Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1585992 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa base-78

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4890 : 05.04.15 - klo: 12.10 »
RC harrastusta ollaan aloittelemassa, ja 7,2v NiMh pötköakkuja pitäisi hankkia pari lisää pojan HPI Racing driftaus autoon.

Olen katsellut kotimaasta ja ulkomailta akkuja ja lähinnä mietityttää minkä merkkisiä kannattaisi hankkia? Mielellään yli 4000mAh kokoisia.
Mikä olisi hinta/laatusuhteeltaan hyvä akku, ja mistä niitä edullisimmin saa? Ebayssä hintahaitari on laaja, mutta saako kalliimmalla hinnalla aina parempaa?

LiPoihin ei varmaan parane siirtyä vielä, kun eivät ehkä sovellu 6 vuotiaan käyttöön...

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4891 : 05.04.15 - klo: 17.04 »
Millähän ohjelmalla li-ion 7,4v akku pitäis ladata.nimhi vai lipo?

Poissa vilijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4892 : 05.04.15 - klo: 18.16 »
Millähän ohjelmalla li-ion 7,4v akku pitäis ladata.nimhi vai lipo?
Taitaa tarvita oman ohjelman. Muistaakseni kennon katkaisujännite on kympin pari lipoa alempi

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4893 : 05.04.15 - klo: 18.37 »
Millähän ohjelmalla li-ion 7,4v akku pitäis ladata.nimhi vai lipo?
Taitaa tarvita oman ohjelman. Muistaakseni kennon katkaisujännite on kympin pari lipoa alempi

Joo.pitänee arviosta latailla ja kyttäillä vieressä.siinä on vain plus ja miinus johto.nii kenno jännitettä ei kyllä saa mitattuu.mut näkeehän tuon kokonaisuuden.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4894 : 05.04.15 - klo: 23.01 »
Millähän ohjelmalla li-ion 7,4v akku pitäis ladata.nimhi vai lipo?

Li-Ion-ohjelmalla.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4895 : 06.04.15 - klo: 12.27 »
Entäs se et tuuletin hyrräilee ja sammuu vähän väliä?
Kertoo siitä että se toimii.

Poissa rc autoilija

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4896 : 11.04.15 - klo: 23.35 »
Mitäs tossa graupner ultraduo plus 40 on probleema kun lataat akkua nii laturi sammuilee vähän väliä mutta kun vaihat johon jolla akkua ladataan niin johan alkaa pelittämään??

Poissa VTEC

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4897 : 15.04.15 - klo: 08.22 »
no jos hakee auton
ajoakun laturia niin
suosittelen osoitetta
rckauppa.fi\index.ph.path
sielt löytyy pikalatureita mikkä lataa akun kuin
akun yhdessä tunnissa
Team Corally SBX410, Xray T4 '14 ja FG Marder "jokkis"
Youtube Kanava: https://www.youtube.com/channel/UC08uZiWtJ7b5MHZiEqAjUZQ

Poissa Pastirolli

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4898 : 16.04.15 - klo: 20.29 »
no jos hakee auton
ajoakun laturia niin
suosittelen osoitetta
rckauppa.fi\index.ph.path
sielt löytyy pikalatureita mikkä lataa akun kuin
akun yhdessä tunnissa

En usko. Linkitäppä tähän sellainen pikalaturi jolla lataa ison akun tunnissa.
Kaikenlaisia projekteja talon täydeltä

Poissa Tycho

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4899 : 19.04.15 - klo: 22.26 »
Mikä olisi hyvä AC/DC laturi jolla pystyy lataamaan NiMH, LiPo ja LiFe akkuja (NiCd on plussaa, muttei välttämätöntä) ja jossa on tai saa lämpötila-anturin. AC/DC sen vuoksi, etten halua enää yhtään ylimääräistä virtalähdettä taloon  :roll:.

Laturin pitäisi olla selkeä ja nopea käyttää. Tällä hetkellä käytössä wanha Duratraxin IntelliPeak (erittäin helppo ja nopea operoida), mutta erilaisia akkupaketteja alkaa olla jo niin paljon, ettei yksi laturi riitä. Hintaa max. 200e.

Poissa el_guido

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4900 : 23.04.15 - klo: 16.27 »
Mikä olisi hyvä AC/DC laturi jolla pystyy lataamaan NiMH, LiPo ja LiFe akkuja (NiCd on plussaa, muttei välttämätöntä) ja jossa on tai saa lämpötila-anturin. AC/DC sen vuoksi, etten halua enää yhtään ylimääräistä virtalähdettä taloon  :roll:.

Laturin pitäisi olla selkeä ja nopea käyttää. Tällä hetkellä käytössä wanha Duratraxin IntelliPeak (erittäin helppo ja nopea operoida), mutta erilaisia akkupaketteja alkaa olla jo niin paljon, ettei yksi laturi riitä. Hintaa max. 200e.

Tossa aivan loistava laturi, lataat kahta akkuu samaan aikaan verkkovirralla tai 12 voltilla, on purut ja tasaukset ja kaikki herkut. SUOSITTELEN.

http://fi.eurorc.com/product/7312/vista-power-ac-dc-2-x-100w-duo-laturi
Team associated B6.2D

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4901 : 23.04.15 - klo: 18.46 »
Peukut saa täältäkin.

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4902 : 24.04.15 - klo: 21.47 »
 :cool: :cool: :cool: :cool: :cool: :cool:
« Viimeksi muokattu: 03.05.15 - klo: 21.51 kirjoittanut miksalo »
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa s.heinonen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4903 : 03.05.15 - klo: 18.07 »
On kyllä Traxxas lipot niin huippu laatua ku vaa voi olla, toinen akku pullistu toisella ajo kerralla aika paljon ja voltit menny niin alas että lipo testeri ei ees näytä mitään. Toisessa akussa voltteja vielä jokaisessa kennossa 3.7v suoraan sanottuna mitä hemmettiÄ?? Purkautuu kyllä aika epätasaisesti. Meni kyllä luotto noihin Traxxas akkuihin, :angry: jopa turnigyt toimii paremmin, Orion edelleen paras.
Traxxas Summit / HPI Savage

Poissa Joora

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4904 : 03.05.15 - klo: 18.57 »
Samanlailla kävi uusille Orioneille. Eipä ne sen parempia oo kun muutkaan ja kalliitakin vielä.
Nämä kyseessä http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-akut-ja-laturit-ajoakut-lipo-akut/team-orion-carbon-pro-7200-100c-74v-4mm-tubes-0714062
P*skaa pitää kehua

Poissa iceracer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4905 : 03.05.15 - klo: 19.13 »
Täällä kans ollu orionien kans onkelmaa...
Mun kokemukset tosin saddle-malleista.
Tosin akuissa voi varmaan olla yksilöerojakin... :roll:

Näissä ei ollut potkua(aivan aneemiset) liikuttelee corria:
http://www.teamorion.com/carbon-pro-5800-100c-7.4v-saddle-pack-tubes.html

Ja nää pullistu:
http://www.rcmart.com/team-orion-ori14048-carbon-5500mah-saddle-pack-tubes-plug-p-33926.html

Nää taas on potkinu hyvin ja tuntuu kestävän hyvin käyttöä...

http://www.rcm.fi/team-silverback-venus-5600mah-75c-7-4v-saddle-pack.html
sekä nuo:
http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/akut/lipo-akut/310-reedy-5700mah-65c-7-4v-saddle-pack-competition-lipo-battery.html
VD12

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4906 : 03.05.15 - klo: 19.30 »
Laittakaa katkaisuraja 3.4V niin akut kestää paljon paremmin. Mikään lipoakku ei tykkää kun sitä puretaan kovalla virralla jännitteen ollessa jo alhaalla.

Poissa s.heinonen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4907 : 03.05.15 - klo: 20.00 »
Orionin vanhemmat 6500mah 90c pro akut pelanneet hyvin.

Katkaisuja raja oli jo 3.2v/cell, silloin ei toiminut kuin 4s set upilla, jos yritti ajaa 5s tai 6s niin 5min ajon jälkeen pätkäs ja vähä aikaa ku venas ni toimi taas 5min. Nyt ku sen otti pois niin toimi hienosti. Mutta erikoista on että miten samoilla purkuarvoilla olevat akut purkautuu noin epätasaisesti?
Traxxas Summit / HPI Savage

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4908 : 03.05.15 - klo: 20.14 »
Sun Orionin vanhemat akut on sitten ihan hyviä. Ja maksoivatkin aika monen kohtuuhintaisen hinnan uutena. Noitakin on porukka saanut hajalle kun ovat purkaneet ja ladanneet niillä C-arvoilla jotka on akkuun printattu.

Noparin softa kannattaa varmaan päivittää tai vaihtaa toimivaan nopariin... :tongue: Varsinkin jos sen takia menee akkuja rikki.

Ei siinä ole mitään erikoista että akut ovat yksilöitä. Akkuja kun kootaan valitaan niihin samanlaiset kennot. Kahdessa samanlaisissa kuorissa olevissa akuissa voi siis olla hyvinkin eri tavalla purkautuvat kennot sisällään.

Poissa s.heinonen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4909 : 05.05.15 - klo: 00.06 »
Niin ja nopari on Hobbywingin xerun 150A, en tiedä pystyykä siihen mitään softaa päivittimään.
iCharger osasi taas kerran ladata alityhjän lipon täyteen, katotaan miten toimii jatkossa. iCahrger on kyllä paras laturi mitä mulla on ikinä ollut, se saa kyllä 5/5 tähteä. Ainoa miinus on että vaatii ulkoisen virtalähteen, tosin nii vatii moni muukin laturi, no nyt ne sisäisellä virtalähteellä olevat on kyl yleistyny aika paljon.
Traxxas Summit / HPI Savage

Poissa MJMuhis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4910 : 06.05.15 - klo: 20.43 »
Mitäs huonoja puolia ja hyviä puolia olisi noissa LiOn akuissa?
Jos oikein olen ymmärtänyt niin ne olisi pitempi-ikäsiä mitä LiPo-akut, ja purkaantuvat itsekseen vähemmän mitä LiPot.
Hinnatkaan ebayssa ei hirveitä,

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xlion+14%2C8v+battery.TRS0&_nkw=lion+14%2C8v+battery&_sacat=0

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4911 : 14.05.15 - klo: 16.31 »
Mitäs huonoja puolia ja hyviä puolia olisi noissa LiOn akuissa?
Jos oikein olen ymmärtänyt niin ne olisi pitempi-ikäsiä mitä LiPo-akut, ja purkaantuvat itsekseen vähemmän mitä LiPot.
Hinnatkaan ebayssa ei hirveitä,

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xlion+14%2C8v+battery.TRS0&_nkw=lion+14%2C8v+battery&_sacat=0

Ööö... Eikö noi ole vain Lion merkkisiä Li-Po akkuja?

Tarkoititko kenties Li-Ion akkuja joita käytetään esim puhelimissa? Niissä ei purkuarvot ole lähelläkään lipo akkujen purkuvirtoja.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4912 : 15.05.15 - klo: 13.13 »
Mitäs huonoja puolia ja hyviä puolia olisi noissa LiOn akuissa?
Jos oikein olen ymmärtänyt niin ne olisi pitempi-ikäsiä mitä LiPo-akut, ja purkaantuvat itsekseen vähemmän mitä LiPot.
Hinnatkaan ebayssa ei hirveitä,

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xlion+14%2C8v+battery.TRS0&_nkw=lion+14%2C8v+battery&_sacat=0
Noi on kaikki Li-po akkuja. Joko ne on Lion merkkisiä tai sitten kiinanpojilla on käsitteet todella sekaisin. Li-ion akut ovat aina peltikuoressa, joko sylinterimäisiä tai neliskanttisia. Mutta siis aina peltiä kuorena. Lipot ovat aina puseissa jotka voi venyä ja pullistua. Tämän takia Li-on akut voi räjähtää koska sisään voi muodostua suuri paine väärinkäytettynä. Li-po akut sen sijaan pullistuu ja jossain vaiheessa muuttuu tähtisadetikuksi kun pussukka hajoaa.

Poissa s.heinonen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4913 : 16.05.15 - klo: 18.42 »
Merkki on Lion Power (leijona teho). Jossain akuissa on teknisissä tiedoissa selkeästi kerrottu että se on LiPo akku: Brand:   Lion
Battery Capacity:   4200mAh
Part:   Lipo Battery
Traxxas Summit / HPI Savage

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4914 : 16.05.15 - klo: 20.38 »
Niin ja nopari on Hobbywingin xerun 150A, en tiedä pystyykä siihen mitään softaa päivittimään.
Pystyy päivittämään. Tänä keväänä, itseasiassa aivan äskettäin HobbyWing julkaisi uuden firmiksen juurikin Xeruneille ja SCT Pro nopareille. Changelogissa lukee seuraavaa:
Lainaus
2015-04-15
database version:150410

Released new firmware "V1.04_150409" for XERUN-150A-V1, "V1.05_150408" for SCT-PRO. Some improvements are made as shown below:
  I. Revised factory default settings and improved the reliability of the product.
  II. Fixed the "low-voltage cutoff protection gets activated too early" issue when using a poor quality battery.
Ensimmäisen kohdan säädöt ovat käytännössä seuraavat: Punch on nostettu vakiona arvosta 5 arvoon 7 (lisää tehoa kiihdytykseen, sallii virran kasvamisen nopeammin) ja moottorin ennakko on laskettu vakiona arvosta 5 arvoon 1 (0°) (laskee moottorin tehoa hieman ja laskee lämpötilaa samalla jonkin verran).

Toisen kohdan korjaus on tervetullut korjaus, koska Xerunien LiPo cutoff on ollut aivan liian herkkä, eli se on iskenyt päälle aivan liian helposti/ennenaikaisesti. Kaivelin truggyni talviteloilta ja kävin testaamassa 6S-setuppia eilen illalla tällä firmiksellä ja ominaisuus näyttäisi toimivan (lue: ei ainakaan rikkonut mitään joka toimi aikaisemmin :D). 3,2V cutoff per cell katkaisun kohdalla jännitteet olivat 3S akkujeni kennoissa noin 3,4V-3,5V luokkaa ja vaikken ajoaikaa mitannutkaan, arvelisin sen olleen 30m paremmalla puolella (reissussa meni tunti, ajomesta oli noin 400m päässä).


Kuinka päivittää firmware?

Tarvitset USB-kaapelin, jonka toisessa päässä on normaali USB-liitin joka menee tietokoneeseen ja toisessa päässä USB-miniliitin, joka käy esim kameroihin (tällainen).

USB-kaapeli tulee tietokoneen USB-portin sekä 2in1 programming boxin väliin.

Xerunista vastarille tuleva kaapeli tulee samalla tavalla programming boxin väliin, kuten Xerunin säätöjä säädettäessä. Xerun täytyy olla kytkettyinä akkuihin.

Eli kytkentä on yksinkertaisesti: tietokone <--> programming box <--> xerun <--> akut

Kun Hobbywingin USB link software on asennettu koneelle ja käynnissä, käynnistät tietokoneeseen/ohjelmointikorttiin yhdistetyn Xerun nopeudensäätimen normaalisti, jolloin USB-link software pitäisi tuo nopari tunnistaa automaattisesti. Tämän jälkeen USB link softwaresta mennään firmware valikkoon, joka näyttää tämänhetkisen firmwaren sekä uusimman mahdollisimman.  Jos nuo eroavat, niin painetaan vaan update painiketta ohjelmasta.

Onnistuneen päivityksen jälkeen noparista virrat pois päältä ja takaisin päälle, sitten asetusten säätö ja viimeiseksi tämän jälkeen täytyy vielä kalibroida kaasu, jarru ja neutraali uudelleen, muuten moottori ei kyllä tule toimimaan oikein, tai ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: 17.05.15 - klo: 02.28 kirjoittanut TeroP »
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4915 : 16.05.15 - klo: 23.30 »
Tsääh, johtuiskohan omat matalat ajoajat tuosta softasta. Pitäiskö päivittää kuitenkin. Hitto vie kun taloudessa on mäkkejä, vaan ei yhtään windows konetta. Fuck.

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4916 : 17.05.15 - klo: 02.27 »
Tsääh, johtuiskohan omat matalat ajoajat tuosta softasta.
M6B combon 2200KV moottori ottaa aika paljon virtaa akuilta läski (painavalla) TR8Te:llä ajeltaessa, eli odottaisin ajoajan olevan noin 15min luokkaa. Tuohon vaikuttaa muuten p*skat liittimet aika paljon varsinkin ajan kuluessa ja liittimien likaantuessa, eli itsellänikin ongelmia aiheuttaneet deanssit kun heitti romukoppaan niin Xerunin/SCTpron cutoff ongelmat katosivat samantien.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4917 : 17.05.15 - klo: 05.59 »
Noh, kai se kannu pitää vaihtaa sitten 1800kv malliin.  :tongue:

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4918 : 17.05.15 - klo: 12.33 »
Noh, kai se kannu pitää vaihtaa sitten 1800kv malliin.  :tongue:
Olithan nyt jo siis testannut nollaennakkoa ja punchia vaikka arvolla 3 (vakiona vanhemmalla firmiksellä 5 ja 5)? Tuolla saa hieman rajoitettua moottorin tehon tarvetta, jolloin ajoajan pitäisi pidentyä hieman.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa MJMuhis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4919 : 18.05.15 - klo: 17.23 »
Aiempaan, niin joo Lithium ion-akkuja todella tarkotin ja linkin tuotteet olikin leijona-merkkisiä lipoja. Googlettaessa porukat vaan puhuvat virheellisesti Li-On-akuista jonka vuoksi itsekkin erehdyin.

Oliskohan Hobbywingin Ezrun sarjassa samaa vikaa kuin tossa Xerun? Olen manannut todella lyhyttä ajoaikaani nykyään. Ostin uudet akut ja silti ajoaaika jää todella lyhyeksi (ER4G3:lla) verrattuna mitä MT4G3:ni vakiona ollessa muutama vuosi sitten. Hyvä jos sen 15min voi ajella yhdellä akulla kun aikanaan monsterilla ajelin noin 45min per akku..
« Viimeksi muokattu: 18.05.15 - klo: 18.41 kirjoittanut MJMuhis »