Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1593294 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jperala

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2100 : 08.06.10 - klo: 14.27 »
On juuri tuo hobbylinnan laturi, normilatauksella toimii ihan niin kun pitää, katkaisee latauksen silloin kun pitää jne. Onko tuo balanced lataus kuinka oleellinen juttu ?
Tiger II

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2101 : 08.06.10 - klo: 14.33 »
Vilkasin manuaalista (itsellä ei ko. laturia ole) et kyl sen pitäis onnistua. Onko sulla yleismittaria? Mittaa kennokohtainen jännite.

Poissa jperala

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2102 : 08.06.10 - klo: 14.37 »
Vilkasin manuaalista (itsellä ei ko. laturia ole) et kyl sen pitäis onnistua. Onko sulla yleismittaria? Mittaa kennokohtainen jännite.

Ei ole yleismittaria.
Tiger II

Poissa R3VO

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2103 : 08.06.10 - klo: 14.43 »
meitti on miettiny yhtä skenaarioo. kahen 6 kennosen nimh akun saman aikainen lataus yhel laturil ja traxxasin parralel connectori. eiks sen pitä periaattees toimii sillei et akut kiinni connectorii, connectori kiinni laturii ja menoks? kaiken järjenhän mukaan sen pitäs toimia, jos laturilla pystyy lataamaan 12 kennosii nimhejä :huh:

Juu toimii se noin. Sullahan on siinä silloin 6 kennoa. Tolla kaapelilla se kytkee ne akkupaketit rinnan. Onnistuu myös sarjaan kytkettynä, silloin siinä on se 12 kennoa.

Kun kytketään rinnan silloin jännite pysyy samana mutta kapasiteetti lisääntyy.
Taas sarjaan kytkettynä jännite nousee ja kapasiteetti pysyy samana.

Esim 4.8v 1000mAh akku.
Rinnan 2kpl 4.8v 2000mAh
Sarjaan 2kpl 9.6v 1000mAh
mahtavaa. eli sellasel laturil jolla pystyy lataamaa 4-8 kennosii nimhejä pystyy lataamaan rinnakkais liittimel kahta 7.2 kennosta akkua :o
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Poissa Ama

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2104 : 08.06.10 - klo: 15.46 »
meitti on miettiny yhtä skenaarioo. kahen 6 kennosen nimh akun saman aikainen lataus yhel laturil ja traxxasin parralel connectori. eiks sen pitä periaattees toimii sillei et akut kiinni connectorii, connectori kiinni laturii ja menoks? kaiken järjenhän mukaan sen pitäs toimia, jos laturilla pystyy lataamaan 12 kennosii nimhejä :huh:

Juu toimii se noin. Sullahan on siinä silloin 6 kennoa. Tolla kaapelilla se kytkee ne akkupaketit rinnan. Onnistuu myös sarjaan kytkettynä, silloin siinä on se 12 kennoa.

Kun kytketään rinnan silloin jännite pysyy samana mutta kapasiteetti lisääntyy.
Taas sarjaan kytkettynä jännite nousee ja kapasiteetti pysyy samana.

Esim 4.8v 1000mAh akku.
Rinnan 2kpl 4.8v 2000mAh
Sarjaan 2kpl 9.6v 1000mAh
mahtavaa. eli sellasel laturil jolla pystyy lataamaa 4-8 kennosii nimhejä pystyy lataamaan rinnakkais liittimel kahta 7.2 kennosta akkua :o

Tarkoitit varmaan että kahta 6 kennoista NiMh akkua (nimellisjännite 7.2v) kyllä onnistuu.

Pitää vaan muistaa että se latausaika myös tuplaantuu kun kapasiteetti tuplaantuu.

Ja vielä lisähuomiona että akkujen kapasiteetti pitää olla sama. Eli ladataan sitten vaan kahta samanlaista akkua. Mieluiten vielä yhtä tyhjäksi purettuna.

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2105 : 08.06.10 - klo: 16.14 »
meitti on miettiny yhtä skenaarioo. kahen 6 kennosen nimh akun saman aikainen lataus yhel laturil ja traxxasin parralel connectori. eiks sen pitä periaattees toimii sillei et akut kiinni connectorii, connectori kiinni laturii ja menoks? kaiken järjenhän mukaan sen pitäs toimia, jos laturilla pystyy lataamaan 12 kennosii nimhejä :huh:

Ottaen huomioon sen, että akkujen pitäisi olla täysin saman verran käytettyjä, koska toinen akku voi ottaa vähemmän virtaa sisään kuin toinen ja se akku sitten samalla ylilatautuu, kun laturi puskee vaan virtaa.
Jeps

Poissa R3VO

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2106 : 08.06.10 - klo: 18.40 »
eli akkujen tyhjennys olisi suositeltavaa ennen ku alkaa lataamaan. jess.
kiitti, säästää mahdollisesti pari tuntia per ajokerta :grin: :grin: :grin: :grin:
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Poissa TLCfani

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2107 : 10.06.10 - klo: 05.25 »
eli akkujen tyhjennys olisi suositeltavaa ennen ku alkaa lataamaan. jess.
kiitti, säästää mahdollisesti pari tuntia per ajokerta :grin: :grin: :grin: :grin:

Ei säästä, jos akut ja laturi on kummassakin tapauksessa samat. Oletetaan, kun parista tunnista puhut, että sulla on 5 Ah:n Nimh-akut ja 3 A:lla lataava laturi. Tyhjästä täyteen lataus kestää yhdelle akulle 5/3 h eli n. 1,66 h, akun vaihto ja toiselle sama 1,66 h. Kytketään akut rinnan, jolloin saadaan saman kennomäärän = jännitteen 10 Ah:n akku, lataus kestää 10/3 heli n. 3,33 h. Eli ajassa säästetään vain akun vaihtoon kuluva aika. Jos kumpikin akku on ajon jäljiltä, niin yksi kerralla lataamalla vältytään hieromasta niitä samaan purkutilaan.


Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2109 : 10.06.10 - klo: 09.43 »
Spectit näyttäis olevan aika samat. LRP laturissa ei lue lataus tehoa, graupnerissa on 50W. Itse ostaisin/ostin ton graupnerin eikä vikaa ole ollut.

Poissa R3VO

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2110 : 10.06.10 - klo: 15.20 »
okei nyt vastausta nopsaa piis :tongue:
latasin eile ekaa kertaa kahta akkuu rinnakkain, ja se laturi lopetti lataamisen jossai 2800Mahin kohalla(akkujen yhteis MaH 3200). ja näytti myös että aku voltit ois jossai 8.5 voltin paikkeilla(akut 7.2 volttisii nimhejä). ehinkä jo vahingoittaa akkuja vai mitä mä tein  :sad:
EDIT: jes, nyt tuli kuvaa, tällä kertaa latasin sarjaan kahta 7.2 volttista...
kärsiiköhän akut tollasesta  :huh:
EDIT2: myöhemmin päivällä voltit hyppäs jopa 18v...
« Viimeksi muokattu: 11.06.10 - klo: 15.23 kirjoittanut R3VO »
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Poissa polle

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2111 : 12.06.10 - klo: 09.56 »
Mikä olisi hyvä 7 kennonen nimh akku? Ei mielusti kovin kallis.
Olisiko tämä hyvä:http://rcpro.fi/Kauppa/product_info.php?cPath=43&products_id=573?
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

Poissa vessapaperi

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2112 : 14.06.10 - klo: 15.58 »
Olisko toi--> http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=23493 hyvä laturi? Jos ei niin mikä olisi samassa hintaluokassa jossa olisi traxxas liitin?

Poissa polle

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2113 : 14.06.10 - klo: 20.40 »
Voisihan tuo olla ihan hyvä, mutta tämäkin voisi olla ihan hyvä:http://www.hobbylinna.com/charger-peak-twin-240v-p-22040.html. Tuossa on hyvä juttu, kun voi kahta akkua samaan aikaan ladata.  Racing Factoryltä löytyi tämmöinen:http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-14-Plus-103751 Tuo kyllä on vähän kallis, mutta jos ostat tuomosen niin rahat ei mene hukkaan. Latauskaapeliksi tämmöinen:http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Liittimet-ja-johdot/Traxxas-VXL-latauskaapeli-108074. Tuolta Racing Factoryltä löytyy myös muilla liittimillä olevia latauskaapeleita. Mutta luulen, että tuo sinun näyttämäsi laturi on hyvä ja aika halpakin.
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2114 : 14.06.10 - klo: 20.47 »
Kyllä toi graupneri kannattaa ostaa jos rahaa on, mut ennemmin toi itsesi linkittämä (koska siinä voi vaihtaa latausvirtaa) graupnerin oston jälkeen ei tarvi heti olla ostamassa uutta laturia jos alkaa lipot kiinnostamaan :wink:

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2115 : 15.06.10 - klo: 15.54 »
Näinköhän alkaa olla Graupner Ultramat 14:n elinkaari lopuillaan, kun lataukset kestää nykyään aivan tolkuttoman kauan.

Kyseessä on siis 3 uutta akkua ja kahta pari kertaa ajettua 5000mah 2S lipoa tuo latasi 5A:lla 110 minuuttia/akku ja nyt latailen ajamatonta Nosramin 2S2P 5300mah akkua 5A:lla ja lataus kestäny jo 90 minuuttia ja akkuun menny 2500mah..

Akuissahan vika ei siis voi olla koska tekee tuon saman kaikilla.
Laturi ollu mulla pian 2 vuotta ja kovalla käytöllä toki, että voisko se vaan olla että on tullu mailit täyteen vehkeelle?
Vai onko vika balanserissa? Balanserina mulla on tuossa Hyperion LBA-10.

Kellään muulla tehny Ultramat tai jokin muu laturi samaa elinkaarensa lopulla?

Vai johtuuko tuo pitkä latausaika siitä että nuo akut on tosiaankin uusia vielä?
« Viimeksi muokattu: 15.06.10 - klo: 16.01 kirjoittanut HMS77 »
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2116 : 15.06.10 - klo: 18.10 »
Etsikääs kuvista 2 virhettä.

(uusi turnigyn hardcase, kuorien puuttuminen ei ole se mitä haetaan)

Vinkki, kolisee kuorien sisällä kun heiluttaa ja laturi ei suostu lataamaan balanced tilassa.
« Viimeksi muokattu: 15.06.10 - klo: 18.13 kirjoittanut RangerWalker »
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2117 : 15.06.10 - klo: 18.18 »
En löydä kuin yhden, että balanserin musta johto on punaisessa ja punainen mustassa.
Jeps

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2118 : 15.06.10 - klo: 18.40 »
jep, ja teipeissä suojapaperit päällä! -sen takia hölskyi akut.(juu, 2 samanlaista...)  -laatua koko rahalla.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2119 : 15.06.10 - klo: 20.48 »
Näinköhän alkaa olla Graupner Ultramat 14:n elinkaari lopuillaan, kun lataukset kestää nykyään aivan tolkuttoman kauan.
Kyseessä on siis 3 uutta akkua ja kahta pari kertaa ajettua 5000mah 2S lipoa tuo latasi 5A:lla 110 minuuttia/akku ja nyt latailen ajamatonta Nosramin 2S2P 5300mah akkua 5A:lla ja lataus kestäny jo 90 minuuttia ja akkuun menny 2500mah..
Akuissahan vika ei siis voi olla koska tekee tuon saman kaikilla.
Laturi ollu mulla pian 2 vuotta ja kovalla käytöllä toki, että voisko se vaan olla että on tullu mailit täyteen vehkeelle?
Vai onko vika balanserissa? Balanserina mulla on tuossa Hyperion LBA-10.
Kellään muulla tehny Ultramat tai jokin muu laturi samaa elinkaarensa lopulla?
Vai johtuuko tuo pitkä latausaika siitä että nuo akut on tosiaankin uusia vielä?
Sanoisin että kannattaa lähteä ensin mittailemaan latauksen aikana noita kennokohtaisia jännitteitä eli arvelisin ensin syylliseksi tuota balanceria.Ei siis saa/onnistu tasaamaan noita kennoja ja sen takia akun lataaminen kestää ja kestää...
Toki jos laturi ei kykene pukkaamaan riittävästi paukkua akkuun niin silloin siinä ongelma.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2120 : 15.06.10 - klo: 21.06 »
^ No nyt kun sanoit niin kyllähän tuossa balanserissa aika ahkeraan nuo kennojen tasausvalot vilkkuu aina latauksen aikana, mutta olen pitäny sitä ihan normaalina.

Pitänee alkaa tutkimaan tarkemmin, ensin taidan antaa akkuni kaverin ladattavaksi, saa kokeilla kauanko sillä menee latauksessa.
Sen jälkee pitää sitten alkaa mittailemaa jännitteitä.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2121 : 15.06.10 - klo: 21.20 »
jep, ja teipeissä suojapaperit päällä! -sen takia hölskyi akut.(juu, 2 samanlaista...)  -laatua koko rahalla.

Pihillä menee aina joskus metsään...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2122 : 16.06.10 - klo: 00.18 »


Pihillä menee aina joskus metsään...

Köyhällä olisi oikea termi.

ja että joskus vai... -lasketaas:

On 4 kovakuorista, saapumishetkellä yksi oli kuuma(oikarissa), yhdessä balanssipiuhat juotettu pieleen ja kahdessa hölskyvät kennot(teippimokat). Eli ainakin mun laskujen mukaan ei kovin laadukasta tavaraa nuo turnigyn akut ole.

Lisäksi on yksi 3s turnigyn pehmonen jonka yksi kenno oli 0v saapumishetkellä, nyt (herättelyn jälkeen)toimii mutta lataus kestää tietysti kauan kun yksi kenno on mitä on...

Ainoastaan 50C turnigyistä ja flightmaxin 4s pakoista on hyvää sanottavaa.

Kalliimmistakin on kokemusta, nosramin 5300 2s2p akuista, ne olivat kyllä balanssissa ,mutta kestivät vain muutaman kymmentä latausta. -nuo maksoivat 93€ kappale aikoinaan ja tuommoisia summia ei ole mahdollista laittaa akkuihin.
« Viimeksi muokattu: 16.06.10 - klo: 00.23 kirjoittanut RangerWalker »
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2123 : 16.06.10 - klo: 09.10 »
^ Älä ny maalaa piruja seinille, juuri ostin samanlaisen Nosramin, ei tosin maksanu ku puolet tuosta mutta tuonkin hinnalla olis saanu pari Zippyä joista ei toistaseksi ole kyl pahaa sanottavaa.

Toisin kuin nuo paljon parjatut Turnigyt, itellä oli viime kesänä Fluxissa kaksi 3S 5000mah Turnigya ja toisesta murtui juotossilta kennojen väliltä vain 5 ajokerran jälkeen.
Toinen temppuili myös vain muutaman ajokerran jälkeen, joten Turnigya ei tähän talouteen enää tule.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2124 : 16.06.10 - klo: 11.28 »
Ei piruja, mutta eiköhän laatu ole parantunut , kohta 3 vuotta on omien hankinnasta kummiskin.

Tuli tamiya liittimillä, virran kulku siis optimoitu tehtaalla :tongue:.

Oli venekäytössä(SV27) deansseilla(liian virtapihit tuohon käyttöön) ja siihen puuhaan ei täysin riittäneet .Autokäytössä varmasti hyvät.

Sa turnigyjä ei tule tännekään enää, pitänee testata yuntongin ym merkkipelejä seuraavaksi.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2125 : 16.06.10 - klo: 13.47 »
mites jos ostais 3 tollasta 740mah lipokennoa ja tekisi niistä 11,1v akun. Lasketaanko nuo mahhit silloin yhteen vai onko se silloin vaan 740mah?
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2126 : 16.06.10 - klo: 13.48 »
mites jos ostais 3 tollasta 740mah lipokennoa ja tekisi niistä 11,1v akun. Lasketaanko nuo mahhit silloin yhteen vai onko se silloin vaan 740mah?
Tuo on sarjakytkentä eli jännnite kasvaa, ei kapasiteetti. eli 11.1v 740mAh
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2127 : 16.06.10 - klo: 14.44 »
eli rinnankytkennässä kasvaa kapasiteetti mutta ei jännite?
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2128 : 16.06.10 - klo: 14.50 »
eli rinnankytkennässä kasvaa kapasiteetti mutta ei jännite?
Juuri niin.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2129 : 16.06.10 - klo: 15.06 »
kiva. Joka päivä oppii jotain uutta. Koulussa olisi voinut näitäkin asioita oppia jos olisi kuunnellut tai edes ollut paikalla. Onneksi on vielä sentään vähän oppimiskykyä tallella... Kiitos asiallisista vastauksista.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com