Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1593804 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2820 : 15.02.11 - klo: 21.39 »
Täyteen ladatun nimh-kennon jännite on n. 1,5 V vaikka nimellisjännite on vain 1,2 V. Sama juttu on lipoissakin: nimellisjännite 3,7 V ja katkaisujännite 4,2 V

Poissa Muikero

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2821 : 16.02.11 - klo: 23.14 »
Tuli hankittua roto-starttiin nosramin 99255 7,2v 1800 NiMh Stickpackki.Onko laturina ok tämä: input:230v 50hz 7w   output:9v 350mA.  ja kuinkas kauan on lataus aika?

Poissa Daworder

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2822 : 16.02.11 - klo: 23.20 »
hiukan vajaa 6h kestää lataus

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2823 : 18.02.11 - klo: 10.12 »
Tuli ostettua tuollainen Graupner Ultra Trio Plus-laturi. Nyt hiukan ihmetyttää tuo Ni-Mh-akkujen automaattilatausohjelma, tässä ohjelmassa siis laturin pitäisi säätää tarvittava latausvirta automaattisesti. No, kokeilin ladata tällä ohjelmalla lähetintä lähettimen latauspistokkeen kautta. Toisessa lähettimessä on 8 kpl aa-koon akkuja, toisessa 4. Kumassakin tapauksessa automaattiohjelma rajoittaa latausvirran 0.1 amppeeriin ja tuolloinhan lataus kestää "ikuisuuden" :embarrassed: Manuaaliohjelmassa latausvirta on itse valittavissa ja laturi käyttää sitten tätä valittua arvoa. 0.8 amppeerin virralla lataus meni ok ja laturi katkaisi latauksen delta peak-toiminnolla varmaankin ajallaan. Mutta mistä johtuu tuo automaatti vaihtoehdon 0.1 amp virta? Ja jos päätyy käyttämään manuaali ohjelmaa, niin mikä olisi sopiva arvo noiden Ni-Mh-akkujen lataamiseen? Onko 0.8 amp vielä liian paljon??

Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2824 : 18.02.11 - klo: 10.21 »
Automaatti luultavasti katsoo akkujen resistanssista paljolla se lataa.
Mitä huonommat akut sitä isompi vastus = pienempi latausvirta.
Tai sit se toiminto on vaan susi.

0.8A on vähän, mutta toisaalta paljon ja hyväkin se voi olla. Vaikea tuota on tuurilla suositella  :wink:
Axial SCX 10 TR

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2825 : 18.02.11 - klo: 10.33 »
OK, täytypä nyt paremmin perehtyä aiheeseen... Aikaisemman halppis-laturin kanssa oli onnellisen tietämätön resistansseista ja amppeeritunneista!  :smiley: Nyt tuollaisen fiksun laturin kanssa pitäisi näköjään itse olla perillä sopivista latausvirroista ja delta peak -katkaisuarvoista.

No, varmaan ihan pätevä peli tuo on mutta vaatii näköjään käyttäjältään hiukan paneutumista.
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2826 : 18.02.11 - klo: 13.08 »
Millaisia nuo lähettimien latauspistokkeet oikein on?

Minulla on Futaba 2PL:ssa liitin, jonka vieressä lukee "4.8V Only". Toisaalta minulla on myös laturin mukana tullut kaapeli, jolla saisin laturin lataamaan siitä liittimestä. Enpä ole uskaltanut kokeilla. Sen sijaan otan akut ulos ohjaimesta ja lataan ne samalla tavalla kuin kaikki muutkin NiMH akut.

Ainakin tuossa minun ohjaimessani se latausliitin menee ohjaimen piirilevylle eikä siis suoraan akulle. Varmaankin siellä siis näkyy jokin ihan muu resistanssi kuin sen akun sisäinen resistanssi.
« Viimeksi muokattu: 18.02.11 - klo: 13.15 kirjoittanut pijokela »
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa kallekaahari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2827 : 18.02.11 - klo: 13.52 »
Eilen hain kunnon laturin:  http://www.atalarc.fi/kauppa/index.php?act=viewProd&productId=834

Tuolla latailin 6 tuntia akkua (6V vastariakku 1600mAh) 0.2A virralla. Lopetin latailun ja annoin akun olla 12 tuntia, jonka jälkeen mittasin siitä jännitteen 5,45V. Pitäisikö olla enemmän? 
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2828 : 18.02.11 - klo: 13.58 »
Eilen hain kunnon laturin:  http://www.atalarc.fi/kauppa/index.php?act=viewProd&productId=834

Tuolla latailin 6 tuntia akkua (6V vastariakku 1600mAh) 0.2A virralla. Lopetin latailun ja annoin akun olla 12 tuntia, jonka jälkeen mittasin siitä jännitteen 5,45V. Pitäisikö olla enemmän?

Annoitko sen ladata loppuun vai lopetitko lataamisen itse? Eihän se akku täynnä ole, pitäisi sen jännitteen olla selvästi yli 6V.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2829 : 18.02.11 - klo: 14.01 »
Eilen hain kunnon laturin:  http://www.atalarc.fi/kauppa/index.php?act=viewProd&productId=834

Tuolla latailin 6 tuntia akkua (6V vastariakku 1600mAh) 0.2A virralla. Lopetin latailun ja annoin akun olla 12 tuntia, jonka jälkeen mittasin siitä jännitteen 5,45V. Pitäisikö olla enemmän?
Latasit akkua siis 0.2A*6h=200mA*6h=1200mAh
Jos alunperin akku oli tyhjä niin se on edelleen vajaa.
Nosta latausvirta ainakin 0.6A niin pitäisi tyhjästä täyteen kestää 2h jos akun valmistaja antaa luvan voit nostaa virran 1c eli 1.6A silloin siis latausaika on tunti.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2830 : 18.02.11 - klo: 14.03 »
Lähettimien latauspistokkeista.

Hyvin useinhan latauspistoke ei ole suoraan kytkettynä.
Eli laturi tunnistaa hyvin todennäköisesti väärin mikäli automaattilatausta käyttää.

Poissa kallekaahari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2831 : 18.02.11 - klo: 14.05 »
Eilen hain kunnon laturin:  http://www.atalarc.fi/kauppa/index.php?act=viewProd&productId=834

Tuolla latailin 6 tuntia akkua (6V vastariakku 1600mAh) 0.2A virralla. Lopetin latailun ja annoin akun olla 12 tuntia, jonka jälkeen mittasin siitä jännitteen 5,45V. Pitäisikö olla enemmän?

Annoitko sen ladata loppuun vai lopetitko lataamisen itse? Eihän se akku täynnä ole, pitäisi sen jännitteen olla selvästi yli 6V.

Akkua olin ladannut muutama päivä sitten 4 kennoiselle tarkoitetulla laturilla. Akussa siis pitäisi olla virtaa jonkin verran.
Uusi laturi lopetti lataamisen automaattisesti 2 tunnin kohdalla, jonka jälkeen kävin laittamassa uuden 2 tunnin latauksen 2 kertaa. Laturi näytti akun jännitteeksi  maksimissaan 5,95V Kun olin kolme kahden tunnin jaksoa ladannut. Ajattelin, että riittäisi, kun akku kerta oli ladattu pari päivää sitten. Mutta voiko akun jännite edes kohota yli 6V, jos latausjännite on sama?
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2832 : 18.02.11 - klo: 14.08 »
Voi, koska latausjännite ei ole säädettävissä... ainoastaan latausvirta on.

Se asetus minkä sinne voi laittaa, eli 6v on vain info sille laturille että kyseessä on nimellisesti 6 voltin akku.

Sama kuten lipojen kanssa... Asetukseen tulee 2S lipon kanssa 7.4V mutta täyteen ladattu lipohan on 8.4V

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2833 : 18.02.11 - klo: 14.24 »
Lähettimien latauspistokkeista.

Hyvin useinhan latauspistoke ei ole suoraan kytkettynä.
Eli laturi tunnistaa hyvin todennäköisesti väärin mikäli automaattilatausta käyttää.

Aivan, tuostahan siinä voi hyvin olla kyse. Tätyypä seuraavaksi kokeilla automaattiohjelmaa vastarin akkuun
ja katsoa, mitä siinä tapahtuu. Ilmeisesti lähetintä voi kuitenkin ladata latauspistokkeen kautta manuaalisti säädetyllä vakio virralla, joka voisi olla olla vaikka 0.6 - 0.8 A? Ja siinä tapauksessa laturi osaa kuitenkin lopettaa latauksen oikeaan aikaan? Ainakin eilisen testin perusteella näin näyttäisi tapahtuvan.

Mielellään kuitenkin lataisin lähettimenkin tuon pistokkeen kautta ilman akkujen irroittamista. On se kuitenkin kätevämpää noin. Ja erillisessä pöytälaturissa ei myöskään ole sen kummempaa automatiikkaa eli sillä ladattuna lataus on kyllä sitten "sinne päin".
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2834 : 18.02.11 - klo: 15.17 »
Mielellään kuitenkin lataisin lähettimenkin tuon pistokkeen kautta ilman akkujen irroittamista. On se kuitenkin kätevämpää noin. Ja erillisessä pöytälaturissa ei myöskään ole sen kummempaa automatiikkaa eli sillä ladattuna lataus on kyllä sitten "sinne päin".

Olen virittänyt sinne lähettimeen 5 sormipatteria sellaiseen muoviseen patterikoteloon:



Ne tulevat sieltä ulos siinä kotelossa. Laitan kotelon kokonaisena kiinni laturiin ja saan muutamassa tunnissa tehtyä purun ja latauksen ihan niin kuin NiMH ajoakuillekin. Tosin nuo recykot kuumeni niin paljon 1C latausvirralla, että ensi kerralla kokeilen 0.5C virralla.

Eli kyllä ne tuolla saa purettua ja kunnolla täyteen. Ja veikkaan, että seuraava latauskerta on sitten, kun puissa on lehdet.  :azn:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa pasi78

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2835 : 18.02.11 - klo: 22.08 »
No niin,nyt on lipakku(2s  50000mah) ladattu täyteen ja kokeiltu.Odotukset oli korkealla,mut pettymys tuli kun auto ei liikkunutkaan juuri kovempaa kuin entisillä 8,4v 4600 nihm akuilla.Oliko tarkoituskaan liikkua kovemmin vai tapahtuuko se vasta 3s lipoilla?

Kolvasin akun johtoihin traxxas liittimen ja johto oli niin paksua et homma oli vähintäänkin vaikea..Tuleeko virrankulkuun millasta huonontumista kun joutui noin puolet johdon säikeistä katkomaan et sai juotettua liittimeen kiinni?

Mihin liittimiin nuo paksut lipon johdot on helpoin juottaa?deansseihin vai mihin?

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2836 : 18.02.11 - klo: 23.14 »
No niin,nyt on lipakku(2s  50000mah) ladattu täyteen ja kokeiltu.Odotukset oli korkealla,mut pettymys tuli kun auto ei liikkunutkaan juuri kovempaa kuin entisillä 8,4v 4600 nihm akuilla.Oliko tarkoituskaan liikkua kovemmin vai tapahtuuko se vasta 3s lipoilla?

Tuo varmaan on oikeasti 5000mAh eikä 50000? Mutta joka tapauksessa, niin LiPolla auto menee varmaan yleensä samaa vauhtia kuin 7 kennoisella NiMH akulla. Jossain tilanteessa kovempaa ja juuri latauksesta tultaessa ehkä aavistuksen hiljempaa.

Se mitä sait on:
- Akun, jota voit ladata useampaan kertaan kuin sitä NiMH akkua, ennen kuin se menee pilalle.
- Akun, joka kestää hyvin lataamista suurella virralla, eikä kärsi siitä.
- Akun, joka antaa alusta loppuun paljon tasaisemmin täyttä tehoa autolle. NiMH akku hyytyy köröttelyyn aika paljon ennen kuin akku on tyhjä.
- Akun joka antaa sinulle edellisestä johtuen ja muutenkin pitkiä ajoaikoja.

Lisää vauhtia saat 3S lipoilla, mutta myös erilaisella moottorilla tai esim. nopeudensäätimen ajastuksilla. Riippuu autosta - kannattaa kysyä sen auton topicissa..

Kolvasin akun johtoihin traxxas liittimen ja johto oli niin paksua et homma oli vähintäänkin vaikea..Tuleeko virrankulkuun millasta huonontumista kun joutui noin puolet johdon säikeistä katkomaan et sai juotettua liittimeen kiinni?

Mihin liittimiin nuo paksut lipon johdot on helpoin juottaa?deansseihin vai mihin?

Deanssit on aika kamalia juottaa, noin yleensä ottaen (minulla on niitä). XT60 on parempi juottaa, mutta en osaa sanoa, kuinka paksut johdot siihen saa kiinni (näitä minulla ei ole). Noissa tajuttoman paksuissa johdoissa käytetään kai yleensä paksuja 4-5mm banaaniliittimiä, mutta ne voi kytkeä ristiin ja sitten polttaa nopeudensäätimen. Autosi ei varmaan kulje merkittävästi kovempaa parempiin liittimiin siirtymällä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa pasi78

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2837 : 18.02.11 - klo: 23.24 »
No niin,nyt on lipakku(2s  50000mah) ladattu täyteen ja kokeiltu.Odotukset oli korkealla,mut pettymys tuli kun auto ei liikkunutkaan juuri kovempaa kuin entisillä 8,4v 4600 nihm akuilla.Oliko tarkoituskaan liikkua kovemmin vai tapahtuuko se vasta 3s lipoilla?

Tuo varmaan on oikeasti 5000mAh eikä 50000? Mutta joka tapauksessa, niin LiPolla auto menee varmaan yleensä samaa vauhtia kuin 7 kennoisella NiMH akulla. Jossain tilanteessa kovempaa ja juuri latauksesta tultaessa ehkä aavistuksen hiljempaa.

Se mitä sait on:
- Akun, jota voit ladata useampaan kertaan kuin sitä NiMH akkua, ennen kuin se menee pilalle.
- Akun, joka kestää hyvin lataamista suurella virralla, eikä kärsi siitä.
- Akun, joka antaa alusta loppuun paljon tasaisemmin täyttä tehoa autolle. NiMH akku hyytyy köröttelyyn aika paljon ennen kuin akku on tyhjä.
- Akun joka antaa sinulle edellisestä johtuen ja muutenkin pitkiä ajoaikoja.

Lisää vauhtia saat 3S lipoilla, mutta myös erilaisella moottorilla tai esim. nopeudensäätimen ajastuksilla. Riippuu autosta - kannattaa kysyä sen auton topicissa..

Kolvasin akun johtoihin traxxas liittimen ja johto oli niin paksua et homma oli vähintäänkin vaikea..Tuleeko virrankulkuun millasta huonontumista kun joutui noin puolet johdon säikeistä katkomaan et sai juotettua liittimeen kiinni?

Mihin liittimiin nuo paksut lipon johdot on helpoin juottaa?deansseihin vai mihin?

Deanssit on aika kamalia juottaa, noin yleensä ottaen (minulla on niitä). XT60 on parempi juottaa, mutta en osaa sanoa, kuinka paksut johdot siihen saa kiinni (näitä minulla ei ole). Noissa tajuttoman paksuissa johdoissa käytetään kai yleensä paksuja 4-5mm banaaniliittimiä, mutta ne voi kytkeä ristiin ja sitten polttaa nopeudensäätimen. Autosi ei varmaan kulje merkittävästi kovempaa parempiin liittimiin siirtymällä.

Kiitos erittäin paljon valaisevista vastauksistä mulle äkkinäiselle.

Suositelkaa seuraavaksi jotain 3s lipoa joka menee stamppaan ilman kovin isoja muutoksia?Mielellään kovakuorinen?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2838 : 18.02.11 - klo: 23.37 »
Lähettimien latauspistokkeista.

Hyvin useinhan latauspistoke ei ole suoraan kytkettynä.
Eli laturi tunnistaa hyvin todennäköisesti väärin mikäli automaattilatausta käyttää.

Aivan, tuostahan siinä voi hyvin olla kyse. Tätyypä seuraavaksi kokeilla automaattiohjelmaa vastarin akkuun
ja katsoa, mitä siinä tapahtuu. Ilmeisesti lähetintä voi kuitenkin ladata latauspistokkeen kautta manuaalisti säädetyllä vakio virralla, joka voisi olla olla vaikka 0.6 - 0.8 A? Ja siinä tapauksessa laturi osaa kuitenkin lopettaa latauksen oikeaan aikaan? Ainakin eilisen testin perusteella näin näyttäisi tapahtuvan.

Mielellään kuitenkin lataisin lähettimenkin tuon pistokkeen kautta ilman akkujen irroittamista. On se kuitenkin kätevämpää noin. Ja erillisessä pöytälaturissa ei myöskään ole sen kummempaa automatiikkaa eli sillä ladattuna lataus on kyllä sitten "sinne päin".

Kyllä juuri näin.
Muutenkin on aina parempi ladata mitä tahansa akkua ilman automaatti ohjelmaa.
Aina on riskinä että automaatti tunnistaakin väärin ja esim. tuhoaa akun.

Poissa korapsi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2839 : 19.02.11 - klo: 10.42 »
Oisko kenelläkään tietoa tälläisesta laturista http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-8-102670 että lataako se lipo akut kuin nopeaa vai kestääkö siinä ikuisuus.
Asson b4.1 ja losi mini rock crawler.

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2840 : 19.02.11 - klo: 10.51 »
Oisko kenelläkään tietoa tälläisesta laturista http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-8-102670 että lataako se lipo akut kuin nopeaa vai kestääkö siinä ikuisuus.
Samalla sivulla on jo kaava jolla lasket, mutta selvästi käy ilmi, että max. latausvirta on 3A eli lataa 3000mAh (milli Ampeeri tunti) tunnissa.

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2841 : 20.02.11 - klo: 15.48 »
Mulla on tollanen 2s lipo joka ei näytä missään jännitettä ja olen irroittamassa kennoja toisistaan ja niiden välissä on vahva teippi.Eli uskaltaako noita repiä toisistaan kun toi folio ainakin varmaan repeää.

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2842 : 20.02.11 - klo: 17.16 »
Onkos kenelläkään kokemuksia tai tietoa että onko tämä hyvä laturi . Bantam E-Station BC8DX Dual output ?

Linkki kyseiseen laturiin .

http://www.verticalhobby.com/kauppa/bantam-e-station-bc8dx-dual-output-p-1165.html
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa arppa87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2843 : 20.02.11 - klo: 17.32 »
Mulla on tälläsiä lipoja http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9941
Tuli vaan mieleen, että onko totta tuo 5C max latausvirta? Sehän on 11Amppeeria!  :shocked:
traxxas slash 2wd & df models hotfire

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2844 : 20.02.11 - klo: 17.39 »
Joo kyllä siinä lukee niin että max latausvirta on 5 C, kannattaa ladata 1C virralla .
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa Falconi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2845 : 20.02.11 - klo: 17.51 »
Mä ostan lipot oikeestaan juurikin siksi että niitä voi ladata yli 3C:llä. Kaksi ensimmäistä latausta oon aina uusille akuille suorittanut 1C:llä kun sisään ajokin ollut noin "hellempää" kaksi latausta. Kolmas lataus on ollut sitten jo niin paljon kuin laturi ja akut antaa myöden eli 3-5C tulee ladattuu.

Miksi niitä pitäisi ladata vähemmällä virralla kuin valmistaja lupaa?
TAMIYA TT-01 -budget drifter?-
TorchE

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2846 : 20.02.11 - klo: 17.59 »
Akut kestää paljon kauemmin kun lataa pienemmällä virralla, lataan aina akkuja 1 c .

Onkos sulla Falconi tosta Bantam E-Station BC8DX Dual output laturista mitään tietoa tai kokemuksia ?

Toi laturi on varmaan ihan hyvä vai mitä ?
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2847 : 20.02.11 - klo: 18.10 »
Ai muutaman kympin akkua säästellään että kestää mahdollisimman pitkään.Mulle ihan sama jos 20e kiinaakku ei kestä 500 latausta.

Poissa Falconi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2848 : 20.02.11 - klo: 18.15 »
Akut kestää paljon kauemmin kun lataa pienemmällä virralla, lataan aina akkuja 1 c .

Onkos sulla Falconi tosta Bantam E-Station BC8DX Dual output laturista mitään tietoa tai kokemuksia ?

Toi laturi on varmaan ihan hyvä vai mitä ?

Ei ole siitä laturista kokemusta. Itse latailen iCharger 206B:llä ja turnigyn 400W laturilla.

Mulla on kyllä hyvin kestäneet akut vaikka oon 5C:llä tuutannut täyteen. Uskon vahvasti, että jos haluaa pitää akkujen elinkaarta pidempänä niin noudattaa "80% sääntöä" niin varmasti on parempi vaikutus kuin latausvirralla. Tai ei aja kennoja alle 3.7 volttiin.

("80% sääntö" tarkoittaa, että ajaa lipon kapasiteesta vain 80% näin lipot pysyy paremmassa kunnossa. IMO)

Itse olen kopterin akuissa näin tehnyt ja vahimmissa turnigyn akuissa on syklejä takana 45 eikä vielä ainakaan uudelle häpeä vaikka on ladattu 5C:llä ja tosiaan aina jättänyt sen 20% kapasiteetista akkuun.

Autojen kohdalla en ole niin tarkka ollut akkujen kanssa kun eivät vaadi akuilta niin paljoa. Eikä haittaa vaikka meno hyytyisi kesken kaiken kun ei ole vaaraa et se tippuisi sen takia taivaalta alas ja menis rikki :)
Autoissa oon pitänyt lipocutin 3.3v ja silloin kun ajon jälkeen akut ovat tasaantuneet ja tökännyt laturiin niin noin 3.5-3.6 volttia per kenno on ollut jännitettä.

Mutta jokainen tietty tyylillään kurvailee, kerroin vain omia kokemuksia ja miten juuri minä toimin.

TAMIYA TT-01 -budget drifter?-
TorchE

Poissa Daworder

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2849 : 20.02.11 - klo: 22.59 »
Mikäs ihmeen töpselinpää tämä on?(pieni kuva vasemmalta) joku Made in U.S.A versio? ei taida tuollaset sopii suomipojan pistorasiaan

« Viimeksi muokattu: 20.02.11 - klo: 23.04 kirjoittanut Daworder »