Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1590630 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa duda

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3930 : 04.07.12 - klo: 08.47 »
Tänään toi postimies uudet Gens Ace -akut 5000mAh ja 50C. Toinen latautui aivan normaalisti LiPo Balanced -modella kun päästelin menemään. Toisella akulla kuitenkin toinen kenno pääsi 4,20V ja toinen kenno jäi 4,10V. eikä millään latausvirta mene 0,4 A yli. Samalla modella mentiin. Pitäisikö akku kenties purkaa ja ladata uudelleen?

Anna mennä se lataus vaan loppuun asti... Ei se latausvirta voi kovin korkeaksi mennä jos toinen kenno on jo täynnä...

Tossa jo yli tunnin pörrännyt, mutta sama tilanne jatkuu eli toinen kenno vaihtelee 4,10V ja 4,11V välillä, eikä  millään nouse.

EDIT: Noniin, nyt reilu 4 tunnin latauksen jälkeen saavutettiin molemmille kennoille se 4,20V.
« Viimeksi muokattu: 04.07.12 - klo: 12.07 kirjoittanut duda »

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3931 : 05.07.12 - klo: 23.14 »
Tossa jo yli tunnin pörrännyt, mutta sama tilanne jatkuu eli toinen kenno vaihtelee 4,10V ja 4,11V välillä, eikä  millään nouse.

EDIT: Noniin, nyt reilu 4 tunnin latauksen jälkeen saavutettiin molemmille kennoille se 4,20V.

Normilatureissa on todella heikko tasausvirta, esim. 0.1A. Kun kennot ovat kunnolla epätasapainossa, kestää todella kauan tasoittaa ne tuollaisella virralla. Hyvä, että tuli kuntoon. Akku voi ihan hyvin toimia tästä eteenpäin virheettömästi.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa marco_m

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3932 : 05.07.12 - klo: 23.45 »
Mikä olis hyvä ja suht edullinen kahden akun laturi, missä sekä 12v ja 230v sisääntulolla..
Ite vaan löytänyt 12v malleja, liekö sitten ollenkaan 230v multi latureita..

Poissa andy98

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3933 : 08.07.12 - klo: 00.18 »
Ei sen 6 kennoisen lipon josta oli palanut yksi kenno muuttaminen 5 kennoiseksi nyt niin vaikeaa ollut. Ainoastaan + piuhan paikkaa siirsin ja kolvilla  siinä sivussa muotoilin tasausliittimestä 5kennoiselle sopivan.
hong nor x1

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3934 : 08.07.12 - klo: 16.38 »
Ei sen 6 kennoisen lipon josta oli palanut yksi kenno muuttaminen 5 kennoiseksi nyt niin vaikeaa ollut. Ainoastaan + piuhan paikkaa siirsin ja kolvilla  siinä sivussa muotoilin tasausliittimestä 5kennoiselle sopivan.

Poistitko viallisen kennon akusta? Vai meneekö virrat nyt sen kautta?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa andy98

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3935 : 08.07.12 - klo: 19.31 »
Se palanut kenno oli reunimmainen, niin oli helppo poistaa.
hong nor x1

Poissa 8ade8

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3936 : 08.07.12 - klo: 21.48 »
Latasin eilen ekaa kertaa imax b6 laturilla 6s akun ja laturi sammui vaan yhtäkkiä puolen tunnin latauksen jälkeen. Ja sen jälkee ei oo ladannu mitää sanoo vaa et vol err ja vaihtelee syyt vähä välii. Onko tolle enää mitää tehtävissä vai onko hajalla. Mitä sille kävi?

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3937 : 08.07.12 - klo: 22.04 »
Latasin eilen ekaa kertaa imax b6 laturilla 6s akun ja laturi sammui vaan yhtäkkiä puolen tunnin latauksen jälkeen. Ja sen jälkee ei oo ladannu mitää sanoo vaa et vol err ja vaihtelee syyt vähä välii. Onko tolle enää mitää tehtävissä vai onko hajalla. Mitä sille kävi?
Ilmeisesti virhe ei ole vain "vol err", vaan esim. "input vol err"? Kuten täällä: imax b6 INPUT VOL ERR

Eiköhän se ole rikki. Varmaan se oli tehtaalta tullessaan viallinen, jos se tunnin käytön jälkeen meni rikki. Ainakaan tuo kaveri youtubessa ei ole sinne kirjoittanut, että sen voisi korjata.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3938 : 08.07.12 - klo: 22.35 »
Latasin eilen ekaa kertaa imax b6 laturilla 6s akun ja laturi sammui vaan yhtäkkiä puolen tunnin latauksen jälkeen. Ja sen jälkee ei oo ladannu mitää sanoo vaa et vol err ja vaihtelee syyt vähä välii. Onko tolle enää mitää tehtävissä vai onko hajalla. Mitä sille kävi?

Kerrotko vielä että millä virtalähteellä? Itellä eri laturi mut teki samaa auton akulla joka oli jo parhaat päivänsä nähnyt.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3939 : 08.07.12 - klo: 23.59 »
Vai enkö vain lopettanut riittävän ajoissa, jolloin kulutin jännitteen liian alhaiseksi?

Eikö sulla muka ollut lipo cutoff päällä???

Poissa duda

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3940 : 09.07.12 - klo: 11.59 »
Tossa jo yli tunnin pörrännyt, mutta sama tilanne jatkuu eli toinen kenno vaihtelee 4,10V ja 4,11V välillä, eikä  millään nouse.

EDIT: Noniin, nyt reilu 4 tunnin latauksen jälkeen saavutettiin molemmille kennoille se 4,20V.

Normilatureissa on todella heikko tasausvirta, esim. 0.1A. Kun kennot ovat kunnolla epätasapainossa, kestää todella kauan tasoittaa ne tuollaisella virralla. Hyvä, että tuli kuntoon. Akku voi ihan hyvin toimia tästä eteenpäin virheettömästi.

Jokin tuossa akussa on "vikana", koska jälleen normaalia pidempää latausaikaa. Nyt toinen kenno pääsi jopa 4,18V ennen kuin alkoi tökkimään. Nyt latausaikaa on kulunut 110,45min, mutta molemmat kennot ovat jo 4,20V.
« Viimeksi muokattu: 09.07.12 - klo: 12.30 kirjoittanut duda »

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3941 : 09.07.12 - klo: 12.08 »
Tossa jo yli tunnin pörrännyt, mutta sama tilanne jatkuu eli toinen kenno vaihtelee 4,10V ja 4,11V välillä, eikä  millään nouse.

EDIT: Noniin, nyt reilu 4 tunnin latauksen jälkeen saavutettiin molemmille kennoille se 4,20V.

Normilatureissa on todella heikko tasausvirta, esim. 0.1A. Kun kennot ovat kunnolla epätasapainossa, kestää todella kauan tasoittaa ne tuollaisella virralla. Hyvä, että tuli kuntoon. Akku voi ihan hyvin toimia tästä eteenpäin virheettömästi.

Jokin tuossa akussa on "vikana", koska jälleen normaalia pidempää latausaikaa. Nyt toinen kenno pääsi jopa 4,18V ennen kuin alkoi tökkimään. Nyt latausaikaa on kulunut 110,45s, mutta molemmat kennot ovat jo 4,20V.

Kyllä se siltä vaikuttaa, että yksi kenno on viallinen. Mulla kanssa joskus samaa tehnyt uudella akulla. Yritä saada akku vaihtoon, tai rahat takaisin.

Poissa duda

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3942 : 09.07.12 - klo: 12.59 »
Tossa jo yli tunnin pörrännyt, mutta sama tilanne jatkuu eli toinen kenno vaihtelee 4,10V ja 4,11V välillä, eikä  millään nouse.

EDIT: Noniin, nyt reilu 4 tunnin latauksen jälkeen saavutettiin molemmille kennoille se 4,20V.

Normilatureissa on todella heikko tasausvirta, esim. 0.1A. Kun kennot ovat kunnolla epätasapainossa, kestää todella kauan tasoittaa ne tuollaisella virralla. Hyvä, että tuli kuntoon. Akku voi ihan hyvin toimia tästä eteenpäin virheettömästi.

Jokin tuossa akussa on "vikana", koska jälleen normaalia pidempää latausaikaa. Nyt toinen kenno pääsi jopa 4,18V ennen kuin alkoi tökkimään. Nyt latausaikaa on kulunut 110,45s, mutta molemmat kennot ovat jo 4,20V.

Kyllä se siltä vaikuttaa, että yksi kenno on viallinen. Mulla kanssa joskus samaa tehnyt uudella akulla. Yritä saada akku vaihtoon, tai rahat takaisin.

Tämä siis virallista tietoa: Genssit ovat hitaita heräämään ja vaativat n. 10 latauskertaa ennen kuin ovat kunnolla heränneet.  :cool:

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3943 : 09.07.12 - klo: 13.16 »
Aha, ok. Enpä ole koskaan kuullut moista. Taitaa nuo Genssit olla sitten ainoita lipoja jotka vaativat kymmenet latauskerrat. :))

Poissa 8ade8

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3944 : 09.07.12 - klo: 14.21 »
Latasin eilen ekaa kertaa imax b6 laturilla 6s akun ja laturi sammui vaan yhtäkkiä puolen tunnin latauksen jälkeen. Ja sen jälkee ei oo ladannu mitää sanoo vaa et vol err ja vaihtelee syyt vähä välii. Onko tolle enää mitää tehtävissä vai onko hajalla. Mitä sille kävi?

Kerrotko vielä että millä virtalähteellä? Itellä eri laturi mut teki samaa auton akulla joka oli jo parhaat päivänsä nähnyt.

Virtalähde on 4,7a pattereiden laturista otettu tohon. Onko sillä joku vaikutus?

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3945 : 09.07.12 - klo: 14.25 »
Latasin eilen ekaa kertaa imax b6 laturilla 6s akun ja laturi sammui vaan yhtäkkiä puolen tunnin latauksen jälkeen. Ja sen jälkee ei oo ladannu mitää sanoo vaa et vol err ja vaihtelee syyt vähä välii. Onko tolle enää mitää tehtävissä vai onko hajalla. Mitä sille kävi?

Kerrotko vielä että millä virtalähteellä? Itellä eri laturi mut teki samaa auton akulla joka oli jo parhaat päivänsä nähnyt.

Virtalähde on 4,7a pattereiden laturista otettu tohon. Onko sillä joku vaikutus?

Siis lyijyakkulaturi vai? Jos on normi lyijyakulle niin se ei suoraan sovellu virtalähteeksi.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Blaze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3946 : 09.07.12 - klo: 18.09 »
Onkos noi core-rc:n nimh akut hyviä?

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3947 : 10.07.12 - klo: 17.07 »
Miksi 3s lipon tasausjohto lämpenee kun kytken sen laturin tasaus lautaan kiinni ?
Laturina toimii icharger 3010 b 1000 w laturi.
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3948 : 10.07.12 - klo: 22.28 »
Miksi 3s lipon tasausjohto lämpenee kun kytken sen laturin tasaus lautaan kiinni ?
Laturina toimii icharger 3010 b 1000 w laturi.

Tasurijohtojen lämpeäminen on aivan normaalia. Kuitenkin melkosuuria virtoja menee ohkasten johtojen läpi latauksen alkaessa.

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3949 : 10.07.12 - klo: 23.45 »
Miksi 3s lipon tasausjohto lämpenee kun kytken sen laturin tasaus lautaan kiinni ?
Laturina toimii icharger 3010 b 1000 w laturi.

Tasurijohtojen lämpeäminen on aivan normaalia. Kuitenkin melkosuuria virtoja menee ohkasten johtojen läpi latauksen alkaessa.

Selvä homma kiitoksia tästä.
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3950 : 11.07.12 - klo: 10.33 »
Onkos noi core-rc:n nimh akut hyviä?

Eiköhän kotimaisissa RC-kaupoissa autokäyttöön myynnissä olevat NiMh-akkupaketit ole aika tasalaatuisia nykypäivänä. Jos akun ominaisuuksilla alkaa olemaan hirveästi väliä, on harrastuksessa aika siirtyä LiPo-puolelle. Ei kokemusta merkistä, mutta itse uskaltaisin core-rc:tä ostaa jos NiMh-akkua tarvitsisin.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa Blaze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3951 : 11.07.12 - klo: 11.12 »
Onkos noi core-rc:n nimh akut hyviä?

Eiköhän kotimaisissa RC-kaupoissa autokäyttöön myynnissä olevat NiMh-akkupaketit ole aika tasalaatuisia nykypäivänä. Jos akun ominaisuuksilla alkaa olemaan hirveästi väliä, on harrastuksessa aika siirtyä LiPo-puolelle. Ei kokemusta merkistä, mutta itse uskaltaisin core-rc:tä ostaa jos NiMh-akkua tarvitsisin.
Joo kyllä sitä joskus vielä lipot ostetaan

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3952 : 11.07.12 - klo: 12.54 »
Miten pystyn muuttamaan 3s akun 2s akuksi? Kun tuosta akusta 1 kenno mennyt 0.02 .
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa andy98

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3953 : 11.07.12 - klo: 13.55 »
Itse otin palaneen kennon pois , otin tasausjohdon pois , siirsin + johdon ja kolvilla muotoilin tasausliittimen sopivaksi.
hong nor x1

Poissa andetee

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3954 : 21.07.12 - klo: 12.29 »
Tuli oman Graupner Ultramat 14 plussan kanssa sellainen ongelma vastaan, että DC puolella lataa täysin ongelmitta, mut jos käyttää verkkovirtaa, niin laturi käynnistyy ihan normaalisti ja antaa asettaa latausvirrat yms, mut latauksen käynnistymisen jälkeen boottaa itsensä. Antaa tosin ladata, jos latausvirran laskee 0.3 ampeeriin, mut eipä tolla vauhdilla viitti viittä 2s akkuparia ladata  :grin:

uusi laturi on tulossa anyway, mut olisko jollain heittää vinkkiä, missä vois olla vika? Omat elektroniikan opinnot jäi muutaman ov:n mittaisiksi...
XRay XB4, Tekno SCT410.3, EB48.3

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3955 : 23.07.12 - klo: 21.15 »
Pitäisi kokeilla ladata Graupner Ultramat 16 laturiin uusi softa.
Täältä ilmeisesti löytyy: http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6441
Mutta tuolla on kaksi linkkiä? Arvelen itse että se on tuo "UDP Manager v1.10"?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3956 : 23.07.12 - klo: 21.54 »
Rupeekohan mullla noin puol vuotta vanha lipo kuolemaan, kun ei enään lataudu niin paljon ku ennen, ja kuumenee ajossa? Akku on kiinan lipo.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa andy98

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3957 : 24.07.12 - klo: 10.54 »
No kyllä kai...
hong nor x1

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3958 : 24.07.12 - klo: 16.14 »
Onkohan kukaan tilannut akkuja http://www.rcecho.com/Li-polymer-Battery/ Tuolla olisi halpaa.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa kungfu

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3959 : 29.07.12 - klo: 20.21 »
Hellou.
En löytänyt tarkkaa vastausta kysymykselle joten pakko kysyy ite.
Eli esim: kun on 3s1p ja vaik 2s2p lipo akut niin mitä noi 1p ja 2p tarkoittaa?
Kiitos  :azn: