Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1594227 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hemppa83

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1710 : 09.01.10 - klo: 19.32 »
kertokaas tarviiko kyseinen laturi erillisen virtalähteen ku en hyvällä tahollakaan löydä vastausta mistään?ja sopiiko laturiin banaaniliittimillä varustettu latauskaapeli?

http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=16359

Kuten Heuli jo kertoikin, niin 12V laite. (käy ilmi jo laturin nimitekstistä)

Mutta: http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39666&grpid=5018

Lainaus
Toimii 12V jännitteellä.

Meillä on tuon isoveli, lähinnä muuhun käyttöön, kuin auton akkujen lataamiseen, ja voipi olla aloittelijalle esim. hieman hankala käyttää.

juu tilasin sit kuitenki graupner ultramat 14+ laturin ja siihen siihen balancerilaudan jst-xh liittimellä oleville akuille kun akuiksi tilasin eri paikasta dualskyn lipot....jospa se rupeis revo kulkeen...

Poissa P.M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1711 : 09.01.10 - klo: 19.36 »
Hyvä valinta!

Poissa rc_lazer

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1712 : 09.01.10 - klo: 19.47 »
eli molemmat akut ovat 7,2 w
mutta 4000 mah akku on noin 2 päivää vanhempi kuin 2500 mah akku ja silti 2500 mah menee nopeammin.


ps. jos akussa on vaikka 5100 mah niin onko se pidempi ajoaika, mistä sitten tietää missä akussa on enemmän potkua?
Jepjep

Poissa apt93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1713 : 09.01.10 - klo: 19.54 »
Se on 7.2 v eikä w.

Tarkoitatko nyt että 2500mah akku kuluu nopeammin kuin 4000mah akku? Niinhän sen kuuluu ollakin. Mitä enemmän maheja on akussa, sitä kauemmin sillä voi ajaa.

MItä enemmän voltteja akussa on, sen enempi sun moottori potkii. Kun sinulla on nyt noita 7.2v akkuja niin saat enemmän tehoa autosi laittamalla autoosi esimerkiksi 8.4 voltin akun. Tietenkin edellyttäen että moottori ja nopari sen kestävät.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1714 : 09.01.10 - klo: 20.05 »
eli molemmat akut ovat 7,2 w
mutta 4000 mah akku on noin 2 päivää vanhempi kuin 2500 mah akku ja silti 2500 mah menee nopeammin.


ps. jos akussa on vaikka 5100 mah niin onko se pidempi ajoaika, mistä sitten tietää missä akussa on enemmän potkua?

Toki mAh vaikuttaa ajoajan pituuteen, eli mitä suurempi, sitä pitempi ajoaika.

Mutta.... tuohon muuhun vaikuttaa todella moni asia.

- on olemassa kennoja ja "kennoja" , joten akun tehokkuus lähtee jo siitä
- akku on saatettu pilata vaikka ekalla, väärällä latauksella, jolloin tehot ovat kadonneet
- mikäli akkua ei ole ERILLISpurettu riittävän usein, se alkaa menettää tehoaan  (sulla syynä todennäköisesti), ja lopulta kennoja "rikkoontuu"

Eli, mikäli Sinulla ei ole akkujen huoltokalusto kunnossa, niin uudet akut menettävät tehonsa pikaisesti.
Mikäli et pysty kaluston, tai muusta syystä siirtymään LiPoakkuihin, niin nykyään saa halvalla näitä peltikennoakkuja....käytettynä.
LiPothan eivät purkureita tarvitse, joten kannattaako niihin enää sijoittaa rahojaan, paitsi jos halvalla saa....(?)
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Propulsion

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1715 : 12.01.10 - klo: 16.41 »
Kertokaas nyt Turnigyn Accusel-6:sen hommanneet, mitä kaikkia latausjohtoja siinä tulee mukana? Joka paikassa vaan sanotaan, että niitä on reilusti, mutta missään ei eritellä tarkemmin:( Tuleeko traxxas slash 4x4:ään sopivaa, eli sitä traxxas high currentia, vai pitääkö shopata mukaan joku sopiva adapteri?

Entä riittääkö virtalähteeksi 15V/5A, vai vaatiiko isomman? Ainakin aluksi latailen NiMHejä ja 2s LiPoja, myöhemmin ehkä mahdollisesti myös 3s LiPoja.
Traxxas Slash 4x4

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1716 : 12.01.10 - klo: 18.02 »
En muista mitä kaikkia mukana tulee, mutta TRX liittimellä varustettua piuhaa ei tule. Eli yhdestä voit deans-liittimet napsasta pois (semmonen siis löytyy ainakin) ja laittaa tilalle TRX-liittimen.

5A tuo laturi maksimissaan tarjoo, ite oon juurikin 5A virtalähteellä pärjännyt hyvin vaikka olen 2s ja 3s lipoja ladannut 5A virralla.

Itellä vain hyvää sanottavaa ko. laturista!
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa Lehtila

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1717 : 12.01.10 - klo: 22.19 »
Itsellä ja kaverilla kyseinen laturi ja pelkkää hyvää sanottavaa.
Ainut huolto, joka ollaan tehty on tuulettimen laakerien öljyäminen, koska meni vähän heikosti ympäri.

Itsellä litteän tiekokoneen näytön virtalähde, joka antaa 5A. Hyvin onnistuu 3-kennoisten lataus.
-- Axial SCX10 Jeep Cherokee -- Slash 4x4 Ultimate -- Marui BigBear -- Lukuisia lentäviä härveleitä --

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1718 : 12.01.10 - klo: 22.25 »
Mullakin hyvin toiminut, mutta tuo tuuletin pitää ääntä eli pitää se itsekin öljytä laakerista.
Axial SCX 10 TR

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1719 : 12.01.10 - klo: 22.27 »
Joo tuuletin mekkaloi täälläkin. :cheesy:

Itellä kans hobbycityn 5A virtalähde joka käy kyllä tulikuumana S5 3A akkujen latauksessa...

Mistähän muuten johtuu et yrittää tasata 5S lipoja hyvin kauan aikaa, vaikka kaikki kennot on tasalukemissa? Usein jos keskeyttää latauksen ja laittaa uudestaan lataamaan samaa akkua, niin piippaa valmista melkein saman tien. Toinen ongelma on et 5S akun tunnistus ei yleensä pelaa, vaan tunnistaa aluksi 4S:nä, vaikka silti kyllä lähtee lataamaan 5:tä kennoa. Noin kun antaa ladata pari minuuttia, keskeyttää ja aloittaa uudestaan lataamaan, niin tunnistuu 5S:nä ihan ok.
« Viimeksi muokattu: 12.01.10 - klo: 22.52 kirjoittanut Maxximo »
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1720 : 12.01.10 - klo: 23.03 »
Oisko jännite alle 5S akun minimin (15V) latauksen alussa?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Propulsion

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1721 : 13.01.10 - klo: 05.26 »
Kun teitä nyt tässä on, kyseisen laturin omistajia, niin ei kukaan viittis katsoa ja kertoa mitä latauskaapelivaihtoehtoja siinä nyt tulee mukana? Kuvaa vaikka sen piuhanipun, tulkkaan ite siitä sitten. Veikkaan, että en oo ainoa, jolle tiedosta ois hyötyä...
Traxxas Slash 4x4

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1722 : 13.01.10 - klo: 05.34 »
Kun teitä nyt tässä on, kyseisen laturin omistajia, niin ei kukaan viittis katsoa ja kertoa mitä latauskaapelivaihtoehtoja siinä nyt tulee mukana? Kuvaa vaikka sen piuhanipun, tulkkaan ite siitä sitten. Veikkaan, että en oo ainoa, jolle tiedosta ois hyötyä...

Noiden kuvassa olevien lisäksi löytyy ainakin myös Deans...

"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa Lehtila

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1723 : 13.01.10 - klo: 05.36 »
Tuosta kuvasta käy ilmi, mitkä liittimet tulee mukana.

-- Axial SCX10 Jeep Cherokee -- Slash 4x4 Ultimate -- Marui BigBear -- Lukuisia lentäviä härveleitä --

Poissa timomk

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1724 : 13.01.10 - klo: 15.03 »
miten saa vaihdettua graupneri ultrama 14 nimh latauksen lipolle? olen vaihtanut sitä montaa kertaa mutta nyt ei vain onnistu. edelliset kerrat oli pelkää säkää.
Ny muuten hajos joku :D

Poissa Propulsion

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1725 : 13.01.10 - klo: 15.49 »
Hmm... Kattava valikoima latauspiuhoja in my ass... Eihän tuossa ole ajoakkujen lataamiseen kuin 2 eri vaihtoehtoa, jos nyt oikein tulkitsen. Niin ja se deans piti oleman noitten kuvassa näkyvien lisäksi. Noitakaan kahta, mitä tuossa on, en tällä kokemuksella osaa kyllä tunnistaa. Pitänee siis ottaa esim. ec3-latauspiuha ja ec3-traxxas -adapteri, traxxas-latauspiuhaa kun ei tuolla hobbykingin valikoimissa suoraan näytä olevan.
Traxxas Slash 4x4

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1726 : 13.01.10 - klo: 17.30 »
Piuhoissa on se periaate, että banaanit menee laturiin ja toisessa päässä olevaan Deansiin vaihdetaan erilaisia johtoja. Pääasiassa nuo ovat joillekin pikkuliittimille käyviä, mutta itse tein Deans naaras-Traxxas uros johdon ja olen tämän kautta ladannut alkupään ollessa se mukana tullut banaani-deans. Johdossa yksi ylimääräinen Deans liitinpari, mutta tämä liitos on sen verran hyvä ettei ole haitannut. Alkuperäiset pikkuliitinpiuhat on tallella ja vielä joku päivä saattaa kotiin tulla akku mihin ne sopii (vielä ei ole sopinut mihinkään) :smiley:

Poissa Propulsion

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1727 : 13.01.10 - klo: 17.46 »
Piuhoissa on se periaate, että banaanit menee laturiin ja toisessa päässä olevaan Deansiin vaihdetaan erilaisia johtoja. Pääasiassa nuo ovat joillekin pikkuliittimille käyviä, mutta itse tein Deans naaras-Traxxas uros johdon ja olen tämän kautta ladannut alkupään ollessa se mukana tullut banaani-deans. Johdossa yksi ylimääräinen Deans liitinpari, mutta tämä liitos on sen verran hyvä ettei ole haitannut. Alkuperäiset pikkuliitinpiuhat on tallella ja vielä joku päivä saattaa kotiin tulla akku mihin ne sopii (vielä ei ole sopinut mihinkään) :smiley:

Noniin, tämä selvittikin jo paljon. Kiitoksia!
Traxxas Slash 4x4

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1728 : 13.01.10 - klo: 20.05 »
Itellä meni nuo liitosjohdot hyvin kun lähettimen lipoakussa on toi musta pikkuliitin ja polttiksen vastarinakussa on toi pieni punainen liitin(mitkä ne nyt olikaan nimeltään..?), 1/8 sähkökonversion lipoihin vaihdoin nuo Deansit joten melkein kaikille johdoille on käyttöä.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1729 : 17.01.10 - klo: 23.07 »
Polttiksen vastariakustahan nyt on kysymys?

Mulla on yksi 800mAh akkupaketti ja sillä ajaa noin neljä tankillista, ei oikeastaan yhtään enempää.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa Hajamieli

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1730 : 22.01.10 - klo: 21.14 »
Iltaa aloittelijaosastolta.
Latailen tuossa parhaillaan ensimmäistä kertaa RC auton akkua.
Latauksessa on Traxxasin NiMH 8,4 V 3000mah akkupaketti, laturina Graupnerin ultramat 14.

Akku/lataus asioita täysin tuntematon pelästyi heti sitä, että laturi kertoo 8,4V akun jännitteeksi yli 10V!
Onko tämä jotenkin normaalia, vai onko nyt jokin pahasti pielessä?
Muutenkin tuntuu vähän liian mutkikkaalta tuo laturi. Kaikenmaailman asetuksia joista ei kaikkia ymmärrä alkuunkaan.


Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1731 : 22.01.10 - klo: 21.22 »
Akku jonka nimellisjännite on 8.4V(eli 7x1.2V) on juuri ladattuna 10.5V(eli 7x1.5V). Ei syytä huoleen. Akku on vaan täynnä.

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1732 : 22.01.10 - klo: 21.22 »
Laturista kannattaa laittaa asetus "Nimh Manual", ja se tapahtuu menemällä asetukseen nimh automatic, ja siinä valikossa painamalla Prog/Mode nappulaa ihan hetken / nopeasti. Ja sitten, tuo taitaa olla normaalia. Latauksessa 8.4v akun jännite voi olla yli 10v ja se loppuu silloin aika pian. Ja 7,2v akun jännite on noin 8,5v - 9v latauksen päätyttyä. Ja kun valitset manuaali latauksessa tuon latausvirran, niin laita 3000mah latausvirta, se on vielä terveellistä akulle, ja säästää aikaa. -Sami
Jeps

Poissa Hemppa83

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1733 : 22.01.10 - klo: 21.58 »
mitä toi capacity muuten tarkottaa tuossa yllä olevassa kuvassa...

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1734 : 22.01.10 - klo: 22.36 »
"Capacity"-tekstin alapuolella näkyvät numerot kertovat montako milliampeerituntia(mAh) akkuun on mennyt, tai purkamisen tapauksessa paljonko akusta on purettu kapasiteettia.

Poissa Hemppa83

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1735 : 23.01.10 - klo: 08.13 »
ok niin arvelinkin...kiitos...

Poissa lefaslayer

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1736 : 28.01.10 - klo: 16.19 »
ensimmäistä kertaa lipoa lataamassa graupner 14 plus.
asetuksista laitoin C:1A ja 4000mAh onko se nyt oikein vai voinko laittaa C:4.0A kun akkuna on  4000mAh 2S1P Flightmax... vai on tuo C:1 arvo se millä akkuja saa yleensä ladata maximissaan?

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1737 : 28.01.10 - klo: 16.23 »
ensimmäistä kertaa lipoa lataamassa graupner 14 plus.
asetuksista laitoin C:1A ja 4000mAh onko se nyt oikein vai voinko laittaa C:4.0A kun akkuna on  4000mAh 2S1P Flightmax... vai on tuo C:1 arvo se millä akkuja saa yleensä ladata maximissaan?

Voit ladata 4A:lla jos et nyt ihan 4 tuntia halua latailla...
-tauolla-

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1738 : 28.01.10 - klo: 16.24 »
Jos C on 1, niin se tarkoittaa että akkua saa ladata max samalla lukemalla / virralla kuin akun kapasiteetti on, eli C laita 4 ja kapasiteetti 4000. -Sami
Jeps

Poissa lefaslayer

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1739 : 28.01.10 - klo: 16.28 »
kiitoksia neuvoista.ei tosiaan 4 tuntia viitsi ladata :D