Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1593901 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dirt Devil

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4560 : 10.01.14 - klo: 18.27 »
onko jollain kokemusta lipon kennojen vaihtamisesta/lisäämisestä?

mul on 2s lipossa toinen kenno nollassa 0,00V, et jos sen vaik lisäis toiseen samat arvot omaavaan lipoon jolloin siitä tulis 3s. tai sitten vaihtais sen jonkun jo kärsineen kennon tilalle. tärkeintähän vissiin on et akut on samat arvot omaavia, saman ikäsiä ja käyttö määrä on suht sama.

kestääkö toi jännitteessä oleva lipo lämmitystä tinan sulamispisteeseen?
ja mitä muuta kannattaa ottaa huomioon??
Ei riemulla rajaa

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4561 : 10.01.14 - klo: 19.12 »
onko jollain kokemusta lipon kennojen vaihtamisesta/lisäämisestä?

mul on 2s lipossa toinen kenno nollassa 0,00V, et jos sen vaik lisäis toiseen samat arvot omaavaan lipoon jolloin siitä tulis 3s. tai sitten vaihtais sen jonkun jo kärsineen kennon tilalle. tärkeintähän vissiin on et akut on samat arvot omaavia, saman ikäsiä ja käyttö määrä on suht sama.

kestääkö toi jännitteessä oleva lipo lämmitystä tinan sulamispisteeseen?
ja mitä muuta kannattaa ottaa huomioon??

Uudet toimivat ja turvalliset lipo maksavat alimmillaan niin vähän, että en lähtisi kikkailemaan niiden kanssa.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa diyrc

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4562 : 10.01.14 - klo: 19.55 »
onko jollain kokemusta lipon kennojen vaihtamisesta/lisäämisestä?

mul on 2s lipossa toinen kenno nollassa 0,00V, et jos sen vaik lisäis toiseen samat arvot omaavaan lipoon jolloin siitä tulis 3s. tai sitten vaihtais sen jonkun jo kärsineen kennon tilalle. tärkeintähän vissiin on et akut on samat arvot omaavia, saman ikäsiä ja käyttö määrä on suht sama.

kestääkö toi jännitteessä oleva lipo lämmitystä tinan sulamispisteeseen?
ja mitä muuta kannattaa ottaa huomioon??

Uudet toimivat ja turvalliset lipo maksavat alimmillaan niin vähän, että en lähtisi kikkailemaan niiden kanssa.

Ja olethan lukenut tämän:
 http://rc10.fi/index.php?topic=35315.0

Poissa Dirt Devil

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4563 : 10.01.14 - klo: 20.01 »
onko jollain kokemusta lipon kennojen vaihtamisesta/lisäämisestä?

mul on 2s lipossa toinen kenno nollassa 0,00V, et jos sen vaik lisäis toiseen samat arvot omaavaan lipoon jolloin siitä tulis 3s. tai sitten vaihtais sen jonkun jo kärsineen kennon tilalle. tärkeintähän vissiin on et akut on samat arvot omaavia, saman ikäsiä ja käyttö määrä on suht sama.

kestääkö toi jännitteessä oleva lipo lämmitystä tinan sulamispisteeseen?
ja mitä muuta kannattaa ottaa huomioon??

Uudet toimivat ja turvalliset lipo maksavat alimmillaan niin vähän, että en lähtisi kikkailemaan niiden kanssa.

Ja olethan lukenut tämän:
 http://rc10.fi/index.php?topic=35315.0

tietysti olen moneen kertaan. ja just noi haluan välttää.
jos en ois lukenu ja miettiny nii olisn jo kokeillu moista, mut aattelin kysyy ennenkuin kokeilen.
Ei riemulla rajaa

Poissa Kazaams

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ammattitaitoista DJ toimintaa! Panostamme asiakastyytyväisyyteen!
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4564 : 11.01.14 - klo: 22.54 »
Tietäskö kukaan onko mitään lipo akkua joka olis fyysisesti pienempi kuin 9v paristo? Ja vähintään tai enintään tuo 9v tai 3 kennon lipo, jonka sitte regulaattorilla tiputtaisin 9v paikkeille. ?

ja tietty mahdollisimman iso kapasiteettinen akku.

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4565 : 12.01.14 - klo: 20.14 »
Akku n.1 1/2v vanha. Balance totta kai, toinen kenno kun täynnä rupee lataamaan 0.1A hamaan tappiin. Tais jo viime keväänä olla noin. Silloin tällöin koittanu latailla ja käyttää mut ei ota virtaa... :shocked:

Alkaa se akku varmaan olla loppumetreillä, mutta on yksi kikka, jota voit kokeilla:

Kun se toinen kenno nyt siis ei selvästikään lataudu täyteen ja ei sitä oikein saa sillä 0.1A tasauksellakaan koskaan täyteen, niin tee sellainen johtosysteemi, jolla voit ladata yhtä kennoa kerrallaan 1A lipona. Sitten vaan lataa ne kumpikin kenno ehkä 1A virralla erikseen täyteen. Vain 1A, koska sen latausjohdon läpi ei kannata tunkea tuon enempää.

Eli toinen kenno on musta/- ja tasurin keskimmäinen ja toinen on tasurin keskimmäinen ja  punainen/+. Vaihtoehtoisesti vaan tasurista kaksi vierekkäistä aina.

Jos saat sen akun kunnolla täyteen tällaisella kikalla, niin sitten näet latautuuko se seuraavalla kerralla kunnolla vai ei. Jos ei lataudu, niin sitten varmaan on aika ostaa uusi akku.

Rupes muuten toimimaan tälläkeinolla :azn:
Kiitos vinkistä!
(o\_!_/o)

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4566 : 16.01.14 - klo: 16.39 »
Moro!

Olisin tässä laturia ostamassa ja tämä käveli vastaan:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11170__Turnigy_4x6S_Lithium_Polymer_Battery_Pack_Charger.html

Millä virralla tämä laturi jaksaa ladata 3s-lipoja? En löytänyt watti määrää tuosta..
Ja paljokon tämä vaatii watteja virtalähteeltä?
EXC125

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4567 : 16.01.14 - klo: 17.25 »
Moro!

Olisin tässä laturia ostamassa ja tämä käveli vastaan:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11170__Turnigy_4x6S_Lithium_Polymer_Battery_Pack_Charger.html

Millä virralla tämä laturi jaksaa ladata 3s-lipoja? En löytänyt watti määrää tuosta..
Ja paljokon tämä vaatii watteja virtalähteeltä?

Laitteen manuaali löytyy alempana sivulla, files välilehden alta. Manuaalissa kerrotaan, että 50W, 6A per kanava.

Virtalähde vähintään 200W.

Se lataa 3s lipoa n. 4,5 A virralla.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4568 : 19.01.14 - klo: 21.13 »
Mites 1:1 auton akkujen lataus näillä rc latureilla? Ultramat 14 (ei plus) löytys..
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa ukki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4569 : 21.01.14 - klo: 14.36 »
Missä mahtaa olla vika..alle kymmenen kertaa ladatut gens ace 5000mah 3 s1p akut . Toinen akuista ikäänkuin kyykähtää ajon aikana.vauhti hiipuu kunnes yks kaks taas täydet tehot käytössä.tänään temppuili taas . ajon jälkeen mittasin akun jännitteen 2.54  2.70  3.10 .v näytti kennot. Toisessa akussa kaikki 3.58.v    Mulla on cut offit 3.4v per kenno ja akut on ladattu aina balancerilla ja säilytetty storage modessa... Sain tuon kyykähtäneen akun henkiin lataamalla parituntia sitä pienellä virralla.???
TEKNO EB410.2.    Xray xb4c 23

Poissa kumitarzan

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4570 : 21.01.14 - klo: 15.12 »
auttakaa tyhmää eli koitin ettiä tuolta hobbykingistä sopivia akkuja m05 miniin eikö siellä muka ole vai enkö vain osaa etsiä?

kiitos ja anteeksi  :tongue:

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4571 : 21.01.14 - klo: 15.14 »
Missä mahtaa olla vika..alle kymmenen kertaa ladatut gens ace 5000mah 3s1p akut . Toinen akuista ikäänkuin kyykähtää ajon aikana. vauhti hiipuu kunnes yks kaks taas täydet tehot käytössä.tänään temppuili taas . ajon jälkeen mittasin akun jännitteen 2.54  2.70  3.10 .v näytti kennot. Toisessa akussa kaikki 3.58.v    Mulla on cut offit 3.4v per kenno ja akut on ladattu aina balancerilla ja säilytetty storage modessa... Sain tuon kyykähtäneen akun henkiin lataamalla parituntia sitä pienellä virralla.???
Tuo ongelma kuulostaa ihan normaalilta 150A Xerunin temppuilulta, eli kyseinen nopari on todella herkkä laukaisemaan tuon cutoffin. Itselläni kumpikin sigun nopareista tekee samaa, tosin jännitteet ovat välittömästi mitattaessa hieman yli 3,5V per kenno akuissa (3S Gens). Itse lopetan aina ajamisen silloin, kun nopari ensimmäisen kerran tuon tekee, vaikka punainen cutoff valo ei vilkkuisikaan noparissa.

Jos tuo toinen akku tosiaan pääsi noin alas jännitteissä, niin se on vähän huonompi homma. Lipo cutoffin olisi pitänyt katkaista meno paljon ennen tuon tapahtumista, joten herää kysymys siitä, toimiiko se kunnolla. Ajoitko ulkona pakkasessa, kun akku teki tuon? Sillä on jonkinverran merkitystä, koska jo nollakeleissä lipojen virrananto kärsii jonkin verran verrattuna lämpimämpiin keleihin, joten akkusi ovat voineet (ehkä) kyykähtää kylmyydenkin takia. Kahdella akulla sarjakytkennällä ajaessahan noiden akkujen purkautumista tulisi seurata mittailemalla niitä ja käytössä tulisi olla jotakuinkin samanikäiset/yhtäpaljon käytetyt akut.

Itselläni on vanhoista 2s Genseistä toisen akun yksi kenno heikompi kuin muut, ja se aina kyykkääkin 3,1V jännitteeseen kun toinen kenno on noin 3,5V ja toisen akun kennot 3,6V, vaikka kummankin akun olisi ladannut/tasannut "hyvin".
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa MLA

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4572 : 21.01.14 - klo: 15.20 »
auttakaa tyhmää eli koitin ettiä tuolta hobbykingistä sopivia akkuja m05 miniin eikö siellä muka ole vai enkö vain osaa etsiä?

kiitos ja anteeksi  :tongue:

Miksi etsiä kiinasta? http://fi.eurorc.com/product/2670/gens-ace-2400mah-74v-25c-2s1p-hard-case-lipo-battery-pack


Poissa kumitarzan

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4573 : 21.01.14 - klo: 15.24 »
auttakaa tyhmää eli koitin ettiä tuolta hobbykingistä sopivia akkuja m05 miniin eikö siellä muka ole vai enkö vain osaa etsiä?

kiitos ja anteeksi  :tongue:

Miksi etsiä kiinasta? http://fi.eurorc.com/product/2670/gens-ace-2400mah-74v-25c-2s1p-hard-case-lipo-battery-pack

siksi etsiä kiinasta kun ei tullu mieleenkää katsoa kotimaan tarjontaa kun olin varma että hinta on jotain tähti tieteellistä  :tongue: mut toihan käy kun nenä päähän  :azn: mahtuuko tuollainen 4200mah?

Poissa ukki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4574 : 21.01.14 - klo: 15.28 »
kummatkin akut ovat saman ikäisiä ja niitä on ladattu yhtä paljon, käytän kaikkia akkujani pareina uudesta asti. ajoin pakkasessa mutta akku ei ennen ajoa päässyt kylmettymään.muut  gens ace akkuni eivät temppuile kylmässäkään. voisiko vika olla siis noparissa,kannattaako cut offia nostaa tai tehdä muita säätöjä,onko niillä mitään merkitstä tässä tapauksessa...
TEKNO EB410.2.    Xray xb4c 23

Poissa MLA

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4575 : 21.01.14 - klo: 16.21 »
auttakaa tyhmää eli koitin ettiä tuolta hobbykingistä sopivia akkuja m05 miniin eikö siellä muka ole vai enkö vain osaa etsiä?

kiitos ja anteeksi  :tongue:

Miksi etsiä kiinasta? http://fi.eurorc.com/product/2670/gens-ace-2400mah-74v-25c-2s1p-hard-case-lipo-battery-pack

siksi etsiä kiinasta kun ei tullu mieleenkää katsoa kotimaan tarjontaa kun olin varma että hinta on jotain tähti tieteellistä  :tongue: mut toihan käy kun nenä päähän  :azn: mahtuuko tuollainen 4200mah?

Olisin ajanut tuollaisella Korialla, mutta oli auto niin pahasti alipainoinen jo GM 4000mAh akulla, ettei kannattanut. Saman sarjan akkua (Gens) on myös 4000mAh versiona hintaan 25.90.

Poissa kumitarzan

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4576 : 21.01.14 - klo: 16.26 »
täytyy niitä muutama ottaa ni ei tarvii koko ajan olla akkua vaihtamassa  :tongue:

Poissa MLA

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4577 : 21.01.14 - klo: 16.35 »
Classic miniä ajaa tuolla 2400mAh n.20-30 minuuttia. Tuolla hinnalla kyllä kannattaa ottaa useampi varastoon. Ja nuo latautuvat nopeasti, itse lataan 2C (4.8A virralla)

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4578 : 21.01.14 - klo: 17.36 »
kummatkin akut ovat saman ikäisiä ja niitä on ladattu yhtä paljon, käytän kaikkia akkujani pareina uudesta asti. ajoin pakkasessa mutta akku ei ennen ajoa päässyt kylmettymään.muut  gens ace akkuni eivät temppuile kylmässäkään. voisiko vika olla siis noparissa,kannattaako cut offia nostaa tai tehdä muita säätöjä,onko niillä mitään merkitstä tässä tapauksessa...
Kuten sanoin, cutoff on hieman herkkä, mutta sen ei pitäisi päästää akkuja (tai akkua) tuohon jännitteeseen, mihin se oli sinulla päässyt. Itse käytän vakiocutoffia, eli 3,2V per kenno, enkä ole nähnyt syytä sitä siitä muuttaa, koska akkuihini jäävä jännite on kuitenkin 3,5V luokkaa per kenno ja tuskin tuo sinunkaan tapauksessa se ongelma on jos se cutoff oikeasti toimii. Muilla säädöillä ei liene merkitystä.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4579 : 21.01.14 - klo: 19.39 »
kummatkin akut ovat saman ikäisiä ja niitä on ladattu yhtä paljon, käytän kaikkia akkujani pareina uudesta asti. ajoin pakkasessa mutta akku ei ennen ajoa päässyt kylmettymään.muut  gens ace akkuni eivät temppuile kylmässäkään. voisiko vika olla siis noparissa,kannattaako cut offia nostaa tai tehdä muita säätöjä,onko niillä mitään merkitstä tässä tapauksessa...

Tarkoitatko, että käytät kahta 3s akkua sarjaan liitettynä, eli 6s akkuna?

Jos teet noin, ei se nopeudensäätimen cut-off tarkkaile muuta kuin kokonaisjännitettä ja silloin huonompi kahdesta akusta romahtaa aikaisemmin ja saattaa hyvinkin mennä liian alhaiseen jännitteeseen. Esim. toinen akku 8V ja toinen 11V on yhteensä ok 19V mutta ekan akun kennot ovat jo liian alhaalla. Kirjoittamasi käyttötapa on juuri se oikea - lisäksi ei oikein voi muuta kuin nostaa cut-offia korkeammalle tai hommata akuille erilliset tarkkailulaitteet, jotka alkavat ulista jännitteen laskiessa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa ukki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4580 : 22.01.14 - klo: 10.04 »
Jees. Kiitokset vastauksista. Cut offia nostin pykälää korkeemmalle. Akut ladattu täyteen ongelmitta..katsotaan kuin käy sitten ajossa.. :shocked:
TEKNO EB410.2.    Xray xb4c 23

Poissa miorgog

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4581 : 28.01.14 - klo: 15.08 »
Millainen laturi tuo iMax B6 on? Helppokäyttöinen? Turvallinen? Hidas?

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4582 : 28.01.14 - klo: 15.34 »
Millainen laturi tuo iMax B6 on? Helppokäyttöinen? Turvallinen? Hidas?
Standardi turvallinen lipolaturi, iso osa latureista on lähinnä rebrandattuja imax b6 raudalla ja softalla olevia, eli "ihan ok" vehje. Parempia toki saa, kalliimmalla tosin.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa miorgog

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4583 : 28.01.14 - klo: 15.57 »
Millainen laturi tuo iMax B6 on? Helppokäyttöinen? Turvallinen? Hidas?
Standardi turvallinen lipolaturi, iso osa latureista on lähinnä rebrandattuja imax b6 raudalla ja softalla olevia, eli "ihan ok" vehje. Parempia toki saa, kalliimmalla tosin.
Ok. Pystyykö tuon suoraan liittämään pistokkeella seinään vai tarviiko virtalähteen ja mitä tuo virtalähde oikein tarkalleen tarkoittaa?

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4584 : 28.01.14 - klo: 15.59 »
Pystyy liittään suoraan seinään ja se virtalähde on semmoinen mööpeli mikä kytketään seinään ja se mööpeli siihen laturiin jotenka on mahdollista saada ladattua akku suuremmalla virralla/nopeudella.
EXC125

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4585 : 28.01.14 - klo: 16.12 »
Imax B6 laturia ei pysty liittään suoraa verkkovirtaan vaan vaatii virtalähteen. Imax B6AC mallissa on sisäänrakennettu virtalähde.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4586 : 29.01.14 - klo: 12.21 »
Imax B6 laturia ei pysty liittään suoraa verkkovirtaan vaan vaatii virtalähteen. Imax B6AC mallissa on sisäänrakennettu virtalähde.

Toi sisäinen virtalähde ei ole ollut kovin hyvä kaikissa valmistuserissä. Onneksi toi toimii ulkoisellakin.

Poissa Honkkari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4587 : 29.01.14 - klo: 12.31 »
Itse asiassa virtalähde muuntaa tässä tapauksessa tuon pistorasian 230v tuohon laturille sopivaksi jännitteeeksi. Virtalähteen ulostulo tämän laturin tapauksessa täytyy olla ainakin 12v mutta ei yli 18v. 5A olisi virtalähteen myös suositeltavaa lykätä ulos koska iMax B6:ssa on 5A maksimi latausvirta.
Balancerin kanssa 3s 5000mah zippyn lipossa kestää noin 2 tuntia ladata tyhjästä täyteen. Niin ja li-po akkuahan ei saa vetää ikinä aivan tyhjäksi.
Laturi on simppeli ja yksinkertainen.


Millainen laturi tuo iMax B6 on? Helppokäyttöinen? Turvallinen? Hidas?
Standardi turvallinen lipolaturi, iso osa latureista on lähinnä rebrandattuja imax b6 raudalla ja softalla olevia, eli "ihan ok" vehje. Parempia toki saa, kalliimmalla tosin.
Ok. Pystyykö tuon suoraan liittämään pistokkeella seinään vai tarviiko virtalähteen ja mitä tuo virtalähde oikein tarkalleen tarkoittaa?
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

Poissa ukki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4588 : 29.01.14 - klo: 17.38 »
testi ajot käyty tekemässä ja sama kyykähtämis ilmiö edelleen.. tosin sillä erotuksella että akuissa on virtaa saman verran kun storage modessa ollessaan. tuli vain mieleeni että kun ajelen sling shot kuokka renkailla jotka ovat isommat ja leveemmät kuin normi truggy renkaat  että olisiko tarpeellista pienentää pinjonia? tällä hetkellä 48/15 välitykset keskellä .meinasin 13t pinjonin laittaa ja tosiaan ajelen 4s ja 6s lipoilla. vaikuttaako kertynyt lumi vanteen sisäpuolella radikaalisti? muistelin vaan että kesällä eräällä kaverilla oli samanlaista akkujen kyykähtämistä kun vaihtoi isommat renkaat alle..asia korjaantui pinjonia pienentämällä.. :shocked:
TEKNO EB410.2.    Xray xb4c 23

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4589 : 29.01.14 - klo: 17.56 »
testi ajot käyty tekemässä ja sama kyykähtämis ilmiö edelleen.. tosin sillä erotuksella että akuissa on virtaa saman verran kun storage modessa ollessaan.
Tyhjeneekö akku siis edelleenkin sinne <3V per kenno? Storage-moodilla ladatuilla akuilla ei kannata ajella Xerun 150A + 1800kv combolla, koska varsinkin deans-liittimillä cutoff laukeaa lähes välittömästi kun painat kaasun pohjaan. Tämä liittynee tekemääni löytöön liittimiä vaihtaessa.

Lainaus
tuli vain mieleeni että kun ajelen sling shot kuokka renkailla jotka ovat isommat ja leveemmät kuin normi truggy renkaat  että olisiko tarpeellista pienentää pinjonia? tällä hetkellä 48/15 välitykset keskellä .meinasin 13t pinjonin laittaa ja tosiaan ajelen 4s ja 6s lipoilla.
Paljon kokonaisvälitys? Eli minkälaiset välitykset sinulla on diffeissä? Ratasdiffillisellä autolla, kuten TeamC 1:8 vehkeet, tämän voinee laskea jokseenkin näin:

Diffin iso ratas (ulkoratas) / diffikopan sisällä oleva ratas * spurri/pinjoni (esim. oma TR8Te: 43/10 * 48/13 = 15,88)

Lainaus
vaikuttaako kertynyt lumi vanteen sisäpuolella radikaalisti? muistelin vaan että kesällä eräällä kaverilla oli samanlaista akkujen kyykähtämistä kun vaihtoi isommat renkaat alle..asia korjaantui pinjonia pienentämällä.. :shocked:
Lumi lisää tietysti renkaan painoa, mutta ei samassa määrin kuin märkä hiekka/sora. Kun sinulla on kuitenkin tuo Xerun, niin voisit ennakon tiputella yköseen (0°) ja punchin vaikka kolmoseen tai jopa testimielessä ihan yköselle asti (vakiona ennakko 5=15° ja punch=5). Tämä tiputtaa moottorin virrantarvetta ja tehoja jonkin verran, joten jos se auttaa kyykkäämiseen niin sitten voi miettiä muita juttuja, kuten sitä pinjonin pienentämistä.

Jos sinulla on noita deans-liittimiä käytössä, niin tarkista myös se, että ovatko niiden liitinpinnat tummuneet (viittaan edelleenkin tuohon omaan kokemukseen noista liittimien vaihdosta) ja jos ovat, niin kokeile puhdistella niitä jollain tökötillä.
« Viimeksi muokattu: 29.01.14 - klo: 18.17 kirjoittanut TeroP »
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s