Kirjoittaja Aihe: Turku - Jyrkkälän M8 krossirata  (Luettu 452735 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Speeder

  • Veteraani
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #150 : 12.10.05 - klo: 20.48 »
Lainaus
Tänä vuonna ei enää ajeta...

Kysyin samaa aikasemmin ja AkiM vastasi noin, eli ei enään ajeta.  :cry:
Muutostyöt kuitenkin kovassa vauhdissa, eli eipä itketä täällä foorumilla kun muut raatavat radan kimpussa ulkona.  :?  (älä vedä sit herneitä nenään)

Poissa MikaelY

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #151 : 13.10.05 - klo: 08.05 »
.
« Viimeksi muokattu: 29.10.14 - klo: 11.40 kirjoittanut MikaelY »

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #152 : 13.10.05 - klo: 09.27 »
Kun koneilla tehtävät työt ovat valmiit, niin loppu pitää tehdä käsin (tai lapiolla). Ajankohdasta ilmoitetaan myöhemmin, jolloin tekin pääsette osoittamaan innokkuutenne talkoissa.  :wink:

Poissa MikaelY

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #153 : 13.10.05 - klo: 14.34 »
.
« Viimeksi muokattu: 29.10.14 - klo: 11.40 kirjoittanut MikaelY »

Poissa Jani Lindqvist

  • Veteraani
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #154 : 18.10.05 - klo: 12.06 »
Uutta on tullut paljon.. baana eilen: http://www.rc-racing.info/jyrkkala/17.10.05/

Poissa Jani Lindqvist

  • Veteraani
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #155 : 18.10.05 - klo: 17.21 »
Koneilla alkaa olla hommat tehtynä.

Torstaina kaikki rataa käyttävät talkoisiin alkaen klo 15.00 !!

Hommia jatketaan niin kauan kun tarvii. Ottakaa omia lapioita mukaan niin paljon kun mahdollista. Jos saa kottikärryjä kuljetettua niin mukaan myös.

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #156 : 20.10.05 - klo: 19.59 »
Lainaus käyttäjältä: "Jani Lindqvist"
Koneilla alkaa olla hommat tehtynä.

Torstaina kaikki rataa käyttävät talkoisiin alkaen klo 15.00 !!

Hommia jatketaan niin kauan kun tarvii. Ottakaa omia lapioita mukaan niin paljon kun mahdollista. Jos saa kottikärryjä kuljetettua niin mukaan myös.


Talkoot aloitettu. Porukkaa valui paikalle kohtalaisesti, mutta jotta rata saataisiin talvehtemiskuntoon kaikkien radan käyttäjien panosta tarvitaan!!! Hommat jatkuu huomenna ja tarvittaessa viikonlopun yli. Kiitos kaikille tänään osallistuneille

Poissa anssi

  • Jäsen
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #157 : 22.10.05 - klo: 08.28 »
Jaahans, loistava työilma tulossa. Valitettavasti ei sada joten en pääse paikalle tänään. Näin hyvällä kelillä pääsee ansiotyöhön. Sama sääntö pätee mun osalta huomiseenkin.
Tompalla on täryn avaimet hallussa, Janilla lienee avaimet kottikärryyn ja pariin lapioon. Eli kahdelle nopeimmalle löytyy lapiot. Muilla ois hyvä olla omat, improvisoikaa jos ette omista.
Täryä ei kannata pojankossien edes koittaa, Tompalla tekniikka hallussa. Pitää vähän kikkailla niiden huopien kanssa. Kottikärryillä ja lapiolla saa tehtyä kyllä suurimman osan. Työniloa kaikille!

-Anssi-

Poissa anssi

  • Jäsen
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #158 : 22.10.05 - klo: 17.39 »
Voihan prk.... tälläsellä ilmalla kukaan mitään saa tehtyä. "Valitettavasti ei sada juu....."Kävikö radalla kukaan ihmettelemässä, mua ei paljoo kiinnostanu tulla ku meni aamuherätys ihan harakoille. Pahus ku aina sataa :wink:
Huomenna uus yritys.

Poissa -PM-

  • SaloUA
    • Profiili
kuvei..
« Vastaus #159 : 23.10.05 - klo: 16.41 »
pistäkääs kuvei sit ku on talvehtimis kunnossa.. tai aikaisemminkin.. tai sitä mukaa kun edistyy.
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

Poissa -PM-

  • SaloUA
    • Profiili
..
« Vastaus #160 : 09.11.05 - klo: 00.07 »
onko se jo valmis? kuvat? oli aika hauskannäköisiä hyppyjä meinaan..
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

Poissa Tounison

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/tounison/
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #161 : 11.02.06 - klo: 11.31 »
Mikseis turkulaiset ajele talvisin, lavangossahan järjestetään jotkut kisatkin. Rata ei varmaan mene miksikään kun on maa jäässä.

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #162 : 11.02.06 - klo: 17.29 »
Lainaus käyttäjältä: "Tounison"
Mikseis turkulaiset ajele talvisin, lavangossahan järjestetään jotkut kisatkin. Rata ei varmaan mene miksikään kun on maa jäässä.


Lumi menee piukkaan ja kestää kauemmin sulaa...

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #163 : 12.02.06 - klo: 13.15 »
Niin joo :mrgreen:
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa MikaelY

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #164 : 20.02.06 - klo: 20.15 »
-
« Viimeksi muokattu: 29.10.14 - klo: 11.28 kirjoittanut MikaelY »

Poissa Aapeli

  • RSRCA
    • Profiili
Hyndat
« Vastaus #165 : 27.02.06 - klo: 14.44 »
Tätä on aika vaikeata sanoa niin ettei tule väärinkäsitystä. On siis kai pakko kertoa vähän pitemmillä lauseilla.

Tarkoitus olisi tunnustaa Jyrkkälän radan ansiot alueen suvereenina rc-ratana ja kiittää toimihenkilöitä tehdystä työstä ja samalla kuitenkin  kritisoida sitä sekä etsiä suuntaa tulevaan.

Viime syksynähän aloitettiin radalla melkoinen remontti. Savea tuotiin kymmeniä rekkalasteja ja niistä muotoiltiin 5 uutta korkeaa hyppyriä ja droppi  säilytettiin. Hyppyrit ovat motocrosluokkaa. Ne on muotoiltu antammaan mahdollisimman ilmavia hyppyjä ja alastulorinne on 1-12 metriin päässä. Ne ovat  suorastaan mahtavia. Niistä saa varmasti upeita lentoja, mutta entäs ne alastulot. Jos alastulo ei osu myötärinteeseen kauniisti pyörilleen on tömähdys korkeuden vuoksi kova.

Ennen remonttia radalla oli yksi korkea takasuoran triplahyppyri, matala tupla, matala syherö sekä droppi. Se ainoa hyppyri oli samaa luokkaa kuin nämä  uudet hyppyrit. Seurasin viimeisessä Hobao cupin osakilpailuissa, että vain harvat todella hyppäsivät siinä, useimmat menivät sen varovasti pohjia myöten  ainakin puolet matkasta.  Ja kysessä oli siis ratkaiseva viimeinen osakilpailu. Esim. JQ ei hypännyt siinä kuin vasta menetettyään kilpailun polttoaineongelmiin. Motivaatiota riskinottoon olisi siis ollut, mutta halua kuitenkin aika vähän. Nostajatkin olivat lähellä, mutta kalustoa selvästi säästeltiin.

Nyt temppuhymppyreitä on siis viisi - joka kierroksella.

Itse olen ollut radalla enemmän nostamassa kuin ajamassa. Olen hieman huolissani miten ehtiä joka kulmaan rataa, nostajia tarvittaisiin enemmän kuin ennen ja innostus on tunnetusti ollut siihen hommaan aika laimeata. Hyppyrit ovat vaikeita, mutta tietysti  niiden kanssa oppii pikku hiljaa tulemaan toimeen. Sitä ennen on kuitenkin aika monta reissua päättynyt varaosien loppumiseen. Puhtaasta ajamisesta ei  taida tulla mitään, koska heti seuraavan mutkan takana on iso hyppyri ja sitten alastulo ja sitten, jollei mitään mennyt rikki, odotellaan nostajaa...

Kuten siis huomaatte olen aloittelija, joten sitä ei tarvitse kommentoida. Olen seuran jäsen ja olen osallistunut talkoisiin ja oallistun kyllä jatkossakin, siitä si ole kysymys.

Kommentoikaa sitä, mitä olisi aloittelijoiden tai vähemmän hypyistä ja enemmän vauhdista innostuneiden harrastajien tehtävä. Toki hyndat kuuluvat M-8 radalle, mutta itse olen sitä mieltä, että ne ovat homman suola mutta vain suola. Mitä mieltä sinä olet?

Poissa -PM-

  • SaloUA
    • Profiili
h yppiriu
« Vastaus #166 : 27.02.06 - klo: 14.56 »
niin.. olen ihan samaa mieltä kun mitä AAPELI kirjoitti. Mitä järkeä on tehdä omalle radalle semmosia hyppyreitä mistä ei itsekkään osaa hypätä. Se on ihan sama kun ei tekisi ollenkaan hyppyreitä, paitsi että jotkut jotka ei huomaa että nyt on menty hyppyreiden tekemisessä "vähän" YLI niin tykittää niihin täysillä ja hajottaa autonsa. Itse olen kyllä hyppyreiden kannalla koska ajetaa krossia, mutta hyppyreiden suhde auton kokoon tulee huomioida. Mutta hyvä rata se on silti.  :mrgreen:
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #167 : 27.02.06 - klo: 15.02 »
Isot hyndät kuuluu lajiin ja mikä tärkeintä ne kouluttavat yksinkertaisesti eniten kuljettajaa hallitsemaan nopeutensa ja auton kontrolloinnin.

Ne isot takahyndät oli viimeksikin aivan helposti ajettavissa kunhan vaan tajusi miten ne piti ajaa.
Minä hyppäsin vikassa HoBao kupissa jokaisella kierroksella hypyt yli ilman ihmeempiä ongelmia.
Yritin useaan kertaan sanoa monille kuinka ne pitää ajaa että pääsee varmasti ja helposti yli, mutta kun ei kukaan uskonut niin ei sitten päässyt.
Kaikki ajoivat ekaan hyppyyn liian lujaa jolloin auto pohjasi tai pomppasi ilmaan ennen hyppyrin keulaa ja hyppy jäi vajaaksi. Idea oli tulla hyndälle rauhallisesti ja kiihdyttää vasta ylämäkeen, jolloin auto hyppäsi naurettavan helposti yli, alasttullessa kaasun näpäytys ja mentiin toisestakin hypystä aivan sulavasti ja helposti yli.

Niinkuin jo sanoin niin isot hypyt kuuluvat tähän lajiin ja vain niitä treenaamalla oppii niissä myös ajamaan.

Isossa hypyssä ei autoaan kaada yhtään sen helpommin kuin pienessäkään kun sen ajaa niinkuin se pitää ajaa. Isot hypyt on myös helppo jättää hyppäämättä. Niin teki moni myös viimekaudella.
Jos osaat hypätä hypyt aina hyvin niin voitat sillä radasta riippuen joko paljon tai vähän vähemmän.
Siitä todisteena minun TQ Turussa... Näytti siltä että minä tosiaan olin ainut joka hyppäsi hypyt aina kahdella yli varmasti. Sillä voitin aikaa reilusti.
Eihän ole idea että rata on jokaiselle helppo jolloin kuljetajien taitotasot tasoittuu, vaan radassahan on ideana se että kuljettaja joka oppii radan niksit nopeiten, on myös nopein kuljettaja.  Eikövain??

Erotellaan siis ne jyvät akanoista niinkuin kilpailussa on ideana.
Mikäli sileää baanaa kaipaa niin luokkia on monta joista valita minkälaista rataa kiertää. Krossi on krossia ja touring on touringia.

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #168 : 27.02.06 - klo: 15.05 »
Aamen. Täysin samaa mielta

Poissa -PM-

  • SaloUA
    • Profiili
k oo
« Vastaus #169 : 27.02.06 - klo: 15.06 »
Lainaus
Jos osaat hypätä hypyt aina hyvin niin voitat sillä radasta riippuen joko paljon tai vähän vähemmän.
Siitä todisteena minun TQ Turussa... Näytti siltä että minä tosiaan olin ainut joka hyppäsi hypyt aina kahdella yli varmasti. Sillä voitin aikaa reilusti.
Eihän ole idea että rata on jokaiselle helppo jolloin kuljetajien taitotasot tasoittuu, vaan radassahan on ideana se että kuljettaja joka oppii radan niksit nopeiten, on myös nopein kuljettaja. Eikövain??

Erotellaan siis ne jyvät akanoista niinkuin kilpailussa on ideana.
Mikäli sileää baanaa kaipaa niin luokkia on monta joista valita minkälaista rataa kiertää. Krossi on krossia ja touring on touringia.


jep siksi just mä sen kisan voitinkin.
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #170 : 27.02.06 - klo: 15.10 »
Aivan...

Sinä olit finaalissa se joka pääsi kilpailun maaliin ilman ongelmia ja osasit ajaa radan tasasen tappavasti maaliin asti.

Nopein kuski et läheskään ollut, jos katsellaan läppiaikoja, mutta sillä ei olekkaan yhtään mitään merkitystä kuka oli nopein ja kuka ei... Finaalin jälkein voittaja seisoo keskellä ja seuraavat vieressä...
oli radalla sitten minkälaiset hypyt tahansa.

Jossitteluille ei varaa ole vaan tämä on moottoriurheilua ja kilpailun paras on lopulta ykkös pallilla.

Poissa -PM-

  • SaloUA
    • Profiili
k
« Vastaus #171 : 27.02.06 - klo: 15.16 »
kyllä olet oikeassa..

ei tarvitse olla nopein voittaakseen kisan. varmin ja suht nopee riittää aika pitkälle.

mutta kyllähän se on sillätavalla, että te teette sellasen radan ku haluatte. ja me tehdään sellanen ku halutaan. mutta kunhan tehdään mahdollisimman erilaiset, koska siitä on hyötyä kaikille, koko suomen M8 luokan tasolle.
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #172 : 27.02.06 - klo: 15.20 »
Puhut vähän mutta täysin asiaa.

Ja unohdin aikaisemmin mainita että oli rata sitten minkälainen tahansa niin se on AINA jokaiselle sama.
Ei tarvitse itkeä rataa jos on hitaampi kuin toinen.
Jos toinen menee hyndät kovempaa niin silloin se kaveri on PAREMPI niissä hyndissä, eikä vika ole edelleenkään hyppyreissä.

Ja jokatapauksessa kisassa se koko radalla tarpeeksi nopea ajo on se millä ratkaistaan kisa... Ei yhdessä hyndässä tai missään muussakaan radan kohdassa, vaan KOKO radalla.

Poissa -JN-

  • Jäsen
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #173 : 27.02.06 - klo: 15.37 »
Joo, siis se rata on sama kaikille ja mulle on ihan sama millaisia hyppyreitä siellä on, mutta täytyy sanoa, että jo viime kesänä hirvitti olla nostamassa takasuoran tuplahyppyrillä, kun kaikilla ei ollut kaasusormi oikein kalibroituna. Ei ole niin kauhean siistiä jos 3.5kg järkäle yrittää tulla täysillä korvanreiästä sisään...

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Hyndat
« Vastaus #174 : 27.02.06 - klo: 17.13 »
Lainaus käyttäjältä: "Aapeli"

Ennen remonttia radalla oli yksi korkea takasuoran triplahyppyri, matala tupla, matala syherö sekä droppi. Se ainoa hyppyri oli samaa luokkaa kuin nämä  uudet hyppyrit. Seurasin viimeisessä Hobao cupin osakilpailuissa, että vain harvat todella hyppäsivät siinä, useimmat menivät sen varovasti pohjia myöten  ainakin puolet matkasta.  Ja kysessä oli siis ratkaiseva viimeinen osakilpailu. Esim. JQ ei hypännyt siinä kuin vasta menetettyään kilpailun polttoaineongelmiin. Motivaatiota riskinottoon olisi siis ollut, mutta halua kuitenkin aika vähän. Nostajatkin olivat lähellä, mutta kalustoa selvästi säästeltiin.

Nyt temppuhymppyreitä on siis viisi - joka kierroksella.imeata. Hyppyrit ovat vaikeita, mutta tietysti  niiden kanssa oppii pikku hiljaa tulemaan toimeen. Sitä ennen on kuitenkin aika monta reissua päättynyt varaosien loppumiseen. Puhtaasta ajamisesta ei  taida tulla mitään, koska heti seuraavan mutkan takana on iso hyppyri ja sitten alastulo ja sitten, jollei mitään mennyt rikki, odotellaan nostajaa...



Pointti on siinä että nyt jokaisesta hyppyristä hyppää vaikka niihin ei tulisi  täysillä ja puhtaalla ajolinjalla. Eli homma pitäisi helpottua. On eri asia sitten mikä on nopein tapa ne ajaa :lol:
Alastulot pitäisi olla kohdallaan... ja jollei ole niin korjataan.

Poissa Speeder

  • Veteraani
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #175 : 27.02.06 - klo: 17.56 »
Hyvä että helpottuu ne taka hyndät! Oli muuten hirveetä olla yksin nostamassa takahyndillä kerhokisoissaki, autoja joka puolella ja kaikki vinguttaa moottoria ja ei tiiä mitä tekis ku muutama tuli jalkaanki siinä sähellyksessä. No onneksi ei kummempia käyny ja oli se mun eka kertaki kyl.  :lol:

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #176 : 27.02.06 - klo: 18.05 »
Olis kannattanu hakea nostopaikan vaihtoa jonkun kokeneemman kanssa, mikäli en pahasti henkilöissä eredy, niin et toistaiseks kovin pitkä ole, joten pidempi kaveri sopis isojen hyppyjen läheisyyteen paremmin. Pienelle kaverille taas jotkut shikaanit on hyviä, kun ei peitä näkyvyyttä kovin pahasti seisoessakaan. Jälkiviisautta, no ehkä seuraavalla kerralla sitten.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Aapeli

  • RSRCA
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #177 : 28.02.06 - klo: 17.34 »
Kiitos kommenteista, sain mitä tilasin, enemmänkin kyllä toivoin.

Jotakuinkin kaikki näyttävät olevan sitä mieltä, että viimekauden radan ainoa iso hyppyri oli kunnon hyppyri. Joku taisi jopa olla varma, että vain yksi (sattumalta kertoja) sadan kilpailijan joukosta osasi sen ajaa ja hänkin hyppäsi sen kahdessa osassa. Muilla oli siinä tekemistä enemmän ja vähemmän. Paikalla olleet todistivat, että nostajia todella tarvittiin.

Uusi samalla paikalla oleva hyppyri ei muuten ole enää triplahyppyri kuten ennen, vaan se on tarkoitus tehdä yhdellä loikalla. Alastulorinne on siis siellä noin 8 m päässä, ei missään muualla. Jos jätät hyppysi lyhyeksi, putoat tasaiselle. Alastulorinne on hypyn pituuteen ja korkeuteen nähden optimistisen lyhyt.

Nyt radalla on siis viisi kunnon hyppyriä. Muut ovat toki pienempiä (alastulorinne on lähempänä) mutta aika moisia linkoja kuitenkin. Talvi niitä vielä hetken muotoilee niin sitten ne saadan työn alle. Varmasti siinä tullaan etsimään lopullista muotoa ja tasapainoa kuten AkiM rakentavasti vastasi. Hyppykin on kuulemma helpompi, alastulokin varma. Ja tietysti rataa rakennettaan jatkossakin.

Haluaisin kuitenkin vielä kysyä, kuinka monella suomalaisella krossiradalla on viisi tai enemmän ISOA hypppyriä? Entä muualla?

Onneksi näistä asioista voidaan keskustella. Jyrkkälän rata on alueen paras (ja ainoa) rata ja sitä kehittäviä ja tukevia henkilöitä tulisi olla mieluumin enemmän kuin vähemmän. Turhan eripuran etsiminen ei rakenna mitään, ei ensimmäistäkään hyppyriä. Luokanvaihtoehdotus on pelkästään ahdasmielinen ja riitaahaastava.

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #178 : 28.02.06 - klo: 17.46 »
Mielestäni yksikään hyppyri ei ollut viimevuonna toimiva. Toki nappi osumalla  kaikista pystyi hyppäämään mutta se ei vaan toimi niin.

Mitä isoon pöytään tulee niin tod näk. nopein tapa "ylittää" se on näpäyttää auto noususta just yli ja kiihdyttää koko pöytä läpi...

En nyt ihan ymmärrä mitä ajat takaa? Onko isot hyppyrit automaattesesti huonot? Kukaan niitä ei ole vielä testannu. Ei se hyppyrin koko sitä auto hajoita vaan kuski!

Isoja hyppyjä löytyy lavangosta ja salosta, muut vähän tasaisempia.

Mika R

  • Vieras
Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« Vastaus #179 : 28.02.06 - klo: 17.55 »
Lavangossa on 6 isoa hyppyriä joista yksi on kylläkin enemmänkin stoppari eli ajetaan hiljaa muuten hyppää 5m suoraan ylöspäin. Sitten on neljä peräkkäin jotka hypätään kahdella loikalla ja yksi iso erillinen jossa on alastulo erikseen (pientä penaltia kuskille joka ajaa maatapitkin). Kyllä hyppyreitä saa olla, ne on just kivoja.

Kävin kokeilemassa jyrkkälässä loppukesästä ja minusta se oli tosi makee ajaa. Ainoa vaan että radan pohja vaikeutti ajamista vähän turhan paljon ku oli niin reikäinen ym. Mutta hyndät oli tosi makeita! Minä kun vaan alan olla vähän vanha niin illalla 3D näkö alkoi heikentyä joten tähtääminen niihin takahyndiin oli pikkasen vaikeeta välillä.