Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1590530 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3720 : 19.02.12 - klo: 22.12 »
Onhan tuossa kahden akun yhtäaikaisessa lataamisessa se etu, että jos molemmat pitää ladata, niin homma hoituu ilman akkujen vaihtelua.

Se sitten tosiaan kannattaa huomioida, että vaikka laturissa mainostetaan vaikka 7A latausvirtoja, niin se ei toteudu kun 1S tai 2S akuilla. Tämäkin "yllättävä" asia tuli todettua kun nyt on tarvinut latailla 4S akkuja, niin laturihan ei lataa asetetulla 6A virralla 4S akkua jos laturin teho on 50W. Eihän tuossa ole mitään yllättävää, ainut vaan että pääsi nuo ilmoitetut virrat hämäämään ja tehoa ei tullut kateltua sen kummemmin kun valitsin edellistä laturia. Pitää laittaa nyt seuraavaan hk tilaukseen turnigyn 150W laturi, vaikka tuo nyt käytössä oleva 50W turnigy onkin muuten ihan mainio.

Välillä noita kommentointeja lukiessa toivoo että kommentit olisi jätetty kokonaan kirjoittamatta. ""Ei kannata" kommentin arvo on sama kuin esim. "täällä sataa lunta". Pelkkä mielipide ilman perusteluita on aika hyödytön.

Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa mkleemol

  • Jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #3721 : 25.02.12 - klo: 08.08 »
Etsin laadukasta tuplalaturia, jolla hoituvat LiPot.

Tämmöisen tilasin:
http://www.hyperion-eu.com/products/product/HP-EOS0720iSDUO3

ja sille teholähteeksi:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13416__HobbyKing_600W_17V_Power_Supply.html

Teholähde ja laturi on nyt koekäytetty. Teholähde on sellainen, jonka puhallin pyörii aina ja se pitää suhteellisen kovaa ääntä. Ulkoisesti tuntuu tukevalta ja asialliselta ja lähtöjännite on juurikin lupauksen mukainen. Fyysiseltä kooltaan teholähde sattuu olemaan juurikin Hyperioinin laturin kokoinen eli Hyperion sopii loistavasti sen päälle. Näin kokonaisuus on siistin näköinen paketti. Jäähdyksen ilma otetaan takaa ja puhalletaan kummallekin sivulle. Taakse kannattane laittaa esim. imureille tarkoitettua suodatinkangasta, jotta ei ime kaikkia pölyjä sisälle.

Laturi tuntuu Imax B6 AC:n jälkeen mukavammalta, koska näppäintuntuma ja yleinen laatuvaikutelma on parempi. Huono ratkaisu ovat mukana tulevat balansointilevyt ja niistä laturiin menevät turhan lyhyet johdot. Täytyy tehdä itse selvästi pidemmät välipiuhat, joihin laitan valmiiksi vain itse tarvitsemani balansointiliitynnät. Näin saa paremman käyttömukavuuden, kun on vain johtimet eikä noita levyjä ollenkaan.

Laturissa on 20 muistipaikkaa ja niiden käyttö on hyvin samankaltaista kuin perus Imaxissa. Hyperionissa on samat asetukset kuin Imaxissa ja PALJON muuta. Käytännössä kaiken voi muuttaa. Lisäksi laturi tukee kahden akun lataamista ns. sync tilassa, jolloin balansoidaan myös kumpikin akku suhteessa toisiinsa. Näistä lukuisista vaihtoehdoista johtuen joutuu enteriä painamaan latauksen aloittamiseksi pari kertaa enmmän kuin Imaxissa.

Hyperionin saa kytkettyä myös tietokoneeseen ja silloin avautuu uusia mahdollisuuksia. Tätä en ole vielä kokeillut.

Loppuun vielä video, jossa näkee laturin valikkorakennetta latauksen aikana. Latauksessa 2x 6000mAh Turnigy Nano-techit sync-tilassa ja 2C eli 12A virralla.
http://www.youtube.com/watch?v=RYB7pxoF3uI
Hobao Hyper 7 brushless, Kyosho KX one -drifteri, Mini (M03) ja HPI Savage XS

Poissa simpo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3722 : 25.02.12 - klo: 13.17 »
Onko kellään ylimääräistä 3s akkua myytäväksi?
Tarviisin tuon 2s akun kaveriksi hieman jytymmän akun  :evil:

Akku saisi olla vähintään sen 4000mAh-5000mAh ja virtapiikki max 40c
VASEN!!! EI KU...

Poissa kaistapää

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3723 : 25.02.12 - klo: 14.01 »
Onko kellään ylimääräistä 3s akkua myytäväksi?
Tarviisin tuon 2s akun kaveriksi hieman jytymmän akun  :evil:

Akku saisi olla vähintään sen 4000mAh-5000mAh ja virtapiikki max 40c
http://rc10.fi/index.php?board=12.0
Kesämies!

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3724 : 28.02.12 - klo: 23.43 »
Tehokkaamman laturin kanssa on ihan kivaa, kun saa ladata 4S akkuja oikeasti 7A virralla :grin:   Se pienempi 50W tehoinen turnigyn accucell 6 on ok noiden 2S akkujen kanssa. Melkein tuota isompaa mallia voisi suositella ns. perusmalliksi jos on uutta laturia hommaamassa. Viimeistään sitten tuota kaipaa kun siirtyy järeämpiin akkuihin. Äänetön tuo ei ole, kun puhallin taitaa olla koko ajan päällä.
« Viimeksi muokattu: 29.02.12 - klo: 09.56 kirjoittanut hankar »
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa rufus79

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3725 : 29.02.12 - klo: 12.16 »
Moro! Onkohan kellään hajua että mikä mättää ultramat 8 laturissa?
Kun kytken laturin seinään välähtää kaikki 3 lediä jonka jälkeen ne syttyvät ja jäävät palamamaan.
Laturi myös "naputtaa" samalla.

Olen ladannut laturilla kerran vastarin akun ja kerran ohjaimen (molemmat NiMH).
Laturi siis on uusi.

Nyt siis lataaminen ei enää onnistu.
« Viimeksi muokattu: 29.02.12 - klo: 12.29 kirjoittanut rufus79 »

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3726 : 29.02.12 - klo: 18.46 »
mkleemol, Tuo laturi vaikuttaa kyllä asialliselta, kun sisältää 2laturia :) Tuo poweri hieman huoletettuu, tietysti toi erittäin rajusti toteutettu tuuletus voi sen pelastaa, näissä iso tehosissa kiina lähteissä aina vähän pelkona että koska päästää savut ulos. Yleensä kun mitotus on mitä on, kun tehdään vaan mahd. halvalla ja mahd. isolla teholla :) Tuota jos pääsis koittaan miten se kestää 36A kuormituksia niin sekin olis jees tietää. Ite just tilailin RXTX tuotteelta 30A powerin, katsoo nyt kestäiskö se pitempään kunnon rääkkiä vr. näihin atx lähteisiin + muutamaan kiina lähteeseen verrattuna.


Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3727 : 29.02.12 - klo: 20.05 »
 Mites tämän tyyppinen teollisuus poweri? Vastaava 150W mean wellin poweri on ollut ihan oiva valinta omiin tarpeisiin. Kyllähän nuo tehokkaammat on varmasti melko kalliita riippumatta siitä minkä ostaa, jos ei kiinan noname tuotoksia kokeile. Tuommoset teollisuuskäyttöön tarkoitet luulisi olevan melko toimintavarmoja.
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3728 : 29.02.12 - klo: 20.49 »
Mites tämän tyyppinen teollisuus poweri? Vastaava 150W mean wellin poweri on ollut ihan oiva valinta omiin tarpeisiin. Kyllähän nuo tehokkaammat on varmasti melko kalliita riippumatta siitä minkä ostaa, jos ei kiinan noname tuotoksia kokeile. Tuommoset teollisuuskäyttöön tarkoitet luulisi olevan melko toimintavarmoja.
Melko iso RC käyttöön, mutta olet oikeassa.
Aikoinaan pc-powerit oli kova sana ja ovat vieläkin.

Itsellä virtalähteet on niitä mitä nurkista löytyy. (yhden 120W mallin löysin viedessäni kaatopaikkakuormaa elektroniikkaromusta)

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3729 : 29.02.12 - klo: 22.00 »
hankar, Juuh noitakin tuli katteltua, töissä jotain ollu käytössäkin, mut koteloinnin joutuu käytännössä tekemään että tollasta voi turvallisesti käyttää ja kuljetella mukana. Siksi päädyin tohon TXRX tuotteen vaihtoehtoon, mikä mukavan pienen kokonenkin vielä :) Tämä siis kyseessä: SPS 330 II

Itse en oo koskaan tollasen teollisuus powerin sisään kattonu mut kaippa siel jotain laadukkaampaa on sisällä kun varmaan luvataan melko kovia kestoikiä teollisuudessa ja luultavasti pientä ripperiä. Tollanen ehkä joku 600-1000W se melkein olis vaihtoehto jos watteja tarttis vielä enemmän kun tuo 15v 30A työntää (jatkuva 375W, peak 450W).

rizardi, Eipä tuo nykyään enään niin hirvee ison poweri oo RC käytössä, isojen kopterien kanssahan tollanen 500W poweri on ollu arkipäivää jo pitemmän aikaa, jos on aikonu jollainlailla nopeesti latailla jotain 6-12s paketteja.

Itellä tuntuu vaativan powerilta tollasen 300-400W häviöineen, jos lataa täysillä tota Hyperin 6s 4000mAh akkua. Kuitenkin otettava huomioon että jos akkua ladataan 300W teholla niin 300W poweri tuskin siihen riittää. (vaikka koko watti määrä olisikin 12volttiin tarjolla). Muutenkin powerit kuuluis aina ylimitottaa jonkun verran, eikä ottaa 5A powerista 5ampeeria :)

Pistelen käyttö kokemuksii tosta powerista kunhan saapuu ja saa parit lataukset tehtyä.
« Viimeksi muokattu: 01.03.12 - klo: 13.39 kirjoittanut Lassi »

Poissa kaistapää

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3730 : 01.03.12 - klo: 05.41 »
jos joku kaipaa hyvää twinilaturia niin voisin antaa suosituksen tämmöisestä.hommasin jokin aikaa sitten ja olen ollut erittäin tyytyväinen.itsellä on toistaiseksi vain muchmoren 24A poweri ja riittää ihan hyvin vielä kun en veneen akkuja vielä lataile.kesäksi isompaa tai latausta auton akusta

.RC-LOGIC FUSION EMPEROR L702B & FUSION 600W PSU
Kesämies!

Poissa mkleemol

  • Jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #3731 : 02.03.12 - klo: 21.48 »
Tuo poweri hieman huoletettuu [...] Yleensä kun mitotus on mitä on, kun tehdään vaan mahd. halvalla ja mahd. isolla teholla :) Tuota jos pääsis koittaan miten se kestää 36A kuormituksia niin sekin olis jees tietää.

Tuossa on mun käyttöön sen verran ylimitoitusta, että saattaisi kestääkin käytössä. Aikahan sen vasta näyttää.

Käytän vain 2s Lipoja, joten 2 samanaikaista latausta max virralla tekee 2 x 20A x 8,4V = 336W. Jos oletetaan laturille 80% hyötysuhde (oikeasti lienee jopa parempi), ottaisi tehoa 420W. Teholähteen nimellisteho on 600W ja latauksen alkuvaiheessa jännite on matalampi (~7V), joten teholähteestäkin otetaan vähän vähemmän ulos alussa. Ja oikeasti jännitteen lähetessä 8,4V alkaa latausvirta tippua.
Hobao Hyper 7 brushless, Kyosho KX one -drifteri, Mini (M03) ja HPI Savage XS

Poissa mkleemol

  • Jäsen
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #3732 : 02.03.12 - klo: 22.02 »
Mites tämän tyyppinen teollisuus poweri? Vastaava 150W mean wellin poweri on ollut ihan oiva valinta omiin tarpeisiin. Kyllähän nuo tehokkaammat on varmasti melko kalliita riippumatta siitä minkä ostaa, jos ei kiinan noname tuotoksia kokeile. Tuommoset teollisuuskäyttöön tarkoitet luulisi olevan melko toimintavarmoja.

Tokihan laatuvalmistajan tuon näköinen poweri on kestävämpi ja varmasti suoritusarvoiltaan enemmän lupausten mukainen kuin kiinan halpis, mutta tässäkin mallissa on edelleen puhallinäähdytys = mitoitus tiukalla, koska tarvitsee pakotettua jäähdytystä.

Nuo järeämmät rc-laturit suostuvat syömään korkeampaa jännitettä, jolloin esim. 24V teholähde olisi hyvä vaihtoehto (=pienempi virta). Jos oikeasti asiallisiin powereihin mennään, niissä ei ole edes pakotettua jäähdytystä. Tällöin ilman vapaa kierto riittää. Esim. Siemensin valikoimasta löytyy 24VDC / 20A http://www.siemens.fi/sitop, mutta silloin hinta alkaa olla suuruusluokassa 300 euroa. Jos verrataan esim. Hobbykingin 600W teholähteen $68 on hintaero jo niin iso, että voi kiinapowereita aika huoletta kokeilla. Monta voi ostaa ennen kuin rahaa on yhtä paljon kulunut.
Hobao Hyper 7 brushless, Kyosho KX one -drifteri, Mini (M03) ja HPI Savage XS


Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3734 : 04.03.12 - klo: 19.50 »
Onkos noilla C -arvoilla oikeasti merkitystä?
Hankinta listalla olisi http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14388__ZIPPY_Flightmax_5200mAh_2S2P_30C_hardcase_pack_DE_Warehouse_.html
tai
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18611__ZIPPY_Flightmax_5900mah_2S2P_60C_Hardcase_Car_Lipoly.html
On. Minulla on 5000mAh tuollainen samanlainen flightmaxi, jossa on 30C. Menee stanuturistissa ihan ok, mutta SC autossa 10.5T moottorilla ei saa ajettua kuin puoli akkua ennen kuin jännite kyykkää niin, että lipo cutoff katkaisee ajon.

En osaa sanoa miten paljon parempi tuo 60C on, mutta siis 5000mAh 30C on aika kökkö, en suosittele.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3735 : 04.03.12 - klo: 21.34 »
Elikkä löytyis graupner ultramat 14+ laturi ja semmonen kysymys olis että onko tuossa halvempien ultramattien tapaan että lopettaa itsestään latauksen kun on akku täynnä? Ilmeisesti tuohon syötetään akun maksimi Mah määrä ja ei lataa akkua sen enempää? Itsellä ei löydy manuaalia tuohon kun käytettynä ostin ja ei tullut mukana.

Ei kannata sitä kapasiteettirajaa käyttää kun se laturin ilmoittama määrä on suuntaa antava... Lopettaa kyllä latauksen ilmankin kun akku täynnä.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3736 : 04.03.12 - klo: 21.38 »

Poissa lättyäijä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3737 : 05.03.12 - klo: 21.12 »
Mitäs meinaatte, 3s2p 4200mah lifellä kesti eilen  latautua ja balansoitua 150min  :undecided: ottaa kuitenkin sisään ihan sen minkä ennenkin mutta toi balansointi vie aivan tajuttoman kauan. Tänään pelkkä balansointi kesti 122min, ennen koko hoito tapahtui noin 70 minuutissa. Pikku bugin 2s1p 2000mah lipo kuitenkin latas ja tasas ittensä 2c virroilla 27min.

Rupeeko oleen lifen elämänlanka kuihtunut??
leluja:maverick atomXB, kyosho pureten3gp.
Käyttis: Slash 2WD turnigy trackstar 60A, Tacon 3500kv 10T, 2s LiPo. Asso tc3 ~team :D

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3738 : 06.03.12 - klo: 10.11 »
http://www.teamorion.com/carbon-pro-6500mah-90c-7.4v-tubes-plug-en-2-3.html

Kestääkö kyseiset akut oikeasti 5C lataus virtaa? Onko jollakin oikeasti kokemusta toistuvista 5C latauksista?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3739 : 06.03.12 - klo: 11.03 »
http://www.teamorion.com/carbon-pro-6500mah-90c-7.4v-tubes-plug-en-2-3.html

Kestääkö kyseiset akut oikeasti 5C lataus virtaa? Onko jollakin oikeasti kokemusta toistuvista 5C latauksista?

Saa olla jo kova laturikin ;D
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3740 : 06.03.12 - klo: 11.40 »
http://www.teamorion.com/carbon-pro-6500mah-90c-7.4v-tubes-plug-en-2-3.html

Kestääkö kyseiset akut oikeasti 5C lataus virtaa? Onko jollakin oikeasti kokemusta toistuvista 5C latauksista?

Saa olla jo kova laturikin ;D

Mulla on 30A laturi, joten se melkein riittää.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3741 : 06.03.12 - klo: 17.24 »
Jos valmistaja lupaa niin anna mennä kunhan tiedostat että akun käyttökerrat vähenevät huomattavasti isoilla virroilla ladattaessa.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3742 : 06.03.12 - klo: 21.28 »
Jos valmistaja lupaa niin anna mennä kunhan tiedostat että akun käyttökerrat vähenevät huomattavasti isoilla virroilla ladattaessa.
Tämähän se ongelma onkin, sillä mitä valmistaja(t) lupaa esim 5c latauksella?
1. Sitä ettei akku räjähdä
2. Se kestää sitä normaalisti, tosin käyttöikä laskee 80%
3. Ei vaikutusta akun kestoon

Jos valmistaja lupaa vaikka 300 latausta, niin tuon pitäisi olla maksimi latauksella ja purulla.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3743 : 06.03.12 - klo: 21.32 »
Omissa akuissani ei ole ollut mitään "latauskertojen takuuta", ainoastaan suurin sallittu latausvirta millä akkuja on turvallista ladata.

Poissa Rockford

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3744 : 07.03.12 - klo: 08.47 »
Voikohan LiPo-akussa mitään päätellä siitä että akku lämpenee tai ei lämpene latauksen aikana? Mun Nano-Techit on kans max. 5C lataukseen speksattuja, mutta laturissa ei tehot riitä edes ihan 2C:tä kun on vain 10A. Aluksi ajattelin että lataan vain 1C:nä että akut kestää pitkään, mutta nyt olen kuitenkin ladannut 10A virralla (eli se vajaa 2C) kun akut ei lämpene silloinkaan yhtään. Tuolla virralla myös latausaika on suunnilleen sama kuin ajoaika, joten tuskinpa lataus ajoa enempää akkua kuluttaa.

Onkohan tuota käyttökertojen vähenemistä jossain oikein tutkittu? Paras vastaus mitä tähän hätään muutaman minuutin etsimisellä löysin on toinen viesti tässä ketjussa: http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=34239
« Viimeksi muokattu: 07.03.12 - klo: 08.58 kirjoittanut Rockford »
Mini-Z Mad Force, Summit

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3745 : 07.03.12 - klo: 08.51 »
1. Sitä ettei akku räjähdä

LiPo akut ei räjähdä.

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3746 : 07.03.12 - klo: 09.32 »
Tietääkö joku sanoa ihan faktana, mutut ei tässä kohtaa kiinnosta, että onko se akun ominaisuus kun ladattaessa virta laskee. Eli käykö tuossa niin että akku ei ota vastaan enempää virtaa vai onko tuo laturista kiinni eli laturi tiputtaa virtaa kun jännite nousee lähemmäksi täyden kennon maksimi jännitettä?

Jos tuo virran tippuminen on akun ominaisuus, niin oikealla latausjännitteellähän sen ei siinä tapauksessa pitäisi ottaa enempää virtaa mitä se kestää?

Missä kohtaa oletukset meni pieleen?
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3747 : 07.03.12 - klo: 09.35 »
1. Sitä ettei akku räjähdä

LiPo akut ei räjähdä.
Ei niin, mutta palaa räjähdyksen omaisesti.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3748 : 07.03.12 - klo: 09.39 »
Tietääkö joku sanoa ihan faktana, mutut ei tässä kohtaa kiinnosta, että onko se akun ominaisuus kun ladattaessa virta laskee. Eli käykö tuossa niin että akku ei ota vastaan enempää virtaa vai onko tuo laturista kiinni eli laturi tiputtaa virtaa kun jännite nousee lähemmäksi täyden kennon maksimi jännitettä?

Jos tuo virran tippuminen on akun ominaisuus, niin oikealla latausjännitteellähän sen ei siinä tapauksessa pitäisi ottaa enempää virtaa mitä se kestää?

Missä kohtaa oletukset meni pieleen?
Käsittääkseni LiPo akkuja ladataan siten, että jännite ei nouse yli kennon maksimin ja virta pysyy asetetussa arvossa ja se laskee kun akku alkaa täyttyä. Eli homma johtuu akku kemiasta.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3749 : 07.03.12 - klo: 10.39 »
Lipot ladataan CC-CV menetelmällä, eli constant current - constant voltage.

Eli ensin tasavirralla maksimijännitteeseen, sitten maksimijännitteellä laskevalla virralla kunnes ei enää mahdu..

Selviää mm. tuolta: http://rc10.fi/index.php?topic=35315.0
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu