Kirjoittaja Aihe: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T  (Luettu 138147 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ALi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #180 : 06.05.07 - klo: 19.47 »
Kerkesin kuvaileen vaan kerran kun sain stunttimiehen ajamaan omaa autoa että pääsi kuvaamaan ja sit keskityin vaan omaan trukkiin..

Toi on ehkä paras kuva minkä olen koskaan saanut räpättyä näistä liikkuvista kohteista..

http://personal.inet.fi/surf/xyz/MBX5T/MBX5T_lavanko1.jpg
..Captain, we have some problems..
” we have nothing right on the left side and nothing left on the right side”

Poissa silli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #181 : 06.05.07 - klo: 20.01 »
Kerkesin kuvaileen vaan kerran kun sain stunttimiehen ajamaan omaa autoa että pääsi kuvaamaan ja sit keskityin vaan omaan trukkiin..

Toi on ehkä paras kuva minkä olen koskaan saanut räpättyä näistä liikkuvista kohteista..

http://personal.inet.fi/surf/xyz/MBX5T/MBX5T_lavanko1.jpg

Sekin oli vain stunttikuskin ansiota   :lol:
"ilman lihaskramppeja en saisi yhtään liikuntaa"

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #182 : 14.05.07 - klo: 19.07 »
No niin!

Ensimmäiset ajot ensimmäisellä polttiksellani Lavangon radalla on ajettu! Että oli mahtavaa puuhaa! Ostin siis MBX5:sen käytettynä ja tuntui noin ensi ajolla oikein hyvältä peliltä. Niin ja iso kiitos sinulle joka jeesasit mut alkuun koneen kanssa.

Olisin kysellyt vähän auton säädöistä. En osaa sanoa vielä mitään sen ihmeempiä hienosäätöjä mutta kertokaa jotain mielipidettä mm. jousituksen osalta. Käyn siis ajamassa Lavangossa ja rata on aika röykkyinen. Millä jousilla, iskarin asennoilla ym. kannatais lähteä kokeilemaan?

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #183 : 15.05.07 - klo: 08.46 »
Hienoa!

Nämä säätöasiat eivät sitten olekaan niin helppoja kuin ensin luulisi. Sinun tulee laittaa joku perussetuppi autoon, jos ei jo ole. Niitä varmaan löytyy webistä tai manuaalista tähänkin autoon.

Sitten sen jälkeen sinun tai kavereittesi pitää osata lukea autosta miten se menee. Onko joku pielessä? Onko jotain parannettavaa?  Kysy itseltäsi kääntyykö mutkaan sisään hyvin? Puskeeko mutkaan vai yliohjautuuko? jne...  Kun olet ymmärtänyt mitä pitäisi parantaa, niin sitten otat manuaalin tai jonkun säätöohjeen (Xraylla on ainakin hyvä säätöohje) käteen ja katsot mikä muutos parantaa ko ongelmaan. Teet YHDEN säädön kerrallaan ja toteat vaikutuksen (siksi yksi säätö kerrallaan, että opit sen vaikutuksen). Sen kun teet XX kertaa, niin olet aika lähellä ideaalia. JOS JA KUN meni säätö pielee, niin palaat vanhaan ja kokeilet toista vaihtoehtoa.

Ja valitettavasti on todettava että Lavangon rata ei ole röykkyinen vaan tasainen poislukien muutama kraateri. Tämä esimerkkinä tulkinnan vaikeudesta.

Auton säätäminen on hauskaa ja mielen kiintoista puuhaa, kun sen sillä tavalla ottaa. Sen kun vielä muistaa, että toisen autosta ("siitä hyvästä") setupin kopiointi ei ole ratkaisu kuin osittain. Jokaisella on oma tyylinsä ajaa autoa, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Lisäksi toiset säätää autoa kun rata muuttuu kisan kuluessa ja toiset eivät. Siinäkin siis kaksi koulukuntaa. Ei ole helppoa, mutta siksi tämä antaa myös mekaanikolle jotain.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #184 : 15.05.07 - klo: 09.43 »
Yleismaailman kieli puhuu että mugen ei niin paljoo käänny kuin muut joten muista se että jos haluat auton yliohjautuvaksi niin se ei ole vissiin kovinkaan helppo homma.
En nyt osaa sanoa varmaksi mutta jos tekee mieli kysyä joltain muulta setuppia niin älä nyt ihmeessä lähe sitä kovinkaan monelta kaverilta kysymään lähe koska kaikilla on eri ajotyyli ja aika monella on omat setupit.
Esim minulta ei missään nimessä kannata kysyä niitä koska minä esim ajan ilman vakaajia ja se on kuulema mahdotonta tuolla radalla ja minä olen myös hieman jäkempää diffi öljyäkin käyttänyt mitä muut käyttää.
Jos olisin sinä minä menisin J Hiltusen luo kysymään koska hänellä on Suomen pisin kokemus tuolla autolla niin hän pystyy kertomaan miten asian laita on ja mikä parasta hän on myös luotettava tiedon jakaja (2 x sm kulta) eikä mikään tavallinen renkaan kuluttaja jolta ensimmäiseltä mennään kysymään ohjeita jonka tiedon hän on saannut esim jonkun sortin rc forumilta.
Itse asiassa kisoihin tulee myös J Konka (hänelläkin on sm kultaa) jolla on myös pitkä kisa kokemus tuolla autolla.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Ande749

  • Vieras
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #185 : 15.05.07 - klo: 09.55 »

Toi on ehkä paras kuva minkä olen koskaan saanut räpättyä näistä liikkuvista kohteista..


Tuosta kuvasta vaan ei pystyisi sanomaan, että onko siinä kuvattu liikkuvaa vai paikallaan olevaa autoa.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #186 : 15.05.07 - klo: 11.14 »
Kiitos Tuukka ja Jerzi ohjeistuksesta. Muutama tarkentava kysymys olis heti heittää. Onko siniset jouset löysemmät kuin mustat? Autossa nyt kiinni mustat ja jotenkin tuntuu jäykältä tuo jousitus. Erityisesti perä tuntui hyppivän välillä vähän liikaakin. Auto ei käänny mitenkään super vikkelästi mutta eipä se kyllä puskekaan joten sen suhteen ei ole valittamista. Ei kaasua tarvitse sen takia laskea ettei saisi autoa kääntymään vaan sen takia että se se pysyisi kuskin  hallinnassa.  :grin:

Selittäkääpä mitä nuo diffiöljyt vaikuttavat autoon? En siis tällä haavaa ole tekemässä mitään muita muutoksia autoon kuin ehkä kokeilen löysempiä jousia. Muuten auto oli erittäin hyvä ajaa. Minut yllätti kuinka vakaa ja helppo se oli ajaa. Siis helppo silloin kun auto pysyi hanskassa. Vauhtiahan mulla ei vielä ollut nimeksikään ja sehän tässä hauskaa onkin kun haastetta tulee piisaamaan!

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #187 : 15.05.07 - klo: 12.40 »
Olisit voinut helpompaakin kysyä. Mutta yritetään jotain ajatuksen siementä antaa. Jos puhutaan normaaleista tasauspyöristä eli diffeistä, niin sillä öljyn jäykkyydellähän sen jäykkyyttä säädetään. Mitä jäykempi öljy sitä enemmän siirtyy voimaa siihen renkaaseen tai päähän, joka ei pyöri tyhjää. Haittapuolena jäykkyydestä on taas kaasuttomana pyörimiseron vastustaminen. Ja loppu on nyt sitten soveltamista.

Pari esimerkkiä.

Kiihdytyksessä etupää nousee ja jauhaa tyhjää. Jäykentämällä keskidiffiä saat enemmän vetoa takapyörille. Kun riittävästi jäykennät, niin myös toinen takapyöristä alkaa sutimaan. Olet saanut todennäköisesti aikaan kaksivetoauton, toinen etupyörä ja toinen takapyörä sutii.

Jos mutkaan sisään kääntyminen on heikkoa (ei kaasu päällä), silloin syy voi olla liian jäykkä etudiffi, joka ei salli pyörimiseroa etupyörien välillä. Laihentamalla etudiffia voi kaasuton kääntyvyys parantua, mutta se on sitten pois kiihtyvyydestä.

Takadiffi vaikuttaa ehkä radikaalimmin ajettavuuteen. Jos olet laittanut liian jäykän takadiffin, niin kaasun vaikutus vaikuttaa heti MOLEMPIIN takarenkaisiin. Eli jos liipasinsormi on on/off tyyppinen, niin autolla on vaikea ajaa spinnaamatta tai muuten vaan luikertelematta. Mutta toiselle taas se on haluttu ominaisuus, koska pienellä lisäkaasulla voi slaidata auton ja tehdä käännös siten. Kuulemma Aigoin ajaa tällä tavalla. Jäykällä perällä ja kaasulla kääntää. Vahvistakoot ken tietää.

Jos ja kun olet aloittelija = vasta upean urasi alussa, kehoitan laittamaan mieluummin laihempia öljyjä kuin jäykempiä. Auto on helppo ajaa (koska on renkaita jotka ohjaavat, kun yksi tai toinen etu- ja takapyörä ruopii tyhjää), mutta kiihtyvyydessä kärsit, joka on taas hyvä asia, koska on enemmän aikaa korjata väärää suuntaan menemistä. Tämä tsoukkina sallittakoon.

Mielestäni lievästi puskeva auto on hyvä aloittelijalle. Se on rauhallisempi ja loogisempi kuin yliohjautuva.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #188 : 15.05.07 - klo: 14.46 »
..
« Viimeksi muokattu: 18.07.08 - klo: 12.41 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #189 : 15.05.07 - klo: 16.28 »
Kiitos ohjeista ja opastuksesta!

Aion tosiaan mennä noilla diffiöljyillä ainakin toistaiseksi koska sillä puolella mulla ei ollut valittamista. Ja kuten sanoin auto kyllä kääntyi. Auto on ilmeisesti jonkun kisakuskin vanha, ainakin kori tunnistettiin Lavangossa, joten uskon että o-renkaat on pois ja hyvät öljyt diffissä.

Autossa oli kiinni mustat tai harmaat jouset ja mukana sain siniset. Kokeilen noita sinisiä ja katsotaan mikä on vaikutus. Perä tosiaan pomppi välillä noissa pahimmissa röykyissä. Mutta toisaalta, enpä osannut vielä niitä kiertääkään.

Sitten taas uusi kysymys. Mukaan sain "after run oil" tai vast. eli tarkoitettu käytettäväksi ajon jälkeen koneeseen. Multa meni aivan ohi neuvot siitä miten sitä tulee käyttää. Eli voisiko joku neuvoa?


Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #190 : 15.05.07 - klo: 16.33 »
Jos seisotat konetta pitkään, niin muutama tippa koneeseen. (Kaasarin aukosta ja/tai tulpan rööristä)

Kuitenkaan päivän tai parin ajamattomuuden takia ei kannata ruveta hanhenkaulaa tai tulppaa irrottelemaan. Polttoaineissa on itsessään tuota suojaavaa vaikutusta, kuten myös sitä korroosiotavaraa. Esim. talvisäilön ajaksi laittaisin koneisiin öljyt sisään, tai muun vastaavan pitkän tauon.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #191 : 22.05.07 - klo: 22.08 »
Ja taas jälleen pari uutta kysymystä.

Onko normaalia että kone "sylkee" (hyvin vähän) polttoainetta pakoputkesta. Meinaan että pitäiskö sitä tulla ollenkaan. Huomasin tämän kun auto kävi pukilla samassa paikassa  lopetettuani ajot oli pöytä märkä pakoputken pään kohdalta. Kone uusi sisäänajettu Ninja .21

Mistä tunnistan onko auto MBX5 vai MBX5R?

Onko kukaan tulossa ajamaan keskiviikkona Lavantoon. Allekirjoittanut menossa iltapäivällä ellei sada..


Mika R

  • Vieras
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #192 : 23.05.07 - klo: 10.44 »
Lavankoon  :wink:

Eilen illalla rata oli täynnä isoja lätäköitä mutta ehkä kuivaa illaksi....

Tutkiskele vaikka kuvia Mugen-Seiki websaitilta, eiköhän erot löydy sieltä.. R:ssä taitaa ainakin olla enemmän alumiinia.

On normaalia, pääosin se on polttoaineen sisältämää öljyä joka voitelee moottoria, mutta jos moottori on uusi ja vielä säädöt rikkaalla kuten oletan niin myös palamatonta polttoainetta sinällään.


Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #193 : 23.05.07 - klo: 22.28 »
Toinen kerta radalla takana ja että oli hienoa! En ehtinyt ajaa kuin kaksi tankkia kun piti lähteä mutta silti mahtava kokemus.

Vaihdoin harmaat jouset sinisiin ja auto muuttui täysin erilaiseksi ajaa. Nyt se ei enään pompi röykyissä ja oli muutenkin vakaampi ajaa. Vedin jo hyppyritkin isoilla loikilla :mrgreen:

Konekin pysyi käynnissä ja muutenkin toimi moitteetta. Nyt täytyy pestä auto ja sitten takaisin radalle to tai pe!

Mistäs sitä WD40:tä saa ostettua?

Mika R

  • Vieras
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #194 : 23.05.07 - klo: 23.16 »
K-Rauta esim

Poissa MKE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #195 : 24.05.07 - klo: 01.03 »
Mistäs sitä WD40:tä saa ostettua? -> Nikolta/Hobao Finland/ Sanderssona

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #196 : 29.05.07 - klo: 10.50 »
Mistäs sitä WD40:tä saa ostettua? -> Nikolta/Hobao Finland/ Sanderssona

Hyvin varustetut autotarvikeliikkeet ja taitaa joistain isommista marketeistakin jo saada...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #197 : 29.05.07 - klo: 17.49 »
Hong Kong yhtenä sitä on melkee kaikissa sekatavara kaupoissa.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #198 : 29.05.07 - klo: 18.30 »
Löytyi jopa Bauhausista! Tosin viimeinen erä menossa, lopettavat autotuotteiden myynnin. Oliko se niin että tuo aine kannattaa puhaltaa paineilmalla pois?

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #199 : 30.05.07 - klo: 19.40 »
Onko Mugenin siniset jouset harmaita jäykemmät vai löysemmät? Perus MBX-5 tulee mielestäni harmailla jousilla. Mitenkäs se pro malli?

Poissa J0rmalaari

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #200 : 30.05.07 - klo: 21.44 »
Jos nyt vaaleensinisiä tarkotat niin eiköhän ne  löysemmät ole kuin harmaat. Ainakin omasta mielestäni  :mrgreen:
Edit: Taulukoita kun ziigailin niin tulin siihen tulokseen että olen oikeassa :p
« Viimeksi muokattu: 30.05.07 - klo: 22.05 kirjoittanut J0rmalaari »

Poissa Tounison

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/tounison/
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #201 : 30.05.07 - klo: 21.48 »

Poissa MKE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #202 : 30.05.07 - klo: 22.02 »
Tuolta löytyy myös vertailutaulukkoa -> http://nitrohouse.com/tip_spring_chart.htm . Ei muuta ku pompottelemaan  :cheesy:

Poissa J0rmalaari

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #203 : 03.06.07 - klo: 22.06 »
Tossa itte muutaman kerran ollut ulvilan radalla köröttelemässä ja tuntuu ettei mitenkään tahdo kääntyä :sad: Eli olisko  jotain jokaradan toimivaa setuppia jolla auton saa kääntymään?
Edit: Ja siis kyseessä on mugenin mbx5
« Viimeksi muokattu: 11.06.07 - klo: 18.57 kirjoittanut J0rmalaari »

Poissa ALi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #204 : 03.07.07 - klo: 12.48 »

Tässä uusi Lavangon setuppi Truggyyn. Pientä hienosäätöä, auto on varma ja nopea ajaa..

En ole muuten onnistunut vieläkään rikkomaan ajamalla yhtään osaa autosta.. Trukki on se perusversio truggystä, eli ei prospec.

Tuolla Ninja .28 koneella jonka ostin keväällä on nyt ajettu ~14 litraa. Kone tarkastettiin Vantaan Hobao cupin yhteydessä Futuren kanssa ja tuomio oli tyly.. Lisää litroja sisään eli tarkastellaan konetta taas 5 litran jälkeen, yhtään sisuskalua/laakeria ei ole tarvinnut vaihtaa.
Laatu moottori siis, tosin olen kyllä joka ajon jälkeen auton puhdistuksen yhteydessä ottanut koneen takakannen irti ja huuhdellut sisuskalut brake cleanerilla ja sitten tujaus öljyä sisään..

Nyt täytyy keksiä joku kestävä ja helppo liitin tuolle vastarinakulle ettei käy samallalailla kuin kisoissa -> kaksi kertaa johto poikki finaalissa...
..Captain, we have some problems..
” we have nothing right on the left side and nothing left on the right side”

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #205 : 24.07.07 - klo: 13.53 »
Terve!

Taas on aika tehdä uusia tyhmiä kysymyksiä.. Nyt kun ajokertoja on muutama kertynyt ja vauhti lisääntynyt alkaa tuntumaan että haluaisi säätää autoa paremmaksi. Kävin viikonloppuna ajamassa Hämeenlinnassa ja siellä auto toimi erinomaisesti mutta maanantaina Lavangossa meno ei ollutkaan enään niin nautittavaa radan röykkyisyydestä johtuen.

Toisin sanoen perä vetää aikamoista rodeota ja sille haluaisin jotain tehdä. Ei muuten oikein uskalla kaasua painaa kun  perä voi lähteä pomppimaan ihan mihin suuntaan tahansa. Eli mitä tälle voisi tehdä? Vai onko rata vain niin huonossa kunnossa?

Autossa ei ole etuvakaimia. Mikä vaikutus tällä on ajettavuuteen?

Kolmas kysymys koskee konetta. Se on siis Ninja 21. ja täytyy näin aloittelijana sanoa että aivan erinomaisen helppo kone onkin! Mitään en ole säädöille tehnyt kertaakaan (en olisi osannutkaan). Nyt olisi aika opetella säätämään konetta. Mistä tiedän käykö kone rikkaalla/laihalla? Se ei röpötä, kiertää komeasti eikä muutenkaan mitään korjattavaa ole. Ainoa merkillepantava asia on polttoaineen lievä ulostulo pakoputkesta mutta sekin jossain määrin normaalia? Haluaisin vain tietää että kone on säädöissä jotta en sitä ajamalla rikkoisi. Mitä huolto toimenpiteitä koneelle kuuluu tehdä ja kuinka usein?
« Viimeksi muokattu: 24.07.07 - klo: 14.13 kirjoittanut Pööki »

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #206 : 05.08.07 - klo: 21.49 »
Huh Huh!

Hiljaista on tässä topicissa... Onko Mugen kuskeja tosiaan näin vähän?

Olis taas kysyttävää. Eli mitä eroja on MBX 5:lla ja 5R:llä? Oman autoni olen hankkinut käytettynä ja siihen on jotain osia vaihdettu mutta tarttis siis tietää eroavaisuudet. Autojen ominaisuuksissa paljonkin eroja? Entä mikä on Prospec-malli?

Mika R

  • Vieras
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #207 : 06.08.07 - klo: 09.09 »
Mugen kuskeja on ainakin Pedersen, Siltanen, Hiltunen, Konka. En muista onko muita... Herrat ei kauheesti täällä yleensä kommentoi

Poissa J0rmalaari

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #208 : 06.08.07 - klo: 09.51 »
Täältäkin löytyy yksi mugenin mbx5 prospecci..

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #209 : 08.08.07 - klo: 21.12 »
Voi poistaa.
« Viimeksi muokattu: 15.08.07 - klo: 21.42 kirjoittanut Pööki »