Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1585856 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KertM5

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/kert.siret/
Akut ja laturit
« Vastaus #60 : 28.07.05 - klo: 17.00 »
voisko joku olla niin ystävälinen ja vastata tähän mun edeliseen viestiin :oops:

Poissa KertM5

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/kert.siret/
Akut ja laturit
« Vastaus #61 : 28.07.05 - klo: 23.08 »
no.. täytyy sitten kysyä jostakin RC liikkeestä neuvoja

Poissa Jussi_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #62 : 29.07.05 - klo: 00.12 »
Sanoisin, että sinulla on laturissa jotain vikaa.
Pikkuautot myyty:(

Poissa KertM5

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/kert.siret/
Akut ja laturit
« Vastaus #63 : 29.07.05 - klo: 13.44 »
joo no.. aku oli oikosulussa. olin laittanut piuhat nippusiteillä runkoon kiinni. siinä oli sellainen terävä reuna joka sitten oli katkaissut johdon  :cry:
tekeekö sillä akulla enää mitään?
en sitten montaa kertaa kerennyt ajaa sillä akulla   :cry:

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #64 : 29.07.05 - klo: 14.04 »
Todennäköisesti sulla on liian suurella delta-peak arvo, eli kuinka paljon kennon piikkijännite tippuu, kun se saavuttaa max kapasiteettinsä. Yleensä jos keittää kerran kennot, riippuu tietysti merkistä, mutta käytännössä ne on mennyttä kamaa... Eli siis ole tarkkana kun latailet, älä koskaan jätä akkuja valvomatta, koska parhaimmillaan oon nähnyt kuvia jollain voorumilla kun on GP:n 3300mah kennot räjähtäneet. Siinä jutussa kuvailtiin paukahdusta, kun ois haulikolla sisällä ammuttu (oli vissiin ulkona sauhuilla kun poksahti). Eli siis en tunne laturia, mutta siinä on varmasti valittavana eri Deltapeak arvot, ja laitat sen mieluiten minimille, jolloin ei kennojen pitäis lämmetä. Jos siinä laturissa ei ole säätö mahista, kokeile ladatessa välillä sitä pakettia, ja kun se on vähän kättä lämpimämpi, niin nyppäät pois laturista ja kovaan ajoon. |15400 kotisivuilla on todella kattavasti ylistietoa kaikesta pikkuauto hommista, sieltä saat varmasti lisätietoa... P.S. Muutenkin hyvät kotisivut.

Edit: Sulla olikin vika selvinyt, mä luulin että homma johtu lataamisesta, mutta toivottavasti mun runoelmastani on jollekin jotain hyötyä... :?

Poissa KertM5

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/kert.siret/
Akut ja laturit
« Vastaus #65 : 29.07.05 - klo: 16.57 »
joo kyllä siitä sun "runoelmasta" on varmasti hyötyä.
mun laturissa ei pysty valitsema sitä deltapeak arvo. ainostaan ampeerimäärä pystyy vaihtama.. vai onko se sama asia?  :oops:
kyseessä siis graupner turbomat 5 laturi.
tilasin tänään akun.. samanlaisen

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #66 : 29.07.05 - klo: 17.08 »
Ei oo, mutta toinen minkä unohdin sanoa, että älä lataa liian suurella virralla, sekin kuumentaa kennoja todella paljon... Eli sub-c (ajoakut) voi ladata riipuen taas kenno merkistä ja siitä onko ne ns. valikoituja niin luokkaa 3-5A, eli jos lataat 3A:lla ajoakun, niin se ei kuumene lähellekkään niin paljon kun lataisit saman akun 5-6A... Pienemmät kennot eli lähettimen akut oon ite ladannut luokkaa 0.7-1A, 2/3AA luokkaa 0.5-0.7A. Jos siin ei tosiaan oo sitä Delta säätöä, niin tarkkailet vaan niitten kennojen lämpöä, että säästyy vahingoilta. :wink:

Poissa Atte.P

  • Jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #67 : 29.07.05 - klo: 18.02 »
Mikäköhän on kun meillä on kaksi samanlaista akkua stampdeen ja molempia ladattu samoilla latureilla, jne. Mutta Toinen akku on selvästi tehokkaampi.Vaikka ns. huonomman akun olisi ladannut samanlailla niin auto kulkee kuin akku olisi lopussa? Auto kyllä jaksaa kulkea pitkään mutta varsin tehottomasti, auto kuin pätkii eikä kiihdy kunnolla vaikka se olisi kunnolla ladattu?Missä vika?

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #68 : 29.07.05 - klo: 18.58 »
Kennojen sisäinen vastus, varauskapasiteetti, akun käyttötapa, eli onko akku purettu ajojen jälkeen, kaikki sellainen vaikuttaa. Vaikka akut on "samanlaiset" niissä on todellisuudessa paljon eroa. Siis jos kyseessä on tavalliset kennot, eli ei valikoidut. Valikoidut/testatut kennot on samanlaisia ja kestävät kauemmin, mutta ovat vastaavasti huomattavasti kalliimpia. Tosiaan sun tapauksessa akkujesi ero tulee just sisäisestä vastuksesta, ja muista muuttuvista tekijöistä.

Poissa Karpov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #69 : 29.07.05 - klo: 19.35 »
Mitenkäs tämä, valmisakku auki, ja siihen seitsemäs kenno juotetaan. Kysymys koskeekin sitä, että käykö siihen ihan mikä vaan kenno? Vaikka Nosramin akkuihin lyö sanyon kennon. (tietysti samantehoinen)

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #70 : 29.07.05 - klo: 22.43 »
Eipä sillä mitään väliä ole kuhan on samaa tyyppiä kuin muutkin kennot ja kapasiteetiltaan sama.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Teemus.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #71 : 30.07.05 - klo: 01.13 »
onko mun 5vrk vanha 3300 lrp nimh akku rikki kun se ei ota virtaa vastaan?? :roll:  latasin sen ja laturi piippasi että se on täysi ja auto kulki silti hiljaa laiton nicd akun ja autohan kulki ihan normaalisti! eli vika on pakko olla akussa joka on UUSI!! (tai laturissa joka lataa nicd että nimh akkuja)
AE RC10T4 ja HBX 4WD Buggy

Poissa Atte.P

  • Jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #72 : 30.07.05 - klo: 12.41 »
Lähteny johto irti? pelaako liittimet?

Poissa Karpov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #73 : 30.07.05 - klo: 14.37 »
Lainaus käyttäjältä: "Jukka"
Eipä sillä mitään väliä ole kuhan on samaa tyyppiä kuin muutkin kennot ja kapasiteetiltaan sama.

Samalla tyypillä tarkoitat akun seosta esim Ni-Mh?

Poissa Teemus.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #74 : 30.07.05 - klo: 20.11 »
Mä kyllä saan kaiken hajalle!!!!! :oops:  :(  nyt vit..... . huomasin akku ongelman syyn; akku oli yliladattu joten räjähtänyt/palanut.!!!! sain servonkin tänään hajalle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! mä myyn koko pas... . Kertokaas mulle mikä rc-auto on pommin kestävä? saa olla polttis ja ei mielellään sähkö-vempula.!
AE RC10T4 ja HBX 4WD Buggy

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #75 : 30.07.05 - klo: 20.15 »
Todennäköisesti sulla oli siis muoviservo... ? Eihän ne mitään kestäkkään.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #76 : 30.07.05 - klo: 20.43 »
Lainaus käyttäjältä: "teemus."
Mä kyllä saan kaiken hajalle!!!!! :oops:  :(  nyt vit..... . huomasin akku ongelman syyn; akku oli yliladattu joten räjähtänyt/palanut.!!!! sain servonkin tänään hajalle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! mä myyn koko pas... . Kertokaas mulle mikä rc-auto on pommin kestävä? saa olla polttis ja ei mielellään sähkö-vempula.!

Kävipäs huonosti :( . Osta vaikka joku krossari, esim.Hobao hyper7 :wink: .
- Tapsa

Poissa Teemus.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #77 : 30.07.05 - klo: 20.51 »
jooo.. mä laitoin jo myynti ilmoituksen.. toivottavasti joku ton ostaa..
en oikeen tiiä riittääkö rahat hobaoon..genesistä oon kattonu mut on kyl viel kalliimpi..mä oon lähinnä ajatellu isompaa autoa eli monsteria ym..ja hobaon liike on turussa eli liian pitkällä varaosat/myyjä. genesis taas on keravalla jonne on lyhyt matka.
AE RC10T4 ja HBX 4WD Buggy

Poissa R/C

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #78 : 03.08.05 - klo: 16.29 »
Sanokaa joku halpa laturi jolla pystyisin lataamaan tuota akkua

http://www.hobbypeople.com/hobbypeople/tuotteet/jp/jp_tuotesivut/5510488.htm

Ja laturin pitäisi käyttää siiten verkkovirtaa ettei mistään auton akusta joudu ottamaan.

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #79 : 04.08.05 - klo: 14.20 »
Noniin. Nyt on ensimmäinen koelataus takana Duratrax ICE:llä! Tuntuu toimivan todella hyvin. Säätömahdollisuuksiakin löytyy vaikka muille jakaa! :)

Tätä laturia voin jo näin ensikokemuksien perusteella suositella kenelle vain!

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Akut ja laturit
« Vastaus #80 : 05.08.05 - klo: 13.36 »
Lainaus käyttäjältä: "teemus."
jooo.. mä laitoin jo myynti ilmoituksen.. toivottavasti joku ton ostaa..
en oikeen tiiä riittääkö rahat hobaoon..genesistä oon kattonu mut on kyl viel kalliimpi..mä oon lähinnä ajatellu isompaa autoa eli monsteria ym..ja hobaon liike on turussa eli liian pitkällä varaosat/myyjä. genesis taas on keravalla jonne on lyhyt matka.


Sori OT, mutta sinähän etsit pommin kestävää, miksi siis tuo??
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #81 : 05.08.05 - klo: 23.20 »
Mullakin on ollu Duratrax Ice jo joulusta asti... Muuten hyvä, mutta muutama ominaisuus sais olla parempi:
isompi purkuvirta (30A, nyt vaan 10A)
sais näyttää lataukseen kuluneen ajan minuutteina ja sekuntteina
taustavalo puuttuu...

Eipä muuta valittamista. Ja yks mainitsemisen arvoinen ominaisuus on jännitteennosto, eli toimii huonommillakin powereilla, kunhan vaan jännite pysyy yli 10v
Mutta hintaansa nähden hyvä laturi
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #82 : 06.08.05 - klo: 10.09 »
Lainaus käyttäjältä: "niko.lindvall"
Mullakin on ollu Duratrax Ice jo joulusta asti... Muuten hyvä, mutta muutama ominaisuus sais olla parempi:
isompi purkuvirta (30A, nyt vaan 10A)
sais näyttää lataukseen kuluneen ajan minuutteina ja sekuntteina
taustavalo puuttuu...

Eipä muuta valittamista. Ja yks mainitsemisen arvoinen ominaisuus on jännitteennosto, eli toimii huonommillakin powereilla, kunhan vaan jännite pysyy yli 10v
Mutta hintaansa nähden hyvä laturi


Samat puutteet on osunu mullakin jo silmään...
Toisaalta 30A:n purkureita automaattikatkaisulla olen rakentanut itse kaksikin kappaletta, joten ei sille laturin purkuominaisuudelle olisi varmaan paljoakaan tarvetta.
Sama ongelma latausajan näytön kanssa oli Novakissakin (Millenium Pro), eli siihen on jo melkein "tottunut" :wink:

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #83 : 09.08.05 - klo: 22.20 »
Minkälaisia tuloksia tuloksia akkujen latauksessa saavutetaan käytettäessä ns "Step charging" -ominaisuutta. Eli siis laturi lataa akkua esim. 1000mAh:n asti vaikka 4A:lla, siitä eteenpäin 2500mAh:n asti vaikka 7A:lla ja loput esimerkiksi 5A:lla.
Tuo oli siis vain esimerkki.

Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta lataamisesta. Mitä tällä ominaisuudella saavutetaan?

Täällä on keskustelua Haran käyttämästä akkujen latausvirrasta. Threadia lueskellessani löysin samaisen henkilön setup sheetin laturilleen. Siitä ilmenee ainakin hänen käyttävän juuri kyseistä ominaisuutta laturissaan.
Hän tuskin kuitenkaan käyttää akkujaan montaakaan heattia, minulla niiden olisi tarkoitus pysyä hyvinä pidempään.

Ajattelin vaan kysyä, koska Duratrax ICE:stä löytyy myös ko. ominaisuus. Haluaisin kokeilla sitä, mutta en tiedä millaiset virrat pitäisi laittaa millekkin latauksen vaiheelle... Etten sitten vaan pilaa akkujani.

Poissa Karpov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #84 : 11.08.05 - klo: 21.54 »
Tuo vielä epäselvää, eli pitäisi lisätä 6kennoisiin yksi kenno, ja Jukka sanoi että mikä vaan käy kunhan samaa tyyppiä, ja samat mah +voltit. Mutta mitenkäs tämä: laturissa varoitus ei saa ladata miksattuja ja kun akkua ladattu 2kertaa ja uutta kennoa ei kertaakaan niin eihän sitä voi siihen liittää vai?

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Akut ja laturit
« Vastaus #85 : 21.09.05 - klo: 18.43 »
Mistä mahtaisi saada 800+ mAh AAA- kokoisia akkuja?

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #86 : 21.09.05 - klo: 18.45 »
Eiköhän ihan Minimani-halpahalli osastolta löydy jotain... parempia varmaan sitten rautakaupoista....

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Akut ja laturit
« Vastaus #87 : 30.09.05 - klo: 21.17 »
Onko oikosulussa olleesta vastarin akusta enää akuksi? Mittasin tänään akusta kuitenkin 6,66V virtaa oikosulun jälkeen. Mietinkin että jos juottaisi akkuun vain uudet johdot, niin toimiiko akku vielä sen jälkeen  :?

Poissa J-P

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #88 : 30.09.05 - klo: 21.50 »
Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"
Onko oikosulussa olleesta vastarin akusta enää akuksi? Mittasin tänään akusta kuitenkin 6,66V virtaa oikosulun jälkeen. Mietinkin että jos juottaisi akkuun vain uudet johdot, niin toimiiko akku vielä sen jälkeen  :?


Kun kyseessä ei ole Litium-pohjainen akku, niin miksei toimisi? Lataat hitaalla latauksella täyteen ja annat olla pari päivää, jonka jälkeen mittaat jännitteen. Pitäisi olla tuollasella 4-kennosella akulla olla jotain yli 5V, mielellään 5,5-5,6V.

Saattaahan olla että tuo pakka on ottanut siipensä liian isosta virrasta ja yksi(tai useampi) kenno on heikommassa kunnossa kun muut(tullut kaasuuntunutta elektrolyyttiä pihalle, kun kenno on kuumentunut), joten kannattaa tarkkailla tuota akkua. Kun mittaa akkua niin kuormittaa pikkasen sitä ajelemalla servoja laidasta laitaan. Ei saisi pudota jännite kovinkaan paljoa. Yleensä akku pitää lepojännitteen ~1,4V/kenno(huonokin, sillä kunnossa olevat "lataa" sitä), mutta kuormitettaessa huono kenno puutuu täysin ja sen jännite putoaa alle 1V. Jos näyttää olevan ok, niin eikun kovaa ajoa.
Xray XB8-TQ|TT EB-4 S2 "Pro" goes rallygame|Team Infinity Samurai 521|Graupner/JR XS-6 Race syntikka|JR SB6  40S syntikka

Poissa Tumphu

  • Veteraani
    • Profiili
    • FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi
Akut ja laturit
« Vastaus #89 : 03.11.05 - klo: 21.48 »
Onkos ne muuten noita Sub-C mallin akkukennoja joista kasaamalla saa tollasen vastariakun kokosen paketin et sen saa mahtumaan normi koteloon? Vai olenko käsittäny väärin?

esim. vaikka http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=38&products_id=685
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi