Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1593375 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa andy98

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3900 : 27.06.12 - klo: 17.52 »
Ostin tossa tollaset zippyn 6s lipot ja gt power a607 laturin.Nikkeli akkuja onnistusin sillä kyllä lataamaan , mutta kun laitoin 6s lipon siihen kiinni niin näyttöön tulee latauksen käynnistämisen jälkeen , "connection break". Mitäs pitäis tehä? ( ku akku ja laturi molemmat on uusia, ni ei uskois niissäkään mitään vikaa olevan)
hong nor x1

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3901 : 27.06.12 - klo: 19.38 »
Ostin tossa tollaset zippyn 6s lipot ja gt power a607 laturin.Nikkeli akkuja onnistusin sillä kyllä lataamaan , mutta kun laitoin 6s lipon siihen kiinni niin näyttöön tulee latauksen käynnistämisen jälkeen , "connection break". Mitäs pitäis tehä? ( ku akku ja laturi molemmat on uusia, ni ei uskois niissäkään mitään vikaa olevan)

Onko akun kaikki johdot kiinni laturissa eli virtajohdot ja tasausjohto?
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa andy98

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3902 : 27.06.12 - klo: 19.58 »
pelkästään tasausjohdot
hong nor x1

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3903 : 27.06.12 - klo: 20.02 »
pelkästään tasausjohdot
Kyllä ne kaikki johdot pitää siihen kiinnittää. Katso laturin ohjeita.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa andy98

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3904 : 27.06.12 - klo: 20.17 »
Ohjeista oikee mitää ymmärtäny ku englannintunnilla ei oikee opeteta tollasta sanastoa (: Kiitos neuvosta.
hong nor x1

Poissa iDevice

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3905 : 28.06.12 - klo: 07.45 »
Heips

Olisin pienen neuvon tarpeessa. Oon täs pari kuukautta ollu ostamassa LiPo akkua kannettavaan kajari järjestelmään. Mua on vaan hämmentänyt niissä akuissa se C-arvo, meinaako se sitä että jos on 2200mAh akku ja 20c, että akussa on 20*2200mAh virtaa eli 44000mAh=44Ah. Vai mitä se c-arvo meinaa.

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3906 : 28.06.12 - klo: 08.09 »
C arvo tarkoittaa sitä miten paljon se akku pystyy antamaan virtaa ulos. 2,2Ah x 20C = 44A
Maksimivirtaa siis.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa iDevice

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3907 : 28.06.12 - klo: 08.37 »
Hämärää, oon varmaan tyhmä kun en vieläkään tajunnut. Eli se on c-arvo on purkuvirran arvo, mutta voinko vertaa tommoista 3S lipoa jossa on 5000mAh ja 25C; auton hyytelö akkuun jossa on 125Ah.

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3908 : 28.06.12 - klo: 08.54 »
voit verrata. 5000mAh = 5Ah.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa iDevice

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3909 : 28.06.12 - klo: 09.11 »
haluan vielä varmistaa. Vaikkakin tää rupee jo joitakin naurattaa. Että 3S 5000mAh 25C akku(purkuvirtaa 125Ah) vastaa virta määrältään 12v 125Ah auton akkua.

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3910 : 28.06.12 - klo: 09.16 »
ei purkuvirrassa mitään tunteja ole. Ah tarkoittaa kapasiteettia eli pelkistettynä 5Ah akku pystyy antamaan 5A virran tunnin ajan(teoriassa). 5Ah x C arvo tarkoittaa vain sitä miten paljon se akku kestää siitä virtaa otettavan. 125Ah auton akussa on kapasiteettia 25 kertaa enemmän kuin siinä 5000mAh akussa.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa iDevice

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3911 : 28.06.12 - klo: 09.23 »
 :embarrassed:niinpä se onkin. kiitoksia että autoit.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3912 : 28.06.12 - klo: 09.44 »
C arvolla kerrotaan se, kuinka nopeasti / suurta määrää sitä virtaa voidaan purkaa akuista. Eli akun pitää pystyä luovuttamaan varsinkin lipoissa tarpeeksi nopeasti sitä virtaa. Jos laite haluaa isompaa virtamäärää akulta kuin akku pystyy luovuttamaan, menee akku piloille, (lipot pullistuu ja saattaa syttyä palamaan). akun kapasiteetti on sitten Amppeeri tunti (Ah).

Eli sun pitää vain katsoa, paljonko kajarit ottaa virtaa, ja sen mukaan katsoa, että C arvo on tarpeeksi suuri, ja mitä kauemmin haluat kuunnella, sitä isompi kapasiteetti sitten akkuun. Ja sitten tietty akun jännitteen pitää olla sopiva myös laitteelle.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3913 : 28.06.12 - klo: 15.39 »
Heips

Olisin pienen neuvon tarpeessa. Oon täs pari kuukautta ollu ostamassa LiPo akkua kannettavaan kajari järjestelmään. Mua on vaan hämmentänyt niissä akuissa se C-arvo, meinaako se sitä että jos on 2200mAh akku ja 20c, että akussa on 20*2200mAh virtaa eli 44000mAh=44Ah. Vai mitä se c-arvo meinaa.

Onko sulla Lipo Cutoff rakennettuna tuohon? Jos ei niin akut menee pilalle ennemmin tai myöhemmin. Muistaakseni LiFe akut kestää syväpurkauksia ja lataaminenkin on turvallisempaa. Joku voi toki korjata jos tiedot ei ole oikein.

Millä jännitteellä kajari systeemi toimii? Jos 5Voltilla, niin tarvitset jännitemuuntimen väliin. jos taas 12V niin 3S lipo toimii jos järjestelmä ei piittää lievästä ylijännitteestä.

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Vellu^

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3914 : 28.06.12 - klo: 17.24 »
Ostin tuossa Graupnerin Ultramat 8 laturin ja nyt yritän ladata sillä Zippy 5000 30c, mutta mites tuol balanceri, kun tuossa laturissa on balanceri ja sille balancerille kai joku piuhakin ;o mutta manuaalissa lukee, että se paikka mihin se piuha tulisi, olisi Graupnerin akuille?

Vähän epäselvää voi olla, kun ensimmäisen auton olen hommannut :D
Stampede VXL

Poissa andy98

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3915 : 28.06.12 - klo: 19.17 »
jossei se balanceripiuha sovi siihen ni sit täytyy kai hommata adapteri ?
hong nor x1

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3916 : 28.06.12 - klo: 19.36 »
Onko sulla Lipo Cutoff rakennettuna tuohon? Jos ei niin akut menee pilalle ennemmin tai myöhemmin. Muistaakseni LiFe akut kestää syväpurkauksia ja lataaminenkin on turvallisempaa. Joku voi toki korjata jos tiedot ei ole oikein.
Ainakin HobbyKingin lifet menee pilalle parissa syväpurkautumisessa.

Nimim. Kokemusta On
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Vellu^

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3917 : 28.06.12 - klo: 21.12 »
Hmm, millainenkohan adapteri siihen pitäisi hommata? Mulla on siis laturina tämä : http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-8-102670 ja piuhaksi ostin deans liittimellä olevan http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Liittimet-ja-johdot/2965L-Graupner-latauskaapeli-Deans-liittimella-108179 piuhan, mutta aika erikoista, kun ei netissä ilmoiteta mitään, että tarvisi balancer adapterinkin vielä...
Stampede VXL

Poissa Vellu^

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3918 : 29.06.12 - klo: 10.45 »
Viittiskö joku kertoa, että millasen balancer adapterin hommaan Graupnerin Ultramat 8 laturiin ja Zippy 5000 mah 30c akun välille?
Stampede VXL

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3921 : 29.06.12 - klo: 11.13 »
Oho, tais olla tuossa minun linkkaamassani laturiin tuleva liitin olla väärä..
Pitäis kahtua tarkemmin.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa andy98

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3922 : 02.07.12 - klo: 21.46 »
Minulla paloi 6 kennoisesta liposta yksi kenno. Mitä muutoksia siihen pitäisi tehdä että siitä tulisi 5 kennoinen.
hong nor x1

Poissa Vellu^

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3923 : 03.07.12 - klo: 14.33 »
Mitä luulette onko paljon eroa Zippy 3s 5000mah 30c lipolla ja Gens Ace 2s 5000mAh 50C lipolla? Oli pakko tilata uusi akku, kun kiinalainen zippy oli susi...
Stampede VXL

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3924 : 03.07.12 - klo: 14.41 »
Minulla paloi 6 kennoisesta liposta yksi kenno. Mitä muutoksia siihen pitäisi tehdä että siitä tulisi 5 kennoinen.
Kyllä se täytyy purkaa ja irrottaa sieltä välistä se rikkinäinen kenno. Sitten pitäisi tehdä siihen toimiva 5S tasausliitin - sellaisen saa ostettua HobbyKingiltä. Yhden lipon olen avannut ja sillä kokemuksella arvaisin, että tuo homma voi jäädä tekemättä.

Jos haluat siitä vain pientä < 2A virtaa, sen voisi kokeilla korjata liittämällä tasurista rikkinäiden kennon eri poulilla olevat tasausjohdot. Silloin virta menisi tasausjohtoja rikkinäisen kennon ohi. Niiden läpi ei tietenkään voi isoja virtoja laittaa. Uusi tasausliitin siihen pitäisi silti rakentaa.

Nuo ei sitten ole turvallisia kokeiluja; mutta sen varmaan tiesitkin.  :police:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa andy98

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3925 : 03.07.12 - klo: 14.49 »
Zippyissä on enempi kennoja.Mutta gens ace purkaa paremmin amppeereita ( 150a vs 250a)
hong nor x1

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3926 : 03.07.12 - klo: 14.53 »
2S 5000mAh 20C Lipo akku lämpeni normaalia enemmän ja hienoinen pullistumakin havaittavissa, kun Rustler VXL 31/76 välityksillä  kovaa ajoa lähes tulkoon nappilaudassa kokoajan.

Olisiko tuohon lämpenemiseen ja mahdollisesti sitä kautta pullistumiseen vaikuttanut jos olisi ollut esim. 25C tai 30C akku kyseessä? Tiedän että 20C 5000mAH kapasiteetilla pitäisi olla riittävä purkuteho VXL malliin, mutta eikös akun ole tapana selvitä helpomalla jos tuo mAh x C määrä on reippaammin yli tarvittavan.

Vai enkö vain lopettanut riittävän ajoissa, jolloin kulutin jännitteen liian alhaiseksi?
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa andy98

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3927 : 03.07.12 - klo: 14.55 »
Kyllä toi isompi purkuvirta olisi auttanut asiaa.
hong nor x1

Poissa duda

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3928 : 03.07.12 - klo: 22.26 »
Tänään toi postimies uudet Gens Ace -akut 5000mAh ja 50C. Toinen latautui aivan normaalisti LiPo Balanced -modella kun päästelin menemään. Toisella akulla kuitenkin toinen kenno pääsi 4,20V ja toinen kenno jäi 4,10V. eikä millään latausvirta mene 0,4 A yli. Samalla modella mentiin. Pitäisikö akku kenties purkaa ja ladata uudelleen?
« Viimeksi muokattu: 03.07.12 - klo: 22.44 kirjoittanut duda »

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3929 : 03.07.12 - klo: 22.50 »
Tänään toi postimies uudet Gens Ace -akut 5000mAh ja 50C. Toinen latautui aivan normaalisti LiPo Balanced -modella kun päästelin menemään. Toisella akulla kuitenkin toinen kenno pääsi 4,20V ja toinen kenno jäi 4,10V. eikä millään latausvirta mene 0,4 A yli. Samalla modella mentiin. Pitäisikö akku kenties purkaa ja ladata uudelleen?

Anna mennä se lataus vaan loppuun asti... Ei se latausvirta voi kovin korkeaksi mennä jos toinen kenno on jo täynnä...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T