Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1591601 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa neruda

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4530 : 28.10.13 - klo: 16.18 »
Tässä suunnitellut Scorpion XXL:n hankintaa jonkin aikaa.

Tämä akku ymmärtääkseni olisi ok tuohon autoon:
http://fi.eurorc.com/product/2671/gens-ace-5000mah-148v-40c-4s1p-hard-case-lipo-battery-pack#.Um5xNxBN9kd

Tuo on sopivan edullinen hinnaltaan, joten voisi noita hommata esim. 2 kpl tuolle autolle.

Laturia nyt sitten miettinyt, mutta siinä valinta onkin hieman hankalampaa. Toiveena olisi perus hyvä Lipo-laturi, joka lataisi nuo akut suht nopeasti. Tietysti pitää löytyä balanserit yms. perus jutut. Ollut harrastamisessa sen verran taukoa / lipoista huonosti kokemusta, että en oikein tiedä mitä merkkiä lähtisi ostamaan.

Tällainen tuli vastaan nettiä selatessa:
http://fi.eurorc.com/product/5606/skyrc-t6200-200w-touch-laturi#.Um5wQBBN9kc

Tuo ei olisi liian kallisi vielä omaan budjettiin, mutta minkälaisia nuo SkyRC:n laturit ovat laadultaan? Ymmärtääkseni tuolla jo saisi aika nopeasti nuo yllä olevat akut ladattua?

Vaihtoehtojakin tietysti kuuntelen mielelläni. Hintaa laturilla saisi mieluusti olla max. 200€, mieluusti lähempänä 100€.

Kiitos jo etukäteen avusta!!
Kyosho Mad Force Kruiser, Axial Wroncho, Axial Yeti XL kit

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4531 : 28.10.13 - klo: 16.59 »
Noi Genssin akut on ihan hyviä ja Skyrc:n powereita mulla on pari kappaletta ja hyvin on toiminut. 200€ saa jo hyvän laturin. Itse suosin Graupneria.
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa matti1983

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4532 : 02.11.13 - klo: 14.08 »
uutta laturia pitäis hankkia mutta en millään saa päätettyy minkälaisen ostais, virtalähteeksi on tilattu tämä http://fi.eurorc.com/product/5737/skyrc-1200w-50a-efuel-power-supply#.UnTpzhDlMlQ joten tehojen ei ihan heti pitäisi loppua kesken. Nyt olisi pari vaihtoehtoa, tämä http://fi.eurorc.com/product/5606/skyrc-t6200-200w-touch-laturi#.UnTqHBDlMlQ tai tämä http://www.verticalhobby.com/kauppa/imax-x200-200w-kosketusnaytolla-p-3313.html Tai jos jollakin tulee joku muu mieleen niin saa ehdottaa hinta max 200e
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Poissa hartge

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4533 : 03.12.13 - klo: 12.20 »
Onko noista akuista mikään sellanen suositeltava, Team Silverback, Vapex, RFI-battery?
Mistä tällä hetkellä saa suomen markkinoilta parhaiten halpoja 2s ja 3s kovakuorisia lipoja?
Tamiya tt-01d m3
ex.HPI savage flux hp 1:8

Poissa 8ade8

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4534 : 03.12.13 - klo: 15.41 »
Miten teillä on kestäny turnigyn nanotech akut? Vai kannattaisiko panostaa suoraan johkin parempaan?
Mulla pullistu yks zippyn akku jo 6 latauksen jälkee ja hajos, mutta voi olla et 25c purku ei ollut tarpeeksi mun truggylle.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4535 : 03.12.13 - klo: 16.09 »
Onko noista akuista mikään sellanen suositeltava, Team Silverback, Vapex, RFI-battery?
Mistä tällä hetkellä saa suomen markkinoilta parhaiten halpoja 2s ja 3s kovakuorisia lipoja?

Moni harrastaja on löytänyt Gens Ace brändin myös.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4536 : 03.12.13 - klo: 22.53 »
Miten teillä on kestäny turnigyn nanotech akut? Vai kannattaisiko panostaa suoraan johkin parempaan?
Mulla pullistu yks zippyn akku jo 6 latauksen jälkee ja hajos, mutta voi olla et 25c purku ei ollut tarpeeksi mun truggylle.

Mitään LiPo-akkuja ei saa kuormittaa jännitteen ollessa lähellä alarajaa jos haluaa akkujen kestävän. Ja katkaisun pitää olla tarpeeksi korkealla, itse käytän 3.4v. Akut pitää myös säilyttää nimellisjännitteessään.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4537 : 03.12.13 - klo: 22.54 »
Onko noista akuista mikään sellanen suositeltava, Team Silverback, Vapex, RFI-battery?
Mistä tällä hetkellä saa suomen markkinoilta parhaiten halpoja 2s ja 3s kovakuorisia lipoja?
Haetko akulta halpaa hintaa vai myös muita ominaisuuksia. Olen testannut penkissä, niin SMC kuin Silverbackit sekä Nanotechit. Kaksi ensimmäistä on antanut erittäin kovat tulokset SMC:n viedessä niukan voiton. Gens Acea olisi mukava testailla, jos niitä jostain käsiin eksyy.   
« Viimeksi muokattu: 03.12.13 - klo: 22.59 kirjoittanut Bigbear »
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa hartge

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4538 : 03.12.13 - klo: 23.07 »
Onko noista akuista mikään sellanen suositeltava, Team Silverback, Vapex, RFI-battery?
Mistä tällä hetkellä saa suomen markkinoilta parhaiten halpoja 2s ja 3s kovakuorisia lipoja?
Haetko akulta halpaa hintaa vai myös muita ominaisuuksia. Olen testannut penkissä, niin SMC kuin Silverbackit sekä Nanotechit. Kaksi ensimmäistä on antanut erittäin kivat tulokset SMC:n viedessä niukan voiton. Gens Acea olisi mukava testailla, jos niitä jostain käsiin eksyy.

lähinnä halpaa hintaa ja pitkää ikää, mutta ei tokikaan kaikista halvimpia... ja ihan savagen kans montulla/omas pihas kurvailuun, eli ei tarvi olla kisa ominaisuuksia  :azn: nyt on ollu pari lrp:n akkua ja ihan ok ovat toimineet, tuota silverbackia varmaan kokeilen seuraavaks, kun sellasta eräs liike mulle tarjos... sitten kun mulla on 4 akkua, niin tuleekin eteen kysymys, millä laturilla vois ladata 4 akkua kerralla...varmaan imaxin/skyrc:n quattro b6 olis hyvä siihen...?
Tamiya tt-01d m3
ex.HPI savage flux hp 1:8

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4539 : 04.12.13 - klo: 13.53 »
Ohessa kuvaaja akkutestistä.

Akkuja purettiin noin 55A teholla 4,20V>3,00V kennojännitteeseen.

Kuvaajassa näkyy pystyakselilla teho, jonka akku luovutti ja vaakatasossa Kapasiteetti.

Testatut akut olivat hiukan käytetty SMC 7200mAh . Uusi Silverback Venus 7300mAh ja Nanotech 5300mAh, jonka iästä ei ole tietoa.

https://drive.google.com/file/d/0BzqbXv1_xcZMbktoeWRhWGR5MHVNUTktRWxBSWNBSy1UVmlZ/edit?usp=sharing
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa villetauriainen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4540 : 13.12.13 - klo: 15.06 »
Moro!
Yritän ladata 1s lipoa laturillani. Laitan johot kiinni niin sanoo vain kokoajan connection break. Johot on oikein ja tarkastettu. Onko mahdollista että laturi vaatii tasavirtaa eli vaikka tasan 12v? Virtalähteestäni tulee vähän yli 12v. Laturi on siis ansmann racing xbase 2.0.
Traxxas e-revo

Poissa veltsu1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4541 : 13.12.13 - klo: 15.16 »
Onko liittimet ehjät ja otto pinnat puhtaat?
Mulla on kans samanlainen laturi, jossa tuli sama teksti näyttöö kun mulla oli savan akkuista liittimet rikki.
Traxxas maxx v2- Traxxas Unlimited desert racer
Tamiya m06 Alfa romeo giulia gta

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4542 : 13.12.13 - klo: 15.36 »
Laturi on luultavasti oikeassa
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa villetauriainen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4543 : 13.12.13 - klo: 15.52 »
Katoin kyllä kaikki läpi. Yleismittarilla. Otin liittimenkin pois ja kokeilin nimhin akkua ladata. Sama homma  :angry:
Ja kyllä ne johot on kunnossa kun kokeilin jos laittaa akkuun väärinpäin johot niin sillon laturi sano että ovat väärinpäin. Eli ei siitä kiinni. Voiko tollasta mitenkään calibroida? Tai vastaavaa?
« Viimeksi muokattu: 13.12.13 - klo: 16.14 kirjoittanut villetauriainen »
Traxxas e-revo

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4544 : 13.12.13 - klo: 18.48 »
Moro!
Yritän ladata 1s lipoa laturillani. Laitan johot kiinni niin sanoo vain kokoajan connection break. Johot on oikein ja tarkastettu. Onko mahdollista että laturi vaatii tasavirtaa eli vaikka tasan 12v? Virtalähteestäni tulee vähän yli 12v. Laturi on siis ansmann racing xbase 2.0.

kun lataat 1S akkua eli yhtä kennoa niin irroita laturista tasuripiuha mikäli se on paikallaan. Sitten pitäisi toimia mikäli muut latausasetukset on oikein.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa villetauriainen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4545 : 13.12.13 - klo: 19.02 »
Otin tasurin piuahat pois mutta ei siltikään... Mikähän siinä on? :shocked:
Traxxas e-revo

Poissa s.heinonen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4546 : 17.12.13 - klo: 01.55 »
Mulle on kans käynny sama juttu joskus. Connection break tarkoittaa kostetus virhettä. Kerran ku yritin yhtä 2s lipoa ladata niin laturi sano aina ton saman, connection break. Liittimet ja piuhat kävin moneen kertaan läpi ja putsasin niitä ym. mutta ei vain toiminut. Mutta sitten vaihdoin akkuun uuden liittimen ni johan rupes toimimaan eli vaikka liitin on jäykkä niin siinä voi silti olla kosketus häriötä :wink:
Ja vika voi myös olla laturin päässä, mutta ainakin Dens liittimillä liitin on silloin löysä avata ja pistää kii.
Traxxas Summit / HPI Savage

Poissa Hanewish

  • Tulokas
    • Profiili
Akut ja laturit
« Vastaus #4547 : 18.12.13 - klo: 17.26 »
Moi! Mulla on sähköauto ollut nyt vajaan vuoden ja tänään saapui siihen eka Lipo akku. Monenlaisia varoituksia ym olen lukenut lataamiseen ja käyttöön liittyen, mutta olisi mukava vielä varmistaa miten hommassa edetään.

Laturina mulla on Maxxtrax 680 ac+, jolla lataamisen pitäisi onnistua.
http://www.radiocontrolymodelismo.com/WebRoot/StoreES2/Shops/ec0918/4F61/1FFB/B354/9CA2/338B/AC10/1417/D97A/MAXXTRAX_680.pdf

Ja uuden akun speksit: 35c, 7.4v, 2 cell, 7600mAh Lipo

Eli autosta ensin Lipo safe mode päälle, sen asetuksen löydän ohjekirjasta. Mitä tapahtuu kun akku sitten aikanaan tyhjenee riittävästi? Pysäyttääkö nopeudensäädin vauhdin, vai mitä? Auto on Traxxas Slash 2wd

Sitten lataus, mitä kaikkia tietoja laturin pitää syöttää? Ja voiko laturin antaa ladata niin kauan kuin se hommaa jatkaa?

Akussa on Traxxasin normi liitin valmiina sekä pienempi johto, joka on kaiketi balansointia varten? Eli tämä ilmeisesti laturin mukana tulleeseen palikkaan kiinni ja siitä johto laturin ( Balance charging socket 6s) liittimeen? Onko johtojen kytkemis järjestyksellä merkitystä?

Laturissa on myös liitäntä Temp sensor, mutta siitä ei kai tässä tarvi välittää?

Ilmoittaako laturi akun varauksen, itsellä kun ei ole tietoa onko kaupasta saapunut akku täysi vai tyhjä. Tai ehkä auton nopari kertoo asiasta kun akun kytkee autoon; eli kulkee jos on virtaa ja päinvastoin.

Latauspussi löytyy, mutta ihmettelen miten akun pullistumisen huomaa latauksen aikana kun akku on ison latauspussin sisällä?

Kiitos avusta jo etukäteen!

Hannu

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4548 : 29.12.13 - klo: 17.36 »
Laturina mulla on Maxxtrax 680 ac+, jolla lataamisen pitäisi onnistua.
http://www.radiocontrolymodelismo.com/WebRoot/StoreES2/Shops/ec0918/4F61/1FFB/B354/9CA2/338B/AC10/1417/D97A/MAXXTRAX_680.pdf

Varmaan olet akkusi jo ladannut, mutta jos kirjoittelen vastauksia, kun nämä on just niitä peruskysymyksiä, joita täälläkin usein kysytään. Tuollaista laturia en ole koskaan nähnyt, mutta se näyttää siltä, että siinä on se sama kiinanfirmis, joka noissa melkein kaikissa on. Se on ihan hyvä, joten ei hätää.

Ja uuden akun speksit: 35c, 7.4v, 2 cell, 7600mAh Lipo

Eli autosta ensin Lipo safe mode päälle, sen asetuksen löydän ohjekirjasta. Mitä tapahtuu kun akku sitten aikanaan tyhjenee riittävästi? Pysäyttääkö nopeudensäädin vauhdin, vai mitä? Auto on Traxxas Slash 2wd

Joko auto vain pysähtyy tai vaihtoehtoisesti se ensin hidastuu kävelynopeuteen ja sitten pysähtyy minuutin päästä. En tiedä, kummalla tavalla Traxxasin nopari toimii, mutta huomaat sen sitten.

Sitten lataus, mitä kaikkia tietoja laturin pitää syöttää? Ja voiko laturin antaa ladata niin kauan kuin se hommaa jatkaa?

Laturiin syötetään akkutyyppi (LiPO) ja latausvirta. Se arvaa itse akun kennojen määrän.

Akussa on Traxxasin normi liitin valmiina sekä pienempi johto, joka on kaiketi balansointia varten? Eli tämä ilmeisesti laturin mukana tulleeseen palikkaan kiinni ja siitä johto laturin ( Balance charging socket 6s) liittimeen? Onko johtojen kytkemis järjestyksellä merkitystä?

Joo, näin varmaankin. Laturiin menee yleensä JST-XH muovipalaliitin, jossa on tasausjohdot rivissä. Tällainen liitin saattaa tulla akusta ulos tai sitten sinulla on erillinen latausjohto, johon menee akusta kolme johdinta ja päässä on tuo JST-XH. Sinun laturissasi on liitin vain 6 kennoisen akun tasausliittimelle - sait kai laturin mukana jonkinlaisen tasauslaudan tai jotain, mihin voit kytkeä sen 2 kennon akun tasausliittimen?

Johdot voi pistää kiinni missä järjestyksessä tahansa. Minusta on helpointa laittaa tasausliitin viimeisenä.

Laturissa on myös liitäntä Temp sensor, mutta siitä ei kai tässä tarvi välittää?

Et tarvitse sitä.

Ilmoittaako laturi akun varauksen, itsellä kun ei ole tietoa onko kaupasta saapunut akku täysi vai tyhjä. Tai ehkä auton nopari kertoo asiasta kun akun kytkee autoon; eli kulkee jos on virtaa ja päinvastoin.

Laturi kertoo akun varauksen ainakin latauksen aikana. Kaupasta tullut akku on puolillaan, varastointijännitteessä, johon akku kannattaa ladata pidempää säilytystä varten. Laturisi osaa tuon. Voit aina ladata akkua, täyden akun lataaminen ei vahingoita akkua, koska laturi lopettaa latauksen heti huomattuaan akun olevan täynnä.

Noparista toki myös huomaat, onko akku tyhjä.

Latauspussi löytyy, mutta ihmettelen miten akun pullistumisen huomaa latauksen aikana kun akku on ison latauspussin sisällä?
No, eihän sitä huomaakaan. Jos olet vieressä seuraamassa, voit ladata ilman pussia ja tarkkailla tilannetta. Mutta jos et ole vieressä seuraamassa, niin silloin pussi on hyvä, koska palava akku ei aiheuta sen suurempaa tuhoa.

En ole koskaan nähnyt lipon palavan, kun sitä on yritetty käyttää oikein. Pullistumaa olen nähnyt akuissa, jotka ovat päässeet liian tyhjiksi. Kerran yritettiin polttaa lipo laittamalla se oikosulkuun ja sekin oli aika vaikeaa...
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa wille86

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4549 : 01.01.14 - klo: 22.01 »
Antakaas linkkiä johonkin hyvään lipolaturiin min.10A latauksella, sisäisellä virtalähteellä, 1-2 kanavaa
Savage Flux XL, Savage XL 5.9, Losi 5ive T

Poissa Tapsa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4550 : 02.01.14 - klo: 15.16 »
Tossa olis yksi, jota voi hyvillä mielin suositella. Tasaa kennot latauksen aikana niin hyvin, että jännite-erot luetaan voltin sadasosissa, verrattuna kiinan latureihin jotka hinkkaa tasausta isoon akkuun pienen iäsyyden.
Resistanssimittauksen avulla pysyy hyvin tietoisena akkujen kunnosta, muistipaikoille saa helposti eniten käyttämiensä akkujen lataus/purkuvirrat muistiin ja lisäksi käyttöliittymä on todella helppo ja mukava käyttää.
Hyvän laturin lisäksi tässä on muitakin toimintoja, joita sähkömoottorien kanssa touhutessa arvostaa.
Virtalähteen tarvii, itse en ole nähnyt sisäänrakennettua virtalähdettä tarpeellisena missään muussa, kuin aloittelijoiden rtr pakettien latureissa.

http://www.hobbylinna.fi/tuote/pulsar-touch-competition-system/41555/

Hpi Savage 25, Nitro RS4 evo3, E-Savage,  Switch

Poissa wille86

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Savage Flux XL, Savage XL 5.9, Losi 5ive T

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4552 : 02.01.14 - klo: 19.20 »
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/icharger-lipo-1010b-1000w---1-10s-laturi#spca

Tuossa ois varmaa ihan ok kans.

Edit: Jaa piti olla sisäisellä virtalähteellä..no ei sit :laugh:
EXC125

Poissa wille86

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4553 : 02.01.14 - klo: 19.55 »
No ei se vielä ole pois suljettu vaihtoehto jos on ilman virtalähdettä  :roll:
Savage Flux XL, Savage XL 5.9, Losi 5ive T

Poissa tulijyrä

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4554 : 04.01.14 - klo: 21.03 »
Akkukaapeliin pitäisi saada kulmaliitin, tulee Asson 44.2 vakio akkujen väliin. Mistä olette tilanneet?
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4555 : 06.01.14 - klo: 02.00 »
Onko mitään tehtävissä?
Gens ace pötkö lipo, toinen kenno lataa vain 3,76V kun toinen on täynnä(4,2V)!
Onko mitään kikkaa saada toista kennoa pelaamaan? On kokeiltu dishargea ja latausta pienellä virralla.
Akkua käytetty aikasta vähän ja ainoastaan minissä vakio hopeakannu hiilikoneella!
Ei pullistele eikä lämpene. Latailtu max. 4A.
(o\_!_/o)

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4556 : 06.01.14 - klo: 05.11 »
Gens ace pötkö lipo, toinen kenno lataa vain 3,76V kun toinen on täynnä(4,2V)!
Oletan, että lataat akun balance moodissa? Miten vanha akku on ja missä välissä se rupesi tekemään tuota, jos kerran olet kuitenkin käyttänyt sitä?
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4557 : 06.01.14 - klo: 08.55 »
Gens ace pötkö lipo, toinen kenno lataa vain 3,76V kun toinen on täynnä(4,2V)!
Oletan, että lataat akun balance moodissa? Miten vanha akku on ja missä välissä se rupesi tekemään tuota, jos kerran olet kuitenkin käyttänyt sitä?
Akku n.1 1/2v vanha. Balance totta kai, toinen kenno kun täynnä rupee lataamaan 0.1A hamaan tappiin. Tais jo viime keväänä olla noin. Silloin tällöin koittanu latailla ja käyttää mut ei ota virtaa... :shocked:
(o\_!_/o)

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4558 : 06.01.14 - klo: 20.44 »
Toinen kenno on jotenkin rikki. Eipä tuossa paljoakaan ole tehtävissä.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4559 : 06.01.14 - klo: 21.36 »
Akku n.1 1/2v vanha. Balance totta kai, toinen kenno kun täynnä rupee lataamaan 0.1A hamaan tappiin. Tais jo viime keväänä olla noin. Silloin tällöin koittanu latailla ja käyttää mut ei ota virtaa... :shocked:

Alkaa se akku varmaan olla loppumetreillä, mutta on yksi kikka, jota voit kokeilla:

Kun se toinen kenno nyt siis ei selvästikään lataudu täyteen ja ei sitä oikein saa sillä 0.1A tasauksellakaan koskaan täyteen, niin tee sellainen johtosysteemi, jolla voit ladata yhtä kennoa kerrallaan 1A lipona. Sitten vaan lataa ne kumpikin kenno ehkä 1A virralla erikseen täyteen. Vain 1A, koska sen latausjohdon läpi ei kannata tunkea tuon enempää.

Eli toinen kenno on musta/- ja tasurin keskimmäinen ja toinen on tasurin keskimmäinen ja  punainen/+. Vaihtoehtoisesti vaan tasurista kaksi vierekkäistä aina.

Jos saat sen akun kunnolla täyteen tällaisella kikalla, niin sitten näet latautuuko se seuraavalla kerralla kunnolla vai ei. Jos ei lataudu, niin sitten varmaan on aika ostaa uusi akku.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi