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1821 : 23.03.09 - klo: 18.04 »
Suodatinkangasta rajapintaan estämään sekoittuminen?
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa _magu_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1822 : 23.03.09 - klo: 18.23 »
Suodatinkangasta rajapintaan estämään sekoittuminen?
moro! toi samin idea olis toimiva! oon sellaisessa firmas duunis mikä tekee maansiirto hommii ja soitin pomolle ja kysyin tätä suodatinkangas juttuu niin se kuulemma toimii! elikkä kangas pohjalle ja vaik kivi soraa sit päälle. samalla kysyin et oisko mun mahdollista saada koneita lainaan kun on talkoot lavangos( täryjä ja bobcattikin olis mahollista mun saada) elikkä jos noist on apuu sit niin ilmoitelkaa sit lähemmi talkoita.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1823 : 23.03.09 - klo: 18.26 »
Ja ongelmana tietysti myös se että rata on kulunut paljon ja joissain kohdin radan pinta on matalammalla kuin välialueet, eli vesi jää radalle.

Tulevaisuudessa tota kulumisasiaa auttaisi se että kun mennään sateen jälkeen ajamaan ja tähän asti on aina harjattu lätäköt=kuopat tyhjiksi, niin jos sen tekisikin toisinpäin, eli täyttäisi uudella maalla niitä kohtia johon vesi kerääntyy.

Tämä tasoittaisi rataa samalla ja hiukan hidastaisi tuota kulumistakin..

-A-

Poissa Tmbo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1824 : 23.03.09 - klo: 21.26 »
Suodatinkangasta rajapintaan estämään sekoittuminen?
moro! toi samin idea olis toimiva! oon sellaisessa firmas duunis mikä tekee maansiirto hommii ja soitin pomolle ja kysyin tätä suodatinkangas juttuu niin se kuulemma toimii! elikkä kangas pohjalle ja vaik kivi soraa sit päälle. samalla kysyin et oisko mun mahdollista saada koneita lainaan kun on talkoot lavangos( täryjä ja bobcattikin olis mahollista mun saada) elikkä jos noist on apuu sit niin ilmoitelkaa sit lähemmi talkoita.

Kyllähän se on selvä että suodatinkangas pitää laittaa jos haluaa estää maa-aineksien sekoittumisen, mutta se että miten sen estää jos vettä virtaa sepeleihin ja sen mukana se savilieju, ei auta jos kuoppa on matotettu, kun se täyttyy siitä savesta ennenpitkään. Eli pitäs laittaa myös kangas korkeammalle kuin vesivirta että se suodattaisi sen saven pois ja vettä valuisi ainoastaan kivipesään.

Sepeli .fi toimittaa kyllä pieniäkin määriä suoraan kohteeseen ilman kottikärrytalkoita.
HN X2

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1825 : 23.03.09 - klo: 21.44 »
Suodatinkangasta rajapintaan estämään sekoittuminen?
moro! toi samin idea olis toimiva! oon sellaisessa firmas duunis mikä tekee maansiirto hommii ja soitin pomolle ja kysyin tätä suodatinkangas juttuu niin se kuulemma toimii! elikkä kangas pohjalle ja vaik kivi soraa sit päälle. samalla kysyin et oisko mun mahdollista saada koneita lainaan kun on talkoot lavangos( täryjä ja bobcattikin olis mahollista mun saada) elikkä jos noist on apuu sit niin ilmoitelkaa sit lähemmi talkoita.

Me yritettiin myös kankaan kanssa. Ei auta. Vesi tuo lillun mukanaan. Se jää kankaan pintaan ja estää vettä menemästä läpi. Kannattaa muistaa se pöly mitä Lavangossa riittää. Se lähtee aina valumavesien mukana liikkeelle ja tukkii kaikki mahdolliset suodatussysteemit. 

Radan alla on kauttaaltaan ihan hyvät salaojat. Vesi ei vain pääse salaojiin saven tukkiessa radan välialueet.

Hoke on sinällään oikeassa noiden kaivojen suhteen. Siellä on muutama jotka vetää. Niistä taitaa lähteä suoraan putki ojaan. Se lienee ainoa toimiva ratkaisu. Ongelma on vain siinä, ettei kaikkea vettä saada niihin muutamaan toimivaan kaivoon ihan pienellä vaivalla.

Paras järjestely olisi varmaankin tynnyreistä tehdyt avokaivot, joista lähtee sileäpintainen putki ojaan. Ei mene helposti tukkoon ja on helppo huoltaa. Niiden rakentaminen olisi kuitenkin pirun iso urakka.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1826 : 24.03.09 - klo: 11.49 »
paras systeemi on se mitä olen joskus ennenkin ehdottanut, ja mikä on esim saksassa joillain radoilla käytössä. Pari kaivonrengasta syvät kaivot tiettyihin kohtiin, ja kun ne täyttyvät vedestä vesi pumpataan pois.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1827 : 24.03.09 - klo: 12.00 »
Vesi ei vain mene niihin kaivoihin mikäli rata on kuten nyt.
Eli radan pinta alempana kuin välialueet.
Nythän kun jo on näitä salaojakaivoja puutamat radalla niin nehän toimivat juuri kuten JQ mainitsi... Sillä erolla että salaojaputket hoitaa pumppaamisen itsestään.
Mutta kuten näidenkin kanssa on huomattu niin ne auttavat vain joissain paikoissa missä itse kaivo on radan pinnan alapuolella ja välialue myös alempana.
Vasemmassa laidassa on aina vettä itse radalla koska mihin se siitä menis kun pinta on alempana kuin välialueilla... Välialueet jopa lirittävät vettä itse radalle, eli homma toimii nurinpäin... Eikö vain.

Toisinsanoen... Mitä niillä kaivoilla tekee jos ei vesi valu radalta välialueilla oleviin kaivoihin...
Ja taas jos rata saadaan korkeammalle kuin välialueet niin vesi poistuu itse radalta välialueille mistä se imeytyy maahan, jolloin kaivotkaan eivät ole hirveän tarpeelliset, ellei sitten vettä tule paljon.
Tai tuli minkä verran tahansa niin kaivojahan voi laittaa jos materiaalit ja tekiöitä löytyy, mutta ennen niitä pitäisi tehdä se tärkeämpi asia että saadaan vesi pois radalta.
Rata siis ei pysy kuivana tai kuivu nopeasti vaikka kaivoja olis lavangossa enemmän kuin metsässä myyrän koloja, jos rata on matalin kohta... minne se vesi siis valuu ja jää seisoskelemaan.
« Viimeksi muokattu: 24.03.09 - klo: 12.07 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1828 : 24.03.09 - klo: 12.14 »
Tuli käytyä VM-kartingissa viime perjantaina, ja oli pakko käydä katsomassa joko alkaisi rata olla ajokunnossa vähitelleen ;)
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2bxvy+kaius-lavanko.html

Unohtakaa viemärit, kankaat ja sepelit, laitetaan radalle lattialämmitys!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lavangon polttiskrossirata
« Vastaus #1829 : 24.03.09 - klo: 12.17 »
Jokohan muuten kohta alkaa olemaan sellaiset kelit että kannattaa pitää lavangossa radan kolaus talkoot???
Lumi pois radalta niin kuivuminen nopeutuu selvästi.