Kirjoittaja Aihe: Sääntömuutoksia  (Luettu 24597 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
[b]Säästöjäkö???[/b]
« Vastaus #30 : 03.11.02 - klo: 00.22 »
En ymmärrä ollenkaan sitä, että rengassääntö muuttuu joka vuosi. Ei se ainakaan mitään säästöä ole. Varastossa on alkuperäiset renkaat,jotka olivat heti käyttökelvottomat, sitten on pari sarjaa kuviorenkaita,jotka kiellettiin,kun vain sliksit hyväksyttiin. Pari sarjaa ensimmäisiä sliksejä, joita ei saa nyt käyttää.Ja jällee nykyiset pari sarjaa sliksejä jää käyttökelvottomaksi. Lyhyessä ajassa (vajaa 2 vuotta) käyttökelvottomia rengaspareja on yhteensä 7 kpl.
Ja jos nyt vuodeksi tulevat CS27-renkaat,jälleen uusi investointi.
Herätys päättäjät!!
Pelkäänpä ,että moottorinvaihdosta tulee samanlainen soppa. Olenkin jo aiemmin maininnut, että tiimimme moottori-investoinnit ovat jäissä niin kauan, kuin uudet säännöt tulevat. Enkä suosittele ketään hankkimaan nyt uusia vakiomoottoreita - ne jäävät laatikon pohjalle.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Poikkeus vahvistaa säännön ? ... kö..
« Vastaus #31 : 03.11.02 - klo: 10.42 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Tumppi,

Olen ennenkin saanut olla ukkosenjohdattimenasi, kun olen omissa nimissäni esiintynyt kerho- ja kisaluokkakavereiden äänitorvena, ja voinpa tehdä niin nytkin. Parempi että yksi leimautuu narisijaksi kuin kaikki. Minullahan tuskin on suurta tulevaisuutta edessäni rc-tähtenä - tai mistäpä sen koskaan tietää :wink:

Tumppi, tiedän sinut parin kesäisen tapaamisemme perusteella ns. järkijätkäksi, jonka en lainkaan epäile tarkoittavan kaikessa toiminnassaan lajin parasta. Sinulla on tukeva pienoisautoilutausta, mutta koska se ei ole rc-autoilusta, tiedän, että et ole itse päätynyt nyt esiteltyihin sääntömuutoksiin, vaan ympärilläsi on "asiantuntijoita", lobbareita, entisiä lajiaktiiveja, muita lajiryhmän jäseniä ym., joiden näkemysten perusteella muodostat omat mielipiteesi. Olet myös sen verran pohjalainen luonteeltasi, että lajiryhmässä tekemienne päätösten suhteen olet lojaali, olipa oma kantasi ollut alunperin mikä tahansa, ja pysyt yhteisten päätöksienne takana. Tämä näkyy moneen kertaan toistamastasi "en niitä enää kommentoi uudelleen ja uudelleen" -vastauksestasi asioille, joita et ole itse asiassa kommentoinut vielä kertaakaan, ainakaan julkisesti. Tarkoittaa, että joko kompetenssisi ei ko. asioissa riitä, tai sitten olet itse alunperin ollut niistä toista mieltä.

Nyt on vain niin, että koko harrastajakunnan huomio sääntömuutosasioissa kohdistuu sinuun, koska olet lajiryhmän pj. Aivan kuten hallituksen pääministeri on vastuussa omien neuvonantajiensa ja alaistensa hölmöilystä, vaikka ei niihin olisi itse sotkeutunutkaan.
Edellä kyselemäni TJ-luokan ajoajan muutos 4 minuuttiin, vaikkakin on täysin selittämätön ja kentän mielipiteen vastainen päätös, on peanuts. Samoin peanuts on foam-luokka, joka tupsahti jostakin lobbareittesi tuomana.
Mutta CS-27 -rengassääntö, joka on täysin järjenvastainen (minäkin ymmärrän sen, vaikka en ole ajanut TS-luokassa metriäkään) ja kentän enemmistön mielipidettä halventava, on iso juttu. Sillä olet pahimmassa tapauksessa lamaannuttamassa lajia maassamme. Sitä en voi uskoa sinun haluavan.

Näytä edelleen sitä lajin aitoa kehityshenkeä, mitä olet osoittanut tähänkin asti, kuuntele kentän mielipidettä, ja tee siitä oikea johtopäätös.

Terveisin
VesaK


Jos nyt kerran vielä nuo perustelut ym. tuon esille...
Palaan asiaan maanantain aikana, kun täältä EFRAn kokouksesta "kotiudun", tuon samalla noita kv-päiviä yms. semmoisia julki...
Hätäisimmille tiedoksi, ensi vuoden rengassääntö EFRAn EC kisoihin tulee olemaan TakeOffin 27 (vain tuo yksi tyyppi).. mitä lukee EFARn sääntökirjassa ko.  asiasta ? Tulkinta riippuu siitä kuinka sitä luetaan (kuulemma), sen vuoksi voidaan tehdä sääntö jossa vain 27 on sallittu ja saderenkaaksi tuli Pit-Shimizu PS0400...
Olivat sitä mieltä tuosta rengassäännöstä, että se tuo lisää säästöjä, kun ei tarvitse kahta rengastyyppiä (22 ja 27) ylläpitää...

Palaan kotimaisiin asioihin siis huomenna maanantaina paremmalla ajalla...

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #32 : 03.11.02 - klo: 12.07 »
Olen miettinyt, kuinka pitkälle meidän on kuljettava AKK:n talutusnuorassa. Olisko mahdollisuutta yksinkertaisesti kävellä AKK:n päätösten yli? Jos porukka ei halua ajaa 27-renkailla, ajetaan edelleen 22-renkailla, jos ollaan yksimielisiä. Kisajärjestäjäthän tässä ovat avainasemassa - hyväksytään sanallisella tai sanattomalla sopimuksella 22:set.
Toiseksi, olisiko syytä perustaa oma ajajajärjestö valvomaan etujamme?

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Re: [b]Säästöjäkö???[/b]
« Vastaus #33 : 03.11.02 - klo: 13.26 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
En ymmärrä ollenkaan sitä, että rengassääntö muuttuu joka vuosi. Ei se ainakaan mitään säästöä ole. Varastossa on alkuperäiset renkaat,jotka olivat heti käyttökelvottomat, sitten on pari sarjaa kuviorenkaita,jotka kiellettiin,kun vain sliksit hyväksyttiin. Pari sarjaa ensimmäisiä sliksejä, joita ei saa nyt käyttää.Ja jällee nykyiset pari sarjaa sliksejä jää käyttökelvottomaksi. Lyhyessä ajassa (vajaa 2 vuotta) käyttökelvottomia rengaspareja on yhteensä 7 kpl.
Ja jos nyt vuodeksi tulevat CS27-renkaat,jälleen uusi investointi.
Herätys päättäjät!!
Pelkäänpä ,että moottorinvaihdosta tulee samanlainen soppa. Olenkin jo aiemmin maininnut, että tiimimme moottori-investoinnit ovat jäissä niin kauan, kuin uudet säännöt tulevat. Enkä suosittele ketään hankkimaan nyt uusia vakiomoottoreita - ne jäävät laatikon pohjalle.


 :?: Jos sulla ei 2 vuodessa kulu yhtään rengasta niin ajatko sä ikinä? :shock:

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Re: Poikkeus vahvistaa säännön ? ... kö..
« Vastaus #34 : 03.11.02 - klo: 13.32 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

Hätäisimmille tiedoksi, ensi vuoden rengassääntö EFRAn EC kisoihin tulee olemaan TakeOffin 27 (vain tuo yksi tyyppi).. mitä lukee EFARn sääntökirjassa ko.  asiasta ? Tulkinta riippuu siitä kuinka sitä luetaan (kuulemma), sen vuoksi voidaan tehdä sääntö jossa vain 27 on sallittu ja saderenkaaksi tuli Pit-Shimizu PS0400...
Olivat sitä mieltä tuosta rengassäännöstä, että se tuo lisää säästöjä, kun ei tarvitse kahta rengastyyppiä (22 ja 27) ylläpitää...


Tämän tiedon nojalla tuo 27-sääntö kesäksi on ymmärrettävissä. Tosin tästä poiketen voisimme ehkä hyväksyä muutoksen kesäsarjaan 27 ja talvisarjaan 22 renkaat. Kaikkihan ovat varmaan samaa mieltä että matolla ajetuilla renkailla ei tarvi mennä asfaltille sudittamaan ja toisinpäin...

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: [b]Säästöjäkö???[/b]
« Vastaus #35 : 03.11.02 - klo: 14.08 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"

 :?: Jos sulla ei 2 vuodessa kulu yhtään rengasta niin ajatko sä ikinä? :shock:

Jos ajaa vain sisäkisoja ja kisoja varten on 2 sarjaa renkaita, niin ne eivät näillä sääntömuutostahdeilla todellakaan ehdi kulua.
Ainoa syy uusien rengassarjojen ostoon on ollut sääntömuutokset!

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Re: [b]Säästöjäkö???[/b]
« Vastaus #36 : 03.11.02 - klo: 16.31 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"

 :?: Jos sulla ei 2 vuodessa kulu yhtään rengasta niin ajatko sä ikinä? :shock:

Jos ajaa vain sisäkisoja ja kisoja varten on 2 sarjaa renkaita, niin ne eivät näillä sääntömuutostahdeilla todellakaan ehdi kulua.
Ainoa syy uusien rengassarjojen ostoon on ollut sääntömuutokset!


Tuossa ajassa renkaat kovettuu jo niin paljon, ettei niillä pärjää enää millään.

Itse en näe kesällä tuota 27-rengasta miksikään ongelmaksi. Varsinkin kun tieto mahdollisesta EM-renkaasta on mikä on. Ja ensi talvikauden kisoista en vielä jaksa vetää hernettä nenään, kun ei tämäntalvinenkaan sarja ole vielä alkanut.

Tuo Tepon esille tuoma pointti pitoaineista oli kyllä varsin aiheellinen. Voi olla, että varikoilta alkaa löytyä taas mitä eksoottisimpia myrkkyjä renkaisiin levitettäviksi. Pitoaineen "laillisuuden" ja myrkyllisyyden tarkkaileminen on kyllä täysin mahdotonta, kunhan vaan hajun saa jotenkin olemattomaksi.

Poissa Pexi

  • TamUA
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #37 : 03.11.02 - klo: 18.14 »
Asia on nyt niin että se rengas sääntö on aivan nopalla arvottu ( jälleen kerran ihme päätöksiä). No jos porukka jatkaa edelleen touringin ajamista teidän estelyistä huolimatta niin se luokka tulee oleen  foami luokka. Ja tossa joku kehtas väittää että 27 renkailla voi ajaa sisällä, niin ei voi jos aikoo painaa erän aikana kaasua edes kerran.  :evil:
Team XRay

Poissa Kimi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #38 : 03.11.02 - klo: 18.28 »
Suomessa lienee yksi paikka jossa voi edes treenata 27:lla  (mielummin Orionin fillareilla) eli Rajatorppa. Onneksi porukka nääs ajaa myös foameilla ja pitoa on kylliksi (tulkaa toteamaan ), eli 22:lla ei tartte ajaa. Eli jos meinaatte työntää jatkossa muualla 27:lla niin suositeltavaa on ajaa ensin kuukausi foameilla pitoa mattoihin niin alkaa 27:t edes jollain tasolla toimimaan. Sääliksi käy Suomen turistiautoilun tulevaisuutta, 27:t kun ei koskaan tule toimimaan matolla kunnolla (onneksi Suomen talvi on kovin lyhyt ).

Ei tartte SUDITELLA!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja joku vielä ihmettelee, miksi kaikki kärkikuskit eivät kisaa Suomessa

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: [b]Säästöjäkö???[/b]
« Vastaus #39 : 03.11.02 - klo: 19.14 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"

Tuossa ajassa renkaat kovettuu jo niin paljon, ettei niillä pärjää enää millään.

Ja tuokin näkökohta vielä!
Mutta jos 2 vuoden sisällä on ollut 3 eri regassääntöä ja taas muuttuu, niin jokin mättää....
Toivottavasti kuitenkaan ei palata enää kuviorenkaisiin ja Dremeliin.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
siis...
« Vastaus #40 : 03.11.02 - klo: 19.50 »
Jos halutaan että säästetään kuluja niin tuo että sisälle cs-27 renkaat on ihan älytön!
 esim. viime talvena kun ostin assoni (tammikuu) ajoin siitä lähtien samoilla renkailla (22) sekä kisat että treenit, ja kestivät kunnes siirryttiin ulos. Eli tuolla säännällä ei haeta muuta kun että viedään ajo iloa, ja yllytetään käyttämään kaikkia kivoja mömmöjä, mielummin rajoitettaisiin renkaat yhteen satsiin/kisa.
 minusta tuolla ei säästetä mitään, päin vastoin, uusien renkaiden merkitys vaan korostuu.

Juho

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #41 : 03.11.02 - klo: 20.43 »
Mä oon Aloittelija joten älkää ottako pulttia ainakaan hirveästi mulle :?:  :|  Eli siis kuluuko noi Take Offin cs renkaat nopeasti ulkona :?:  Jos haluaa ajaa ulkona niin mitkä renkaat ois hyvät ulos,jotka ei kuluis nopeasti :?:
täysii

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #42 : 03.11.02 - klo: 22.31 »
Se olis hyvä sääntö että sais käyttää molempia eli 22 ja 27 cs renkaita, näin ollen jokainen sais ajaa niillä renkailla millä haluaa ja mitä varastosta löytyy. Tietysti voi olla että joku joutuu kärsimään siitä että ei ole kuin 27:kat eikä viitsi uusia renkaita ostaa.

Onko joskus tälläinen sääntl ollutkin että sais käyttää molempi ?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
27
« Vastaus #43 : 04.11.02 - klo: 00.50 »
Joo, heitänpä omatkin nopat soppaan :wink:

Aika ihme vedätystä lajin suosion kannalta.
EI luulis Suomessa olevan liikaa harrastajia, jotta niitä voitaisiin karsia moisella säännöllä. Pexin (ja monen muun) kanssa samalla linjalla, ei tarvii ajaa 27, ainakaan sisällä. Ulkonakin todella turhauttavaa.

Heitän karkeen arvion, etten henk.koht. varmaan pahemmin kisaa 27-renkailla sisällä. Ulkona ajaminenkin epäilyttää suuresti, varsinkin kun meidän korkeudella Oulussa tarvii lämpimällä asvaltilla ajaa vasta joskus kesäkuussa. Hieman galluppia tehtyäni voin ihan kertoa etten tule olemaan ainoa joka skippaa kumirengas sutimiset. :evil:

On tietty hyväkin asia että rengas on sama kuin EM-kumi, mutta ...
Säästyypähän budjetti näinkin kun ei tarvi skabata.
Toivonpa että 22 kumi tulee viralliseksi talvirenkaaksi  :wink:  2003 alusta. Eipä syksyn kisoilla muutenkaan ole mitään isompaa arvoa, mutta veikkaan että TS-10 kokeilukisat voi olla "osanottaja köyhiä"... :cry:

Sad but true. :?

Jotta homma ei menis pelkästään narisemiseksi, :wink:
onneksi on 1/12 , TSF ja touring polttis luokat. :wink:
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Poikkeus vahvistaa säännön ? ... kö..
« Vastaus #44 : 04.11.02 - klo: 08.49 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
...Olivat sitä mieltä tuosta rengassäännöstä, että se tuo lisää säästöjä, kun ei tarvitse kahta rengastyyppiä (22 ja 27) ylläpitää...
...
ajalla...


Tuossapa tuo harhakäsityksen ydin juuri onkin. Ei ole kyse mistään kahden tyypin ylläpidosta vaan selkeästi kahden eri kauden (talvi ja kesä)rengastyypistä ts. yhden kauden aikana ajettaisiin vain yhdellä tyypillä.
Kyllä ne renkaat siellä pakissa pysyy ilman ylläpitoakin ja matolla ajetuilla renkuloilla ei kuitenkaan ajeta ulkona eikä päinvastoin.
Mikä tässä on se vaikeasti ymmärrettävä kohta ?
Ainoa säästö mitä nyt ajettavalla filosofialla syntyy on kuljettajien kisojen osaanottomaksujen radikaali vähentyminen.
-Pekka

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #45 : 04.11.02 - klo: 11.16 »
Tokihan se on ongelma, jos halutaan päättää vain yksi rengas ja ratoja, pitoja ja olosuhteita on joka lähtöön. Ehkä Take-offin renkaat eivät olleet mikään paras vaihtoehto, mutta mielestäni muutos on silti parempaan. Noita 22:ia saa liimalla parsia kasan aina joka akun jälkeen, kun eivät kestä viriluokan g-voimia kovalla pidolla. Ne jotka eivät ole nähneet 22:ssa mitään ongelmaa ovat varmaankin ajaneet stanua tai sitten tosiaan jossakin Seinäjoella.
Itse ajan mielelläni 27:illa. Tietysti jos jollakin radalla ei ole yhtään pitoa, niin onhan se ikävää. Sitten voi tuo foamiluokkakin alkaa ihmisiä kiinnostamaan. Ja sitten kun porukka ajaa foameilla, niin pitoakin löytyy taas 27:lle, jne... Ei ole RC-autoilu helppoa Suomessa, mutta kyllä renkaiden pitäisi kestää ajoa!

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Take-off
« Vastaus #46 : 04.11.02 - klo: 11.28 »
Kesällä voisi kyllä ajaa Take-off 27 renkailla, kuten ehkä euroopassa ajetaan ensi kesänä, mutta mitä järkeä on ajaa näillä lievästi sanoen surkeilla renkailla matolla??

Euroopan lähes kaikki kisat ajetaan yksityyppi renkailla jotka ovat jotain muuta kuin CS renkaita (orion, HPi...). Joten ajamisesta täällä huonopitoisilla matoilla ja CS- renkailla ei tosiaan ole mitään iloa.

Kun kerran Suomessa ajetaan kansallista TS- luokkaa, miksi talvella ei voi ajaa viriä vapaalla rengas säännöllä esim. PITEILLÄ ? Stanu ja ehkä tuleva TH tai Pro-Stock sitten jatkakoon Cs renkailla kuluja säästääkseen.

Kaiken huippu on FOAM luokka, sitähän ajetaan jopa niinkin lähellä kuin USA:ssa???
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #47 : 04.11.02 - klo: 15.59 »
Siis ensi kesäkö ajetaankan 27 renkuloilla ja talvi 22 renkuloilla vai mitenkä? Ja kuuluko ton 27rengas säännön alle tj10 ja ts10 luokat? Hä...
En ole tainu pysyä oikein kärryillä :roll:
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Perustelujako ? Yritetään ainakin....
« Vastaus #48 : 04.11.02 - klo: 16.15 »
Huh huh... aika paljon on tullut kysymyksiä ja vastaisin mielelläni jokaiseen erikseen, mutta sitten menee semmoiseksi sillisalaatiksi...

Toivon, että hyväksytte vilpittömän perusteluni ko. asioihin, mutta koska kyseessä on anonyymi palvelu, en voi kertoa niiden henkilöiden nimiä, joita olemme käyttäneet asiantuntijoina. Onko se salaisuus keitä he ovat ? Ei tietenkään, jos ette sanaani usko, voitte aivan hyvin soittaa allekirjoittaneelle ja kerron kyllä keistä henkilöistä on kyse, ei se salaisuus ole. Mutta tämmöisessä "anonymi" -keskustelupalstalla ei ole suotavaa tuoda henkilöiden nimiä esille kysymättä heiltä siihen lupaa. Kyllä he itsekin näitä sivuja seuraavat (ainakin osa), vastaavat ja kommentoivat sitten itse, jos niin haluavat.

Mutta tehtyjä sääntömuutoksia ei suinkaan ole tehty "täydellisen tietämättömyyden suomalla itsevarmuudella"!

**********************************************************
Miksi CS-27 renkaat ?
Kyselyn perusteella, jonka teimme, lajiryhmä tuli siihen tulokseen että CS-22 renkaan pudottaminen pois TJ-10 luokasta on perusteltua.
- Ja tuossa asiassa siis noudatimme täysin kyselyyn vastanneiden enemmistön halua TJ-10 luokassa !
- Se pienentää kustannuksia, kiistaton tosiasia, minkä toiset ymmärtävät ja toiset eivät
- Tiedossa on että CS-27 on liukkaampi kuin CS-22, CS-27 on kuitenkin ajettava rengas ja täten se on hyvä rengas ko. luokkaan
- lisää kilpailijoiden, harrastelijoiden yms. kommentteja ja perusteluja: http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=265&postdays=0&postorder=asc&start=30

Miksi sitten päädyttiin siihen, että sama rengassääntö tulee myös koskemaan TS-10 luokkaa ?
- Lajiryhmän yksimielisellä päätöksellä kuultuamme alan asiantuntijaa, tulimme siihen tulokseen, että samoilla yllä olevilla perusteluilla luodaan ko. sääntö koskemaan myös TS-10 luokkaa

Ja koittakaa jo uskoa, että tuleva mattokausi ajetaan nykyisellä rengassäännöllä eli CS-22 ja CS-27 renkailla ajetaan myös kevään 2003 FTT-kilpailut. Ja tuon kevään aikana punnitaan uudestaan, onko tehty rengassääntö ollut oikea, myös mattokautta ajatellen vai ei. Jos todetaan kaikesta nykyisistä perusteluista huolimatta, että se ei toimi, niin sitten ilman muuta otetaan uudestaan harkitaan CS-22 renkaan hyväksyminen mattokaudelle 2004. Aivan samoin perusteluin EFRA teki sellaisen säännön jossa "palattiin" takaisin ei ehkä parhaaseen mahdolliseen renkaaseen, mutta sellaiseen jonka kaikki tietävät ja tuntevat. Ensi keväänä varmaankin saamme kuulla usealta kuljettajalta "testituloksia", kierrosaika vertailuja yms.. CS-22 ja CS-27 välillä ;-). Ja muistetaan, että ajettava rengas ja luokkaan sopimaton rengas on kaksi eri asiaa! Kesä ajetaan sitten CS-27 renkailla.

**********************************************************
Miksi 4min ajoaika TJ luokkiin ?
Kyselyssä suurin osa ei ollut halukas siirtymään 4min eriin TJ-10 luokassa. Tämän otan täysin omaan piikkiini, sillä kysely oli tehty väärin tämän kysymyksen kohdalta, siinä olisi pitänyt kertoa nimeen omaan vakiomoottori ongelmasta, akkuongelmasta (lähinnä kalleudesta), jne.. ehkä EHKÄ vastaus olisi ollut toisenlainen kuin mitä se oli..
Karu tosiasia on, että ajoaikaa oltaisiin voitu vaikka nostaa 6min, akkujen suhteen ongelmia ei ole, kapasiteettia kyllä riittää. Tässä on kuitenkin se ongelma, että akkujen hinnat ovat nousseet ja nykyisellään maksavat aivan liikaa harrastajille. "Tavallisilla halvoilla, halvemmilla" akuilla kapasiteetti riittää mainiosti tuon 4min ja täten kukaan ei saa merkittävää hyötyä enää kalliista "erikoisakuista". Tiedossamme on, että nykyinen vakiomoottorisääntö ei ns. "toimi". Ja sen vuoksi haussa on uusi sääntö, joka julkistetaan viimeistään 2003 maaliskuussa (tämä on  ihan puhtaasti oma kommenttini, mutta tähän pyrin), sillä tavoitteena on, että meillä olisi vuoden 2004 alusta käytössä uusi enemmän harrastajaystävällinen moottori (kenties sama kuin EFRA päätti/suosittelee, tästä asiasta lopussa lisää). Lajiryhmän käyttämien asiantuntijoiden mukaan, silloin kun ajetaan TJ-10 autolla niin juuri tuo viimeinen minuutti kuluttaa vakiomoottoria aivan liikaa ja sen vuoksi, jos kilpailussa haluaa menestyä on ankkuri sorvattava lähes joka erän jälkeen! Ja tämähän ei saa kuulua ko. juniori luokkaan, jonka pitäisi olla edullinen ja kestävä, siten että koko päivän pärjää pelkällä perushuollolla, ja perushuoltoon harrastajahommissa ei varmaankaan kuulu ankkurin sorvaaminen. Joten tässä vaiheessa, kun emme mitään muutakaan voi tehdä ko. luokan kustannusten säästämiseksi, niin tuo ajoajan pienentäminen on se järkevin vaihtoehto. Ja uskoakseni kyse on vain ensi vuodesta, sillä luotan siihen, että vuodelle 2004 saadaan uusi vakiomoottorisääntö, joka palvelee niin junnuja kuin harrastajiakin (TJ ja TH).

EFRAn uusi moottorisääntö ”kansallisen tason vakiomoottori-suositus” kuuluu seuraavasti...
”Spec Motor- Rebuildable, 17*2, Fixed timing of 5 degrees, Bushes(No Bearings).
(Orion Mach Mod II, Corally Street Serie)

**********************************************************
Miksi TSF ns. FOAM luokka ?
Tuon asian toi esille yksi maamme huippukuljettajistamme. Mahdollisuutta kysyttiin, voidaanko ajaa TS-10 luokkaa myös ns. FOAM-renkailla. Ja tähän asiaan lajiryhmällä ei siis ole mitään esteitä, VAAN PALLO on kilpailun järjestäjillä ! (USKOKAA JO!) Eli JOS kilpailun järjestäjät haluavat ajattaa FT-kilpailujen yhteydessä LISÄLUOKKIA sunnuntain aikana, niin sinne he voivat tuon ottaa. Aivan samalla tavalla kuin on ajettu Syndicate-luokkaa ja C-12 luokkaa. Ihmettelen syvästi mikäli joku ulkopuolinen joka ko. luokaa ei aja, ei halua että ko. kilpailuja järjestettäisiin koska kyseessä on lisäluokka ! Mitä pahaa siinä on, jos kilpailun järjestäjät saisivat tällä "ylimääräisiä" MAKSAVIA kuljettajia sunnuntaille ? Ei tuosta asiasta voi olla kenellekään mitään haittaa !
**********************************************************

Kerrottakoon että lajiryhmässä on mukana myös aktiivikilpailija kenties maailman huipulta. Hän on kaikissa päätöksissään tuonut aina esille sen, mikä on parasta sille harrastajalle, harrastavalle kilpailijalle ja ns. pro-kuskeille. Hän ei koskaan, yhdessäkään sääntöasiassa, ole vienyt ja halunnut viedä asioita, sen mukaan, mikä olisi hänelle itselleen henk.koht. parempi ratkaisu. Hän tuntee autojen tekniikan, renkaat ja akut aivan varmasti niin hyvin, että kenellekään ei ole epäselvää etteikö hän olisi alan asiantuntija. Sen lisäksi olemme eri asioita kyselleet eräältä maahantuojalta ja erään maahantuojan "edustajalta" (kyseessä kaksi eri maahantuojaa). Mukana on ollut myös henkilö joka on ollut erittäin kiinteästi mukana TJ-10 luokan huipulla, jonka tietämystä on aivan turha kenenkään edes epäillä TJ-auton (moottorin, välitysten, renkaiden yms.) suhteen, sen verran paljon on ko. henkilö kyseisessä luokassa työtä tehnyt.
lisää kilpailijoiden, harrastelijoiden yms. kommentteja ja perusteluja: http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=265&postdays=0&postorder=asc&start=30

En suinkaan sano, että ko. ryhmä olisi kaikissa aioissa täysin samaa mieltä, mutta heidän kokonaispanoksella on tehdyt muutokset saatu aikaan. Emme me lajiryhmässä tee mitään asioita sen mukaan mikä meistä olisi kivaa tms. Kyllä nämä asiat lähtee aina siitä kysyntä ja tarjonta systeemistä. Ja ikävä kyllä tällä foruumilla on äänessä pääasiassa henkilöt, jotka eivät ole tyytyväisiä tehtyihin ratkaisuihin. Tyytyväiset tuntunevat olevan pääasiassa hiljaa, kyllä vain tiedän niitä on ! Jostain syystä kaikki eivät taida edes muistaa, mitä ovat kyselyssä allekirjoittaneelle vastanneet, koska jostain ihmeen syystä, joidenkin mieli on muuttunut jo täysin päinvastaiseksi, siitä mitä ovat siis allekirjoittaneelle vastanneet ?

**********************************************************
Ja mitä tulee oheiseen kommenttiin. Jätän sen omaan arvoonsa. Ota ensin selvää mitä, mikä, kuka on AKK ja kirjoita vasta sen jälkeen ko. kommentteja. Sillä sinulla ei selvästikään ole mitään tietoa siitä mitä, mikä, kuka on AKK. Karu tosiasia on se, että jos te haluaisitte ajaa esimerkiksi täysin vapaalla rengassäännöllä, ei teitä kukaan siinä estä. Teillä on täysi oikeus siihen, siitä vain! Siinä on vain semmoinen pieni juttu ja se on se, että sen jälkeen teillä kenelläkään ei ole AKK:n lisenssiä! No kenelle se sitten on ongelma ja kenelle ei, jääköön se siinä tapauksessa jokaisen omaan harkintaan mitenkä tuossa vaiheessa toimisi! Joten ottakaa nyt viimeistään se sääntökirja esille (löytyy myös netistä) ja lukekaa säännöt ja miettikää mitä kirjoitatte !

PJEP
Olen miettinyt, kuinka pitkälle meidän on kuljettava AKK:n talutusnuorassa. Olisko mahdollisuutta yksinkertaisesti kävellä AKK:n päätösten yli? Jos porukka ei halua ajaa 27-renkailla, ajetaan edelleen 22-renkailla, jos ollaan yksimielisiä. Kisajärjestäjäthän tässä ovat avainasemassa - hyväksytään sanallisella tai sanattomalla sopimuksella 22:set.
**********************************************************


Tiedän, että nämä ei tietenkään ole varmaankaan hyväksyttäviä perusteluja.. tiedän kokemuksesta, että ei ole olemassa hyväksyttäviä perusteluja silloin kun ollaan erimieltä jostain asiasta. Se on karu tosiasia. Kaikki kun tuntuvat olevan niitä asiantuntijoita ja tuntuvat tietävän sen AINOAN OIKEAN ratkaisun... no.. näiden asioiden kanssa olen oppinut elämään ja joka tapauksessa koko lajia edelleenkin kehitän ja eteenpäin vien, sillä uskokaa huviksi, tiedän että henkilöt jotka täällä nimettöminä esiintyvät ovat joka tapauksessa se vähemmistö ns. oppositio, jonka kuuluukin pitää ääntä ja tuoda asioita esille, olkoonkin sitten perusteltuja tai ei. Jos niitä ei tuoda esille, silloin mikään ei kehity. Ai mistäkö tiedän että täällä esiintyy vain oppositio ? No, yksinkertaisesti siitä, että allekirjoittaneella on edelleenkin kyselyn vastaukset, joten tiedän mitä mieltä kukin ovat silloin, kun uskaltavat esiintyä omilla nimillään ! Kiitos niiden kaikkien 37, jotka kyselyyn vastasivat !

Nyt on tietyt sääntömuutokset tehty ja niiden mukaan eletään, jos tulee pakottava tarve korjata jotain asiaa, silloin se korjataan, ei se sen kummempaa ole !  Ei ole olemassa mitään lopullisia päätöksiä minkään asian suhteen (pl. yksi asia!), vaan eletään tilanteen mukaan ja katsotaan "minne mennään". Ei kuitenkaan aleta "soutamaan ja huopamaan" edes takaisin,  mutta virheet, jos niitä on, ne tullaan kyllä korjaamaan.

Otan edelleenkin rakentavaa palautetta/kritiikkiä vastaan, sen kautta lajia kehitetään !

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #49 : 04.11.02 - klo: 17.54 »
Minäpä nyt vielä vastaan, kun en ole koko aikana esiintynyt anonyyminä.
Tumppi: vastauksesi vilisee yleistyksiä ja päätöksiä, jotka perustuvat esim. yhden henkilön (asiantuntijan) mielipiteeseen tyyliin "ajettava" jne.
Epäilemättä käyttämänne asiantuntija on asiantuntija, mutta hänkin edustaa vain _omaa_ subjetkiivista käsitystään asiasta.
Viittaamasi vähemmistö on joukko Euroopan ja Suomen mestareita tai muuten vuosikausia lajia harrastaneita, osa jopa puoliammattilaisia, joten kyllä heiltäkin uskoakseni asiantuntemusta löytyy ?
Olet oikeassa siinä, ettei ehdotonta totuutta tai oikeaa vastausta tällaiseen dilemmaan löydy, mutta et ole edelleenkään antanut _järkeenkäypää_ selitystä 22:n poistamiselle TS-luokasta.
Kyse ei ole (pelkästään) siitä, että 22 on nopeampi kuin 27 vaan siitä, ettei 27:lla ajaminen matolla ole a) hauskaa b) luokalle ominaista.
Renkaiden "nopeus" ei tässä tapauksessa ole se, mitä mitataan vaan toimivuutta erilaisissa olosuhteissa.
Nopeushan on kaikille sama, eikä se näin ollen ole oleellinen asia.
Emme aja renkailla kelloa, vaan tosiamme vastaan.
Mikä on se säästö, joka 27:lla saavutetaan matola 22:iin verrattuna. Ehkä aavistuksen parempi kulutuskestävyys, mutta mitä sen hinnalla menetämme ?
Kommenteista päätelleen : Mielenkiinnon lajia kohtaan.
Tämän luulisi olevan huolestuttavaa ? Eikö ?
Harrastajien voimakkaat reaktiot perustunevat syvään huoleen lajin kehityssuunnasta ja lajiryhmän "sanelupolitiikasta", jolta tähän astinen toiminta on kieltämättä hieman tuntunut.
-Pekka

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Matto
« Vastaus #50 : 04.11.02 - klo: 19.24 »
Reittilä: Tumppihan äsken totesi , että matolla ajetaan keväällä sekä 22 että 27 renkailla . Keväällä myöskin opimme miltä 27 tuntuu. Ensi talvelle sääntöä siis voidaan tarvittaessa muuttaa.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Matto
« Vastaus #51 : 04.11.02 - klo: 19.26 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Reittilä: Tumppihan äsken totesi , että matolla ajetaan keväällä sekä 22 että 27 renkailla . Keväällä myöskin opimme miltä 27 tuntuu. Ensi talvelle sääntöä siis voidaan tarvittaessa muuttaa.


Ei mun ymmärryksessä mitään vikaa ole, eikä myöskään sisälukutaidossa :)
Koitin vain selvitellä asioita vielä yhdeltäkin kantilta.
-Pekka

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #52 : 04.11.02 - klo: 19.26 »
no, minä en lähde kisaamaan, vaan ajelen tyytyväisenä "sunnuntai ajeliana" 22 renkailla ja sillä siisti. Kun saahan niillä ajaa kerhon harjoituksissa ja kerhonkisoissa, sehän on vaan kilpailu sääntö :wink:

(alle kirjoitus käy paremmin kuin hyvin nyt :mrgreen: )
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #53 : 04.11.02 - klo: 19.31 »
Lainaus käyttäjältä: "teemu12"
no, minä en lähde kisaamaan, vaan ajelen tyytyväisenä "sunnuntai ajeliana" 22 renkailla ja sillä siisti. Kun saahan niillä ajaa kerhon harjoituksissa ja kerhonkisoissa, sehän on vaan kilpailu sääntö :wink:

(alle kirjoitus käy paremmin kuin hyvin nyt :mrgreen: )


Kai sinä nyt sentään tänä talvena kisaa ajat? Siis kysehän on kevään 2004 kilpailuista.

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #54 : 04.11.02 - klo: 20.04 »
Hitto soikoon kun justinsa aloin osata sääntöjä niin sitten tulee "himmeitä" sääntömuutoksia :evil:  Noohhh.....Ei se nyt niin hirveesti haittaa..... :mrgreen:
täysii

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #55 : 04.11.02 - klo: 20.19 »
Täytyy tässä sanoa että te saatte ainakin mun pään ihan sekaisin :?

Mitähän siitäkin tulee jos mä meen kisaaman, varmaan kaikki mahdolliset virheet. Mä en edes tiedä mitä kovuusluokkaa ton mun mattoauton foamirenkaat on :(

Ja kun nyt puhutaan ties minkä vuoden säännoistä.  Onko se nyt silleen että jo nyt tänä talvena ajetaan niillä 27 renkailla ?

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #56 : 04.11.02 - klo: 20.52 »
kylähän mä kisaa tänä talvena ajan jos oikein innostun kun ole aika alotelia tällä sähkö tourig puolella.

Lopuukohan ton cs22 sarjan maahan tuonti sillon kun sääntö astuu voimaan?
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #57 : 05.11.02 - klo: 08.37 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Täytyy tässä sanoa että te saatte ainakin mun pään ihan sekaisin :?

Mitähän siitäkin tulee jos mä meen kisaaman, varmaan kaikki mahdolliset virheet. Mä en edes tiedä mitä kovuusluokkaa ton mun mattoauton foamirenkaat on :(

Ja kun nyt puhutaan ties minkä vuoden säännoistä.  Onko se nyt silleen että jo nyt tänä talvena ajetaan niillä 27 renkailla ?


Muokkaan uuteen uskoon tämän...

Jos autosi siis on nimen omaan mattoauto C-12, niin unohda koko rengaskeskustelu, se ei sinua koske..

Jos sen sijaan ajat Tourinkia myös matolla, voit huoleta ajaa tulevan talven sekä CS-22 että CS-27 renkailla !

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Sääntömuutoksia
« Vastaus #58 : 05.11.02 - klo: 09.49 »
Nyt on kyllä asiat kaikilla huolestuttavasti sekasin...

Tumppi, mattoautossa on yleensä aina solukumirenkaat ja niitä on eri kovuuksia josta meikäläinen ei tiedä mitään, vaan ajan niillä mitä on :) Matto auto on siis sellanen 1:12 skaalan ovikiila.

Mitä noihin CS-27 renkaisiin tulee, niin ajan varmaan sitten 27:lla talven 2004 jos vielä harrastan tätä lajia...

Ja aloittelijoille tiedoksi, kun tuntuu olevan vaikeeta näiden sääntöjen ymmärtäminen:

CS-27 rengasta tullaan käyttää ainoana renkaana vasta 1.5.2003 jälkeen, joten tämän talven (2002-30.4.2003 talvikausi) ajetaan vielä CS-22 renkailla (toki saa käyttää CS-27) joten kyllä niitä vielä voi ostaa.

Ja aina saa treenata millä renkaalla haluaa, itsekin treenaan vieläkin SSA-renkailla, kun niitä nyt pakissa vielä on.

Vielä semmoista, että ainakin VAU:n kerhokisoissa ollaan ajettu Tj ja TS vapaalla kumirenkaalla, joten siitä vaan kuluttamaan niitä vanhoja renkaita :)

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #59 : 05.11.02 - klo: 10.00 »
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Nyt on kyllä asiat kaikilla huolestuttavasti sekasin...

Tumppi, mattoautossa on yleensä aina solukumirenkaat ja niitä on eri kovuuksia josta meikäläinen ei tiedä mitään, vaan ajan niillä mitä on :) Matto auto on siis sellanen 1:12 skaalan ovikiila.



UPS..

Joo olen hyvin tietoinen siitä millä renkailla ajetaan C-12 autoa ja millä renkailla ajetaan Tourinkia... Jostain syystä vain olin tullut siihen tulokseen, että PETE88 ajaa nimen omaan Touring -autolla (vaikka puhuukin mattoautosta, joka yleisimmin tunnetaan C-12 autona..) ..

Eli PETE88 tiedoksi... jos ajat C-12 autoa, niin unohda koko rengaskeskustelu, se ei koska sinun käyttämääsi autoa !