Kirjoittaja Aihe: Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?  (Luettu 8672 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« : 17.05.05 - klo: 17.42 »
Aloitteleva polttomoottori kuski kysyy missä on kohtaa on genesiksen alakierrosten säätö ja tyhjäkäynnin säätö?
Se isohan on pääneula mut nuo muut?
Siinä alhaalla pääneulasta on pienempi ruuvi oletan sen olevan tyhjäkäyntiruuvi?
Muita ruuveja en löydä.. :roll:
Pikaista apua kiitos.
Jo 5 tankkia sisäänajettuna..

EDIT:Onko se se mikä on siinä kaasuttimen rungossa  siinä kumituppelon takana?

Mika R

  • Vieras
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #1 : 17.05.05 - klo: 17.59 »
Tuntematta kyseistä moottoria uskaltaisin väittää että kumituppelon takaa löytyy tuo ns. alakierrosten säätö

Poissa jeejee

  • Veteraani
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #2 : 17.05.05 - klo: 20.27 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Tuntematta kyseistä moottoria uskaltaisin väittää että kumituppelon takaa löytyy tuo ns. alakierrosten säätö


OT: Mulla on siinä sellanen kuusiokoloruuvi eikä sitä voi kääntää kun on niin tiukassa niin se ei vissiin oo sitten mikään säätöruuvi? En alkanut väkivaltaa käyttämään että liikkuu.
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #3 : 17.05.05 - klo: 20.52 »
Tyhjäkäynnin seosneula on luistin päässä. Sille hyvä asento sisäänajon aikana on siten että ruuvin kanta on varren reunan tasalla (hankala selittää, mutta mun koneessa oli vakiona aika lähellä tuota ja se toimii). Luistin rajoitinruuvi eli tyhjäkäynnin rajoitin on vauhtipyörän yläpuolella hieman vinosti luistiin nähden. Sen tulisi rajoittaa kaasarin kurkun sulkeutuminen niin että aukon koko on noin 0,5-1,5mm. Sisäänajossa tuolta suuremmasta päästä.

Mika R

  • Vieras
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #4 : 17.05.05 - klo: 21.28 »
Lainaus käyttäjältä: "jeejee"
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Tuntematta kyseistä moottoria uskaltaisin väittää että kumituppelon takaa löytyy tuo ns. alakierrosten säätö


OT: Mulla on siinä sellanen kuusiokoloruuvi eikä sitä voi kääntää kun on niin tiukassa niin se ei vissiin oo sitten mikään säätöruuvi? En alkanut väkivaltaa käyttämään että liikkuu.


Ei, se on varmaankin sen luistin tapin lukitusruuvi, jolla voi vaihtaa tapin asentoa sopivammaksi servoihin nähden

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #5 : 17.05.05 - klo: 23.54 »
Eli sisäänajo tehty tehtaan arvoilla.
nyt 11 tankkia mennyt ja ajossa lämmöt menee 130 asteen puolelle jos antaa hiukan enemän rundia.
laihemmalle en ole säätänyt kuin 2/4 pääsuutinta ja 1/4 osaa alakierrosten suutinta.
onko tuo kone vielä niin tiukka et siksi lämpiää vai onko mittarivirhe?
mittarina tuo jr-hobbyn mittari 35 ekee maksoi ja emissiivisyys 0.77.
onko kukaan laittanut sisäänoajon jälkeen noita tehtaan suosittelemia arvoja mitä se suosittelee sisäänajon jälkeen?
kuinka pitkään pitää hehkua antaa kun annan hehkua 20 sek. ja saa vetää ryypytettynä 10 kertaa ennenkuin lähtee noilla arvoilla käyntiin?
sisäänajossa röpäsi oikein kunnolla putkesta ainetta.ja vieläkin ehkä mielestäni rikkaalla vaikkakin lämpömittari sanoo että on liikaa lämpöä..
auttako alakierrosten säätö laihemmalle käynnistystä?

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #6 : 18.05.05 - klo: 21.09 »
Kyllä se mullakin käy vähän lämpöisenä vaikka käy vielä rikkaalla. Kokeile vaihtaa kylmempää tulppaa...

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #7 : 19.05.05 - klo: 08.52 »
Kumpikos on kylmempi tulppa OS 3 vai OS8 ?
Nyt on käytössä tuo OS3.
Kun olis joku joka neuvois "kädestä pitäen " ton säädön.. harmittaa jos kone menee kun musta liian lämpöinen on.
Aluksi ajoin 7 tankkia renkaat ilmassa tyhjäkäyntiä,sitten 2 tankkia hissukseen ja niiden kahden tankin aikana säädin yhteensä 2/4 osaa pääsuutinta laihemmalle enkä koskenutkaan alakierroksien säätöön.
Noh ajelin niin sitten seuraavat 2 tankkia.
Sitten päätin palauttaa tehdassäädöt ja hups meni päin puuta koko homma kone kävi tosi lämpöisenä ja nyt sitten yritän ettiä noita säätöjä..
ei oikein kiihdy ja röpöttää vaan yläkierroksilla nytten.
Jos laihennan seosta toimii ja on tehoja mutta lämpiää kone melkein 150 asteiseksi..huh että osaa olla tempukas.
Jos joku ammattilainen vois auttaa näissä säätö jutuissa olis merkin arvoinen juttu.

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #8 : 19.05.05 - klo: 16.08 »
Mitä tuossa ohjeessa on pielessä? Otettu JR-Hobbyn sivuilta.


Yläkierrosten säätäminen
Yläkierrosten neula säätää seossuhdetta kaasun ollessa puolivälistä täysiin kierroksiin. Tätä neulaa säätämällä saat suurimmat tehot irti. Jos yläkierrosten neula on liian rikkaalla, kuulet sätkättävän äänen painaessasi kaasua ennen kuin koneen kierrokset nousevat. Jos säätö on taas rikkaalla moottori voi kuulostaa hidastuvan ennen kierrosten nousemista.

 SIIS KUMMIN PÄIN ON LIIAN RIKKALLA?

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #9 : 19.05.05 - klo: 16.10 »
Jos moottori röpöttää niin silloin on liian rikkaalla.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #10 : 19.05.05 - klo: 16.29 »
Mulla on pääneula muistaakseni tällä hetkellä noin 4 kierrosta auki ja se on rikkaalla vielä..

Tulpista: http://www.osengines.com/accys/osheatrange-new.jpg

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #11 : 19.05.05 - klo: 17.03 »
Minullakin pääneula noin 4 kierrosta auki ja alaseosruuvi kannan tasalta puoli kierrosta myötäpäivään ja lämpiää vieläkin.
Tai sitten tuo mittari hurjii. kyllä se 100 asteeseen näyttää kun tein "kattilatestin" kiehutin vettä ja mittasin sen silloin kun alkoi kiehumaan.
Pitää illalla vielä kokeilla tuota säätöä.
Kumpi auttaa käynnistyksessä enemmän? Alaseos ruuvi laihalla vai rikkaalla?

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #12 : 19.05.05 - klo: 17.47 »
Lainaus käyttäjältä: "pfohr"
Alaseos ruuvi laihalla vai rikkaalla?

Tyhjäkäynti. Se on genesiksen moottorin salaisuus.  :D

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #13 : 19.05.05 - klo: 18.33 »
Lainaus käyttäjältä: "pfohr"
Minullakin pääneula noin 4 kierrosta auki ja alaseosruuvi kannan tasalta puoli kierrosta myötäpäivään ja lämpiää vieläkin.
Tai sitten tuo mittari hurjii. kyllä se 100 asteeseen näyttää kun tein "kattilatestin" kiehutin vettä ja mittasin sen silloin kun alkoi kiehumaan.
Pitää illalla vielä kokeilla tuota säätöä.
Kumpi auttaa käynnistyksessä enemmän? Alaseos ruuvi laihalla vai rikkaalla?


Minä pidän kaasua vähän auki käynnistäessä ja konetta pitää lämmittää pari minuuttia että alkaa pysymään käynnissä. Tosin tämä tilanne varmaan paranee kun saa koneen säätöihin. Tuntuu siltä että kylmänä tukehtuu heti kun antaa vähän kaasua..

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #14 : 20.05.05 - klo: 00.49 »
Nyt toimii :)
Vaikka antaa kuinka hanaa niin lämmöt 125 korkeintaan :)
ja tehoja ihan pirusti.. ainut et saa vetää noin 10 kertaa et lähtee käyntiin mut kun hieman antaa kaasua niin lähtee käyntiin.

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #15 : 20.05.05 - klo: 21.31 »
Nyt toimii näin auto:Lähtee käyntiin lämpimänä kerrasta ja kylmänä 5 vedon jälkeen.Moottorin lämmöt heti rajusta ajosta emissiivisyys 0.95 niin mittari näyttää 120 astetta.
Jos taas emissiivisyys 0.77 niin lämmöt 130-140.
Kumpaanko uskoisin?
Muuten toimii kuin ajatus :)
Niin ja lämpömittari on Duratrax Flashpoint.
Yläiskarit on pois niin parantui käytös huomattavasti,ja lukkoperä on paikoillaan.
Polttoaineena Cool Power 15% ja tulppana OS 5.

Poissa Miceblaster

  • Tulokas
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #16 : 21.05.05 - klo: 00.55 »
Lainaus käyttäjältä: "pfohr"
Nyt toimii näin auto:Lähtee käyntiin lämpimänä kerrasta ja kylmänä 5 vedon jälkeen.Moottorin lämmöt heti rajusta ajosta emissiivisyys 0.95 niin mittari näyttää 120 astetta.
Jos taas emissiivisyys 0.77 niin lämmöt 130-140.
Kumpaanko uskoisin?
Muuten toimii kuin ajatus :)
Niin ja lämpömittari on Duratrax Flashpoint.
Yläiskarit on pois niin parantui käytös huomattavasti,ja lukkoperä on paikoillaan.
Polttoaineena Cool Power 15% ja tulppana OS 5.



Terve!

Minulla on samanlainen rassi ja muutamia juttua olis myös mielessä :)
Missään ei ole kerrottu/kuvaa hehkun lataamisesta :?:  :?:
Minulla on muuntaja ja hehku, ei vain ole tietoa että mihin laitan kiinni muuntajan kaapeli? Puuttuukaan tuosta jokin osa esim??
Auttakaa aloittelijaa hädässä sillä olisi kova halu päästä ajamaan!
Heitä minulle postilla jos sinulla on ylhäällä noita säätöjä ja käytöön oton "vaikeuksia" mikä niihin auttaa!
Be the force whit u Genesis!

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #17 : 21.05.05 - klo: 04.29 »
Eli se hehkun laturinpistokkeen pää tulee siihen hehkuun kiinni,eli sehän on kuin hehkutulppa se pää ja siinä annant olla eka kerran 12 tuntia.
Sitten kun ekakerran käynnistät auton niin siinä on valmiina tehdassäädöt sisäänajoon,ainakin minulla oli.
Sit röpöttelet sen 7 tankkia tyhjäkäyntiä paikoillaan pukkien päällä.
kannattaa säätää se failsafe ja muutenkin kiristellä ruuvit ja muut paikat ensin.
sit vain niiden ohjeiden mukaan säätelet autoa.

Poissa 99999

  • Jäsen
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #18 : 21.05.05 - klo: 06.28 »
ilmeisesti olet saanut amerikka mallin muuntajan (110v 60hz) mulle lähettivät 230v laturin ilman kustannuksia...

Poissa Miceblaster

  • Tulokas
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #19 : 22.05.05 - klo: 13.29 »
Lainaus käyttäjältä: "99999"
ilmeisesti olet saanut amerikka mallin muuntajan (110v 60hz) mulle lähettivät 230v laturin ilman kustannuksia...


Sain kyllä ihan oikean muuntajan. Kiitos tiedosta!
Be the force whit u Genesis!

Poissa Miceblaster

  • Tulokas
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #20 : 22.05.05 - klo: 13.38 »
Lainaus käyttäjältä: "pfohr"
Eli se hehkun laturinpistokkeen pää tulee siihen hehkuun kiinni,eli sehän on kuin hehkutulppa se pää ja siinä annant olla eka kerran 12 tuntia.
Sitten kun ekakerran käynnistät auton niin siinä on valmiina tehdassäädöt sisäänajoon,ainakin minulla oli.
Sit röpöttelet sen 7 tankkia tyhjäkäyntiä paikoillaan pukkien päällä.
kannattaa säätää se failsafe ja muutenkin kiristellä ruuvit ja muut paikat ensin.
sit vain niiden ohjeiden mukaan säätelet autoa.


Kiitos tiedosta!
Harmittaa kun en ole löytänyt oikein mitään kuvaa kaasuttajasta ja siitä mikä ruuvi on mikin (Pääneula, alakierrosten neula ja tyhjäkäynnin säätöruuvi) Osaatko kuvailla ja kertoa että mikä ruuvi on mikin  :wink:  Säästyisin turhilta käynnistyksiltä  :wink:
Be the force whit u Genesis!

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #21 : 22.05.05 - klo: 13.55 »
Lainaus käyttäjältä: "pfohr"
Eli se hehkun laturinpistokkeen pää tulee siihen hehkuun kiinni,eli sehän on kuin hehkutulppa se pää ja siinä annant olla eka kerran 12 tuntia.
Sitten kun ekakerran käynnistät auton niin siinä on valmiina tehdassäädöt sisäänajoon,ainakin minulla oli.
Sit röpöttelet sen 7 tankkia tyhjäkäyntiä paikoillaan pukkien päällä.
kannattaa säätää se failsafe ja muutenkin kiristellä ruuvit ja muut paikat ensin.
sit vain niiden ohjeiden mukaan säätelet autoa.

7 tankkia? eh eikös se 3 riittäis?
RB,the power of champions.

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #22 : 22.05.05 - klo: 14.34 »
Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo"
Lainaus käyttäjältä: "pfohr"
Eli se hehkun laturinpistokkeen pää tulee siihen hehkuun kiinni,eli sehän on kuin hehkutulppa se pää ja siinä annant olla eka kerran 12 tuntia.
Sitten kun ekakerran käynnistät auton niin siinä on valmiina tehdassäädöt sisäänajoon,ainakin minulla oli.
Sit röpöttelet sen 7 tankkia tyhjäkäyntiä paikoillaan pukkien päällä.
kannattaa säätää se failsafe ja muutenkin kiristellä ruuvit ja muut paikat ensin.
sit vain niiden ohjeiden mukaan säätelet autoa.

7 tankkia? eh eikös se 3 riittäis?


kuulemma ois terveempä ajella kuin että pyörittä pukilla..ja kyl se 3-4 tankkia riittää...
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #23 : 22.05.05 - klo: 14.38 »
lähes kaikissa lukee että noin 3 tankkia pukilla ja sitten vielä pari tankkia rauhallista ajoa  :wink:
RB,the power of champions.

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #24 : 22.05.05 - klo: 14.42 »
:D mulle myyjä sanoi et ajelee hissukseen..näin tein ja kaikki ok...koneena kyoshon GXR-15..paljon muuten noin yleensä ottaen noi koneen lämmöt kuulus olla kun antaa enempi happee?ite pidän sen verta rikkaalla koneen ettei kuiteskaa tukehdu mut että varmasti saa ainetta :lol:

----tankki täytteen ja loput maahan :lol: ----
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #25 : 22.05.05 - klo: 20.30 »
Genesiksessä 10 tankin tyhjäkäynti on pakollinen!! Moottorin iän takia!!

Uskokaa minua. Koska olen myyjä  :wink:  Ja niitä te tunnutte uskovan.

Poissa S-T-P

  • Jäsen
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #26 : 22.05.05 - klo: 20.33 »
Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo"
lähes kaikissa lukee että noin 3 tankkia pukilla ja sitten vielä pari tankkia rauhallista ajoa  :wink:


No sillä ei ole suurtakaan merkitystä, mitä muiden autojen ohjeissa lukee. Tämän auton ohjeissa lukee kyllä hyvin selvästi, että pukin päällä 7 tankillista, jonka jälkeen rauhallista ajoa vaihtelevalla kaasulla 2-3 tankkia.
Aloittelijoille voi aiheuttaa suurta vahinkoa, että joidenkin pitää saada päteä täällä.
Itse olen vasta kovin uusi harrastaja, ja olin kyllä alussa lähes täysin näiden palstojen ohjeiden varassa.

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #27 : 23.05.05 - klo: 11.18 »
 tuossapa nuo neulat.

Itselläni tuon 3-vaihteen kanssa ongelmia kun ei vaihda sitä juuri ollenkaan..pitäs kuulemma säätää laihemmalle että ottas kierroksia enemmän..

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #28 : 23.05.05 - klo: 16.30 »
Öh, huomaa että on aloittelijat taas liikkeellä sisäänajo-ohjeiden kanssa. 3 tai 4 tankkia ei riitä alkuunkaan, siis EI RIITÄ. Onko se niin vaikea uskoa ohjeita tai sitä mitä on jahkattu koko threadin ajan?! Onko?
Vai pitääkö sitä olla tosissaan niin itsepäinen että pitää vähintään 2 moottoria saada leikkaamaan? Ei, se ei ole hauskaa eikä siitä kuulu edes hauskaa ääntä kun kone leikkaa. Ja sitten kyllä v*tuttaa ja rankasti kun on kone leikannut. Että yrittäkää nyt hyvät ihmiset käyttää sitä päätänne kun semmoinen teille on arvatenkin siunaantunut.
Ja jokaiseen autoon on omat ohjeensa ja jokaiseen moottoriin omat sisääajonsa. Ohjeet eivät käy ristiin vaikka kuinka olisi samankokoinen moottori kuin jokin toinen. Eri merkeillä aivan eri sisäänajo-ohjeet. Ja kai te nyt tajuatte että tämä moottori on 7.7 kuutioinen ja vaatii todellakin pitkän ajoajan. Voisi pitää sääntönä noiden kuutioiden kanssa että se, kuinka paljon kuutioita on niin sitä myöden annat käydä tyhjäkäynnillä.
Kyllä se on tylsää, mutta niin on tylsää kantaa joka viikko uusi moottori kaupasta kotio. Siitä vaan jos haluatte kokea sen miten moottori leikkaa kiinni jos ihan pakko on... Yritetty on pehmentää sitä seinää mihin päänne olette iskemässä.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa Miceblaster

  • Tulokas
    • Profiili
Cen Genesiksen kaasutin/vaihteistosäädöt?
« Vastaus #29 : 23.05.05 - klo: 22.28 »
Lainaus käyttäjältä: "pfohr"
 tuossapa nuo neulat.

Itselläni tuon 3-vaihteen kanssa ongelmia kun ei vaihda sitä juuri ollenkaan..pitäs kuulemma säätää laihemmalle että ottas kierroksia enemmän..


Kiitos tiedosta :D
Löytyihän se tieto tuolta cenracing sivuilta kun vain jakso lukea jokaisen rivin ja sivun huolella(polttis_ohjeet.zip) :shock:  Nyt tyhjäkäynti hörpöttelee kivasti :o  Ilmeisesti tyhjäkäyntiä pitänee säätää tuossa sisään ajon (tankkien) aikana. Tänään käytin 5:n tankin ja sain laskea tyhjäkäyntiä. Johtunee moottorin hioutumisesta(kitkan pienemisestä) :)
Oletko huomannut että tekeekö sinulla auto joskus tyhjäkäynnillä sellaista että nykii vaihdetta päälle, ei kuitenkaan mene. Pyörähtää hampaan tai kaksi  :?:  Tarkoitus olisi päästä vkl:n aikana ajelemaan noi 2-3 viimeistä tankillista. Jos saat tietoa tai keksit vastauksen gear-3 kysymykseen niin heitä infoa tänne päin jos vaikka sattuisi olemaan sama juttu minulla  8)
Ja todellakin KANNATTAA LUKEA tarkkaan valmistajan antamat ohjeet moottorin sisäänajosta  :shock:  :D
Be the force whit u Genesis!