Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1585918 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #30 : 14.07.05 - klo: 13.51 »
Löytyykös jostain sellainen Infernon patterikoteloon mahtuva viidelle AA-akulle soveltuva, siis josta ne saa kätevästi erikseen irti lataukseen -akkusysteemiä??
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #31 : 19.07.05 - klo: 22.48 »
Mä ihmettelen ostamaani vastariakkua, koska se ei sovi tohon vastaanottimen virta-katkaisian liittimeen, koska se on liian levee siihen :evil:  :( . Mitä pitäs tehä :?:  :? . Pitääkö mun vuolla tota vastarin-akun liitintä pienemmäks :?:  :?
- Tapsa

Poissa Tounison

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/tounison/
Akut ja laturit
« Vastaus #32 : 19.07.05 - klo: 22.54 »
Miten on, pystyykö oikean auton akkulaturilla lateilemaan näitä vastarin akkuja. ulostulo olisi 12 tai 6 V valittavana ja amppeereita taisi olla maksimissaan 10

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Akut ja laturit
« Vastaus #33 : 19.07.05 - klo: 22.57 »
Ei pysty. Ne on tarkoitettu lyijyakuille.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #34 : 19.07.05 - klo: 23.52 »
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
Mä ihmettelen ostamaani vastariakkua, koska se ei sovi tohon vastaanottimen virta-katkaisian liittimeen, koska se on liian levee siihen :evil:  :( . Mitä pitäs tehä :?:  :? . Pitääkö mun vuolla tota vastarin-akun liitintä pienemmäks :?:  :?

Voisit vaihtaa oikeankokoisen liittimen ;)

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #35 : 20.07.05 - klo: 00.14 »
Joo, muuten vaihtaisin mutta en tiedä mistä sellasii liittimii saa :evil:
- Tapsa

Poissa Mika-

  • Jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #36 : 20.07.05 - klo: 01.16 »
Olisko missään nettikaupassa halvalla myynnissä "Laturi + 4 AAA -akkua" -tyylistä settiä? Tarvis tota Mini-Zetaa varten hommata.

Poissa J-P

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #37 : 20.07.05 - klo: 15.50 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika-"
Olisko missään nettikaupassa halvalla myynnissä "Laturi + 4 AAA -akkua" -tyylistä settiä?


Halvasta en tiedä, mutta täältä löytyy jotain.
Xray XB8-TQ|TT EB-4 S2 "Pro" goes rallygame|Team Infinity Samurai 521|Graupner/JR XS-6 Race syntikka|JR SB6  40S syntikka

Poissa Mika-

  • Jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #38 : 20.07.05 - klo: 17.03 »
Lainaus käyttäjältä: "J-P"
Lainaus käyttäjältä: "Mika-"
Olisko missään nettikaupassa halvalla myynnissä "Laturi + 4 AAA -akkua" -tyylistä settiä?


Halvasta en tiedä, mutta täältä löytyy jotain.


Kiitos tuosta linkistä, digitarviketta itsekin selailin mutten löytänyt tuollaista laturi + AAA-akkuja -settiä, kaikissa oli AA-akut mukana. Ton vois vaikka tilata kun jaksaa.

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Akut ja laturit
« Vastaus #39 : 20.07.05 - klo: 18.20 »
Hullu juttu kun huomasin vasta äskettäin että rc-harrastuksen sivuilla on sama "aihe"...

Poissa Mini-Z

  • Veteraani
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #40 : 24.07.05 - klo: 22.22 »
Pitäisi hommata autoon uudet ajoakut. 3700mAh kennoista ajattelin koota  7,2V pakettia. Eli mitä kennoja suosittelette?
Are you sure?

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #41 : 25.07.05 - klo: 19.24 »
Tarkoitus olisi hankkia kolmas laturi. Tällä hetkellä varikkopöydällä on Robitronic Pro 2000+ ja Novak Millenium Pro.
Uudessa laturissa tulisi olla kaikki nykypäivän hyvältä laturilta vaadittavat ominaisuudet, lukuunottamatta LiPo:jen ym. muiden "epätavallisten"
akkutyyppien latausmahdollisuutta.

Olen ajatellut odottaa Novakilta pian ilmestyvää Millenium Pro:n korvaajaa, olisiko kenelläkään tietoa siitä?

Myös LRP Pulsar Comp. 2 olisi varmasti loisto-ostos.

Robitronic Expert olisi varma ratkaisu. Olen omistanut kaksi Pro2000+:aa, jotka kummatkin ovat toimineet täydellisesti. Ainoa suuri miinus on moottorin sisäänajo-ominaisuuden puute.

Erittäin edullinen vaihtoehto olisi Duratraxin ICE, joka ainakin teknisten tietojensa ja lukemieni arvostelujen perusteella olisi loistava hankinta.
Olisiko kenelläkään kokemuksia ICE:sta?

Eli, suositelkaas hyviä latureita kilpailukäyttöön!

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #42 : 25.07.05 - klo: 21.44 »
Kisakäyttöön sopivia latureita on mm. :

LRP Pulsar 2
Robitronic Expert ja 2000 pro
Team Much More Cell Master
Duratrax ICE
Team Orion Advantage

Noista sisäänajo on LRP:ssä, Duratraxissa ja Orionissa. Robitroniccia, CS:ää ja Novakia en enää uutena hommais, kun näissä uusissa on hieman kehittyneemmät featuret.
---

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #43 : 25.07.05 - klo: 23.47 »
Mulla on tollanen Charger tronic laturi, ja kun laitan lataukseen 4.5a, mutta ite latauksessa se on vain se 3.0.Mistähän johtuu?

Ja millä olisi hyvä paikata akun johdon ''halkeama''? teipillä ei oikein onnistu, kun se aivan juuresta.Olisiko silikooni hyvä?

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Akut ja laturit
« Vastaus #44 : 26.07.05 - klo: 09.38 »
Johtuu siitä, että verkkovirralla ladattaessa maksimi latausvirta on 3A. Akkuvirralla ladattaessa saat maksimit käyttöön. Sen laturin ohjeissa on muuten virhe, siellä väitetään että NiMh akuille sopiva delta-peak arvo olisi 8mv/kenno ja NiCd akuille 4, mutta se on todellisuudessa toisinpäin.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #45 : 26.07.05 - klo: 10.22 »
NiMh akkuja ladatessa olisi hyvä olla latausvirta vähintään 5A tai lataus kestää muuten ikuisuuden eikä potkuakaan löydy.

Jos haluaa säilyttää akut kauan hyvässä kunnossa, ei kannata noin suurilla delta peak arvoilla latailla (3mv/kenno on aika maksimi jopa kisakäyttöön). Eli yleensä pienin mahdollinen katkaisu laturista. Itsellä on 0-6mv koko akkupaketille. Tämä säätömahdollisuus sitten riippuu myös laturista. Ja kaikista latureista ei tule tasaista virtaa, vaan annettu 5A arvo näytössä voi olla todellisuudessa 4,5A joka vielä vaihtelee hetkittäin +-0,5A vaikeuttaen mm. tuota delta peak katkaisua.

Jokatapauksessa ylilataamista kannattaa välttää latasi sitten millä tahansa, koska se tuppaa syömään ajoaikaa melkoisesti.

EDIT: sekoilut veke
---

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #46 : 26.07.05 - klo: 13.18 »
No kuinka saan ton akkuvirran käyttöön?, jotta saisin sen 5.0a?

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Akut ja laturit
« Vastaus #47 : 26.07.05 - klo: 14.42 »
No, tuosta Delta-peak arvosta on varmasti mielipiteitä paljon, mutta nuo arvot on aika lailla keskiarvoja niistä, mitä valmistajat yms. on asiasta ilmoittaneet.

Maksimi latausvirran saat tietenkin käyttöösi, kun kytket sen auton tms. akkuun...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #48 : 26.07.05 - klo: 14.58 »
Eli laturissa olevat 2 pyykipojan tapaista olevaa päätä tökätään henkilöauton akun napoihin, ja sitten rc-auton akku kiini. Vai?

Oon vähän pihalla :D

Poissa T-mo

  • Jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #49 : 26.07.05 - klo: 15.01 »
Kuinka tyhjäksi vastarin akun (6V 1100mAh) uskaltaa ajaa? Mittalaitteena käytetään yleismittaria eli mitä arvoja mittarin pitäisi näyttää kun ollaan riskirajoilla sähkön riittävyyden suhteen (Voltit, ampeerit) ?

Poissa Fat Boy

  • Jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #50 : 26.07.05 - klo: 15.07 »
Lainaus käyttäjältä: "Upikka"
Eli laturissa olevat 2 pyykipojan tapaista olevaa päätä tökätään henkilöauton akun napoihin, ja sitten rc-auton akku kiini. Vai?

Oon vähän pihalla :D


Just. Et siis ole pihalla.
Myydään Orionin 27-lankainen mosa ja Mtronics Tempo 11 nopari.

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #51 : 26.07.05 - klo: 15.13 »
Pihassa on 3 henkilöautoa, eikä aina viittis olla auton konepelti auki :)

Käviskö sellanen ''laite'' millä ladataan auton akuua, jos se on päässy tyhjenee? se ois vähän helpompi ottaa vaikka sisälle.

Poissa Fat Boy

  • Jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #52 : 26.07.05 - klo: 15.41 »
Nyt menee alueelle, mistä en ole varma. Epäilen, että 1:1 auton akkulaturi ei kelpaa virtalähteeksi rc-auton akkulaturille. Se kun ei ole kovinkaan häiriötöntä sähköä se. Joskin, toiminee, jos saat siihen jonkun puolikuntoisen autonakun (siis 1:1 auton) väliin tasaamaan jännitettä.

Esim. aikanaan kaverilla oli LA-puhelin, joka sai virtansa isolta laturilta. Häiriötä niin ettei sillä tehnyt mitään. Akku väliin ja toimi.

Paljokos RC-auton laturi sitten ottaa virtaa 12v piiriinsä? Josko siihen vois tyrkätä tupakansytytinpistokkeen ja ottaa virran autosta nostamatta peltiä?
Myydään Orionin 27-lankainen mosa ja Mtronics Tempo 11 nopari.

Poissa jeejee

  • Veteraani
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #53 : 26.07.05 - klo: 15.59 »
Tai hommata oikeen powerin?
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #54 : 26.07.05 - klo: 16.27 »
Oon kysyny tätä ennenkin: mitä teen mun vastarin akulle kun se ei mahdu vastarin virta katkaisimen liittimeen, kun se on liian levee siihen :?:  :? . Pitääkö mun vuolla ton vastarin akun liitintä pienemmäks, että se mahtuu tohon piuhan liittimeen ja mitä teen kun ton akun saa kumminkin päin tohon vastarin virta katkaisimen piuhan liittimeen kiinni, niin en haluu rikkoo mun vastarii, kun se sattuu maksaa lähes 100e, joten pitääkö mun laittaa toi vastarin akku tohon silleen, että tossa on piuhan värit samat,  kuin tossa vastarin katkaisimen liittimissä :?:
- Tapsa

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #55 : 26.07.05 - klo: 17.31 »
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
Oon kysyny tätä ennenkin: mitä teen...


Siinä vastarin akussa on varmaan ohut 3-reikäinen riviliitin? ehkä helpoin tapa on kiinnittää akku suoraan vastariin. Tällöin se luultavasti sopii heittämällä, ellei siinä ole vielä semmoinen pienen pieni kaistale sivussa joka on vuoltava pois.

Sen liitoksen myös tulisi olla semmoinen, ettei piuhat karise ajossa irti, joten tarkkana pitää olla veitsen kanssa. Kytkemällä akku suoraan vastariin, säästyy myös 1 liitoskohta ja 1 lialle altis kytkin aiheuttamasta häiriötä.
---

Poissa Jorkka93

  • Jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #56 : 26.07.05 - klo: 17.48 »
mikä on kaikkein halvin PIKALATURI joka käy minizillan vakioakkuu....7,2 volttii 700 mgh...tai jotain sinnepäin...

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #57 : 26.07.05 - klo: 17.54 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
Oon kysyny tätä ennenkin: mitä teen...


Siinä vastarin akussa on varmaan ohut 3-reikäinen riviliitin? ehkä helpoin tapa on kiinnittää akku suoraan vastariin. Tällöin se luultavasti sopii heittämällä, ellei siinä ole vielä semmoinen pienen pieni kaistale sivussa joka on vuoltava pois.

Sen liitoksen myös tulisi olla semmoinen, ettei piuhat karise ajossa irti, joten tarkkana pitää olla veitsen kanssa. Kytkemällä akku suoraan vastariin, säästyy myös 1 liitoskohta ja 1 lialle altis kytkin aiheuttamasta häiriötä.

Kiitti neuvoista :) . Itekkin mietin tota, että liittäisin suoraan ton akun vastariin, mutta halusin varmistua asiasta, etten riko mitään :wink: .
- Tapsa

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #58 : 26.07.05 - klo: 18.11 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Kisakäyttöön sopivia latureita on mm. :

LRP Pulsar 2
Robitronic Expert ja 2000 pro
Team Much More Cell Master
Duratrax ICE
Team Orion Advantage

Noista sisäänajo on LRP:ssä, Duratraxissa ja Orionissa. Robitroniccia, CS:ää ja Novakia en enää uutena hommais, kun näissä uusissa on hieman kehittyneemmät featuret.


Kiitos vastauksesta Jarkko! Taidan kuitenkin tuohon Duratraxiin taipua jo pelkästään sen edullisuuden vuoksi. Niitähän saa jo melkein kaksi sillä hinnalla kun ostaisi esim. Pulsarin.....

Poissa KertM5

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/kert.siret/
Akut ja laturit
« Vastaus #59 : 27.07.05 - klo: 22.25 »
mistä syystä akut yleensä kuumenee?
ostin HPI 6v 1200mah NImh akun, ladasin yhden kerran hidaslaturilla ja sitten ostin pikalaturi (graupner turbomat 5) en tiennyt että sitä start/stop nappulaa täytyy pitää 2sek. ajan painettuna, jotta laturi rupesi latamaan.
painasin vaan kerran ja ajattelin että se rupes latamaan. ja sitten ihmettelin että miksi renkaat ei käänny kunnolla. no sitten selvis että akku oli tyhjää. ja olin ajanut sillä tyhjällä akulla montaa päivää.
nyt kun rupesin tässä vähän tutkima, selvis että akun päälta on kaikki muovit sulanut. että varmaan aika kuumana on käynyt toi akku.
ja sitten ajattelinkin kysyä että johtuuko se lämpeneminen siitä että ajasin akun ihan loppuun, vai oliko akussa jotakin vikaa. ja kai niissä akuissa joku takuu on?  :oops:

niin, ja uskoltaako sitä käyttää vielä. jos teippaan sen uudestaan?