Kirjoittaja Aihe: Sääntömuutoksia  (Luettu 24610 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #90 : 11.11.02 - klo: 22.36 »
Luin tuossa vielä iltalukemiseksi tämän topicin jutut. Välillä nauratti, välillä itketti. Paljon on tarinaa isketty, asiasta, asian vierestä, ja välillä asiakastakin, mutta vain vähän on villoja kertynyt.

Sinulle, Tumppi, suosittelen samaa. Yritä asettua sivullisen asemaan, ota etäisyyttä asioihin, ja lue stoori läpi. Jos niin teet, niin näet melkoisen farssin koko komeudessaan. Tai karmeudessaan.
Jos tunnekuohut vielä estävät näkemästä, kopioi kaikki talteen ja katso se sitten, kun ajallista etäisyyttä on kertynyt niin paljon, että omakin teksti tuntuu vieraalta. Silloin viimeistään ymmärrät.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #91 : 12.11.02 - klo: 10.07 »
hoh hoijaa... Laitetaanko energia johonkin muuhun välillä, kuin tähän topicciin.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #92 : 12.11.02 - klo: 13.00 »
VesaK:

Todella harmillista, että onnistuit karkoittamaan Tumpin tältä foorumilta. Se on todellinen takaisku. Oli mahtavaa, että saimme tietoa tulevista sääntömuutoksista ja niiden taustoista tätä kautta.

Ihmeellistä on se, jollet tajua kuinka ikävällä ja ilkeällä tavalla provosoivia ja jopa luokkaavia kommenttisi lajiryhmää ja Tumppia kohtaan ovat olleet.

Omasta mielestäni kaikki sääntömuutokset on tullut erittäin hyvin perustelluiksi tässä topicissa. Poislukien ehkä CS-27 renkaan käyttö matolla. Mutta tätäkin asiaa on luvattu tutkia kevään aikana, jotta mahdolliset korjaukset sääntöön voidaan ensitalveksi tehdä. Eli mitään vahinkoa ei ole päässyt tapahtumaan.
Lainaus
Tumppi kirjoitti:
"Tuskin tuo mitään galluppia tarttee tietääkseni.. asiat ovat varsin selkeästi esille tulleet ja kuten sanottu, ensi keväänä tuo asia punnitaan uudelleen.. ja jos sääntö täytyy korjata kaudelle 2003-2004, niin sitten se korjataan."

 
 
Itsekin myönsit, että perustelut siirtymiseen stanussa 4min ajoaikaan olivat hyvät.
Lainaus
VesaK kirjoitti:
4 min ajoaika TJ-luokkiin

Esittämäsi perustelut ovat hyvät, ja linjassa perusajatuksen kanssa tehdä luokasta halvempi harrastaa.

Kentän enemmistön mielipiteen sivuuttaminen tässä tapauksessa on lajin kannalta uskoakseni hyväksi. Uskon myös, ettei stanukuskien enemmistö tiedä kuinka suuri vaikutus koneiden kestävyyteen tuolla ajoajan lyhentämisellä on, tai merkitystä ei ainakaan kyselyn hetkellä tajuttu. Olet myös taannoin perännyt muutoksia, millä kilpavarustelua vakioluokassa saataisiin kuriin. Tämä muutos on kiistatta juuri sellainen. Kalliimmilla akuilla saavutettava hyöty pienenee. Ja samoilla moottoreilla voi ajaa menestyksekkäästi pidempään.

Mitä taas tuohon lisenssin menettämiseen tulee, niin jokainen lisenssin allekirjoittanut henkilö "vakuuttaa tuntevansa voimassaolevat autourheilun säännöt sekä sitoutuu niitä ehdoitta noudattamaan". Ja säännöissä sanotaan seuraavaa:
Lainaus
Autourheilun sääntökirja 2002,
-Autokilpailujen kansalliset säännöt suomessa,
-kohta 50,

"Sille, joka ilmoittautuu kilpailemaan, toimimaan virallisena toimitsijana tai muulla tavoin osallistuu kilpailuun, jota ei ole asianmukaisesti hyväksytty, peruutetaan lisenssi määräajaksi."

Ja tämä pitäisi olla kaikkien lisenssin omistavien harrastajien, eli myös sinun ja PJEP:n tiedossa. Ehkä Tumpin käyttämä tyyli asiaa kommentoidessaan oli hieman kärkevä, mutta varsin maltillinen verrattuna sinun kirjoituksiisi.

Mutta kuten jo alussa mainitsin - todella harmillista.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #93 : 12.11.02 - klo: 17.37 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Todella harmillista, että onnistuit karkoittamaan Tumpin tältä foorumilta.

Uskotko itse, että lajimme ylin järjestöedustaja alkaa boikotoimaan lajin yhteistä keskustelufoorumia yhden rivijäsenen vuoksi, joka on uskaltanut kysellä päätösten perusteista ja asettaa niitä kyseenalaiseksi? Huhhuh, millä tiellä lajimme on, jos niin olisi.
Jos selaat topiccia läpi, todellisetkin syyt mahdolliseen vetäytymiseen saattavat kirkastua.

Jos myös viitsit katsella kirjoituksiani lähimenneisyydestä, näet huomattavan paljon sellaisia, joissa olen jakanut kiitosta ja suitsutusta Tumpille eri asiayhteyksissä. Tunnustusta on mennyt hänelle myös sähköpostilla, mutta sitähän et voi nähdä.
Näillä ei näköjään ole kuitenkaan mitään merkitystä, vaan parilla hankalalla kysymyksellä ansaitsin Tumpin sanoja lainatakseni kuvan: ”kyseenalaistan ja haukun kaiken” ja ”ilmeisesti ihan vain kiusaksi nostan turhaa meteliä ja haloota asiasta”. Pikkuisen erikoinen tulkinta, olettaen, että hän tarkoitti sillä minua.
Itse elän nähkääs maailmassa, jossa asioiden arvioiminen ja niistä keskusteleminen on sallittua, ja sitä pidetään jopa eteenpäinmenon edellytyksenä. Palautetta, niin positiivista kuin negatiivistakin, annetaan ja otetaan vastaan. Ja se kestetään.
En ole osannut kuvitella, että se ei tässä lajissa kuulu tapoihin, ja olen siitä pahoillani. Kuitenkin totean, että oma myönteinen-kielteinen –saldoni on vahvasti positiivisella puolella. Mutta kukapa siitä välittäisi.


PJEP kuuluu siihen tärkeään ryhmään, joka valitettavan vähän näkyy keskustelussa, nimittäin TJ-poikien isäpapat. Juuri heidän ja TJ-kuskien itsensä ääntä muuten olen tuonut esiin esim. hankalilla kysymyksilläni sääntömuutosten taustoista ja suoritetun kyselyn tarkoituksesta.
PJEP:n olen oppinut tuntemaan ”jalat maassa” –tyyppinä, joka harvakseltaan tulee esiin järkevin ajatuksin ja palauttein. Kun sitten näin Tumpin vastauksen PJEP:lle, loukkaannuin hänen puolestaan. Loukkaannuin, koska tiedän, että lajiryhmän pj. pystyy esiintymään junioreiden isäpapoille asiallisestikin, jos vain haluaa. Ryhmämme on muuten aiemminkin joutunut hänen antipatiansa kohteeksi, aiheetta, mutta kukaan ei ole siitä silti ottanut niin hernettä nenuunsa, että olisi alkanut boikotoimaan mitään.


Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Ehkä Tumpin käyttämä tyyli asiaa kommentoidessaan oli hieman kärkevä, mutta varsin maltillinen verrattuna sinun kirjoituksiisi.

Tästä olen täysin eri mieltä, enkä ole ainoa.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #94 : 12.11.02 - klo: 18.12 »
VesaK kirjoitti:
Lainaus
Uskotko itse, että lajimme ylin järjestöedustaja alkaa boikotoimaan lajin yhteistä keskustelufoorumia yhden rivijäsenen vuoksi...

Näinhän tässä on päässyt käymään.


VesaK kirjoitti:
Lainaus
...Näillä ei näköjään ole kuitenkaan mitään merkitystä, vaan parilla hankalalla kysymyksellä ansaitsin Tumpin sanoja lainatakseni kuvan: ”kyseenalaistan ja haukun kaiken” ja ”ilmeisesti ihan vain kiusaksi nostan turhaa meteliä ja haloota asiasta”. Pikkuisen erikoinen tulkinta, olettaen, että hän tarkoitti sillä minua.

Kaikkiin hankaaliin kysymyksiisi on vastattu. Tästä huolimatta jatkat kyseenalaistamista ym. Ja voit olla aivan varma, että hän tarkoitti nimenomaan sinua.

VesaK kirjoitti:
Lainaus
Itse elän nähkääs maailmassa, jossa asioiden arvioiminen ja niistä keskusteleminen on sallittua, ja sitä pidetään jopa eteenpäinmenon edellytyksenä. Palautetta, niin positiivista kuin negatiivistakin, annetaan ja otetaan vastaan. Ja se kestetään.

keskustelemalla eteenpäin menemisessä ja perusteluja kuulematta samoihin asioihin takertumisessa on vissi ero.

VesaK kirjoitti:
Lainaus
...En ole osannut kuvitella, että se ei tässä lajissa kuulu tapoihin, ja olen siitä pahoillani. Kuitenkin totean, että oma myönteinen-kielteinen –saldoni on vahvasti positiivisella puolella. Mutta kukapa siitä välittäisi.

Tämä on juuri loistava esimerkki tuosta ilkeästi provosoivasta tyylistäsi.

VesaK kirjoitti:
Lainaus
Mr Cale kirjoitti:
Ehkä Tumpin käyttämä tyyli asiaa kommentoidessaan oli hieman kärkevä, mutta varsin maltillinen verrattuna sinun kirjoituksiisi.

Tästä olen täysin eri mieltä, enkä ole ainoa.

Ehkä niin, mutta ei ole mitään syytä takertua tuollaseen sivuseikkaan. Jutun pointtihan oli se, että jos heittää AKK:n säännöt romukoppaa ja pelaa omilla säännöillä joutuu luopumaan AKK:n lisenssistä. Tämä asia pitäisi olla kaikille lisenssin allekirjoittaneelle täysin selvä asia. Kyseessä ei siis todellakaan ollut mikään uhkaus.

* * *

Mutta tuo ylläoleva on siis kaikenkaikkiaan pelkkää retoriikkaa ja sivuseikkoja.

Jos unohdetaa tuo kaikki (ainakin hetkeksi), niin ihan vakavasti, onko sinun mielestäsi VesaK jokin sääntömuutosseikka vielä jollain tapaa perustelematta tai epäselvä? Minusta kaikkiin kysymyksiisi on vastattu ja asioiden sääntöjen puolesta pitäisi olla hyvällä mallilla.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #95 : 12.11.02 - klo: 21.02 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Kaikkiin hankaaliin kysymyksiisi on vastattu. Tästä huolimatta jatkat kyseenalaistamista ym.
...
Jos unohdetaa tuo kaikki (ainakin hetkeksi), niin ihan vakavasti, onko sinun mielestäsi VesaK jokin sääntömuutosseikka vielä jollain tapaa perustelematta tai epäselvä? Minusta kaikkiin kysymyksiisi on vastattu ja asioiden sääntöjen puolesta pitäisi olla hyvällä mallilla.

Tämä on keskustelufoorumi, ja täällä keskustellaan lajiamme koskevista yhteisistä asioista. Kirjoituksellani 09.11.2002 klo 12:49 jatkoin vilkkaasti käytyä keskustelua sääntömuutoksista, ja esitin siinä myös joitakin kysymyksiä. Sen jälkeen olenkin saanut vastaanottaa ainoastaan lapsellista mollaamista ja ala-arvoista vääristelyä. Omaa kirjoitustasi en tarkoita, sillä se oli terävää kritiikkiä, mutta sentään jokseenkin asiallisesti esitettyä ja perusteltua.

En ole tivaamassa mitään, viime aikoina lähinnä vain puolustautumassa. Jos jonkin asian haluaisin nostaa ylitse muiden, kun kerran kysyit, niin mitä ihmeen mieltä oli esittää kenttäkyselyssä kysymyksiä, joihin saaduilla vastauksilla ei ole ollut mitään merkitystä? Mikä on tulevien kyselyiden uskottavuus, jos kyselyn tekijät kuitenkin katsovat itsensä vastaajia viisaammiksi?

Poissa keksi

  • Jäsen
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #96 : 12.11.02 - klo: 22.12 »
Olen niitä jotka ovat täällä taustalla äänettömänä seuranneet tätä sääntöuudistuskeskustelua.Itselleni koko rc-autoilu on melkoisen uutta ja jännää kun vasta menneenä kesänä vaihdoin lajia kartingista pienoisautoiluun,lähinnä lajin halpuuden vuoksi ja ehkä myös siksi että tuli tarpeeksi ikää(36v).En ole vielä ehtinyt saamaan minkäänlaista kilpailukokemusta rc-autolla eikä se toisaalta vielä pysy hanskassakaan niinkuin haluaisin mut on sillä lystiä luukuttaa...Uskallan nyt kuitenkin täysin rookienakin ihmetellä paria esiin tullutta juttua eli ensiksikin tuo kenttäkyselyn merkitys;mikä on kyselyn tarkoitus jos todellakin tehdään sitten täysin tuloksesta poikkeava päätös? Ja toisaalta rengassääntöön liittyen kommentit:"eipä sitten tartte ajaa ollenkaan".Onko tuo CS27 niin huonolaatuinen että esim. sarjakohtaiset erot ovat niin suuria että on onnesta kiinni millainen sarja sattuu kenellekin?Jos kysymys on kuitenkin vain siitä että renkaan pito-ominaisuudet eivät ole sitä mitä haluttaisiin niin onhan se kuitenkin tasapuolisesti sitä kaikille eli luulisi kilpailuviettiä ainakin useimmilta löytyvän sen verran ettei tuon takia jätetä kisakautta hyllylle vaan ollaan mukana niinkuin ennenkin,kyllä niillä asioilla on taipumus kuitenkin löytää oikea suunta jos nähdään että nyt on esim. valittu väärä rengastyyppi.
MORE SPEED,LESS BULLSHIT

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #97 : 12.11.02 - klo: 22.17 »
Esipuhe
Vanha sananlasku sanoo ”puhuttu puhe on ammuttu nuoli”, sama sääntö pätee näköjään myös kirjoitettuun tekstiin! Vaikea ottaa takaisin, mitä on kirjoittanut. Tämä on tosiaan vaikea foorumi tuoda asioita esiin, aina joku tulee väärinymmärretyksi tai kiihkeässä mielentilassa kirjoitettu teksti ei palvele sitä asiaa, mitä on halunnut tuoda esiin.
Näin myös allekirjoittaneella, kun kirjoittelin närkästyneenä yleistä närää herättäneestä rengassäännöistä. Ajattelin vaieta enkä enää kirjoittaa aiheesta, mutta nähtävästi olen selityksen velkaa aiemmasta kirjoittelusta.
Oli minulla siinä ajatustakin, kun ehdotin kilpailujen järjestämistä niillä renkailla vastoin AKK:n päätöstä. Loukkaisiko se ketään, jos yksimielisesti hyväksyttäisiin ja kisakutsussa mainittaisiin CS-22 renkaat sisäkisoissa? Onhan kisajärjestäjät aiemminkin rikkoneet sääntöjä esimerkiksi laiminlyömällä kirjalliset ilmoittautumiset ( Tumppi mainitsi asiasta aikaisemmin ). Tästäkään rikkeestä ei ole kukaan ymmärtääkseni menettänyt lisenssiä.  
Edelläolevista kirjoituksista olen kuitenkin ymmärtänyt, että ehdottamani asia ei käy ja se siitä.

Palaute
Nykyään kaikissa laatukoulutuksissa palautetta ja nimenomaan negatiivista palautetta pidetään arvokkaana. Positiivinen palaute lämmittää mieltä ja antaa hyvänolontunnetta, negatiivinen palaute antaa mahdollisuuden parantaa toiminnan laatua ja kehittää sitä. Valitettavasti negatiivinen palaute annetaan yleensä pettyneessä mielentilassa ja teksti on sen mukaista niin kuin tässäkin tapauksessa.
Joka tapauksessa on parempi, että palautetta annetaan ja saada purettua pettymyksen tunteet kuin että niitä hiljaisesti jäätäisiin hautomaan.

Foorumiin kirjoittajat
Oma käsityksen on, että jokainen tänne kirjoittava tuntee rakkautta lajia kohtaan ja haluaa osaltaan vaikuttaa lajin kehittämiseen. Parhaat neuvot ja vinkit ovat löytyneet kokeneimmilta  kilpailijoilta, jotka ovat vaivautuneet jakamaan tietojaan. En ainakaan tiedä muuta tahoa, josta aloitteleva ja kokeneempikin kuki saisi lajista paremmin tietoa.
Cain kirjoitukset olen aina lukenut huolella, niistä löytyy paljon tutkittua tietoa ja kokemusta.  Reittalan tekstit ovat hyvää ja kirpakkaa luettavaa, takaa löytyy vankka kokemus  ja keskustelua herättävää erilaista näkökohtaa. VesaK:n kirjoittelussa ihailen sinnikkyyttä, jolla hän jaksaa vastata yhä uudelleen aloittelijoiden kysymyksiin ja halua tuoda uutta lajiin pistämällä itsensä sinnikkäästi  likoon.
Tumppi on positiivinen ilmestys, seuraamalla täällä olevaa kirjoittelua, tätä ei ole aiemmin ollut ja toivottavasti ei lopukaan!
Jokaisesta muustakin kirjoittajasta löytyy paljon positiivista.
Omassa kirjoittelussa pyrin nukkumaan vastaisuudessa yön yli, ennen kuin lähetän kärkkäitä mielipiteitäni tänne. Olen todella pahoillani, jos kirjoitukseni ovat pahoittaneet jonkun mieltä.

AKK

Tavalliselle ruohonjuuritasoiselle harrastajalle kyseinen järjestö on jäänyt etäiseksi. Sääntökirja taitaa olla konkreettisin yhteys ko järjestöön. Vasta-alkajien usein esittämä kysymys onkin, miksi tarvitaan lisenssiä eli asia ei ole itsestäänselvä. Motorsport- lehteenkin toivoisi enemmän artikkeleita pienoisautoilusta.
Samoin on hämärää, miten ja millä tavalla pienoisautoilun edustajat valitaan edustamaan lajia? Tumpin kirjoituksista on selvinnyt, että päättämässä ovat lajin kokeneimmat ja näin varmasti onkin. Tilannetta voisi parantaa, jos lajin harrastajat pääsisivät jonkinlaisilla vaaleilla vaikuttamaan edustajiensa valintaan. Toinen ajatus olisi järjestää esim jonkun kilpailun yhteyteen keskustelutilaisuus, jossa ennen suuria muutoksia laajempi porukka voisi tuoda vapaasti ajatuksiaan esiin. Vältyttäisiin näiltä jälkikeskusteluilta.

Lopuksi
Ehdotan, että palataan normaaliin päiväjärjestykseen. Lopetetaan tämä tosikkomainen kirjoittelu, annetaan asioitten riidellä eikä ihmisten - puhumattakaan, että mentäisiin henkilökohtaisuuksiin. Päätökset on tehty ja niihin tyydytään.
Elämässä on paljon muutakin kuin pienoisautoilu!
Omalta osaltani haluan lopettaa keskustelun aiheesta tähän.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #98 : 12.11.02 - klo: 22.31 »
Kiitos PJEP. Loistava kirjoitus!
Kannatan ehdotustasi normaaliin päiväjärjestykseen siirtymisestä!

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #99 : 13.11.02 - klo: 17.02 »
keksi kirjoitti:
Lainaus
Uskallan nyt kuitenkin täysin rookienakin ihmetellä paria esiin tullutta juttua eli ensiksikin tuo kenttäkyselyn merkitys;mikä on kyselyn tarkoitus jos todellakin tehdään sitten täysin tuloksesta poikkeava päätös?
Kyselyssä oli useita kysymyksiä ja ilmeisesti vain parissa päätös oli enemmistön kannasta poikkeava. Reagointi tällä foorumilla on ollut ehkä turhankin voimakasta. Harrastajakunta on hyvin laaja ja tietämystaso vaihtelee sen mukaan. Tämän vuoksi mielestäni varsinkin teknisiin asioihin liittyvät "mielipidekyselyt" ovat enemmänkin suuntaa antavia. Kenties jopa turhia...

Keksi kirjoitti:
Lainaus
Ja toisaalta rengassääntöön liittyen kommentit:"eipä sitten tartte ajaa ollenkaan".Onko tuo CS27 niin huonolaatuinen että esim. sarjakohtaiset erot ovat niin suuria että on onnesta kiinni millainen sarja sattuu kenellekin?Jos kysymys on kuitenkin vain siitä että renkaan pito-ominaisuudet eivät ole sitä mitä haluttaisiin niin onhan se kuitenkin tasapuolisesti sitä kaikille eli luulisi kilpailuviettiä ainakin useimmilta löytyvän sen verran ettei tuon takia jätetä kisakautta hyllylle vaan ollaan mukana niinkuin ennenkin,kyllä niillä asioilla on taipumus kuitenkin löytää oikea suunta jos nähdään että nyt on esim. valittu väärä rengastyyppi.
Samaa olen ihmetellyt minäkin. Ja kyse ei siis todellakaan ole siitä, että CS27-renkaissa olisi suuria sarjakohtaisia eroja.

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #100 : 14.11.02 - klo: 12.04 »
Pikku sääntö tarkistus,
Astuuko stanun 4min ajoaika voimaan jo Tammikuun FTT1 kisoissa
Kuusankoskella ?
THR

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #101 : 14.11.02 - klo: 13.02 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
mielestäni varsinkin teknisiin asioihin liittyvät "mielipidekyselyt" ovat enemmänkin suuntaa antavia. Kenties jopa turhia...

Oho.
Kyseiset pari tapausta olivat kyselyn keskeisimpiä kysymyksiä.

Siis että vaikka presidentin vaaleissa kansa äänestäisi oman suosikkinsa, mutta koska kansan tietämystaso asioista vaihtelee, pressa kuitenkin valittaisiin asioista paremmin ymmärtävien sisäpiiripäätöksellä? Tämä toki toimisi ja saattaisi kieltämättä olla lopputulokseltaan joskus jopa parempi menetelmä, mutta eikö silloin kannattaisi jättää koko vaali järjestämättä?

Ei tarvitse huokaista eikä haukotella eikä imaista hernettä eikä edes vastata. Leikkiä se vain oli  :D

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #102 : 14.11.02 - klo: 13.25 »
Peace maan, älkää nyt taas alottako !

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
[.. eikä edes vastata. Leikkiä se vain oli  :D


varovasti nyt ..  :wink:
THR

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #103 : 14.11.02 - klo: 14.40 »
Heitänpä vielä omia näkemyksiäni asiasta. Muistutan myös, etten ole millään tavoin sisällä lajiryhmässä ym. elimissä.

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Kyseiset pari tapausta olivat kyselyn keskeisimpiä kysymyksiä.
Eri henkilöille eri asiat ovat keskeisiä. Kyselyssä oli siis käytännössä 22 eri kysymystä. Ja minusta tärkeimmät liittyivät mahdollisesti tulevaan SM-sarjaan, finaalien pistelaskuun, kisapäivien aikatauluhin sekä kisaformaattiin. Mutta kuten sanottu en itse aja vakio-luokassa, joten sääntömuutos siltäosin ei minua koske. Olen ulkopuolisena kuitenkin sitä mieltä, että tehty päätös lajille ja harrastajille hyväksi.

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Siis että vaikka presidentin vaaleissa kansa äänestäisi oman suosikkinsa, mutta koska kansan tietämystaso asioista vaihtelee, pressa kuitenkin valittaisiin asioista paremmin ymmärtävien sisäpiiripäätöksellä? Tämä toki toimisi ja saattaisi kieltämättä olla lopputulokseltaan joskus jopa parempi menetelmä, mutta eikö silloin kannattaisi jättää koko vaali järjestämättä?
Presidentin vaalit on hieman eri juttu. Tämähän oli neuvoa-antava kysely, eikä mikään vaali. Muistin virkistykseksi kyselyn ensimmäinen virke kuului näin.
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Tämä on kysely sähkötouringin tilasta. Kyselyn tulokset ovat neuvoa-antavia ja ne käsitellään pienoisautoilun lajiryhmässä.
Kyselyn tarkoituksena oli siis saada tietoa kentän mielipiteistä ja tuntemuksista. Ja kuten aikaisemmin kirjoitin oli kyselyssä paljon muitakin tärkeitä kysymyksiä, joten ehdottomasti kysely kannatti järjestää.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Ajoaikamuutoksen taustasta
« Vastaus #104 : 17.11.02 - klo: 11.14 »
Keskustelu sääntömuutoksista julkisesti on ymmärrettävästi vaiennut. Mutta se on jatkunut sähköpostitse ja yksityisviesteillä erinomaisen laadukkaana, jossa hyvät argumentoinnit saavat hyväksyntöjä, ja vasta-argumentteja esitetään, ja niitä saa esittää.
Asian ylle on jo laskeutunut pölyä täällä julkisella puolella, mutta tiedän, että monelle jäi päällimmäiseksi kasa kysymysmerkkejä. Laitan siksi paloja käydyistä privaattikeskusteluista esille, koska ne auttavat ymmärtämään ajattelua molemmin puolin. Tässä on kysymys ainoastaan TJ:n ajoaikamuutoksesta.

Yhden kirjeenvaihtokavereistani, Mr Calen luvalla lainaan hänen tekstiään, koska se auttaa ymmärtämään sitä ajattelua, mikä päätöksen takana on ollut. Huom. Mr Cale ei ole ollut millään tavalla mukana muutosta sorvaamassa, vaan tämä on hänen yksityisajatteluaan.

----
"Tulevat muutokset suosivat aloittelijoita ja pienentää kaluston merkitystä kaikkiaan. Kilpaileminen on edullisempaa ja mahdollisuudet pärjätä paremmat.

Ehkä lajiryhmässä (ja käsittääkseni myös "kentällä") on pidetty ongelmana sitä, että TJ-luokka nykyisellään on aloittelijoille liian vaikea. Ja luokkaa on nyt sitten profiloitu enemmän aloittelijaluokaksi.

Ongelma voisi pohjimmiltaan olla se, että nykyisellään Suomessa kärjen taso Touringissa on todella kova. Tästä johtuen koko TS-10 taso on noussut. Jos TJ:n ja TS:n väli pyritään pitämään kohtuullisena, on taas kynnys aloittaa TJ-luokassa suuri.

Voisiko harrastuksen kannalta olla parempi se, että saadaan uutta porukkaa kilpailutoimintaan mukaan, kun alkupanostukseksi riittää pienempi rahasumma? Ja suurempi rahallinen panostus tulisi vasta siinä vaiheessa kun ollaan varmoja harrastuksen mielekkyydestä ja valmiina siirtymään viritettyyn luokkaan.

Toisaalta tässä saattaisi olla sen "kolmannen touringluokan" paikka. Se vaan vaatisi lisää harrastajia. Mielestäni uusitut TJ:n säännöt ruokkivat nimenomaan uusien harrastajien mukaansaantia kilpailutoimintaan."

----
Hyvin ja ymmärrettävästi muotoiltu.


Ja laitan samaan pötköön myös niitä ajatuksia, mitä itse olen sääntömuutosta vastustavien suunnalta kuullut. Mr Calen ylläoleva teksti on itse asiassa vastaus tähän kopioimaani omaan viestiini:
----
"* Kun 5 min on jo ollut vallitseva käytäntö, siirtyminen 4 minuuttiin koetaan takaperoiseksi kehitykseksi. Koska samaan aikaan akkuteknologia kehittyy eteenpäin, muutos on "luonnonvastainen".
Tosi on, että uusien tulokkaiden kynnystä madalletaan ajoaikaa leikkaamalla. Toisaalta, vasta osaava kuski pystyy saamaan 2400-akun tyhjäksi 5 minuutissa: minulla esimerkiksi riittää 2000-akku, ja siihen jääkin vielä n.300 mAh, ja Juho taas käyttää samalla radalla 2400-akun täysin loppuun. Uudet tulokkaat eivät pitkään aikaan tiedä mitään kapasiteettiongelmista. Eikä heillä konekkaan lämpiä kovin ihmeellisesti.

Jos 4 min ajetaan iso-kapasiteettisella akulla, tulee akun tyhjentämisestä loppuun asti uusi riesa. Kaikki eivät sitä edes osaa tehdä kunnolla, vaan pilaavat akkunsa.

* Kun stanun kärkipojat kukin vuorollaan siirtyvät viriin, on heillä ainakin siirtymävaiheessa jo olemassa sopivat akut ja niille sopiva laturi. Jos siirtyminen tapahtuu 4 min stanusta 5 min viriin, on edessä paljon kalliita hankintoja.

* Kysymys on myös psykologinen. 4 min erällä korostuu ero TS-luokkaan ja se, että kysymys onkin tutti-luokasta. Tämä kolhaisee nykyisiä TJ-poikia pahasti. "

----

Että silleen. Tämä siis vain tiedon lisäämiseksi siitä, mitä ajatuksia aiheen takana on ollut. Kaikille se ei ole ollut lainkaan selvää, joilla tarkoitan lähinnä TJ-kuskeja, heidän isäpappojaan, ja niitä keskustelua seuranneita, jotka lähitulevaisuudessa voisivat kuulua jompaan kumpaan ryhmään.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sääntömuutoksia
« Vastaus #105 : 17.11.02 - klo: 11.49 »
Jos asiaa ajatellaan siltä kannalta, että TJ-10 on tarkoitettu aloittelijoille, niin säännöt on hyvä olla sellaiset, ettei siitä tule "pesäpaikkaa" kilpailijalle Jos luokkaan pesiytyy pitkään mukana olleita, aina kisoissa kärkipaikan valloittavia harrastajia, saattaa se olla este  ja kynnys uusille kilpaharrastajille. Jotakin potkua persuuksille tarvitaan. Itse olemme joutuneet miettimään asiaa tältä kannalta, vaikka ei aivan kärkisijoja ole tullutkaan.
Siirtyminen viriin pitäisi vaan olla mahdollisimman kivutonta. Tässä vaiheessa joutuu vakavasti harkitsemaan jatkamisen mielekkyyttä -  ainakin uusia investointeja tulee runsaasti, joten motivaatiotakin tulisi löytyä. Motivaatiota ei suinkaan lisää se, että tietää siirtyvänsä vakion A-finaaleista virin jumbofinaaleihin.
Siksi jokin väliluokka voisi olla tarpeen, pois aloittelevien jaloista harjoittelemaan kilpaluokkaa.
Motivaatiota lajin jatkamiselle ei lisää sekään, jos juuttuu jatkuvasti viriluokan jumbofinaaleihin, heitäkin saattaisi väliluokka kiinnostaa.