Kirjoittaja Aihe: Sääntömuutoksia  (Luettu 24598 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä on sanelupolitiikka ?
« Vastaus #60 : 05.11.02 - klo: 10.22 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"

Harrastajien voimakkaat reaktiot perustunevat syvään huoleen lajin kehityssuunnasta ja lajiryhmän "sanelupolitiikasta", jolta tähän astinen toiminta on kieltämättä hieman tuntunut.


Harrastajien voimakkaat reaktiot ? Joopa joo.. edelleenkin suurin osa harrastajakunnasta on sitä mieltä että TJ luokassa ko. rengassääntö on oikea (tästä allekirjoittaneella on nimen omaan TJ kilpailijoilta tullutta dokumenttia). Monet TS kuskit samaisessa kyselyssä olivat myös valmiit menemään samaan sääntöön. Tällä forumilla on äänessä pääsääntöisesti muutama äänekäs kuski...

Kyselyn vastaajat ja kertomani henkilöt, jotka ovat olleet päätöksenteossa apuna, edustavat aivan varmasti niin suomen huippua kuin sitä tavallista harrastajakuntaakin sekä mukana on ollut myös kovan luokan asiantuntija kenties maailman huipulta, vähintäänkin puoliammattilainen...

Mitä on sanelupolitiikka..
Jos olisimme tehneet ko. säännön koskemaan tulevaa talvikautta, ilman mitään siirtymiä yms.. se olisi ollut silloin sanelupolitiikkaa, aivan varmasti !

Sen sijaan me teimme ko. säännön hyvällä siirtymäkaudella ja nyt vielä EFRAn tekemän päätöksen myötä, vahvistuu käsitys, että kesäkaudelle ko. sääntö on ok. Talvikaudelle (2003-2004), meillä on vielä mahdollisuus muuttaa ko. sääntöpykälä, mikäli todetaan kevään 2003 aikana, että ko. rengas ei sovi matolle. Eikö tässä jos jossain ole ajateltu nimen omaan sitä harrastajan etua myös ? Ei tuo ole missään tapauksessa sanelupolitiikkaa.

Ja yhdessäkään sääntömuutoksessa emme ole asioita omasta päästä ottaneet, vaan kyllä niitä on nimen omaan faktojen perusteella harrastajien ja kilpailijoiden edun mukaisesti tehty, kaikkia kuunnellen ja siihen annettiin hyvä mahdollisuus tehdyn kyselyn perusteella myös.

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #61 : 05.11.02 - klo: 11.13 »
Joo ajan siis 1:12 mattoautolla .

En tiedä kuuluuko tämä kysymys tähän topicciin, mutta koskee kumminkin renkaita= eli saako mattoauto kisoja ajaa millä rengas kovuudella tahansa (solukumeilla tietty).

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #62 : 05.11.02 - klo: 11.16 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Joo ajan siis 1:12 mattoautolla .

En tiedä kuuluuko tämä kysymys tähän topicciin, mutta koskee kumminkin renkaita= eli saako mattoauto kisoja ajaa millä rengas kovuudella tahansa (solukumeilla tietty).


Kyllä saa.

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #63 : 05.11.02 - klo: 14.32 »
Tämä menee kyllä vähän aiheen vierestä ja historian penkomiseksi mutta,
-Ihmettelen milloin rengasrajoitukset ovat tulleet mukaan kuvioihin ?
-Onko Suomessa koskaan ajettu virallisia turistikisoja vapailla rengasvalinnoilla ?
THR

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #64 : 05.11.02 - klo: 14.40 »
Lainaus käyttäjältä: "winqqu"
Tämä menee kyllä vähän aiheen vierestä ja historian penkomiseksi mutta,
-Ihmettelen milloin rengasrajoitukset ovat tulleet mukaan kuvioihin ?
-Onko Suomessa koskaan ajettu virallisia turistikisoja vapailla rengasvalinnoilla ?


On ajettu, silloin kun Touring tuli Suomeen asti ko. luokassa ei ollut mitään rengasrajoituksia. Tästä oli seurauksena se, että jos halusit menestyä kilpailussa sinulla tuli olla "hevoskuormallin" erilaisia renkaita, eri kovuuksineen. Juuri sen vuoksi, että matot sekä asvaltti ovat erilaisia pidoltaan, riippuen ajasta ja paikasta.. joten optimituloksen saavuttamiseksi renkaita piti olla ja PALJON erilaisia... Ja tässä oli muistaakseni vielä se ongelma, että ns. tiimi-kuskit saivat renkaita, joita ei ihan pakosta kaikille ollut.

Siitä päädyttiin sitten rajoitettuun renkaaseen, että saataisiin jälleen kerran niitä puhuttuja kustannuksia alas.. vuosi kun rajoitetut renkaat oli ensimmäisen kerran käytössä, taisi olla 2001(?) vai olikohan se ensimmäisen kerran 2000(?) taitaa olla jompi kumpi.... varmistan tuon huomen aamuna, kunhan illalla selaan kaikki sääntökirjat läpi... ellei sitten joku jo muista oikeaa vuotta ?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #65 : 05.11.02 - klo: 15.01 »
Rengassääntö tuli: 1.5.2001

Juho

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #66 : 05.11.02 - klo: 15.11 »
Kiitokset.
Käytännössä rengas-rodeon kustannukset ovat siirtyneet insertteihin (vitsivitsi)  :wink:
THR

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #67 : 05.11.02 - klo: 15.15 »
Lainaus käyttäjältä: "winqqu"
Kiitokset.
Käytännössä rengas-rodeon kustannukset ovat siirtyneet insertteihin (vitsivitsi)  :wink:


Ymmärrän vitsisi... sillä sitä voi vain miettiä paljonko tulee eri variaatioita, kun on käytössä vapaa rengassääntö ja kaikkiin voit kokeilla erilaisia inserttejä... joku voisi kertoa paljonko tulee mahdollisia erilaisia vaihtoehtoja tai paljonko niitä oli silloin aikoinaan... yhden luvun olen kuullut, että erilaisia renkaita oli mahdollisuus tehdä semmonen 40 sarjaa... ihan vain tiedoksi niille, jotka ovat uusia, varmaan tuon valossa rengassääntö aikoinaan oli ihan tervetullut.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Mitä on sanelupolitiikka ?
« Vastaus #68 : 05.11.02 - klo: 15.18 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

Harrastajien voimakkaat reaktiot ? Joopa joo.. edelleenkin suurin osa harrastajakunnasta on sitä mieltä että TJ luokassa ko. rengassääntö on oikea (tästä allekirjoittaneella on nimen omaan TJ kilpailijoilta tullutta dokumenttia). Monet TS kuskit samaisessa kyselyssä olivat myös valmiit menemään samaan sääntöön. Tällä forumilla on äänessä pääsääntöisesti muutama äänekäs kuski...


Koska luvassa on sääntöjen tarkistus, saa asia puolestani jäädä tähän, mutta oletko Tumppi miettinyt, mistä syntyy "äänekkäät kuskit" ja mistä vähemmän äänekkäät ?
Tähän äänekkäiden kuskien joukkoon kuuluu mm. Euroopan mestari, muutama "tehdaskuski" tai muuten vain huomattavan kauan harrastaneita kuskeja yms.
Äänekkäät kuskit ovat äänekkäitä mm. seuraavista syistä:
1) Kokemus on kartuttanut tietoa ja taitoa
2) Koska on kokemusta, tietoa ja taitoa syntyy helposti selkeä kuva siitä, mikä on lajille eduksi, mikä ei
3) Koska on kokemusta, tietoa ja taitoa on myös usein kanttia laittaa itsensä peliiin
Hiljaiset kuskit synyvät mm. seuraavista syistä.
1) Ei ole selkeää kuvaa siitä, missä mennään
2) Koska ei ole selkeää kuvaa siitä missä mennään, mennään mielummin porukan mukana
3) Koska halutaan mennä porukan mukana eikä tiedetä missä mennään ei ole myöskään omaa mielipidettä, jota voisi/uskaltaisi tuoda julki.
Rengassäännön suhteen ollaan toki oikealla linjalla, mutta lapsi vaan meni pepesuveden mukana kun tulkittiin kyselyn tulos kaikkkien yhteiseksi mielipiteeksi.
Tilastollisesti ei tehdyllä kyselyllä ole juurikaan mitään painoarvoa monestakin syystä, mm. siksi, ettei kaikilla edelleenkään ole Internetyhteyksiä; kaikki eivät vastanneet kyselyyn vaikka nettiyhteydet olisi ollutkin käytössä, eikä monella vastanneella ollut/ole kompetenssia vastata.
Ja lopuksi; kyselyn teon aikaan ei monellakaan ollut selkeää kuvaa 27:n toimivuudesta/toimimattomuudesta matolla
Palaan uudelleen asiaan, kun sen aika on.
-Pekka

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Mitä on sanelupolitiikka ?
« Vastaus #69 : 05.11.02 - klo: 16.50 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"


klip klip
Koska luvassa on sääntöjen tarkistus, saa asia puolestani jäädä tähän, mutta oletko Tumppi miettinyt, mistä syntyy "äänekkäät kuskit" ja mistä vähemmän äänekkäät ?
Tähän äänekkäiden kuskien joukkoon kuuluu mm. Euroopan mestari, muutama "tehdaskuski" tai muuten vain huomattavan kauan harrastaneita kuskeja yms.
klip klip


Niin kun en tiedä kaikkia mahdollisia henkilöitä tällä forumilla kunkin nimimerkin takaa, niin en tiedä mitä mieltä itse kukin (tämän forumin käyttäjistä) ovat olleet asiasta.. mutta viittaamassasi äänekkäiden kuskien joukossa..

edelleenkin allekirjoittaneella on kyselyn vastaukset... ja tiedän sieltä mitä mieltä itse kukin on mistäkin asiasta ollut... ja se riittää siis allekirjoittaneelle, jos joku vastaajista antaa tälle forumille toisenlaisen vastauksen, en sille tietenkään mitään voi...
On helppo antaa kirjallisia vastauksia, kun tietää että anonymiteetti on luvattu ja on helppo sen jälkeen antaa toisenlaisia kommentteja, esim. tälläisessä anonymi-forumissa...

... hmm enpä sano enempää...

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
äänekäskö
« Vastaus #70 : 06.11.02 - klo: 12.42 »
Luulen olevani edelleen samalla puolella rengassäännössä. Vastasin aikoinaan 22-renkaiden puolesta. Mielestäni 27-renkaiden toimimattomuus oli pääosalla tiedossa, mutta esim."väärällä" insertillä 50 asteisella radalla kaasupohjassa puskeneiden kokemukset ulkoradalla taisivat luoda harhakuvan, että 27 olisi paremmin sopiva rengas.

Jos yli 50 viestiä on "äänekäs" (caps päällä en ole huutanut ainakaan) niin tunnustan usein puuttuvani asioihin kuten tämä rengassääntö ja osaksi myös tuon esiin niiden tuntemieni kuskien mielipiteitä ketkä eivät itse "jaksa" osallistua. Vaikka omaan pitkän harrastus ja kilpailupohjan myös kansainvälisellä puolella en ole mielestäni yrittänyt kertaakaan sanella sääntöjä, joilla kisoissa täällä pitäisi ajaa.

Rengassääntöön jolla 27 renkailla ajettaisiin matoilla oli pakko tuoda esiin "lähes kaikkien" huippukuljettajien mielipide ja fiilis. Useimmat totesivat suoraan ettei tarvi ajaa sit ollenkaan... ja kuten tumppi totesi että jos asia on näin niin sääntöjä voidaan tarkistaa vielä, hyvä näin.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #71 : 06.11.02 - klo: 15.49 »
Kaikista paras olisi jos saataisiin kokonaan uusi sallittu rengastyyppi joskus kun kerran 22 hajoaa pelkästä pidosta ja 27 joidenkin mielestä ei pidä tarpeeksi.

Poissa Juho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • www.rc10.com
Sääntömuutoksia
« Vastaus #72 : 06.11.02 - klo: 18.26 »
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
Kaikista paras olisi jos saataisiin kokonaan uusi sallittu rengastyyppi joskus kun kerran 22 hajoaa pelkästä pidosta ja 27 joidenkin mielestä ei pidä tarpeeksi.


Kyllä, ainakin matolle. Ulkona 27 toimii oikein hyvin, itse en ajanut kuin yhdessä kisassa ulkona 22:lla, sekin oli Kuusankoskella lähes pakkasessa, jolloin 27 ei ollut paljoakaan hitaampi. Matolla 27:lla ei tarvitse ajaa, eivätkä 22:tkaan ole mitään kauhean laadukkaita renkaita.
Associated/Reedy/Sanwa/Pro-Line/Protoform/V-Dezing/RC-Trim

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #73 : 06.11.02 - klo: 19.29 »
Olen samaa mieltä mitä tällä forumilla varmaan lähes kaikki ovat että 22 ehdottomasti matolla ja ulkona mahdollisesti 27. Mutta Tumppi olisiko syytä järjestää kysely/gallup jossa otettaisiin selvää mikä on yleinen mielipide 22/27 sisällä?

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #74 : 06.11.02 - klo: 20.28 »
Lainaus käyttäjältä: "Jani S"
Olen samaa mieltä mitä tällä forumilla varmaan lähes kaikki ovat että 22 ehdottomasti matolla ja ulkona mahdollisesti 27. Mutta Tumppi olisiko syytä järjestää kysely/gallup jossa otettaisiin selvää mikä on yleinen mielipide 22/27 sisällä?


Tuskin tuo mitään galluppia tarttee tietääkseni.. asiat ovat varsin selkeästi esille tulleet ja kuten sanottu, ensi keväänä tuo asia punnitaan uudelleen.. ja jos sääntö täytyy korjata kaudelle 2003-2004, niin sitten se korjataan.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #75 : 07.11.02 - klo: 10.22 »
Luulen, että ne jotka kannattavat 22:sia matolle, eivät aja millään kovin pitävällä radalla.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #76 : 07.11.02 - klo: 14.57 »
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
Luulen, että ne jotka kannattavat 22:sia matolle, eivät aja millään kovin pitävällä radalla.


En nyt mitään ratojen/seurojen nimiä halua sanoa mutta, ainakin nillä millä tänätalvena olen ajanut niin jollakin on saanut tapella sitä vastaan että ei perä irtoa (huomatkaa, ajoin stanulla ja 22:lla). eli niillä radoilla menee varmaan 27:lla ajo ihan luisteluksi  :(

Juho

Poissa TJ

  • Jäsen
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #77 : 07.11.02 - klo: 17.54 »
Suomen radoilla (pl ehkä Tampere) saa taistella riittävän pidon saamiseksi jo CS22:lla. Ainoa rata, jossa CS27:lla voi ajaa matolla on Rajatorppa.

Jos matolla aletaan ajaa CS27:lla on siitä seurauksena paitsi se, että huippukuskejamme ei näy sitäkään vertaa kisoissa, mutta myös se että harrastuksesta tulee aivan liian vaikeata aloittelijoille ja etenkin viriluokassa aloittaville. Huonolla pidolla ajaminen ja etenkin kilpaa ajaminen on erittäin vaikeaa ja korostaa alustan säätöjen ja "oikein" rakennetun auton merkitystä. Harrastuksesta tulee liian vaikeaa.

Onneksi rinnalle on tullut kansallinen foam-luokka - ajaminen voi jatkua siellä.

Jos vielä palataan rengaskulutukseen (mikä on varmaan muutoksen taustalla oleva tekijä) niin matolla tuskin on suurta eroa kulutuksessa - renkailla voi ajaa todella paljon. Ulkona 27 tarjoaa tiettyjä etuja kulutuksen suhteen, mutta tuskin muuttaa sitä että joka kisaan tarvitsee uudet renkaat. Lisäksi ajotapa ja alustan säädöt vaikuttavat paljon renkaisiin - siinä missä Juho ajoi kesän läpi 27:lla käytti esim  allekirjoittanut ja monet muut ainoastaan 22:ta.
Xray / Serpent / Orion / Nosram / Hudy

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #78 : 07.11.02 - klo: 20.01 »
Jos (ja kun) päätetään, ettei sisällä ajeta CS27-renkailla, niin ehdottaisin, että renkaaksi valittaisiin jokin muu kuin CS22. Mikä se jokin muu rengas voisi olla (pitshimizu??), siihen minulla ei ole tarpeeksi hyvää tietoa. Mutta oman kokemuksen mukaan ja "isoilta pojilta" kuultuna CS-22 renkaat eivät ole renkaita parhaasta päästä.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #79 : 08.11.02 - klo: 09.37 »
Aivan samaa mieltä. Mulle on aivan sama onko sitä pitoa paljon vai vähän tulevaisuudessa, mutta 22:ien kanssa todellakin menee hermot. En siis missään nimessä ole 27:en puolella vaan 22:sia vastaan.

Poissa Kuupo

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.helsinkiminiracing.cjb.net
« Vastaus #80 : 08.11.02 - klo: 19.31 »
Eli siis ostinko mä noi CS-22 Nyt sitten turhaan.... Vapaat renkaat kaikille vaan eikä mitään tommosta rengaspeliä =)

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #81 : 08.11.02 - klo: 20.51 »
Mun mielestä (vaikka en tiedä näistä säännöistä vielä mitään koska olen aloittelija) voitais tehdä semmonen "sääntö" että jokainen saa valita omat renkaat tai sitten pysytään samoissa renkaissa.... miten muuten jos noista cs-22 renkaista ei löydy pitoa matolla niin eikö edes pitoaine tehoa :?:  Olen siis aloittelija joten älkää ottako pahasta kun mä en tiedä noista jutuista vielä pajonkaan... :oops:
täysii

Poissa Toke

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #82 : 08.11.02 - klo: 23.59 »
Samaa mieltä edellisten kanssa, ehkä olisi aika lopettaa tämä yksityyppirengaspelleily. Täysin riittävä sääntö olisi että kumirenkaat, sliksit ja vain tietyn levyiset renkaat olisi sallitut. Lisäksi renkaiden lukumäärä kisoissa rajoitettaisiin kahdeksaan - eli kaksi kierrosta. Näin jokainen voisi itse etsiä itselleen sopivat renkaat ja kansainvälisiä kisoja ajavat voivat ajaa samassa luokassa meidän muiden kanssa.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutokset
« Vastaus #83 : 09.11.02 - klo: 11.49 »
Tumppi,

Kiitos omasta puolestani vastauksestasi 4.11.02, jota olin ollut pyytämässä.
Paljon näkyy asiaa on jo viikon varrella väännettykin, mutta parit kommentit vielä.

4 min ajoaika TJ-luokkiin
Esittämäsi perustelut ovat hyvät, ja linjassa perusajatuksen kanssa tehdä luokasta halvempi harrastaa. Päätös oli rohkea, koska sillä kävelit kentän enemmistön ylitse. Voi vain kysyä, pitääkö hyväksikin nähdyn sääntömuutoksen tapahtua ylhäältä vastoin kentän tahtoa, koska kysymys on kuitenkin vain vapaaehtoisesta harrastuksesta, jossa se viimeinenkin ajominuutti maksetaan vapaaehtoisesti.
Itse asiassa se ajoajan ensimmäinen minuutti on se kallein: joka leikkiin mukaan lähtee, on jo maksanut kohtalaisesti. En tiedä, missä meidän tallimme tekee ”väärin”, mutta en ole huomannut erän 5. minuuttia kalliimmaksi kuin ne 2.-4. minuutit ovat. Samoilla moottoreilla olemme ajaneet ilman ainuttakaan uudelleen magnetointia niin kauan kuin kollektoreissa pintaa riittää, ja ihan riittävän kivasti on mennyt.
Itselleni asia on sinänsä samantekevä. Ihmettelen ainoastaan sitä, että teet mahtipäätöksen ”asiantuntijasi” neuvomana, vaikka kyselysi selkeästi kertoi toista. Miksi yleensä kysyit koko asiaa, jos mielipiteillä ei ole mitään merkitystä?

FOAM-luokka
Jos tarkoitit ”ulkopuolisella joka ko. luokaa ei aja, ei halua että ko. kilpailuja järjestettäisiin” minua, koska olen asiasta useaan otteeseen kysellyt, voin vain kehottaa lukemaan kommentini uudelleen. En ole missään enkä koskaan ollut luokkaa vastaan, päinvastoin kertonut olevani kaikenlaisten järkevien kokeiluiden kannattaja. Minua kiinnosti ainoastaan se, että mistä luokka putkahti aivan yhtäkkiä, ilman sen kummempia keskusteluja. No, nyt tiedän nämäkin mekanismit.
Mutta yksi juttu: mistä alkaen mahdollinen ylimääräinen lisäluokka, jota ei ole vielä kertaakaan ajettu, saa AKK:n sääntökirjassa heti virallisen statuksen? Tätäkään vastaan minulla ei ole mitään, lupaahan se pikaista virallistamista Pro Stock 17 –luokallemme, jolla tullee olemaan moninkertainen osanottajamäärä.

Vastauksesi PJEP:lle
Tässä kohdassa täällä alkoi kiehua yli. Vatsauksesi PJEP:lle oli ala-arvoisinta, mitä olen aikoihin näillä pelikentillä nähnyt.
Olet samanlainen tavallinen pulliainen kuin me muutkin, ja ylilyönnit täytyy siksi yrittää ymmärtää. Mutta, sinut on valittu lajimme ylimmäksi viralliseksi edustajaksi, ja kun sellaisena esiinnyt, sinun pitää tietää, mitä se esiintymiseltäsi edellyttää.
Sinänsä on hienoa, että olet valinnut linjaksesi osallistumisen keskusteluihin kentän kanssa. Siitä nostan sinulle vilpittömästi hattua.

PJEP kirjoitti ainoastaan kentän tuskastuneen ja turhautuneen näkemyksen siitä, miltä sääntömielivalta kentän suunnasta näyttää. Yhden monista näkemyksistä, ei suinkaan minkään ”pienen äänekkään vähemmistön”, mitä yrität jatkuvasti todistaa. Taustalla ovat kolme kertaa 1½ vuoden aikana muuttunut rengassääntö, sekä viimeisimmät sääntömuutokset, joista itse olet vastuullinen.
Vatsauksestasi PJEP:lle paistaa, että sinun tai AKK:n päätöksiä eivät lajin harrastajat saa vapaasti kritisoida. Eletäänkö sielläpäin mahdollisesti vielä DDR-ajassa?

Uhkauksesi lisenssien menetyksestä oli ala-arvoisuudessaan ja mauttomuudessaan huippu. Jos se todellakin kuvaa kattojärjestössämme vallalla olevaa ajattelutapaa ja suhtautumista tavallisiin harrastajiin, niin niitä lisenssejä ei tarvitse tulla hakemaan, niitä alkaa kohta tulemaan vapaaehtoisesti takaisin.

Sinun housuissasi harkitsisin lusikan ottamista kauniiseen käteen ja lakkaisin potkimasta harrastajia, joilla on jotakin sanottavaa.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Sääntömuutokset
« Vastaus #84 : 11.11.02 - klo: 12.25 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Tumppi,

1. En tiedä, missä meidän tallimme tekee ”väärin”, mutta en ole huomannut erän 5. minuuttia kalliimmaksi kuin ne 2.-4. minuutit ovat. Samoilla moottoreilla olemme ajaneet ilman ainuttakaan uudelleen magnetointia niin kauan kuin kollektoreissa pintaa riittää, ja ihan riittävän kivasti on mennyt.
2. Mutta, sinut on valittu lajimme ylimmäksi viralliseksi edustajaksi, ja kun sellaisena esiinnyt, sinun pitää tietää, mitä se esiintymiseltäsi edellyttää.
3. Uhkauksesi lisenssien menetyksestä oli ala-arvoisuudessaan ja mauttomuudessaan huippu. Jos se todellakin kuvaa kattojärjestössämme vallalla olevaa ajattelutapaa ja suhtautumista tavallisiin harrastajiin, niin niitä lisenssejä ei tarvitse tulla hakemaan, niitä alkaa kohta tulemaan vapaaehtoisesti takaisin.
.


1. Tj jakaantuu koleem eri tyyppiin kuskeja
- Aloitteijat
- harrastajat
- Kilpakuskit
Te olette selvästikin ns. harrastaja kastissa joten teidän ei tarvitse laittaa vehkeitä viimisen päälle, kyse onkin sen ehkäisisystä

2. Tumppi ei yksin päätä mitään vaan LAJIRYHMÄ.

3. Lisenssin menetys on fakta, ei uhkaus.

Jutut haahuilee täällä sinne tänne ilman selkeää päämäärää, joten en aio osallistua keskusteluihin täällä netissä enää, vaan siirryn selvästi kasvavaan passiivisten (netissä) ihmettelijöiden joukkoon. Siellä on jo kaikki lajiryhmän jäsenet (poislukien Tumppi) ja kaikki muutkin asioista jotain tietävät.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Sääntömuutokset
« Vastaus #85 : 11.11.02 - klo: 13.56 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"

1. Tj jakaantuu koleem eri tyyppiin kuskeja
- Aloitteijat
- harrastajat
- Kilpakuskit
Te olette selvästikin ns. harrastaja kastissa joten teidän ei tarvitse laittaa vehkeitä viimisen päälle, kyse onkin sen ehkäisisystä

Jutut haahuilee täällä sinne tänne ilman selkeää päämäärää, joten en aio osallistua keskusteluihin täällä netissä enää, vaan siirryn selvästi kasvavaan passiivisten (netissä) ihmettelijöiden joukkoon. Siellä on jo kaikki lajiryhmän jäsenet (poislukien Tumppi) ja kaikki muutkin asioista jotain tietävät.

Somaa, että vastaat Tumpin puolesta, vaikka kirjoitukseni oli hänelle osoitettu.

1. Kuten olet nähnyt, olemme mukana sekä isoissa kisoissa että alueemme pienissä kisoissa. Pidämme itseämme lajin harrastajina ja kilpakuskeina, siinä missä kaikki muutkin. Miten muuten asiat sitten voivat olla? En ymmärrä lainkaan TJ-kuskien lokerointiasi.


Jutut eivät muuten haahuile sääntömuutosasiassa sinne tänne, CAi. Ainoastaan lajiryhmä haahuilee. Ja pahasti. Kysymys on kentän taholla ainoastaan siitä, miksi sääntöjä muutettiin eri suuntaan, kuin mitä kyselyyn vastaajat ovat vastanneet. Perusteluja vain on pyydelty, CAi, ei haahuiltu. Sen olette hoitaneet te siellä lajiryhmässä.

Olet itse niin syvällä tässä soossissa, että et osaa tai halua nähdä asiaa rivimiesten suunnalta. Jos olet itse ollut lobbaamassa kentän mielipiteen vastaista päätöstä, niin kanna siitä myös vastuu.

"siirryn selvästi kasvavaan passiivisten (netissä) ihmettelijöiden joukkoon. Siellä on jo kaikki lajiryhmän jäsenet (poislukien Tumppi) ja kaikki muutkin asioista jotain tietävät".
Juuri tämä tässä enää puuttuukaan, mutta sopii taudin kuvaan. Lajiryhmä tekee kyselyn ja saa odotukset nousemaan. Ja sitten sääntömuutoksia tapahtuu vastoin kentän selvää tahtoa, ja perusteluita päätöksille on puristettava väkisin. Ja sääntömielivaltaa vastustavat mollataan ja heitä uhataan lisenssin menetyksellä. Ja sitten "siirrytään passiivisiksi ihmettelijöiksi".
Aiotko sinäkin nyt vetäytyä "en tätä kommentoi enää uudelleen ja uudelleen" -verukkeen taakse?


Jos olet sattunut huomaamaan, niin täällä keskustelussa tehdään jatkuvasti juniorityötä ja vasta-alkajien neuvontaa. Siellä lajin yläkerrassako on jo vallalla asenne, että tikullakaan ette koske näihin juttuihin, vaan vetäydytte passiivisina sivulle ihmettelemään?

Lajin tulevaisuuden eteen ei tehdä työtä vetäytymällä syrjään, yrittämällä vaientaa keskustelu omista virheistänne, eikä nyrpistämällä nokkaa ylpeästi harrastajien kysymyksille. Yrittäkää edes kantaa oma vastuunne.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Kiitti, mulle riitti !
« Vastaus #86 : 11.11.02 - klo: 14.41 »
Niin, ei mun puolesta tartte edes Cain vastata, joten uskon, että Cai on jo iso mies ja varmaankin ko. vastaus tuli häneltä itseltään.

Jo aikojen alussa, allekirjoittanutta kerrottiin olemaan kommentoimata tällä forumilla yhtään mitään ja kertomatta yhtään mitään, koska seurauksena tulee olemaan joka tapauksessa, jonkun tietyn henkilön kyseenalaistaminen jokaisesta asiasta epäasiallisin kommentein.

On aivan sama mitä tehdään ja mitä kuunnellaan ja mitä annetaan, niin joka tapauksessa ko. henkilö kyseenalaistaa ja haukkuu kaiken, vaikka idea olisi häneltä lähtöisin.

Joten onkin paljon helpompaa olla kirjoittamatta ja ottaa kantaa yhtään minnekään täällä esitettyyn asiaan. Ehkä onkin parempi niin, että tämä forumi keskittyy nimen omaan vinkkeihin yms. seikkoihin vasta-alkajille. Ja muut asiat ratkotaan muualla, ne ei ilmeisesti tälle forumille kuulu, koska selviä tosiasioita ei näköjään saisi kertoa.

Olen ollut tekemässä yli kahdeksan vuoden aikana isoja muutoksia slottipuolelle, siellä on tehty muutoksia joita suurin osa vastusti. Muutokset oli sellaisia, jotka me (lajiryhmä) tiesimme, että ne tulevat olemaan oikeita ja tulevaisuus palkitsee.. Vaikkakin teimme jo silloin slottipuolen "kenttää"  vastustavia päätöksiä, koskaan silloin emme saaneet niin törkeää ja loukkaavaa vastaanottoa, mitä tällä forumilla muutamat tuntuvat harrastavan, kun tikkari otetaan pois kädestä.

Tiedän, että totuuden kertominen on joskus vaikeaa, tiedän senkin, että totuuden kuuleminen saattaa olla vieläkin vaikeampaa, yllätys oli kuitenkin se, että noin vähäpätöisestä asiasta jollakin kuppi kiehahtaa, kun todetaan ja tuodaan esille, että pelaaminen sääntöjen vastaisesti, johtaa lisenssien menetykseen, ei se voi kenellekkään yllätys olla. Ihan selvästi PJEP kommentissaan jopa toivoi sitä että tehdään kisat niin kuin tehdään, omilla säännöillä AKK:sta piittaamatta.. siitä syystä kehoitin ottamaan sääntökirjan esille ja perehtymään asioihin..

Koska selviä asioita ei ymmärretä, selvästikään jotkut eivät halua ymmärtää ja kuuluvat ilmiselvästi siihen kastiin, joka ilmeisesti ihan vain kiusaksi nostavat turhaa meteliä ja haloota asiasta ja kaiken lisäksi törkeästi loukkaavat DDR ja Bresneviläisillä kannanotoilla, selvästikään historiaa tuntematta (kommunistista historiaa tässä tarkoitan), niin lopetan myös itsekin näillä sivuilla kommentoimisen. Ja jatkossa olenkin yhteyksissä, niin kuin tähänkin asti, sähköpostilla kilpailunjärjestäjiin ja alan asiantuntijoihin, sekä rakentavaa keskustelua omaaviin alan harrastajiin.  Se ei ole passiivista lajin kehittämistä, vaan se on sitä todellista kehittämistä, jossa ollaan yhteyksissä lajin rakentajien kanssa yhteisymmärryksessä jossa kaikilla on sama päämäärä.

Ja VesaK:lle, nyt kun olet viime keväänä saanut sääntökirjat (PA kirjat, itse postitin peräti oma kustanteisella postimerkillä ja ns. ison sääntökirjan lähetin Ollin mukana sulle) niin luepas nyt ne huolella ja perehdy asioihin ja sen lisäksi hae jostain historian kirjat ja perehdy, mitä historia sanoo asioista: Breznev, Stalin, DDR, jne ..

Itse tiedän nuo termit, lukeehan peruskoulusta saamassani päättötodistuksessa, Historian ja Yhteiskuntaopin kohdalla 10.

Ja kiitän myös Cai:n puolesta, Cai tekee hienoa juniori työtä ja aloittanut myös kilpailujen järjestämisen. Lajiryhmässä Cai ei kuitenkaan ole mukana, eikä ole lobbaillut lajiryhmän suuntaan, vaan on tuonut asiantuntevia kommentteja, joskos ymmärrät mitä silläkään tarkoitetaan ?

Ai niin tuossa on noita kysymysmerkkejä, unohda ne, niihin en vastaustasi odota, joten nyt on aika siirtyä sivuun ja antaa teille "tilaa"...

Kiitoksia kuitenkin kaikille niille, ketkä pitävät näin mainiota forumia yllä !

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #87 : 11.11.02 - klo: 15.02 »
Tuohon voi todeta vain sen, minkä elämä jokaiselle joskus opettaa: kun asiaperusteet loppuvat, tai niitä ei edes ole, keskustelu siirtyy asiattomuuksiin ja henkilökohtaiseksi mollaamiseksi. Jääväthän itse aihe ja virhepäätökset silloin vähemmälle huomiolle.

No, kuten jo aiemmin totesin, tiesin asettuvani ukkosenjohdattimeksi laittaessani itseni peliin monien muiden puolesta.

Kaikkein eniten ihmettelen lajin yläkerran agressiivista suhtautumista kentältä tuleviin kyselyihin ja näkemyksiin. Ehkä tämä sitten on lajimme tapa.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #88 : 11.11.02 - klo: 15.18 »
VesaK:
Älä ota marttyyrin roolia, se vain tulehduttaa ilmapiiriä. Mitä muiden puolesta puhumiseen tulee, niin ilmaise mielummin vain oma mielipiteesi. Niin me kaikki muutkin teemme. Yksi ääni per sierainpari. Antaa muiden kertoa itse omat mielipiteensä.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #89 : 11.11.02 - klo: 15.37 »
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
VesaK:
Älä ota marttyyrin roolia, se vain tulehduttaa ilmapiiriä. Mitä muiden puolesta puhumiseen tulee, niin ilmaise mielummin vain oma mielipiteesi. Niin me kaikki muutkin teemme. Yksi ääni per sierainpari. Antaa muiden kertoa itse omat mielipiteensä.

Olet oikeassa, marttyyriksi ei pidä heittäytyä.
Mutta monien äänellä olen puhunut: kerhoilloissa ja kisoissa tulee aina juteltua asioista, ja tiedän, että vain häviävän pieni osa mielipiteistä tulee näkyville tässä keskustelussa. Tämä koskee juuri nyt erityisesti rengassääntöä ja TJ:n 4 min ajoaikaa.
En pidä sitä vääränäkään, että tuon kuulemiani näkemyksiä esiin. Ainakin omat näkemykseni muodostuvat paljon sitä kautta, että kuuntelen ja jutustelen monien muiden kanssa.